Vissen op de Shannon dank zij gulle Ier Vrije tijd Traject: strategisch schuifspel Op de rommelmarkt Pocketspellen voor in auto Mens erger je niet op het strand Decorspiegels met'; opgelegde facetten Vier dhz-boeken Breng lijn in vakantiefoto's ZATERDAG 25 JUNI 1994 NIEUWE CD'S JAZZ Heiner Goebbels - Hörstücke - ECM/VIA. Het gewicht van deze doos met 3 CD's wordt voor een groot deel bepaald door een boekje van 92 pagina's dat Heiner Müllers teksten van vier hoorspelen bevat. De drie van de stukken werden tussen 1984 en '90 voor de Duitse omroep geproduceerd. Werden 'Die Befreiung des Prometheus' en 'Yerkommenes Ufer' werden al eerder uitgebracht op Riskant, het jazz-achtige 'Mael- stromsüdpol' en het zeer woordrijke en vijfdelige 'Wolokamsker Chaussee' zijn ook qua muzikale inhoud moderner. Goebbels werkt met veel collages, waarin muziek een even belangrijke plaats inneemt als het woord of, zoals in 'Verkommenes Ufer'. met groten deels bewerkte tekstfragmenten die op zich de basis vormen voor elektronische manipulatie. Met dit procé dé vervaagt de grens tussen muziek en gesproken woord, kenmerkend voor de samenwerking van Goeb bels met Müller. Goebbels. een niet onverdienstelijk improvisator op toetsen, laat zien dat muziek en tekst elkaar kunnen versterken zonder gekunsteld of elitair te klinken. De muzikaal voor mij.minst interessante pas sages staan op 'Chaussee' door de al te nadrukkelijke aanwezigheid van de heavy metal-groep Megaloma- niax, hoewel dit stuk juist tekstueel (over de geschiede nis van de DDR gezien vanuit de 'vijand') het sterkst is. John Abercrombie Trio - Speak Of The Devil - ECM/VIA Base Line - Why Really - Challenge. Gitarist Abercrombie is op deze CD's in twee geheel an dere gedaanten te beluisteren. De ECM-produktie is de tweede samenwerking met de originele Hammond-or ganist Dan Wall en laat Abercrombie in blakende vorm horen die met grote intensiteit improviseert. Geen wil de muziek, maar formeel wel gevarieerd en zeer onge bonden. Op het uitstekend opgenomen 'Why Really' van het nieuwe Nederlandse label Challenge, is hij de bedachtzame partner van de altijd melodieuze bassist Hein van de Geyn, die op overtuigende en inventieve wijze eigen composities in het neobop-genre interpre teert. Van de Geyn bewijst een 's werelds beste jazzbas- sisten te zijn. Een onverwacht genoegen is zangeres Dee Dee Bridgewaters gastoptreden in 'Soulrole'. KV SPELLETJES Nieuw in de spel- lencollectie van MB is Traject, bestemd voor twee personen (vanaf een jaar of acht). Beide partijen krijgen ieder vijf pionnen. Deze staat in een startbalk aan de eigen zijde van het speelbord. Doel is om als eerste jouw pionnen naar de overzijde te brengen, in het startvak van de te genstander. Het speelveld be staat uit negen balk jes ('schuivers') waarin voor de pionnen gaten zijn aangebracht. Op de balkjes staan barriè res, terwijl de balk jes ook naar links en rechts kunnen wor den verschoven. Het geheel werd fraai uitgevoerd in ver schillende kleuren. A De spelregels van traject zijn eenvoudig maar er moet wel worden nagedacht. Drie Degene die aan de beurt komt, kan kiezen uit drie mogelijkhe den. In de eerste plaats kan een eigen pion verplaatst worden, vooruit, opzij of achteruit. De pion mag net zoveel gaatjes ver plaatst worden als er in één rechte lijn vrij zijn. Een tweede mogelijkheid is om een balkje een gaatje naar links of rechts te verschuiven. De laatste mogelijkheid is om te springen over een vijandelijke pion die naast een van jou staat. De kunst is natuurlijk om op slimme wijze vrije banen voor jouw pionnen te creëren, en te gelijk de tegenstander te blok keren. Een spelletje duurt 15 a 25 minuten. Vanwege zijn com pacte uitvoering is Traject heel geschikt om mee te nemen op Helaas schrappenspellenfabrikanten elk jaar een aantal titels uit hun collectie. Daar zitten soms uitstekende spellen bij, die om wat voor reden ook te weinig verko pen. De enige manier om deze spellen te bemachtigen, is op rommelmarkten. Graag tip ik een aantal inmiddels geschrapte spellen die het aanschaffen waard zijn. CAN'T STOP - Een eenvoudig te spelen dobbelspel van grote klasse. Het is een pionnenrace op een STOP- bord. Met de dobbelstenen moeten steeds bepaalde combinaties worden geworpen. De vraag is steeds: tot hoe lang durf je door te gooien? (Clipper). HAAS EN SCHILDPAD - Een fantastisch spel, prach tig uitgevoerd. De spelers bewegen zich over de vakken soms zo snel voort als'een haas, soms zo langzaam als een schildpad. Dit gebeurt door wortelkaarten te ge bruiken. Een perfecte creatie voor het hele gezin. (Ra- vensburger) HAVANNAH - Op een zeshoekig speelbord moeten beide deelnemers bepaalde structuren met steentjes zien te maken. Een prima denkspel met een diepgaan de handleiding van de Nederlander Christiaan Freeling. (Ravensburger) LEKKAGE - Het lijkt bijna op een cursus loodgieten, want de spelers moeten hun kaarten zodanig aanleggen dat een doorlopende, niet lekkende waterleiding ont staat. Heel schaars. (Clipper) QUICK 7 - Luidruchtig, hilarisch kaartspel waarbij de spelers al roepend kaarten met elkaar moeten ruilen, met als doel een complete set te krijgen. Leuk voor feestjes. (Clipper) SKIRRID - Engels denkspel waarbij de twee deelne mers hoekige, doorzichtige plastic vormen zodanig op genummerde vakken moeten plaatsen dat er een opti maal aantal punten wordt verdiend. (Skirrid Internatio nal) SHOGUN (1) - In dit bijzondere denkspel mogen de stenen net zo ver verzet worden als een cijfer in de steen aangeeft - en deze cijfers wisselen na elke zet. Voor twee personen. (Ravensburger) SHOGUN (2) - Groot qua uitvoering, met honderden plastic strijders: de inzet is beheersing van het feodale japan. Veel regels, duidelijk uitgelegd. Goed voor uren vol snijdende spanning (MB) Spelletjesvakantie in Zwitserland Het bergdorp Grachen in Wallis, Zuid-Zwitserland, introduceert deze zomer een spelletjes-wandelweg. Deze werd opgezet met een spellenfabrikant en bestaat uit een parcours met 16 spelstations. Dat begint na een tochtje met de plaatselijke gondelbaan. Dicht bij de plek van aankomst kan het eerste spel worden gespeeld. De sleutel voor dit station en spelbenodigdheden liggen bij de VW van Grachen. Wie na zes dagen alle spellen heeft gespeeld, krijgt een persoonlijk diploma en neemt deel aan een verloting. De spelletjes zijn zo gekozen dat kinderen vanaf vijf jaar al kunnen meedoen. De plaatselijke VW heeft als telefoonnummer (00)4128562727. Ravensburger bv heeft de serie pocketspellen uitgebreid met 'Hoe ra... vakantie!' en 'Kwaaak!': twee spelletjes a 14,95, die gemakkelijk op reis kunnen worden meegeno men. Bij het vakantiespelletje pakken de deelnemers met het omdraaien van de kaartjes hun koffers, maar er zitten ook onzinkaartjes tussen. Het ongeveer tien minuten durende spel letje is bedoeld voor kinderen van vier tot acht jaar. Zeven- tot twaalfjarigen zullen zich uitstekend vermaken met het kikker spelletje, waarin Kick de Kikker de hoofdrol speelt. Twee spelers hebben vijftien fiches en moeten proberen de ander voor te zijn bij het spannende raadspel door per beurt de meeste fi ches in te zetten en zo Kick naar zijn kant te lokken. Wie geen fiches meer heeft, kan niets meer beginnen. .fftl c/csptt/tlt if ft/ 'Mens erger je niet' is er in vele vormen. Tot de noviteiten van dit jaar behoren spel len die zijn uitgevoerd in een zogeheten vloerversie. In dit geval is het speelbord een lap plastic van ongeveer een vierkante me ter. Daarop wordt gespeeld met extra grote stukken. Mens Erger Je Niet is een van dit soort spellen. Het is ideaal om in de buiten lucht te spelen, bijvoorbeeld op het strand. De speelstukken schuiven in elkaar, zodat het spel maar weinig ruimte inneemt in koffer of strandtas (prijs rond de 33,-). Nieuw is eveneens een pocketvariant van Mens Erger Je Niet. Deze heeft een klein speelbord van kunststof, 16 magnetische speelstukken en een miniatuur-dobbelsteen (rond de 19,95). Uiteraard zijn ook de nor male uitvoeringen nog beschikbaar, zoals die met het gewone kartonnen bord 19,95), die met Walt-Disney-figuren 27,95) en de Pop-O-Matic met een druk- bol waarin de dobbelsteen zit 37,50). Van alle versies is Jumbo de fabrikant. VISSPORT Bram van Leeuwen Stravinsky - Oedipus Rex - Peter Schreier (Oedipus), Jessye Norman (Jocasta), Bryn Terfel (Creon), Harry Peeters (Tiresias), Georges Wilson (verteller) e.a., Shinyukai Male Chorus, Saito Kinen Orchestra o.l.v. Seiji Ozawa - Philips. 'Oedipus Rex' blijft een vreemd werk: een oratorium opera op een in het Latijn vertaalde bewerking die Jean Cocteau maakte van het drama van Sophokles. Stra vinsky wilde door het gebruik van een 'dode' taal iedere relatie met het alledaagse vermijden en bereikte daar door een maximale concentratie op de tragiek van de hoofdpersonen. Dat lukte echter vooral door de mu ziek. die in kort tijdbestek een maximum aan zeggings kracht bereikt en op deze CD wordt dit door de uitvoe ring niet weinig ondersteund. De titelrol van Peter Schreier klinkt ietwat huilerig, maar Jessye Norman zet een levensgrote Jocasta neer en Bryn Terfel is een feno menale Creon. De Nederlander Harry Peeters hand haaft zich uitstekend als de ziener Tiresias en er is een imponerend aandeel van het Japanse koor, maar de erepalm gaat naar Seiji Ozawa en het Japanse orkest, die ieder detail van de partituur een prachtige glans weten te verlenen. Internationaal Placido Domingo Vocalistenconcours - Aïn- hoa Arteta, Inva MulaTchako, Nina Stemme (sopraan), Pla cido Domingo (tenor), Kwangchul Youn (bas), orkest van de Op)ra de Paris-Bastille o.l.v. Eugene Kohn - Sony. Domingo organiseerde een vocalistenconcours en de laureaten stellen zich op deze CD met liveopnamen van het slotconcert in Parijs samen met hem aan het internationale publiek voor. Het is een afwisselend ge heel van aria's en duetten (met Domingo!) en het zal la ter leuk zijn te zien wie er echt carrière gaat maken. Nu zijn de prestaties in minstens twee gevallen (Arteta en Stemme) echter al veelbelovend. PK Met twee zware kettingen en forse hangsloten veran kerd lag zijn visbootje in de afgelegen poldersloot sinds jaar en dag afgemeerd. Weggeborgen onder een zwaar groen dekzeil bevond zich zijn 'troetelkind' dat hij elk voorjaar weer met veel zorg omringde. Een nauwkeuri ge inspectie van de bodem en een nieuw verfje om te voorkomen dat de roest vat zou krijgen op zijn metalen vismaat. Een trouwe begeleider die hem wekelijks na tien minuten kolkjes draaien met de houten roeispanen keurig afleverde op zijn visstek. Ineens was die mooie droom wreed verstoord. Toen hij op zaterdagochtend als altijd met zijn visspullen op weg ging naar de vertrouwde aanlegplaats stond hij plots oog in oog met een totaal verlaten steigertje. De enige overblijfselen die nog herinnerden aan de trouwe begeleider op zijn wekelijkse visdagje waren de doorge knipte roodbruine kettingen. Geen spoor van de vis- boot. Weggehaald door een of andere onverlaat. Ge woon gestolen. Als de gepassioneerde bejaarde hengelaar mij zijn trieste verhaal vertelt moet ik terugdenken aan een vis- reisje dat ik nu al weer vele jaren geleden maakte naar Ierland. Het was mijn eerste kennismaking met het 'groene land' en alle dagen werd via urenlange regen buien bevestigd waarom geen land er zo fris en groen kan uitzien als Ierland. Ik geloof niet dat mijn regenpak ooit zulke goede diensten heeft bewezen als in die week. Zo halverwege ons verblijf in een gezellig ouderwets pensionnetje in Mountshannon besloten we ons geluk te beproeven langs de oevers van het uitgestrekte en wonderschone meer Lough Derg. Ook nu weer viel de regen bij bakken uit de lucht en was de hemel hoog zwanger met dreigende donkere wolken. We waren op goed geluk ergens neergestreken en dat is het nadeel als je ergens onbekend bent: je weet niet precies waar je de vis moet zoeken. We hadden al zo'n uurtje vruchteloos met de hengel staan zwiepen maar zelfs het nietigste baarsje of snoek je bleek niet bereid het kunstaas ook maar een blik waardig te keuren. Laat staan er achteraan te jagen. Op een gegeven ogenblik stopte achter ons een auto en een man gaf na het openen van de achterklap twee flinke honden de vrijheid. Zonder zich verder om de viervoe ters te bekommeren beende hij op ons af, groette be leefd en informeerde of we al iets gevangen hadden. Toen we ontkennend antwoordden zei de Ier van naar schatting 45 jaar dat we een heel verkeerde plek hadden uitgekozen. Hij zou ons wel even de weg wij zen. Rijd maar achter mij aan, dan vangen jullie van middag nog vis, beloofde hij. 1S0&- M De rivier de Shannon - hier met een vissen voetbalcoach Jack Charlton - v eerlijkheid van de mens bestaat. Wij laadden ons hengeluitrusting in, de Ier zijn beide honden en op weg ging de karavaan. De rit eindigde bij een huis langs de rivier de Shannon, die zijn eigendom bleek te zijn. Hij loodste ons via dat huis naar de ach tertuin die langzaam afliep naar de oever van de brede rivier. Het zicht daarop werd voor een deel ontnomen door een houten botenhuis. Daar binnengelopen wees hij ons op zijn fraaie hou ten visboot met buitenboordmotor en pakte van de muur twee opgetuigde hengels met werpmolen. Vervol gens haalde hij een sleutel van zijn sleutelbos en wees ons op een waterkaart van de Shannon op de wand van het botenhuis aan waar zich een paar beste visstekken moesten bevinden. De sympatieke Ier verontschuldigde zich dat hij ons op de vistocht niet kon vergezellen omdat hij naar de hondenraces moest. Hij wenste ons een goede vangst toe en vroeg als we waren uitgevist de boot weer in het botenhuis te leggen en de sleutel van het huis in de brievenbus te gooien voordat we weer vertrokkeh. Zel den heb ik een zo zuiver staaltje van vertrouwen in de medemens meegemaakt. Aan voor hem twee vreemdelingen, die hij nooit eer der had ontmoet en van wie hij niet eens de namen wist, gaf hij zijn boot en twee complete visuitrustingen te leen en verschafte ons via de sleutel de vrije toegang tot zijn huis. Ondanks zijn goede bedoelingen en raadgevingen was de vangst die middag teleurstellend: niet meer dan een paar flinke baarzen en een snoekje dat de maat niet haalde was onze buit. Met een schriftelijk bedankje voor zijn vrijgevigheid en vertrouwen hebben we zijn bezittingen in het botenhuis achtergelaten. De herinneringen aan die vismiddag kwamen bij mij boven toen de oude hengelaar mij zijn verhaal over de gestolen visboot in een Nederlandse polder deed. Een treffender contrast is niet denkbaar. REDACTIE HENRIETTE VAN DER HOI DHZ m. al ia. i *1" ko gm ia n De spiegel is in de afgelopen jaren een ni te verwaarlozen onderdeel van het interii geworden. Ontwerpers van naam zowel fabrikanten maken van dit produkt vaak ware designjuweeltjes. De pas verschenen serie Multipart van M '11^ ror Wall is hiervan een typisch voorbeeld Het elf uitvoeringen tellende assortiment wordt in hoofdzaak gekenmerkt door opl !ter facetten: strippen en 'sterren' van glas di(1831 in diverse uitvoeringen het totaalbeeld va fv05 de spiegel een heel apart gezicht geven. 2 *SSI geven in zilver- of bronskleurig glas zowe figuurlijk als letterlijk een extra dimensie aan het spiegeloppervlak. Enkele types zi P?r gedeeltelijk ook voorzien van facetten in 1'c' marmerkleurig glas. Daarnaast zijn er enkele Multipartspiegel jjm met zgn. diamond-cut (ingeslepen) lijnen 'e 1 De formaten variëren van 60 x 45 cm tot x 60 cm rechthoekig, en twee ovale uitvoe ringen. De prijzen bedragen, afhankelijk van formaat en uitvoering, ongeveer. 150 tot 330 gulden. Meer informatie.: Mirror Wall, Bameveld, 0 3420 22 023. In de rëeks^Handig in huis' zijn vier boek verschenen over technieken waarmee do het-zelvers regelmatig te maken krijgen: timmeren, schilderen, elektriciteit en sch deren. Deze onderwerpen worden op voor ieder een begrijpelijke wijze behandeld. Waar t pische vaktermen worden gebezigd, wor den ze in 'tekentaal' verklaard, zodat veel van wat geheimzinnig of moeilijk lijkt, tot gankelijk wordt voor de beginnende doe- het-zelver. Overigens kan ook ieder die al aardig op weg is een ervaren klusser te v den er nog heel wat uit opsteken. Binnen een omvang van ongeveer 144 pa na's komen alle aspecten van de techniek aan de orde. De illustraties zijn eenvoudig van opzet, maar voegen aan de tekst de r dige verheldering toe. Ook aan de gereed schappen die aan het werken met hout, verf, steen en elektra te pas komen, wordt aandacht besteed. Dit kwartet dhz-boeken is van de hand val i Martien Hoogendijk, van wie al verscheid! t ne uitgaven op dit gebied het licht zagen. De reeks 'Handig in huis' wordt uitgegevei door de Zuidhollandsche Uitgeversmaat schappij en de prijs per deel bedraagt 24,90. Als de voorbereidingen voor de vakantie 'rond' zijn en de dag van vertrek nadert, is misschien de fotocamera nog even aan de aandacht ontsnapt. Controleer in de eerste plaats de batterijen en neem bij de ge ringste twijfel nieuwe, of koop een reserve set voor onderweg. Onderweg en op de vakantiebestemming kan de camera op van alles en nog wat wor den gericht. Ga selectief te werk en zorg er voor dat alle opnamen later een logische nl portage vormen. Begin bij het begin: het vertrek van huis, mooie dingen of leuke voorvallen onderweg. Breng vooral leven id de foto's, zodat ze aan zeggingskracht win nen. Een eenvoudig trucje is om een bepaald on derwerp niet precies in het midden van hel beeld te plaatsen, maar juist iets ernaast. Veelal spelen de reisgezellen een hoofdrol in de reportage. Met poseren ontstaat vaak een ietwat star beeld. Door het toestel min of meer als 'candid camera' te gebruiken, krijg je vaak veel levendiger situaties op de film. Met de zoomlens, die tegenwoordig standaard is ingebouwd in veel compactca mera's, is 'stiekem' foto's maken heel ge makkelijk. Bij het fotograferen van natuurobjecten blijkt later het imposante van bijvoorbeeld een rotslandschap of een gapend ravijn vee minder spectaculair dan zoals je het hebt ervaren. Dat komt meestal door gebrek aan diepte op de foto. Besteed daarom eens aandacht aan de voorgrond. Dat kan zelfs een eenvoudig graspolletje zijn, dat de no dige referentie geeft ten opzichte van het ei genlijke object. Hetzelfde geldt voor een hoog gebouw. Daar moet liefst iets bij staan dat duidelijk maakt hoe immens hoog het bouwsel is. Ook een lager standpunt innemen (even door de knieën gaan) levert dikwijls verras sende effecten op. Wacht niet tot de zon gaat schijnen, alvo rens opnamen te maken. Enigszins getem perd licht kan juist fraaiere foto's opleveren Een 'schilderij' van torenhoog gestapelde wolken zegt overigens ook veel meer dan een strakblauwe lucht. Gewapend met de voor uiteenlopende lichtsituaties geschikte films of een aantal filters kom je een heel eind als je elke foto de juiste, 'warme' toon wilt geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 6