Hollandse pot hoofdschotel op TV UIT 'Amazing Discoveries' RTL's cultverschijnsel MAANDAG 27 JUN11994 Soap van eigen bodem speerpunt in strijd om kijkcijfers i.32 HILVERSUM HERMAN EL2INGA De Hollandse soap is een geducht wapen geworden is het Hil- versumse gevecht om de gunst van de kijkers. Soaps en come dy's zijn aan de orde van de dag. politiemensen speuren en ad vocaten pleiten in ABN en er mag dan in een 'Vlaamsche Pot' worden gekookt, de spruitjes lucht is er niet minder om. Wie zich afvraagt waar al die over weldigende belangstelling voor het eigen produkt zomaar van daan komt stuit al snel op één naam: McKinsey. In 1990 kwam dat organisa tiebureau. op verzoek van de omroepen zelf. met een eerste rapportage over de positie van het publieke bestel in Neder land. Daarin werd heel wat overhoop gehaald. Eén van de conclusies luidde dat de omroe pen zich konden onderscheiden met meer Nederlandstalig dra ma. Onderscheiden, niet alleen ten opzichte van elkaar, maar juist ook ten opzichte van de commerciële zenders. Het eigen drama werd daar mee speerpunt van beleid, zoals het in rapportentaai heet. In de meerjarenplannen van de pu blieke omroep werd vervolgens ook vastgelegd dat de diverse zendgemachtigden hun best zouden doen meer Neder landstalig werk op de buis te brengen. En dat is ze gelukt. Het einde is nog lang niet in zicht. De meeste omroepen hebben de smaak van de eigen taal te pakken. Om de doodeen voudige reden dat het publiek er maar geen genoeg van krijgt. „De kijker gaat gemakkelijker om met de eigen taal", meent Ted Mooren. hoofd drama bij de TROS. „De mensen geven aan de eigen taal toch de voor keur. Zelfs slecht gemaakt Ne derlands drama scoort beter dan een buitenlandse serie." Scoren. Nog zo'n begrip dat in het verleden nauwelijks in het woordenboek van de om- roepbonzen voorkwam. Dat is nu wel anders. Mooren: „De laatste jaren wordt er steeds meer op de kijkcijfers gelet. Tien jaar geleden was dat een vloek. Nu is het heel gewoon geworden. De omroepen willen gewoon beter scoren. Ook bui ten de eigen achterban". Met Medisch Centrum West verloor de TROS eerder dit jaar een paradepaardje op serie-ge- bied. Er zal dus iets nieuws moeten komen om de kijkers vast te houden. Mooren: „We zijn wel verlekkerd geraakt door het langlopend drama, maar voordat er een begin wordt ge maakt met een nieuwe serie ne men we even wat tijd. Finan cieel gezien moet de TROS een pas op de plaats maken. MCW heeft er nogal ingehakt en we konden ook nooit voor een bij drage bij het Stimuleringsfonds aankloppen, omdat dat toen nog niet bestond. In het komende wintersei zoen dus nog geen grote pro- duktie bij de TROS. Wel zitten er twee nieuwe comedy's aan te komen. „Vraag het aan Dolly bevat humor op het scherp van de snede", aldus Mooren. En verder komt er een grappige reeks, waarvoor de naam Alles Kids was bedacht, maar aange zien er inmiddels al een Alles Kits op TV is verschenen, zal een andere titel moeten worden bedacht. Ballotage Het Stimuleringsfonds. de naam viel net al, is in 1988 door de overheid in het leven geroe pen om dure drama-series me de te financieren. Een plan voor een serie moet wel aan strenge eisen voldoen wil het fonds geld op tafel leggen. Zo moet er dui delijk sprake zijn van 'cultuur'. De ballotage van het Stimule ringsfonds is zo streng dat een toch zeer gewaardeerde serie als Pleidooi van de AVRO niet vol deed aan de beoordelingscrite ria. „Ik zit er nog steeds wel een beetje mee, ja", zegt hoofd dra ma Justine Paauw. Pleidooi wint een Gouden Kalf, wordt bekroond met de Nipkow-schijf en zo'n serie wordt dan door het fonds afgeschreven als mid delmatig". Dat er toch een tweede reeks van Pleidooi is gekomen, is vol gens Paauw te danken aan de AVRO-directie, die gekozen heeft voor het maken van kwali tatief drama. Zonder steun is dat natuurlijk een kostbare zaak en dat is ook de reden dat de AVRO momenteel, in uren ge meten, van de grote omroepen misschien het minst aan eigen series doet. Plannen voor meer drama zijn er overigens wel, maar bij de Algemene wordt ge hecht aan een goede voorberei ding. Paauw: „We willen kwali teit en dat kost geld en daarom willen we niet over één nacht ijs gaan. Van het debacle met Villa Borghese hebben we wel ge leerd." Kleinere omroepen als EO en VPRO kunnen het zich finan cieel moeilijker veroorloven om aan eigen series te doen. Toch heeft de EO de eerste schreden op het dramapad gezet met Een Spoor Van Blaauw Zand. De VPRO is vermaard om inciden tele korte series als Bij Nader In zien. Daarentegen is We zijn weer thuis, de dramady van Wim T. Schippers afgevoerd. De NCRV houdt zich ook een beetje stil. Zeker is dat Cover story in 1995 terugkomt. Een stuk groter van opzet is In Naam Der Koningin van regis seur Bram van Erkel, die in 1995 in Indonesië wordt opgenomen. Deze serie gaat over de rol van ons land in de voormalige kolo nie; vooralsnog is het onduide lijk is wanneer In Naam der Ko ningin op de buis komt. Terechtgewezen Een omroep die zich ook graag wil onderscheiden met presti gieus drama is de KRO. Het geld is meestal echter een struikel blok. Hoofd drama Frank Jan sen: „McKinsey kan wel zeggen dat je zeventig procent meer drama moet maken, maar ze zeggen niet waar je het geld vandaan moet halen. En bij dra ma betekent geld vaak ook kwa liteit. Geld dat je niet alleen in de opnamen steekt, ook in tijd om ideeën uit te werken. Bij Plantage Allee zijn we daarom terechtgewezen door het pu bliek. Voor drie ton kun je ge woon geen goede drama-serie maken. We willen natuurlijk heel graag meer doen. Maar de middelen zijn nu eenmaal be perkt. En dan hebben wij eigen lijk nog helemaal niet te klagen. Van het Stimuleringsfonds heb ben we vier miljoen gekregen voor de serie Tijd Van Leven, een familiekroniek over twee fa milies uit de Achterhoek die worden gevolgd vanaf 1945 tot 1985." In 1996 wil de KRO De Gratie Gods op het scherm brengen. In een mengeling van fictie en werkelijkheid wordt het ko ningsdrama rond een halfbroer van koningin Wilhelmina uit de doeken gedaan. Het script voor deze spannende serie met talrij ke intriges en complotten wordt geschreven door de thriller schrijver Thomas Ross. De kost bare produktie, waarvan de KRO hoge verwachtingen heeft, kan rekenen op steun van het Stimuleringsfonds. De KRO wil de nieuwe come dy's graag een eerlijke kans ge ven. „Vooral ook omdat het ta melijk lang duurt voordat het publiek je in de armen sluit. Men moet aan de karakters wennen en zo. En we willen het niet hebben van de goedkope grapjes. Dus dan moet je wat geduld hebben", aldus Jansen. Verdrievoudig Jan Rutger Achterberg van de drama-afdeling van de VARA schat in dat zijn omroep het werk van eigen bodem in verge lijking met enkele jaren terug heeft verdrievoudigd. Achter berg: „Wat wij bijvoorbeeld doen met Twaalf Steden, Der tien Ongelukken is nieuw talent ontwikkelen en dat dan aan ons binden. Door de ervaring die ze daarmee opdoen, worden ze ook steeds beter." De NOS neemt tussen de pu blieke omroepen begrijpelijk een aparte positie in. Ómdat men zich geen zorgen hoeft te maken over de ledenaantallen kan er een andere politiek wor den bedreven. En dat gebeurt volgens hoofd drama Rients Slippens dan ook. „Wij maken ons vooral sterk voor series met losstaande verhalen, die toch een verbindend element heb ben, zoals Suite 215 en Recht Voor z'n Raab. Daarnaast pro duceren we jaarlijks vijf zes losse TV-spelen. Dat vinden we belangrijk, omdat het een be dreigd genre is." Deze aanpak biedt ook de mogelijkheid om veel schrijvers ervaring te laten opdoen. Zoals bij de twaalfdelige reeks De Flat, die in het najaar op het scherm komt. Slippens: „Voorjaar 1995 komt er verder de serie Bruin Goud, met verhalen die zich af spelen in de veenkolonieën en in voorbereiding is een serie li teraire verhalen onder de titel Kwaadaardig. Dat wordt een beetje Roald Dahl-achtig". Bij Veronica zochten ze het met In de Vlaamsche Pot en Flodder tot dusver in de come- dy-sfeer, maar daar komt vol gens TV-directeur Joop Daal- meijer enige verandering in. Er staat onder meer ook een thril ler-reeks en een politieserie op stapel. Geheel appelerend aan de wens van de kijker die blijk baar de Hollandse pot als hoofdschotel wil. Daalmeijer: „Het Nederlandse werk is één van de steunpilaren om ons marktaandeel vast te houden. En het blijkt te werken." GESPROKER Reinout Oerlemai in TV-Magazii over de volksopll pen die hij her d der schijnt te va. oorzaken: „We hi ben dingen meegemaakt, ni niet eens zo lang geleden... Vr selijk. Rennen voor je leven, d gevoel. Laatst in Zoeterme ook weer, was het helemaal de hand gelopen. Het was he erg, rolstoelers vielen om. H was gewoon hysterie. Nee, d«jq is niet leuk, dat is beangs gend." 3 53 Gregor Bak, de nieuwe presei tator van 'Zo vader, zo zoon' de NCRV-gids: „Tijdens de sc eentest die ik moest onderga» speelden we het spelletje m nepkandidaten, waarvan ik et dochter van dertig ook nog oi de tut noemde. Waarop e( nepmoeder zei dat ik hall dochter had beledigd. Helema fout dus, maar ik ben van nat» re nogal impulsief." l.5( Carl Huybrechts, sportcon» mentator van BRTN in TV-Ma gazine: „Na een avondwedstrij -waarbij ik verslag gedaan hejL j moet ik afkicken. Dus ga je eerj naar de persconferentie en najL de kleedkamer. Naar de plukje modder en gras die onder <J banken liggen. Naar de spelej die dampend onder de doucli vandaan komen. Dat is toq fantastisch. Daar staat daj Graeme Rutjes, Nederlander il het team van RSC Anderlechj Een schoolvoorbeeld van eetj 4 goede opvoeding, afgestudeerf bedrijfseconoom, met zevej sportjournalisten om zich heei) Met z'n handdoek in z'n hanj den staat hij daar in z'n blotj kloten mooi geformuleerde e diepzinnige gedachten ova voetbal te debiteren. Dan den| ik: voetbal brengt ons tocl dichterbij elkaar. Studio Sport-verslaggeva Sierd de Vos in het AD: „Ik vo^g t me geen journalist. Ik ben ea tertainer en verslaggever. Ik bé| iemand van nu iets maken 1 uitzenden en morgen wéér iefl££ anders- En als die manier .1 werken en passant nieuws op(e- 1 vert, is dat meegenomen het hoeft niet. Ik maak mijn èjj n gen nieuws." laai gaan mensen aan het tonee£e| Om een ster te zijn, niet om laj ter in de derde acte van Hamlq een schaapsherder te spelen. Te,P Allard Berends, hoofd radio b|e G Veronica: „Radio 2 is het grool Val ste zorgenkind van de omroejne' Begin dit jaar hebben we afge "jt sproken dat we minimaal 7 jut procent muziek zouden draaier en, waarvan 60 procent Nedei uir lands produkt en om de twe platen een Nederlandstalj £d nummer. Eerst doet de een he een beetje niet, dan de ander e vervolgens verwatert het steed ran meer. Het zijn net kikkers in eei J" kruiwagen. Ze springen^ keer weer uit. Je zit in die overlegorga nen en als je één stap voorwaarts zet, doe je er weer drie achteruit. Homeshopping-programma 's wekken onbedoeld lachlust op AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Victoria Principal 'klust' geregeld bij als pre sentatrice van homeshopping-programma's. ARCHIEFFOTO AP Homeshopping het thuis bestellen van produkten die op televisie worden ver toond, is in de Verenigde Staten in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een giganti sche markt waarin miljarden dollars om gaan. Je hebt er zelfs speciale kabelstations die 24 uur per dag live homeshopping-pro gramma's brengen. In Europa is het nog lang niet zo ver, want de publieke omroepen in de meeste landen kennen nog steeds strenge wettelijke restricties wat reclame betreft. Met de opkomst van commerciële stations en satelliet-televisie is er wel een en ander aan het veranderen. Steeds meer 'commer- ciëlen' verkopen zendtijd aan homeshop- p/ng-bedrijven, die - vaak in de nachtelijke uren. waarin toch geen programma's wor den uitgezonden - hun waren aan de man trachten te brengen. In Nederland doet ook RTL5 aan homeshopping Sinds een paar maanden is in de ochtend- en middaguren What's in store te zien, een serie nagesynchroniseer de programma's van het Brits/Amerikaan se homeshoppingbedrijf Quantum Inter national. Quantum 'huurt' zendtijd van RTL. Voorheen waren de programma's alleen 's nachts bij RTL5 te bekijken. De daguitzen dingen moeten worden gezien als een ex periment. Zo wil Quantum onderzoeken wat de beste uitzendtijden zijn voor homeshopping-programma's op de Neder landse markt. Het bedrijf neemt deze zo mer een besluit over de definitieve uit zendtijd en vorm van de programma's. Wonderlijk What's in Store omvat een aantal nagesyn chroniseerde infomercials, informatieve filmpjes waarin de voordelen van een be paald produkt omstandig uit de doeken wordt gedaan. Via een speciaal telefoon nummer kan de geïnteresseerde het pro dukt vervolgens bestellen. De fascinerende filmjes, die inmiddels al door het absurde VPRO-programma Jiske- fet zijn geparodieërd, worden soms inge leid door sterren als Martin Sheen of Victo ria Principal. Veel vaker echter zijn het nogal onnozel ogende presentatoren, die - druk door elkaar pratend - getuigenis af moeten leggen van de absolute onmisbaar heid van de Sudc(en Youth, de Roll a Magic of Purrfect Punch. De eindeloze dialogen worden uitgesproken door Nederlandse stemmen met een eigenaardig Amerikaans accent, zoals bij de demonstratie van het verfwonder de Europainter: Klusjesman Ian: „Wat zou je nog meer willen zien Mike? Mike, ik weet het al. De uitdaging. Hier is een bakstenen muur." Presentator Mike Levey herhaalt gehoor zaam: „Een bakstenen muur." Ian: „Vul de kwast. Ik gebruik olieverf, Mike." „Maar., dat is ontzettend makkelijk!", stamelt Mike vol ontzag. Ian: „Natuurlijk is het ontzettend makke lijk, Mike." Mike slaat zelf aan het verven. Ongelovig: „Kijk, ik kan het ook!" Ian: „Ja Mike, iedereen kan het met de nieuwe Europainter!!" Consistent Je kunt je nauwelijks voorstellen dat het houterige verkoop-programma, dat vroeger ook bij Super Channel te zien was, kijkers trekt Maar de klunzige presentator Mike Levey wordt steeds populairder bij een vast kijkerspubliek. Quantum speelt gretig in op die aandacht voor de buitenissige recla mespots, en denkt er niet over om de for mule te veranderen. Exacte cijfers zegt Quantum nog niet voorhanden te hebben, maar wel kan het bedrijf melden dat het uit de Benelux wekelijks duizenden bestellin gen binnenkrijgt. „Nederland is in Europa de beste en meest consistente markt", zegt David Car man, zakelijk directeur van Quantum In ternational „Er zijn ontzettend veel onder zoeken gedaan naar de effecten van homeshopping-programma's. En steeds weer blijkt dat mensen het leuk vinden om op deze manier te winkelen. Bovendien vinden ze het gewoon een grappig pro gramma. Amazing Discoveries, dat ook op RTL te zien is, wordt bijvoorbeeld lang zaam een soort cult-programma. Het werkt blijkbaar licht verslavend. We worden over spoeld met telefoontjes en brieven van Ne derlanders die vragen of we geen fanclub kunnen beginnen. Sindsdien zijn we be gonnen met het produceren van Amazing Discoveries T-shirts, petjes en truien. Het is succesvol, waarom zouden we het dan an ders aanpakken?" Quantum International begon drie jaar geleden als eerste homeshopping bedrijf buiten de Verenigde Staten met een Britse uitzendlicentie. Inmiddels zijn de pro gramma's te zien in 27 landen, waaronder Australië, Brazilië, Israël en Rusland'. In juli wordt gestart met uitzendingen in Japan. Ook NBC Super Channel en Eurosport zen den programma's van Quantum uit. Quan tum koopt uitzendtijd op, gaat een joint venture aan met de eigenaar van een ka naal of staat een bepaald winstpercentage af in ruil voor uitzendingen. Het bedrijf produceert de meeste pro dukten die worden vertoond in eigen be heer, in sommige gevallen komt er een der de partij aan te pas. De produkten, zoals de in Holland zeer populaire Jet Stream Oven, zijn niet in de winkel te koop, al worden ze steeds vaker gekopieerd, aldus Carman. Markt Europa is door de wettelijke restricties in vergelijking tot de Verenigde Staten nog steeds een kleine markt voor homeshop ping. De regels in de diverse landen ver-i schillen nogal. In het ene land mag maxi- maal een uur per dag een homeshopping- programma worden uitgezonden, terwijf, het buurland weer veel soepeler is. Carman: „In Amerika is de drempel voor ondernemers die zich op deze markt bewe-' gen véél lager. Het is daar vreselijk simpel om zendtijd te kopen. Iedereen die een leuk idee heeft kan beginnen. Daarom is da concurrentie ook veel groter. Maar ik denk dat de Amerikaanse markt op dit moment een verzadigingspunt heeft bereikt. Ik ver- wacht dat de komende zes tot negert N maanden veel bedrijven zullen verdwijnen!" Alleen de professioneel geleide bedrijven zullen overleven. Carman verwacht een groei van de Eu ropese markt zodra de regels worden ver-T soepeld. En dat gebeurt, daar is hij van overtuigd. Onlangs voorspelde Gaston" Thorn, topman van RTL's moederbedrijf. CLT, dat Europese regeringen door de voortschrijdende technische ontwikkelin gen niet veel langer greep kunnen houden^ op de TV-markt. Carman sluit zich aan bij( die voorspelling. „In een tijd waar we al zo'n honderd tot tweehonderd kanalen kunnen ontvangen kunnen regeringen ons geen beperkende regels opleggen. Ik ver wacht dan ook dat binnen zes maanden tof twee jaar homeshopping-kanalen algemeen^ worden toegestaan."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12