Cultuur Kunst Lesje voor politici ewondering ff Nederlands Kindertheater mogelijk naar Broadway Eregeld Poetry voor Srilankese dichteres Diana Ross verrast op de valreep DONDERDAG 23 JUNI 1994 9 Taxats in Noordbrabants Museum den bosch Woody van Amen presenteert komende zomer een aantal Taxats in de tuingalerij van het Noordbrabants Museum ■in Den Bosch. Dat zijn twee- en driedimensionale, deels gecom puteriseerde kunstwerken die allemaal zijn gebaseerd op een geometrische vorm, die Van Amen enkele jaren geleden tijdens een reis in het Verre Oosten bij toeval 'ontdekte'. Die vorm lijkt op een soort dubbelkruis. De Eindhovense kunstenaar bedacht er ook een naam voor: de Taxat. Sedertdien beheerst die speci fieke vorm bijna zijn hele oeuvre. De expositie is te bezichtigen van 15 juli tot en met 11 september. Rimo Kingma bij Global Art hillegom De stichting Global Art stimuleert kunstprojecten die een verband leggen tussen oude en nieuwe culturen. In dit ka der past de tentoonstelling van Rimo Kingma die morgen, vrij dag 24 juni, in Gallery Global Art, Stationsweg 181 in Hillegom wordt geopend en zondag 3 juli feestelijk sluit. De afloop van de expositie is tevens het begin van de stichting Global Art, die on der meer workshops in binnen- en buitenland en teken- en schilderreizen naar exotische oorden organiseert. Openingstij den van de expositie: zaterdag en zondag 11-16 uur. Prik Ko met 'vader Jacob' noordwukKindertheater Prik Ko brengt de produktie 'Vader Jacob slaapt gij nog...? op woensdag 29 juni in De Kuip, Zee straat 1Voor kinderen van 4 tot 9 jaar is deze voorstelling in en rondom een poppenkast in een sprookjesachtige sfeer. De kin deren kunnen zelf een beetje meespelen. Aanvang: 14.00 uur. Exposities in Leiderdorp en Warmond regio Schilderijen van Jan 'Fledeman' Kok hangen tot 5 augus tus in het Leiderdorpse gemeentehuis. De schilderijen zijn op werkdagen van 8 tot 17 uur te zien. Van Hetty Immink Coesel worden van 1 juli t/m 12 augustus acryls tentoongesteld in ver pleeghuis Leythenrode in Leiderdorp. De tentoonstelling is da gelijks van tien tot tien uur geopend. Warmonders exposeren t/m 6 juli in de oude gymzaal aan het Dorpsplein. De expositie, georganiseerd door de vereniging Het Oude Raadhuis, is ma, di, woe, do. vr en zo van 14-16 uur te zien, op di ook van 19-21 uur, op woensdag tevens van 10-12 uur en op zavan 11-16 uur. Architecten onderwijzen beleidsmakers over inrichting stad Verkeersborden en vuilnisbakken die kriskras door elkaar staan, onkruid dat welig tiert tussen de scheef gezakte trottoirtegels, glas- en voddenbakken die het historisch stadsgezicht ontsieren. De stad is soms net het huishou den van Jan Steen. Architect Fons Verheijen komt er rond voor uit dat hij doorgaans met afgrijzen door Leiden gaat. ,,De stad ziet er shabby uit", constateert hij. En: „Beleids makers, politici, betrokken ambtenaren, welstands- en monumentencommissie zijn zich te weinig bewust van welke invloed zij kunnen uitoefenen op de inrichting van de stad." Daarom houdt het Nieuw Leids Architekten Kaffee volgende week 'een openbare les' voor ambtena ren en politici. Een 'grootse bijeenkomst' over het voeren van een voorbeeldig stadshuishouden. geflikkerd is het één purmerend gpd Na Cyrano zal dit jaar mis schien een tweede Nederlandse musicalproduktie op Broadway Amerikaanse première krij gen. Frank Rosen van het Ne derlands Kinder Theater (NKT) Purmerend is nu voor on- derhandelingen in New York om de musical' Toffe Tommie Zorgenloos van Manja Sie- brecht en Erik van der Wurff tien keer in de VS op te voeren. 'Carefree TipTop Tommy', zoals de Engelse titel luidt, wordt dan in een theater met circa 1800 stoelen opgevoerd. De verbazing onder architecten was groot toen enige tijd gele den de gemeentelijke cultuur nota uitkwam. Verbazing omdat er nauwelijks iets in stond over stedebouw en architectuur, toch 'de moeder der kunsten'. Volgens Verheijen heeft de ge meente juist op dit vlak heel wat invloed, bijvoorbeeld in de vorm van bestemmingsplan nen, adviescommissies, archi tectenkeuze en de inrichting van openbare ruimten. Waar zoveel macht en invloed bijeen is moet een weloverwogen be leid worden gevoerd. Over hoe dat beleid er dan wel uit dient te zien hield het Architekten Kaf fee in februari een bijeenkomst met de toenmalige lijsttrekkers van de vijf grootste politieke partijen in Leiden. „De politici, met uitzondering van Van Rij, bleken zich niet of nauwelijks bewust van de in vloed die ze hebben op de kwa liteit van de woonomgeving of van het effect van maatregelen die ze nemen. Het milieu is op dit moment ontzettend in. Dus als je als politicus wilt scoren verzin je milieumaatregelen. De situatie nu is dat de stad vol staat met glas- en andere afval- Maar zoals ze overal grote troep. Hetzelfde geldt voor het be sluit om onkruid niet langer met gif te bestrijden. Op zich een goede maatregel. Maar de stad ziet er daardoor heel shab by uit. En als het eenmaal een rommel is denken mensen, als ze iets kwijt moeten, eerder: gooi maar weg, het is hier toch al een troep. Troep trekt nu eenmaal troep aan." Verheijen denkt dat politici en ambtenaren vaak ook over- schillig omgaan met hun op drachten. „Voorbeeldje van die onverschilligheid: er komen nu voddencontainers bij. Over de vormgeving daarvan is uitge breid gesproken. Uiteindelijk komen er toch andere contai ners dan die uitgezocht waren, omdat de gewenste containers niet snel genoeg leverbaar wa- Schrikbewindje Die lijsttrekkersbijeenkomst van het Architekten Kaffee eindigde met de vraag aan de architec ten: informeer ons eens. Biedt jullie expertise aan. Verheijen: „We hebben die uitnodiging aangenomen en 'een openbare les' georganiseerd waarin we de beleidsmakers gevoelig willen maken voor het nemen van kwaliteitsmaatregelen met be trekking tot de openbare ruim- „De term 'openbare les' klinkt misschien wat aanmatigend," geeft Verheijen toe. „Het is een beetje prikkelend bedoeld. Kijk, ik ben er wel van overtuigd dat iedereen met de beste bedoelin gen z'n werk doet. Als voorbeeld geef ik maar een verhaaltje dat Rudi Fuchs geschreven heeft over een plantsoentje met een grasveldje in het midden. De ambtenaren van het groen ont werpen de vorm en zoeken het gras en het struiksgewas uit. Omdat het er 's avonds een beetje te donker is komt er, op verzoek van de politie, iemand van gemeentewerken om een lantaarn neer te zetten. Omdat er in de buurt veel kinderen zijn zet een andere ambtenaar er een vuilnisbak naast. Dan ko men er twee banken zodat mensen lekker in het zonnetje kunnen zitten en een speelob- ject voor de kleintjes. Als blijkt dat de oudere jeugd met een bromfiets door het gazon rijdt wordt er een hekje omheen ge plaatst. Enzovoort." „Elke beslissing is op zichzelf begrijpelijk en zinvol. Maar het slot van het liedje is dat het een rommelige plek wordt waarmee iedereen maar gedaan heeft wat hem goed dunkt. Als mensen en instanties zich daar bewust van zijn kun je zulke dingen ook stroomlijnen en op een goede manier aanpakken." „Ik denk dat de beleidsma kers wel bereid zijn de proble men aan te pakken. Wethouder Van Rij verklaarde vorige week in het Leidsch Dagblad dat hij graag de paaltjes uit de stad zou verwijderen. Moet die dus ge woon doen. Kijk, daar moet na tuurlijk wel tijdelijk een klein schrikbewindje tegenoverstaan, met wielklemmen en zo. Maar het scheelt ook een onder- In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Nicole Roepers, informatief medewerker van het Centrum Beeldende Kunst in Leiden, haar bewondering uit voor werk van Erik Andriesse. „Hij was een Einzelganger in het kunstwereldje, in mijn ogen een virtuoos kunstenaar." Het werk van Erik Andriesse dat op -S mijn werkkamer hangt heeft een beetje een voorgeschiedenis. Het heeft te maken met de tentoonstelling 'Uit tijd geplukt' die begin '93 werd gehouden in Stedelijk Museum De Lakenhal. Ik was toen nog werkzaam in De Lakenhal en heb Erik Andriesse, wie enkele schilderijen op de tentoonstelling te zien en, leren kennen. Hij was zeer aardig en integer kunstenaar, plezierig in de omgang. Iemand die wars was van snobisme, hooghartigheid en het eigen gelijk. Niet dat ik iemands werk daarom meer ga waarderen, maar het geeft toch een extra dimensie aan mijn bewondering. Erik Andriesse was als kunstenaar iemand die, in een periode dat iedereen nog zeer formalistisch en abstract bezig was, een heel eigen weg insloeg. Hij was een Einzelganger in het kunstwereldje. Vanaf 1980 begon hij traditionele onderwerpen te schilderen, vanitas-symbolen als bloemen en skelet. Maar hij deed dat :en heel eigen manier. Niet puur figuratief, niet dat nabootserige. Het zijn herkenbare, figuratieve elementen, maar gecombineerd een achtergrond van verschillende kleurvlakken en kleurpatronen. Normaal val ik helemaal niet zo voor figuratieve kunst, maar dat van Andriesse sprak mij meteen aan. Hij was in mijn ogen een virtuoos kunstenaar. Vorig jaar kwam Erik Andriesse nog langs in De Lakenhal, toen heb ik hem weer gesproken en met hem geluncht. Flij was op dat moment met heel nieuwe dingen bezig. Met keramiek. Vazen en schalen waarin motieven van schaaldieren waren verwerkt. Hij vertelde mij dat hij kort daarna een tentoonstelling van zijn nieuwe werk zou krijgen in Amstertlam en nodigde mij uit naar de opening te komen. Toen ik op die bewuste dag in de trein naar Amsterdam zat las ik onderweg in de Volkskrant dat Erik Andriesse plotseling was overleden. Hij is 35 jaar geworden. Ongeveer een maand daarna begon ik mijn huidige baan bij het Centrum Beeldende Kunst. Tijdens de verhuizing naar het nieuwe onderkomen aan de Hooglandsekerkgracht ontdekte ik in de collectie van de Kunstuitleen dit werk van Andriesse. Ik heb het meteen op mijn kamer gehangen. Het is geschilderd op papier, op een basis die bestaat uit een zeefdruk. Dat is ook heel bijzonder van zijn werk, dat hij heel verschillende technieken gebruikte. Flij heeft bijvoorbeeld ook met stempels gewerkt en met bessesap geschilderd. Ik heb het werk van de Kunstuitleen tegenover mijn bureau gehangen zodat ik er vaak naar kan kijken. Er zijn mensen die als ze hier binnenkomen wagen: moet dat niet eens terug? Het hangt inderdaad nu langer dan een half jaar en dat is de maximum periode dat je een kunstwerk van de Kunstuitleen kunt houden. Dus het moet nodig v gaan rouleren. Ik zal het met pijn in mijn hart terugbrengen. Leiden ziet er shabby uit, vindt de Leidse architect Fons Verheijen. Daarom is e voeren van een voorbeeldig stadshuishouden. houdspost van een paar ton." Verheijen steekt de hand ten slotte ook in eigen boezem: „We zijn druk bezig de Slaaghwijk (Merenwijk) op te knappen. Daar zijn twee plekken, die we al vernieuwd hebben, die weer onder de graffiti zitten. Dat heb ben we dus verkeerd gedaan, en zoiets wordt meedogenloos af gestraft. Graffiti is iets waar we dankbaar voor moeten zijn. Het zijn indicatoren die aangeven wat de slechte plekken zijn in de stad." De openbare les is op 30 juni Na afloop wordt om half zes de uitslag bekendgemaakt van het winnende ontwerp voor de muziektent in de Leidse Hout. is op 30 augustus 1991 door de Tamil-Tijgi uitnodiging om volgende keer naar het dichtersfestival in Rot- Het eregeld van Poetry Interna- terdam te komen, is een eerbe- tional gaat dit jaar naar de dich- toon aan dichters die wegens s Selvi uit Sri Lanka. Het be- hun werk of uitingen gevangen Haar familie heeft haar nog drag van 10.000 gulden en de of worden bedreigd. Selvi niet mogen bezoeken. Diana Ross blijft haar fans over de hele wereld maar opzoeken. Met haar huidige Europese con certreis, die haar gisteravond in een uitverkocht Ahoy' bracht, viert de voormalige leadzange- res van The Supremes haar der tigjarig jubileum als professio neel zangeres. Een mooie kap stok, maar niet een die heeft ge leid tot een waar verrassings pakket. Alleen bij het afscheid had Diana Ross enkele surprises in petto: na de eerste toegift "Endless Love' kwam ze eerst te rug met 'One Shining Moment' en vervolgens rondde ze af met 'The Best Years Of My Life', haar muzikale dankbetuiging voor alle warmte en geluk die ze als artieste heeft mogen ontvan gen. Belangrijk is en blijft haar ui terst geraffineerde presentatie, waarvoor iedereen woeg of laat toch plat gaat. Diana Ross kent de kunst van het verleiden en het dromen voorschotelen als vrijwel geen ander. Want ze heeft altijd nog haar oogstrelen de verschijning inclusief haar eigen opzwepende lichaamstaal en heel veel vriendelijke woor den als ijzersterke geheime wa pens achter de hand. Plus een heel arsenaal aan audiovisuele techniek, een mysterieuze 'ko kerkleedkamer' èn een twaalf koppig orkest waarmee ze wer kelijk alle kanten op kan. Aldus uitgerust is Diana Ross voorzien van een souplesse die haar soms te glad maakt, maar toch wel heel bijzonder is. CONCERTEN tekst»jan rusdam foto hielco kuipers LEIDEN ANTONIUS ZALENCENTRUM Zaterdag 25 juni Hans Dulfer met zijn band Tough Te nors, 21.00 uur. DE BURCHT Zondag 25 juni Koffieconcert door Nico van der Meel. tenor, en Dido Keuning, piano-, vroege liederen van Hugo Wolf (1860-1903), 13.00 uur HOOGLANDSE KERK Zaterdag 25 juni Orgelconcert door Wim Dijkstra, 13.30 uur. LEIDS VOLKSHUIS Donderdag 30 juni Leids Strijkorkest Striking Strings, werken van Vivaldi, Andriessen, Le- keu en Bartók, 20.15 uur. LVC Vrijdag 24 juni Monica Page. zoldercafé, 23.30 uur Zaterdag 25 juni 'Leiden gaat vreemd VII', dertien Leidse gelegenheidsformaties, 20.30 eert door het Emoenakoor n Driel mmv Joop Brons, or- n koperquintet; werken van Zaterdag 25 juni De Schola Gregoriana Lugdunensis olv Rob Koolemans Beynen; 'Levend Gregoriaans', 20.30 uur. ALPHEN HET KASTEEL Vrijdag 24 juni Noise Party Live met Fistfunk, Piling Return of Da Boom Bap Party, met K- Jazz, D.C.O.. e.a 16.00 uur. KATWIJK NIEUWE KERK Zaterdag 25 juni Open Orgelmiddag, van 14.00 tot 17.00 uur. TRIUMFATORKERK Vrijdag 24 juni Orgelconcert Bram Beekman, werken van Bach, Böhm, Heiller, Rheinber- geren Liszt, 20.15 uur. VOORSCHOTEN HET WEDDE 93 Zaterdag 25 juni Huisconcert door de Georgische vluchtelinge Diana Djindjikachvilh. Pianowerken van Chopin, Van WASSENAAR DORPSKERK Zaterdag 25 juni Warschaus Jongenskoor olv Krzystof DEN HAAG DR. ANTON PHILIPSZAAL Zaterdag 25 juni Residentie Orkest olv Günther Herbig mmv Catherine Robbin, mezzoso praan. en Seppo Ruohonen, tenor; werken van Weber, Schónbergen Ma hler, 20.15 uur. Donderdag 30 juni Symfonie Orkest van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Sweelinck Conservatorium Amster dam olv Yoel Levi mmv Roberta Alexander, sopraan, en Jard van Nes, alt; Symfonie nr. 2 van Mahler, 20.15 uur. PAARD Vrijdag 24 juni Coverbox-, Neil Young, 21.00 uur. Zaterdag 25 juni Slotfeest met Nu-Clarity, Dyzack, AMSTERDAM CONCERTGEBOUW Zondag 26 juni Radio Filharmonisch Orkest olv Hans Vonk mmv Ivan Monighetti, violoncel; werken van o.a. Zimmermann en Bar tók, 14.15 uur. Woensdag 29 juni Grati: 12.30 u Two Chord Genius e 22.00 u The Cruel Sea (Australië), 22.30 uur. Zondag 26 juni Murdered Art (USA), Snapcase (USA) en Sick of it All (USA). 21.00 uur. Maandag 27 juni Kevn Kinney (USA) en Blues Traveler (USA). 21.30 uur. Dinsdag 28 juni Tyketto (USA), 22.00 uur. Donderdag 30 juni Viva Brasil 1994 - Bahia Night met Treme Terra en Ara Ketu (Brazilië), PARADISO Vrijdag 24 juni Heimet, Kerbdog, 22.00 uur; voor- progr. Understand. 21.00 uur. Zaterdag 25 juni Festa Jumna Brasileira (Braziliaans Oogstfeest) met Fuzuê en Berirao e Banda Campiao, Correio do amor, e.v.a., 22.00 uur. Zondag 26 juni Muziekschool Amsterdam presen teert jong talent met het Jeugdorkest Amsterdam, de Junior jazz Workshop e.v.a., 13.30 uur. Zondag 26 juni N.G. La Banda, 21.30 uur; voorprogr. merengue-orkest Hasta Domingo. 20- mans salsa-orkest uit Cuba. 21.00 Maandag 27 juni Club Locale, Nederlandse bands. Dinsdag 28 juni Tool, 22.00 21.00 uur. Woensdag 29 juni Khaled, 21.30 uur. Donderdag 30 juni Talentengala, 22.00 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9