'Veel spelen en soms afgaan' Cultuur Kunst Hollandse tuin Zweedse moslims stellen Bengaalse Nasrin gerust NRIJSDAM. 071-356472 De Alphense exposeert in Chili alphen aan den run» Werk van de Alphense Joyce Op 't Einde is op dit moment te bewonderen in het museum Pablo Neruda op Isla Negra in Chili. Ze exposeert daar tot 23 augustus op uitnodi ging van de stichting die de naam draagt van de beroemde Chi leense schrijver. De tentoonstelling viert de 90ste geboortedag van Neruda. Van Op 't Einde zijn tien tekeningen te zien die ze maakte op Canto General, een gedicht van over de 600 pagina's waarin de schrijver de geschiedenis van het Zuidamerikaanse continent beschrijft. Bijbelse bloemen en planten Amsterdam In het Bijbels Museum in Amsterdam loopt t/m 30 oktober de expositie „Meer dan een tulp bijbelse flora assor- ti". De tentoonstelling bestaat uit vier onderdelen. De eerste gaat over bijbelse bloemen en planten op borduursels en pren ten. De volgende is onderdeel van een speurtocht door het mu seum, speciaal gemaakt voor kinderen vanaf 13 jaar. De derde omvat gedroogde flora uit Israël en souveniers waarin deze is verwerkt. De laatste betreft een buitententoonstelling. Zij omvat bijbelse bloemen en planten in bruikleen afgestaan door de Hortus Botanicus van de Vrije Universiteit. Meer dan een tulp is onderdeel van de landelijke manifestatie Tulp 400. Vissen in kunstwerk Schiphol schiphol» Het kunstwerk van Herman Lamers op de luchthaven Schiphol heeft nieuwe zoutwatervissen gekregen. Het aquarium dat deel uit maakt van het kunstwerk, stond enkele maanden leeg nadat de drie blacktip-haaien eruit gehaald waren. De die ren waren te groot geworden voor het bassin en zijn naar een particulier gebracht. De kleurrijke exemplaren, die in schoolver band zwemmen staan voor de vakantiegangers die ook in groe pen tegelijk met vakantie gaan. De grijze visjes staan symbool voor de zakenreizigers, die vaak in driedelig grijs individueel aan hun reis beginnen. Protest plannen Van Abbemuseum eindhoven De Stichting Behoud het Van Abbemuseum heeft bezwaar aangetekend tegen de beslissing van voormalig minis ter D'Ancona van WVC om het Eindhovense Van Abbemuseum niet op de rijksmonumentenlijst te plaatsen. Met het protest hoopt de club het huidige gebouw te behouden. De gemeente heeft het plan het museum drie keer zo groot te maken. Van het uiterlijk van het huidige gebouw dat de architect Kropholler in de jaren 30 in Eindhoven bouwde, is dan vrijwel niets meer te zien. Door het bezwaar van de stichting kan de verbouwing, die eind dit jaar moet beginnen, vertraging oplopen. onthouden van provocatieve uitspraken zolang ze hier is", I De Bengalese schrijfster Tasli- luidde Aldebe's waarschuwing, ma Nasrin, die vanwege de be- Nasrin kwam woensdag dreigingen van moslim-funda- vanuit de Behgalese hoofdstad j mentalisten in haar land naar Dhaka in Stockholm aan en is Zweden is uitgeweken, heeft ondergebracht op een geheime I gisteren van de Zweedse mos- plaats door leden van de lim-groeperingen de verzeke- Zweedse afdeling van de inter ring gekregen dat zij van hen nationale schrijversorganisatie niets te vrezen heeft. „Het is PEN-club. De schrijfster kan I aan God om diegenen die de,Is- drie maanden in Zweden blij- lam beledigen te straffen, niet ven. op haar toeristenvisum, /iïl aan' ons", aldus Mahmoud Al- maar heeft de mogelijkheid om j(_ debe, voorzitter van de Zweedse politiek asiel aan te vragen. Ook jgê- Islamitische Raad. Noorwegen, waar Nasrin is uit- genodigd om volgende maand De moslim-voorman voegde een schrijversconferentie bij te ïn" daaraan toe dat deze bood- wonen, is bereid haar asiel te j schap luid en duidelijk te horen verlenen. I zal zijn tijdens de gebedsdien- sten van vandaag, maar waar- In Bangladesh betuigden ver- els i schuwde dat er altijd enkele scheidene fundamentalistische moslims kunnen zijn die geen groeperingen hun woede over oren naar deze boodschap heb- het feit dat Nasrin van de auto- i ben. „Nasrin kan zich het beste riteiten heeft mogen vertrekken. Corneille in galerie De Witte Duif. Schilderijen en tekeningen van Jan peter Muilwijk, t/m 28/8; dag. 10-17 GALERIE AMBER Hooglandsekerkgracht 8. 'Mark Claus In kleur', t/m 14/8; oude. Japanse rolschilderingen, 19/8 t/m 4/9; woe t/m zo 11-17 uur. KATWIJK ART GALLERY KRAIJENOORD Prinses Marijkelaan 21. 'Een eeuw schilderkunst, aan de kust en door de Bollenstreek', wisselende expositie, t/m 30/11:23 11-19 uur en op af spraak (01718-13520). LISSE 'T HUYS DEVER Jejf Buckley maakt Nederlandse debuut op het Lowlands-festival: Möring onschuldig EXPOSITIES LEIDEN DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1.'In vertrouwen geno men'. Foto's van Hans Oostrum. t/m 1/9, ma t/m za 10-22 uur. zo 12-22 KUNSTCENTRUM HAAGWEG Haagweg 4. Twee- en driedimensio nale werken van Walter van Broekhui zen, Boetje Pattirane en Piet Vloem ans, t/m 28/8, vr, za. zo 13-18 uur. BLEIJENBERG GALERIE Breestraat 113. 'Zomer 1994'. Werk van 25 kunstenaars, t/m 25/8; di t/m za 9-18 uur, le zondag van de maand 12-17 uur. BLEIJENBERG BEELDEN Langebrug 61. Vaste opstelling diver se beelden; vr, za en le zondag van de maand 12-17 uur. FOTOGALERIE DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1. 'In vertrouwen geno men', foto's Hans Oostrum uit Juliana Kinderziekenhuis Den Haag, tot 2/9; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. MECENAS GALERIE Middelstegracht 87. Dag (beh ma) 12-16 uur en op afspraak (071- 127809). ZÖNE Nieuwstraat 17. Schilderijen van An neke Timmerman, t/m 31/8; di t/m vr 11-18, do ook 19-21, za 10-17, zo 13.30-16.30 uur. GALERIE DE GOUDEN EEND Hooglandsekerkgracht 42. Schilderij en van Fred Hansen. GALERIE ZICHY Steenstraat 7. Sóndor Ruttkay, Ta- mós Kovócks Vilmos, Péter Pórkanyi, tekeningen, schilderijen en brons, t/m 27/8; woe t/m vr 12-18, za 11- 17 uur. DE WAAG Aalmarkt 21. 'De Hollandse Tuin' beeldende kunstmanifestatie, t/m 25/9; woe t/m za 12-17, zo 13-17 CBK Hooglandse Kerkgracht 19-21. 'De Hollandse Tuin' beeldende kunstma nifestatie. t/m 25/9; woe t/m za 12- 17 uur. do ook 19-21 uur. GALERIECELLINI Hooigracht 50. Spirituele kunstuitin gen. t/m 27/8; do t/m za 13-17 uur. GALERIE LIGA NIEUW BEELDEN Pres. Steijnstraat 14. 'Vuile zakdoe ken': surrealistische tendenzen in de Nederlandse kunst van 1930-1960. t/m oktober; uitsluitend op afspraak (071-124545/128502). GALLERIA PR0PITIA Nieuwe Rijn 93. In augustus alleen op afspraak, werk uit stock. Do t/m zo 13-18 uur en op afspraak (071- 130821/144182) GALERIE AZL Academisch Ziekenhuis, gebouw 1 Schrijver Marcel Möring heeft in zijn boek Hel Grote Verlangen geen plagiaat gepleegd. Martin Ros, Hans van Straten en Bas Lubberhuizen hebben hun be schuldiging aan het adres van Möring ingetrokken. Dat doen ze in een verklaring, bij de na jaarsaanbieding van uitgeverij Meulenhoff. Volgens de beschuldiging had Möring gepikt van de Italiaanse filmregisseur Fellini. Het betrof een scène over een prostituée in een auto. Martin Ros, naast uit gever ook presentator van een radiorubriek over boeken, maakte de beschuldiging open baar. In de verklaring erkennen de drie dat de overeenkomst van Mörings boek en Fellini's film Roma op louter toeval be rust. MUSEA LEIDEN MUSEUM BOERHAAVE Lange St. Agmetenstraat 10. Di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 12- 17 uur. 'IJzeren therapeuten', t/m 14/8. Zondag 14 augustus: 'Dr. Zanders ijzeren greep', theater, 14.00 en 15.00 uur. MOLEN DE VALK 2e Binnenvestgracht 1/a. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 13-17 NATIONAAL NATUURHISTORISCH MUSEUM Pesthuislaan 7. Di t/m vr 10-17 uur, za-zo 11-17 uur. 'Supermsekten', t/m 23/10. RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur. RIJKSMUSEUM VOOR VOLKENKUNDE Steenstraat 1Di t/m vr 10-17za- zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Langs de Niger', oude culturen in West-Afn- ka. t/m 28/8. Foto-tentoonstelling van Fotostudio Woodbury Page: 'Fotografen in Indonesië. 1857- 1908', t/m 23/9. 'Volkskunst van ver re', t/m 8/1/95. ACADEMISCH HISTORISCH MUSEUM Rapenburg 73. Wot/m vr 13-17 uur. HORTUS BOTANICUS Rapenburg 73. Ma t/m za9-17 uur, zon-en feestdagen 10-17 uur. Kas sen geopend ma t/m za 9-17 uur. Clusiustuin geopend ma t/m vr 10- 12.30 en 13.30-16 uur. DE LAKENHAL Oude Singel 28-32. Di t/m vr 10-17 uur, za- zon-en feestdagen 12-17 uur. 'Beelden uit de verzameling Lei den', t/m 4/9. Overzichtsexpositie van het werk van Pieter Geraedts, t/m 18/9. LEIDSE PILGRIM COLLECTIE Vliet 45. Ma t/m vr 9.30-16.30 uur. PRENTENKABINET Rapenburg 65. Di t/m vr 14-17 uur. PENNINGKABINET Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur, zon-en feestdagen 13-17 uur. 'Nieu we Kunst en Art Déco', werk van me- dailleur, beeldhouwer en keramist Chris van der Hoef, t/m 18/9. Muse umspreekuur elke woensdag 14-17 WAGENMAKERS MUSEUM Oude Varkenmarkt 13. Zo 13-17 uur. Aan het rijtje kinderen die net als hun beroemde vaders ook muziek maken, is een nieuwe naam toegevoegd: Jeff Buckley. Zoon van Tim (1947-1975), bij leven reeds een legendarische folk-rockzanger. Zijn stem doet denken aan die van zijn vader maar de zoon heeft zoveel eigens dat de wild-enthousiaste reacties van de Engelse roek- pers nu eens niet overdreven zijn. Op zaterdag 27 augus tus maakt Jeff Buckley zijn podiumdebuut in Nederland op het Lowlands-festival. Rond die tijd komt ook 'Grace' uit, zijn eerste volwaardige cd. „Geen band", corrigeert hij, „een project". Met zijn vriend Gay Lucas en als enig mogelijk bekende naam Tony Maimone, bassist van Pere Ubu. Twee op tredens gaf dit project, dat 'Gods And Monsters' heette. „Toen had ik dus geen band meer, en ook geen geld. In ge wone baantjes vond men mij zo'n outsider dat ik er niet meer tegen kon. Ik was al langere tijd op zoek naar een eigen stem. Het enige wat ik kon bedenken was voor mijzelf zo veel moge lijk optredens boeken in allerlei hele kleine cafés, kroegen en clubs in New York. Zo veel als ik kon. Ik speelde voor fooien of kleine gages. En in kleine cafés, want ik wilde zo dicht mogelijk bij het publiek staan om mezelf te vormen. En als ik dan afging, gingen we ook goed af. Ik en mijnTelecaster". Vallen, opstaan en dan opval len. Steve Berkowitz van Co lumbia/Sony kwam op de ge ruchten af en liet Buckley een contract tekenen. Er kwam een live-ep van een optreden uit: 'Live at Sin-é', een van de kleine kroegen waar hij vaak optrad. Twee eigen nummers en twee covers. 'Je n'en connais pas la fin' van Edith Piaf en 'The way young lovers do' van Van Mor rison. En nu is er 'Grace'. Een debuutcd met zo veel emotie in de muziek kom je heden ten da ge nauwelijks meer tegen. De muziek is ruw en confronte rend, maar op andere momen ten juist zoet en rustgevend. Ze ven eigen composities: drie co vers: 'Lilac wine' van Elkie Brooks, 'Corpus Christie Carol' van Benjamin Britten en 'Halle lujah' van Leonard Cohen. „Ik heet gewoon Buckley. Het is niet meer dan de naam die op mijn uittreksel uit het geboorte register staat. Mijn vader heb ik maar één keer gezien. Wie naar een concert komt om een glimp of vage echo van mijn vaders muziek te horen, kan maar be ter niet komen. Hij zal teleurge steld huiswaarts keren. Het eni ge wat dan nog rest is mastur beren bij de hoes van mijn va ders 'Goodbye And Hello'". Hoewel bovenstaand citaat an ders doet vermoeden, is Jeff Buckley een schuchtere twinti ger. En hij is die vergelijkingen met zijn vader meer dan zat. „Blijkbaar is het voor veel mensen moeilijk zaken op hun eigen merites te beoordelen. Ie dereen heeft vergelijkingen no dig om de kwaliteit van iets vast te stellen. De kwaliteit van 'nieuwe' mensen wordt afgezet tegen de kwaliteit van 'oude'. Wat ik van mijn vaders muziek vind? Sommige muziek is mooi. Maar er zitten ook ver-schrik- ke-lij-ke stukken bij. Vrijwel nie mand wil het toegeven, maar er zitten hele, hele slechte num mers bij. Meer wil ik er niet over zeggen. Dit is mijn tijd. Fuck it". Gedichten Zijn stiefmoeder was een klas siek geschoold pianiste: zijn stiefvader liet hem naar Led Zeppelin en Jimi Hendrix luiste ren. Jeff deed wel eens iets met een gitaar. Soms zette hij een van zijn gedichten op muziek. Op een bepaald moment was er zelfs even sprake van een band. Dertien Andy Wallace, bekend als eind- mixer van baanbrekende rockalbums als 'Nevermind' van Nirvana en de eerste Rage Against The Machine, produ ceerde de plaat. „Hij meldde zichzelf'. Net als zijn bandle den. „Als ze wat in mijn muziek zagen, zouden ze vanzelf wel komen. En dat deden ze". „'Grace' is een einde en het begin van iets nieuws. Met deze nummers neem ik afscheid van de tijd die achter me ligt. Op Jeff Buckley (2de van links): „Ik word zo moe van die vergelijkingen met mijn vader. Dit is mijn tijd. Fuck it!" foto theo hakkert 'Grace' staat ook muziek voor de toekomst. Wat dat betreft is het uitgebalanceerd. Ik wilde er ook geen dertien liedjes op. Tien is genoeg. Dan blijf je be nieuwd naar een volgend al bum. Cd's zijn vaak veel te lang. Er zijn zo veel rap-albums waar twintig nummers op staan die, als er maar tien op stonden, meesterwerken zouden zijn". „Cohens 'Hallelujah' heb ik altijd gespeeld. Ik wil zijn als Leonard. Zoals hij je mee kan trekken een liedje in, dat kan bijna niemand. Net Bob Dylan. Solo kan die het ook nog. Maar ik werk niet meer met goeroes. Zoiets doe je tot je achttiende. Het beste wat je kunt bereiken als je iemand bewondert, is dat wat je doet zo goed doen dat je hem eert door jezelf te zijn. Snap je?" „Anders word je de ander. Zo wilde ik vroeger altijd Miles Da- vis zijn. Ik wilde lopen en pra ten zoals hij. Ik wilde me zo kle den. En ik wilde zo spelen als hij, maar dan op gitaar". Buckley verbaast zich over het enthousiasme waarmee ta lentscouts van platenmaat schappijen hem benaderd heb ben. „Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet wat ze in me zien. De wereld van de platen maatschappij staat zo ver af van waar je als artiest mee bezig bent: muziek maken. Je moet ook altijd argwanend blijven. Want de amusementsindustrie is de enige industrie van deze omvang waar niemand precies weet wat er eigenlijk verkocht wordt. Je plakt een prijskaartje op iets dat zich door de lucht verplaatst en nooit terugkeert." Jeff Buckley speelt zaterdag 27 augustus op A Campingf- light to Lowlands Paradise, Flevopolder en dinsdag 20 sep tember in de Melkweg, Am sterdam. Onder de titel 'De Hollandse- Tuin' wordt tot en met 25 sep tember een beeldende kunst manifestatie gehouden in tien verschillende tuinen in Leiden of Oegstgeest. Aan elf Neder landse kunstenaars is gevraagd speciaal voor deze tentoonstel ling een werk of installatie te maken. In deze krant volgen i de stadsroute die de bezoe ker voert langs dikwijls onge kende tuinen en verrassende kunstwerken. Verwondering en verbazing klinken door in de reacties van bezoekers aan de Waag. Verba zing over de gedaanteverwisse ling die de binnenruimte heeft ondergaan. Verwondering over dat 'zoiets groots' mogelijk is in. Leiden. Het waterbassin in de Waag ontlokt veel van de bezoekers bijna lyrische reacties. „Het is alsof je andere wereld binnen stapt", zegt Leidenaar MA Smits. „Ik vind het werkelijk prachtig. Het is ook zo vanzelf sprekend. Alsof het bassin altijd al tussen de natuurstenen zui len heeft gestaan." „Het is zo mooi dat het eigen lijk altijd zo zou moeten blij- i," zegt een andere bezoek- „Ik denk dat toeristen die de Waag inwandelen niet eens de gaten hebben dat het aar tijdelijk is. Zo'n vanzelf sprekende indruk maakt het." Theatervormgever Bas Peet- :rs wekte aanvankelijk enige scepsis met zijn idee om de Waag te verrijken met een vij ver. Zijn idee werd te presti gieus geacht. Maar Peeters lief zich niet zo snel uit het veld slaan. „In het theater kom je ook vaak tegen dat mensen zeg gen: dit kan niet. Dan moet je Bas Peeters moest voor zijn idee de nodige scepsis overwinnen. „In het theater kom je ook vaak tegen dat mensen: dit kan niet. Dan moet je ge woon een beetje eigenwijs zijn en zeggen dat het wel kan." foto loekzuyderduin gewoon een beetje eigenwijs zijn en zeggen dat het wel kan. Anders ga je concessies doen die ten koste gaan van het beeld." De in Amsterdam woonachti ge Peeters kende de Waag al leen van buiten toen hij van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) opdracht kreeg de bin nenplaats om te toveren tot een buitenplaats. „Het eerste wat mij opviel toen ik er binnen kwam was de rust die je er vindt, zo midden in het drukke centrum. In hofjes krijg je dat gevoel ook wel, alsof je in een totaal andere wereld komt. Dat was een gevoel dat ik wilde ver sterken." „De tweede gedachte die bij mij opkwam was dat de Waag gelijkenis vertoont met Romein se bouwwerken. Uit de geschie denis van het monument blijkt ook dat de gaanderij oorspron kelijk is gebouwd rond een open binnenplaats. Het is een imitatie van een Romeins im- pluvium dat ook werd geken merkt door een bassin in het centrale deel van een gebouw. In het Nederlandse klimaat bleek die open binnenplaats niet erg praktisch dus werd later besloten een overkapping aan te brengen." „Vervolgens ben ik mij gaan verdiepen in de droomsymbo liek. A. Aeppli, een volgeling van Jüng, heeft daar veel over ge schreven. Hij ziet in de tuin een plaats waar de innerlijke groei zich voltrekt, overeenkomstig de opeenvolging der seizoen. De omringende muur houdt de innerlijke krachten bijeen, de poort kan vaak pas worden ge vonden nadat men om de hele muur is heen gelopen: het is het symbool van de lange weg die leidt tot het vinden van een gro te innerlijke rijkdom. Het droombeeld zou vooral indruk wekkend zijn als er in de ziele- tuin, net als in het aards para dijs, een fontein kan worden aangetroffen: een gelijkenis voor de binnenste kern van het weze, het zelf." „De twaalf kijkkasten met vergezichten, decorstukjes van mineraalpigment, die onder de arcaden van de Waag hangen zijn een reisverslag, een weerga ve van het louteringsproces voordat men bij de eigen ik komt." De landschappen zijn heel doods en vormen een scherp contrast met het waterbassin waarin een boom met wortels en aardekluit ten tonele is ge voerd om een paradijselijke oa se te verbeelden. Allerlei visioe nen doemen op, van een ba dende Cleopatra tot Adam en Eva met vijgeblad die gekuisd hun pose innemen op het ei landjes van grind. Het is een plek waar of, zoals in de cata logus heel mooi wordt ver woord, waar droombeelden en iconen uit Christelijke en Ro meinse kunst zich vermengen en samensmelten tot de ruimte zoals die zich hier openbaart: een gedroomd paradijs. Bas Peeters vindt niet erg dat zijn lustoord na 25 september weer verdwijnt. „Het heeft wel iets om dingen te maken die vergankelijk zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17