Gemeente neemt
popmuziek serieus
nnEuumm
'Eindelijk meedraaien in circus'
'Huwelijk tussen tekst en muziek'
Cultuur&Kunst
Uitblinkers op Wassenaarse expositie
Berekenend Nederland
nekt kortingskaart
KORTINGEN TOT 50%
WOENSDAG 6 JULI 1994
9
1 -356471 plv -chef jan rijsdam. q
Walvissen en dolfijnen op expositie
rotterdam Het Natuurmuseum in Rotterdam toont tot en met
11 september 'zoölogische rariteiten' van de Rotterdamse bio-
loog/vvalviskenner dr. A.B. van Deinse (1885-1965). De expositie
bestaat uit onder meer schedels, skeletfragmenten en vlezige op
sterk water geconserveerde delen van walvisachtigen en dolfij
nen die in deze eeuw op de Nederlandse kust aanspoelden. Er
zijn ook attributen te zien die verband houden met de Neder
landse walvisvaart. Van Deinse heeft ruim vijftig jaar verzameld.
Haagse School in Oosterbeek
arnhem Oosterbeek, trefpunt van schilders 1840-1900. Dit is het
thema van de zomertentoonstelling 1994 van het Gemeentemu
seum in Arnhem. Zij bestaat uit een selectie uit de eigen collec
tie schilderijen, tekeningen en aquarellen, die in Oosterbeek en
omgeving zijn vervaardigd door schilders van de Haagse School
en hun voorlopers. Belangrijke kunstenaars die later tot deze zo
genoemde Haagse School behoorden, werkten in hun jonge ja
ren in de landelijke omgeving van Oosterbeek. Het dorp werd
vooral in de zomermaanden druk bezocht door schilders. De na
druk van de expositie ligt op het tijdvak 1850-1865, dat als bloei
periode kan worden gezien, aldus het museum. De presentatie
loopt van 16 juli t/m 21 augustus.
Diana Ross komt terug in Nederland
rotterdam Diana Ross komt terug naar Nederland. Op 17 okto
ber geeft zij in Rotterdam Ahoy een concert, zo heeft Mojo Con
certs gisteren bekendgemaakt. De Amerikaanse zangeres trad op
22 juni ook op in Nederland. Omdat haar Europese toemee zo
kort was, kon de zangeres toen geen extra concert geven. We
gens het succes van het concert heeft Ross besloten dit najaar
terug te komen naar Europa.
LVP mag oefenruimten Middelstegracht uitbreiden
Stoere, sterke 'paardvormen' van Barbara Hoyng.
FOTO HOLVAST/MARKLAMERS
Een notitie over het popbeleid, een beroepskracht voor
het runnen van het Muziekhuis aan de Middelstegracht
plus uitbreiding van het aantal oefenruimten op die loca
tie. Het zijn wensen van de gemeente waaruit blijkt dat
de gemeente Leiden popmuziek serieus neemt. Eerste
stap op weg is het uitbreiden van het aantal studio's aan
de Middelstegracht. Burgemeester en wethouders beslo
ten gisteren 32.000 gulden uit te te trekken voor het op-
stelllen van een bouwplan door architectenbureau Ar-
chiobel. Het college geeft daarmee gehoor aan de motie
van Groen Links tijdens de begrotingsbehandeling 1994.
Daarin drong de partij aan op uitbreiding van de oefen
ruimtes met als mogelijkheid om de vrijkomende parter
re van het pand aan de Middelstegracht daartoe te ge
bruiken.
beeldende k
leiden letty stam
Nederlanders kunnen te goed
rekenen. Die vaardigheid heeft
de Kennismakingskortingskaart
voor musea genekt. Cijferaars
berekenden dat de normale
museumjaarkaart uiteindelijk
goedkoper is dan de kortings
kaart. Dat is volgens de stich
ting Museumjaarkaart in Leiden
de oorzaak van het echec. Ze
had verwacht de pas aan zo'n
50.000 belangstellenden te slij
ten. Tot nog toe zijn slechts zo'n
5000 kortingskaarten verkocht.
De nieuwe pas werd geïntro
duceerd tijdens het nationale
museumweekeinde halverwege
april dit jaar. De kaart kost 12,50
gulden en geeft tot 1 oktober 50
procent korting op de toegangs
prijs van musea. Met de muse
umjaarkaart, die 40 gulden kost,
kan de bezitter een jaar lang
voor niets binnen bij zo'n 400
musea. De kortingspas was be
doeld voor mensen die één of
twee keer per jaar een museum
bezoeken. Voor hen is een mu
seumjaarkaart te duur.
„Het was een proef vertelt
woordvoerder Carla Keijzer van
de stichting. „We hadden ge
dacht: dat loopt als een trein of
dat loopt niet. En het loopt dus
niet. Het is niet zo erg dat de
Kennismakingskortingskaart is
mislukt. We weten nu meteen
dat we de Winterpas, die kor
ting geeft op museumbezoek in
de wintermaanden, niet op de
markt hoeven te brengen."
„We hebben nog geen echt
onderzoek gedaan naar het
mislukken van de kaart maar
we hebben een aantal musea
gebeld. Die vertelden dat men
sen aan het rekenen gingen en
de Kennismakingskortingkaart
te duur vonden. De pas geeft
korting. De echte museumjaar
kaart geeft gratis toegang. Vier
keer een bezoek aan een muse
um en je hebt 'm eruit."
„Van te voren hebben we on
derzoek gedaan naar de Kennis
makingskortingskaart. Iedereen
bleek het een goed idee te vin
den. De ondervraagden zouden
hem ook zeker aanschaffen. De
werkelijkheid is nu geheel om
gekeerd. Het is mislukt. We
hebben iets geprobeerd en dat
is niet goed uitgepakt. Dat is
duidelijk."
Volgens Keijzer is het misluk
ken niet te wijten aan een ge
brek aan publiciteit voor de kor
tingspas. „We hebben niet ge
adverteerd in kranten of bladen.
We mikten op mensen die het
museumwee*keinde bezochten.
Dat waren er dit jaar 950.000.
En daar zitten absoluut heel
veel mensen tussen die anders
nooit naar een museum komen.
En we hebben reclame gemaakt
in de musea zelf."
Wat de de mislukte kortings
pas heeft gekost, wil de stichting
niet kwijt. De mislukte proef
staat de introductie van een
museumjaarkaart voor grootge
bruikers niet in de weg. Volgens
plan komt in oktober een spe
ciale jaarkaart op de markt
waarmee de houder ook gratis
toegang heeft op grote tentoon
stellingen waar hij nu nog apart
voor moet betalen. Verder
denkt de stichting dat de ver
zelfstandiging van de musea
haar geen windeieren zal leg
gen. „Het Mauritshuis in Den
Haag heeft zijn toegangsprijs al
verhoogd. Waarschijnlijk volgen
meer musea dat voorbeeld. En
dat werkt in het voordeel van de
museumjaarkaart."
recensie roos
Paauw, beelden van Brigitte Wawoe, Bar
bara Hoyng, Selma Weerenbeck, schilde
rijen van Gerda Edelaar, Ada Sier, Dons
van der Gronden-Deppe en Elke Pichler,
te zien t/m 24 juli. Di. t/m vrij 10.00 -
16 00 uur, za en zo 13 00-17 00 uur
Raadhuis De Paauw, Raadhuislaan 22,
Wassenaar
Bij een groepstentoonstelling
waar veel werk wordt getoond
in een kleine ruimte weet je al
snel niet meer waar je kijken
moet. De overdaad schaadt. De
expositie toont alleen werk van
Wassenaarse kunstenaars. Dat
dit uiteenlopend is, wordt al
snel duidelijk. Het werk van drie
van hen, Barbara Hoyng, Dons
van der Gronden en Ada Sier,
valt direct op. Zowel door in
houd als door vormentaal. Bar
bara Hoyng toont haar 'paard
vormen'. Stoere, sterke vormen
die dit dier kenmerken. Haar
materiaal is Afrikaanse serpenti-
no, Franse kalksteen en zeeps-
teen. Steensoorten die een hard
uiterlijk hebben, maar zacht
zijn om te bewerken. Het is dan
ook opvallend dat de beeld
houwster de stenen minimaal
bewerkt om er een vorm uit te
laten komen, juist hierdoor ver
beeldt zij de oerkracht van dit
dier. En toont zij bovendien
haar kwaliteiten als beeldhou
wer. Op klassieke wijze bewerkt
zij de steen en zij laat de eigen
schappen van het materiaal
mede de vormgeving bepalen.
Dons van der Gronden schil
dert figuratief. Het onderwerp is
het landschap. Haar 'duinland
schappen' laten zien dat haar
observatie subliem is. De rust
en warmte van de duinen op
een hete dag verbeeldt zij in
haar werk. Daarnaast suggereert
zij met enkele verfstreken de
beweging van het helmgras
Ada Sier schildert ook land
schappen, maar dan een
sneeuwlandschap. Zij abstra
heert veelal; vlakken en lijnen
bepalen de compositie, een per
spectief is nadrukkelijk aanwe
zig. Hierdoor ontstaat ruimte in
het werk/De landschappen lij
ken abstract te zijn, maar deze
blijven als landschap duidelijk
herkenbaar. De werken nodigen
dan ook uit om verschillende
malen naar te kijken.
De overige exposanten pas
sen wat betreft niveau niet in de
expositie. Zoals bijvoorbeeld de
'Boomvrouw' van Brigitte Wa
woe. Het moet een versmelting
zijn van een vrouwfiguur en een
'Zware ploeg' adviseert over
nieuwe directeur Boymans
rotterdam cpd
De Rotterdamse kunstwethouder Hans Kombrink heeft vijf des
kundigen uit de Nederlandse kunstwereld aangezocht om hem
te adviseren bij de speurtocht naar een nieuwe directeur voor
het musem Boymans-Van Beuningen. Het zijn Henk van Os, di
recteur van het Rijksmuseum, Rudi Fuchs, directeur van het Ste
delijk Museum in Amsterdam, Ronald de Leeuw, directeur van
het Van Gogh museum, secretaris-generaal Jessurun van het mi
nisterie van wvc en bestuurslid Van Caldenborgh van de stich
ting museum Boymans - Van Beuningen.
Kombrink hoopt met hun hulp snel een nieuwe directeur aan
te kunnen wijzen. De procedure kwam stil te liggen toen Kom-
brinks voorgangster Yvonne de Rijk niet verder ging met de kan
didaat Van Heusden, hoofddirecteur kunsten van het ministerie
van wvc. Hoewel die de unanieme steun had van de selectieco-
missie, kon met name burgemeester Peper zich niet vinden in
Van Heusden.
'Bird'-winnaar Pierre Courbois wil naar jazzfestivals
arnhem ruk van rotterdam
Of slagwerker/componist Pierre
Courbois ook blij is met de
'Bird' die hem is toegekend
door het North Sea Jazzfestival?
„Thuis maken we het grapje: je
'beurt' niks. Je krijgt alleen een
beeldje. Maar het is nooit tot
me doorgedrongen hoe leuk het
is om zo'n prijs te krijgen." En
het kan nog leuker worden,
want het zit er dik in dat de toe
kenning van de prijs een inter
nationaal effect zal hebben.
Courbois: „Dan kan ik einde
lijk eens mee draaien in het cir
cus van de zomerfestivals. Elk
jaar worden er van Finland tot
Italië jazzfestivals gehouden. In
cidenteel deed ik wel eens aan
zo'n festival mee, maar ik heb
nog nooit de hele serie meege
maakt waarvoor de grote Ame
rikanen naar Europa komen.
Nu kan dat wel eens gaan ge
beuren."
Al meer dan dertig jaar is de
in Arnhem woonachtige Cour
bois professioneel slagwerker.
Hij begeleidde topsolisten en
maakte met eigen formaties als
Association en New Association
internationale tournees. Twee
jaar geleden kreeg hij in ver
band met zijn dertigjarige jubi
leum van het Fonds voor de
Scheppende Toonkunst een
compositie-opdracht voor een
avondvullend programma voor
jazzkwintet. Ondanks de erken
ning die hem van Duitsland tot
Japan ten deel viel als avantgar-
dist, werd hem in Nederland
nooit de Wessel Ilcken- of Boy
Edgar-prijs gegund. Enige ran
cune lijkt hij daar niet aan te
hebben overgehouden. „Aan de
Ilcken- en Edgar-prijs was wel
een geldbedrag verbonden,
maar de 'Bird' heeft toch iets
meer allure. Hoe internationaal
Slagwerker/componist Pierre Courbois krijgt zondag tijdens het North Sea Jazzfestival zijn 'Bird' uitgereikt.
Vrijdag speelt hij daar met zijn eigen band.
de uitstraling is, bleek al bij
mijn nominatie. Ik kreeg faxen
uit Amerika, Japan en Duits
land. Ik heb in Nederland altijd
in de clinch gelegen met de
subsidiegevers. Die twijfelden
aan de kwaliteit van mijn werk.
Misschien dat ze nu gemakkelij
ker te overtuigen zijn."
Free-dixieland
Courbois heeft bij de toeken
ning van de 'Birds' dit jaar zeer
uiteenlopende mede-laureaten:
de van oorsprong free-jazz
saxofonist Ornette Coleman en
het legendarische Dixieland-or-
kest The Dutch Swing College
Band. Courbois: „Tijdens het
komende North Sea Jazzfestival
speel ik op vrijdag (8 juli - red.)
met mijn eigen band. Zondag
(10 juli - red.) is de prijsuitrei
king. Misschien dat we daar
voor nog iets leuks kunnen or
ganiseren. Het is jammer dat de
prijswinnaars zo vlak voor het
festival" bekend worden ge
maakt. Als je wat meer tijd hebt,
kun je beter een bijzondere ses
sie voorbereiden. Maar wellicht
wil Ornette Coleman samen
met mij als gast optreden met
The Dutch Swing College Band.
Dan krijgen we een 'free-Dixie-
land'-(
FOTO GPD/CEES MOOIJ
Nog even terugkomend op de
mogelijkheid, dat Courbois met
zijn band volgend jaar alle Eu
ropese festivals aandoet: hoe
rijmt hij dat met het feit dat hij
aan de ziekte van Kippel-Tren-
aunay (een aangeboren afwij
king van de haarvaten) lijdt en
van de medici maar één concert
per week mag geven? „Het gaat
de laatste tijd weer wat beter.
boom. Het resultaat is een vor
meloze hoop brons, waar met
een grote fantasie van alles in te
zien is, maar geen 'Boom
vrouw'. Zo ook haar 'Veulen'.
Het beeld heeft veel weg van
een gedeformeerde gekrompen
Deense Dog. Gerda Edelaar laat
in haar geel/rood/zwart/roze-
/blauw/groene composities 'Ex
pressies 1 en 2' zien. Abstract.
Vormen en lijnen in een niet
duidelijke en onrustige compo
sitie. Het doet denken aan spe
len met kleur en ik zie er weinig
expressie in. Voor Elke Pichler
gaat hetzelfde verhaal op. Zij
toont onder andere haar ab
stracte composities met als titel
'Songlines' (6 in totaal). Een
nieuw schilderij beginnen is
voor haar altijd een avontuur.
Het schilderen betekent voor
haar het ontdekken van andere
vormen en kleuren. Toch wel
frappant dat alle 'Songlines' in
beeldtaal bijna gelijk zijn. Heb
je er één gezien, dan ken je ze
alle zes. Het beeld van Selma
Weerenbeck met als titel 'Dub
bel dromen' laat een kop van
een mens zien op een stuk wor
telhout. Een kop op een stuk
hout, hoe luguber kan je denk
wereld zijn.
12345678910111213
leiden letty stam
De uitbreiding gaat in totaal
zes-en-een-halve ton kosten.
De Leidse Vereniging van Pop
muzikanten (LVP), het collectief
dat het Muziekhuis beheert,
plus Muziekhuis M123, de
stichting die het pand exploi
teert, moeten daar de helft van
zien te werven via sponsors. De
eerste ton is al toegezegd door
een bedrijf dat voorlopig ano
niem wenst te blijven. LVP en
Muziekhuis Ml23 hebben tot
februari volgend jaar de tijd om
het geld binnen te krijgen. Voor
de andere helft sluit de gemeen
te een lening af.
Met de uitbreiding krijgt Mu
ziekhuis M123 ook de zo felbe
geerde beroepskracht. Al het
werk rust nu op de schouders
van vrijwilligers. En dat is niet
zo weinig want het Muziekhuis
timmert behoorlijk aan de weg.
Het verhuurt oefenruimten en
een studio waar bands een de
mo kunnen maken, het regelt
lessen en optredens van de
groepen en het schaft instru
menten aan. De stichting heeft
een eigen boekingsbureau,
Gigz. Ook geeft het een kwar
taalblad uit en een eigen 'gou
den' gids met adressen.
Waar de aan te stellen be
roepskracht van moet worden
betaald, weet de gemeente nog
niet. „We hopen daar volgend
voorjaar meer over te weten",
zegt cultuurwethouder P. Lan-
genberg (D66). „Dat er een pro
bleem is, wordt wel erkend bij
de gemeente. Het Muziekhuis
doet het nu heel goed. Vrijwilli
gers doen alles. Maar als er
straks extra ruimte is, betekent
dat het probleem ook groter
wordt."
Fifi Effert, voorzitter van de
stichting Muziekhuis M123, is
content over het collegebesluit.
„Het had van mij alleen wel wat
sneller mogen gaan. We hebben
hier als LVP twaalf jaar voor ge
vochten. Leiden heeft echt een
chronisch gebrek aan repetitie
ruimte. Om bij ons te kunnen
oefenen, moet je lang wachten.
Per week hebben we hier vijftig
bands met vaste contracten en
twintig met losse contracten.
Soms kunnen we nog wat
schuiven als een band afzegt,
maar als je een vast contract
wilt, dan moet je echt jaren
wachten."
Het Muziekhuis heeft nu vier
oefenruimten en één studio op
de bovenverdieping van het
voormalige postverdeelcentrum
aan de Middelstegracht. De be-
nedenetage staat leeg en dat le
vert de gemeente, eigenaar van
het pand dus geen huur op.
„Het is een kale, enorme hal die
van de Middelstegracht tot de
Achtergracht loopt", vertelt Ef
fert. „YVe willen daar vier grote
re cabines die gedeeltelijk in de
grond zijn verzakt, zo'n 60 a 80
centimeter. De bestaande stu
dio's en de nieuwe cabines gaan
we zo indelen dat we in totaal
10 oefenruimten krijgen. Dat is
echt wel nodig want ik denk dat
alleen al in Leiden 150 bands
rondlopen."
Dirigent Gerard Oskamp is be
noemd tot artistiek directeur
van het Muziektheater in het
Duitse Rostock. De benoeming
geldt voor drie jaar met een op
tie op verlenging van het con
tract, zo heeft Concertmanage-
ment Rob Groen meegedeeld.
Oskamp naar Rostock
Oskamp (43) is thans chefdi
rigent van het Norwegian Wind-
ensemble, waarvan hij ook de
oprichter is. Eerder was hij chef
dirigent van het Stavanger Sym
fonie Orkest en vaste gastdiri-
gent van het Bournemouth
Symphony Orchestra, Het Gel
ders Orkest, het Gulbenkian Or
kest en de Nordwestdeutsche
Philharmonie.
In Rostock zal Oskamp het
komende seizoen vier opera's
dirigeren en het ballet Cinderel
la. De eerste première, Don
Carlos van Giuseppe Verdi, is
op 1 oktober.
Israëlische zangeres Noa debuteert op North Sea
In haar geboorteland Israël is ze
een ster, die haar eerste twee
platen in goud zag veranderen.
De verwachting is dat de rest
van de wereld ook snel zal val
len voor de zangeres Noa nu
haar derde cd wereldwijd wordt
uitgebracht. Een cd die ook nog
eens tot stand kwam in nauwe
samenwerking met de vermaar
de Amerikaanse gitarist Pat Me-
theny. Haar Nederlandse de
buut maakt ze op het komende
North Sea Jazz Festival. Noa, of
tewel Achinoam Nini, een nieu
we singer-songwriter aan het
firmament.
Een optreden op North Sea be
tekent niet dat de zangeres zelf
ook vindt dat ze jazz zingt.
„Mijn muziek heeft niets met
jazz te maken. We spelen geen
bebop, geen jazzstandards en er
is geen swing. We doen uitslui
tend eigen stukken en daar zit
ten wel geïmproviseerde ge
deelten in. Misschien ook dat in
de akkoorden die ik gebruik een
relatie met jazz is te vinden.
Maar wel op afstand. Tegen
woordig is jazz een term die
voor een breed scala van mu
ziek gebruikt kan worden. De
laatste plaat van Sting valt er
misschien ook wel onder. Dat is
gewoon het leuke van jazz. Stij
len die je niet helemaal in een
categorie kunt onderbrengen,
t op een jazzfesti-
Leger
„Ik heb altijd van muziek ge
houden, zolang ik me kan her
inneren. Iedereen uit mijn fami
lie zong. Toen ik elf jaar was
schreef ik mijn eerste liedjes al.
Maar echt het vak ingaan als
zangeres, dat was een onbereik
bare droom. Dat was niet voor
me weggelegd, dacht ik altijd.
Tot ik in het leger kwam. Toen
ik in dienst moest, kwam ik in
een legerband. We moesten
voor soldaten spelen. Honder
den keren hebben we opgetre
den, concerten onder de meest
moeilijke omstandigheden. Ik
Noa: „Er moet iets in een lied worden gezegd. Als ik er zelf niet opgewonden
merkte dat ik me bij dat moeilij
ke publiek staande kon houden.
In die periode besefte ik dat ik
niets anders wilde dan zangeres
worden. Ik kon toen uiteraard
mijn eigen muziek niet zingen.
Ik was soldaat, dus ik moest
zingen wat mij werd opgedra
gen. Maar door het optreden
zelf, ging voor mij een wereld
open."
Eenmaal uit het leger ging Noa
uiteraard zelf bepalen wat haar
muzikale koers werd. Een van
haar uitgangspunten is dat een
lied niet voor uitvoering in aan
merking komt als de tekst haar
niet bevalt. „De tekst is het al
lerbelangrijkste van song. De
perfecte song is een huwelijk
tussen tekst en muziek. Natuur
lijk, wij maken muziek en mijn
teksten zijn geen poëzie. Maar
er moet een pointe zijn en een
goed verhaal. Er moet iets in
een lied worden gezegd. Als ik
er zelf niet opgewonden van
raak, zing ik het niet."
Als je vraagt naar haar idolen,
schudt Noa hele reeksen uit
haar mouw: Joni Mitchell, Paul
Simon, James Taylor, Cat Ste
vens, Prince, Police, Beatles,
Kinks, Ella Fitzgerald, Billie
Holiday. „Ik houd van mensen
met een langere carrière. Men
sen, die al een heel stel platen
hebben gemaakt. Vocalisten
met twee hits interesseren me
helemaal niet. Het gaat mij om
artiesten die zich door de jaren
bewijzen. Als Joni Mitchell een
nieuwe plaat uitbrengt, dan ren
ik naar de winkel om hem te ko
pen. Ik bewonder haar en dan
ga ik niet eerst luisteren of zo'n
plaat me wel bevalt. Dat is een
situatie die ik ook nastreef. In
Israël heb ik al bijna zo'n posi
tie. Mensen kennen me, ze we
ten dat ze van mij geen goedko
pe rotzooi kunnen verwachten,
dat ik geen vocaliste van com
promissen ben. Een plaat van
mij betekent schoonheid en
kwaliteit."
Noa speelt gitaar, piano en
percussie, maar ze componeert
zonder gebruikmaking van in
strumenten. „Meestal komen
mijn ideeën vanuit het niets in
mijn hoofd. Dat kan overal zijn,
onder de douche, in een vlieg
tuig of gewoon op straat. Pascals
ik een idee heb, een visie en een
soort basismelodie, dan kan ik
met mijn gitaar gaan zitten om
dat uit te werken. Ik zing zo'ri
basismelodietje nooit in op een
tape. Ik vind dat ik het zelf moet
kunnen onthouden. Ik ga pas
met een basis-idee aan het werk
als ik er drie dagen later nog
steeds enthousiast over ben.
Mijn uitgangspunt is: als ik een
melodie zelf geen drie dagen
kan onthouden, zou een ander
dat dan wel moeten kunnen?"
Van Krimpen directeur Kunsthal
rotterdam
En het winnen van de 'Bird
helpt des te meer. Als ik naai
die festivals kan, dan
heren medici me maar
keer ontheffing geven.'
Wim van Krimpen wordt de
nieuwe directeur van de Kunst
hal in Rotterdam. De afgelopen
jaren was hij al als directeur ad
interim betrokken bij de bouw
en de programmering van de in
1992 geopende hal. Het bestuur
van de Stichting Kunsthal Rot
terdam heeft de benoeming gis
teren bekendgemaakt tijdens
een gesprek met de Rotterdam
se wethouder Kombrink.
Voordat Van Krimpen in Rot
terdam aantrad was hij mede
oprichter en directeur van de
KunstRAI in Amsterdam. Mo
menteel maakt hij deel uit van
het bestuur van de Mondriaan-
stichting.
MERKEN VOORDEEL
IMOOE VOOR MANNEN
HOOFDSTRAAT226-228/2171 BN SASSENHEIM/TEL. 02522-12314