Journalistieke race tegen klok 'Ik ben een rastwijfelaar' Films Boeken Degelijk vakwerk van Louis Malle Ingewikkelde 'Afrekening' met spektakel en verrassing Handige ritselaar in een chic hotel DONDERDAG 16 JUNI 1994 Sterk spel van Irons en Binoche in 'Damage 'The Paper' haalt alle clichés over schrijvende pers uit cle kast JOS DE PUTTER Damage Te zien Alfa 1 en Movies. Am sterdam/Babylon 1Den Haag Nadat Louis Malle eind jaren vijftig naam maakte met de schandaalfilm Les amants, met voor die tijd vrijmoedige lief desscènes rond Jeanne Moreau, bleef hij ten tijde van de nouvel le vague een uiterst onderhou dend cineast. Zonder overigens ooit zo briljant te worden als zijn collega's Godard en Truf- faut. Maar Malle kon overal fil men: zijn oversteek naar de VS in de jaren zeventig leverde het prachtige, diep trieste Atlantic City op. De laatste jaren maakt hij vooral degelijk vakwerk, zoals Milou en Mai, en nu weer Damage. Damage is een typisch voor beeld van een Europese co-pro- duktie, met regisseur, schrijver en sterren uit verschillende lan den, en dat is in het verleden vaak mis gegaan. Het tekent het vakmanschap van Malle dat hij dat allemaal herkenbaar weet te houden, en bovendien zijn ac teurs (vooral Jeremy Irons en Juliette Binoche) tot prachtige prestaties stimuleert. Damage is een donker liefdesverhaal over een op en top degelijke Britse politicus (Irons), die valt voor een intrigerende Fran^aise (Binoche). Complicerende fac tor daarbij is dat deze Anna een verhouding heeft met de zoon van de politicus. Of de toe schouwer zal geloven in de hef tige passie tussen deze twee, hangt voor een groot deel af van de eerste ontmoeting. Malle laat alle poespas van dialogen weg en leunt volledig op de expres keuze, want wanneer politicus Fleming op een feestje aan An na wordt voorgesteld, doet hun blik de rest. Eindelijk eens een stel acteurs dat elkaar niet aan kijkt alsof ze een delicatesse zien staan, maar een blik die het midden houdt tussen over rompeling, angst en overgave. Dan pik je het als toeschou wer ook dat Fleming, wanneer hij de telefoon opneemt en te horen krijgt: 'Het is Anna', slechts reageert met de opmer king dat hij haar adres wil we- BIOSCOPEN AMSTERDAM 22 ALFA 2 Lifetimes 16 j dag. 13. 15.45, 18.45.21.30 ALFA 3 Shadowlandsdag. 13.15.21.30 Silverlake 16 dag. 16.30 Paris is Burning 16 j.. dag. 19.30 ALFA 4 In the Name of the Father 12 j.. dag. 18.45, 21.30. do vr ma di ook 13. 15.45 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Short Cuts 16 jdag 14. 20 ALHAMBRA 2 The Remains of the Day dag. 20.15. do vr ma en di ook 13.15, 17 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Love, Cheat and Steal 16 j.. dag. 13.15, 16. 19.15, 22 CINERAMA 2 The Pelican Brief 12 j .dag. 13.15. 16.30,20.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 The Hudsucker Proxy dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CALYPSO 2 Ace Ventura: Pet Detective, dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Un Deux Trois Soleil 16 j.dag. 14.30, 17. 19.30, 22, zo. ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Shadowlandsdag., 13.45, 19.30, zo ook 11 uur Fearless 12 j., dag. 17, 22.15 CINECENTER-PIERROT Naked 16 j., dag. 14, 16.30, 19.15, 22, zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The Blue Kite 16 j., dag. 14.30. 18.45, 21.45, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Intersection dag. 19, 21.45, za zo wo ook 13.15, 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL True Romance 16 j., dag. 18.45, 21.30, zazo wo ook 13. 15.45 CITY 1 tel. 6234579 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 True Romance 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 On Deadly Ground 16 j.. dag. 18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook 16 CITY 4 Return of the Living Dead 16j., dag. 13.15,21.30 Necronomicon 16 j., dag. 16, 18.45 CITY 5 Cool Runnings dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Intersection dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30 CITY 7 Blink 12 j.. dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30 19.45, 22, zo ook 14 eMan 16].. do di 20 00.15, zo 16.15 Lieve Jongens 16 j., zo 20 A Strange Love Affair 16 j., ma The Snapper do t/m za 2115. 16.30 Trois Couleurs: Blanc 16 j., zo t 21.15 KRITERION 1 tel. 6231708 The Snapper, dag 17.15 El Pajaro de la Felicidad 16 j. 21.30) di 22.15 :o 14.45 19.21.30 (di Sneak preview Little Buddha KRITERION 2 My Left Foot 16j.,ma 19.45 The House of the Spirits 16 j.. dag. 17. za enzo 14.45 La Ardilld Roja 16 j. dag. 22 Lifetimes 16) dag. 19.30, za zo ook 14.45 uur RIALTOl tel. 6623488 Kosh Ba Kosh 16 j.. dag. 20, 22 Bab Boy Bubby 16 j., dag. 20, 22.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Damage 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22. z 15 Tweede thriller van Jac. Toes De Nederlandse auteur Jac. Toes stuurt in zijn tweede thril ler (De afrekening) de jurist Fred Benter en de journalist Donald de Wacht weer op pad. Net als in zijn debuut Dubbelspoor. Een boek, waarmee hij een nomina tie voor De Gouden Strop ver overde. Dat is de prijs die elk jaar voor de beste Nederlandse thriller wordt uitgereikt. (In de ze 'maand van het spannende boek' wordt de Gouden Strop- winnaar 1994 op 23 juni be kendgemaakt Red.). Welis waar ging die bekroning aan Toes' neus voorbij, maar hij kwam bij de nominatie toch leuk hoog op de lijst. Om begrij pelijke redenen. Jac. Toes schrijft intelligent en soepel. Bovendien kent hjj de verhoudingen binnen het poli tie- en justitie-apparaat meer dan goed. Hij slaagt er ook in zijn verhaal enkele onverwachte wendingen mee te geven. En daar komt nog bij, dat hij over gevoel voor humor blijkt te be schikken. Dat komt ook weer bij herhaling naar boven in De af rekening die begint met een originele ontsnapping van de crimineel Danny Hecker uit de Arnhemse Blueband-bajes. De man geniet maar heel kort van zijn vrijheid. Hij en zijn vriendin komen om als hun vluchtauto te water raakt. Een ongeluk? Benter en De Wacht kunnen het niet geloven. En zij vinden re chercheur Yvon Matiber van de Arnhemse politie aan hun zijde. Maar haar bazen staan al met de doofpot gereed. Het hard nekkige trio geeft het echter niet op. Ik zou niet kunnen navertel len hoe het allemaal in elkaar zit, want Jac. Toes houdt wel van hoogst ingewikkelde toe standen. Even de aandacht la ten verslappen en de lezer is de draad kwijt. Gelukkig zijn er ge noeg spectaculaire scènes om hem of haar weer wakker te schudden. Zo haal je toch het verrassende einde. Dat zowaar ook nog 'happy' is. ten en dat hij er over een uur zal zijn. Wat de plot betreft is Damage tamelijk voorspelbaar: natuur lijk eindigt deze stiekeme liefde in een groot drama, waarbij Fle ming alles en iedereen verliest. Ook de al te zware raadselachti ge, psychologische dimensie van de film, verbeeld in de im mer zwarte kleding van Anna en haar woning die eruit ziet als een graftombe, doet de film geen goed. Hoofdzaak in de film is dat de politicus de norm overschrijdt, door te slapen met de verloofde van zijn zoon. Een achterliggend verhaal rond een incestueuze verhouding met haar broer, eindigend in diens zelfmoord, leidt de aandacht al leen maar af. Dergelijke missers maken de film uiteindelijk op inhoudelijk niveau al te oneven wichtig, maar wat blijft is het spel van Jeremy Irons en Juliette Binoche. Je hoeft Binoche al leen magr zien vertellen dat haar moeder 'erg Frans' is, en haar even horen lachen om te begrijpen waarom deze politi- i zich te verlie- Retrospectief Fellini in A'dam en Den Haag <r 20 AMSTERDAM Tuttofellini is de naam van een retrospectief van het complete werk van Federico Fellini dat deze zomer in Nederland is te zien. De films worden tussen 30 juni en 31 juli vertoond in het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam en het Haagse Filmhuis. Alle twintig speelfilms alsme de drie korte films van de on langs overleden Italiaanse regis seur worden in nieuwe 35-mm- kopieën vertoond. Enkele titels, zoals zijn eerste film Luci del Varieta (1950) zijn al jaren niet meer in Nederland te zien ge weest. Fellini's laatste film Voce della Lu na (1990) wordt voor het eerst vertoond. In het Film museum worden gedurende Tuttofellini originele Fellini- filmaffiches geëxposeerd. Over het journalistenbestaan doen prachtige mythes de ronde. Die vestigden het beeld van de onverschrokken nieuwsjager, iemand die het liefst in z'n eentje de waar heid aan het licht brengt en het zo opneemt tegen de ge corrumpeerde gevestigde orde. Zo beschouwd is de jour nalist de opvolger van de roemruchte privé-detective uit de film noir. Street Blues), ware het niet dat Ron Howard niet de juiste ma nier heeft gevonden om al die episodes te verbinden. Hij is te bang geweest voor een in zijn ogen al te losse structuur, zoals die onlangs nog met veel vak manschap door Robert Altman werd toegepast in Short Cuts. In plaats daarvan is geprobeerd om de afzonderlijke lotgevallen steeds te verweven met de race tegen de deadline van verslag gever Henry Hacket (Michael Keaton). Deze Henry is het niet eens met het voorgenomen ope ningsartikel dat twee jonge zwarten van moord beschuldigt, en al helemaal niet met de filo sofie van opponente Glenn Clo se dat voor een krant als The Sun 'de waarheid' maar één dag geldig is. Henry lijkt lange tijd een verloren strijd te voeren, ook al omdat zijn hoogzwange re echtgenote hem verwacht voor een etentje, terwijl de pagi na met de verkeerde kop al ge drukt is. De spanning wordt middels een ellenlange cross- cutting van tegenspoed op aller lei gebied en veel close-ups van de doortikkende klok flink op gevoerd. Na veel omwegen ze geviert de journalist in hart en nieren natuurlijk. Al met al is The Paper een ta melijk onbenullige en senti mentele voorstelling van zaken. Alleen Robert Duvall zet een mooie rol neer als de eenzame hoofdredacteur die met de krant getrouwd is en daarom zo vervreemd is geraakt van zijn dochter dat hij haar niet over zijn ernstige ziekte kan vertel len. Hij geeft de film dat beetje 'human interest' dat we ook kennen van Hill Street Blues, en dat Ron Howard jammerlijk heeft laten liggen omdat hij zo'n haast had met de deadline. FILM RECENSIE Soms helpt de werkelijkheid de mythe een handje: Woodward en Bemstein leidden de val van Richard Nixon in, en Peter Ar- nett versloeg de Golfoorlog vanuit Bagdad de journalis ten in kwestie werden een soort helden. The Paper, geregisseerd door Ron Howard, poetst alle romantische clichés over de journalistiek weer eens flink op. The Paper draait om verschil lende redactieleden van The Sun, een kleine sensatiekrant in New York. Tijdens de redactie vergadering leren we de stereo typen kennen: de ruwe-bolster- blanke-pit hoofdredacteur (op het lijf geschreven van Robert Duvall), de gehaaide carrière journaliste (Glenn Close), de suffe financieel redacteur, de onaangepaste alcoholische co lumnist en de slimme jongen, de nieuwsjager pur sang (Mi chael Keaton). De film volgt een dag uit het leven van deze mensen, die via een duidelijk van het succesvol le Hill Street Blues afgekeken vertelstructuur met elkaar wor den verbonden. Net als bij die politieserie is er een centraal thema de strijd om een arti kel op de voorpagina en al lerlei nevenplots, waardoor we enigszins deelgenoot worden van de grote en kleine vreugdes en tegenslagen in deze levens. Dat had allemaal erg aardig kunnen worden (deze recensent was een fervent kijker van Hill Randy Quaid (links) en Michael Keaton in 'The Paper': Redactiele den van The Sun, een kleine sen satiekrant in New York. THE MOVIES 2 In Weiter Feme, So Nah! 16 dag. 20.30; zo. ook 14.45 DerHimmel über Berlin 16 j., dag. 17.45 THE MOVIES 3 Shadowlandsdag. 17.15, 21.45, zo ook 14.45 Wildgroei 12 j., dag. 19.45 THE MOVIES 4 This Boy's Life 16 j., dag. 19.30, 22 The Secret Garden dag. 17.30, zo. ook 15 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The Concierge dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Schindler's List 12 j.. dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 4 Philadelphia dag. 13.15,16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Ace Ventura dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 6 The Pelican Brief lZj., dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI CINEAC Accidental Hero doorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Zero Patience 16 j dag. 18.30 Short Cuts 16dag. 20.30 uur, zo ook 14.30 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Michael J. Fox sympathieke schobbejak in 'The Concierge Gabrielle Anwar en Michael J. Fox in 'The Concierge': Een liefdeskwestie die niet s, gaan met het ideaal om hogerop te komen. FILM RECENSIE JOS DE PUTTER The Concierge Te zien: Tuschinski 2, Amster dam Metropole2, Den Haag Het begint als een tienerfilm uit de jaren tachtig: een keurig in het pak gestoken jongeman regelt financiële transacties vanuit z'n limousine en geeft vervolgens z'n chauffeur op dracht tegen de file in te rijden. Mi chael J. Fox heeft precies de kop, de haardracht en de zelfbewuste ma niertjes die hem in de jaren tachtig tot tieneridool maakten. Dat was het tijdperk waarin het dagelijks le ven zo glad mogelijk werd voorge steld en het leven één groot feest moest zijn althans voor de yup pies. Maar er is iets veranderd, zo maakt de film The Concierge al snel duidelijk: het personage van Mi chael J. Fox Doug Ireland is nu niet meer dan concierge in een chic hotel, een scharrelaar en rommelaar die hogerop wil. Dougs droom is om ooit een eigen hotel te bezitten op een strook kaalslag bij de Hud son. Hij heeft een optie op dat stuk land, en om aan z'n hypothecaire verplichtingen te voldoen is hij dag in dag uit bezig om zoveel mogelijk fooien te krijgen. Hij pakt het groot aan: wanneer iemand hem tien dol lar wil toestoppen, weigert hij die te accepteren. Hij staat die persoon tijdens het verblijf in het hotel ten dienste en wil dat er bij vertrek vast gesteld zal worden hoeveel zijn raadgevingen waard zijn. Alles is gebaseerd op het principe van dienst en wederdienst, wat ui teraard indruist tegen de huisregels. Doug regelt lege kamers voor een paar uur wanneer een vriend een fotomodel versiert, hij paait mensen met kaartjes voor toneel, ritselt ta fels in restaurants die altijd vol zijn en belooft zelfs een potentiële in vesteerder dat hij diens i zal chaperonneren. Laat dat nou net het meisje zijn waar hij al lang verliefd op is. De toon van The Con cierge is daarmee gezet. Veel vaart, veel druk gedoe in de grote stad en een liefdeskwestie die niet samen lijkt te gaan met de an dere levensidealen. Ondanks de voorspelbare uitkomst is The Con cierge een veel sympathiekere film dan vergelijkbare 'romantic come dy's' van de late jaren tachtig. Het ideaaltype van de macho is name lijk ingeruild tegen een veel vrien delijker soort schobbejak. Wat niet wegneemt dat maatschappijkritiek of andere diepgang nog altijd ver te zoeken is. Hedendaagse tieners moeten zich helaas nog steeds identificeren met buitengewoon fletse idolen. Daar veranderen het lachje van Michael J. Fox en de be nen van Gabrielle Anwar niets aan. Thrillerschrijver Henk Elsinck zit een beetje vast BAARN ARNO RUITENBEEK Elsinck is niet dood, hij is springlevend. De voormalige cabaretier Henk Elsink, sinds dik vier jaar auteur van goed ontvangen thrillers (met de c in zijn naam), heeft echter een probleempje. Writer's block is de fraaie term daarvoor. De man (59 jaar) die nooit van dik doenerij hield, omschrijft het zelf zo: „Ik zit een beetje vast." Dit jaar deed-ie niet mee in de race om de Gouden Strop, de prijs voor de beste Neder landstalige misdaadroman. Zijn nieuwste produkt, de vijfde, zal naar hij hoopt in 1995 het licht Dat klopt niet. Want zijn vijf de thriller is in de prullenbak verdwenen. Negen maanden had-ie er aan gewerkt, vorig jaar. Een kloeke roman, 278 pa gina's. Hoefde alleen nog te worden gedrukt. Komt vriend en tv-presentator Koos Postema langs op Mallorca, al lang de thuisbasis van Elsin(c)k. „Koos zei: 'Je moet Vaderland van Ro bert Harris lezen. Goed joh'." Een vloek: „Hetzelfde thema, hetzelfde idee. Ik kon mijn boek wel weggooien." Harris' interessante boek handelt over Duitsland van 1964 en Hitier leeft nog. De Duitsers hebben de oorlog ge wonnen, het Rijk strekt zich uit over heel Europa. Elsinck schreef over een Nederlandse stad waarin Enschede, zijn geboorteplaats, te herkennen zou zijn geweest anno 1993. Op de eerste bladzijde is er een défilé ter ere van Hitiers verjaar dag. Dan ontrolt zich eenzelfde soort drama als bij Harris. „Toeval. Domme pech. Geen van beiden wisten we van el kaar waar we mee bezig waren. Koos had de Engelse versie, het boek moest nog in Nederland uitkomen. Maar daar heb ik na tuurlijk niets aan." De ongedwongenheid moet terug. Maar hoe baas Wim Ha- zeu van zijn uitgeverij De Fon tein ook op hem inpraat, echt lukken doet 't niet. Toch zou El sinck gesterkt moeten zijn door Amerikanen. Het hoeft niet be ter te zijn, als het maar anders Grisham, spion als Le Carré, heb niet het politieverleden van danks een goed lopend verhaal, schouwburgdirecteur in Apel- Nummertje vier, het vorig jaar doorn. Ze zien die oude cabare- verschenen Dood van een me- gastar, kon wederom de toets der kritiek doorstaan. Zij het de auteur veel te snel de clou weg- gaf. Dat geeft hij zelf grif toe: „In de tweede druk hebben we daaraan gesleuteld. Kijk, ik vind het heel aardig als de lezer hal tier aankomen bij de CRI, de BVD. Research moet, maar als ik zoveel informatie moet ver garen dat het een levenstaak wordt, haak ik af." Voor alles zal de nieuwe thril ler weer een boek zijn over de crimineel, diens drijfveren, diens ziel en zaligheid. „Ik wil verwege denkt: zo is 't, zo zit het bereiken dat er mededogen c de die de buut Tenerife! (1990) zijn ge wijd. Moorc{ per fax (1991) en Biecht van een huurmoordenaar (1992) werden welwillend ont vangen door de critici. Clou Deze drie zijn in het Engels vertaald, de Amerikaanse pers schreef veel en soms lovend over Murder by fax. „Ach die elkaar, die en die heeft het gedaan. Vervolgens zaai je weer enorme twijfels, om aan het einde het effect te sorteren van: zie je wel, ik had gelijk. Of juist niet. Dat is bij 'Dood. de verf gekomen." De vijfde en die komt er, ook al duurt het eventjes zal net als de vorige boeken een in ternationaal (getint) onderwerp hebben, eventueel met een Ne derlander in een bij- of hoofd rol. Hardop denkend streept hij de (on-)mogelijkheden af: „Lie ver geen politie meer. Serie moordenaars? Is zo vaak ge daan. Maffia? Zelfde laken een staat met de eenling die buiten de maatschappij is komen te staan en daar niet helemaal zelf schuld aan is. De diepte in, meer over de mens achter de niet uit misdadiger vertellen." Blijft het zeuren, dan is uitge ver Hazeu misschien te overtui gen om de 'leuke policier' op de markt te brengen die Elsinck onlangs in acht dagen schreef. „Elke dag 25 pagina's. Begon nen als een geintje. Hazeu twij felt of het juist is voor één keer tje iets totaal anders te brengen. Hoewel, ik zou er een serie van kunnen, nee willen maken zelfs. Ik ben een rastwijfelaar, maar ik weet zeker: ik kan echt humo- pak. En wat weet ik er van af? Ik ristische dialogen schrijven, ben geen advocaat geweest als Twee agenten, die tijdens een uren durende observatie, lekker slap zitten te ouwehoeren in de auto. Dat werk." Henk Elsink: „Politie-agenten die in de auto slap zitten te ouwehoe rendat werk.foto gpd/emiel van lint

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21