Ijdeltuit Murphy aan banden gelegd Schilderen met de camera in 'Desperate Remedies' 'Les Thibault was voor mij echt een openbaring' Film/Boeken Covito sleept lezer mee naar het niets 'Zwijnerij': Fris, vlot en logisch verhaal ONDERDAG 4 AUGUSTUS 1994 Val Kilmer nieuwe Batman (Hollywood Batman Forever, de derde Barman-verfilming blijft tegenslagen ondervinden. Als eerste haakte regisseur Tim Bur ton af. Flij wil na twee afleveringen uitsluitend nog een film over ICatwoman maken. Als vervanger werd Joel Schumacher aange trokken. Vervolgens trok Robin Williams zich terug, omdat de lengte van zijn rol als The Riddler hem niet beviel. Beoogd Hoofdrolspeler Michael Keaton hield het, ondanks een salaris van vijftien miljoen dollar plus een winstaandeel, na het vertrek i regisseur Burton eveneens voor gezien. Inmiddels is Val Kil- ;r tot de nieuwe Batman gekozen, maar er moet nu nog ver vanging gezocht worden voor Rene Russo, de kandate voor de gelijke hoofdrol. Keuze genoeg met Nicole Kidman en Cindy Crawford als meest genoemde kandidaten. Regisseur John Landis drukt overtuigend stempel op Beverly Hills Cop III IOSCOPEN 13.30, 16, 19.30, 22 Damage 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30, 22 HAMBRA1 tel. 6233192 Four Weddings and a Func al dag 13.15, 16, 18.45,21.30 HAMBRA 2 Shortcuts 16 j., dag. 20 ELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Striking Distance 12 j., dag. 13.15, 16. 18 45,21.30 13.15, 16, My Father The Hei 19.15,22 iLYPSOl tel. 6234876 Four Weddings and a Funeral dag, 13.15, 16, 19.15,22 ftLYPSO2 Mr. Jones, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 INECENTER-CINEMACORALINE tel. 236615 Short Cuts 16 j., dag. 14.30 (beh. vr.), 20.45 Romeo is bleeding, dag. 18.30, zo ook 11 INECENTER-PEPPE-NAPPA Desperate Remedies 16 j., dag. 14, 16.15 (beh. vr.), 19.30, 22,zoook ir.J, 22 Ma Saison Préferée, dag. 13.45 (beh. vr.), 19.15, zo ook 11 INECENTER-CINEMA JEAN VIGO Damage 12 j., dag. 14, 16.30 (beh. vr.), 20, 22.15, zo ook 11.15 NEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Beverly Hills Cop III 12 j., dag. 19, 21.45; za, zo, di, wo ook 13.15, 16 INEMA2 INTERNATIONAL The Flintstones, dag. 18.45, 21.30 IITY 1 tel. 6234579 Beverly Hills Cop III 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 ITY 2 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16, 18.45,-21.30 ITY 3 True Romance 16 j., dag. 18 45, 21.30 ;iTY4 Cool Runnings, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 IITY 5 Ace Ventura dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 IITY 6 Blank Check dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 IITY 7 Maverick dag. 13.15, 16, 18.45 en DESMET tel. 6273434 La Scorta 16 j., dag 21.30, zo ook 14.15 Last Tango in Paris 16 j., dag. 19, FILM RECENSIE 22;; k 14 a 19.45, Temptation of a Monk 16 j. wo 19.45 Touch of Evil 16 j., do t/m i zoook 16.45 KRITERION 1 tel. 6231708 The Snapper, dag. 17.30 La Ardilla Roja 16 j. dag. 20 De Eso no se Habla 12 j., dag. (beh. di.) 22.15 Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 Lifetimes 16 j., dag. 17 El Pajaro de la Felicidad 16 j.dag. 19.30 Der Himmel über Berlin 12 j., dag. 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 II Gattopardo 16 j., dag. 20.15 RIALTO 2 Rebels of the Neon God 16 j., dag. 20, 22.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Como agua para chocolate 12 j., dag. 17.30, 19.45, 22; zo. ook 15 THE MOVIES 2 Serial Mom 12 j., dag. 17.30, 20, 17.45 THE MOVIES 4 The Secret Garden dag. 17.30, z De ster van Eddie Murphy is al een tijdje dalende. De snel pratende grappenmaker die zijn loopbaan begon in de populaire tv-satire Saturday Night Live en die wereld beroemd werd als agent Axel Foley in Beverly Hills Cop, werd de laatste jaren meer en meer een ijdeltuit die be kende trucjes herhaalt. Datzelfde mocht verwacht wor den in Beverly Hills Cop III, waarin Murphy maar weer eens terugkeert naar de rol die zijn imago vestigde. Maar de regisseur is ditmaal John Landis, en die laat niet met zich sollen, zelfs niet door Eddie Murphy. camera meer op afstand, zodat ook Murphy's tegenspelers in beeld zijn. Op die manier doen de grappen, die vaak erg melig zijn, er minder toe. Dat is een gedurfde aanpak van Landis, omdat hij vervolgens óók moet weten waar hij de aandacht van het publiek dan wèl op moet richten. Landis heeft gekozen voor het soort vermaak dat we kennen uit oude James Bond-films: iro nie en veel actie tegen specta culaire decors het grootste deel van Beverly Hills Cop III speelt zich af in Wonderworld. Daar huist een valsemunters bende, verantwoordelijk voor de dood van de baas van Alex. Die zweert al in de openings scène zijn baas te zullen wreken en laat zich daar niet vanaf brengen: noch door een goed geoutilleerde overmacht, noch door de FBI, die zegt dat het hun zaak is en evenmin door corrupte agenten. Dat simpele gegeven wordt door Landis uitgebuit voor een Beverly Hills Cop III. Te zien. Luxor, Lei den; Euro 4, Alphen; Asta 1Den Haag, Odeon 1Den Haag. Hoewel deze derde Beverly Hills Cop-film ook voor Landis onge twijfeld vooral vanwege het ho norarium interessant zal zijn geweest, is het toch duidelijk zijn eer te na om er een brod- delwerkje van te maken. Landis heeft het magere scenario om gebogen in de richting van spectaculair vermaak en bewijst zo nog altijd een heel knap re gisseur te zijn. Murphy kletst nog wel wat als de 'street wise' agent Alex Foley en gaat zich nog altijd te buiten aan bekkentrekkerij, maar Lan dis geeft die scènes heel weinig nadruk. Waar andere regisseurs voor een close-up van Eddie Murphy zouden kiezen, om het effect van een grap of een komi sche gezichtsuitdrukking breed uit te etaleren, houdt Landis de Eddie Murphy in 'Beverly Hills Cop III'. reeks spectaculaire zoals een redding in e< zenrad en een shoot-out tech toeristenattracties, die de aandacht van het publiek blij ven vasthouden. En dat is heel wat, gezien de matige en het stereotype uitgangspunt van het geheel. In ieder geval n Landis nog altijd i e blijven houden. k 15 Filmzomer 16 j. dag. (beh. za.) 21.30, za 20.15; zo. ook 15 Shadowlands dag. (beh. za.) 19.15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 The Flintstones dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Serial Mom 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 The Getaway 16 j., Dag. 13.15, 16, 18.45,21.3,0 TUSCHINSKI 4 The Pelican Brief 12 dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 5 The Beverly Hillbillies dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI6 Schindler's List 12 j., dag. 20.15 TUSCHINSKI CINEAC Sleepless in Seattle, doorlopende voorstelling dag. 11.45,14.15, 16.45, 19.15, 21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Abgeschminkt 16 j., dag. 18, 19.30, Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Nieuwzeelandse debuutfilm kan cult-hit worden in filmhuizen FILM. RECENSIE De Nieuwzeelandse film Despe rate Remedies behoorde vorig jaar tot de officiële selectie van het filmfestival van Cannes. Een verrassende bijdrage uit een land, waarvan we hier zelden een film in de bioscoop aantref fen. Desperate Remedies is een ci nematografisch hoogstandje dat een cult-hit kan worden in de Nederlandse filmhuizen. Het is is een curieuze film, een paro die op het melodrama, die het vooral moet hebben van zijn vorm en aankleding en die past in de traditie van Fassbinder, Greenaway en Schroeter liefhebbers van een operateske aanpak met veel aandacht voor kleur, kostuums, muziek en acteurs en actrices als zetstukken op een schaak bord. De film speelt in 1860 ergens in een havenstadje in de Nieu we Wereld. Het zou Nieuw Zee land kunnen zijn, maar dat doet er verder niet toe want de film speelt zich toch grotendeels binnenshuis af. In de filmstudio werd met een geraffineerd ge bruik van kleuren, fraai gesti leerde decors en overrompelen de kostuums, een broeierige sfeer opgeroepen met een ster ke, erotische geladenheid. Een groot deel van de film is gesitueerd in de exclusieve stof fenzaak van Dorothea, die ze samen runt met haar vriendin Anne. Dorothea is een sterke persoonlijkheid die op alle mo gelijke manieren, zowel zakelijk als privé, haar leven wil beheer sen. Ze kan het niet aanzien dat haar zuster Rose onder invloed van haar perverse minnaar Fra- ser, een liefhebber van kinky seks, aan de opium is geraakt. Dorothea denkt het probleem te kunnen oplossen door onder de net gearriveerde immigranten een man voor haar zuster te zoeken. Haar oog valt op de mooie Lawrence, maar die ziet eigenlijk meer in Dorothea zélf dan in haar zuster. En boven dien laat Fraser zich niet zo- Er ontwikkelt zich een sterk geladen drama, in een sfeer van hoepeljurken, sofa's, kroonluch ters met kaarsen en mooie dra perieën. Het is allemaal nep, to neelmatig en studioachtig, maar zó knap en orgineel ge daan dat je toch onder de in vloed komt van de elkaar be concurrerende, bespiedende en overheersende personages. Het camerawerk is soms bijna ex pressionistisch met vervreem dende schuine kaders en grote close-ups, terwijl de art director zich volledig mocht uitleven met de basiskleuren rood en blauw. Daardoor lijkt het er soms op alsof er een schilder aan het werk is geweest met een Peter Wells, die na wat kort werk en documentaires met Desperate Remedies hun eerste lange speelfilm afleverden. Daarbij kregen ze steun van een stel voortreffelijke, voor ons vol ledig onbekende acteurs en ac trices. Met centraal een sterke Dorothea (Jennifer Ward-Lea- land), die herinneringen op roept aan Jeanne Moreau in Querelle. Zij wordt heen en weer geslingerd tussen haar car rière en haar privéleven, tussen 'Jet favoriete vakantieboek van schrijver Maarten 't Hart n de vakantie kom je vaak pas ht aan lezen toe. Eindelijk is tijd en rust voor dat ene klas- ieke meesterwerk, die bejubel- le debutant of het boek dat al naanden is blijven liggen. Voor chrijver Maarten 't Hart, on- angs bekroond met de Gouden itrop voor zijn roman Het woe len der gehele wereld, is Les Thi- mdt het favoriete vakantie- )oek. De regen stroomde neer, der- ig jaar geleden in Noordwijk lan Zee. Maar dat deerde va- ;antieganger Maarten 't Hart nu 49) absoluut niet. Hij was 'erdiept in Les Thibault van de 'ranse auteur Roger Martin du lard (1881-1958), winnaar van le Nobelprijs voor literatuur in .937. VARMOND INGE VAN DEN BLINK (GPD) het onafgebroken, dertig jaar te rug. Maar met de slordige 2500 pagina's van Les Thibault in de hand, was dat geen enkel pro bleem. 't Hart: „Het boek gaat over het leven van twee broers, Jacques en Antoine, en hoe zij het uitbreken van de eerste we reldoorlog meemaken. Het eer ste deel behandelt de schooltijd van Jacques. Hij is een hele ver standige redelijke jongen, die later arts wordt. Antoine is de opstandige broer die steeds voor ellende zorgt. Autobiografisch Les Thibault moet voor een deel op het leven van Martin du Gard zélf gebaseerd zijn. 't Hart vermoedt dat het meest van de schrijver zelf terug te vinden is in het karakter van Jacques, „hoewel in zijn biografie staat dat hij zich heeft opgesplitst in de twee figuren." „Ik herinner me uit het boek dat Jacques bij het uitbreken van de oorlog pamfletten uit een vliegtuig gooit om mensen ertoe.aan te zetten om te deser teren. Daarbij stort het vliegtuig neer en komt Jacques om het leven. Ik geloof dat het vliegtuig neergeschoten wordt, maar dat weet ik niet meer zo precies." „Het is een boek", vervolgt 't Hart, „met de allure van Tolsto i's Oorlog en Vrede. Daar zal de schrijver ook zeker door geïn spireerd zijn geweest. Dat Mar tin Gard du Nord nu minder be kend is dan een schrijver als Tolstoi of Proust, komt waar schijnlijk doordat hij roman technisch geen vernieuwer was. Hij was een gewone klassieke verteller, maar dat vind ik nu juist zo prettig. Van het boek dat heel anti-katholiek is her inner ik me ook nog het sterf bed van de vader. Een bijzonder indrukwekkend sterfbed, waar een heel boek aan is gewijd." Het eerste deel van Frida Vo gels' trilogie, dit voorjaar met de Libris Prijs bekroond, gaat ook helemaal over een sterfbed. Maar 't Hart wil de twee auteurs liever niet op één lijn plaatsen. „Vogels schrijft mooi, maar wel heel erg saai hoor. Mensen-kin deren, dan is het boek van Gard du Nord toch heel wat beter te pruimen, als ik zo vrij mag zijn." Dagboeken 't Hart las-behalve Les Thibault, dat later in vijf delen als Livre du Poche bij Gallimard werd uitgegeven, ook het andere werk van de Franse auteur. „Hij heeft nog een paar romans ge schreven en heel interessante dagboeken. Maar Les Thibault is toch zijn grootste en bekend ste boek." Van zijn vakantie in Noord- wijk, dertig jaar geleden, herin nert 't Hart zich verder niet zo veel. „Ik paste samen met een vriend op het huis van mensen die op vakantie waren. Het zag er daar heel netjes uit, en luxe. Maar het beviel me helemaal niet." Dat hij door de regen niet naar het strand kon, speet hem intussen niets. „Daar hou ik he lemaal niet van. Op het strand verbrand je maar en je krijgt zand in je ogen en tussen je te nen. Vreselijk." Wat Maarten 't Hart achteraf wèl jammer vindt, is dat hij des tijds niet wist dat de familie Neefjes vlakbij zijn vakantie adres woonde. Want één van de zussen in dat kinderrijke gezin werd later de schrijfster Mar griet de Moor. „Nu herinner ik me wel dat ik in Noordwijk leu ke meisjes heb zien rondlopen, maar dat daar ook een roodha rige Margriet bij was; nee, daar weet ik helaas niets meer van." Maarten 't Hart: 'Ik heb altijd de neiging c boek mee te nemen waar ik lang zoet mee i de vakantie een heel dik FOTO ANNETTE VLUG (GPD) BOEKEN RECENSIE PEER VAN 'T ZELFDE Carmen Covito; 'Recept voor een tweede jeugd'. Vertaald door Els v/d Pluym. Uit geverij Prometheus, 34,90. Het zal toeval zijn, maar in de laatste twee door vrouwelijke auteurs geschreven romans, is er sprake van eenzelfde ver schijnsel uit de moeder schoot opstijgende vreemde dampen, niet ten gevolge van infectueuze aandoeningen of rottingsverschijnselen, maar meer als wezenskenmerk: Aan onze soort kleeft een luchtje. Gerrit Komrij noemt het er gens: de onwelriekende gleu- venbrigade. Er komt in geen van beide ro mans (die van Charlotte Mutsaers en onderhavige) een man voor die er iets van zegt. 't Is meer een psychische realiteit en de dames in kwestie zelf zijn de enigen die er de neus voor ophalen. Ze zijn niet gelukkig met zichzelf, daarom laten ze zich van alles en nog wat aan praten en daarom ook is elke relatie een teleurstelling. Dat, ongeveer, is het uit gangspunt in Carmen Covito's Recept voor een tweede jeugd. Centraal daarin staat Marilina Labruna, wier karakter als volgt wordt omschreven: Ze „oor deelt niet graag zonder alle ver zachtende omstandigheden te hebben afgewogen, ze meet zorgvuldig de balken in haar ei gen oog vóór ze splinters ont dekt in die van anderen en vindt zichzelf pienter genoeg om geen eerste stenen met boe merangeffect te werpen." Daar naast heeft ze „altijd gezegd ob stakels te vermijden, zich niet bloot te stellen aan de pijnlijke botsing van een openlijk me ningsverschil, en onrechtvaar digheid minstens te benaderen met een rekkelijkheid die naar haar oordeel schokbestendig was." Zo'n type dus. Veertig jaar oud is ze braaf, alledaags, punctueel èn Milane se. Ze voorziet in haar onder houd, na een teleurstellende er varing voor de klas, door tegen betaling afstudeerscripties te schrijven. Ze doet dat blijkbaar naar behoren, want in achttien jaar tijd is er niet één rijkeluis zoontje geweest dat er z'n bul mee misliep. Haar laatste werk stuk leverde zelfs een cum laude op. Uiteraard zijn het altijd an deren die met haar veren gaan pronkeji, maar dat steekt haar nauwelijks: Ze is gewend niet in het oog te vallen. In de persoonlijke sfeer gaat het ook maar zo-zo. Het zijn al tijd de vriendjes die de relatie beëindigen, zonder dat dat nu tot hartverscheurende taferelen leidt ze heeft zich er immers al min of meer op ingesteld. De enige relatie die wat langer duurt en die ook uitvoerig wordt beschreven, is die met de 20-jarige Berto, een halfcrimi- nele uitvreter die ze financieel ondersteunt. Ook al niet iets om je zelfvertrouwen mee op te vij zelen. Aan die alledaagse treurnis komt een eind, als de persoon die ze een 'cum laude' heeft be zorgd, contact met haar op neemt. Hij althans zijn vader wenst van die scriptie ('Koele muze. Hapjes en sorbets in de Italiaanse poëzie vanaf de oor sprong tot Giacomo Leopardi') een glossy relatiegeschenk te maken. Op de een of andere wijze wat nu precies dat recept in houdt heb ik niet kunnen ach terhalen ontwikkelt ze een persoonlijkheid en, o wonder: wat een lamp is voor een mot wordt zij voor mannen. Een be vredigend eind voor Marilina, maar niet voor de lezer. Die wordt door de vlotte en soms geestige stijl meegesleept naar niets. Niet eens naar een recept. De vier hoofdperso nen van 'Desperate Remedies': Film als remedie tegen de wanhoop. vrouw en tussen goed en kwaad. Zij is het manipulerende middelpunt in een wereld van oplichters en armoedzaaiers, die denkt dan ze alles en ieder een naar haar hand kan zetten, daarbij volledig voorbij gaand aan de gevoelens van anderen. Die gevoelens worden op een pathetische manier uitgespeeld, waardoor de film soms groteske en naar het einde toe ook steeds meer operateske vormen aaneemt, compleet met aria's op de achtergrond en een beeldtaal die op het grote toneel niet zou misstaan. Niettemin blijft het tot het einde toe hele maal film, met zelfs een klas siek, ironisch happy end, dat je grinnikend de zaal doet verla ten. Een film als remedie tegen de wanhoop. KOOS POST Sarah Dunant, 'Zwijnerij'. Uitgeverij Atlas, 29,90. De Britse televisiepresentatrice Sarah Dunant heeft er voor zorg gedragen dat het legertje vrou welijke detectives in de litera tuur versterking heeft gekregen in de kwikzilverige persoon van Hannah Wolfe. Sarah Dunant laat deze levendige persoonlijk heid voor een tweede maal op treden in haar nieuwe boek Zwijnerij. Opnieuw blijkt deze vrouwelijke detective een dui vels doortastende dame te zijn, die de haar voorgeschotelde problemen energiek en intelli gent te lijf gaat. Ditmaal lijken de moeilijkhe den niet zo bijster groot. Als op pas fungeren van een opstandi ge tiener kan weliswaar lastig en onplezierig zijn, maar in princi pe moet zo'n karweitje toch geen onoverkomelijke hinder nissen kunnen opwerpen. Maar de zaken nemen een onver wacht onaangename en zelfs grimmige wending, als de vader van de obstinate jongedame in verband met dierproeven in zijn bedrijf, serieus wordt bedreigd door het Dieren Bevrijdings front. Hannah Wolfe moet al haar reserves aanspreken om verdere escalatie te voorkomen. De wij ze waarop de Britse schrijfster de gang van zaken schetst, spanning vasthoudt en voor de nodige verrassende wendingen zorgt, heeft haar in eigen land een literaire prijs opgeleverd: de Silver Dagger Award. Een te rechte beloning voor een fris, vlot en logisch lopende verhaal. Ik hoop dat ik die dekselse de tective Hannah Wolfe binnen afzienbare tijd nog eens tegen kom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 15