'Je hoorde het instrument lijden' Halbertsma ook uit management Oudheden 'Vredenburg is heel veelzijdig' Cultuur&Kunst Willem Nijholt onderscheiden Europese Unie steunt Bengalese schrijfster WOENSDAG 20 JULI 1994 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 Concert herinnert aan Pilgrim Fathers leiden Ter gelegenheid van het feit dat op 20 juli 1620 de Pil grim Fathers uit Leiden richting Amerika vertrokken, is er van avond een 'Pilgrim Father Memorial Concert' in de Pieterskerk. The Hartsville Chorale onder leiding van James Beaumier en met medewerking van organist en pianist Kenneth Wilmot ver tolkt werken van o.a. Mozart, Haydn, Massenet, Puccini, Her bert, Copland, Lutkin en Rutter. The Hartsville Chorale bestaat uit twee Amerikaanse koren: The Hartsville Civic Chorale en The Coker Singers. Voor het concert, dat om kwart over acht begint, [zijn kaarten aan de zaal verkrijgbaar. Eindexamenkandidaten bij Pulchri den haag Pulchri Studio in Den Haag toont van 23 juli t/m 21 augustus werk van 10 Haagse Constructivisten. Het betreft beel- jdend kunstenaars die de lijn voortzetten van zowel de De Stijl- Igroep als het Russisch constructivisme. Deze expositie kan, vol gens Pulchri, worden gezien als een vervolg op de succesvolle presentatie van zes andere Haagse Constructivisten in het begin van dit jaar. In dezelfde periode exposeert Pulchri voor de ne gende keer eindexamenwerk van dit jaar afgestudeerden aan de [Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. De (tentoonstelling is getiteld Debuut I. Van 13 augustus t/m 1 sep tember volgt Debuut II. Betonsnijden, muziek en aquarel 1 leiden Atelier Van Houwelingen Prins in Leiden houdt in au- Igustus twee workshops. Beeldhouwer Lulia Prins begeleidt het kunst maken met een betonsnijder. Kunstenaar Annette van (Houwelingen geeft de workshop aquarel en muziek. Voor inlich tingen: Atelier Van Houwelingen Prins, Oosterkerkstraat 18, telefoon 1441231/141329. African Music Festival Delft delft. Op zaterdag6 augustus is in het DHC sportpark in Delft de elfde editie van het African Music Festival. Als gasten komen onder meer Tony Allen, The Soto Koto band, de Kakande Music Dance Company, de Western Diamonds, Moni Bile en de Natio nal Music Ensemble of Mali. In het sportpark zijn twee podia: voor elektrisch versterkte en akoestische muziek. Op de markt staan kraampjes met onder meer eten, drinken, sieraden en mu ziekinstrumenten uit Afrika. Het African Music Festival begint om 12.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VW en platenwin kel Plato. 'ijf jaar na het beroemde con- :ert op een drijvend toneel in /enetië keert de Britse band 'ink Floyd terug in Europa. In iet uitverkochte stadion Alvala- le van de Portugese hoofdstad issabon beginnen de vetera- ïen van de rockmuziek vrijdag lan een Europese tournee die der maanden gaat duren. De ;roep zal in september drie :oncerten geven in het Feye- Een danser van de Kakande Dance Company uit Guinea. foto pr lissabon dpa Hoofd presentaties beraadt zich over functie leiden anp/annemiek ruygrok Drs. R.B Halbertsma, hoofd col lectiebeheer bij het Rijksmuse um van Oudheden in Leiden, trekt zich terug uit het manage mentteam van het museum. Hij blijft wel aan het museum ver bonden, aldus het ministerie van wvc. Wat Halbertsma bij de instelling gaat doen, is niet dui delijk. Het museum weigert commentaar. kend uit het managementteam te stappen. Hij gaat ook weg bij de instelling. Het derde lid van het team, het hoofd presenta ties drs. Van Golen, beraadt zich nog over zijn functie. Verwers en Halbertsma vol gen het advies van het onder zoeksbureau Andersson, Elffers en Felix, dat in opdracht van di recteur Verwers zelf het muse um doorlichtte. Aanleiding vormde een conflict tussen de dienstcommissie (de onderne mingsraad) en de directeur. Als oplossing voor de problemen bepleitten de onderzoekers on der meer om het management van het museum te ontbinden. M.J. Raven, voorzitter van de dienstcommissie, wil weinig kwijt. „Het is niet ons voorne men om uitgebreide verklarin gen af te leggen. Al het nieuws over het museum loopt via het ministerie van wvc. Ik wil alleen zeggen dat wij blij zijn dat de af gelopen zes maanden zijn afge sloten. Het is een moeilijke tijd geweest, waar wij nu een streep onder kunnen zetten. Wij gaan de toekomst met alle vertrou wen tegemoet." Het museum aan het Rapen burg, dat graag hèt nationale museum van de archeologie wil zijn, zou volgens het onder zoeksrapport ook een duidelij ker beleid moeten ontwikkelen. Een echt overtuigend en inspi rerend plan met tentoonstellin gen, vernieuwingen, evenemen ten en ondersteunende activi teiten voor de komende jaren ontbreekt volgens het rapport In het rapport wordt een pro fessionele Êfanpak van het com merciële, financiële- en perso neelsmanagement bepleit. Het beveelt ook aan met andere musea of organisaties op ar cheologisch gebied te gaan sa menwerken. De zwakke kanten van het museum zouden daar door kunnen worden versterkt. De sterke kanten - de vermaar de collectie, de wetenschappe lijke kennis en de publieke be kendheid - zouden beter kun nen worden benut. In de loop van het jaar zal het museum zelfstandig worden. Tot het eind van het jaar is P. Schoots, directeur van de ge meentelijke bibliotheek in Rot terdam, aangesteld als ad-inte rim manager bij het museum. Ook hij wil op dit moment nog niets zeggen over zijn 'plan van Schoots is ook interim-direc teur bij het Maritiem Museum Prins Hendrik in Rotterdam ge weest. In september volgt een evaluatie van de situatie. Van Hagerbeer-orgel Leidse Pieterskerk krijgt uniek karakter terug: De Rembrandt onder de orgels zal eind 1998 in Leiden staan. Dan moet de restauratie van het uit 1446 stam mende Van Hagerbeer-orgel zijn voltooid. Als alles goed gaat zal het dan weer in volle glorie in de Pieterskerk zijn geïnstalleerd. Een gebeurtenis die met veel toeters en bellen gepaard zal gaan. Op zijn minst is er sprake van een internationaal orgelconcours. ,,Maar voordat het zo ver is moeten nog 3.000 beslissingen worden genomen", aldus organist en orgelkundige Hans van Nieuwkoop. Hij is een van de drie gerenommeerde adviseurs die de res tauratie van het orgel begeleiden. tie in 1944 is er zoveel van het orgel verloren gegaan, dat het slechts een schim was van wat het kan zijn. Het was nauwelijks meer te bespelen. Nico de Raadt heeft nog met inspanning van al zijn krachten een laatste concert gegeven, maar je hoor de dat het instrument aan het lijden was." Pink Floyd start Europese tournee noord-stadion in Rotterdam. Van de bezetting van de in 1965 gevormde band zijn dit jaar nog zanger/gitarist David Gilmour, Nick Mason (op slag werk) en Rick Wright (key board) van de partij. Zij hebben versterking van vijf musici. Ro ger Waters, de zanger die jaren lang het boegbeeld was van de leiden annemiek ruygrok Van Hagerbeer heeft indertijd - we spreken van de 17de eeuw - met veel respect voor zijn voor gangers van het uit 1446 stam mende orgel in de Pieterskerk een Van Hagerbeer-orgel ge maakt. Veel oude pijpen wer den gebruikt en juist die oude pijpen stelden de ploeg advi seurs, die behalve uit Van Nieuwkoop uit dr. J.van Biezen en Koos van der Linden bestaat, voor een raadsel. „Orgelbou wers signeerden hun pijpen. We gingen als rechercheurs te werk om alle pijpen te identificeren, maar van 150 pijpen was dat onmogelijk. We hebben toen een Middeleeuwen-deskundige in de arm genomen en die stel de meteen vast dat dit een handtekening van plusminus 1450 moest zijn. Van de oor spronkelijke orgelbouwer dus." De zeventiende eeuw was niet alleen wat betreft schilder kunst, literatuur en architectuur een Gouden Eeuw, dat gold ook voor de orgelbouw. „Het Van Hagerbeer-orgel is te vergelij ken met een Rembrandt", aldus Nieuwkoop. Waarom is eigen lijk besloten tot restauratie van het orgel naar de 17de-eeuwse situatie? Van Nieuwkoop: „Je restaureert nooit om louter smaakveranderingen toe te pas sen. Maar technisch was het zo slecht. Door de restauratie in de 19de eeuw door de Groninger Lohman en de laatste restaura- groep, heeft zich in 1985 losge maakt van Pink Floyd. De laatste optredens van de band trokken in de periode 1987-89 ongeveer 5,5 miljoen toeschouwers. Ook dit jaar wor den miljoenen fans verwacht bij de bijna vijftig concerten in Eu ropa. De finale van de tournee, die naar het jongste Pink-Floy- dalbum 'Division Bell' heet, wordt een reeks van tien con certen in oktober in Londen. Samenhang Zes jaar geleden besprak de commissie al hoe het orgel zou moeten worden gerestaureerd. „We konden terug naar de 19de-eeuwse situatie toen het orgel nogal is aangepakt. Maar we hebben toch voor de 17de- eeuwse gekozen, om drie rede nen: het instrument komt op deze manier het best tot zijn recht, er is een logische samen hang tussen wat je ziet en watje hoort, tussen het meubel en de klank." „En, zoals al gezegd, er is nog driekwart van het oorspronkelij ke pijpwerk intact. Daarmee be schikt het orgel over het oudste pijpwerk in Nederland. Zelfs toen de toren van de Pieterskerk in 1512 tijdens een orkaan naar beneden kwam, is het orgel be waard gebleven. Het pijpwerk heeft grotendeels alle restaura ties overleefd." „Het derde is een cultureel argument. De orgelbouw van de Republiek Holland is tot het be gin van de achttiende eeuw ka rakteristiek geweest. Een be roemd exportartikel zelfs. Rond Amsterdam Willem Nijholt is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De Amsterdamse wet houder van kunst en cultuur, E. Bakker (D66), deelde hem dat gisteren mee in de Stadsschouwburg in Am sterdam bij de onthulling van een portret van de acteur. Nijholt vierde daar zijn zestigste-verjaardag. Het schilderij is gemaakt door de kunstenaar Jan van der Vossen en komt tussen de andere portretten in de schouwburg aan het Leidseplein te hangen. Anne-Wil Blankers, Els Enschedé, Joop Koopman, Marian ne van Wijnkoop en Gislebert Thierens hebben het verjaarscadeau voorbereid. Bakker feliciteerde de acteur niet alleen met zijn verjaardag, maar ook met zijn acteursjubileum. Nijholt staat 35 jaar op de planken. Begin dit jaar was hij onder meer te zien in De kleine zielen bij het Nationale Toneel in Den Haag. Het afgelopen seizoen stond hij ook in Hamlet bij het Zuidelijk Toneel. Al veel eerder was hij te zien in musicals als Cabaret en Foxtrot en speelde hij op televisie in onder meer Oebele en in De stille kracht. Op het witte doek was hij te zien in Havinck. Voor die rol kreeg hij een Gou den Kalf. foto archief 96-jarige grafica en schilderes Bieruma Oosting overleden AMSTERDAM ANP De schilderes en grafica Je anne Bieruma Oosting is af gelopen vrijdag op 96-jarige leeftijd overleden. Zij schil derde vooral portretten, inte rieurs en stillevens. Op gra fisch gebied geldt zij als een vernieuwer, vooral met aquatint en reliëf-ets. Naast haar vrije werk illustreerde Oosting boeken en zij ont wierp postzegels en ex-libris. Zaterdag werd in het Amster damse Arti et Amicltia nog een tentoonstelling met werk van haar en twee andere le den van de oudere generatie, Charlotte van Pallandt en Ro Mogendorff, geopend. Oos ting had daarbij aanwezig, willen zijn. Jeanne Oosting werd in Leeuwarden geboren en ging naar de Kunstnijver heidsschool in Haarlem, waar ze onder meer les kreeg van de graficus Samuel Jes- surun de Mesquita. Daarna trok ze naar Den Haag, waar ze leerling werd van Emile van Konijnenburg. In 1929 vestigde ze zich in Parijs. Ze maakte daar deel uit van een groep Nederlandse kunste naars, waartoe ook Charlotte van Pallandt behoorde. Van grote invloed op Costings grafisch werk was haar ont dekking van het atelier van Stanley William Hayter op Montparnasse. De naderen de oorlog deed haar na bijna elf jaar besluiten naar Neder land terug te keren. «Amster dam werd haar woonplaats. Bij haar negentigste verjaar dag wijdde het Fries Muse um in Leeuwarden een ten toonstelling aan haar werk. In 1968 stelde zij de jaarlijkse Jeanne Oosting-prijs in voor figuratieve kunst. Hans van Nieuwkoop fotografeert de pijpen van het Van Hagerbeer-orgel voordat zij op transport gaan naar Limburg: „Deze klus mag niet misluk ken." foto mark lamer5 1720 waren alle Hollandse or gelmakers langzamerhand uit gestorven. En de Duitsers zagen hun kans schoon en namen het van de Hollanders over. Sinds die tijd zijn eigenlijk alle orgels verduitst. Dit is het enige dat nog helemaal teruggebracht kan worden in de Hollandse stijl. Dat is ons geluk. Het zal na de restauratie een uniek orgel zijn." Eigenlijk is de adviescommis sie de restaurateurs die zich in de negentiende eeuw op het or gel hebben uitgeleefd dankbaar. Hadden ze hun werk goed ge daan, dan was het moeilijk te verkopen geweest om het naar de 17de-eeuwse status te res taureren. Maar aangezien het na de twee laatste restauraties eigenlijk om een inferieur orgel ging, was de beslissing des te gemakkelijker. Loterij Vier jaar lang zal de Pieterskerk verstoken zijn van het grote or gel. Dat wordt op het ogenblik ontmanteld en naar orgelbou wer Verschueren in het Lim burgse Heytheuysen getrans porteerd. Maar dat wil niet zeg gen dat het er nu stil wordt. Want de commissie heeft met de aankoop van een Thomas Hill-orgel een 'lot uit de loterij' getrokken. Dit is geschikt voor 18de, 19de en 20ste eeuwse or gelmuziek. Het Hill-orgel moet rond de Kerst worden inge speeld. En het van Hagerbeer- orgel? „Daar kan na de restau ratie 16de- en 17de-eeuwse or gelmuziek op worden gespeeld. En nog enkele stukken uit de vroege 18de eeuw. Tot nu toe kon je er eigenlijk muziek uit al le eeuwen op spelen. Dat was de sterkte, maar vooral ook de zwakte van het instrument. Het had geen karakter meer." Van Nieuwkoop en zijn me de-commissieleden zullen de komende tijd heel wat keren naar Limburg reizen om de stand van zaken te bekijken. „We zijn anderhalf jaar bezig geweest om een goede orgel bouwer uit te zoeken. We heb ben Verschueren gekozen, om dat hij vooral gekwalificeerd is in bepaalde, specifieke registers van dit orgel. Het is een enorme uitdaging. Deze klus mag niet mislukken." Peter Smids ziet PBF-muziekprijs als erkenning: utrecht emile wennekes „De prijs is natuurlijk een vorm van erkenning voor alles wat je hebt uitgespookt. Het is voor mijzelf heel vererend en dat is het ook voor het instituut - hoe wel die twee natuurlijk heel nauw samenhangen." Aan het woord is Peter Smids, directeur van het Utrechtse muziekcen trum Vredenburg. Vorige week kreeg hij een nieuw ingestelde, uiterst prestigieuze muziekprijs: de Prins Bernhard Fonds Mu ziek Prijs. Smids mag 25.000 gulden vrij besteden. De reste rende 75.000 gulden komen ten goede aan Vredenburg. Smids is nu 17 jaar directeur. Met het komend seizoen liefst 52 series en een jaarlijks bezoe kersaantal van zo'n vijfhon derdduizend personen heeft hij Vredenburg opgestoten tot een muziektempel van de eerste or de. Alleen het hoofdstedelijke Concertgebouw trekt meer be zoekers, maar dat is een bol werk van uitsluitend klassieke muziek. Vredenburg is veelzijdi- ger, zo onderstreept de direc teur. „De de positie van Vreden burg is mede tot stand gekomen door de spraakmakende archi tectuur van Herzberger, de cen trale ligging van Utrecht, en de inzet en motivatie van alle me dewerkers. En niet te vergeten: het gemeentebestuur, dat zich altijd zeer loyaal en onbekrom pen heeft opgesteld. Althans tot nu toé. Er zijn in de raad mo menteel wat alarmerende gelui den. Die komen er op neer dat men met het idee rondloopt nu eens een paar jaar niets aan Vredenburg te doen. Maar dat gaat niet." „Het Muziekcentrum wordt voor honderd procent gesubsi dieerd door de gemeente Utrecht. Ik vind dan ook dat dit de plicht met zich meebrengt dat je zo breed mogelijk pro grammeert en zoveel mogelijk publieken iets biedt. Of dat nou René Froger of Reinbert de Leeuw is, Frans Brüggen en noem ze verder maar op. Ten slotte betaalt iedere burger van Utrecht mee aan het' Muziek centrum. Toch is het publiek er zich meestal niet van bewust dat wij een huis zijn met vele stijlen. De avond van de Blues estafette zijn wij bijvoorbeeld het bluescentrum van Europa. Op de avonden van het Liszt- concours proberen we de beste concours-organisatie en con- courslokatie ter wereld te zijn. Met het gedrag en de kleding die daarbij past." Smids weet nog niet wat hij met het prijzengeld gaat doen. „Je zou misschien ook een le zingencyclus kunnen doen met vooraanstaande hoogleraren of critici uit het buitenland. Ook zou je wat aandacht kumien be steden aan gebieden, waarvoor je nog de nodige research moet doen. Ik zit een beetje te den ken aan de muziek uit de perio de 1918-1940. Die 'vrije' 25.000 besteed je natuurlijk ook in de sfeer van je vak, dat spreekt vanzelf. Misschien ga ik naar de muziekfestivals in Bayreuth of Salzburg. Ach, ik zou verder nog wat cd's willen aanschaffen en een goede cassetterecorder." bonn/colombo ap De ministers van buitenlandse zaken van de Europese Unie hebben de EU-ambassadeurs in Bangladesh gisteren opdracht gegeven de vervolgde feministi sche schrijfster Taslima Nasrin bescherming aan te bieden. Dat heeft de Duitse minister van buitenlandse zaken Klaus Kin kel gezegd. Sri Lanka heeft dins dag het omstreden boek De Schaamte van Nasrin verboden. Kinkel zei dat de EU-minis- ters Bangladesh zullen vragen de belaagde schrijfster tegen aanvallen te beschermen en haar in staat te stellen het land te verlaten. In mei bedreigden fanatieke moslims Nasrin met de dood nadat- zij in een vraag gesprek op aanpassing van de islamitische wetten zou hebben aangedrongen. In reactie op datzelfde interview de Bengalese rechter begin juni een arrestatiebevel tegen haar uit. De schrijfster is sindsdien ondergedoken. In Bangladesh werd de roman De Schaamte verleden jaar al verboden. Dat gebeurde na pro testen van islamitische geeste lijken, die menen dat in het boek een loopje wordt geno men met de islam. Verleden maand kwam in een Penguin- uitgave de Engelse vertaling op de markt. Daarvan zijn volgens een Penguin-woordvoerder intus sen al 20.000 exemplaren ver kocht, waaivan enkele honder den in Sri Lanka. Hoewel maar 7 procent van de 17 miljoen Srilankanen moslim is, wü de regering in Colombo hen niet tegen de haren in strijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17