Vette bassen en gelikte folkssongs Een adellijk concert in een hofje Mysterieuze kracht in werk van Fer Hakkaart Woodstock '94 als vanouds Komrij schrijft 200ste deel Prive-domeinreeks Cultuur Kunst Het Nationale Toneel wijzigt het repertoire Ondermode, een kunst -JÜMAANDAG 15 AUGUSTUS 1994 Muziekcursus voor kinderen leiden Half september begint de Streekmuziekschool voor Lei den en omgeving met een muziekcursus voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar. Op originele Balinese slaginstrumen ten maken zij in 10 lessen van anderhalf uur kennis met alle mu zikale en ritmische baiselementen van Balinese optochtmuziek. De lessen worden omlijst met verhalen, dia's en muziekopna mes. Praktische ervaring met muziek is niet noodzakelijk. De cursus wordt gegeven in het Rijksmuseum voor Volkenkunde en wordt afgesloten met een openbaar optreden in het museum. Voor informatie: Henry Nagelberg, tel. 020-6645554 of het bij het tel. 071-168800. Honderdste geboortedag Willem Pijper In het kader van de viering van de honderdste ge- an Willem Pijper worden drie voorstellingen van zijn opus magnus Halewijn uitgevoerd. Het Radio Symfonie Orkest en een formatie uit het Groot Omroep Koor verlenen medewer king. Solistische medewerking wordt verleend door Wout Oos terkamp, Liduin Stumpel, Annett Andriesen, Marten Smeding, Ingrid Kappelle, Helga Westerman, Nanco de Vries en Bernard Loonen. De voorstellingen zijn op 30 augustus en 1 en 3 septem ber in de schouwburgen van Rotterdam, Amsterdam en Eindho ven. De componist stierfin 1947. Open dag culturele instituten Amsterdam De vijf buitenlandse culturele instituten in Amster dam houden op zaterdag 10 september een open dag. Deze dag staat in het teken van de architectuur en is tot stand gekomen in samenwerking met ARCAM (Architectuur Centrum Amsterdam). De deelnemende instituten zijn: British Council, Goethe-Insti- tut, Istituto Italiano di Cultura, Maison Descartes en het Vlaams Cultureel Instituut. In ARCAM is tot en met 15 oktober de expo sitie Waterloo International Terminal te zien, over de uitbreiding van het oude Waterloo Station in het centrum van Londen. Dit gebouw, een ontwerp van Nicholas Grimshaw, moest er komen I I om de TGV uit Parijs te kunnen ontvangen. Vuurwerk en muziek in tuinen Het Loo y. Apeldoorn In de tuinen van Paleis Het Loo in Apeldoorn wordt op 9 september voor de zesde keer een groots vuurwerk afgesto ken. De slagwerkgroep Circle Percussion zal met spectaculaire Japanse trommels het vuurwerk muzikaal begeleiden. Om 20.30 uur gaan de hekken van de tuinen open, waarna de Gelderse Fanfare Orkesten ondermeer The Music for the Royal Fireworks ten gehore zullen brengen. Het schouwspel begint om 22.00 uur. ijdeif r Gerrit Komrij is door uitgeverij - De Arbeiderspers bereid gevon- - den het tweehonderdste deel d van de prestigieuze auto-bio- t grafische reeks Privé-Domein te t schrijven. Het boek verschijnt in i januari en gaat 'De buitenkant' neten. r In het boek schrijft Komrij, in de vorm van een alfabetisch na il slagwerk, over zichzelf en ande- t ren. De lemma's van dit 'abce- darium' worden geput uit Kom rij's gehele werk maar vooral uit ongebundelde bronnen zoals toespraken, De s Privé-Domein is het m De Arbei derspers. Het eerste deel van deze reeks vol memoires, dag boeken en andere ego-docu menten verscheen in 1966. Uit gever Martin Ros probeert voor jubileumnummers grote Neder landse schrijvers zo ver te krij gen werk af te staan. Bekend is dat Ros hoopt ooit de dagboe ken van W.F. Hermans of Harry Mulisch in de reeks uit te geven. Zo werd nummer 150 ge schreven door Maarten 't Hart. Van Gerrit Komrij, P.C. Hooft- prijswinnaar 1993, verscheen in de reeks al eerder 'Verwoest Ar- cadië' met geromantiseerde herinneringen aan zijn jeugd in Winterswijk. Het Nationale Toneel in Den Haag schrapt de voorstelling Dog om Oog van Shakespeare voor het komend seizoen. In plaats daarvan speelt het gezel- schap een ander stuk van jlhakespeare, Troilus en Cressi- fla. De acteurs en de speeldata blijven hetzelfde. Gerrit Komrij 1 Vertaalt het stuk. De reden van de wisseling is 1 flat regisseur Johan Doesburg rindt dat de thema's macht en 2 protiek in Troilus en Cressida ^terker, actueler en minder mo ralistisch worden behandeld t Üan in Oog om Oog. Wellust, ja loezie, domme eerzucht en oxford annemiek ruygrok De graaf geeft een soirée in zijn voorhof. De graaf is in dit geval de graaf van Marlborough, die Blenheim Palace, een optrekje in de buurt van Oxford be woont. Zijn voorhofje herbergt deze mooie, maar frisse zater dagavond zo'n 2.000 mensen. En zij hebben allemaal bijna zestig gulden betaald om de eert, te mogen bijwonen. Al uren van tevoren stroomt een stoet auto's de oprijlaan van het paleis op. Als de Britten uitgaan, dan wklen ze er ook lang van genieten. Auto's vol picknickmanden zoeken een goed plaatsje bij een van de uit gestrekte meren in het tuintje van de graaf. Daar wordt de avondmaaltijd gebruikt, in smo king en avondjurk op het kille gras. Om precies half acht begint Rillend in avondjurkje en smoking met plastic glazen op een plaid: het orkest - tuums uit de pruikentijd e licht door 'elektrisch kaarslicht' - met het voorprogramma: In troductie tot het Te Deum van Charpentier (de Eurovisiemars), vervolgens de Water Muziek Suite van Handel. En opeens zijn alle ogen naar links gericht. Want daar schrijdt de graaf met zijn gevolg naar de beste plaat sen van de imposante voorhof. Hij beluistert het concert zoals het klinken moet: zonder ver sterking. De rest van het publiek moet genoegen nemen met muziek uit grote geluidstorens, die de afzonderlijke instrumen ten minder los van elkaar laten klinken. Ian Watson, die onder meer de muziek bij de film 'Amadeus' dirigeerde, leidt het orkest uit zijn tenen. Dat wil zeggen dat hij zijn lichaam laat swingen op de tonen van de muziek. Twee werken met trompet van Purcell volgen. Tijdens het Adagio van Albinoni lopen nog steeds men sen binnen, want er was een file om het landgoed te betreden. De uit Wales afkomstige so praan Eirian Davies vertolkt twee liederen van Handel. Eén keer komt zij in ademnood. Wellicht speelt de kilheid haar parten. Want er steekt een frisse wind op. De orkestleden moe ten af en toe naar de grond dui ken om hun bladmuziek die van de lessenaar afwaait bijeen te grabbelen. De feëerieke verlich ting laat het soms afweten. Zou de graaf zijn energierekening niet hebben betaald? Het cynisme wijkt als Jack Brymer het klarinetconcert van Mozart uitvoert. Een adembe nemende vertolking die, hoewel versterkt door microfoons, in deze omgeving bijna huivering wekkend perfect klinkt. En ter wijl het publiek ademloos luis tert, schiet een meteoriet (val lende ster) juist over het met bladgoud beklede bolletje bo ven het timpaan van het paleis. In de^pauze is er champagne te koop. Deze wordt in flütes a raison van twaalf gulden uitge schonken. De flütes zijn helaas van plastic, dus we laten deze beker aan ons voorbijgaan. Anthony Marwood, een jong en veelbelovend violist, vertolkt Vivaldi's 'Vier Jaargetijden'. Er zijn oneffenheden in zijn uit voering. Vanzelfsprekend. Want het begint echt fris te worden en de wind speelt ook hem par ten. Bovendien valt de verlich ting - nu is het paleis in een ro de gloed gezet en branden er fakkels op het bordes - naarma te de tijd vordert vaker uit. Het publiek, inmiddels in plaids ge huld, laat het steeds meer afwe ten. Want het bier lokt en de sluitingstijd van de Engelse pubs is dwingend. Niettemin blijft het meren deel het concert uitzitten, om dat dit een ongewoon schouw spel is en Marwood een bevlo gen violist. Een uitgekauwd po- pulair-klassiek werk weet hij door zijn spel nieuw leven in te blazen. En daar heb je koude voeten en een natte neus van de kou graag voor over. Concert: Vivaldi 'four sea sons', klarinetconcert van Mo zart en andere werken; uitvoe ring: The Mozart Festival Or chestra olv Jonathan Evans-Jo nes; dirigent: Ian Watson; solis ten: Eirian Davies, sopraan, Anthony Marwood, viool, Mau rice Murphy, trompet, en Jack Brymer, klarinet; gehoord: 13/8, Blemheim Palace, Woodstock bij Oxford. Behind the Sofa en Farmer John goed op dreef op druk bezocht Pleinpop: Maar liefst negen bands kregen gisteren bij de vierde edi tie van Pleinpop de gelegenheid om grote podiumerva ring op te doen. Hoewel de kwaliteit tussen de diverse bands weer erg verschilden kon het massaal opgekomen publiek - Leiden schijnt naast het ook zeer druk bezochte Werfpop ineens warm te lopen voor deze festivals - het dagje rock and roll allemaal best te waarderen. hans keuzers kortzichtigheid zijn volgens Het Nationale Toneel de ingrediën ten van het nieuwe stuk. Het verhaal speelt zich af tij dens de Trojaanse oorlog. Er heerst een patstelling. Zowel de Grieken als de Trojanen verve len zich. Om de tijd te doden verlustigen beide partijen zich aan amoureuze spelletjes. Wan neer in beide kampen slachtof fers vallen, laait de strijd weer De band die als eerste gepro grammeerd staat, baalt meestal als een stekker. Normaal speelt die groep voor niet meer dan een handjevol publiek. Om kwart voor één was het zondag op de Garenmarkt opzienba rend genoeg al behoorlijk druk. En de thuisblijvers hadden bij Pleinpop-opener Aphrodisiac zeker ongelijk. De band combi neert een lekkere vette bas met een voortdurend doorlopend gi- taarriffje. De breaks, soms niet altijd even soepel ingezet, bren gen een aangename afwisseling en de band neemt met een aan tal ballads mooi gas terug tij dens het optreden. Een lauwe ontvangst was er voor de volgende drie bands. Zowel Wons II Menny, The Na ked Lunch en de Freaks Hairys stelden eigenlijk diep te leur. Lex de Haas van Wons II Menny - wat doet die jongen ei genlijk bij zo'n band - met zijn kenmerkende hoekige speelstijl was nog het enige lichtpuntje. Niet veel beter verging het de Naked Lunch. De band mag dan in eigen beheer de mini-CD 'Indian Summer holdup' heb ben uitgebracht maar het ge speelde songmateriaal werd door het apatische publiek veel te licht bevonden. Het verging de band Freaks Hairys iets beter. De Ameri kaans georienteerde band bracht een aardige kopie van de Hollandse Golden Earring. Vooral de zangpartijen kwamen bedrieglijk dicht in de buurt van de vocalen van Barry Hay. De band scoort qua orginaliteit dus niet erg hoog maar door een aantal aangename ballads was het optreden zeker afwisselend. Dansen „Het is voor de eerste keer dat ik mensen zie dansen op onze muziek die we niet zelf hebben meegenomen", aldus de zeer tevreden terugblikkende zanger Simon Reed van Behind the So fa. De folkrock van de groep sloeg tegen het eind van de middag in als een bom. De jn Noordwijk wonende Engelsen combineren een prettig ge stoorde stage-act aan een serie gelikte melodieuze folksongs. Fluitist Paul Hudson verdwijnt regelmatig in het publiek met hoog opgehouden bekkens en eerder genoemde Simon Reed zingt bij het stuwende 'Fast Henry' - een nummer met re gelrechte hitpotentie - de ster ren van de hemel. Farmer John, bij de P.A. in de gaten gehouden door producer Simon Reed van Behind the Sofa zingt op Pleinpop de s Theo Vogelaar van de Troc- kener Kecks, houden de punk rock nog even in leven. Vooral de basis, sterk afwisselende drums en een strakke bas, is dik in orde bij Farmer John. De stem van Debby Schreu- der draagt Baseline nog steeds. Het up tempo werk is jammer genoeg veel te weinig afwisseld en eigenlijk alleen bij de single 'Fight for freedom' en de ballad 'What is my life....' laat Schreu- der haar ware zangklasse zien. Afsluiter Lemmings Edge grabbelt vooral met de zang wat al te opzichtig in de Pearl Jam- snoeppot. Daar staat tegenover dat de grungesound lekker ge dreven en met opvallend subtiel gitaarwerk vertolkt wordt. Het 4e Pleinpop was kwalita tief zeker een stuk beter dan de foto holvast/mark lamers wat teleurstellende vorige edi tie. Wat dat betreft scoorden Farmer John en Behind the Sofa dit jaar erg hoog en voor de rest van de bands geldt: meer podi umervaring is nooit weg oftewel meedoen is belangrijker dan op. Spelers zijn Hans Croiset, Hans Dagelet, Joke Last, Jules Royaards, Ariane Schluter en anderen. De première is op 16 december in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. beeldende kunst di. t/m vr. 10-16 uur, za. en 13-17 uur, Raadhuis De Paauw, Raad huislaan 22, Wassenaar. In het oeuvre van Fer Hakkaart is vanaf de jaren tachtig een sti listische verandering waar neembaar. Zijn werk uit deze jaren was foto-realistisch en zijn thema: het communicatie-ge brek in de moderne wereld. Nu laat hij sterk expressionistisch, op figuratie gebaseerd werk zien dat bovendien een totaal ander onderwerp heeft dan zijn vroegere produkten. Vrolijke kleuren en wonderlij ke taferelen zijn kenmerkend voor de schilderijen van nu. Fi guren met gezichten die in de verte iets van een mens hebben en toch duidelijk herkenbaar zijn, komen in het werk voor. De mensfiguur is het meest na drukkelijk aanwezige onder werp. In allerlei vreemde boch ten en kronkels ontdek je ver schillende figuren die met el kaar zijn verbonden, nu eens di rect, dan weer omdat zij bij voorbeeld met elkaar één rich ting uitkijken. Met z'n allen vul len zij het hele doek, op subjec tieve wijze geordend. Boven dien vertellen de personages in het doek hun eigen verhaal, het lijkt alsof je naar een toneelstuk kijkt dat niet onmiddelijk te vol gen is. Er is een duidelijke ge laagdheid waarneembaar. De schilderwijze van Hak kaart is expressionistisch, de zeggingskracht van de werken is dan ook enorm. De individuele, gedeformeerde figuren hebben allen wel een omlijning. On danks het feit dat armen, benen en lichamen in een wir-war met elkaar verbonden zijn (zoals bij het werk 'Truc met de handjes') zie je toch duidelijk de verschil lende personages, of onderde len daarvan. Het werk is geraffi neerd (de figuren kunnen bij voorbeeld ook wel symbolen zijn) en tegelijkertijd eenvoudig. De woeste schoonheid is gela den met een mysterieuze kracht. Er gebeurt iets in het doek. Maar wat de inhoud van het tafereel nou precies is, blijft een raadsel. Hakkaart vindt zijn inspiratie in de mythologie, de Afrikaanse en primitieve kunst. De ken merken van de twee laatstge noemden, vereenvoudigde vor men en vrolijke kleuren, zijn di rect te zien. Zoals bijvoorbeeld bij het werk 'Ontdekkingsreis'. De tekening is gemaakt met Oostindische inkt. Met enkele lijnen tekent Hakkaart verschil lende figuren. De compositie is overzichtelijk, de figuren zijn al len met de mg naar de toe schouwer gekeerd en kijken de zelfde richting uit. Je ziet een soort bok, die staand is afge beeld, op zijn koe-achtige kop zit een gewei. In dezelfde teke ning zie je ook een kop die veel weg heeft van een Afrikaans masker. Hakkaart combineert hier verschillende elementen van uiteenlopende wezens tot één geheel. Het is juist door de ze combinaties en door de wijze van schilderen, dat een ver vreemdend effect ontstaat. De dualiteit treedt op een boeiende wijze aan het licht. parus Een in tweeën gezaagde theepot, soeplepels, veertjes: van elk materiaal is wel een beha te maken. Dat bewijst de tehtoonstelling in de Passage du Retz in Parijs. De beha's komen uit de collectie van de Italiaanse stylist Samuele Mazza en is nog tot eind augustus in de passage te zien. foto gerard n de politie de lokale winkels nog langer alcohol te verkopen. Ook liepen er mensen met borden waarop stond dat ze drugs wilden kopen. Waar schijnlijk waren er dus meer liefhebbers van ver dovende middelen dan verkopers. Een beveiligingsbewaker bij de hoofdingang zei, terwijl hij duizenden mensen met bier zag binnenkomen: „Ik geef je een quote - we've lost control." Een andere bewaker vertelde dat een groot aantal van zijn collega's er de brui aan had gegeven. „Het is volledig onbeheersbaar. Wij zijn de laatsten die er nog zijn en als wij gaan, wie weet wat er dan gebeurt." Wel vond hij dat de mensen zich goed gedroegen. „Ik heb meer alsje- bliefs en dankjewels gehoord dat bij ieder ander concert." De regen bleek net als 25 jaar geleden, de pret niet te drukken. Sommigen dansten in de neer stromende regen. Anderen deden hun kleren uit en wentelden zich in de modder. Weer anderen zochten beschutting in hun tent. De politie ontkende het gerucht dat er drugsdo den te betreuren vielen. Wel stierf een 44-jarige diabetes-patient. De geruchten ontstonden nadat een lid van een popgroep had opgeroepen de drie doden te zegenenen die op Woodstock waren ge storven. Mogelijk doelde hij op de dode popster ren die na Woodstock in 1969 zijn gestorven; Jimi Hendrix, Jannis Joplin en een lid van The Band. Joe Cocker, de roek-veteraan die 25 jaar gele den ook al op Woodstock optrad, mocht zaterdag het festival officieel openen. Na hem volgden op tredens van Aerosmith, Peter Gabriel, Santana, Bob Dylan en Crosby, Stills Nash. Ook die laatsten waren in 1969 van de partij. Woodstock '94 leek afgelopen weekeinde een her haling van het legendarische popfestival van 25 jaar geleden. Net als in 1969 viel de regen met bakken uit de hemel, en net als toen was het be veiligingssysteem zo lek als een mandje. Tienduizenden jongeren zagen het festival gra tis. In 1969 kwam ongeveer driekwart van de half miljoen Woodstock-gangers zonder te betalen het terrein op omdat de kaartcontrole niet bleek te werken. John Scher, één van de organisatoren zei giste ren tijdens een persbijenkomst dat meer dan 350.000 muziekliefhebbers op het popfestijn in Saugerties bij New York waren afgekomen. Min stens 100.000 van hen betaalde niet. Een kaartje kostte trouwens niet niks; ongeveer 300 gulden. Voor de eerste editie van Woodstock moest zo'n dertig gulden worden betaald. Op het concurrerende festival in het plaatsje Betitel, de originele plek waar Woodstock in 1969 werd gehouden, kwamen volgens de politie 15.000 mensen af. Bethel '94 werd in eerste in stantie afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Later ging het toch door, zij het gratis. De duizenden muziekliefhebbers voor Wood stock '94 stroomden het terrein op via gaten in de omheining. De organisatie benadrukte zondag echter dat de beveiliging prima werkte. Officieus werd erkend dat er wat moeilijkheden waren. Weinigen hielden zich aan het verbod op alco hol en drugs. Mensen droegen openlijk blikjes bier langs de ombemande metalen detectors. Om het probleem bij de bron aan te pakken, verbood Schrijvers Vernooy en Roemer naar VS amsterdam - anp De Nederlandse schrijvers Astrid Roemer en Robert Vernooy gaan komend na jaar voor drie maanden naar de Verenigde Staten. Ze ver blijven daar als gastschrijver aan respectievelijk de Uni versiteit van Iowa in Iowa en de Universiteit van Michigan in Ann Arbor. De gastschrijverprogram ma's zijn een initiatief van het Nederlands Literair Pro- duktie- en Vertalingenfonds, in samenwerking met het ministerie van de Vlaamse gemeenschap en de vakgroe pen Neerlandistiek van de universiteiten. Eerder gingen Renate Dorrestein, Elly de Waard en Marion Bloem naar de Universiteit van Io- Astrid Roemer gaat deelne men aan een internationaal schrijversprogramma met meer dan vijfentwintig au teurs uit alle delen van de wereld. Het programma be staat uit lezingen, discussies, cursussen en workshops. Vernooy gaat in Ann Arbor onder meer colleges geven over Nederlandstalige litera tuur. Ook zal hij een cursus creatief schrijven geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11