Thonet meubels na ruim 'n eeuw nog steeds 'jong' Nachtvissen kan nog tot eind augustus Leven en wonen Schoolkosten MANDAG 15 AUGUSTUS 1994 IEUWE CD'S Schoolbeker Het telefoonnummer van Ardel BV in Lochem, het bedrijf dat c de Pink Panther-schoolbekers verkoopt op de pagina LEVEN EN WONEN van vorige week is onjuist. Dit moet zijn: 05730 - 51650. VISSPORT GELDZAKEN de drie leuke eigen stukken wordt er aan composities van Monk, Ellington en Mingus ook een oorspronkelijke draai gege ven. Hoe gedegen swing toch heden daags en relevant kan klinken. Wallace Roney - Mistérios - War ner Bros/Warner Music. Wallace Roney (1960) wordt in sommige klingen al een jaar of acht aangezien als de gedood verfde opvolger van Miles Da- vis. En inderdaad, van de jonge re generatie trompettisten lijkt hij het meest op de oude mees ter, ofschoon ook is gebleken dat hij meer in zijn mars heeft dan imitatie. Als om te zeggen dat hij de vergelijking niet schuwt, heeft Roney nu dan ook zijn Sketches of Spain, met een album waarop merendeels La tijns geïnspireerde of bewerkte stukken zijn voorzien van een groot orkest inclusief strijkers. Gil Evans' taak wordt als het ware waargenomen door Gil Goldstein die dat met veel smaak en gevoel voor understa tement doet; nergens laat hij het orkest het klankbeeld domi neren. Roney krijgt verreweg de meeste soloruimte waarvan hij overigens met een ingehouden- heid gebruik maakt die aan Da- vis doet denken, maar zijn broer Antoine op sax en de altijd inte ressant solerende pianiste Geri Allen mogen ook hun visite kaartje afgeven. Net als die vroegere samenwerkingsver banden tussen Davis en Evans is dit een cd die tegelijk fraaie achtergrondmuziek en ont spannen kwal i te itsjazz biedt. KV' KLASSIEK Schubert - Pianomuziek voor vier handen, deel 1 - Yaara Tal An dreas Groethuysen - Sony. Een dubbel-CD die tot de abso lute aanraders van dit moment behoort. De pianomuziek voor vier handen van Schubert ver dient meer belangstelling, maar wat is deze muziek zonder een perfect ingespeeld duo als Tal Groethuysen? In dit album spe len zij o.m. de acht Héroldvaria- ties (D 908), de Fantasie in f (D 940), de Variaties in Bes (D 603), het Divertissement in g (D 818) en Zes Polonaises (D 824). Het levert het ene muzikale juweel tje na het andere op, maar deze schitterende muziek, geschre ven voor virtuozen die niet met hun virtuositeit epateren (over donderen), krijgt hier ook een absoluut volmaakte vertolking. Het als volmaakte eenheid fun gerende duo Tal Groethuysen heeft met dit eerste album een maat gesteld waarmee toekom stige vertolkers het moeilijk zul len hebben. Een must voor de pianoliefhebber! Tsjaikovski - Pianoconcert nr. 1 2. - Svjatoslav Richter, Emil Gilels (piano), Leningrad Philharmonisch Orkest o.l.v. Jevgeni Mravinski, USSR Symfonie Orkest o.l.v. Jev geni Svetlanov - BMG/Melodija. Sinds het IJzeren Gordijn opzij werd geschoven, zijn de Russi sche muziekarchieven voor de eigenaars een belangrijke bron van inkomsten geworden. Di verse labels komen daardoor met Russische series op de markt, o.a. BMG, dat de rechten heeft verworven van het Russi sche platenmerk Melodija. Het eerste resultaat is een Tsjaikovs- kicyclus die niet altijd even inte ressant is, maar die wel een paar toppers bevat, zoals deze majestueuze opnamen uit 1959 en 1972 van de beide pianocon certen in uitvoeringen door de twee grootste Russische pianis ten van deze tijd, begeleid door de legendarische Mravinski (Richter) en de inmiddels in Den Haag benoemde Svetlanov (Gilels). PK Bijzondere expositie op Meubelbeurs Utrecht 'OP No prima donna - The songs of /an Morrison' - diverse artiesten - 'olydor. Vat is deze schijf slecht ge- imed. Koud staat de in San Yancisco opgenomen dubbelli- e-CD van Van Morrison in de :ast of er ligt alweer een nieuwe )D met oud werk in de winkel, dorrison kan zijn platenmaat- happij niet de schuld geven in deze 'overkill' want hij heeft le CD waarop verschillende ar- :iesten zijn nummers spelen, :elf geproduceerd Tijdens de opnamen heeft net 'n sfeertje geheerst als bij Ne derlandse televisiebekendheden lie in eikaars programma's op duiken: klef, giechelig en kri- :iekloos. Op Elvis Costello na, ;n gewaagde a capella-ver- n Full force gale schurken de artiesten krampachtig tegen de orginelen aan, daarmee de overbodigheid van dit project onderstrepend. Zelfs Sinead O'Connor houdt zich op de vlakte. Absoluut dieptepunt (omt op naam van het gelegen- oeidsorkestje van Phil Coulter die zich als een ware James Last ■ergrijpt aan Tupelo Honey. En ïu we toch aan het zeuren zijn, vaar slaat in hemelsnaam die ooes op en waarom moet deze an tien nummertjes van elk vier minuten veertig gul den kosten? Live! live! live! - Bryan Adams - Polydor. De komkommer heeft nu ook de CD-markt in de houdgreep. De detailhandel denkt met de euwe Rolling Stones en de li- -CD van millionseller Bryan Adams de windstilte te kunnen oren. Met Adams zal dat in elk geval niet lukken. 'Live! (3x) namelijk helemaal niet euw. De CD is een registratie in een sterk optreden uit 1988 tijdens hetTorhout-Werchter- festival, waar de Canadese zan- ïet zijn combo de hoofdact Tijdens het concert regende het pijpestelen maar het 50.000- koppige publiek was zo in de i ban van Adams en zijn gevolg j dat het van de eerste tot en met de laatste noot enthousiast bleef. Adams keek vanaf het po- dium tegen 'een zee van para- plu's' aan. Hij had de titel van j de plaat beter aan die ervaring kunnen ontlenen want een driewerf 'live' is van een onge kende knulligheid. 1 Live! (3x)' werd om onduidelijke jpu reden in hetzelfde jaar uitslui- rUi_ I tend in Australië en Japan uit- igge- gebracht en was in Europa al- te j leen mondjesmaat en tegen 'ren J exorbitant hoge importprijzen verkrijgbaar. Zes jaar na dato le komt Polydor op het lumineuze idee de plaat in dit deel van de wereld alsnog op reguliere wijze uit te brengen. De hardcore fans hebben hem natuurlijk al lang en andere geïnteresseerden hebben de kort geleden ver schenen verzamelaar in de kast staan. Voor hen is deze verlate release overbodig. WK JAZZ Randy Sandke - Get Happy - Con cord Jazz/Munich Records. Vissen in nachtelijke uren: er zijn hengelaars die niets anders willen, er zijn er ook die ervan gruwen. Een gul den middenweg bestaat niet. In Ne derland bestaan er in feite drie cate gorieën sportvissers die in de duister nis actief willen zijn: dat is de paling visser ofwel peurder, de karperaar en de zeevisser. Nachtvisserij in het binnenwater heeft in ons land, afgezien van het ris sen met de peur op aal, nog slechts een bescheiden historie. Want lange tijd werd de sportvisser geweerd in de kleine uurtjes omdat het een pracht van een alibi zou zijn voor het gilde der langringers. Beweren dat je aan het rissen bent of op weg bent naar je stekkie en intussen het breekijzer en de zaklantaarn meenemen in je vistas. Maar onder druk van een discrimi nerende houding ten opzichte van andere waterrecreanten is het er toch van gekomen. En mag er gedurende de drie zomermaanden in de meeste wateren'24 uur per dag worden gerist. Het waarom van nachtvissen is dui delijk. Vooral in drukbevaren en drukbe zochte wateren (denk aan belangrijke kanaalverbindingen en rivieren als mede aan recreatiepiassen op warme dagen) is de ris overdag over het alge meen zeer passief. Pas als de rust is weergekeerd, gaat de vis op voedsel- tocht en is dan ook beter te vangen. Met name in de karperrisserij is dat fenomeen bekend. Cultuurwateren komen pas tot leven als de oevers ver laten zijn. Er moeten echter een paar problemen worden overwonnen. Een heel belangrijke is de registratie van de aanbeet. Overdag heb je daarvoor de pennen met hun fraaigekleurde pennen of wakers in fluorescerend rood of geel. Als het zonlicht verdwenen is moe ten er andere oplossingen worden ge zocht. Aanvankelijk waren dat de lichtgevende pennen en wakers. Dob bers werden uitgerust met zeer kleine rode lampjes, zogenaamde ledjes en in de schacht werd de energie gele verd door een minucuul lithiumbatte- rijtje. Of de wakers die konden wor den voorzien van zogenaamde breek- staafjes. Die bevatten twee vloeistof fen, die bij elkaar gebracht na het bre ken van het glazen binnenhuisje, en kele uren een fel geql of wit licht ver spreidden. De pennen hadden het nadeel dat nibud Je kunt hier en daar al ouders horen verzuchten dat er nooit een eind aan die zomervakantie lijkt te komen. Maar toch... nog maar even en de kinderen kun- i hun schooltassen weer voor de dag ha len. Voor hen is het begin van het school jaar altijd weer een spannende tijd. Wat zal er allemaal op hen afkomen? Ouders leven natuurlijk met hun kinderen mee. Daar naast zullen ze zich ook wel eens afvragen: wat zal het allemaal gaan kosten? Schoolgaande kinderen zijn nu eenmaal duur, tenminste, als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Zo zijn ouders van een LBO-leerling aan schoolkosten voor hun kind ieder jaar gemiddeld een kleine 700 gulden, kwijt. Voor een MAVOleerling is dat een dikke 500, en voor een HAVO- of VWO- leerling een bedrag rond de 650 gulden. Ou ders van een MBO-er zijn het duurste uit: zij betalen zo'n 950 gulden per jaar. Deze bedragen zijn nog exclusief lesgeld en reiskosten. De meeste kosten kun je alleen maar voor lief nemen. Boeken, schriften, schrijfmateriaal, gym en eventueel werkkle ding zijn nu eenmaal nodig. Je kunt als ou der moeilijk zeggen dat de kinderen het maar eens met de helft van de boeken moe ten doen. Maar op sommige uitgaven kun je wel in vloed uitoefenen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de ervaringen van Fokke en Boukje Zijlstra. Hun dochter Maaike ging vorig jaar naar de vierde klas van het VWO. Het schooljaar was nog maar drie dagen oud, toen ze op getogen thuiskwam: haar klas zou in mei een weekje naar het buitenland gaan. Waarschijnlijk konden ze kiezen tussen Ma drid en Rome. Of de ouders vast rekening wilden houden met kosten tussen de zes honderd en de achthonderd gulden, okke en Boukje hebben nog meer kinderen, en een niet al te hoog inkomen. Ze waren dan ook niet al te gelukkig met deze plan nen. Daarom hebben ze wat andere ouders opgetrommeld die er net zo over dachten. Gezamenlijk hebben ze een brief geschre ven naar de schooldirectie, om erop te wij zen dat voor veel gezinnen dergelijke reizen gewoon te duur zijn. Toen op een speciaal georganiseerde ouderbijeenkomst bleek dat ze veel medestanders hadden, is de school leiding op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief. Dat werd een reisje naar Brussel, waarbij overnacht werd op een camping even bui ten de stad. De kinderen hebben daar geno ten, en de ouders hoefden zich niet in aller lei bochten te wringen om de kosten op te brengen. Het valt dus aan te raden het bij de school leiding aan te kaarten als de kosten voor dit soort ondernemingen de pan uit rijzen. Heeft het niet metéén effect, dan wellicht een volgend jaar. Een tip: als de plannen van de school al te kostbaar zijn, en de schoolleiding niet op andere gedachten te brengen is, dan zou den ouders ook met het kind kunnen af spreken dat het een deel van de kosten zelf betaalt. Bijvoorbeeld uit de opbrengsten van een krantenwijk of een oppasbaantje. Overigens kan het goed zijn al eens bij schoolkosten stil te staan vóór je kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Namelijk op het moment dat je een school voor hem of haar moet kiezen. Natuurlijk let je op de kwaliteit van het onderwijs, maar daarnaast zou je je eens kunnen afvragen of 'de cul tuur' van een bepaalde school misschien extra uitgaven met zich mee zal brengen. Wordt het bijvoorbeeld heel gewoon gevon den dat kinderen in de duurste merkldeding aankomen, meedoen met alle trends en al lerlei kostbare excursies en buitenschoolse activiteiten ondernemen? Als dat niet past bij jouw uitgavenpatroon, zou je verder kunnen zoeken naar een goede school met een wat soberder uitstraling. Want het is niet zo makkelijk om steeds nee te zeggen als je kind met zijn klasgenootjes mee wil doen. Tot slot wil ik er nog even op wijzen dat ou ders niet altijd alle schoolkosten zelf hoeven op te brengen. Voor het lesgeld, kosten van boeken en schriften e.d., en reiskosten is soms een vergoeding mogelijk via de Rege ling Tegemoetkoming Studiekosten. Deze regeling geldt tot een bepaalde inkomens grens, maar is er niet alleen voor ouders met een minimum inkomen. Het kan de moeite waard zijn informatie hierover op te vragen op school. Het NIBUD geeft een folder uit 6ver school kosten. Deze is te bestellen door 3,25 over te maken op Postbankrekening 2241 t.n.v. NIBUD, Den Haag, onder vermelding van Schoolkosten'. Van deze folder bestaan ook tweetalige versies voor allochtone ouders, in het Turks-Nederlands, Arabisch-Neder- lands en Papiamento-Nederlands. Deze zijn te bestellen door 3,95 over te maken op Postbankrekening 2241 t.n.v. NIBUD, Den Haag, onder vermelding van Schoolkosten' en de gewenste taal. zo'n mini-stroomleverancier toch nog een flink gewicht heeft en er dus van subtiele visserij niet echt sprake kan zijn. Toch blijft het een fascinerend gezicht als je in het donker twee rode lichtpuntjes, het echte ledje en de weerkaatsing daarvan in het water naar elkaar ziet toebewegen als de ris het aas wil meenemen. Om nog maar niet te spreken van een plotseling doven van het licht als de pen onder vyater verdwijnt. De zichtbaarheid bij windstil weer is buiten kijf en be draagt vaak tientallen meters. De breekstaafjes werden op drie manieren gebruikt. Bevestigd aan de top van de hengel (vooral bij het ris sen vanaf hét strand) om het doorbui gen van de top in beeld te brengen, bevestigd in of aan een waker, die aan de lijn werd gehangen vlak voor de werpmolen of als vervangbare anten ne van een dobber. Hoewel mij her haaldelijk is verzekerd dat de inhoud van de breekstaafjes ongevaarlijk was, heb ik er uit milieuoogpunt altijd be zwaren tegen gehouden. Ze zijn inmiddels naar de achter grond verdrongen dank zij de specta culaire opkomst van de elektronische beetverklikkers. Slimme apparaatjes die met licht- en /of geluidsignalen re ageren wanneer de lijn door de ris in beweging wordt gebracht. De bekend ste is zonder enige twijfel de Optonic maar er zijn tientallen merken in de handel. Vooral de karpervissers ge bruiken ze. Omdat er meestal met meer dan één hengel wordt gerist en ze in het donker uit elkaar te houden branden er verschillende kleuren lichtjes en hebben de piepers ook een verschil lendetoonhoogte. De luxe uitvoeringen zijn water dicht en kunnen dus ook in zware re genbuien worden gebyuikt. Boven dien kunnen ze uitgerust worden met zogenaamde sounderboxen die op grote afstand van het water maar bin nen bereik van een tentje worden ge plaatst. De karpervisser kan dus rustig een tukkie doen, hij wordt toch wel gewekt door de alanrierende gepiep uit de de boxjes. Niet overal is nachtvissen toege staan. Er gelden een paar uitzonde ringen onder meer voor het IJssel- meer. Ook kunnen risrechtverhuur- ders bedingen dat in hun water niet 's nacht wordt gerist. Een dergelijke be paling geldt met name voor polder wateren in de directe omgeving van boerderijen. Voor hengelsportverenigingen be staat de mogelijkheid om voor be paalde wateren een ontheffing van het nachtrisverbod te vragen voor de overige negen maanden van het jaar. Daarvan wordt tot dusver maar een bescheiden gebruik gemaakt. Vissen met de peur op paling is ook niet ge bonden aan de drie zomermaanden. Trompettist Randy Sandke is een typische vertegenwoordiger van het Concord Jazz-fonds. Het label concentreert zich op main-stream, met andere woor den swing en niet al te wilde bop. Wat dat betreft is Sandke een uitstekende keus, want de al ervaren muzikant is precies op die gebieden al vele jaren als instrumentalist en arrangeur actief. De mooie, brede toon van Sandke doet het meest den ken aan Armstrong en komt uit stekend tot zijn recht in het ge zelschap van de andere musici, de even vloeiend spelende kla rinettist en tenorsaxofonist Ken Peplow ski voorop. Ietwat on verwacht is de aanwezigheid van pianist Kenny Barron die toch meestal in modernere ge zelschappen te vinden is, maar de veelzijdige Barron past zich stilistisch goed aan. Uiteraard swingt alles onberispelijk. Tech nisch is alles dus koek en ei, maar deze tweede Concord-cd van Sandke is vooral aantrekke lijk door eigenzinnige arrange menten van vooroorlogse show tunes van onder meer Arlen (het titelstuk) en Berlin. Naast Een van de uitvoeringen van de over de hele wereld verkochte schommelstoel. FOTO GPD Bijna iedereen weet meteen watje bedoelt als je het hebt over de '\(Veense caféstoel'. Een eenvoudige houten stoel waarvan vooral de gebo gen lijnen opvallen. De stoel is er in vele varian ten, al dan niet met arm leuningen. Het oorspron kelijke ontwerp is al meer dan 130 jaar oud, ont sproten aan het brein van de Duitse meubel maker Michael Thonet, die een methode ontwik kelde om massief hout te buigen. Michael Thonet was in het begin van de 19de eeuw be kend om zijn prachtige Bie dermeier meubelen. Vorst Metternich, de Oostenrijkse kanselier, was een groot be wonderaar van Thonets vak manschap en nodigde hem uit naar Wenen, toen de hoofdstad van de Oosten rijks/Hongaarse monarchie, te komen. Hij kreeg er volop facilitei ten om te werken en te expe rimenteren. Vooral op dit laatste legde hij zich aanvan- Experimenteel model gebogen uit één stuk ronddhout dat nooit in produktie is geno men. Waarschijnlijk een ontwerp van Mi chaels zoon August. FOTO Vissen mag in de zomer niet alleen in de avondschemering of bij het krieken van de dag, maar ook de hele nacht door. Michael Thonet, de uitvinder van een methode om massief hout te buigen. FOTO GPD kelijk toe. Om de gebogen vormen van Biedermeier stoelen te kunnen maken werden houten delen op el kaar gelijmd en dan via een proces van verhitting gebo gen. In de 18de eeuw bestond er al een Engels patent op deze techniek, die toen voorname lijk werd toegepast in de scheepsbouw. Ook Michael Thonet bezat een patent voor het buigen van hout. Maar technisch gezien bleef het bij gelaagd hout toch altijd be helpen. Pas toen hij een me thode vond om massief (beu- ke)hout door middel van wa ter en stoom te buigen, was men een wezenlijke stap ver der. De volgende stap was het in serie vervaardigen van ge bogen beukehouten stoelen. In zijn nieuwe vaderland zocht Thonet een plek waar grote hoeveelheden beuke- hout en voldoende arbeids krachten voorhanden waren om daar een fabriek te vesti gen. Die vonden hij en zijn zoon August in 1861 in het Tsjechische Bistritz am Hos- Legendarisch De produktie concentreerde zich in 1862 op het legenda risch geworden model nr. 14, waarvan er in dat jaar 20.000 werden geproduceerd. Tho net exposeerde deze stoel op de Wereldtentoonstelling van 1862 in Londen en won er een zilveren medaille mee, de eerste in een lange rij van on derscheidingen, In 1871, het jaar waarin Mi chael Thonet overleed, be droeg de jaarproduktie 300.000 stuks. Maar het bleef niet bij model nr. 14. In 1910 werden al ruim twaalfhon derd verschillende meubels geproduceerd volgens het be kende buigprincipe. Behalve de rechte caféstoel heeft ook de schommelstoel wereldfaam verworven. De verre nazaten van Michael Thonet produceren dezte klas sieke gebogen beukehouten meubels nog steeds, in twee Expositie Dank zij het attente onderne mingsbeleid om een eigen museum in te richten is een aantal zeer kostbare histori sche stoelen - sommige wor den getoond in een glazen vi trine - bewaard gebleven. Een deel van deze collectie staat op de meubelbeurs in Utrecht, op zondag 4 septem ber, de 'Dag van het Wonen', kan de consument daar een kijkje nemen. Een mooie ge legenheid om te ontdekken dat het door Michael Thonet ontwikkelde procédé heeft geleid tot een collectie meu belen waarvan een aantal modellen de eeuwige jeugd schijnt te hebben. Niet dat ze altijd volkomen gelijk zijn aan de oorspronkelijke ontwer pen. Ze hebben bij voorbeeld een andere zithoogte gekre gen, maar het is wel bijzonder dat een stoel die in 1862 voor het eerst op de markt werd gebracht nog steeds geliefd is. bedrijven van meubelfabri kant Ton in Tsjechië. In 1989 werd een jaarproduktie van meer dan 1.150.000 stuks ver vaardigd. Voor een groot deel ook nu nog in handwerk. Al leen het buigen van de stoel poten is tegenwoordig geme chaniseerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21