Elfjarig jochie in corrupte wereld L
Film/Boeken
Dameswestern 'Badgirls': Hoefgeroffel en bezwete decolletés;
Ik kan ongelooflijk lang niets doen'
Forsyth geeft pakkende visie op Golf-oorlog
DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1994
ONDI
Overzicht van Cubaanse cinema
Rotterdam Fresay Chocolate vormt op 16 september de ope
ning van de Muestra de Cine Cubano. een terugblik op dertig
jaar Cubaanse film. De film van Tomas Gutierrez Alea en Juan
Carlos Tabio werd dit jaar bekroond met de Grote Juryprijs tij
dens het festival van Berlijn. De reeks voorstellingen, die tot met
12 oktober loopt, is een initiatief van het theater Lantaren /Ven
ster in Rotterdam. Twee jaar geleden besteedde het theater aan
dacht aan Cubaanse documentaires. Fresay Chocolate, ofwel
Aardbeien en Chocola, is een film over homoseksualiteit die in
Cuba veel stof deed opwaaien. Gutierrez Alea wordt gezien als
de belangrijkste regisseur. Zijn werk is van grote invloed geweest
op de Latijnsamerikaanse cinema. Met Tabio zal Gutierrez Alea
in Rotterdam aanwezig zijn. Zij worden vergezeld door Vladimir
Cruz en Jorge Perrugoria, de hoofdrolspelers van Fresa y Choco
late, die op 22 september in acht bioscopen wordt uitgebracht.
Naast de speelfilms biedt de Muestra een programma met Cu
baanse muziekfilms. Die bevatten zeldzame archiefbeelden en
geven een beeld van de rijkdom van de Cubaanse muziekcul
tuur en zijn Afrikaanse wortels.
The Client: Voorspelbaarheid troef in derde Grisham-verfilming
Gro
Het zal je maar gebeuren: Hollywood springt in iets meer
dan een jaar op drie van je boeken. John Grisham was al
een bestseller-auteur, maar de kassa rinkelt pas goed nu
achter elkaar The Firm, The Pelican Brief en The Client
verfilmd zijn. Van die drie is de laatste, die deze week in
première gaat, veruit de minste wat niet wegneemt
dat hij in de Verenigde Staten al enige weken bij de vijf
best bezochte produkties hoort.
film recensie
jos de putter
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
Love and human remains 16 j.. dag.
13.30,16, 19.30, 22
ALFA 2
Como agua para Chocolate 12 j., dag.
13, 15.45, 18.45,21.30
ALFA 3
The Aristocats dag. 13, lo.45,
18.45
The Hudsucker Proxy dag. 21.30
ALFA 4
Damage 16 j., dag. 13.30, 16,
19.30, 22
ALHAMBRA 1 tel. 6233192
Four Weddings and a Funeral dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
ALHAMBRA2
Short Cuts 16 j., dag. 20
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
Speed 12 j.. dag. 13.15, 16, 19.15.
22
16.18.45.21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Four Weddings and a Funeral dag.
13.15, 16, 18.45, 21.30
CALYPSO 2
Mr. Jones, dag. 13.15, 16, 19.15,
22
CINECENTER-CINEMACORALINEtel.
6236615
Shortcuts 16 j., dag. 14.30, 20.15
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Schindler's List 12 j., dag. 13.30
Even Cowgirls get the Blues 16 j.,
dag. 18, 20, 22, zo ook 11
CINECENTER-PIERROT
Lifetimes 16 j.. dag. 16.30. 22
Ma Saison Préferée dag. 13.45.
19.15, zo ook 11
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Desperate Remedies 16 j., dag. 14,
16.15, 19.30, 22, zoook 11.15
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Beverly Hills Cop III 12 j., dag.
13.15,16, 19, 21.45, ma alleen 19,
21.45
CINEMA 2 INTERNATIONAL
The Flintstones, dag. 13, 15.45,
18.45, 21.30, ma alleen 18.45,
21.30
CITY 1 tel. 6234579
Beverly Hills Cop III 12 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
CITY 2
Bad Girls 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 3
The Beverly Hillbillies dag. 13.15,
16, 18.45,21.30
CITY 4
Blank Check dag. 13.15,16, 18.45,
21.30
CITY 5
Serial Mom 12 j., dag. 13.15,16,
18.45,21.30
CITY 6
Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 7
Maverick dag. 16.18.45. 21.30
DESMET tel 6273434
Die Tödliche Maria 16 j., dag. 19, 21
Temptation of a Monk 16 j., dag.
19.45
Last Tango in Paris 16 j., dag. 22, zo
ook 14
Woodstock 16 j., za 23, zo 14.15
Paris is Burning za 24. i 5, zo 16.15
KRITERION 1 tel. 6231708
De eso no se habla 16 j,, dag. 17.45,
za en zoook 15
La Ardilla Roja 16 dag. 20
The Hudsucker Proxy 16 j.. dag.
(beh.di) 22.15
Sneak preview 16 j.. di 22.15
KRITERION 2
Lifetimes 16 j dag. 17
El Pajaro de la Felicidad 16 j., dag
19.30, za en zoook 14.45
Wim Wenders Festival 16 j., dag.
21.45
RIALTO 1 tel. 6623488
La Notte 16 j., dag. 18
II Gattopardo 16 j.. dag. 20.15
RIALTO 2
Rebels of the Neon God 16 j., dag.
17.30, 19.45, 22:;
THE MOVIES 2
Serial Mom 12 j.. dag. 17.30, 22, zo
15
Shadowlands dag. 19.30
THE MOVIES 3
lm weiter Feme, so nah! 16 j., dag.
20.30, zoook 14.45
Der Himmel über Berlin 16 j.. dag.
17.45
THE MOVIES 4
The Secret Garden dag. 17.30 (beh
zo)
Filmzomer 16 j. dag. (beh. zo)
19.15, 21.45, zo Novecentodl. 1:
14.30, 17.15, dl. 2:21 15
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
The Client 16]., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
Speed 12 j., dag. 1315, 16,18.45,
21.30
TUSCHINSKI 3
The Flintstones dag 13.15,16.
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30
TUSCHINSKI 5
Schindler's List 12 j. dag. 20.15
TUSCHINSKI 6
The Getaway 16 j., dag. 13.15,16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Manhattan Murder Mystery, doorlo
pende voorstelling dag. 11.45,
14.45, 17.45, 20.45
DE UITKIJK tel. 6237460
Abgeschminkt! 16 j., dag. 18,
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
John Grisham is een schrijver
met een voorliefde voor on
doorzichtige complotten, vaak
met een politieke achtergrond,
die z'n helden in benarde posi
ties brengen, waar ze volgens
klassiek model gelouterd uitko
men. Net als in The Firm en The
Pelican Brief speelt ook The
Client zich voor een groot deel
af in het milieu van advocaten
en andere rechtshandhavers.
Op dat volk kan je lang niet al
tijd vertrouwen, is de onveran
derlijke boodschap van Gris
ham. Ook nu weer spelen blin
de eerzucht en louche praktij
ken een grote rol, alleen zijn dit
maal kinderen het slachtoffer,
en dat maakt The Client veel
oppervlakkiger dan zijn twee
voorgangers.
Toch begint de film sterk, met
een indringende scène waarin
de elfjarige Mark en z'n broertje
Ricky getuige zijn van een zelf
moordpoging van iemand die
zich via een slang aan de uitlaat
van z'n auto wil vergassen.
Mark probeert dat te voorko
men, waarna de automobilist
hem ook opsluit in de auto, en
vervolgens vertelt waar zich het
bevindt. Mark weet zich allicht
te bevrijden en vervolgens wik
kelt zich een tamelijk ondoor
zichtige plot af, waarbij de poli
tie, de FBI en een uitermate on
sympathieke officier van justitie
(Tommy Lee Jones) informatie
Susan Sarandon en Brad Renfro: allebei een moeilijke jeugd gehad.
naam spreekt boekdelen over
het vertelniveau van de film).
Reggie (rol van Susan Sa-
uit het ventje proberen te per
sen. Mark vindt steun bij advo
cate Reggie Love (die achter-
randon) heeft een verleden met
drank en een gebroken huwe
lijk, wat de band verklaart die
Mark al snel met haar heejoEN«v
omdat de vader van het jof^
aan de drank is, wil hij hemjrectei
meer zien. Vanzelfsprekenjjds 1
het de bedoeling van de filnieft vc
de groei naar volwassenL ree
van Mark te koppelen aanjamrm
inzicht wie er in deze corniLdget
liefdeloze wereld wel en ntyrhooj
vertrouwen zijn. Maar regisfopculi
Joel Schumacher is niet in «feestr;
dat gevoel op de toeschouet eei
over te brengen. Zijn regtyden
van iedere inventiviteit en <j sept
tiliteit gespeend, hij bekomihtredt
zich slechts om het in bfnkgrc
brengen van de opeenvolgingen
scènes, zonder ooit een aci G
of rustpunt aan te brengen, feekei
Het gevolg van die aanpap
dat we ons geen enkel monjin se
met de al te eenduidige pehgger
nages identificeren, anders kt pr<
in The Firm en The Pelican ihppei
waar de thematiek van gj> vee
en kwaad in het licht van j>n m;
bedreigde persoonlijke inta
teit aanmerkelijk intelligef
was uitgewerkt. The ClieL,
duurt al bij al twee uur, en d|)U*
heel erg lang wachten aan
zien er niets gebeurt wat^p
niet hadden verwacht. n
(Vlnr) Andie McDowell, Mary Stuart Masterson, Madeleine Stowe en Drew Barrymore dromen van een eigen boerderijtje.
film recensie
jos de putter
I Girls Te zien City 2. Am
Odeon 2, Den Haag
Mooie dames, met wapperende
haardos die op vurige paarden
dwars door het Wilde Westen
draven. Veel meer heeft regis
seur Jonathan Kaplan (die be
kend werd met het verkrach
tingsdrama The Accused) niet
voor ogen gestaan bij het ma
ken van een 'dameswestern',
ietwat provocerend Bad Girls
getiteld. Want bij gebrek aan
een goede plot of interessante
personages blijft er niet veel
meer over dan hoefgeroffel en
bezwete decolletés.
Bad Girls is een verzameling
van talloze clichés uit de wes
tern, zoals een woeste ontsnap
ping uit een lynchbelust stadje,
onophoudelijke achtervolgin
gen, een tegenstander die het
ultieme kwaad vertegenwoor
digt, wat romantiek en veel ka
meraadschap. Wat deze film nu
zo bijzonder had moeten ma
ken is het feit dat de drieste ka
meraden in dit geval vier jonge
dames zijn, vier voormalige
prostituées uit een saloon nog
wel. Ze vertegenwoordigen vier
types, en daar komt jammerge-
noeg in het verloop van de film
geen verandering in: we her
kennen zonder veel moeite de
Gekwetste, de Romantische, het
Brutaaltje en het Gouden Hart.
De eerste twee zijn brunettes,
de anderen blond: samen pro-
Geen favoriet vakantieboek voor Koos van Zomeren
beren ze het hoofd te biei|gra^
aan opdringerige, gemene U|ar
andere mannen. Hun verle4US0
als prostitueé heeft hen vi
gemaakt van mooie praatjes
beloftes, hoewel hun veij
dingskunsten wel goed van j
komen als er iemand uit het
vang bevrijd moet worden, j
dens de lange rit naar een anj
re staat, waar ze hun droom
een eigen boerderijtje wij
verwezenlijken, komen we
te weten over het verleden 1
de oudste (Madeleine Stou
Zij is opgegroeid in de oml
ving van een bandietenberi
en vertrok toen de perverse
der zich aan haar vergreep. II
komt tot een nieuwe ontmi
ting tussen de twee, en alwi
gaat seks met de zweep
paard. Ook de onverschrokt
blonde helpster die haar ka
bevrijden krijgt er van langs, j
Onderwijl gaat het Goud
Hart voorzichtig in op de avj
ces van een schuchtere vrijgel
en moet een vurig aanbidd
van de Gekwetste zijn liej
met de dood bekopen in fl
vuurgevecht. Het is allemaal Lai
voorspelbaar, onbeholpen j
grenzeloos ouderwets: want d
de vernederingen die de dan^M
af en toe moeten doorstaan vl
anderen niets aan hun onvc
schrokken blik en keurig gestr
ken halsdoekjes. Als zelfs Mafl
leine Stowe en Andie MacD St
well niet eens meer verleidet wc
zijn, dan moet er wel echt i^e^
mis zijn gegaan.
lebl
- SYLVIA HEIMANS
In de vakantie kom je vaak pas
echt aan lezen toe. Eindelijk is
er tijd en rust voor dat ene klas
sieke meesterwerk, die bejubel
de debutant of het boek dat al
maanden is blijven liggen. In
een serie interviews met schrij
vers vandaag de laatste afleve
ring met Koos van Zomeren.
Hij schrijft sinds 1965 thril
lers, romans en natuurbeschou
wingen. Een selectie uit zijn ru
briek met natuurobservaties,
die dagelijks op de voorpagina
van NRC Handelsblad staat,
verscheen vorig jaar onder de ti
tel Zomer. Zijn belangrijkste
autobiografische werk Een jaar
in scherven verscheen dit jaar in
herdruk. Koos van Zomeren
(48) leest niet tijdens zijn va
kanties.
„Ik heb wel altijd een boek bij
me als ik op vakantie ga. Waar
om weet ik niet, voor het geval
dat ik een been breek mis
schien. Ik heb Dagboeknotities
van Céline boven liggen, dat zal
wel meegaan als ik binnenkort
een weekje naar Zwitserland ga.
Maar als ik een goede vakantie
heb gehad, kom ik terug met de
mededeling dat ik geen letter
heb gelezen. Ja, wat doe ik tij
dens een vakantie? We wande
len veel. We komen 's middags
thuis, eten wat, drinken wat. En
dan? Ik ga weer wandelen. Of ik
ga naar de bergen kijken of naar
de regen, of naar de ondergaan
de zon. Ik kan ongelooflijk lang
niets doen. Soms kijk ik met een
verrekijker naar de vogels of
met een telescoop naar een
grens, maar dat is ai bijna avon
tuur."
„Nee, ik krijg geen last van
onthoudingsverschijnselen,
hoewel ik normaal gesproken
twee of drie boeken per week
lees. Thuis lees ik ook wel eens
een week niets. Dan zit ik te vol
met mijn eigen boek, of er is
iets anders aan de hand, waar
door het lezen niet gaat."
Hogere orde
„Ik neem ook wel eens wat
werk mee op vakantie. Dan
moet ik een lezing voorbereiden
of een selectie uit mijn stukjes
maken voor een bundel. Dat
vind ik echt geen vervelend
werk, maar het komt er gewoon
niet van. Thuis is er kennelijk
VLUG
iemand aanwezig die erop toe
ziet dat ik werk, en dat is niet
mijn vrouw, maar een wezen
van hogere orde. Tijdens vakan
ties gaat die blijkbaar niet mee."
„In de trein lees ik ook nooit,
zelfs niet als ik naar Groningen
moet. Ik ga zitten, kijk naar bui
ten, merk wel wat voor gedach
ten er boven komen. Het gaat
vanzelf naar een stukje toe, dat
kom ik vroeger of later weer te
gen. Ik hoef geen invallen te no
teren voor mijn dagelijkse ru
briek. Die stukjes zijn vrij kort,
die passen precies in mijn
hoofd." „Het is nog nooit voor
gekomen dat ik geen stukje kon
leveren. Na 730 stukjes is dat
ook niet meer waarschijnlijk.
Onderwerpen zijn er genoeg, je
moet alleen de moed en de illu
sie hebben dat stukje te schrij
ven. Niet omdat het moet, maar
omdat je er een heel klein
beetje opgewonden van wordt."
„Er is niets ergers dan een
boek te lezen, waarover ik tegen
mijn vrouw moet zeggen: je
kunt het lezen en je kunt het
ook niet lezen. Zinloze boeken.
Ik heb ook wel eens inzinkin
gen, maar als je daarover wilt
schrijven moet je dat doen op
een mooie manier. Dat het le
ven zinloos is, dat is iets wat ik
wel vermoed, maar daarover
een boek schrijven is helemaal
zinloos."
„Ik ben uiteindelijk zo ver dat
wat ik nu doe, aardig harmoni
eert met wat ik kan, dat moet je
zien te bereiken. Met mijn stuk
jes probeer ik iets wakker te ma
ken in mensen, zoals Nathalia
Ginzburg dat doet. Zij heeft een
verfijnde stijl. Iemand als Con-
stantin Paustovskij, van wie ik
de zesdelige autobiografie nog
wel eens herlees, heeft een hele
zuinige, droge verteltrant. Dat
kan, omdat hij verhaalt van een
hele roerige tijd, de Russische
geschiedenis van eind vorige,
begin deze eeuw. Maar ik heb
niets meegemaakt. Dus ik ga op
zoek naar wat het leven is. Ik
geef kleine dingen wat meer na
druk. Ik wil iets openkrabben
met mijn stukjes, dat mensen
even zitten met wat ik heb ge
schreven. Dat kan ook heel
luchtig zijn. Er gebeuren ook
leuke dingen in dit land. Maar
als ze na tien minuten niet
meer weten waar het over ging,
tja..."
Een Iraakse tank getroffen door een Franse TOW-raket. 27 februari 1991.
RECENSIE KOOS POST
Frederick Forsyth, De vuist van God. A.W. Bruna Uitge
vers, 39,90.
Wie geïnteresseerd is in de achtergronden
van de recente Golf-oorlog moet het jongste
boek van Frederick Forsyth niet links laten
liggen. De doorgaans goed geïnformeerde
Britse auteur geeft daarin antwoord op tal
van vragen, die toen onbeantwoord bleven.
Hij geeft althans een aantal antwoorden. In
hoeverre die op volle waarheid berusten is
voor een buitenstaander niet te peilen.
Maar als ik de grenzeloze grondigheid
waarmee Forsyth gewoonlijk de gegevens
voor zijn boeken verzamelt in de overwe
gingen betrek, dan zou het mij niet verba
zen als die antwoorden op zijn minst dicht
bij de waarheid lagen.
Saddam Hoessein mocht volgens de Brit
se auteur ondanks alle dreigementen zijn
troepen niet net op tijd uit Koeweit terug
trekken. Want dan zou er geen alibi zijn
overgebleven voor de vernietiging, althans
zware beschadiging van üjn oorlogsmachi
ne. Waarom dacht Saddam Hoessein overi
gens dat hij de strijd tegen zo'n overmacht
zou kunnen winnen? Waarom kwam die
grondaanval tegen Bagdad zo laat op gang?
Waarom hielden de geallieerden halt op
enige afstand van Bagdad? Waarom scha
kelden ze de Iraakse leider niet uit? Wie ver
nietigde werkelijk de op Israël gerichte
Scud-raketten?
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het re
gende vragen. Zowel voor, tijdens en na die
Golf-oorlog. De antwoorden op een aantal
van die vragen heeft Forsyth kundig en lo
gisch ingebed in een pakkend verhaal over
een SAS-man, die op het scherp van de sne
de opereert binnen de Iraakse gelederen.
De Westelijke wereld wist volgens Forsyth
allang dat Saddam Hoessein agressieve
plannen koesterde. Maar toen zijn dreigen
de houding in daden overging, kwamen de
verantwoordelijken in Washington en in
Londen tot de ontdekking, dat ze verzuimd
hadden maatregelen te nemen. Ze wisten in
ARCHIEFFOTO fjaal
ichi
feite maar bitter weinig van het denken Hat
en rondom Bagdad. Er moest een man t h
het Iraakse kamp worden gelost om het eiRet
ge contact dat er nog was met een onbHra;
kende spion tot op de bodem uit te melkeiee:
Ik geef geen verdere details om niets v$an
de spanning verloren te laten gaan. Trofcg,
wens, bij Forsyth gaat het in de eersl0n
plaats om zijn manier van schrijven. In t«Lel
kens weer verbluffend eenvoudige zinn<fYal
bouwt hij zijn literair bouwwerk ste
steen op. Hij verrast steeds weer door 2
enorme kennis van zaken. Het mag 2
dat hij bij tal van technische uiteenzettii
gen af en toe aan de langdradige kant j
maar wie daarop let behoort bij
kniesoren. De vuist van god is trouwe)
geen boek, waarin de menselijke relatifc
voorop staan. Het is een pakkend verhajkc
uit een oorlogs-episode die ons nog leveihet
dig voor de geest staat. Actuele feiten i
literaire verpakking. En ik moet zeggen dl/,
ik het jammer vond toen ik ze allemaal h^i
uitgepakt.
jkr