Zomerbespeling theaters uitzondering 'Tragiek van twist gaat mij ter harte' Brussels museum erft 60 Magrittes Cultuur Kunst Nederzetting Bronstijd bij Utrecht ontdekt Replica's op veiling Pianoduo berooft zichzelf van het leven -4 lONDERDAG 21 JUL11994 CHEF ANNEMIEK RUYCROK. 071 -356471PLV -CHEF JAN RIJSDAM.071 -356472 Kunst- en antiekdagen in Den Haag den haag Op het Lange Voorhout in Den Haag worden op 27 en 28 augustus de eerste Haagsche Kunst- en Antiekdagen gehou den. Tevens wordt in theater Diligentia op beide dagen van 12.00 tot 13.00 uur een gratis veilingles gegeven. Tijdens dat weekeinde is ook de Haagsche Kunst- en Antiekwandeling. De route voert door het historische hart van de Hofstad langs vele antiekwinkels en een aantal galerieën. De Stichting Promotie Den Haag heeft het evenement georganiseerd. Klassieke modernen in Stedelijk Amsterdam De traditionele zomeropstelling van het Stedelijk Museum in Amsterdam omvat dit jaar werken van de klassieke modernen Monet, Malevich, Matissen. Picasso, Van Gogh, Chagall, De Kooning en Warhol. In de erezaal worden drie stro mingen uit de kunst sinds 1960 met elkaar geconfronteerd: pop art, minimal art en conceptuele kunst. In andere zalen zijn groe pen van werken te zien van kunstenaars zoals Wim T. Schippers (assemblages), Lucebert (schilderijen), Rob van Koningsbruggen (recente litho's) en Willem de Kooning (schilderijen beelden). Tot slot zijn recente aanwinsten te bezichtigen. De zomeropstel ling '94 duurt t/m 23 september. 'Cyranoen 'The Phantomhelden eerste echte Nederlandse musical-zomer In het Kromme-Rijngebied ten esten van de stad Utrecht, zijn )ij]36 lokaties aangetroffen die ar- leijcheologisch van grote waarde rolzijn, waaronder een nederzet- toking uit de Bronstijd (1800 tot roi700 voor Chr.). Het archeologi sche onderzoek was van belang omdat daar, tussen Utrecht en Vleuten-de Meern, grootschali ge woningbouw staat gepland voor 20.000 tot 30.000 huizen. De provincie Utrecht wil be- kijken of enkele van de meest waardevolle archeologische ne- derzetttingen te bewaren zijn door ze op te nemen in het be stemmingsplan van de nieuwe THEATERS stad, de Leische Rijn. Behalve de Bronstijd-neder zetting zijn ook restanten van nederzettingen uit de Late Ijzer tijd, de Romeinse tijd en de vroege Middeleeuwen aange troffen. De Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonder zoek (ROB) wil een aantal van de meest waardevolle lokaties op de Rijksmonumentenlijst la ten plaatsen. Gedeputeerde voor archeolo gie, D. Kok, toonde zich ver heugd met het feit dat planolo gen en stedebouwkundigen steeds meer rekening houden met cultuurhistorische vondsten 0. DEN HAAG CIRCUSTHEATER dag(beh ma), 20.00 u o ook 14 00 uur. Musical 'The Phantom of the Opera'. AMSTERDAM CARRÉ t/m zo 28/8 (beh ma), 20.15 uur, 20 ook 14.00 uur: Musical 'Cyrano'. STADSSCHOUWBURG 'Julidans' t/m 2a 23, 22.00 uur: Barbara Duijfjes; 'Just passing by'. Twee tragische helden houden de eer hoog. Wie deze zo mermaanden het theater wil bezoeken, komt al gauw te recht bij de musicals 'Cyranoin het Amsterdamse Thea ter Carré of bij 'The Phantom of the Opera' in het Sche- veningse Circustheater. Avond aan avond strijden beide hoofdrolspelers om liefde en geluk. En, hoe triest, in bei de gevallen loopt het slecht af. Behalve dan voor de thea tereigenaren. Die zien in de anders zo lome zomertijd hun eigendom toch nog als een bron van inkomsten. met een bezettingsgraad van minimaal negentig procent." Van den Ende gokt deze zo mermaanden ook op de toeris ten. „Het aantrekkelijke is om een uitstapje naar een stad te maken en dat dagje uit af te sluiten met een bezoek aan een musical", zegt Robin de Levita. „Dat werkt. Restaurants in Scheveningen en Den Haag zit ten voller dan normaal in deze periode. En het Kurhaus doet ook betere zaken dan in dezelf de periode vorig jaar." Rik van Hulst, voorzitter van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Ne derland (VSCD), zegt dat zo merbespeling van theaters ge bonden is aan lokaties waar sprake is van toeristen-concen traties. „Zeker buiten de Rand stad komt bijna geen schouw burg in aanmerking voor zo merbespeling. Daarom blijft dat fenomeen tamelijk bijzonder. Zomerbespeling is afhankelijk van de exploitatie-mogelijkhe den van de theaters. En die zijn beperkt, zeker in de zomer maanden." Hij somt de oorzaken op: geld, publiek, spelers en ar beidsvoorwaarden. „De meeste theaters zijn grotendeels afhan kelijk van hun vaste publiek. Dat maakt tweederde van het totale aantal bezoekers uit. Juist die mensen gaan deze maan den met vakantie. Ook de to neelgezelschappen zijn uit de ether vanwege vakanties. Daar naast zou ik als theaterdirecteur in conflict komen met de ar- amsterdam martin hermens Zomerbespeling van theaters in Nederland is bijzonder. Maar niet uniek. Zo beleefde de eer ste serie voorstellingen van de musical 'Cats' de première zelfs midden in de zomer van 1987. Toch behoort 'Cats', als we het over zomerbespeling heb ben, tot de categorie uitzonde ringen. Een mager gevulde cate gorie, overigens, waarin zich dit jaar 'Cyrano' en 'The Phantom' scharen. „We praten over pro- dukties die je in een lange, aan eengesloten periode moet bren gen", legt uitvoerend producent Robin de Levita van Joop van den Ende Theaterprodukties uit. „De kosten zijn hoog. Dat brengt financiële risico's met zich mee. Het stil leggen van deze produkties in de zomer kunnen we ons gewoon niet veroorloven." Meer dan 550.000 mensen hebben 'The Phantom' al gezien, terwijl voor de ko mende maanden al tweehon derdduizend kaarten zijn ver kocht. Open eind „The Phantom is een open- eind-produktie. Zo lang er ge noeg publiek is, dat wil zeggen: zo lang de zaal zo goed als vol zit, draait de musical door", legt Robin de Levita uit. „Komt de zaalbezetting onder de tachtig procent, dan lijden we verlies. Daarvan is gelukkig nog geen sprake: we maken bijna winst. Maar de dagkosten zijn zo hoog, dat we moeten draaien beidsvoorwaarden. Mijn perso neel heeft recht op een aantal vakantiedagen. Ik moet in de zomermaanden niet aankomen met een volledige bespeling van het theater. Hooguit veertien dagen 'My Fair Lady' zou kun nen. Meer echt niet." Schouwburgen die in de zo mermaanden leeg staan, kosten geld. „Maar", zo vult Van Hulst direct aan, „ga eens kijken bij fabrieken en dienstverlenende bedrijven. De werknemers daar hebben ook recht op vijf weken vakantie per jaar. Dat zijn ver worven rechten. Met dergelijke economische verschijnselen heeft iedereen te maken." Ongebruikelijk Iedereen? Vrije producenten, zoals Joop van den Ende, niet. Met 'The Phantom' en 'Cyrano' houdt hij ongeveer 225 mensen aan het werk. Niet alleen ac teurs en zangers, ook technici, kleedsters, grimeurs en noem maar op. „Meestal zijn de con tracten seizoensgebonden", zegt Robin de Levita. „Wij wer ken met jaarcontracten. Dat is ongebruikelijk in Nederland." Op de burelen van de amuse mentskoning in Aalsmeer wordt volop gedacht aan een tweede open-eind theater naast het Cir custheater in Scheveningen. „De discussies lopen nog", wil De Levita daarover kwijt. „Het blijkt te kunnen in Nederland. Maar dan moet er wel groot ge dacht worden. Ook in zaken als marketing. Daarnaast moet de kwaliteit goed zijn. En daar be slist uiteindelijk het publiek over." 'The Phantom of the Opera' is in elk geval tot eind dit jaar in het Circustheater in Schevenin gen te zien. In de zomermaan den zijn nog dagelijks toegangs kaarten beschikbaar. Dat laatste geldt ook voor 'Cyrano' in het Koninklijk Theater Carré aan de Amstel in Amsterdam. Die voor stelling draait tot eind augustus. Paul Delvaux (1897-1984) Juist op dezelfde dag waarop bekend werd dat een deel van de nalatenschap van e surrea list René Magritte is vermaakt aan de Belgische staat en bin nenkort in het Brusselse muse um voor Moderne Kunst te zien is, kwam gisteren het be richt dat Paul Delvaux is over leden. De 'andere' bekende Belgische surrealist is 96 jaar geworden. Paul Delvaux, die in 1897 werd geboren in een dorp bij de plaats Huy in de Belgische Ar dennen en gisterochtend in Veurne overleed, heeft nooit die grote bekendheid en be langrijkheid gekregen die zijn landgenoot Magritte ten deel viel. Dat heeft waarschijnlijk te maken met zijn late overstap naar het surrealisme. Hij stu deerde korte tijd architectuur, schilderde in de traditie van de Vlaamse expressionisten, en bekeerde zich pas na het mid den van de jaren dertig tot de kunststroming die toen al een internationaal karakter had en op zijn top was. Delvaux was twee jaar daar voor voor het eerst in contact gekomen met het werk van de surrealisten via een tentoon- stelling in Brussel. Hij zag er werk van onder anderen Max Ernst, Dali en Magritte. Hoe wel het werk van Delvaux sinds die tijd sterk beïnvloed is door dat van deze schilders en nu ook tot het surrealisme wordt gerekend, heeft Delvaux zich nooit aangesloten bij de sur realistische beweging van de rechüijnige Franse dichter An- dré Breton. Delvaux' werk wordt geken merkt door diepe perspectief werkingen die overeenkomst vertonen met de manier waar op De Chirico zijn perspectief behandelt. De lijn heerst sterk over de koele en transparante kleuren. De schilderijen van de Belg worden dikwijls bevolkt door naakte of deels ontklede vrouwen die in een soort tran ce of in een droomwereld schijnen te verkeren. In die zin zijn er ook overeenkomsten met het werk van Chagall. De vrouwen bevinden zich dikwijls in een toneel-achtige omgeving die vaak wordt ge stoffeerd met trams en treinen of ze houden zich op in hotels, stations of op lege pleinen met classisistische gebouwen. An- dré Breton zei eens dat de the matiek van Delvaux 'de wereld tot het rijk van een vrouw -al tijd dezelfde- maakt'. Het werk van Paul Delvaux be leefde, evenals het surrealisme als geheel, in de jaren zestig en zeventig een revival. Ook in Nederland werden grote expo sities van zijn werk gehouden. De laatste jaren had de kunste naar last van zijn ogen, waar door hij niet meer kon schilde ren. Hij tekende nog wel. Het werk van Paul Delvaux be vindt zich in de collecties van de grote musea in de Verenig de staten en Europa. In Neder land bezit het Rotterdamse museum Boymans van Beu- ningen werk van zijn hand. Als hommage aan de schilder hangt vanaf vandaag 'La ville rouge' dat Delvaux in 1943/44 schilderde in een van de muse umzalen te kijk. In zijn atelier in Sint-Idesbald heeft de Paul Delvaux Stichting een museum ingericht, waar werk van de surrealist hangt, maar ook de miniatuurtrein tjes te zien zijn die model ston den voor veel van zijn schilde rijen. Delvaux wordt volgende week dinsdag begraven. Paul Delvaux exposeert voor zijn schilderij 'De groene sofa'. De Belgische schilder overleed gisteren op 96-jarige leeftijd. s archieffoto anp Asscher wil bemiddelen in Tata Mirando-zaak arnhem «anp Welk orkest is het echte Zigeu nerorkest Tata Mirando? Is dat het orkest van Adolf, één van de zonen van oprichter Josef Weis, of is dat het orkest van broer Meisel Weis, de oudste zoon van Josef. Vier getuigen, onder wie de voormalige rechtbank president in Amsterdam mr. B.J. Asscher, lieten er gisteren in het voorlopig getuigenverhoor in de civiele procedure die de familie leden tegen elkaar hebben aan gespannen geen twijfel over be staan. Het orkest van Adolf is het enige echte Tata Mirando. Asscher bood aan te bemidde len tussen de familieleden. Het orkest van Adolf brengt volgens de getuigen de echte Mirando- klanken. Adolf Weis wil dan ook dat het orkest van Meisel op houdt te vertellen dat zij de ech te Mirando's zijn, vooral omdat er op die manier klanten wor den afgetroggeld. Het orkest van Meisel is volgens Adolf een gelegenheidsorkest. De kinde ren van Meisel hebben overi gens de naam Tata Mirando of ficieel als merknaam laten de poneren. Mr. Asscher zei gisteren het Adolf Weiss (links) is door zijn broer Meisel Weiss voor de rechtbank ged. naam van hun vader Tata Mirando zou gebruiken voor zijn orkest. zigeunerorkest zeer goed te Om het sociëteitsleven in het kennen, omdat zijn zwager na-oorlogse Amsterdam wat op Morschi Weis vroeger de leiding te vijzelen, haalde de vrienden had. Bovendien: „Het zigeuner- club het zigeunerorkest naar de orkest Tata Mirando is eigenlijk hoofdplaats, door een vriendenclub van mij Volgens Asscher zou de ruzie ontdekt", zo vertelde Asscher tussen Adolf en Meisel nooit zo aan rechter-commissaris mr. hoog zijn opgelopen als Mor- A.E. Teeuwissen-van der Valk. schi nog had geleefd. „De tra giek van deze twist gaat mij zeer ter harte. Uit bewondering voor Morschi Mirando, die mijn zwa ger was, zou ik graag met de fa milie praten om het conflict op te lossen", zo zei Asscher, die aanbood te bemiddelen tussen de familieleden. Maar ook hij verklaarde dat het orkest van Adolf nu het echte Tata Miran do was. Het oorspronkelijke Tata Mi rando werd omstreekt 1900 op gericht door Josef Weis. Hij vond maar zes van zijn twaalf zonen goed genoeg om mee te spelen. Volgens Asscher was Meisel af en toe invaller. Dat hij soms op platenhoezen staat af gebeeld, moet toeval zijn. Ook een andere getuige en muziekkenner, de 73-jarige ba rones C.A. van Boetzelaar-van Pallandt, was heel beslist: Het enige echte orkest staat onder leiding van Adolf. Na het bijwo nen van een optreden van het orkest van Meisel eind jaren tachtig was de barones zeer te leurgesteld. „Dit waren niet de echte Mirando's." Op 7 september zullen op nieuw getuigen worden ge hoord. De advocaten van beide partijen zullen in de tussentijd het bemiddelingsvoorstel van mr. Asscher bestuderen. Wan neer de partijen daar niet uitko men, wordt de civiele procedu re doorgezet. Het kan dan nog maanden duren voor er een uit spraak is in de familietwist. CONCERTEN LEIDEN HOOGLANDSE KERK Vrijdag 22 juli Orgelconcert door Charles de Wolft; Bach-programma, 20.15 uur. Zaterdag 23 juli Orgelconcert door Léon Berben, 13.30 uur. LVC Vrijdag 22 juli Het Friese melodieuze gitaargezel- schap Visions of Johanna (zolderca; fé). 23.30 uur. DE BEELDENTUIN Zondag 24 juli Biguine Ballade speelt muziek uit het Caraibisch gebied in de beeldentuin aan de Koppenhinsteeg, 15.00 ubr. KATWIJK NIEUWE KERK Vrijdag 22 juli Orgelconcert door Petra Veenswijk; werken van Franck, Mulet, De Saint- Martin en Langlais, 20.15 uur. VREDESKERK Dinsdag 26 juli Orgelconcert door Herman van Vliet; werken van o.a. Tartini, Fumagalli en Widor, 20.15 uur NOORDWIJK GROTE KERK Donderdag 28 juli Orgelconcert Kees Nottrot, werken van o.a. Bach, Vivaldi en Liszt, 20.15 AMSTERDAM CONCERTGEBOUW Zaterdag 23 ju li London Festival Orchestra olv Ross Pople, werken van Clarke, Tippett, Copland en Vaughan Williams, 20.15 Maandag 25 juli Nieuw Sinfonietta Amsterdam olv Lev Marki2, solist Vadim Repin, viool; werken van Mendelssohn en Schu bert. 20.15 uur. Woensdag 27 juli Suk Kamerorkest olv Josef Suk, viool; werken van Suk, Vanhal. Janécek en Dvorók, 20.15 uur. Donderdag 28 juli Yuri Bashmet, altviool, Mikhail Mun- tian, piano; werken van Marais, Schu bert en Sjostakowitsj, 20.15 uur. brussel anp Het Museum voor Moderne Kunst in Brussel krijgt ruim zes tig werken van de Belgische sur realistische kunstenaar René Magritte. Irène Halmoir, de twee maanden geleden overle den weduwe van de Belgische surrealistische dichter Louis Scutenaire, heeft deze collectie aan de Belgische Staat nagela ten. Daarmee krijgt het Brussel se museum 's werelds grootste verzameling werken van Mag ritte. Scutenaire, die in 1987 is overleden, was goed bevriend met Magritte (1898-1967) en begon al vroeg werk van hem te verzamelen. Scutenaire schreef bij sommige schilderijen ge dichten. De schenking aan het museum, onderdeel van de Ko ninklijke Musea voor Schone Kunsten, bestaat uit 23 schilde rijen, 13 grotere aquarellen, 30 tekeningen, een beschilderde fles en drie wandkleden, uitge voerd naar een ontwerp van Magritte. Zij stammen vooral uit de jaren twintig, dertig en veertig. Bibliotheek Behalve de collectie beeldende kunst is ook Scutenaires unieke bibliotheek aan de Belgische Staat nagelaten. Deze verzame ling bestaat uit archieven, eerste edities van boeken, bijzonder geïllustreerde boeken, erotica en een hoeveelheid curiositei ten, die allemaal met het sur realisme te maken hebben. De ze verzameling gaat naar het Museum voor Letterkunde. Vol gens het Brusselse dagblad Le Soir benadert de waarde van het totale legaat de miljard Bel gische franken (55 miljoen gul den). Eliane de Wilde, hoofdconser vator van het Museum voor Moderne Kunst is opgetogen, maar wil zich niet over de waar de van de verzameling uitlaten. Het museum heeft al 20 schil derijen van Magritte in bezit, waarmee het totaal binnenkort op 43 komt. Er is al een permanente Mag- ritte-zaal ingericht en in de herfst zullen de nieuwe werken worden geëxposeerd, aldus De Wilde. amsterdam anp Het veilinghuis Christie's in Amsterdam brengt op 8 okto ber een groot aantal kopieën van oude meesters onder de hamer. Onder de werken be vindt zich het Portret van Sas- kia van Rembrandt. De op brengst van de kopie wordt ge schat op tussen de 7000 en 10.000 gulden. Het is voor het eerst dat Christie's een veiling wijdt aan kopieën. Het origineel van het Portret van Saskia bevindt zich in de Staatliche Kunstsammlungen in Kassei. De kopie werd ge- De replica's op de veiling zijn afkomstig uit privébezit. Ze zijn voor het grootste deel in de 19de eeuw gemaakt. Ter veiling gaat ook een kopie van Raphael's Madonna en kind, waarvan het origineel in het Prado in Madrid hangt. De op brengst van die kopie wordt op 4000 tot 6000 gulden geschat. den haag anp Het Belgisch/Japanse pianoduo Crommelynk heeft zich naar nu pas bekend is geworden on langs van het leven beroofd. Vrijdag werden de 47-jarige Pa trick Crommelynck en zijn 49- jarige echtgenote Taeko Kuwata vlakbij hun huis in Brussel be graven. Het is niet duidelijk wat de drijfveren Van hun daad waren. Het huwelijk van het duo stond bekend als stormachtig. In sep tember, verschijnt de 16e cd, zo meldt een woordvoerder van Claves Records in Den Haag. Al le eerdere cd's verschenen bij dit Zwitserse label. Afgelopen mei trad het duo voor het laatst op in Nederland, in het Muziekcentrum in Eind hoven. Zij maakten tournees over de hele wereld, onlangs nog naar Japan. Ook traden ze op in televisieprogramma's. Crommelynck studeerde pia no bij Stefan Askenase en Victor Merjanow in Moskou. Kuwata, geboren in Hiroshima, studeer de bij verschillende professoren in Japan. Daarna trok ze naar Europa waar ze haar latere echtgenoot ontmoette tijdens een meesterklas bij Dieter We ber in Wenen. Het Duo Crommelynck spcia- liseerde zich in vierhandig pia nospel en werken voor twee piano's. Op hun repertoire stonden Tjaikovsky, Schubert, Debussy en Dvorak. Patrick Commelynck is gesto ren door ophanging. De politie vermoedt dat Taeko het dode li chaam van haar man vond, en zijn voorbeeld volgde. Wanneer het drama zich precies afspeel de is niet bekend. Op 11 juli vond de stiefmoeder van Pa trick, die in hetzelfde huis woonde, de dode lichamen. Di rect schakelde zij de politie in. Avond aan avond strijdt The Phantom om liefde en geluk. En, hoe triest, het loopt slecht af. foto martha svzopes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7