'Europa gaat plat' Culturele fondsen moeten dertien miljoen inleveren Oasefestival: podium voor popbands uit bollenstreek Ook baliemedewerkster en brandweerman filmkeurder Cultuur&Kunst Noordbrabants Museum belicht neo-classicisme Parkpop en Waterpop bijten elkaar niet _H WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1994 35642 David Byrne in Vredenburg utrecht David Byrne komt voor een eenmalig concert terug naar ons land. De voormalige Talking Heads-voorman treedt op maandag 26 september op in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Tijdens de jaren tachtig spande Byrne zich in om Afri kaanse, latijnse en Indiase muziek onder de aandacht te bren gen. Zelf bracht hij twee latin getinte albums uit. Zijn meest re cente werk is een caleidoscoop van al zijn muzikale voorkeuren. Byrne treedt tegenwoordig met een kleine viermans band op. Tijdens het Drum Rhythm Festival in mei van dit jaar had Byrne veel succes in Amsterdam. De voorverkoop voor het concert be gint aanstaande zaterdag op de bekende adressen. Promconcerten van Brabants Orkest eindhoven» Het Brabants Orkest opent het seizoen met twee Promconcerten. Daaraan werken drie solisten mee. Bariton Henk Poort, de hoofdrolspeler in Les Misérables en The Phantom of the Opera, zingt onder meer aria's van Verdi en Rossini. Bovendien staan de bekendste melodieën uit genoemde musicals op het programma. Violiste Janine Jansen, een aanko mend 16-jarig talent, speelt werken van Ravel en Saint-Saëns. Derde solist is de pianist Jan Vayne, die vooral bekend is om zijn gedurfde combinaties van licht en klassiek. Het Brabants Orkest staat onder leiding van Jan Stulen. De concerten zijn in Den Bosch en Eindhoven op respectievelijk 25 en 26 augustus. Populaire abonnementsserie K&O leiden/den haag K&O-Leiden heeft een reeks populaire voorstel lingen, die het komend seizoen in verschillende zalen in Den Haag worden gegeven, in één abonnementsserie samengevat. Zo zijn in de A. Philipszaal voorstellingen van Randy Newman, The Nylons, het Strauss Orkest uit Boedapest, Angelo Bran- duardi, Rostal Schaefer, het koor Le Mystère de VoLx Bulgares en een special, waarin de jaren van Glenn Miller en de Andrew Sisters herleven, te bewonderen. In het Nederlands Congresge bouw kunnen de musical My Fair Lady en een optreden van BZN worden bijgewoond. In Diligentia treden op Stef Bos en het Deep River Quartet. De Roemeense Staatsopera tenslotte komt met een uitvoering van La Bohème naar het AT&T Danstheater. Meer informatie bij K&O aan de Oude Vest 45, tel. 071-141141. De jaren van de Andrew Sisters (foto) en Glenn Miller herleven in een speciale voorstelling van de Vocal Group Sisters en The Glenn Miller Orchestra. ARCHIEFFOTO KIPPA amsterdam anp Een aantal culturele fondsen zal het de komende jaren zuiniger aan moeten doen. Vanaf 1995 krijgen zes fondsen tien miljoen gulden minder WVC-subsidie. Het jaar daarop gaat er nog drie miljoen af. De bezuiniging treft het Fonds voor de Podiumkun sten, het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vorrtigeving en Bouw- kust, de Mondriaan Stichting, het Fonds voor de Letteren, het Nederlands Literair produktie- eri vertalingenfonds en het Fonds voor Scheppende Toon kunst. Demissionair minister Ritzen (WVC) voert hiermee een alge mene bezuinigingsmaatregel uit die in het kabinet was afgespro ken. De zes fondsen hebben be cijferd dat het gaat om een kor ting van gemiddeld 12,5 pro cent. De fondsen zeggen in een gezamenlijke reactie geschokt te zijn door de maatregelen die zij bizar noemen. Het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouw kunst wordt met een korting van vijf miljoen gulden het ern stigst getroffen.. Eerder werd in deze sector al een bezuiniging van twee miljoen 'aangekon digd. Als gevolg van de korting is een aantasting van de basis stipendia onvermijdelijk, waar door een flink aantal kunste naars naar verwachting van het fonds gedwongen zal zijn op nieuw bijstand aan te vragen. Dat geldt ook voor podium kunstenaars: de werkloosheid onder met name jonge theater makers en dansers is volgens het Fonds voor de Podiumkun sten opgelopen tot 65 procent. Overleg over de bezuiniging van dertien miljoen gulden is er niet geweest. ,,Van enig beleid, anders dan boekhoudkundig, is geen sprake." Volgens de fonds directies ondermijnt de bezui niging de incidentele subsidië ring, juist de taak van de fond sen. „Ontwikkelingen en experi menten die buiten het bereik van de structurele WVC-subsi- dies liggen, zullen voortaan veel moeilijker te financieren zijn." De fondsen zeggen verder dat de maatregel haaks staat op het regeerakkoord, dat melding maakt van bijzondere aandacht voor jonge, zich ontwikkelende kunstenaars. Vijftien groepen op terrein aan Langevelderslag Vijftien popgroepen uit de bollenstreek zullen aanstaande zaterdag acte de présence geven op het Oasefestival 1994 dat gehouden wordt op het terrein aan de Langevelderslag in Noordwijk. Het festival, dat voor de tweede keer plaats vindt, wordt dit jaar afgesloten met een internationale topact: The Mann Act uit de Verenigde Staten. Vorig jaar traden nog alleen Noordwijkse pop groepen voor het voetlicht. Deze keer treden op het Oasefestival bands op uit acht verschillende bollenstreekgemeenten. Het muziekfestijn vindt plaats op twee verschillende podia. Op het hoofd podium spelen tien groepen. De zes andere for maties zijn te beluisteren op het 'unplugged' po dium. Het aanbod, varieert van blues en gitaar- of folkrock tot psychedelische muziek en percussie- rock. Voor elk wat wils dus. De regionale popgroepem die op het Oasefesti val zullen optreden zijn: Kop Eraf, Changin Co lours, Soilent Green, Pink Moon, Perfect Painkil ler, Raw Deal, Paint the City Red, Beer, Puur, MS Dos, Who's Affraid of Red Yellow Blues, Em bryo, Toney Aloney, Double WJ en Cold Turkey. De entreeprijs is door de organiserende Stich ting Pop Promotie Bollenstreek laag gehouden: zes gulden. De optredende groepen krijgen dan ook enkel een kleine onkostenvergoeding. Doel van de stichting is om pop uit de bollenstreek, waar het voor beginnende groepen erg moeilijk is aan de bak te komen, aan een groot publiek te presenteren. Het Oasefestival begint om 14.00 uur en duurt tot ongeveer 24.00 uur. De strandbus (Lijn 62, Noordwijk-Noordwijkerhout-Langevelderslag) rijdt ook 's avonds om het festivalpubliek te ver voeren. Normaal rijdt deze bus tot 19.00 uur. Au to's en fietsen kunnen geparkeerd worden op be waakte parkeerterreinen. Het is niet toegestaan om eet- of drinkwaren mee te nemen naar het festivalterrein. Programma Oasefestival '94, zaterdag 20 augus tus, Langevelderslag, Noordwijk. podium 1 14.00 Kop Eraf 15.00 Changin Colours 16.00 Soilent Green 17.00 Pink Moon 18.00 The Perfect Painkiller 19.00 Raw Deal 20.00 Paint the City Red 21.00 Beer 22.00 Who's Afraid of Red Yellow Blues 23.00 The Man Act Podium 2 14.40 Puur 15.40 en 16.40 MS Dos 17.40 Toney Aloney 18.40 en 22.40 Embryo 19.40 Double W 20.40 en 21.40 Cold Turkey Australiës popster nummer 1 zondag op Parkpop Den Haag Jimmy Barnes, zonder eni ge concurrentie popster nummer 1 van Australië, is sinds kort ingezetene van Frankrijk. Na vijf korte Eu ropese tournees in twee jaar tijd, heeft hij zich met vrouw en zoon gevestigd in een villa nabij Aix en Provence, een studenten stad in Zuid-Frankrijk. De bedoeling is duidelijk. Na Australië moet het moe dercontinent van deze ex- Schot-met-de-superstrot er aan geloven. amsterdam theo hakkert „Het bruggehoofd is geslagen. De slag is begonnen. Europa gaat plat", zegt hij vastberaden. In Australië viel er voor Barnes ook weinig eer meer te behalen. Zijn laatste zeven albums haal den daar de eerste plaats in de hitlijst, hij verkocht vier miljoen platen en er is ginds niemand die zo veel publiek bij zijn con certen trekt. Barnes vult moeite loos stadions van 80.000 plaat sen en zweept het publiek op met zijn bruisende mengsel van harde rock en zweterige rhythm and blues. In Europa echter stond deze 'working class hero' weliswaar op enkele festivals, maar trad hij toch vooral op in kleine clubs. Tot zijn grote tevredenheid als we hem mogen geloven. „Ik hou het meest van de kleine cluboptredens. In een stadion moet je zo "groot spelen. In een club is het intenser en sneller. Als je.dat in de grote zalen en buiten doet, lever je in op de precisie. Ik hou meer van de clubs. Dat is zo dichtbij, zo in tiem, zo persoonlijk. Oogcon tact, zweet - lekker. Bovendien is het opwindend en interessant om op deze manier voor een nieuw publiek te spelen. De band moet ook harder werken". Uitgekleed De groep waar hij nu mee door Europa trekt, bestaat uit vijf muzikanten. Ze spelen allemaal al vele jaren met Barnes samen. Tony Brock bijvoorbeeld, de ex- drummer .van The Babys, trekt al acht jaar met de zanger op. Gitarist Jeff Neil, Barnes' rech terhand, nog langer. Barnes wordt bij zijn slag om Europa geruggesteund door een tweetal prima platen dat hij vo rig jaar uitbracht: 'Flesh And Wood' en 'Heat'. De eerste is een semi-akoestische plaat; van de tweede slaat de damp af. 'Heat' bevat spetterend swin gende rock. „'Heat' is het meest represen tatief voor mij. Ik ben een rock 'n roll-zanger. De eerste keer echter dat ik promotie deed voor 'Heat' in Europa werd ik begeleid door alleen een gita rist. Dat was het begin van 'Flesh And Wood'. Ik had in geen jaren zo gezongen. Zo uit- Flet bestuur van de Nederlandse Filmkeuring meent dat het gezelschap dat de produkten voor de bioscopen keurt, geen elitair clubje keurige da mes en heren is. „Naast hoogopgeleiden omvat het filmkeurdersbestand studenten, een brand weerman, een fotograaf en een baliemedewerk ster van een bank." Dat schrijft het bestuur naar aanleiding van het besluit van Bob Bouma om uit het keurkorps te stappen. In een brief aan de minister van WVC, waarin hij vorige week zijn ontslag aanbood, schreef Bouma dat de Filmkeuring hard op weg is de aansluiting met de samenleving te verliezen. Zij zou zich ook isoleren van de film- en bio scoopwereld. Het bestuur" van de Filmkeuring nam de zaak zo hoog op dat er gisteren een extra vergadering aan de kwestie werd gewijd. Bouma verwierf bekendheid als presentator van de tv- Jimmy Barnes: „In Europa en Australië is muziek een vorm van kunst; in Amerika e gekleed, zo simpel. Het is heel emotioneel. Je bent zo breek baar. Je staat alleen. Het was heerlijk om te doen. Eén stap verder en het was een plaat." Wegwerpartikel „Ik ben gek op zingen. Ik hou van rhythm and blues. Otis Redding, Wilson Pickett, Little Richard, Sam Cooke, Same and Dave. Stax vooral dus, en Mo town. Ik heb mezelf altijd als rhythm and blues-zanger be schouwd. Niet dat ik in een rhy thm and blues-band wil spelen, nee, het. moet een rock 'n roll- groep zijn. 'Heat' moest het midden houden tussen Wilson Pickett en AC/DC. 'Heat' is vol gens mij de juiste richting. Die kant moet ik op". Ofschoon zijn muziek van oorsprong dus uit de Verenigde Staten komt, moet Jimmy Bar nes niets van Amerika hebben. „Ik ben er vaak geweest. Ik heb er ook regelmatig gespeeld, maar ik vind het niks. In Europa en Australië is muziek een vorm van kunst; in Amerika een weg werpartikel, zoals alles in Ame rika." Op zijn vijfde verhuisde hij filmquiz 'Voor een briefkaart op de eerste rang'. Het bestuur bestrijdt het verwijt van Bouma dat bijna iedete keurmeester hoog is opgeleid. Wel erkent zij dat „mensen met een donkere huidskleur" ontbreken. Niet-blanke filmkeurders melden zich volgens het bestuur niet. Aanvulling en/of vervanging van het veertig leden tellende gezelschap geschiedt via advertenties in de lande lijke dagbladen. Volgens de wet moet de groep een evenwichtige afspiegeling van de Nederland se bevolking zijn. Verder ontkent het bestuur dat secretaris-direc teur C. Crans zich schuldig maakt aan beïnvloe ding van filmkeurders, zoals Bouma had gezegd. Het bestuur is het met Bouma oneens dat keur- defs worden ingezet als rechercheurs om biosco opexploitanten in de pas van de Filmkeuring te laten lopen. Bouma had een vergelijking gemaakt tussen de Binnenlandse Veiligheidsdienst en de Filmkeuring. den bosch anp Met de tentoonstellirfg 'Heimwee naar de klassieken' belicht het Noordbrabants Museum in Den Bosch vanaf oktober het Neder landse neo-classicisme. Het is voor de eerste keer dat een over zicht wordt gegeven van werken van Nederlandse en Vlaamse volgelingen van de beroemde beeldhouwers Canova en Thor- valclson, aldus een woordvoerder van het museum. Centraal in de expositie staat het werk van de uit Maastricht afkomstige Mathieu Kessels. Kessels volgde de traditie van het neo-classicisme. Zijn stijl en onderwerpen ontleende hij aan voorbeelden uit de Griekse en Romeinse oudheid. Zijn carrière werd bekroond met een professoraat aan de Accademia di San Luca in Rome. Hoewel hij in zijn tijd veel geprezen, geroemd en zelfs geridderd werd, is hij gaandeweg in vergetelheid geraakt. Op de tentoonstelling zijn ook werken te zien van enkele van zijn leerlingen en tijdgenoten. I-let gaat onder meer om gipsen en marmeren beelden, voorstudies en terracotta's, schilderijen en documenten. De expositie is te zien van 1 oktober tot en met 8 januari volgend jaar. naar Australië. „Mijn wortels liggen in Schotland, maar ik be schouw mezelf als Australiër. In Australië kennen ze me zo goed. Iedereen weet dat ik me voor een paar honderd procent geef. Maar als ménsen je zo lang ken nen, is het moeilijk dat te bren gen wat een nieuwe act wel kan. Dus is het verfrissend om voor nieuwe mensen te spelen. Ik heb gemerkt dat ze in Europa openstaan voor Australische muziek. We staan hier goed be kend, ook omdat Australische pop gebaseerd is op live-optre dens." Elvis herdacht op sterfdag memphis ap Precies 17 jaar na zijn dood op 16 augustus 1977 hebben op nieuw duizenden mensen met een wake bij Graceland Elvis Presley, de koning van de rock &roll, herdacht. Zoals dat sinds 1977 elk jaar gebeurt togen de fans naar Memphis voor een week van rouw ter nagedachtenis aan El- vis. Het hoogtepunt vormt de nachtelijke wake, waarin met kaarsen aan zijn graf voorbij wordt gegaan. Ditmaal trok de wake in de nacht van maandag op dinsdag 12.000 fans, aldus Graceland-woordvoerster Ria Flake. Velen legden een een voudige rode roos op het graf, andere hele boeketten bloemen of kleine geschenken. n haag/rotterdam Voor alle zekerheid is de datum voor volgend jaar al geprikt: zondag 25 juni. Duidelijk moge zijn dat de voorkeur van Park pop zelf voor een plek aan het begin van het zomerfestivalsei zoen niet is aangetast. In hoeverre het afwijken van die traditie echt schadelijk is geweest voor Europa's grootste gratis popfes tijn zal pas zondagavond na de veertiende editie in het Haagse Zuiderpark kunnen worden vastgesteld. Op voorhand gaat Elli Schelling er namens de organiserende Stichting Promotie Den Haag vanuit dat de verplaatsing (wegens de Wereldruiterspelen) geen nadelige gevolgen zal hebben. „In het begin hebben we daarvoor wel even gevreesd, ook omdat al le managers en agenten in het buitenland amper konden gelo ven dat Parkpop niet op de laatste zondag in juni zou plaatsvin den. Uiteindelijk hebben we het programma toch nog snel rond gekregen en nu is het het dus afwachten of onze boodschap bij het publiek is aangekomen." Kennisgeving alleen is natuurlijk niet bepalend voor de be langstelling. Concurrentie en festivalmoeheid zijn andere facto ren die in de tweede helft van augustus wellicht zwaarder wegen dan eind juni. Zeker dit jaar, waarin het aanbod aan het eind van de zomer groter is dan ooit. Parkpop zit nu een weekeinde voor het breder opgezette Lowlands (26 tm 28 augustus, Flevo- polder), twee weken voor Metropolis (zondag 4 september, Zui derpark Rotterdam) en ook nog eens een dag na Waterpop (in het naburige Wateringen) en het Oasefestival (Noordwijk). Het bijna samenvallen met Waterpop (zeventiende jaargang, eveneens gratis) werd aanvankelijk als uiterst ongelukkig erva ren. Inmiddels weten beide organiserende stichtingen beter. „We bijten elkaar absoluut niet. En misschien is het wel zo dat Waterpop nog profiteert van deze eenmalige situatie, omdat er mensen zijn die er festivalweekeinde van maken", meent Elli Schelling. Parkpop is en blijft een popevenement dat bij voorkeur aan een zo breed mogelijk publiek appelleert. Om die reden is het Parkpopteam zeer ingenomen met de komst van twee bestsel lers van eigen bodem: Golden Earring en 2 Unlimited. De Haag se rockveteranen, die zoals op hun laatste (succes)album onver- sterkt zullen spelen, staan ook zeker garant voor een boeiend podiumspektakel. Datzelfde kan (nog) niet gezegd worden van het wereldver maarde house-duo, waarmee men met name de jongere garde een plezier denkt te doen. „In principe is 2 Unlimited een stu dio-act, maar live zijn die mensen intussen heus wel wat ge wend en kunnen ze meer dan menigeen zal vermoeden." Programma Parkpop' 94, zondag 21 augustus, Zuiderpark, Den Haag Podium 1 13.00-13.40 Chris Daniels The Kings (VS) 13.55-14.40 Urban Heroes (NL) 15.05-15.50 Angélique Kidjo (Benin) 16.20-16.20 2 Unlimited (NL) 17.30-18.30 Manie Street Preachers (GB) 19.05-20.15 Steve Lukather (VS) Podium 2 13.00-13.40 Mau Mau (It) 13.55-14.40 F.F.F. (Fr) 15.00-15.40 Hans Dulfer (NL) 16.00-16.55 Golden Earring (NL) 17.25-18.25 Jimmy Barnes (Aus) 18.50-19.50 King Sunny Ade The New African Beats (Nig) Programma Waterpop '94, zaterdag 20 augustus, Hofpark, Wateringen 13.00-13.45 Visions Of Johanna (NL) 13.45-14.30 The Blue Man Can (NL) 14.30-15.20 Malka Family (Fr) 15.20-16.10 Nemo (Bel) 16.10-17.00 Oyster Band (GB) 17.00-17.50 dEUS (Bel) 17.55-18.45 Chicas del Rock (NL) 18.50-19.40 Pele (GB) 19.45-20.40 The Scene (NL) 20.45-21.45 Verve (GB) 21.50-22.50 Inspiral Carpets (GB) Golden Earring, zondag present op Parkpop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 15