'Liedje moet geen roman zijn Nadruk op 'opera-gedachte' achter mis van Rossini Dansen met allure van een videoclip Cultuur Kunst Brahms als natuurmonument Stompwijkse Streetparade New Kids on the Block houden het voor gezien Prijs voor ontwerp 'New York' Eredoctoraat voor Rudy Kousbroek No-theater in Frankrijk MAANDAG 13 JUNI 1994 17 Amsterdamse Cineac 60 jaar Amsterdam Cineac in de Amsterdamse Reguliersbreestraat be staat zestig jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum wordt van 25 juni t/m 28 augustus de manifestatie Cinema Actuel gehouden. Deze bestaat uit onder meer tentoonstellingen in Bureau Am sterdam (Rozenstraat) en in Cineac zelf. De Cineac werd in 1934 door Joh. Duiker gebouwd als de eerste bioscoop voor de door lopende vertoning van het bioscoopjournaal. Tot de jaren zestig beleefde dit journaal een grote bloeitijd. Maar met de intrede van de televisie nam het belang van het bioscoopjournaal sterk af en raakte de Cineac in verval. Tegenwoordig trekt de Cineac weer veel publiek als riks-bioscoop. Zaterdag 25 juni van 11.00 tot 18.00 uur zijn er voorstellingen over de historie van de Cine- Atelierroute in Amstelveen Amstelveen het komend weekeinde 17 t/m 19 juni) is in Am stelveen de jaarlijkse Atelier Route. Ruim vijftig kunstenaars gunnen het publiek een kijkje in hun ateliers. Ook in Nes a/d Amstel en Ouderkerk a/d Amstel, buren van Amstelveen, is dat het geval. In galerie/museum Aemstelle is een overzichtsten toonstelling ingericht. Alle deelnemende kunstenaars aan de route hebben werk ingestuurd. Titel van deze expositie is Zo- mergevoel. De ateliers zijn op vrijdag van 19.00 tot 21.30 uur te bezichtigen en op zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. The Walkabouts donderdag in Den Haag Carla Torgerson en Chris Eckman behoren tot de bezig- ste baasjes van het hele poppenland. Drie cd's met The Walkabouts in veertien maanden en tussendoor nog een live-cd van hen beiden, is een produktie die ver boven het gemiddelde ligt. „Maak je niet ongerust. Ik beloof je dat we binnen een jaar vanaf nu geen plaat zullen uit brengen." s het nog niet aan het begin van de Streetparade, afgelopen zaterdag in Stompwijk. Maar allengs groeide de belangstelling voor de swingende formaties. Het was voor de vijfde keer dat dit jazz-oude-stijl- spektakel aan de Stompwijkse vaart werd gehouden. foto hielco kuipers recensie .-lidy van der spek Floraconcert iii door Tom Sol, bariton en Mozart, Schubert, Brahms. Schumann, Wagner, Grieg. Liszt, Wolf en Mahler. Ge hoord 12/6 in de Oranjerie van de Hortus Innerlijke beleving kan op veler lei wijzen door de mens en in het bijzonder door de liedzan ger worden geuit: door al dan niet hartstochtelijke gebaren taal, betekenisvolle oogopslag, een zwoegende borstpartij of dansende tenen. Bij de bariton Tom Sol niets van dit al; zijn in nerlijke beleving kwam slechts naar buiten via zijn stem, door subtiel gedoseerde kleuring en dynamiek, door een fluwelen buigzaamheid en een uiterst verzorgde articulatie. Het recital rond bloemen en planten was qua samenstelling een beetje te vergelijken met Schuberts Winterreise. De bloem wordt metaforisch geïn troduceerd en bezit nog al eens de zelfde gevoelens en eigen schappen als de mens. Zoals de ik-persoon in 'die Winterreise' actief of associatief, moedig of wanhopig handelt of denkt om New Kids On The Block bestaat niet meer. Platenmaatschappij Sony houdt nog een slag om de arm, maar de Amerikaanse popgroep zelf heeft al laten we ten dat de opheffing een feit is. Voornaamste oorzaak: het flop pen van het jongste album 'Face The Music', de eerste plaat die zonder ontdekker en producer Maurice Starr werd opgenomen. De snelle teloorgang van de vijf tieneridolen uit Boston werd vorige week pijnlijk duidelijk toen bij een optreden in Mans- field nog slechts Jordan Knight (23) als 'Kid' kwam opdraven. „Kennelijk is iedereen met z'n eigen dingen bezig. Op deze manier heeft het absoluut geen zin meer om nog door te gaan", aldus een ontgoochelde Knight, die voorts bekende dat ook hij veel liever solo verder gaat in de muziek. New Kids On The -Block (NKOTB) werd tien jaar geleden opgericht en ontpopte zich van af eind 1988 tot de meest suc cesvolle tienerformatie 'sinds The Monkees'. In 1991 werd de jaaromzet van Maurice Starr en zijn jongens (Joe, Jordan, Dan- geleidelijk te berusten in zijn lot (der Leiermann) zo ontrolde zich ook in deze keur van bloemrijke liederen een zelfde 'levensloop'. Het meest treffende van Sols' interpretatie was die steeds weer optredende verstilling. Ook waar de tragiek oplaaide, 'saget mir, warum ihr klagt' (Wagner) legde Sol zijn stem zonder geweld of spanning in een glijdende beweging aan banden. Van Brahms' 'Feldeinsamkeit' maakte Sol een melancholisch, fragiel en doorschijnend na tuurmonument waarop ik het bekende blauwwitte schildje zou willen aanbrengen: niets aan veranderen, authentiek, eeuwigheidswaarde! Frans van Ruth was hier de ware begeleider en tegenspeler. Het behoedzaam omgaan met beide pedalen en een groot in levingsvermogen in noten en tekst zorgden voor een kleurrijk harmonische twee-eenheid. 'Wat is immers heerlijker voor de van verliefdheid schier ster vende lieddichter en voor u als concertbezoeker dan om onder bloemen begraven te worden? (citaat programmaboekje). ny, Jon, Donnie) geschat op on geveer een miljard dollar. Begin 1992 werd NKOTB er van beschuldigd niet zelf te zin gen op hun platen, maar de daaruit voortvloeiende rechts zaak werd gewonnen. Later dat jaar trok de groep zich terug om tot rust te komen. Gedurende die retraite kwam het tot een breuk met geestelijke vader Maurice Starr. Bij de presentatie van het 'veel volwassener' album 'Face The Music' dit voorjaar distanti eerde NKOTB (vanaf dat mo ment ook de nieuwe officiële naam) zich nadrukkelijk van al le voorgaande muzikale pro- dukties. „We hebben altijd lied jes gezongen waar we ons ei genlijk voor schaamden. We hebben het gedaan, omdat we zo graag beroemd wilden wor den, maar leuk is het nooit ge weest", aldus Donnie Wahlberg (24)7 algemeen beschouwd als de meest getalenteerde 'Kid' onlangs nog tijdens een promo- tiebezoek aan Amsterdajn. „We zijn op deze manier rijk gewor den, dat is de enige bevrediging die al deze jaren in het keurslijf heeft opgeleverd. Nu is het zaak dat we ook eens laten zien wat we zelf in ons mars hebben". MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Petite Messe Solennelle van Rossini door het Voorschotens Kamerkoor o I v Nico Hovius M m v Joanette Zomer, sopraan, Bernadette Bouthoorn, alt, Marcel Reyans, tenor. Donald Bentvelsen, bas. Henn Heu velmans, piano en Ronald van Baekel. or gel Gehoord: 11/6 in het Kruispunt, Voorschoten Gioacchino Rossini (1792-1868) hield vast aan de traditie van de achttiende eeuw; hij bleef het clavecimbel trouw en moest niets hebben van het nieuwe hamerklavier, evenmin van gas licht en van de stoomtrein. Hij reisde per postkoets en compo neerde halsstarrig bij kaarslicht of olielamp. In de kortste helft van zijn le ven, de eerste 37 jaar, compo neerde hij een veertigtal ope ra's, pas ruim 30 jaar later nog enkele liederent wat piano- en kamermuziek, een Stabat Mater en de "Petite Messe Solennelle'. Juist door die grote tijdsspan ne tussen de verschillende com- Stil zal het rond de band uit de streken rond Seattle echter niet worden. Dezer dagen touren ze uitgebreid door Europa, dat ge rust als het nieuwe moedercon'- tinent van The Walkabouts mag gelden nu de groep zonder een Amerikaans platencontract zit en de cd's laat uitbrengen door SubPop Europa. De nieuwste heeft als titel 'Setting the Woods on Fire' en bevat dezelfde opzwepende folk-pop-punk rock als we op eerdere platen mochten horen. Wat dat betreft week de voor laatste cd, 'Satisfied Mind', be hoorlijk af van dit stramien. Op die cd coverden The Walka bouts folk- en countryliedjes van illustere grootheden als Nick Cave, Gene Clark, Marga ret O'Hara, Robert Forster en Johnny Rivers. Carla Torgerson: „We hadden gedacht dat we die plaat zo klaar hadden. Je denkt: de num mers zijn er al en we gaan ze akoestisch opnemen, dat moet in een paar dagen kunnen. We kwamen er al snel achter dat rustige muziek moeilijker op te nemen is. Er is geen ruimte voor fouten." Chris Eckman: „Je leert je be perkingen dan snel kennen. Toen ik uit de studio kwam. heb ik de akoestische gitaar in de hoek gesmeten om lekker weer eens op mijn elektrische te spe len. Heerlijk..." 'Satisfied Mind' gold voor de band aanvankelijk als tussen doortje. Het moest bovendien goedkoop, want als ze niet te vreden zouden zijn over het eindresultaat mocht het niet al te veel_geld hebben gekost. Op 'Satisfied Mind' laten The Walkabouts zich begeleiden posities ligt het voor mij niet zo voor de hand om deze plechtige mis zo typisch 'opera-achtig' te noemen, wat ieder handboek zo makkelijk suggereert. Het ligt veeleer aan de persoonlijke be nadering van dirigent en uitvoe ring. Zaterdagavond was er een dirigent. Nico Hovius, die zich duidelijk had laten beïnvloeden door de 'opera-gedachte', door gebruik te maken van een gloednieuwe moderne concert vleugel en vier jonge weelderige operastemmen, met name de tenor. Nou geloof ik niet dat Rossini het ooit had toegestaan om op deze piano te spelen; even zo goed weerklonk dit instrument onder de handen van Henri Heuvelmans buitengewoon ex pressief, vol bravour of met een grote tederheid. Nergens liep het uit de hand. Het harmoni um werd door deze zee van klank wel een lachertje: het had namelijk niets te vertellen dan in het hele kleine solootje na de door tal van vrienden. Onder wie Petér Buck van REM, al werd die vriendschap pas tij dens de opnamen gesloten. Een andere kennis die een gastrol vervult, is Mark Lanegan van de groep Screaming Trees, terwijl ook Terry Lee Hale is te horen. Hale's laatste album werd door Chris Eckman geproduceerd. Terry kennen we al een jaar of tien. Hij was barkeeper in een stadje net buiten Seattle. Hij or ganiseerde ook muziekavonden in het weekeinde. Op woens dagavond speelde hij altijd in zijn eigen café. We gingen er op een dag kijken. Niet omdat we er iets van verwachtten, maar omdat we hem wel een geschik te peer vonden. We hebben er drie uur ademloos zitten luiste ren. Wat een songs! En hij heeft er wel driehonderd." Chris Eckman heeft geen re den voor jaloezie. Zijn eigen songs mogen er zijn. De ruige, maar toch folky aanpak van de liedjes weerspiegelt precies de inhoud van de teksten. In Eck man's songs lopen vele eenza me, onbegrepen losers rond met een gemoed vol wanhoop en gebroken illusies. Dat er in de songs op 'Setting the Woods on Fire' zo veel branden wor den gesticht, is geen toeval. „Branden," vertelt Carla Torger son, „zijn in de streek rond Se attle aan de orde van de dag. Chris: „Iets in brand steken doen mensen om iets volledig kapot te maken, maar ook om uiting te geven aan hun woede. Bovendien moet het opvallen. Een brand is iets dat niet onop gemerkt voorbij gaat. Iedereen in de stad moet weten dat het gebeurd is. Eckman is een gedreven mu zikant, en een rusteloos reiziger, suggestief gespeelde Preludio Religioso voor piano. De vier solisten hadden stuk voor stuk een prachtige stem met een grote draagwijdte. Het accent lag jammer genoeg te veel op het Bel canto zingen waardoor de tekst inhoudelijk wat werd verwaarloosd. Het koor zong mooi en be trokken en was veel meer een gulden middenweg tussen dra ma en devotie. In het 'Cum Sancto Spiritu in Gloria Dei Pa- tris, Amen' moest Hovius wel even zeer nadrukkelijk dirigeren om de vier stemsoorten weer in het gareel te krijgen; ook werd het langdurige Amen hier niet doorzichtig genoeg, maar dat was meer te wijten aan de akoestiek dan aan de zangtech niek. Het absolute hoogtepunt voor het Voorschotens Kamer koor lag in de laatste twee de len, het 'Agnus Dei' en 'Dóna nobis pacem'. De uitvoering ge tuigde hier van een grote sere niteit, opvallend mooie articula tie en een pure homogeniteit. die zijn ervaringen in liedjes verpakt. „Teksten moet altijd dubbel zinnig zijn. Laat de mensen maar raden of zelf conclusies trekken. Praten over teksten doen we eigenlijk nauwelijks. Ik probeer wel meer en meer ver halende liedjes te schrijven. Verhalen zijn altijd gemakkelij ker te volgen en uit te leggen dan de impressionistische tek sten die ik in het begin schreef. Toen hoefde er geen samen hang in te zitten. Nu moet ik oppassen. Liedjes moeten geen romans worden. Want vergeet niet: het gaat om de muziek. Als iemand bin nenkomt in een zaal waar je staat te spelen en geen woord van de tekst kan begrijpen, maar toch spontaan op de mu ziek reageert... Als dat werkt, is het goed. Pas als dat voor de bakker is, wil ik over teksten praten." The Walkabouts treden don derdag 16 juni op in Het Paard in Den Haag. Beeldhouwer Kienholz overleden LOS ANGELES Rtr/ANP Edward Kienholz, de beeld houwer die de kunstwereld meermalen tegen zich in het harnas joeg met zijn agres sieve. vaak erotische werken, is overleden. Kienholz was 66 jaar oud. Hij genoot in Ne derland vooral bekendheid door de Beanery, een nage bouwd café dat sinds de ja ren zestig tot de collectie van het Stedelijk Museum in Am sterdam behoort. Volgens Kimberly Davis, directeur van de Louver Ga lerie in Los Angeles, overleed de beeldhouwer aan een hartaanval in zijn woning in Hope, Idaho. Kienholz werd geboren in Fairfield, Was hington, op een boerderij. Hij is als kunstenaar autodi dact. Zijn werk werd be schouwd als een sociaal commentaar op de zelfkant van het leven. Veel van zijn werken hadden prostitutie, kindermishandeling, abor tus, dood, armoede en de verschrikkingen van de oor log als onderwerp. De beeldhouwer kwam voor het eerst nationaal in opspraak in 1966 door het werk „Back Seat Dodge 38". Daarin beeldde hij een stel uit dat de liefde bedreef op de achterbank van een auto. De autoriteiten in Los Ange les waren zo woedend over het beeldhouwwerk dat zij trachtten te voorkomen dat het zou worden tentoonge steld in het LA County Muse um. Kienholz won de strijd, maar zijn werk kreeg een minder prominente positie. Dodge" is er nog altijd te zien, inmiddels wel op een meer vooraanstaande plaats. In de loop der jaren werd Kienholz als beeldhouwer steeds bekender en zijn werk, onder meer over prostitutie in Nevada en Amsterdam, controversiëler. Werken van Kienholz staan in musea door heel Europa, behalve in Amsterdam ook in Stuttgart, Parijs, Stockholm, Keulen en Berlijn. aix en provence De Japanse acteur Tanshiu Kanogeeft een voorstelling, 'Living spiritual good', tijdens de introductie in de Zuidfranse stad Aix-en-Provence van het enige No-theater dat ooit buiten Japan is opgericht. Het klassieke Japanse dans-drama-gezelschap werd opgericht door de Frans-Japanse associa tie in deze stad. Kano heeft het No-theater geleerd en onderwezen in Kumamoto, in het zuiden van ja pan. foto ep a amsterdam Het interieur en het designbeleid van hotel 'New York' in Rotterdam is eervol vermeld bij de Designprijs van de Europese Gemeenschap. Het vorig jaar geopende hotel krijgt de onder scheiding samen met vijf andere Europese be drijven. De Designprijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan Europese bedrijven die zich onderscheiden door vormgeving op alle gebieden: produkten, bedrijfshuisvesting en -inrichting en hun grafi sche ontwerpen. 42 Europese bedrijven hebben meegedongen. Twee jaar geleden viel de PTT in de prijzen. Winnaars zijn verder het Duitse bedrijf 'Vitra' (kantoonneubilair), het Deense 'Kompan' (speeltuinmeubilair), de stichting'Interieur in België en de Portugese bouwer van treinstellen 'Sorefame'. Hotel 'New York' is gevestigd in het markante voormalige kantoorpand van de Holland Ame rika Lijn, pal aan de Nieuwe Waterweg. Het staat nu nog in de kaalslag aan de Wilhelmina- kade waar de komende jaren nieuwbouw ver rijst, onder de koosnaam 'Manhattan aan de Maas'. De meeste eer voor de vormgeving valt ontwerpster Dorine de Vos ten deel. groningen anp In aanwezigheid van prinses Margriet ontvangen de Japanse fysicus dr. Akito Arima en de schrijver Rudy Kousbroek op 17 juni een eredoctoraat van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). De uitreiking heeft plaats in de Groningse Martinikerk tij dens een openbare vergadering van het college van dekanen ter herdenking van de 300e verjaar - Rudy Kousbroek krijgt de on derscheiding van de universiteit wegens zijn unieke, intellectue le rol in de Nederlandse culture le wereld. Zijn talrijke bundels en essays bewegen zich van het terrein van de wiskunde en de natuurwetenschappen tot de taalwetenschap en de gedrag studie. Kousbroek heeft naam gemaakt als bestrijder van aller lei vormen van wartaal en mys tificatie. Volgens de Groningse universiteit heeft hij voor de verspreiding van hedendaags fi losofisch gedachtengoed meer gedaan dan menig professio neel filosoof. Met zijn vele pu- blikaties over het voormalig Ne- derlands-Indië heeft hij bijge dragen aan het zo noodzakelijke debat over het koloniale verle den van Nederland. recensie maarten baanders Leerlingenuitvoenng Balletschool Inge v den Broek. Gezien 12/6, schouwburg, L Jazz- en showdans zijn het visi tekaartje van Balletschool Inge van den Broek. Dit bleek duide lijk in de uitvoering die 230 leer lingen, aangevuld door gast- groepen, gisteren in de Leidse Schouwburg gaven. Er waren nummers van alle niveaus^ Kin deren, intermediates, gevorder den en selectie lieten met veel enthousiasme zien wat ze kon den. De jazz- en showdansstuk ken werden vlot gedanst, straal den veel vrolijkheid uit en bena derden nu en dan, mede door licht- en rookeffecten, de allure van videoclips. Vooral het hip hopnummer was een succes en ook de choreografie waarin een gevecht tussen twee rivaliseren de benden werd uitgebeeld ver dient vermelding. Op de balletschool van Inge van den Broek worden behalve jazz- en showdans klassiek bal let en flamenco geleerd. Ook hiervan stonden nummers op het programma. Op zichzelf wa ren deze onderdelen aardig om te zien, al waren de klassieke choreografieën erg eenvoudig en zoetelijk en bleef de flamen co wat statisch. Maar een echt bezwaar was dat deze dansstuk ken slecht pasten tussen de veel levendiger jazz- en showdansen en daardoor de lijn van het pro gramma onderbraken. Daarbij komt dat de uitvoering in zijn geheel erg lang was en ging sle pen doordat de wisselingen tus sen de nummers te veel tijd na men. Juist bij jazz- en showdans is het belangrijk dat deze in een vlotte stroom gepresenteerd worden. Een speciale vermelding ver dienen de kleinste deelnemers. 4 t/m 6 jaar. Last van verlegen heid hadden ze absoluut niet en met hun grappige, soms 'ge waagde' bewegingen wisten ze moeiteloos de zaal voor zich te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17