Leren van dromen >E We dromen elke nacht. In onze slaap zijn we toeschouwer of hoofrolspeler in een schitterend toneelstuk met decors die onze dagelijkse verbeelding tarten. De grillige, fantasierijke, soms sprookjesachtige verhalen die zich 's nachts in ons hoofd afspelen zijn fascinerend en soms angstwekkend. Maar waarom dromen we? En wat betekenen die dromen? De oude Grieken en Romeinen schreven er boeken over vol, de beroemde psychiater Sigmund Freud stelde dat we in onze dromen onze onderdrukte verlangens verwerken, maar niemand kent de werkelijke betekenis van dit mysterie. De Leidse psycholoog Sybe Terwee is ervan overtuigd dat dromen geen bedrog zijn. Ze brengen ons een boodschap. Ons rijke nachtleven kan ons iets vertellen over onszelf, over onze innerlijke conflicten. „Je dromen kennen is een manier om jezelf te leren kennen. Soms ontdek je door een droom een hele nieuwe kant van jezelf. Rem-slaap ZATERDAG 23 JUL11< 'Het is doodzonde om er niets mee te doen' r zijn mensen geweest voor m wie de droom van een nacht schoner was dan het licht van duizend dagen", schreef Frederik van Eteden aan het begin van de eeuw. De Nederlandse schrijver vertrouwde maar liefst 352 bijzon der dromen aan het papier toe. Daarbij wa ren ook zogeheten heldere of lucide dromen. Dromen, waarbij Van Eeden besefte dat hij droomde en in staat was om te bepalen wat hij in de droom zou doen. Heldere dromen, voorspellende dromen, nachtmerries: ze houden de mens al eeu wenlang bezig. In het oude Egypte was het uitleggen van dromen een normaal en seri eus beroep, een beetje te vergelijken met het werk van de moderne psychotherapeut. In de Joodse Talmoed lezen we over een man die 24 droomuitleggers in Jeruzalem bezocht en vervolgens 24 verschillende interpretaties kreeg van zijn droom. In de bijbel verklaart Josef onder meer de droom van de farao: de zeven vette en magere koeien staan volgens hem voor een periode van overvloed en hon gersnood in Egypte. Dromen zijn universeel: iedereen heeft er mee te maken. Deze week bogen zo'n 200 wetenschappers en hobbyisten zich over dit raadselachtige, intrigerende fenomeen tij dens een internationaal congres aan de Leid se Rijksuniversiteit. Hier ontmoetten de le den van het internationale droomgenoot- schap de Association for the Study of Dreams (ASD) elkaar. Droomuitleggers, psychologen, psycho-therapeuten, biologen, neurologen, taalkundigen, literatuur-critici, filosofen en artsen wisselden op het jaarlijkse congres hun nieuwste ideëen over dromen uit. Aan de ontbijttafels werden de eigen dromen doorgenomen, anderen mediteerden tijdens het uurtje droomyoga. Dr. Sybe Terwee, als psycholoog verbon den aan de Leidse Rijksuniversiteit, was een van de organisatoren van het congres. Hij is al heel lang geïnteresseerd in het verschijnsel dromen, doet er onderzoek naar en probeert zijn eigen nachtleven te doorgronden. Vaste attributen op zijn nachtkastje zijn een bloc note en een pen. „Als ik wakker word en ik herinner mij een droom, schrijf ik hem meteen op. Anders ben ik hem zó vergeten." Waarom droomt de een elke nacht en ont waakt de ander zonder zich maar iets van zijn nachtelijke belevenissen te herinneren? Wetenschappers gaan er van uit dat ieder mens elke nacht een keer of vijf droomt. Dat gebeurt vooral tijdens de zogeheten REM- slaap, de slaapfase die zich kenmerkt door de zogeheten Rapid Eye Movements ofwel snelle oogbewegingen. In deze lichte slaapfase ver tonen onze hersenen dezelfde activiteit als in ons wakende bestaan, de ogen gaan snel heen en weer, de spieren verslappen, de pols wordt sneller en de ademhaling onregelmati ger. De REM-slaap wordt gevolgd door drie niet-REM slaapfases: we slapen dan veel die per, hebben een regelmatige hersenactiviteit en dito ademhaling. We dromen dan meestal Wordt iemand wakker tijdens of onmiddel lijk na de REM-slaap, dan herinnert hij zich zijn droom meestal levendig. Bij ontwaken na een diepe slaapfase is de kans groot dat er geen herinneringen aan de droom zijn. Volgens Terwee kun je je geheugen trainen zodat je dromen je niet zo snel dntgllppen. „Als je echt geïnteresseerd bent in je dromen, kun je ze ook vaker en beter herinneren. Mensen die niet in dromen geloven en het allemaal maar onzin vinden, zullen niet vaak dromen. Kunstenaars die dagelijks met crea tieve dingen bezig zijn en beeldend denken, zullen zich hun dromen makkelijker herinne ren dan rationeel ingestelde mensen. Zelf kan ik mijn dromen elke dag herinneren, als ik wil. Maar ik moet ze wel meteen opschrij ven. Als ik 's ochtends snel opsta en bedenk welke dingen ik die dag allemaal moet doen, is de kans groot dat mijn droom floep - weg Dr. Sybe Terwee: „We weten nog steeds een heleboel niet van dromen" Dat komt, legt Terwee uit, doordat we in onze dromen heel anders - meer beeldend en creatiefdenken dan in ons alledaagse bestaan vol ratio en logica. „Als je ontwaakt, schudt je dat andere bewustzijnsniveau heel snel van je af en begin je met de dingen van de dag. Stress en drukte bevordert onze droomherinnering niet. Ons geheugen is ook situatie-afhankelijk: we leren iets in een bepaalde situatie en herinneren het ons snel ler in zo'n zelfde situatie. Omdat we overdag in een heel andere wereld leven, komt een droom ons zó bizar voor dat we hem snel vergeten. Kinderen herinneren zich hun dro men vaker dan volwassenen omdat zij ook overdag in een fantasiewereld leven." Verhelderend Als we meer willen weten over onszelf door middel van onze dromen, is het volgens de Leidse psycholoog zinvol om uitgebreid over een droom te praten met anderen. „Dat werkt vaak verhelderend. Zelf doe ik dat ook 's morgens aan de ontbijttafel. Ik denk ook wel eens over een droom: hier snap ik hele maal niks van, wat moet ik ermee? Maar als ik de droom aan een ander vertel, haal ik er vaak toch iets uit, begrijp ik stukje bij beetje wat hij betekent. Het gaat erom dat die ander jou de goede vragen stelt over je droom, vra gen die jou helpen de dieperliggende beteke nis te vinden. Bijvoorbeeld: waar speelt de droom zich af, herken je mensen of dingen, wat roept iets of iemand bij je op, hoe voel je je bij de gebeurtenissen." Terwee houdt zich afzijdig van de fysieke aspecten van dromen en slapen, en het expe rimentele wetenschappelijk onderzoek op dat gebied. „We weten nog steeds een hele boel niet van dromen.Er zijn wel een hele boel veronderstellingen maar die zijn niet be wezen. We weten niet eens waarom we een derde van ons leven slapend doorbrengen. Maar het antwoord op die vragen vind ik niet zo belangrijk voor het begrijpen van dromen. Ik vind de opvatting van bepaalde weten schappers dat alle nieuwe droom- en slaap- ontdekkingen moeten komen van fysiolo gisch en biologisch onderzoek, nogal eenzij dig en arrogant. Voor mij is een droom sim pelweg het verhaal dat mensen vertellen als ze 's morgens wakker worden." Moeilijk Terwee onderzoekt het praktische nut van dromen: de psychologische betekenis ervan voor de dromer. „Zelf heb ik veel van mijn dromerr geleerd. Ze wezen me soms op bij zondere 'dingen die ik nog niet wist, kanten van jezelf die je misschien niet graag wilt zien, dingen die je negeert, verdringt of on derdrukt." „Het is leuk, spannend en nuttig om een beetje kritisch met je eigen dromen om te gaan, met de tegenstellingen in jezelf, con flicten en onbewuste verlangens. Ik denk dat je eerder problemen krijgt als je die dingen onderdrukt. Als psycholoog vind ik het ge zonder om gevoelens en verlangens zoveel mogelijk onder ogen te zien en ze niet weg te stoppen. Daarom geloof ik ook in de beteke nis van dromen, ook al is het soms heel moeilijk om die te doorgronden. Maar het is doodzonde om dromen te negeren. Een oude Joodse spreuk zegt: Een droom die je niet uit legt, is als een brief die je ongelezen weg gooit'. Terwee is niet de enige die er zo over denkt. Sommige kunstenaars verbeelden al leen dromen in hun werk, schrijvers illustre ren hun romans ermee en psycho-therapeu ten beschouwen dromen als nuttig hulpmid del bij de behandeling van hun cliënten. De grote belangstelling van Leidse psychologie studenten voor Terwee's droom-werkgroe- pen is tekenend voor de mate waarin dit on derwerp tot de verbeelding spreekt. Opval lend daarbij is dat de meeste deelnemers vrouwen zijn. Ook op het droom-congres wa ren vrouwen veruit in de meerderheid. Niet zo vreemd, zegt Terwee. „Vrouwen interesse ren zich veel meer voor dit soort psychologi sche verschijnselen dan n legd op de interpretatie van dromen. Deze droomuitleggers kunnen hun werk vaak be ter doen als ze op de hoogte zijn van de per soonlijke omstandigheden van de dromer, vertelt Terwee. „Dubbelzinnige boodschap pen en metaforen kunnen dan beter worden Droom-thema's Veel deelnemers aan het congres hebben zich beroepsmatig of uit liefhebberij toege-- Bepaalde universele droomthema's trek ken volgens de psycholoog al heel lang de aandacht van droomduiders. Het zijn dingen die iedereen 's nachts wel eens beleeft en die duizenden jaren geleden ook al onderwerp waren van dromen: vliegen, naakt zijn in het openbaar, het verliezen van tanden, verlam mingen, het dromen over bijzondere huizen of examen doen. Hier zijn (droomboeken over vol geschreven, maar volgens Terwee is er geen algemeen geldige verklaring voor deze thema's. „Ik denk dat dat voor elk mens ver schillend is." Sommige psychotherapeuten analyseren dromen van hun cliënten. De Amsterdamse psycho-analytica Tonja van Rijthoven, een van de spreeksters op het congres, vindt het een nuttig hulpmiddel om meer over het in nerlijke leven van mensen te weten te ko men. „Dromen kunnen verwijzen naar con- Vanavond, zaterdag, komen de congresgangers verkleed als een figuur uit hun dromen naar de Katwijkse strandtent 'Willy Zuid' voor het afsluitende Droombal. Degenen met de meest 'Freudiaanse' of 'Jungiaanse' droom-outfit ontvangen een prijs. Het volgende droomcongres wordt in 1995 gehouden in New York. FOTO'S HIELCO KUIPR flicten of gebeurtenissen in iemands levec die heel ingrijpend waren. Je kunt de puzzel stukjes van dromen in elkaar passen o bewuste wensen, conflicten en fantasieën naar boven te halen. Dat werkt vaak verhel derend. Zo ken ik iemand die regelinatij nachtmerries heeft over neerstortende vlieg tuigen. Deze persoon bleek zichzelf eer te vinden en meende bovendien dat hij eer ramp van zijn leven had gemaakt. Dromer, zijn zeker geen onzin. Met een paar droom beelden kun je herinneringen oproepen die helpen jezelf te begrijpen. Sybe Terwee onderzocht onlangs vijf ver schillende droominterpretaties van droom. Hij legde een droom van een vrouw voor aan vijf mensen die elk hun eigen tlieo rie over dromen hebben. Terwee vertelde dii vijftal niets over de levensgeschiedenis de droomster. „Ik vond het opvallend dal veel interpretaties overeenkomsten vertoon den. De droomuitleggers haalden alle vijf zinnige dingen uit de droom die ook interes sant waren voor de droomster. Ze w frappeerd door de uitkomsten; deels kloptf het met het beeld dat ze van zichzelf had. Da: bewijst dat droomduidingen helemaal niet zo subjectief zijn en zeker zin hebben." Literatuur: H.R. Wijngaarden, 'Luisteren namj dromen' (uitgeverij Boom); F. Heynick en R Rundqvist, 'Dromen, fantasie en werkelijk heid' (Uitgave Teleac); Prof. dr. H. Kamphui- sen, 'Slapen, waken en dromen' (uitgeverijSet\ Press). De kunstenares Christine Millet neemt haar nachtelijke dromen als uitgangspunt voor haar schilde rijen. Haar werk is tot 30 juli te zien in de Leidse galerie 'Zichy' aan de Steenstraat. Droomwerk van de kunstenares Mia Andresen, een van 25 kunstenaars die afgelopen week in Leiden exposeer den met 'dromen' 'als thema.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 28