UIT
ANWB, rots in de branding
tussen Nederland en Spanje
c
'Boeketten voor de Honeymoon
Quiz maken we precies zo na'
Publieke omroepen terughoudend over samenwerking met RTL
SF
Rtv show
GESPROKEN'
MAANDAG 15 AUGUSTUS 1994
Jaaj
Het is weer druk bij de ANWB-alarmcentrale. Overal in Europa rijden vijf- zes-
gestrande toeristen, die een ongeluk of pech hebben gehad, terug te brengen r
n achtladers om auto's van
ar Nederland.
foto bert verhoeff
HILVERSUM SUSANNE V
teunpunt Lyon. Voor
duizenden Nederland-
se toeristen staat het
ANWB-kantoor halverwege Ne
derland en Spanje als een rots
in de branding. Wie in Frankrijk
strandt met een lekke koppak-
king of een gescheurde enkel
band belt naar Lyon. Zo'n
120.000 telefoontjes krijgen- de
honderd medewerkers van het
steunpunt jaarlijks binnen.
Programmamaker Derek Bolt
nam voor de NCRV-serie Doku-
ment een kijkje bij de steun
punten van de ANWB in Lyon
en Barcelona. In vier afleverin
gen schetst hij een beeld van
het dagelijks werk van de hulp
organisatie. In de aflevering van
vanavond volgt hij de hulpverle
ners Truus Romijn en Wout
Broers die sinds een paar jaar in
Lyon werken.
De documentaire geeft een
realistisch beeld van hun dage
lijks werk. Geen sensationele
reddingswerkzaamheden, maar
vaak kleine praktische handrei
kingen aan mensen die hun
zuurverdiende vakantie soms al
na een paar dagen in het water
zien vallen. Zoals de familie
Knossen. Pa valt plotseling ach
ter het stuur flauw. Hij kan nog
net een parkeerplaats oprijden,
maar de auto is zodanig be
schadigd dat ze niet meer ver
der kunnen reizen. Wout Broers
gaat poolshoogte nemen en ad
viseert de familie om de hoog
nodige spullen uit de wagen te
halen en met de trein temg te
keren naar huis. Iets simpels als
het kopen van de treinkaartjes
neemt Wout op zich. „De mees
te mensen spreken de Franse
taal niet en dat maakt ze hulpe
loos. Ze zijn volledig in paniek.
Ze kunnen dan zelfs een trein
kaartje niet meer regelen."
Darmbloedingen
In de aflevering van vanavond
tevens het verhaal van het echt
paar Talens dat de wanhoop
nabij is nadat de man met
darmbloedingen in het zieken
huis is opgenomen en niet naar
Nederland vervoerd mag wor
den. Truus Romijn is bijna da
gelijks bij het bed van meneer
Talens te vinden om het verloop
van zijn ziekte bij te houden en
eventuele terugkeer naar Ne
derland te regelen. Ook me
vrouw Talens, even verderop op
de camping, heeft dagelijks
mentale steun nodig. Na drie
weken is ze aan het eind van
haar latijn.
Niet iedereen blijkt blinde
lings af te gaan op het advies
van de medewerkers van het
ANWB-steunpunt. Een gezin
waarvan de moeder zeven
maanden zwanger is, blijkt plot
seling verdwenen te zijn van de
camping nadat ze bij het steun
punt meldden dat er iets mis is
met haar. „We hebben ze aan
geraden om naar een Frans zie
kenhuis te gaan en zeker niet
helemaal terug te rijden naar
Nederland". Ze zijn nergens
meer te vinden. Wout vindt hun
tent op de camping, maar van
de familie ontbreekt elk spoor.
(Uitzending, vanavond, 23.05
uur, Nederland 1)
RVU heeft weer prijs voor jong radiotalent
Voor het derde achtereenvol
gende jaar organiseert de RVU
de competitie om en uitreiking
van de RVU Radioprijs. Eind
examenkandidaten van de
scholen voor journalistiek strij
den om deze aanmoedigings
prijs voor jong radiotalent. De
prijs bestaat uit een trofee, een
bedrag van duizend gulden en
een freelance contract voor een
voor de RVU te maken radiodo
cumentaire. Een deskundige ju
ry heeft voor de Radioprijs zes
documentaires genomineerd.
De documentaires zullen
vanaf 17 augustus tot en met 2
september te horen zijn in de
programma's 'De Schatkamer'
en 'Gebeurtenissen', elke
woensdag- en vrijdagmiddag.
Op woensdag 7 september
wordt in een rechtstreekse uit
zending van 'De Schatkamer',
Beeld van de uitreiking van de RVU Radioprijs van vorig jaar Michel
van Bergen Henegouwen interviewt de winnaar, Joost Wilgenhof.
foto pr
vanuit café Zeezicht in Utrecht, uur tot 17.00 uur op Radio 5 en
de winnaar bekend gemaakt, wordt gepresenteerd door Mi-
Deze uitzending is van 16.02 chel van Bergen Henegouwen.
Joop en Ria van Leeuwen: bloemenleveranciers van Joop van den Ende
nei
De tijden dat omroe
pen voor het maken
van radio- en televi
sieprogramma's alles zelf in
handen hielden, zijn allang ach
ter de mg. Steeds vaker doen de
omroepen een beroep op be
drijven en instellingen die een
bepaalde specialisatie in huis
hebben. Dat zijn dus bedrijven
die hun bestaansrecht deels te
danken hebben aan de omroe
pen. Vandaag een verhaal over
Joop Ria van Leeuwen, leve
ranciers van bloemen voor alle
programma's van Joop van den
Ende.
Als ze op zondagochtend in
hun voortuin genieten van het
zonnetje, overkomt het ze regel
matig. „Hé, dat zijn die mensen
van de televisie", klinkt dan de
verraste kreet van voorbijko
mende fietsers nadat hun oog is
gevallen op het uithangbord bij
het huis. Joop Ria van Leeu
wen, bloemdecoraties, meldt
het grote bord aan de Kudel-
staartseweg in Aalsmeer.
Wie een trouwe lezer is van
de aftiteling van televisiepro
gramma's, komt hun naam op
een willekeurige avond verschil
lende keren tegen. In heel wat
Nederlandse huiskamers vraagt
men zich af wie die Joop Ria
van Leeuwen toch zijn, die na
elk programma vanuit Aalsmeer
keurig worden bedankt op de
aftiteling.
Het echtpaar levert sinds zo'n
tien jaar alle bloemen en plan
ten voor de televisieprogram
ma's en evenementen van Joop
van den Ende. Naast twee bloe
menwinkels in Kudelstaart en
Aalsmeer hebben ze een grote
bloembinderij waar de boeket
ten voor Van den Ende gemaakt
worden. Het bedrijf biedt werk
aan dertien mensen en op
hoogtijdagen komt daar een
flink aantal freelancers bij.
Hoeveel boeketten zij inmid
dels afgeleverd hebben bij de
TV-studio in Aalsmeer? Ria van
Leeuwen heeft geen idee. Het
moeten er duizenden per jaar
zijn. Van de perfect nagemaakte
bruidsboeketten voor Ron's Ho
neymoon Quiz tot een bosje
losse chrysanten voor de moe
der van Arnie in Goede Tijden
Slechte Tijden. Alleen het res
taurant van TV-studio Aalsmeer
is elke week al goed voor zo'n
60 75 vaasjes bloemen. ,,Als
Joop van den Ende vergaderin
gen heeft in Aalsmeer, zetten
we verse biedemeijerboeketten
in zijn kantoor. En dan komen
daar alle TV-programma's nog
bij. De optredende artiesten, de
kandidaten, voor iedereen staat
een bloemetje klaar", somt Ria
op. En de presentatoren vinden
altijd een vers boeket in hun
kleedkamer. Aangepast aan de
kleuren van hun kleedruimte.
Hennie Huisman, Ron Brand-
steder of Jos Brink kunnen haar
geen groter plezier doen dan de
bloemen na afloop ook mee
naar huis te nemen. „Ron
Brandsteder gaat gelukkig nooit
de deur uit zonder de bos. Dat
geeft je voldoening van je werk.
René Froger, neemt ook altijd
zijn bloemen mee."
Verbijten
Het echtpaar Van Leeuwen zit
zich ook regelmatig te verbijten
voor de buis. „Dat iemand zijn
bloemen laat staan is vervelend,
maar mijn man vindt het vooral
heel erg als hij ziet hoe artiesten
achteloos hun boeket de zaal
inwerpen. Daar sta je dan al dat
werk voor te doen." Nee, na
men wil Ria liever niet noemen.
„Ach vooruit...André Hazes
heeft er een handje van", vertelt
Ria. Ze wijst erop dat bij het le
veren van bloemen voor TV-
programma's meer komt kijken
dan zomaar op de bonnefooi
wat frisse boeketten samenstel
len.
„Je moet met veel dingen re
kening houden. Hans van der
Togt neemt bij voorbeeld per
dag drie afleveringen van het
Rad van Fortuin op. Dat kun
nen niet allemaal dezelfde boe
ketten zijn, want dan ziet de kij
ker straks op TV drie avonden
achter elkaar dezelfde soort
bossen over het scherm gaan.
En ook de kleur en het soort
bloemen dat je verwerkt in TV-
boeketten vragen extra aan
dacht. Heel veel wit in een boe
ket mag bij voorbeeld niet. On
der de felle lampen blijft er op
TV niet veel meer over dan een
grote witte massa. Lelies zijn
meestal ongeschikt omdat er
meeldraden inzitten die heel
erg afgeven. Stel je voor dat een
artiest plotseling met een grote
vlek in haar prachtige witte jurk
op het podium staat."
In het werk dat het echtpaar
Van Leeuwen voor Van den En
de doen is het accent de laatste
jaren steeds meer verschoven
van bloemen voor het decor van
TV-programma's naar de per
soonlijke boeketten. „Vroeger
had je in showprogramma's
vaak grote bloemdecoraties. Dat
HILVERSUM JAAP TIMMERS
De meeste publieke omroepen
stellen zich terughoudend op
als het gaat om medewerking
aan programma's van RTL4 en
5. Er bestaat sinds mei van dit
jaar echter een niet eerder ge
publiceerde 'gedragslijn' van
het algemeen bestuur van de
NOS (de vergadering van om
roepvoorzitters), waarin het de
omroepen onder voorwaarden
wordt toegestaan medewerking
te verlenen. Deze gedragslijn is
ruim gesteld en laat vrije inter
pretatie toe. Dit blijkt ook uit de
zeer uiteenlopende reacties van
de onderscheiden omroepen.
Veronica-directeur en coör
dinator van de Rwanda-actie
Joop Daalmeijer maakte vorige
week melding van bestuursde-
creten van omroepen die sa
menwerking met commerciële
zenders beperken. Mede hier
om werd een gezamenlijke tele
visie-actie voor Rwanda aan
vankelijk door alle zendge
machtigden afgewimpeld. Het
dagelijks bestuur van 'de NOS
(Van der Louw c.s.) en Daal
meijer wilden wel dat RTL mee
deed. Zij wisten het weigerach
tige standpunt na veel vijven en
zessen om te buigen zodat er
een leefbaar compromis uit
kwam: RTL-verslaggever Wil
lem Lust zou reportages in
Rwanda maken, onder de hoe
de van de publieke zenders.
RTL geeft geen verklaring
voor het feit dat Lust uiteinde
lijk tijdens de actie-uitzending
van vorige week zaterdag toch
niet in beeld kwam. Een woord
voerder van de NOS hierover:
„We wilden wel degelijk mate
riaal van hem uitzenden. Hij
had een reportage gemaakt,
maar er was iets fout gegaan
met de camera waardoor er
niets was opgenomen. Hij zat
dus met een paar lege banden,
een bedrijfsongeval.
Goede wil
De goede wil was er kortom,
maar er zou Daalmeijer veel
aan gelegen zijn als de publieke
omroepen in de toekomst wat
sneller op één lijn gingen zitten.
Zeker als het gaat om een hoger
doel (Rwanda) dan omroeppo
litiek. De actie-coördinator
pleitte om die reden voor de
opstelling van een soort geza
menlijk calamiteitenplan. Dit
plan wordt over het algemeen
wel gesteund door de zendge
machtigden.
Maar hoe zit het nu met die
gedragslijn en de aanwezigheid
van bestuursdecreten bij de
Willem Lust, de RTL-verslaggever die vanuit Rwanda zou berichten in
het kader van de Rwanda-actie. „Helaas is er iets fout gegaan met de
camera. Een bedrijfsongeval." foto dijkstra
verschillende omroepen? In
hoeverrejs 'Hilversum' bereid
diensten te verlenen aan RTL?
En hoe staat het met het uitwis
selen van beeldmateriaal en
medewerkers?
De strekking van de algeme
ne gedragslijn van de omroep
voorzitters is: „Samenwerking
met RTL of medewerking aan
programma's van RTL is toege
staan indien daarmee het be
lang van de publieke omroep
als geheel gediend is, of als dit
uit journalistiek of pr-oogpunt
noodzakelijk is." Een zegsman
van het NOS-bestuur verklaart:
„Dit betekent feitelijk dat elke
omroepdirectie vrij is zelf zijn
beperkingen te stellen."
De VARA bleef het langst
dwarsliggen inzake medewer
king van RTL aan de actie.
Zegslieden van deze omroep
ontkennen overigens dat de
VARA een andere koers voer
dan de collega's. „Wij zijn ach
teraf van mening dat de deel
name van RTL heeft bijgedra
gen aan de hoge opbrengst van
de actie. We hebben geen be
leidsnotities over samenwer
king, maar zijn terughoudend
met het verstrekken van pro
grammagegevens: ze blijven
een concurrent."
Beeldmateriaal wordt louter
afgestaan aan nieuwsrubrieken
van RTL. VARA-medewerkers
werken bij voorkeur niet mee
aan RTL-programma's.
Eveneens uit concurrentie-
overwegingen scherpte de
TROS haar houding jegens RTL
eind vorig jaar aan. Medewer
kers moeten nu de directie toe
stemming vragen om deel te
mogen nemen aan spelletjes, of
te figureren in programma's als
Showtime en de 5 Uur Show.
„We willen overzicht houden
over dergelijke zaken, maar we
wijzen aanvragen niet per defi
nitie af. Ook wat betreft het af
staan van beeldmateriaal bekij
ken we ieder verzoek apart", al
dus een zegsvrouw.
De AVRO hanteert dezelfde
maatstaven, maar heeft volgens
een zegsman geen afspraken
op papier staan. Medewerkers
van de VPRO zijn volledig vrij
om in RTL-items te figureren
(„Lekker makkelijk").
Soepel is ook de werkwijze
van Veronica. „Vroeger, onder
leiding van Rob Out, was me
dewerking aan andere zenders
verboden, maar we zijn veel
soepeler geworden. Het enige
dat we aan onze mensen vra
gen is het indienen van een
verzoekje. Daarbij scheren we
alle omroepen over één kam. Je
zou een omroep ontkennen als
je uitzonderingen maakte", al
dus een woordvoerder. Veroni
ca is in bepaalde gevallen zelfs
te porren voor het leveren van
een medepresentator van an
dermans programma, zoals bij
voorbeeld het Televiziergala.
„Het enige wat onze medewer
kers misschien niet moeten
doen is in een forum van om
roepvoorzitters discussiëren
over omroeppolitiek.
Geen verbod
De EO is selectiever. ,Onze stel-
lingname is dat medewerkers in
principe niet meedoen aan
RTL-programma's". Wel mo
gen EO-vertegenwoordigers in
RTL-rubrieken het eigen om
roepbeleid uitleggen. ,En als
het om een actie zoals voor
Rwanda gaat, vinden we sa
menwerking geen enkel pro
bleem".
Volgens een zegsvrouw van
de NCRV gelden er „interne af
spraken" in AKN-verband (dus
met AVRO en KRO). ,Er is geen
extreem verbod op medewer
king aan programma's, c.q. het
leveren van beeldfragmenten.
Maar deze fragmenten moeten
gebruikt worden in informatie
ve programma's. De NCRV is
terughoudender op het vlak
van entertainment. We leveren
hier alleen njensen of mede
werking als de publieke om
roep er baat bij heeft. Deze re
gel geldt voor al onze vaste me
dewerkers en vaste
Bij de KRO staat er niets op
papier. „Wel willen we verzoe
ken tot medewerking per keer
bekijken", zegt een woordvoer
der. „Uiteindelijk staat de doel
stelling van een commerciële
omroep 180 graden op die van
ons. De algemene lijn is dat on
ze mensen niet zomaar voor de
lol aan RTL-programma's mee
doen, tenzij ze iets aardigs we
ten te zeggen over hun eigen
omroep. Dat is het ongeveer."
16.3:
Zanger Leonan
Cohen in Humo:
„Het ergert rn
dat zoveel mensa
mij nog altijd zin
als een depressievfl
neuroot... Alsof ik de hele tij
een onzichtbare revolver tegej
mijn slaap gedrukt hou."
Talkshowpresentator Davi
Letterman in de AVRO Bode: 18.1-
„Ik weet dat de meningen va|
het publiek over mij nogal ui
eenlopen. En dat is precitf^.o1
zoals ik het hebben wil. Waii
als ik ergens een hekel aan hel
is het aan middelmaat. Je kui
een hoop van me vinden, ma^.S
in elk geval niet dat ik middej
matig en saai ben."
Acteur Willem Nijholt ij
Story:
„Ik word nu echt een oui#0-0
man. Maar je komt pas later ^0-2
je leven tot de kern. Vroege
deed ik al het werk dat voorhan
den was. Maar nu zoek ik tw$0.5
keer per jaar een pareltje uit."
Carlo Boszhard in Veronica:
„Ik ben er niet op uit om be
roemd te worden. Als je dat wil)
ga dan gewoon naakt over di
Dam lopen. Ik wil televisie ma^-2
ken omdat ik denk dat ik be
paalde talenten heb en daar w?2-C
ik iets mee doen. En die blijket
in 'Telekids' het beste tot hui
recht te komen.22.4
Actrice Jodie Foster in Hu
„Ik zie plastische chirugie
een bekentenis van zelfhaat ei
bovendien vind ik het bedrog
Ik kan best accepteren dat r
sen me niet mooi vinden, maa
dat ze me niet écht zouden vin
den: nee."
léj*3-!
100.2
Zanger Julio Iglesias in Vero
„Vijftig jaar is oké, een leel
tijd-in-het-midden. Ik hoop da
ik honderd jaar oud mag zijn aP^Q
ik sterf en ik blijf zingen. Dat i^O-
mijn beroep; ik hou ervan. E;
als ik er niet van zou houder-
als ik er niet aan verslaafd waic p
was ik allang gestopt. Ik ïielfT^
platen achter mijn naam, i
talen. Toch ga ik door,
mijn bloed begint te stromeiMA)
als ik muziek hoor. Ik ben eeija, n;
perfecte verslaafde, het is te laaden
om te stoppen. Ik prefereer tPeri
sterven op het podium, bovepels
te sterven inbed."
is helemaal uit. Er is nu een ge
neratie decorontwerpers die bij
na geen gebruik meer maakt
van bloemen. Jammer hoor",
verzucht Ria.
Over de leukste klus voor Van
den Ende is Ria van Leeuwen
duidelijk: de Honeymoon Quiz.
„We krijgen foto's van de
bruidsparen, waarop hun boe
ketten goed te zien zijn en wij
maken ze precies na. Niets is
leuker dan een bruid met jouw
boeket te zien lopen. Het enige
nadeel van het namaken voor
de Honeymoon Quiz is dat je
ook wel eens bruidsboeketten
samënstelt die je zelf absoluut
nooit zo gemaakt zou hebben.
Dan zie je combinaties met an
jers...nee dat zouden wij nooit
doen."
Julio Iglesias: „Ik prefeer te ster
ven op het podium, boven het n'!1
sterven in bed." foto archieujj
huif
Bold Beautiful-ster RoruiSlac
Moss (Ridge) in Story: Elst
„Bijna drie maanden is miji|m^
dochertje nu en ze wordt steedjJJ1^
leuker. De eerste tijd was ze na
tuurlijk nog echt een baby. Ze al
en sliep alleen maar. Nu begint—
ze een echt meisje te wordenp||
En als ze me aankijkt met di(
grote blauwe kijkers van haar ei)
naar me lacht, dan schiet jl|MA
vol." The,
:Goe
Peter van Ingen, presentatoiche
van VPRO's Zomergasten, it)war'
Humo:
„Politici wil ik niet te gasieBC
hebben. Terwijl die wel eeni
worden aangeboden. Je moet öFlip
gewoon niet aan beginnen: iïWor
alle omstandigheden zijn zr^|
met propaganda bezig, en bcjjvan
vendien zijn ze ééndimensio Mei
naai, hebben ze geen verdiebbc
Pin&" JD.I
Manon Thomas in Story:
„Ik hoop op een snelle efihee
soepele bevalling. Maar als mijsgen
dromen uitkomen, zal het kindjj*"
je in de auto, op weg naar hér
ziekenhuis ter wereld komer»The
Het is namelijk een half uur rijjiige
den naar het ziekenhuis en daajme.
ben ik een beetje zenuwachtig^
over. Daarom droom ik er ndLe^
tuurlijk ook over. Ik zei voor dij
grap tegen mijn
man Forrest, neem
maar een veter
mee, zodat je zelf
de navelstreng kunt
afbinden."
Dl
Joop en Ria van Leeuwen: „We vinden het erg als artiesten achteloos hun boeket de zaal inwerpen.
foto gpd