'Lekker gek doen met het publiek' PAN kunst- en antiekbeurs met etsen van Rembrandt Cultuur Kunst Van den Ende brengt 'Tommy' in Europa Gestolen portret Lakenhal brengt overzichtsexpositie van Leidse kunstenaar Pieter Geraedts 'Julidans' staalkaart hedendaagse dans Keukens half geld Académie laat Waalse Kerk zoetjes inslapen 6' WOENSDAG 13 JUL11994 Steinbach geen muziekpedagoge leiden ln het onderschrift bij de foto van de Rembrandt schil derwedstrijd 'Kijk op Leiden' in deze krant van afgelopen wij dag, is een storende fout geslopen. Jurylid Lucia Steinbach werd omschreven als zangpedagoge. Mevrouw Steinbach is echter sinds jaar en dag beeldend kunstenares. Orgelconcerten in Jeroenskerk noordwuk De Stichting Orgelcentrum organiseert ook dit jaar in samenwerking met de VW Noordwijk promotie, een serie or gelconcerten in de Grote of St. Jeroenskerk in Noordwijk-bin- nen. Het openingsconcert geeft Jaap Kroonenburg morgen avond. Daarna zal elke donderdagavond (t/m 18 augustus) het fraaie orgel in deze kerk door een prominent organist worden bespeeld. Op het programma van donderdag 14 juli staan wer ken van Asma, Bach, Mendelssohn, Salomé, Guilmant en bec- ker. Aanvang van het concert: 20.15 uur. Opera over leven van Werkman Groningen i let leven en werk van de stad-Groninger schilder en drukker Hendrik Nicolaas Werkman wordt volgend jaar vastge legd in een opera. Die krijgt als titel 'Ontstaan in grote nood' en is in het voorjaar van 1995 klaar. Het Noord Nederlands Orkest, het Groninger Composers Orchestra en een groot aantal Gronin ger kunstenaars werken mee aan de opera. Volgend jaar is het vijftig jaar geleden dat Werkman, vlak voor de bevrijding van Groningen, door de Duitse bezetters werd doodgeschoten. Dat is aanleiding voor Groningen om 1995 uit te roepen tot „Het Werkman Jaar". In dat kader vinden diverse exposities en mani festaties plaats. De Gebroeders Flint met 'De Overval' op Leids Stadhuisplein amsterdam anp PAN Amsterdam, de kunst- en antiekbeurs die van 8 tot en met 16 oktober in de RAI wordt ge houden, heeft tegelijkertijd een tentoonstelling met etsen van Rembrandt. Dat gebeurt in samenwerking met Museum het Rembrandt- huis. Beursbezoekers kunnen van de etsen prenten uit een speciale editie kopen, waarvan de opbrengst naar de uitbrei ding van het Rembrandthuis gaat. Op de beurs zullen 110 kunst handelaren en antiquairs, onder wie zes nieuwkomers, aanwezig zijn met een aanbod dat van de pre-historie tot moderne kunst loopt. Tot de topstukken die op de beurs te koop zijn, horen volgens de organisatoren de twee marines van de 17e eeuw- se schilder Reinier Nooms, een zeeslag en een vredig havenge zicht. Ook wordt een rond 1640 door de Harlingse zilversmid Hendrik Jansen van Hassel ge maakte huwelijksbeker aange boden. Een topstuk bij de moderne kunst- is 'Five wise men because of a titled tiger' van de Ameri kaanse pop-art-kunstenaar Ro bert Rauschenberg. Het is uitge voerd met acrylverf op geprepa reerde koperplaat. den haag gpp Joop van den Ende Theaterprodukties B.V heeft de Europese rechten gekocht van de rockmusical 'Tommy'. Het contract tus sen Van den Ende en de Amerikaanse producenten is half juni, na ruim een half jaar intensief onderhandelen, in New York ge tekend. De Europese produktie van de wereldberoemde musical gaat op 2 februari 1996 in Koninklijk Theater Carré in première. De voorstelling zal daar tot en met 21 mei van dat jaar te zien zijn. Vervolgens gaat de produktie Europa in; een internationale cast zal de musical in een Engelstalige versie brengen. De musical Tommy' is gebaseerd op de gelijknamige rock opera uit 1969 van de popgroep The Who. Het stuk is geschre ven door Pete Townshend en geregisseerd door Des McAnuff. De Amerikaanse versie van de musical werd bijzonder goed ont vangen in New York. NaaSt zeer lovende recensies ontving Tom my ook een regen aan prijzen. Joop van den Ende Produkties bracht vorig jaar 'Cyrano-The Musical' op Broadway. Het bedrijf hoopt nu met de Europese 'Tommy' nieuwe markten te veroveren. Onder leiding van uit voerend producent Robin de Levita zullen meer projecten in sa menwerking met zowel Amerikaanse als Europese producenten en theaters ontwikkeld worden. Hiervoor wordt zelfs een Ameri kaanse dochteronderneming opgezet. parijs» Dit 'Portret van Jean Dorieu' van de Franse kunstschilder Ro bert Nanteuil werd zondag uit het Louvre gestolen. Het gebeurde tij dens de openingsuren van Het zijn niet de meest toegan kelijke werken die de Leidse kunstenaar Pieter Geraedts in zijn nu al 25 jaar durende carri ère heeft gemaakt. Een verza meling vuilniszakken, of een hoeveelheid emmers in een rangorde die zo op het oog geen logica heeft. De meeste mensen haken meteen af bij het zien van de opstellingen van Ge raedts. „Moet dat nou kunst voorstellen?" is een veelgehoor de reactie. Het stedelijk muse um De Lakenhal volgt de werk wijze van Geraedts al jarenlang aandachtig. Als waardering hiervoor bood hij onlangs een kunstwerk aan, waarvoor De Lakenhal mocht kiezen uit een serie recente beelden. Deze nieuwe aanwinst wordt van 16 juli tot 19 september samen met een keuze uit zijn oudere werk getoond. In totaal zullen plusminus 30 installaties van Geraedts te zien zijn op deze expositie die de titel 'Opstelling Pieter Geraedts' meekreeg. Als beeldend kunstenaar geeft hij telkens op nieuwe wijze vorm aan hel begrip 'leegte'. Zijn objecten zijn geen beelden in traditionele zin, de vormen zijn "niet uit steen gehakt of in brons gegoten, maar ontstaan vanuit zijn ideeën over ruimte. Hij maakt ruimte zichtbaar en voelbaar in beelden. Op deze manier probeert hij beeldende kunst en dagelijks leven dichter tot elkaar te brengen. De overzichtstentoonstelling moet duidelijk maken dat de Pieter Geraedts 'Zonder titel' 1994. De Lakenhal kreeg dit sculptuur uit erkentelijkheid voor de aandacht die de Leidse kunstenaar altijd heeft geschonken. kunstenaar het publiek geen rad gespoten platen eternietboard voor ogen probeert te draaien. Het vroegste werk uit de jaren zestig bestaat uit een aantal va zen van keramiek, waarbij niet de gebruiksfunctie voorop staat, maar de vorm van het object. Omstreeks 1970 gaat hij minder traditionele materialen zoals wit gebruiken, kubusvormen worden neerge zet. Voor zijn meest recente werk maakt hij gebruik van in dustrieel vervaardigde materia len en gebruiksvoorwerpen zoals vuilniszakken en plastic amsterdam gpd De Amsterdamse Stadsschouw burg wordt deze maand tradi tiegetrouw gevuld met de mani festatie 'Julidans'. Ook het pro gramma van deze vierde editie biedt een gevarieerde staalkaart uit de wereld van de moderne dans. 'Julidans' begon met vier voorstellingen van de spraak makende Britse choreograaf Michael Clark. Bij de acht deel nemende choreografen en dansgezelschappen uit binnen- en buitenland is ook YVim Van- dekeybus, een van de voortrek kers van de Vlaamse moderne dans. Wim Vandekeybus en zijn groep 'Ultima Vez' brengen de Nederlandse première van 'Mountains made of barking'. Ook in deze voorstelling werkt Vandekeybus samen met de blinde Marokkaan Saïd Gharbi. In de eerste scène strompelt de blinde Gharbi rond met ont bloot bovenlijf. Met een harde borstel probeert hij zijn innerlij ke pijn weg te werken. Zijn dan sers dragen harige maskers en maken van de voorstelling een fel fysiek spektakel over emoties als puurheid, roekeloosheid en onzekerheid. Vandekeybus stopte ook nu weer film in zijn voorstelling en ging daarvoor naar het geboortedorp van Gharbi. Met name de beelden van de Marokkaanse woestijn versterken de suggestie van ver latenheid. Ook Alain Platei en zijn 'Bal- Iets C. de la B.' beperkt zich niet tot dans, maar verkent het grensgebied met toneel en beel dende kunst. In 'Julidans' brengt hij zijn jongste voorstel ling 'Bonjour Madame etcetera'. In surrealistische beelden pre senteren zeven dansers, een ac trice en drie jongeren de bood schap van hoop en wanhoop die in de 'banale' zinnen van onze dagelijkse communicatie verscholen ligt. Het programma van 'Julidans' omvat verder produkties van de Spanjaard Vicente Saez ('Iris'), Desiree Dalauney ('Alcool'), drie Braziliaanse solo's van Reginal- do Dutra, Rose Akras en Sergio GROOT AANTAL Hans Verkerk Keukens heeft deze week een te gekke actie! Wij hebben deze week een speciale actie met ons keu- kenmerk "KROON" die wij voor de helft van de door de leverancier aanbevolen adviesprijs aanbieden. Buiten deze half geld actie hebben wij ook diversen andere mer ken keukens en ook appara ten die wij deze week tegen ongelofelijke stuntprijzen aan bieden. Neem gerust uw offertes mee en wij garande ren u echt de allerlaagste prijs. Kom snel écht geld verdienen! ALPHEN A/D RIJN GOUWESTRAAT 60a - 01720-76672 GOUDA JOUBERTSTRAAT 34 - 01820-25077 Tentoonstelling Delftse Leonardo delft» Het stedelijk museum Het Prin senhof in Delft heeft een ten toonstelling gewijd aan zijn be roemde 17de eeuwse plaatsge noot Leonaert Bramer. De kun stenaar (1596-1674) was opmer kelijk produktiek. Hij werd vaak gevraagd voor plafondschilderi- nen of fresco's. Hiervan is er slechts één bewaard gebleven: die in de Grote Zaal van het Prinsenhof. Van 1619 tot 1627 woonde Bramer in Italië. Hij verbleef in Rome, werkte aan het hof van de beroemde en beruchte Me dici-familie in Florence en dat van prins Mario Farnese in Par ma. In tegenstelling tot stadsge noten als Vermeer, Fabritius en De Hooch schilderde Bramer voornamelijk voorstellingen uit de bijbel, mythologie en de lite ratuur. Daarbij maakte hij ge bruikt van kostbare materialen als leisteen en koper. De ten toonstelling duurt tot 14 no vember. FOTO STEDELIJK MUSEUM De sculptuur die Geraedts De Lakenhal heeft geschonken is een twee meter hoge, open ku bus die gedragen wordt door zwenkwielen. De verplaatsbaar heid is echter schijn, want de plastic emmer op de grond houdt het beeld op een vaste plek vast. Ulhoa en 'Just Passing by' van Barbara Duijfjes. Met de voor stelling "n Beschadigd Sprook je' door De Meekers (een cho: reografie van Ana TeLxid'o en Arthur Rosenfeld) is ook aan de jeugd gedacht. Assepoester, Doornroosje. Roodkapje, Sneeuwwitje en de 'Prinses- met-de-gouden-bal' worden op hun kop gezet, binnenste bui ten gedraaid, verdraaid en ver vormd op een komisch verras sende manier. De aanvangstijden zijn op el kaar afgestemd zodat het moge lijk is twee voorstellingen per avond te zien. De jeugdvoor stelling is een matinee. 'Julidans '94' duurt tot en met 23 juli. recensie susanne lammers Stichting Leids Barok Festival (Leidse La- kenfeesten) Académie de l'Eglise Wallone de Leyde Franse barokmuziek uit de 17e en 18e eeuw. Gehoord: 12/7, Waalse Kerk, Leiden. Het Leids Barok Festival presen teert evenementen van zeer uit eenlopende aard. Afgelopen donderdag overdonderde Pieter Wispelwey De Burcht, gisteren avond liet de 'Académie de l'Eg lise Wallone de Leyde' de Waal se Kerk zoetjes inslapen. Een van de grote boosdoeners was ongetwijfeld de hitte. Oude instrumenten raken eerder van slag dan nieuwe. Zodanig zelfs dat zuiver stemmen onmogelijk bleek. Dat compenseerde de Académie met de lange naam niet met een sprankelende ver tolking. De Franse barokmu ziek, ook al niet van onvergete lijke componisten, kreeg een matte en vlakke uitvoering. De ze elegante, lichtvoetige muziek behoeft een grote dosis techni sche perfectie om de juiste losse en zorgeloze indruk te maken. Een goede balans, wat dyna miek en een dansende stijl zijn prettige bijkomstigheden. Die waren er helaas niet. Sopraan Nanny Schuller was de enige die een mooi geluid, zowel in de hoogte als in de diepte, liet horen. Ze beschikt over een koele stem, die net vol doende vibrato heeft om niet kil te zijn. In het motet Qui non di- ligit Te' van Sebastien de Bros- sard, met een overdaad aan tril lers, bleek zij in staat het en semble naar een hoger plan te tillen. In Marin Marais' dansen voor clavecimbel en viola da gamba was het geluid van Terry Watts viola soms zo dun dat de melo dische lijn vrijwel geheel ver dween. In de muziek van Jo seph Bodin de Boismortier trok Berthil Oljans (cello) niet de mooie lijnen die haar door de componist toebedeeld waren. De traverso (Monica Schiks) liet die melodische lijn wat duidelij ker horen. Maar hoewel dansant, speelde ze toch te on gearticuleerd, »te hees en te zacht om het publiek werkelijk te boeien. Ook clavecinist Erik van Bruggen kende weinig in spiratie. Na de pauze, die vrij laat ge programmeerd was, was er nog sprake van een kleine opleving voor Jacques Morels 'Chaconne' op een lief themaatje, maar daarna stortte men gezwind en definitiefin. Een overval, dat is wat het publiek morgenmiddag te wachten staat op het Stadhuisplein in Leiden. Want De Gebroeders Flint nodigen de kijkers in hun 'Felliniaans theaterspektakel' met zachte dwang uit deel te nemen aan hun voorstelling. Leidenaars zijn dus gewaarschuwd. Samen met Stef van den Eijn- den is Felix Strategier de op richter van De Gebroeders Flint. Het gezelschap bestaat onder hand vijftien jaar en kan terug zien op een aantal roemruchte produkties. 'Music Hall' is zelfs bekroond met de Mimeprijs 1993. De Gebroeders Flint zijn tevens graag geziene vertolkers van buiten-voorstellingen in de zomermaanden. Ook nu weer reist de groep met een vracht wagen stad en land en buiten land af met 'De Overval'. Mor genmiddag zijn ze, in het kader van de Lakenfeesten, te zien op het Leidse Stadhuisplein. In dit 'Felliniaans theater- spektakel' worden de toeschou wers soms letterlijk overvallen door gemakkelijk herkenbare gebeurtenissen, die in de komi sche uitvergroting een slapstick achtige en daardoor hilarische uitwerking hebben. Kijkers wor den bijvoorbeeld onverwachts met zachte dwang uitgenodigd deel te nemen aan de sessies van een swingende gelukspredi- ker. Een muzikale optocht van mensen in uitmonsteringen die hun beroep of hobby aangeven wringt zich door de menigte naar het decorloze speelvlak. Het blijkt een begrafenis te zijn van een overleden visje. 'De Overval' is een aaneenrijging van dergelijke kolderieke voor vallen, zoals de ijdele en daar door finaal mislukkende show van een majorettekorps en de circusact met een supergeile flamengo. Volksvermaak Vanaf het prille begin heeft De Gebroeders Flint bewust het publiek opgezocht met wat FelLx Strategier noemt: „Preten tieloze buitenvoorstellingen in de vorm van volksvermaak. Wat Tender momenteel doet, dat deden we jaren geleden al: klei ne happenings van zo'n tien minuten op straat, op stations, op terrasjes. Voor ons plezier om te kijken hoe mensen daar op reageren. Dat is uitgegroeid tot die luchtige, zomerse straat voorstellingen. Daarnaast heb ben we ook altijd intiemere, li teraire binnen-voorstellingen gemaakt." „Met De Gebroeders Flint hebben we een paar jaar flink naast de pot gepiest met subsi dies en zo. Anderen hebben uit ellende allang het bijltje erbij neergegooid, maar dat ligt dus niet in onze aard." Strategier woont reuze naar zijn zin in de Jordaan, maar zijn droom is nog altijd een huis midden in de natuur, ver van de Randstad. „Het zal wel altijd een illusie blijven, want mijn werk is hier en ik heb een pesthekel aan die verstopte snelwegen. Daarom trokken we vroeger met die twee woonwa gens rond. Na maximaal dertig kilometer streek je in een ande re stad neer en gaf je daar op nieuw voorstellingen. Sinds en kele jaren kan ook dat niet meer, moeten we de ene avond in Gent zijn, de andere in Al phen aan de Rijn, of zoiets. Daarom hebben we nu die vrachtwagen." Rondzwerven met zelfge maakte voorstellingen en lekker gek doen met het publiek wer den door hem en klasgenoot Stef van den Eijnden, die later een mime-opleiding volgde, al in hun jeugd als ideaal gekoes terd. „De eerste vijf jaar was het sukkelen. We speelden de ster ren van de hemel, kwam er geen hond naar kijken. Toen was ik echt ongelukkig. Maar ja, toch doorzetten." De Gebroeders Flint is nu ra zend populair, bezit het theater tje De Rode Bioscoop in Am 'De Overval' is een aaneenrijging var cusact met een supergeile flamengo. sterdam dat altijd tijdens eigen voorstellingen meer dan uitver kocht is en geniet zeker wat de binnenvoorstellingen betreft in artistiek opzicht respect. De faam van hun voorstellingen voert de groep tot ver buiten Nederland, tot aan Japan toe. Tijdens het vraaggesprek wordt Felix Strategier door menige kolderieke voorvallen, zoals de ijdele en daardoor finaal mislukkende show v i majorettekorps en de c passant gegroet. Een voorbij fietsende man stopt om te vra gen of er van 'Jongens Waren We' een cd-opname komt. Wanneer de vraag ontkennend wordt beantwoord, fietst hij zichtbaar teleurgesteld verder. huisplein in Leiden, verder on der meer op zondag 17 juli in Den Haag in het Openlucht theater Zuiderpark; vr 22 en za 23 juli in Amsterdam Noord, Over het Y Festival, MS v Riemsdijkweg; vr 29 en za 30 juli in Amsterdam: Openlucht- heater Vondelpark; do 11 en vr 12 augustus in Amsterdam, De Parade, Martin Luther King Park; za 17 september in Zoe- termeer, Uitmarkt bij het Stadstheater; zo 18 september in Amsterdam, Plein Muziek theater; wo 21 september in Rotterdam, Europees Congres Jonge Architecten. ■L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7