'Wij kennen onze beperkingen goed' Hs Het Wimbledon van geïmproviseerde muziek Cultuur Kunst Overbodige ingrepen op een schoolplein F Werfpop trekt record publiek Den Haag krijgt museum voor kinderboeken 10' MAANDAG 11 JULI 1994 beeldende kunst recensie o 'De Beeldentuin', te zien, da 13-17 uur, t/m 31 juli, Kaasmarktschool, Koppen- hinksteeg. Leiden De beeldentuin is in een ver verleden ontstaan vanuit een religieus bewustzijn. Heilige plaatsen werden gemarkeerd met rituele tekens die zich in de loop der tijd verfijnden tot een beeldcultuur. Omdat verfijning niet alleen een teken van be schaving is, maar ook van rijk dom, hebben door de hele ge schiedenis heen welgestelden de beeldentuin gebruikt voor een veel profaner doel. namelijk als statussymbool. Wie heden ten dage de beel dentuin nieuw leven wil inbla zen zal zich rekenschap moeten geven welke van die twee ele mentaire functies hij wil vorm geven: pronkzucht of vergeeste lijking. In het geval van 'De Beeldentuin' op de Kaasmarkt school lijkt men zich daar in het geheel niet op te hebben bezon nen. Het gevolg is, dat één en ander in wezen nogal vorme loos is geworden. Het is zo'n beetje van alles wat. Men sluit enerzijds aan bij een burgerlijke traditie, door van 'De Beelden tuin' een commerciële galerie te willen maken. Daartegenover staan motieven van meer ideële aard, zoals het leefbaar maken van de binnenstad. De groen voorzieningen schijnen op grond van holistische overtui gingen te zijn aangelegd. Vooralsnog is 'De Beelden tuin' een conglomeraat van op zichzelf aardige ideetjes, die evenwel niet tot een overtuigen de inhoudelijke eenheid zijn ge bracht. Daarom zijn de ingre pen die door de Stichting Beeld en Grafiek in de bestaande ar chitectonische ruimte zijn ge daan in wezen onverantwoord en overbodig. Dat is buitengewoon jammer, want hier schiet de binnenstad, die men heeft geprobeerd op te fleuren, niets mee op. Zeker, het was de laatste jaren een rom meltje op het plein, maar met het plein zélf is nooit iets mis geweest. De Stichting Beeld en Grafiek had prima kunnen vol staan met het opruimen van de rommel op het schoolplein om er op een overtuigende manier beelden te kunnen exposeren. Het plein van de Kaasmarkt school heeft van zichzelf een bijzondere, monumentale sfeer. Niet omdat er zulke aardige kunstenaars in de Kaasmarkt school zitten moeten gebouw en plein behouden blijven, maar omdat het goede architec- Kunstenaars maken beeldentuin bij Kaasmarktschool Leiden heeft er een nieuwe expositieruimte bij. Op initia tief van de locale kunstenaars-organisatie 'Beeld en Gra fiek' is het schoolplein van de voormalige Kaasmarkt school in de Koppenhinksteeg omgedoopt tot 'De Beel dentuin'. De plek zal gebruikt gaan worden om er sculp tuur tentoon te stellen. Een stedelijke buitengalerie van 30 dagen, zo wordt het project door de organisatoren omschreven. Vorige week opende de Leidse wethouder van cultuur Pex Langenberg de eerste expositie. onno schilstra Onderzoek naar Grote Kerk Veere den haag Het ministerie van wvc gaat een onderzoek instellen naar de mogelijkheden van een nieuwe culturele bestemming voor de Grote Kerk in Veere. De kerk is eigendom van de staat. Het beheer valt onder de Rijksgebouwendienst. Het kerkgebouw wordt nu verhuurd aan de Stichting Delta Cultureel. De inkom sten zijn echter te laag om het pand goed te kunnen onderhou den. Het onderzoek moet uitwijzen op welke manier hét wél kostendekkend kan worden beheerd. Glasontwerpen in Leerdam leerdam Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam heeft een ex positie van ontwerpen van Gerard Muller (1877-1943) georgani seerd. Volgens het museum worden zijn ontwerpen voor het eerst in Nederland tentoongesteld. De titel van de tentoonstel ling: Voor alles BRUIKBAARHEID, dan eerst volgt het schoone, afkomstig uit bewaard gebleven correspondentie, illustreert de ontwerp filosofie van Muller, aldus het glasmuseum. De tentoon stelling duurt van 15 juli t/m 28 augustus. De gemeente Leiden verhuurt de lokalen van de Kaasmarkt school alweer 10 jaar lang als werk- en repetitieruimten aan beeldend kunstenaars, theater makers en muzikanten. Erg uit nodigend heeft het gebouw er in die tijd nooit uitgezien. Aan iedereen die er de laatste jaren geregeld voorbij liep, moet het wel eens zijn opgevallen dat het ooit zo fraaie schoolplein erbij lag als een vuilnisbelt. Het on kruid tierde welig, de rommel lag er metershoog opgestapeld. Kortgeleden is het roer omge gaan. De bestuursleden van de stichting 'Beeld en Grafiek', die resideert in de Kaasmarkt school, kregen genoeg van de door henzelf gemaakte troep, en dus werd besloten tot een grote schoonmaak. Tegelijker tijd rijpte het plan voor 'De Beeldentuin'. Een groep vrijwilligers toog aan het werk en weldra onder ging de plaats waar eens katho lieke kindertjes werden gedrild een metamorfose. Men legde bloemperken aan, plantte bo men en begon met het wieden van onkruid. Naar ontwerp van de tuinarchitekten Saskia de Zee en Albert Meyvogel werd een forse haag van wilgetcnen aangeplant, die het plein nu in twee afzonderlijke stukken op splitst. Op de eerste expositie is werk te zien van de beeldhouwers Frans de Wit, Maja van Hall, Ad Arma en Feng. Van die vier is Feng de enige die ook tot de or ganisatie behoort. Zelf is hij buitengewoon content over het resultaat van zijn inspanningen. 'Onze opzet was het creëren van een groot vloeroppervlak voor het exposeren van beel den, met dezelfde aantrekkings kracht als een gewone galerie in tiet centrum. Ik vind dat goed gelukt,' aldus Feng, die vertelt dat het de bedoeling is om in de exposities telkens bekende beeldhouwers te combineren met onbekende. „Voorwaarde is, dat het werk solide en stevig is. Het moet niet te fragiel zijn. Wij willen een heel klassiek idee van beeldhouwkunst uitdra gen." Er is heel wat groen versche nen op het schoolplein, maar het predikaat 'tuin' lijkt nog niet echt op zijn plaats. Er is eerder sprake vati een ecologisch ver antwoorde binnenplaats, vooral omdat de oude bestrating met trottoirtegels voor het grootste deel gehandhaafd is. Ook de be naming 'galerie' is wat overdre ven. Het geëxposeerde werk is weliswaar te koop zoals in een gewone galerie, maar na 30 da gen gaat 'De Beeldentuin' weer dicht cn in principe zal pas over een jaar weer een nieuwe ten toonstelling worden ingericht. Heeft de organisatie niet de nei ging zichzelf te overschreeu wen? Feng: 'Eén tentoonstelling per jaar is inderdaad weinig, maar we overwegen om tussentijds aan derden de gelegenheid te bieden om zelf exposities te or ganiseren, mits die aan onze normen voldoen. -Wij kennen onze beperkingen heel goed: tijd en geld. We zijn capabel om één tentoonstelling per jaar te maken. Niet meer, omdat alles moet worden geregeld op basis van voorschotten en leningen.' Visitekaartje Boze tongen beweren dat het opkuisen van het schoolplein tot 'De Beeldentuin' slechts is ingegeven door politieke motie ven. De Gemeente zou overwe gen de Kaasmarktschool te slo pen in verband met de aanleg van een parkeergarage. Feng ontkent ten stelligste dat dit de motivatie zou zijn voor de plot selinge openbare activiteit in de Kaasmarktschool. "Het is waar, dat we met dit project een goed visitekaartje willen afgeven. Door een half-openbaar gebied in de Koppenhinksteeg te cre- eren willen we een antwoord geven op de steeds maar uitdij ende stedelijke bebouwing. Na tuurlijk is het afgelopen als de gemeente besluit het pand weg te halen. Daar willen we iets te genover stellen. En waar we de ambtenaren en politici op het stadhuis vooral graag aan herin neren, is hoeveel werk wij hun de afgelopen jaren uit handen hebben genomen door zelf de administratie en het onderhoud van het pand te verzorgen. We zitten hier nu al tien jaar als een soort onbezoldigde ambtena ren. Maar daar gaat het niet om. Door de jaren is er veel georga niseerd vanuit de Kaasmarkt school. Die activiteiten vallen gewoon niet altijd zo op als de- 7 Ifang Bondi en Chicas del Rock schitteren Hit Wonders, Ifang Bondi (Gambia), Bees- wamp, Las Chicas del Rock, Omar Dykes (USA). Gezien: 10/7, van der Werfpark, Over het weer viel gisteren op het 13e Werfpop weinig te kla gen, over de publieke belang stelling nog minder. Ruim voor het aanvangstijdstip van twee uur gistermiddag was het van der Werfpark voor het 13e Werf pop al goed vol gelopen. Voor dat er een noot gespeeld was kon het voor het publiek en or ganisatie eigenlijk al niet meer kapot. Wellicht had ook de traditio nele Leidse opener Creepmime wat mensen op de been ge bracht. De heren lieten hun ha ren al headbangend de vrije loop en brachten een opmerke: lijke energieke set. Toevallige passanten zullen zich wellicht verbaasd hebben over deze kei harde grauwe dekensluier met brulboeiezang van Rogier Hak- kert, maar achter in het park konden de directe riffs van Flak kert en Andy Judd pas op waar de geschat worden. Het leek wel alsof de Friese Serenes hun geluidsvolume af stemden op voorganger Creep mime. Veel van de subtiliteit van het werk van Theo Dokter c.s. ging hierdoor verloren. Het gebrek aan dynamiek, was dat juist niet de sterke kant van de Serenes? En de uitermate slordi ge uitvoeringen van o.a. 'Mill- bank Wood' deden afbreuk aan het optreden. Klein lichtpuntje was het akoestisch vertolkte singletje 'Here'. Na de wat lauw ontvangen surprise-act, de One Hit Won ders eerder te zien geweest op 'Leiden gaat'Vreemd' met oude successen uit de jaren zeventig, was het uitgebreid swingen ge blazen bij de Afrikaanse band Ifang Bondi. Met Serigne Gueye op drums en Bassirou Mbaye op percussie groeide de Gam- biase band met hun uiterst toe gankelijke Afro Manding Sound, vooral met deze dijk van een rit mesectie, tot grote hoogte. De vroege avonduren waren voor Beeswamp en Las Chicas del Rock. De eerste band werd door het publiek al zittend be luisterd. Zangeres Beatrice van der Poel, eerder prominent aan wezig bij Fish Hospital, over tuigt samen met haar zusje Vera met de soulvolle rock voorna melijk vocaal in 'Oh Boy' en 'Waiting till the next day'. Aan het eind van de set slaat de ver- De heren van de Leidse formatie Creepmime lieten hun haren al headbangend de vrije loop en brachten een opmerkelijke energieke set. foto hielco kuipers veling toe en blijft Beeswamp hangen in meer van hetzelfde. Las Chicas del Rock gooit de beuk er een uurtje later goed in. Vooral zangeres Gwen Eckhaus haalt met haar bijna Janis Joplin-achtige stem soms venij nig uit. De composities zijn stuk voor stuk van hoog niveau, lig gen lekker in het gehoor en worden met een lekker vuil rock and roll-randje gebracht. Voor hoofdact Omar, de bluesgigant uit Missisipi, was het na het lekkere optreden van Las Chicas del Rock een kwestie van inkoppen en afmaken. Omar Dykes maakt wat dat be treft zijn naam waar en de lek kere scherpe soli gaan er op het eind van de dag nog in als koek. Er zullen niet alleen boeken, il lustraties en handschriften te zien zijn, maar ook video's. De educatieve kant komt in het bij zonder naar voren in twee pre sentaties, een over hoe een boek tot stand komt en een over het ontstaan van het schrift. In een straatje dat in het Kin derboekenmuseum wordt inge richt, kunnen kinderen een brief aan hun favoriete schrijver op de bus doen. Ook kunnen zij uit een kauwgumballenauto- maat niet alleen kauwgumbal- len trekken, maar ook een citaat uit een kinderboek. De huid van de permanente expositie wordt gevormd door een wandten- toonstelling met literaire citaten en kunstwerken met „lezen" als thema. Het Letterkundig Museum in Den Haag gaat een grote semi- permanente expositie inrichten op het gebied van kinder- en jeugdliteratuur. Het Kinderboe kenmuseum, zoals de tentoon stelling wordt genoemd, gaat ruim 600 vierkante meter'be slaan en zal op 8 december worden geopend. Het Letterkundig Museum wil de literatuur voor kinderen een zelfde plaats geven als de litera tuur voor volwassenen. Eerder waren er al tijdelijke exposities te zien over bijvoorbeeld Wim Hofman, Annie M.G. Schmidt en Willem Wilmink. Het muse um wil ook meer werk maken van het verwerven van nalaten schappen en archieven van kin derboekenschrijvers en -illu stratoren. Daarbij zal de nadruk liggen op de vorming van een collectie van unica (dus geen boeken, maar wel handschriften en illustraties) en het maken van tentoonstellingen. In het Kinderboekenmuseum worden een aantal thema's be handeld, zoals oud en jong, ver liefd, dood, sprookjes, dieren, bijbel, zestiende en zeventiende eeuw en Tweede Wereldoorlog. Sterretje in uw voorruit? De GlasGarage ter in autoruiten! Mojo legt basis voor nieuwe glorietijden North Sea Jazz den haag john oomkes Natalie Cole weet zelfs in Mona Lisa en As Time goes by te intrigeren. En dat is wat je van een prachtig geklede diva verlangt. foto gpd/cees kuiper Zou die 't geweten hebben, of... In ieder geval bijt Al Jarreau zondagmiddag de derde dag van het North Sea Jazz Festival af met een zwoel-tropi- sche versie van Ma Que Nada. Braziliaans-Portu gees voor 'meer dan niks'. Beweer nou nog maar eens dat sport niets met jazz van doen heeft! Zelfs de herkenningstunes van Studio Sport en het Sportjournaal zijn jazzstukken. Er zijn dit jaar wat minder bezoekers op het grootste jazzfestival geweest dan in vorige jaren, maar de concertorganisatie juicht. Allereerst is er op instigatie van de poppromotor besloten per dag minder bezoekers (21.500 ipv 23.000) toe te laten dan bij vorige edities. Die maatregel werkt: de gebruikelijke ergernissen over overvolle zalen blijven dit keer achterwege. Een tweede reden voor de blijdschap schuilt in het vertrouwen dat de festivalbezoéker stelt in het nieuwe management. Nu is feitelijk de oude staf van Acket overgegaan naar Mojo. Zo zijn pro grammeur Paul Dankmeijer en organisator Theo van den Hoek nog steeds verantwoordelijk voor de gang van zaken in het Nederlands Congresge bouw. Maar de imagovorming naar buiten is toch dat Paul Acket er niet meer is. Mojo-directeur Leon Ramakers is derhalve 'buitengewoon tevre den' over de behaalde goodwill en de 62.000 be zoekers (op duizend na de maximale capaciteit) die dit jaar zijn behaald: „Dit is een basis om op verder te gaan". De derde reden voor tevreden heid deel ik met de organisatie: het artistieke ni veau van het gebodene is zeer hoog geweest, de breedte van het aanbod voorbeeldig. North Sea is niet alleen het grootste en beste festival op dit ge bied in Europa, het biedt ook het meest geslaagde programma. In Dankmeijer heeft het festival een programmeur tot zijn beschikking die het aan durft de jazz te vertalen naar deze tijd en waar mogelijk de bestaande muzikale dwarsverbindin gen zichtbaar te maken. Trends en tradities staan hier niet op gespannen voet, maar vullen elkaar aan. Dat gebeurt des te nadrukkelijker omdat dit evenment de veertigers en vijftigers (van Johnny Griffin tot Bobby McFerrin) naar Nederland brengt. Met de mythe dat de jazz zich in een be trekkelijke periode van rust zou verkeren, is tij dens dit festival voorgoed afgerekend. Natalie Cole Bij ontstentenis van Rachel Ferrelle is Natalie Co- Ie (op zondag) dit jaar de grote opkomende diva. Ze zingt het repertoire van haar betreurde vader Nat King Cole met een frisse, ietwat laconieke aanpak, en laat zich daarbij begeleiden door het Finse Umo Jazz Orchestra. Het bigbandje wast wel erg wit: de hemel zij dank dat Natalie de emotie toch nog opzoekt in de wat tragere stuk ken: zelfs in Mona Lisa en As Time goes by weet ze te intrigeren. En dat is wat je van een prachtig geklede diva verlangt. Het probleem van Natalie is dat haar succes onverbrekelijk verbonden is met het repertoire van vaderlief. Wie haar daar van bevrijdt, creëert pas echt iets. Dat probleem heeft Me'Shell NdegeOcello (op vrijdag) absoluut niet. De kleine Amerikaanse schrijft stukken die aanvankelijk op haar debuut- cd nogal schetsmatig van opzet leken, zo vaak wisselde het muzikale decor van inhoud, kleur en genre. Me'Shell heeft nu haar zaakjes onder con trole; haar aanpak combineert de flegmatiek van Miles Davis met de energieke dadendrang van Prince en de zwoelheid van een tja, Eartha Kitt. Let me Run my Fingers over your Chest, zingt ze flemend. Nou ja, graag! Een derde mevrouw die grote indruk maakt op dit festival is de debuterende zangeres-pianist Aziza Mustafa Zadeh (op zaterdag), die geloof 't of niet, afkomstig is uit Azerbaidjan en een cd heeft vervaardigd onder produktionele leiding van Chick Corea. Haar pianobenadering heeft veel weg van een koppeling van Corea en Keith Jarrett. Ze is extatisch, dramatisch en gepassio neerd tot in haar meterlange wapperende haar. Haar zang is lieftallig en licht - als ik me niet ver gis hanteert ze zelfs een Braziliaanse tekst, aan welk toeval niemand zich geërgerd heeft. Maar dat geldt ook voor het Braziliaanse spektakel-dr umcorps Olodum (bekend van Paul Simon) dat nota bene tijdens de WK-wedstrijd tegen hun landgenoten driftig van leer trekt. Tot de grote namen van dit festival behoren dit jaar onder meer pianist Herbie Hancock, trom pettist Rby Hargrove, diens oudere voorbeeld Wynton Marsalis, de elektronische tovenaar Joe Zawinul (overigens ook al een zestiger) en Toots Thielemans. Zo'n weerzien met tachtiger Lionel Hampton is vertederend - hij rolt tegenwoordig bijna van zijn drumstel af en valt bijkans ten prooi aan de loomheid in The Sunny Side of the Street, maar alia. Hanëock wijst de weg naar de street credibility en de dance scene die tegen woordig zo richtinggevend zijn. Greg Osby, Steve Coleman en de Nederlandse openbaring Hom of Plenty werken binnen hetzelfde spanningsveld. Alle doen dat zonder gemakzuchtig te zijn, en dat is nieuw. Ik ben buitengewoon blij met de aandacht die de NOS dit jaar schenkt aan NSJF, omdat dit festi val het Wimbledon is van de geïmproviseerde muziek en alles wat zich daarmee in verbinding weet. Zelf had ik te weinig kunnen zien van nabij om een goed oordeel te kunnen vellen over de battle die de jonge saxofonist Joshua Redman za terdagnacht uitvecht met de 'minor poet' Johnny Griffin, als gasten van Roy Hargrove. Al op het ga la (donderdag) vooraf aan NSJF is de band van Hargrove een voorbeeldje van precisie. Ditmaal overtreft dat vijftal zelfs de geoliede, vaak zo su perieur spelende zevenmans band van Marsalis, een dag later. Slechts Wynton is - maar dat is strikt persoonlijk - nog steeds tot meer in staat dan Hargrove. Feng: „Wij willen een heel klassiek idee van beeldhouwkunst uitdragen. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11