Mode
m.
-JWOENSDAG 17 AUGUSTUS 1994381
Een beetje folklore bij Emmanuel Ungaro.
FOTO EPA
den is die niet verscholen gaat onder volants, ruches en
strikken. En weet ook het huis Nina Ricci aardig raad met
vele tientallen meters geplisseerde zijde, die onder meer
werden verwerkt tot ietwat pompeuze japonnen.
Alles mini
Heel anders was een avondjapon waarin Givenchy zijn
cliënten naar het kerstbal wil sturen: een op de manchet
ten, de zoom en twee strikken na volledig transparante
japon. Ongetwijfeld een frisse dracht voor een warm de-
cemberfeest. Maar dat geldt ook voor de tweedelige pak
jes van Paco Rabanne, bestaande uit een met grote gla
zen stenen versierde bh met bijpassend pofbroekje of rok
je. Behoorlijk 'onthullend' zijn eveneens Rabannes en
Scherrers avondjaponnen met lange openvallende rok
ken, waaronder een minirokje of hotpants wordt gedra
gen.
Bij de kleding voor overdag is praktisch alles mini wat de
klok slaat. Kort en vooral ook strak lijkt zelfs het credo van
Karl Lagerfeld, die Chanel-jasjes op bolle rokjes ten tonele
voerde, die zelfs nog om de toch bepaald niet weelderige
vormen van de mannequins spanden. Overigens gaf ook
Christian Lacroix zijn mannequins weinig gelegenheid om
diep adem te halen in z'n tweed-pakjes en minuscule hes
jes op wijde, lange avond rokken.
Mantelpakjes
Gianfranco Ferre legde zich voor het huis Dior ditmaal
vooral toe op mantelpakjes met een ingenieuze coupe.
Heel bijzonder was ook zijn 'Merlin-jurk', een korte, fuch-
siakleurige cocktailjapon met kunstig gedrapeerde rok.
Overigens deed Yves St. Laurent wat coupe betreft niet
voor Ferre onder. Hij oogstte nogal wat applaus voor zijn
korte, slank gesneden jurkjes met bontranden rond de
manchetten, waarbij hij onder meer hoge laarzen liet dra
gen. Misschien wat minder spectaculair dan de majestu
euze avondgewaden vol borduursels of met een metaal
glans, waarmee de meeste shows werden afgesloten,
maar wel wat vaker te dragen. Hoewel...., vaker dan één
keer verschijnen in een St. Laurent, Chanel of Dior is ei
genlijk 'not done' in de kringen cjie zich haute couture ver
oorloven.
Claudia Schiffer in een jurkje met metaal-stiksel van Gianni Versace.
FOTO EPA.
Lange laarzen en heel korte rokken, ook bij Chris
tian Lacroix. FOTO EPA
Streng mantelpakje uit de collectie van Dior. FOTO EPA
Van leer, glanzend als satijn, is deze cocktailjurk
van het Huis Carven. FOTO EPA
I I ieuwigheidjes waren er genoeg. Lange jas-
I Y I sen van superlicht chinchillabont bijvoor-
beeld, die aan twee kanten gedragen kun
nen worden. Of een uit Chanelkettingen sa
mengestelde draagriem voor een fles bron
water, a raison van zo'n twee mille. Maar bij dit soort
'hebbedingetjes' voor de vrouw-die-niets-meer-te-wen-
sen-over-heeft bleef het toch. Voor de rest varen de
couturiers vooral op zeker.
En dat 'zeker' staat in de couturewereld voor ex
travagant, chic en vooral kostbaar, niet meer
voor vernieuwend. Want zelfs Gianni Versaces
minuscule hemdjurkje met een metaalglans, dat
sierlijk van één van de welgevormde schouders
van topmodel Claudia Schiffer leek te glijden, le
vert een déja-vu-gevoel op. Net als het korte
zwarte leren jurkje met dito laarzen tot op de dij
benen, door Erik Mortensen ontworpen voor het
huis Jean-Louis Scherrer. De couture die de 'grote
meesters' hun cliëntèle voorschotelden, lijkt min
der bedoeld om een nieuw modebeeld te intro
duceren, maar meer om exclusiviteit en
weelde te exposeren. Vooral waar het de
cocktail- en avondkleding betreft.
Soms lijken de ontwerpers zelfs wat
erg ver af te staan van de heden
daagse (confectie)mode,
waarin al seizoenenlang
'basic' het sleutelwoord
is. Zo hulde Emanuel
Ungaro zijn manne
quins bij voorbeeld
in sprookjesach
tige avondcre
aties, waarop
amper
meer een
decime
ter stof
te on
der
schei-
Regenjas van gele zijde en bijpassende hoed, gedra
gen over een zwart zijden blazer met wijnrode en
grijze strepen van Ted Lapidus. FOTO EPA
Vele meters zijde gaan
in deze creatie van het
Huis Nina Ricci.
FOTO EPA.
Avondjurk in veelkleurig kant van Guy Laroche. FOTO AFP