Samenraapsel van betere westerns
Baldwin en Basinger vonken in re-make 'The Getaway'
Film
Dochter drijft naïeve vader tot wanhoop
Cowboyfilm terug
van weggeweest
Getting even with Dad
een beetje kinderachtig
DONDERDAG 7 JULI 1994
8
Komiek Paul Hogan blijft Crocodile Dundee in 'Lightning Jack'
film recensie
mark van den tempel
Lightning Jack Te zien Odeon 1, Den
Haag.
Komiek Paul Hogan zal voor zijn publiek wel altijd Cro
codile Dundee blijven, de laconieke avonturier uit de
binnenlanden van het Australisch continent. Hogan doet
trouwens zelf niets om dit te vermijden, getuige zijn
laatste film Lightning Jack. Hetzelfde vette accent, dezelf
de platte hoed, dezelfde platte grappen. Alleen de locatie
verschilt; geen Australische outback hier maar het Wilde
Westen. Hogan pikt zijn graantje mee van de cowboy
film-revival, maar de kostuums daargelaten is het ge
woon Crocodile Dundee 3.
ren. Er zijn de overbekende ele
menten als een Indianen-ach
tervolging, een saloongevecht
en een bordeelbezoek, en ver
der duiken de al even onvermij
delijke corrupte marshal (Pat
Hingle) en de hoerenmadam
met het gouden hart (Beverly
d'Angelo) op. Lightning Jack
oogt als een samenraapsel van
veel betere westerns als The
Outlaw Josey Wales. Cat Ballon
en The Ballad of Cable Hogue.
Maar ook Hogan's eigen Cro
codile Dundee was veel leuker.
Mick Dundee was een char
mant en geloofwaardig perso
nage, die als bushman in een
vreemd New York voor een
reeks plezierige misverstanden
zorgde. Ook Jack is een Austra
liër ver van huis, maar zijn ka
rakter moet het meer van een
amusante persoonlijkheid heb
ben dan van een komische te
genstelling. En dat is te weinig
om Lightning Jack anderhalf
uur in het zadel te houden.
Hogan speelt de titelrol van
Lightning Jack Kane, een outlaw
die tot zijn grote verdriet door
de pers maar niet in één adem
wordt genoemd met illustere
collega's als Jesse James en Cole
Younger. Dit heeft ook zijn
voordelen. Na een mislukte
bankroof is hij de enige die niet
de moeite waard is om achterna
gezeten te worden. Bij een vol
gende kraak loopt het alweer
mis slechts met de hulp van
een gijzelaar weet hij weg te ko
men. Deze zwarte jongen, Ben
Doyle (Cuba Gooding jr.) ge
naamd, vindt het best dat Jack
hem van een vervelend bestaan
heeft verlost en blijft bij hem
om het vak van outlaw te leren.
Veel meer plot valt er in
Lightning Jack niet te bespeu-
film recensie
BIOSCOPEN
Kim Basinger en Alec Baldwin op
weg naar een onzekere toekomst.
Sam Peckinpah draaide The Getaway (1972) in de
adempauze van zijn meest ambiteuze projekten:
The Wild Bunch en Pat Garrett and Billy the Kid.
Een klassieker werd het niet, wèl een met zorg en
vaart gemaakte actiefilm die aantoonde dat een
mindere Peckinpah nog steeds met kop en
schouders boven de concurrentie uitstak. En ei
genlijk is de nieuwe Getaway dat ook een ge
smeerd lopend staaltje amusement zonder al te
hoge pretenties.
Erg veel is er niet gesleuteld aan Walter Hills
oorspronkelijke script over de gentleman-bank-
rover Doc McCoy (Alec Baldwin) en zijn partner
in crime Carol (Kim Basinger), die door een onge
lukkig verlopen roof van elkaar gescheiden raken.
Terwijl Doc in een Mexicaanse cel dreigt weg te
rotten, klopt Carol in wanhoop aan bij supercri
mineel Jack Benyon Games Woods). Deze weet
Doc's vrijlating te bewerkstelligen.
Het echtpaar moet hier wel wat voor doen, na
melijk de weekopbrengst van een paardenren
baan stelen. Een ingenieuze kraak volgt, waarbij
de McCoys worden geassisteerd door de wrede
Rudy Travis (Michael Madsen). Alles loopt vol
gens schema, totdat Travis zijn medeplichtigen
na afloop probeert te vermoorden. Doc is hem
net voor en bereikt met Carol heelhuids Benyons'
villa. Maar de eerste fouten zijn dan al gemaakt,
en voor de McCoys begint een nachtmerrie-achti-
ge vlucht die hen over de grens naar het veilige
Mexico moet voeren.
Grote trekpleister van The Getaway is niet zo
zeer de faam van de oorspronkelijke film, maar
de koppeling van het echtpaar Basinger/Baldwin.
De twee hadden nog wat goed te maken, want
hun vorige gezamelijke optreden in The Marrying
Man verliep desastreus. Met name's Kim carriere
ging daarna nog verder bergafwaarts met als
dieptepunt de Boxing Helena-rel. maar The Geta
way betekent een volledige rehabilitatie.
Carol McCoy is een sterke, onafhankelijke
vrouw, en Basinger speelt de rol met grote over
tuiging. Ze is doortastend wanneer er gehandeld
moet worden, verleidelijk wanneer de situatie
daar om vraagt, en een vechter als haar trouw in
twijfel wordt getrokken. Baldwin is als altijd in
topvorm, en zeker zo intens als Steve McQueen in
de eerste verfilming. En Michael Madsen is een
verrukkelijke schurk, tweehonderd pond pure
slechtheid en nagenoeg onverwoestbaar.
Hoewel het jammer blijft dat Walter Hill op het
laatste moment de regie aan Roger Donaldson
moest overdragen, heeft deze zich uitstekend van
zijn taak gekweten. Met name de openingscène,
de spectaculaire roofoverval en de bloedige finale
zijn voorbeeldig geregisseerd. Maar het is de
vonkende wisselwerking tussen Baldwin en Ba
singer die de film zijn meerwaarde geeft. The Ge
taway is topamusement, en mijn tip voor een op
windende zomerfilm voor hem en haar.
AMSTERDAM
ALFA 1 tel 6278806
Romeo is bleeding 16 j.. dag. 13.30.
16.19.30, 22
ALFA 2
The Aristocats dag. 13. 15.45.
18.45
Lifetimes 16 jdag. 21.30
ALFA 3
The Hudsucker Proxy dag. 13,
15.45, 18.45.21.30
ALFA 4
Damage 16 j., dag. 13.30, 16,
19.30,22
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Shortcuts 16 j dag 14, 20
ALHAMBRA 2
Philadelphia dag. 18.45, 21.30; do
vr ma di ook 13.15, 16
BELLEVUE CINERAMA tel 6234876
My Father the Hero dag. 13.15, 16,
18.45, 22
CINERAMA 2
Intersection dag. 13.15, 16. 18.45,
21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Mr. Jones dag. 13.15,16.18.45.
21.30
CALYPSO 2
Blink dag. 13.15, 16. 19.15,22
CINECENTER-CINEMA CORALINE tel
6236615
Les Visiteurs 12 j., dag. 14.30, 17,
19.30, 22.15, zo. ook 11
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Shadowlands, dag. 13.45, 16.30,
19.15, zo ook 11 uur
Naked 16 j.. dag. 22
CINECENTER-PIERROT
The Remains of the Day dag. 14.
16.30. 19.15; zo. ook 11
Un deux trois soleil 16 j. dag. 22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
In the name of the father 12 j dag
14.16.45. 19.30. 22.25zoook 11
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Intersection dag. 19. 21.45
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Ace Ventura: Pet Detective, dag
18.45, 21.30, zazo wo ook 13.15,
16
18.45,21.30
CITY 2
Naked Gun 33 1/3 dag. 16, 18.45,
21.30; za zoook 13.15
CITY 3
Ace Ventura: Pet Detective, dag
13.15. 16. 18.45.21.30
CITY 4
Cool Runnings, dag. 13.15, 16.
18.45.21.30
CITY 5
True Romance 16 j., dag. 13.15, 16,
18 45,21.30
CITY 6
Police Academy 7 dag 13.15, 16,
16. 18.45,21.30
KRITERI0N1 tel. 6231708
El Pajaro de la Felicidad 16 j. dag.
20. 22 (di. nietom 22.15). zazo
14.45
The House of the Spirits 16 j. dag.
17.15
Sneak preview 16 j., di 22.15
KRITERION 2
Lifetimes 16 j., dag. 17
La Ardilla Roja 16 j. aag. 19.30
The Snapper za zo 14.45
Alice in den Stadten
Lifetimes 16 j., dag. 16.45
RIALT01 tel. 6623488
II Gattopardo 16]., vrt/m wo 20.15
RI ALTO 2
Vaarwel Ganzen 16 j.
22
20.
19.45. zoook 15
THE MOVIES 2
The Hudsucker Proxy dag. 17.15,
ook 15. ma 19.30
THE MOVIES 3
In Weiter Feme, So Nah! 16 jdag
20.30
Der Himmel Ober Berlin 16 j., dag.
17.45
THE MOVIES 4
The Secret Garden dag. 17.30, zo
ook 15
Damage 16 jdag. 17.15, 22
Shadowlands dag. 19.30
TUSCHINSKI1 tel 6262633
The Getaway 16 dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
The Paper 12 j. dag. 13.15,16.
18.45.21.30
TUSCHINSKI 3
Schindler's List 12 j.. dag. 14,
20.15, vr. alleen 20.15
TUSCHINSKI 4
The Concierge, dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
Angiedag. 13.15, 16. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
The Pelican Brief 12 j dag. 13.15,
16.30.20.30
TUSCHINSKI CINEAC
Little Buddha doorlopende voorstel
ling dag. 11.45, 14.45, 17.45,
20.45
DE UITKIJK tel. 6237460
Filmzomer 16 j.dag. 22
Shortcuts 16 j., dag. 20.30 uur, zo
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
film recensie
tropole2, Den Haag.
Als u onlangs enkele Franse
films zag waar Gérard Depar-
dieu niet in opdook, dan kan
dat kloppen. De acteur werkt
nog steeds aan zijn internatio
nale doorbraak en heeft diverse
Amerikaanse projekten aange
nomen. Problematisch daarbij
is het vinden van een verklaring
voor Depardieu's moddervette
accent. Daardoor kan hij alleen
maar personages spelen met
een nadrukkelijk Franse achter
grond, en dat is iets waar ze in
het chauvinistische Hollywood
niet echt blij mee zijn. Ook in
My Father the Hero is Depar-
dieu een naar Amerika uitgewe
ken Fransman, André genaamd,
met een geliefde thuis in Parijs
en een dochter in de puberteit.
Met de tweede houdt hij vakan
tie op een Caribisch eiland, ter
wijl hij ondertussen met de eer
ste lange telefoongesprekken
voert. De verveelde dochter (Ka-
therine Heigl) probeert de inte
resse op te wekken van de
plaatselijke jonge god, en kiest
daarvoor een bedenkelijke tac
tiek. Ze vertelt iedereen dat An
dré haar minnaar is, in de hoop
zo in aanzien te zullen stijgen.
De verontwaardigde vakantie
gangers behandelen een ver
bouwereerde André vervolgens
als paria, zodat de misverstan
den niet van de lucht zijn.
Over de haken en ogen van
de vader/dochter relatie zijn
heel aardige films te maken
Ramblin' Rose), en misschien
was de Franse film waarop My
Father the Hero is gebaseerd er
ook wel zo één. Deze Disney-re-
make is echter flauw en gaat
zelfs een beetje in de fout. De
film springt op weinig subtiele
wijze om met ontluikende
seksualiteit en vaderbinding,
door van de dochter een piep
jonge vamp en van de vader een
naïeve idioot te maken. Terwijl
aan de ene kant een duidelijke
moreel standpunt over seks met
minderjarigen wordt ingeno
men, is de voyeuristische ma
nier waarop het misverstand
uitgemolken wordt ronduit on
smakelijk.
Een typisch Amerikaans aan-
Discussiëren met Wenders en Kieslowski
amsterdam Vandaag gaat het zomerfilmprogramma Les Vacan-
ces du Cinema van start, waarin cinefielen de kans krijgen om
interessante films die deze winter werden misgelopen, alsnog te
bekijken. In Les Vacances du Cinema ligt de nadruk op de wat
meer artistieke, meestal Europese film die met meer ambitie
dan geld gemaakt zijn. Het 'festival' opent en sluit spectaculair
met publieksdiscussies met de twee laatst overgebleven Europe
se 'auteurs' Wim Wenders en Krzysztof Kieslowski. De publieks-
discussie met Wim Wenders wordt vrijdagavond om 21.00 uur
in Desmet in Amsterdam gehouden. De discussie met Krzysztof
Kieslowski sluit het festival af op vrijdag 31 augustus, ook om
21.00 uur op dezelfde locatie.
Definitieve herrijzenis of modegril?
Vanaf het moment dat Kevin
Costner zijn kudde bizons de
bioscopen binnenstuurde, is de
western terug van weggeweest.
Dank zij het succes van Dances
with Wolves mocht het meest
uitgekauwde der filmgenres het
opnieuw proberen. En dat zul
len we weten ook, gezien de
reeks cowboyfilms die Holly
wood voor ons in petto heeft.
Het is echter nog maar de vraag
of de studio's hiermee op het
juiste paard wedden.
Samen met de science-fiction
(een nieuwe Star Wars-cyclus)
en de musical (een hele reeks
Andrew Lloyd Webber-ver-
filmingen) is de western een
dood verklaard filmgenre dat
door Hollywood opnieuw is
ontdekt als gat in de markt. Bad
Girls, Lightning Jack, Wyatt
Earp en Maverick zijn enkele
van de cowboyfilms die de ko
mende maanden onze theaters
zullen aandoen. Producenten
en vertoners rekenen zich al
rijk, want waren immers Dances
with Wolves, Unforgiven en
Sommersby niet enorme knal
lers die de hernieuwde levens
vatbaarheid van de western be
wezen?
Ja en nee. De meest traditio
nele van deze titels, Clint East
wood's Oscarwinnaar Unforgi
ven, deed alleen in de VS goede
zaken. Het succes van de overi
ge films was gebaseerd op ele
menten die los van het genre
stonden. In Costners epos wa
ren het de politiek en ecolo
gisch correcte aspecten die tot
het wereldsucces leidden, ter
wijl het in Sommersby de kop
peling van Richard Gere en Jody
Foster was die de vonk deed
overslaan.
Op klassieke leest geschoeide
westerns deden daaren
tegen aanzienlijk minder goede
zaken. Tombstone, een van cli
chés aan elkaar hangende re
make van Gunfight at the O.K.
Corral (1957) was in Nederland
in luttele weken uit de biosco
pen verdwenen, terwijl Walter
Hills filmbiografie van een be
roemde Indianenleider Geroni-
mo, An American Legend) hier
niet eens werd uitgebracht.
Het probleem met de western
is dat de mystiek van het wilde
westen zijn aantrekkingskracht
lijkt het hebben verloren op een
modern bioscooppubliek, en
dat alleen filmmakers met een
echt originele benadering nog
enige kans maken. Nieuwe wes
terns zullen dus met sterke troe
ven moeten komen, want gim
micks zijn niet voldoende om
een verwend publiek te beha
gen. Recentelijk flopten zulke
uit marketing-oogpunt vervaar
digde produkties als Posse (een
Wild Bunch met kleurlingen),
Bad Girls (een Wild Bunch met
vrouwen) en The Cowboy Way.
Meer kans maakt Maverick, een
bewerking van de gelijknamige
televisieserie uit de jaren vijftig.
Na een goede start in de VS
wordt deze produktie met Mei
Gibson in de hoofdrol getipt als
zomerhit in Europa.
Ook wordt internationaal veel
verwacht van Wyatt Earp, waar
in Kevin Costner de legendari
sche US Marshall speelt die ooit
met Doe Holliday geschiedenis
schreef bij de O.K. Corral. In
Amerika loste deze film de ver
wachtingen echter niet in. Voor
Hollywood het teken dat er mo
menteel teveel westerns in om
loop zijn. Dus belandde Sharon
Stone's The Quick and the Dead
op de plank, in afwachting van
een beter moment.
Macaulay Culkin, bekend
zijn vader.
Home Alone', vereffent de rekening met
film recensie
deel in de malaise is het vrijuit
geventileerde wantrouwen te
gen alles wat van over de gren
zen komt. Depardieu schmiert
maar heeft wel enige leuke scè
nes, zoals het moment dat hij
nietsvermoedend achter de pia
no plaatsneemt om tijdens de
bonte avond Maurice Chevalie
rs Thank heaven for little girls te
zingen. De overige castleden
zijn zo grauw dat ze wegvallen
tegen het behang. Maar niet te
vroeg weggaan. Een leuke Britse
actrice die nooit haar medewer
king aan deze film had móeten
verlenen, komt in de slotfase
onverwachts haar opwachting
maken.
henk maurits
Getting even with Dad. Te zien. Studio,
Leiden; Metropole 1Den Haag.
Macaulay Culkin kennen we als
dat leuke, brutale jongetje uit
Home Alone, die in zijn eentje
een stel inbrekers te slim af is.
Intussen is Macaulay een pré
puber van 11 geworden, maar
hij is nog even slim als toen.
Ditmaal heeft hij een rekening
te vereffenen met zijn vader, die
hem behoorlijk heeft verwaar
loosd als opvoeder. Getting even
with Dad heet de film die het
midden houdt tussen een kin
derfilm en een familiefilm, maar
die soms zelfs kleuterachtige
trekjes vertoont.
Het verhaal werd geschreven
door Tom S. Parker en Jim Jen-
newein, die momenteel in Ame
rika hoog scoren met The Flint-
stones. Voor het verhaal van
Getting even with Dad hebben
ze met eén schuin oog gekeken
naar de succesvolle familiefilm
Three men and a baby (later nog
eens vervolgd met Three men
and a little lady), waarin drie
vrijgezellen opeens worden op
gescheept met de zorg voor een
baby. Eén van de drie mannen
werd toen gespeeld door Ted
Danson (de knappe barkeeper
uit de TV-serie Cheers), die ook
nu weer voor kinderoppas mag
spelen. 'Drie mannen en een
puber' zou dan ook geen slech
te titel zijn voor deze film.
In Getting even with Dad
wordt Ted Danson, net terug uit
de gevangenis, precies op het
verkeerde moment lastig geval
len door zijn 11-jarige zoon die
een weekend komt logeren. Hij
staat namelijk op het punt om
met zijn maten Bobby en Carl
een verzameling munten te
gaan stelen. Daarom wordt Tim
achter de TV gezet, terwijl het
drietal zich op het verkeerde
pad begeeft. De diefstal blijkt
een fluitje van een cent al
leen de heler laat wat langer op
zich wachten dan gewenst. Dat
biedt de slimme Tim, die al
gauw doorheeft wat er aan de
hand is, de gelegenheid de buit
ergens anders te verstoppen en
zijn vader te chanteren door
hem een weekend volledig voor
zichzelf op te eisen.
Intussen apelleert Tim hevig
aan het geweten van zijn vader
door hem erop te wijzen dat
stelen verkeerd is en dat hij bo
vendien een onhandige dief is
die meestal in de gevangenis te
recht komt en daardoor dus
geen tijd heeft voor de opvoe
ding van zijn zoon. Een mooie
moralistische boodschap die
vader Ray zich natuurlijk aan
trekt, want dat i kun je in deze
kleuterfilm al na een kwartier
zien aankomen. Om de vaart
erin te houden wordt er veelvul
dig gewisseld van locatie, met
overbodige stukjes sightseeing
in San Francisco en omgeving,
maar desondanks biedt de film
nauwelijks echte verrassingen.
Dus laat je je je al snel aflei
den door bijzaken, zoals de bij
rollen van een verliefde politie
agente en de twee criminele
vrienden van Ray, die op eigen
houtje de munten proberen te
rug te vinden alsof ze op zoek
zijn naar een schat. En wanneer
de bijrollen de hoofdrollen
overtroeven, is dat meestal een
veeg teken.
Lightning Jack (Paul Hogan) geeft schietles.
Gerard Depardieu kan in 'My Father the Hero' uiteindelijk alle misverstanden uitleggen.