Impressionisme begon langzaam Rake verfstreken van Millet Van Abbemuseum verhuist Cultuur Kunst Fonds voor startende beeldende kunstenaars Impressionistische tijdreis Vorstelijke kunst Sterke comeback Johnny Cash 3INSDAG 19 JUL11994 chef annemiek ruygrok. 071 -356471plv -chef jan rijsdam. 071 -356472 Publieksprijs Oegstgeestenaar Eulink leiden C. Eulink uit Oegestgeest heeft de publieksprijs gewon nen in de Rembrandt-schilderwedstrijd. De bezoekers van de tentoonstelling 'Kijk op Leiden' in de Hooglandsekerk waren voor het overgrote deel van mening dat zijn inzending de beste was. Op Eulinks inzending was de Pieterskerk in olieverf vanuit de Kloksteeg te bewonderen. De tentoonstelling 'Kijk op Leiden' is onderdeel van de Lakenfeesten. Dabaruch exposeert in Noordvvijk noordwuk* Dabaruch exposeert tot 26 augustus zijn werk in de hal van het hoofdkantoor van het Zilveren Kruis in Noordwijk. Hij beschildert kunstof reliefs, het zogenaamde purfoam, met acrylverf. In zijn werk probeeit Dabaruch het raadsel van het waarneembare te ontdekken en gaat daarbij afwisselend ruig als heel lijntjes te keer, De tentoonstelling is op werkdagen te be zoeken van 9.00 uur tot 17.00 uur. Grootste boekenbeurs van Nederland amsterdam Van 29 september t/m 1 oktober vindt in het Am sterdamse RAI-Congrescentrum de 15e International Book and Print Fair plaats. Aangezien deze beurs dit jaar samenvalt met de jaarlijkse European Book and Print Fair nemen 125 gerenom meerde antiquaren deel aan dit evenement. Daarmee is dit de grootste antiquarische boeken- en prentenmanifestatie die ooit in Nederland is gehouden. De International Book and Print Fair is een tweejaarlijks evenement dat tijdens het Congres van de International League of Antiquarian Booksellers (ILAB) telkens in een andere wereldstad plaatsvindt. De Nederlandsche Veree- niging van Antiquaren organiseert deze beurs. Danssprookje voor volwassenen amsterdam In de Stadsschouwburg in Amsterdam is van 26 juli t/m 14 augustus Pirouette te zien. De voorstelling is het werk van de jonge theatermaker Geert Kimpen. Pirouette is een pi kante pas-de-deux over principes, passie en plezier. De hoofd rollen in dit Engelstalig sprookje voor volwassenen vervullen Deirdre Buurman, Yvonne Weijers en Christina Bucova. Met de ze en nog twee andere produkties studeerde hij dit jaar af aan de Amsterdamse Regieschool. De première is op 29 juli. Concert Amy Grant den haag De Amerikaanse Amy Grant geeft dinsdag 20 septem ber een eenmalig concert in het Congresgebouw in Den Haag. De zangeres komt oorspronkelijk uit de gospelmuziekhoek. Op haar laatste album 'House of Love' is Grant echter de pophoek ingedoken omdat ze daarin zo lekker kan 'schreeuwen' zoals dat zzelf omschrijft. De voorverkoop begint op zaterdag 6 augustus op de bekende adressen. amsterdam anp je Volgens een nieuw plan van het felijM Fonds voor beeldende kunst, een vormgeving en bouwkunst (BK- VB) kunnen jaarlijks driehon derd beginnende beeldende kunstenaars een subsidie krij gen om hun start meer kans van slagen te geven. Op dit moment verstrekt het Fonds BKVB min der dan honderd startstipendia van 35.000 gulden, terwijl er vijf a zeshonderd aanvragen bin nenkomen. In het plan krijgen tweehon derd beginnende kunstenaars een materiaalkostenvergoeding van 10.000 gulden. Na een jaar kiest een selectiecommissie zo'n vijftig kunstenaars die in aanmerking komen voor een tweede materiaalkostenvergoe ding. Ook kiest zij eenzelfde aantal „excellente starters" die een startstipendium van 35.000 gulden krijgen. Samen met een nieuwe lichting van tweehon derd nemen dan driehonderd kunstenaars aan de regeling deel. Dr. G. Dales, directeur van het fonds dat het subsidiebeleid van het ministerie van wvc op de drie terreinen uitvoert, zegt dat ,i I starters in de eerste jaren te weinig ontwikkelingsmogelijk heden hebben. De problemen hebben zich verscherpt door kabinetsmaatregelen, waardoor kunstenaars zich na een half Grand Palais in Parijs belicht de geboorte van een nieuwe schilderkunst: Wanneer is het impressionisme nu eigenlijk precies be gonnen? Veel kunsthistorici beschouwen 1863 als het echte beginpunt van de nieuwe schilderkunst. In dat jaar presenteerde Manet immers het veel schandaal verwek kende schilderij 'Déjeuner sur l'herbe' tijdens de eerste Salon des Refusés, de tentoonstelling van een aantal wer ken die waren afgewezen door de organisatoren van de officiële Salon. Het Parijse Grand Palais legt de grens nog wat verder terug. Voor zijn grote overzichtstentoonstel ling 'Impressionisme, Les origines 1859-1869' koos het museum voor het jaar 1859 als vertrekpunt. tie. De Salon van 1859 is echter ook de eerste waarop een hele nieuwe kunstvorm aanwezig is: De fotografie. Een belangrijk detail, omdat de opkomst van de fotografie de schilderkunst zou bevrijden van de plicht na tuurgetrouw weer te geven. Het Grand Palais laat zien hoe jonge, getalenteerde schilders als Degas, Pisarro, Cézanne, Manet en Monet elkaar vanaf 1859 hebben beinvloed nadat ze elkaar tijdens atelierbezoe- ken hadden leren kennen en parus hans gertsen Dat jaartal is niet willekeurig ge kozen. Het vormt een soort wa terscheiding tussen de oude en de nieuwe schilderkunst. Tij dens de Salon van 1859 blijkt duidelijk dat de schilderkunst een ernstige crisis doormaakt. Van de ruim 3000 ten toon ge stelde schilderijen, maken er slechts weinig indruk. Het ont breekt, zo vindt de kritiek in het algemeen, aan vernieuwing, oorspronkelijkheid en inspira- jaar bijstandsuitkering moeten laten omscholen willen zij die uitkering houden. Het plan zou ongeveer 4,5 miljoen gulden per jaar kosten, een miljoen meer dan de recent ingevoerde regeling voor de startstipendia. Voor ongeveer de helft kan dat extra bedrag worden gefinancierd uit rente opbrengsten, die ontstaan door dat de stipendia niet ineens maar .geleidelijk worden opge nomen, zo heeft Dales becijferd. Voor de andere helft moet een beroep op externe bronnen, zoals sponsors, worden gedaan. Het BKVB-pian biedt kunste naars de mogelijkheid eerst een jaar te werken en zich beter voor te bereiden op de beroeps uitoefening. De selectiecom missies krijgen na een jaar ook een beter inzicht in het talent van de kunstenaars dan wan neer zij hen moeten beoordelen zodra zij van de academie ko men, meent het fonds. Volgens Dales moeten er bij invoering van zijn plan ook ruimere selec tiemaatstaven gaan gelden. Bij aanvragen voor een startstipen dium wordt vooral beoordeeld of de kunstenaar het talent lijkt te hebben een bijdrage aan de hedendaagse kunst te leveren. Die aanvragen zijn vaak slecht voorbereid en worden veelal te snel na het verlaten van de aca demie gedaan, aldus Dales. AUVERS-SUR-OISE GPD Het schilderachtige dorpje Auvers-sur-Oise bij Parijs, waar Vin cent van Gogh en zijn broer Theo begraven liggen, heeft er een toeristische en culturele trekpleister van formaat bij. Het zeven tiende eeuwse kasteel aan de rand van het dorp biedt namelijk na een ingrijpende restauratie onderdak aan een kaleidoscoop getiteld 'Reis door de tijd van de impressionisten'. In de verschillende zalen van het kasteel krijgt de bezoeker aan de hand van foto's, video's, diaseries, kijkdozen en originele gebruiksvoorwerpen een beeld van het leven in de tijd van de impressionisten. Het kasteel beschikt daarnaast over een goed voorziene boekhandel gespecialiseerd in de impressionisten, een restaurant en een cafetaria in de stijl van het eind van de ne gentiende eeuw, een zogenaamde 'guingette'. Wie na een parcours van zo'n anderhalf uur in het schemer duister behoefte heeft aan licht en buitenlucht, kan eveneens aan zijn trekken komen. Een wandeling door de fraaie, in oude luister herstelde kasteeltuinen is in de prijs (50 frank voor vol wassenen, 35 frank voor kinderen en 100 frank per gezin) inbe grepen. Auvers ligt een veertigtal kilometers ten noordwesten van Parijs en is zowel per auto als met het openbaar vervoer ge makkelijk te bereiken. Het kasteel is het hele jaar door, met uit zondering van maandagen, dagelijks geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur. Edouard Manet schilderde zijn 'Olympia' in 1865. De protesten waren toen zo fel dat het doek pas in 1907,24 jaar na zijn dood, een ereplaats kreeg in het Louvre. foto ap waarderen. En de tentoonstel ling maakt ook duidelijk dat de revolutie die de later impressio nisten genoemde generatie ont ketende niet van de ene op de andere dag plaatsvond. Als het woord revolutie al op zijn plaats is, dan was het een langzame, een aangekondigde aardver schuiving. Schilders als Monet, Manet en Degas begonnen bepaald niet als revolutionairen. Gelei delijk aan trekken ze er op uit, ze gaan de natuur in om land schappen te schilderen. De op komst van de spoorwegen maakt het mogelijk relatief ver en snel te reizen en daar maken ze gretig gebruik van. Het woud van Fontainebleau, maar ook de stranden van Normandie en Bretagne worden geliefde on derwerpen. Landschappen, rond het midden van de negen tiende eeuw beschouwd als een inferieur genre, raken dankzij de jonge garde schilders op nieuw 'in'. Picknicken Dankzij de trein is picknicken in de vrije natuur een populair tijdverdrijf van de Parijse gegoe de burgerij. Het inspireert Mo net en Manet tot diverse 'Déjeuners sur l'herbe'. Compo sities waarin niet langer de ge trouwe weergave van het land schap en de er in afgebeelde fi guren centraal staat, maar de indruk, de 'impression', die er door opgeroepen worden. Vooral het moderne, mondai ne leven in al zijn facetten was populair bij de schilders. Via feesten, muziekuitvoeringen, paardenraces en zwempartijen, geliefde onderwerpen van Mo net, Manet, Degas en hun geestverwanten, leggen de late re impressionisten de razend snelle ontwikkeling van een nieuwe, moderne samenleving waarin het leven -althans voor de gegoede burgerij- goed en feestelijk is, vast. Het vastleggen van de misère achter de fraaie facades laten ze, merkwaardig genoeg vrijwel zonder uitzonde ring, over aan de nog jonge fo tografie. De verklaring zit hem waarschijnlijk in het feit dat de meeste impressionisten zelf af komstig waren uit de gegoede burgerij. Geengageerd waren ze zeker, de impressionisten. Ze wilden echter niet de maat schappij veranderen of vernieu wen, maar slechts de schilder kunst. En daarin zijn ze meer dan geslaagd. In 1869, na tien jaar zoeken en experimenteren, is de basis gelegd voor wat een van de mooiste en rijkste perio des uit de geschiedenis van de schilderkunst zal gaan worden. Tentoonstelling: 'Impressio nisme, les origines 1859-1869'. In: Galeries nationales du Grand Palais te Parijs, tot en met 8 augustus. Entree: 55 frank 18,=). De tentoonstel ling is dagelijks, behalve op dinsdagen, geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur. Het verdient aanbeveling tevoren te reser veren. Dat kan telefonisch via Eurotickets in Nijmegen, tel. 080-603991 of bij het Grand Palais, tel. (09-331) 44782505. beeldende kunst recensie onno schilstra Galerie Zichy, Steenstraat 5, Leiden: Chris tine Millet, schilderijen t/m 29 juli, wo-vr 12-18 uur. za 11-17 uur. Christine Millet is de eerste niet-Hongaarse kunstenares die exposeert in de Leidse Galerie Zichy. Haar werk sluit evenwel naadloos aan bij het soort the matiek dat de galerie doorgaans voor het voetlicht brengt. Net als de meeste Hongaarse expo santen legt ook Millet een dui delijke interesse aan de dag voor menselijke psychologie, in het bijzonder die van haarzelf. Aanleiding om Millet te tonen is haar deelname als spreekster aan het congres van de 'Association for the Study of Dreams', dat dezer dagen in Leiden wordt gehouden. In een vraaggeprek met deze krant ver telde de 33-jarige schilderes af gelopen week dat zij de motie ven voor haar werk ontleent aan haar dromen. Op grond van zo'n uitspraak verwacht men misschien surrealistisch getint werk, maar de droomwereld van Millet blijkt er heel anders uit te zien dan die van surrealis tische kopstukken als Salvador Dali of René Magritte. Zou men al een vergelijking willen maken met een beroemde schilder, dan doet het werk van Millet nog het meest denken aan dat van Paul Gauguin. De inslag is eerder visionair dan dromerig. Millet bevolkt haar werken met forse, gestileerde figuren met veelal Zuid-Amerikaanse trekken. Dat, gecombineerd met een warm coloriet, geeft een uitgesproken Latijnse sfeer aan de schilderijen. Ze hebben associatieve, soms cryptische ti tels. Twee werken gaan bijvoor beeld over 'Three Witches'. Maar in plaats van Gorgonen- zusters of Macbeth-achtige hek sen, zijn hier drie allersmake lijkste dames te zien. Het is opvallend, dat op deze expositie uitsluitend schilderij en met vrouwfiguren te zien zijn. Het enige werk waar een man in voorkomt, is een nach telijke voorstelling waarin een den bosch De Transvaalse prinses Franzina Ndimande is sinds dit weekeinde aan het werk aan een reusachtige muurschildering in het muse um het Kruithuis in Den Bosch. Het is een kunst die van moeder op dochter overgaat in de Ndebele-cultuur. De felgekleurde muurschildering is nog tot 6 november te zien in Het Kruithuis tesamen met keramiek en kralenwerk onder de titel 'Amandebele, kleursignalen uit Zuid-afrika'. foto anp naakt meisje, tot haar middel in het water, haar hand uitstrekt naar een enorme mannenkop, die doet denken aan de megali- thische beelden op Paaseiland. Christine Millet, autodidact en vijf jaar geleden begonnen met schilderen, maakt met deze expositie haar debuut. Ze be wijst met name over een uitste kend kleurgevoel te beschikken. Haar verfstreken zijn raak en monumentaal, waaruit blijkt dat ze kennelijk goed weet wat ze zichtbaar wil maken. Daar tegenover staat dat ze de nei ging vertoont zich te verschan sen in aantrekkelijke, maar voorgekookte maniertjes, zoals zware contourlijnen en een na- ieve vorm van perspectief. Ook de aanpassing van de onder grond van haar schilderijen met behulp van verkreukeld papier - op zichzelf een interessant ge geven - heeft iets gekunstelds. De schilderijen blijven daardoor enigszins steken in een welis waar oogstrelende en betrekke lijk pretentieloze, maar ook wat risicoloze vorm. Internationale prijs Viotta Jeugdorkest WENEN «ANP Het Viotta Jeugdorkest uit Den Haag heeft op het internatio naal festival voor jeugdorkesten in Wenen de eerste prijs gewon nen voor het beste optreden voor de Oostenrijkse radio (OR- TF). In de categorie podium uitvoeringen behaalde het or kest met de uitvoering van „Ri- cercare" van Hendrik An- driessen de tweede plaats ach ter het California Youth Or chestra. Juryvoorzitter Bernard Keeffe omschreef het Viotta Jeugdor kest met dirigent Wim Breden- horst als „een zeer muzikaal en expressief orkest met een goede stijl en veel begrip voor de uit gevoerde werken". Aan het fes tival hebben negentien jeugdor kesten deelgenomen uit onder meer Japan, de Verenigde Sta ten, Canada en Zuid-Afrika. Viotta heeft samen met het Ca- lifomische jeugdorkest het festi val met een concert afgesloten. Het Viotta Jeugdorkest, dat vijfjaar bestaat, is een compleet symfonie-orkest met negentig musici met een gemiddelde leeftijd van vijftien jaar. Het or kest maakt in aansluiting op het festival nog een tournee van een week door Tsjechië met onder andere een concert in Praag. eindhoven anp Het gemeentelijke Van Abbe museum in Eindhoven verhuist voor twee jaar naar de voorma lige Phifips-personeelswinkel vlakbij het Philipsstadion. Ge durende die tijd wordt het hui dige pand verbouwd en uitge breid. Als alles volgens plan ver loopt gaat het 'oude' Van Abbe museum 1 september van dit jaar dicht. Eind 1996 moet dan op diezelfde plek een 'nieuw' museum verrijzen. Het oude gebouw dat archi tect Kropholler in de dertiger ja ren in Eindhoven bouwde, is te klein geworden. De vermaarde collectie moderne kunst is ook bijna niet meer te verzekeren omdat de opslag en tentoon stellingsruimten brandgevaar lijk en slecht geventileerd zijn. Met de vernieuwbouw wordt het museum drie keer zo groot. De Amsterdamse architect Ca- hen ontwierp het. Alles bij el kaar gaat de verbouwing ruim 27 miljoen gulden kosten. Het tijdelijke museumge bouw moet begin 1995 de deu ren openen. Tot de zomer van 1996 zullen dan delen van de ei gen collectie moderne kunst in wisselende samenstelling te zien zijn. Verder gaat het muse um ook nog een aantal solo- en projecttentoonstellingen orga niseren. Tijdens de zomer maanden van 1995 zal alleen de eigen collectie worden getoond. De bibliotheek en het auditori um van het Van Abbemuseum verhuizen ook mee. den haag frank hilbrands Anderen van zijn generatie zijn blij als ze op 62-jarige leeftijd met pensioen mogen. En veel collega's van Johnny Cash heb ben dat pensioen niet gehaald. Cash begon in de jaren vijftig platen op te nemen voor de Sun-studio in Memphis. Daar waren ook Elvis Presley en Jerry Lee Lewis onder contract. Elvis is dood. Jerry Lee Lewis lijkt al leen nog maar op te treden om zijn pensioen wat aan te vullen. Van Johnny Cash verscheen re centelijk 'American Recordings', een cd die door merg en been Garth Brooks vertegenwoor digt de nieuwe stroom in coun try western: glad geschoren jongens die leuke, frisse liedjes zingen waar niemand over kan struikelen. Zo niet Johnny Cash. Een van zijn hits, 'Folsom Prison Blues' in 1969, vertelt al het verhaal van een man die ie mand dood schiet 'just to watch him die'. 'American Recordings' opent met een een dergelijk nummer, 'Delia's gone'. Daarin gaat het om een man die een vrouw vastbindt op een stoel en haar vervolgens doodschiet met een machinegeweer. Maar Cash zingt over meer dan geweld. Al bijna veertig jaar zingt hij over sukkelaars, men sen die het niet zo best getrof fen hebben en door de Ameri kaanse samenleving in de steek zijn gelaten. Door die betrok kenheid inspireerde hij een groot aantal artiesten waaron der Bruce Springsteen. Later nam Cash, op de plaat 'Johnny 99' weer een aantal nummers van Springsteen op. Bono, de zanger van U2 is eveneens een verldaarde fan van Cash. Dat werd duidelijk toen Cash vorig jaar voor Zooropa, het mega- liveproject van de Ierse band, een nummer zong waarbij Bono zich beperkte tot achtergrond- Johnny Cash is niet de man van leuke, frisse liedjes. foto archief zang. 'American Recordings' is ge produceerd door Rick Rubin, een producer en platenbaas die haast net zo beroemd is als zijn artiesten. Overigens is Cash bij American, de platenmaatschap pij van Rubin een vreemde eend in de bijt. Naast Cash werkte Rubin ondermeer met rappers The Beastie Boys en heavy metalgroep Slayer. Voor 'American Recordings' greep Rubin met Cash terug naar de manier van opnemen van de ja ren vijftig. Gewoon met een bandrecorder en een paar mi crofoons, dan in de huiskamer van de zanger, dan weer in de huiskamer van de producer. Behalve eigen nummers wer den er in die huiskamer ook nummers van anderen opgeno men. Tom Waits, zelf ook be kend om zijn muziek uit de krochten van de ziel, schreef 'Down there by the trains'. Van Leonard Cohen, net als Cash gezegend met een stem die rot- sen splijt, staat het nummer 'Bird on a wire' op de CD. Twee nummers zijn opgeno men in de Viper Room, een hard rockclub in Los Angeles. Het publiek klapte zich suf voor de oude man met de stem als kolengruis, die in een bij de CD gevoegd dagboekfragment zegt maar drie of vier accoorden te kennen. Natuurlijk zijn zes pa gina's uit een dagboek een pri ma manier om een CD een eer lijke authentieke uitstraling te geven. Ondanks die markering- tactiek geeft Cash toch een beeld van een zware jeugd in het Amerika van de jaren dertig, waarin hij opgroeide als zoon van een kleine katoenboer. 'American Recordings' is in Nederland niet officieel uitge bracht maar wordt wel op grote schaal geïmporteerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 15