'De agenda is blanco en dat geeft me een heerlijk gevoel' Rtv show Fantastisch, om met nieuws bezig te zijn' 'De weg van het snelle succes heb ik omzeild' Leontine Ruiters naar Veronica VRIJDAG 10 JUN11994 10 Simone Kleinsrna neemt een jaar de tijd voor zichzelf Bijna tweehonderd keer speelde Simone Kleinsma de rol van mrs. Lovett in de Sond- heim-musical Sweeney Todd. Deze week valt het doek en dat is voor Kleinsma een ware opluchting. Na zeventien jaar zo goed als onafgebroken op de planken te hebben ge staan, acht ze de tijd gekomen voor een jaartje rust. De eerste ochtend gebruikt ze om „eens lekker uit te slapen". En de eerste vrije avond thuis voor de buis brengt ze door met zappen. Behoudens een paar televisieshows met André van Duin heeft de blonde vedette de komende tijd geen verplichtingen. „De agenda is helemaal blanco." De bliksemcarrière van Rick Nieman HILVERSUM »GPD Zijn eerste seizoen als presenta tor/verslaggever van Chirurgen- werk zit er inmiddels op. De presentatie van genoemd pro gramma nam Rick Nieman over van Joop Daalmeijer. Niet dat hij iets had met de medische wereld, maar 28-jarige Rick is nu eenmaal zo'n ondernemend type dat meteen 'ja' roept. Nu maar afwachten of Veronica doorgaat met Chirurgenwerk. Mocht dat het geval zijn, dan gaat Nieman ook door. Zeker heid bestaat er in elk geval wel over zijn positie als presentator- /verslaggever/redacteur van de dagelijkse actualiteitenrubriek 2 Vandaag (het samenwerkings project van Veronica's Nieuws lijn, TROS Aktua en EO's Tijd sein). De drie omroepen maak ten onlangs bekend dat het sa menwerkingsprogramma de proefperiode heeft doorstaan en voor onbepaalde tijd verder gaat. Met een gemiddeld aantal kijkers van zo'n 650.000 heeft het actualiteitenprogramma een stevige positie in de voor avond veroverd op Nederland 2. Rick Nieman is het vaste gezicht op de dinsdag- en donderdag avond, de dagen dat Veronica ook de eindredactie voerrover 2 Vandaag. Zonder stropdas en colbert lijkt Rick Nieman in geen enkel opzicht op de keuri ge, nette, ietwat arrogantie uit stralende 2 Vandaag-presenta- tor. Nieman is eerder baldadig dan keurig. Ja dat image. Ideale schoonzoon. Moetje daar blij mee zijn?", vraagt hij zich af. „Niet iedereen kan het zich voorstellen, maar ik was op de middelbare school zo'n links vroegrijp mannetje. Een rel- schoppertje dat het altijd beter wist. Tegendraads was ik. Lek ker schoppen tegen het esta blishment." Zijn journalistieke carrière be gon op het Keizer Karei College in Amstelveen. „Het bekende verhaal, hè. Redacteur van de schoolkrant. En behoorlijk fana tiek waren we. We schreven re censies van popconcerten, in terviewden beroemdheden die onze school bezochten en haal den ons grote moeilijkheden op de hals door zeer kritisch te schrijven over de kroning van Beatrix. Schandalig vonden we het dat daar zoveel geld in ging zitten. Schoolbestuur en ouder raad in rep en roer. De journalistiek heeft hem nooit meer losgelaten. „Het is heerlijk om met nieuws bezig te zijn. Je overal mee te mogen be moeien en aan iedereen te kun nen vragen wat je wilt. Ik wil al les weten." Nieman was een snelle leerling. Hij sloeg op de lagere school een klas over. Met zijn VWO-di- ploma op zak stapte hij als ze ventienjarige op het vliegtuig naar Amerika. Zijn plan om journalist te worden nam hij mee. Hij volgde een universitai re studie journalistiek en haalde een Master's politicologie. „In Amerika wordt journalistiek een stuk serieuzer genomen dan hier. Politici houden daar veel meer rekening met journalisten. Ze komen niet onder persver klaringen uit. Ze zullen moeten verschijnen voor de pers. Of ze nu willen of niet." Na vijf jaar, het moment dat Nieman merkte dat hij ging ver amerikaniseren („ik at elke dag hamburgers") besloot hij terug te keren naar Nederland. „Zou ik voor Amerika hebben geko zen, dan had ik een lange weg moeten bewandelen om carriè re te maken. Je begint als telex- scheurder bij een kleine krant ergens in een klein stadje en na twee jaar mag je misschien naar Dallas. .Als je dan echt goed bent, kun je naar Los Angeles om op je 45ste eindelijk voor het \Vitte Huis in Washington te staan. Opportunist als ik ben, duurt me dat te lang." Terug in Nederland ging hij werken als verslaggever voor het financiële programma Euro pean Business Weekly dat de AVRO enige tijd uitzond. Het programma werd een jaar laten overgenomen door de Financial Times, die CNN bij het pro gramma betrok. Plotseling werkte Nieman voor hèt nieuwsstation van de wereld. „Dat was hard aanpakken. CNN stak al zijn geld in grote projec ten en dat was op dat moment de Golfoorlog. Wij werden hele maal uitgeknepen, maar het was een fantastische ervaring. En het is toch leuk als je kunt zeggen dat je een jaar voor CNN hebt gewerkt." RTL4 lijfde Nieman vervolgens in als verslaggever voor het Nieuws. Dat het hier, anders dan in de States, met een carriè re snel kan gaan ondervond Nieman een jaar later. Veronica benaderde hem. Of hij presen tator wilde worden van Nieuws lijn. „Ik was net 26, dacht aan een presentatiebaan over vijf of tien jaar maar was ijdel genoeg om ja te zeggen. Daarbij ging Nieuwslijn de uitzendingen vanaf lokatie doen en dat bete kende de hele wereld over rei zen. Als het enkel een studio - presentatie was geweest had ik het waarschijnlijk niet gedaan." Weer een jaar later („Mijn loop baan lijkt zich inderdaad in pe riodes van steeds een jaar te ontwikkelen. Toeval.") besloten Veronica, TROS en EO samen 2 Vandaag te gaan maken en be landde Rick Nieman alsnog achter de presentatiedesk in de studio. „Gelukkig kan ik ook op pad. Dat heb ik absoluut nodig om mijn werk interessant te blijven vinden. Dat wil ik niet missen. Televisie maken is fantastisch. Steeds blijven nadenken over het visualiseren van een onder werp. Een beetje Spielberg spe len", zo omschrijft Nieman het. Over de samenwerking tussen Veronica, TROS en EO in 2 Van daag is hij tevreden. „Je merkt toch dat elke omroep zijn toe gevoegde waarde heeft. De TROS heeft vaak meer oog voor de onderwerpen die dicht bij de mensen staan. Medische of op de consument gerichte onder werpen. De EO is eerder ge neigd aandacht te besteden aan onderwerpen als genetische manipulatie, abortus en eutha nasie, zonder te preken. Wij richten ons vaker op het buiten land." Volgens Nieman zijn de drie verschillende ploegen verras send snel aan elkaar gewend. .„Samenwerken moet je leren. Wat mij betreft mag die samen werking nog steviger. Gewoon één grote club in plaats van de afzonderlijke redacties die we nu nog vormen. Veronica wil daar heel ver in gaan. De TROS en EO helaas nog niet." HILVERSUM MARTIN HERMENS Halverwege dit thea- terseizoen kreeg ze ineens het gevoel van: nou is het even genoeg ge weest. Simone Kleinsma voelde dat ze aan rust toe was. „Ik had niet verwacht dat ik dat nodig zou hebben. Maar het schijnt te moeten. Dat gevoel overkomt je ineens, het bekruipt je. En ik denk dat het wel eens goed is om helemaal op jezelf terug te vallen. Het is niet zo dat ik hele maal niks ga doen. Maar de agenda wordt niet volgepropt met allerlei klusjes." Joop van den Ende, haar pro ducent en manager, heeft geen pogingen in het werk gesteld om haar op andere gedachten te brengen. „Ik verkeer in de ge lukkige omstandigheid dat ik een jaar vrijaf kan nemen. Ik heb jaren meegemaakt dat ik zenuwachtig werd van de vraag: wat ga ik volgend jaar doen? Nu heb ik het gevoel van: oh, wat heerlijk. Een jaar niets doen. In derdaad, een prettige bijkom stigheid dat ik me dat kan per mitteren." Ze heeft drukke jaren achter de rug. Ze rolde van de ene mu sical in de andere. Eén jaar speelde ze zelfs drie grote musi cal-rollen: in Sweet Charity, Les Misérables en Funny Girl. „Al die dames zitten op een be paald plekje in mijn hoofd. Ik heb nu even de tijd nodig om mijn hoofd artistiek leeg te ma ken. De laatste jaren waren fy siek heel zwaar. Ik merk dat ik een beetje moe ben. Niet dat ik het niet meer kan opbrengen. Maar er moet een frisse wind doorheen. En dat kan alleen maar goed zijn, denk ik." Heerlijk Wie mocht denken dat Simone Kleinsma is uitgekeken op het theater, heeft het volslagen mis. In de musical voelt ze zich vol ledig in haar element. „De com binatie van zingen, dansen en acteren vind ik heerlijk. Ik kan er artistiek gezien mijn ei volle dig in kwijt. Musicals doen is voor mij het leukste dat er be staat. Ook al is het fysiek heel zwaar. Vorig seizoen deed ik een personality show. Dat beviel mij ook heel goed. Daar zat ook alles in. Alleen zit je in zo'n show niet vast aan een verhaal, dus kun je er alles in stoppen watje maar wilt." Toneelstukken ziet ze zich niet zo gauw doen. „Ik zou de muziek zo missen", zegt Simo ne Kleinsma. „Ik ben een echt muziekmens. Muziek is belang rijk voor het creëren van sferen. Ik vind het heerlijk als er mu ziek zit onder scènes. Dat helpt je als acteur, maar ook als pu bliek, om in het verhaal mee te gaan. Dat werkt op toneel pre cies hetzelfde als in de film." Na zes jaar musicals met Jos Brink: en Frank Sanders en twee jaar André van Duin-revue maakte Simone Kleinsma in 1989 de grote stap. Met Sweet Charity vestigde ze zich defini tief als musical-ster. Critici noemden haar meteen de op volgster van Conny Stuart en Jasperina de Jong. „Sweet Cha rity was een enorm succes. Er was zo veel vraag naar, dat we het twee seizoenen hebben ge speeld. Dat ligt niet alleen aan mij, maar aan de totale produk- „Ik had het geluk dat het een tijdje stil was wat musicals be treft", zo verklaart ze het succes van Sweet Charity. „Misschien heb ik met die show wel bijge dragen aan de plotseling weer gegroeide belangstelling voor musicals. Sweet Charity is min of meer mijn doorbraak ge weest. Ik was ineens landelijk bekend. Ik werd gebombar deerd tot musical-ster. Dat er vaar je als een gigantisch warm bubbelbad met lekkere luchtjes. Maar dan begint het pas. De mensen verwachten steeds meer van je. Dan vraag je je wel eens af of je dat kunt waar ma ken." Na een kortstondige zelfanalyse meent ze al met al te kunnen zeggen daarin te zijn geslaagd. „Ik heb ontzettend leuke rollen kunnen spelen en daar waan zinnig veel van geleerd. Ik heb tot nu toe mooie dingen ge daan." V reselij k moeilij k Ze verwijst naar haar laatste rol in Sweeney Todd. „Die muziek van Sondheim was vreselijk moeilijk om in te studeren. Ie mand die zulke moeilijke mu ziek schrijft, moet zangers ha ten. Maar het grappige is nu dat ik merk, dat ik veel meer dingen aankan. Wie eenmaal met Sondheim-materiaal gewerkt heeft, kan daarna veel en veel meer." Ze noemt zich een Sond- heim-fan. „En dat ben ik nu nog meer geworden. Die man schrijft musicals die zich van een hele hoop andere onder scheiden. Neem nou Sweeney Todd. Dat is een heel raar ding. Maar wèl enig om te doen. Ik zou graag meer van Sondheim willen doen. De eerste helft van Into the woods bijvoorbeeld. Dat vind ik zo knap gevonden. De tweede helft van die musical is niet zo geweldig, een beetje te ver gezocht." Er was sprake van dat Robert Long een musical voor haar zou schrijven, maar dat plan is op de lange baan geschoven. „Ik las pas geleden dat Robert en ik ru zie zouden hebben. Dat is hele maal niet zo. Er kwamen ge woon allerlei andere dingen tussendoor.Ook Robert Long heeft veel andere zaken te doen en moet dus zijn"tijd zinvol in delen." Sunset Boulevard, de recente musical van de Britse compo nist Andrew Lloyd Webber, staat hoog op haar wensenlijst- je. „Een herkenbaar verhaal met prachtige muziek. En dan heb ik het nog niet eens over de schit terende decors", zegt ze over de show die ze in Londen zag. „Die rol van Norma Desmond zou ik graag eens willen spelen. Of dat er ooit van komt? Ik hoop het. Ik geloof dat ik maar eens een kopje koffie met Joop van den Ende moet gaan drinken. In het najaar moet ze beslis sen wat ze in het volgende thea terseizoen gaat doen. „Dat is voor mijn gevoel nog heel ver weg. Normaal gesproken moet je rond de premièredatum van de produktie waaraan je op dat moment werkt al weten wat er het jaar daarop gaat gebeuren. Die druk heb ik nu niet. En dat is heerlijk. Alles staat nog open. Ik heb nu de tijd om na te gaan wat ik het liefst zou willen doen. En dan moeten we nog zien of dat haalbaar is, natuurlijk." Privé probeert ze de komende tijd weer wat zaken op een rijtje te zetten. „Mijn dagen zijn vrij kort. Met al die files moet je steeds vroeger op pad. En ik ben altijd laat diuis. Dus hou je weinig tijd over om aan jezelf toe te komen. Je zult mij niet gauw met een boek op de bank zien zitten. De contacten met vrienden en familie lopen ook heel raar. Gelukkig bestaat er zoiets als de telefoon. En toch is het dat allemaal waard. Ik heb een heerlijk vak; de bevrediging die je eruit haalt is enorm." Plannen om naar het buiten land te gaan, heeft ze niet. „Het buitenland lonkt niet naar mij en ik lonk niet naar het buiten land", zegt ze resoluut. „Ik heb nooit de ambitie gehad om naar Duitsland of Londen te gaan om er te werken. Ik voel me hier prettig, heb geen behoefte ora naar elders te vertrekken. Mis schien één jaartje naar Londen. Gewoon omdat ik dat een leuke stad vind. De sfeer daar komt overeen met Amsterdam. Maar er lopen daar veel werkloze ac teurs en actrices rond. Je moet van heel goede huize komen, willen ze je daar hebben." Rob Janszen hoopt in Carré doorbraak te forceren GORINCHEM - GPD pi en avond in Carré met Rob I Janszen. De vraag is alleen nog of dat gebeurt aan het begin of het eind van de theatertour, die volgend seizoen op stapel staat. Maar dat Jans- zens droom in vervulling gaat, zo veel is wel zeker. Een cadeautje van Conamus- directeur John de Mol senior, figuurlijk overhandigd bij de presentatie van Robs CD Jij en ik, die ook een nieuwe periode in zijn leven inluidt. „Ik heb het album aan John de Mol overhandigd, ik wilde hem eren. Die man heeft zo veel gedaan voor het Nederland se produkt. Maar dat had dan weer tot gevolg dat John iets terug wilde doen. Hij vertelde dat hij zwaar had zitten peinzen. De Zilveren Harp van Conamus had ik al gekregen. En om na tien jaar weer met een aanmoedigingsprijs te komen, zou natuurlijk wat vreemd zijn. En ach, zei John, de Gouden Harp wordt toegekend als erkenning van het levenswerk van een artiest: die zou nog wel komen. Het werd een avond in Carré. Want, zo zei John, het is godgeklaagd dat jouw naam nog nooit in neonletters op Carré heeft ge staan. Toen ik dat hoorde, werd ik een beetje stil." Giganten Erkenning voor zijn werk heeft Rob Jans zen altijd wel gehad. Ook in het begin van zijn carrière, toen hij furore maakte met zijn gezelschap Pluche en Plastic. En lof was er ook toen hij twee jaar geleden deelnam aan de finale van het Nationale Songfestival. Niet dat hij won, maar in druk maakte Janszen wel met z'n aanpak. Maar zijn naam ligt nog niet op ieders lippen. Anders gezegd: slechts een select publiek kent hem. Dat ligt ook een beetje aan hemzelf, weet hij. Hij heeft een aan tal talenten, wilde van alles, deed dat ook'. Maar er is ook nog een andere oorzaak: „Ik ben wars van het sluiten van compro missen. Ik heb nooit een knieval willen maken voor het grote Joop van den En- de-gebeuren. Want voor het grote pu bliek ben je pas echt doorgebroken als je in de produkties uit die stal opdraaft. Lie ve, goedbedoelende mensen vragen me wel eens: waarom doe je pou niet eens mee aan zo'n Sterren-Soundmixshow? Ik Rob Janszen: „Ik zing over de kleine dingen die alleen maar futiel schijnen, maar die in de levens van mensen van doorslaggevende betekenis zijn." foto pr doe dat niet. Ik heb altijd de weg van het snelle succes willen omzeilen. Ik heb nu, na dertien jaar, besloten een keuze te maken. Ik richt me niet meer op een aan tal dingen tegelijk, ik concentreer me voortaan op het theater. Kijk, ik kan wel blijven vertellen dat ik voor 28.000 men sen in Berlijn heb gespeeld op de SPD- dag en dat ik in het voorprogramma van The Beegees heb gestaan. Maar wat schiet je daarmee op? Dat is leuk voor de ge schiedschrijving. Waar het om gaat is dat ik in het theater wil staan en dat er men sen komen kijken." Aan zijn besluit hangt wel een prijs kaartje. Nu Janszen al zijn geld in de the- aterproduktie heeft gestoken, moet hij flink afzien. „Zo heb ik net benzine ge tankt op de spaarzegeltjes. Ze hebben het wel eens over droog brood eten. Dat doe ik dus nu. Gelukkig, als een geschenk uit de hemel zou je haast kunnen zeggen, belde onlangs iemand op die als sponsor van het theaterprogramma wil optreden. Ik weet het niet, hoor, maar je bent op zo'n moment toch geneigd in Voorzie nigheid te geloven." Bezielde muziek „Ik heb altijd het idee gehad: laat mij proberen de Nederlandse taal aan het spreken te krijgen. Er bestaan natuurlijk veel liedjes in het Nederlands. Maar met alle respect voor de collega's: die zijn of 'Doe Maar'-getint of het zijn smartlap pen, althans vaak als het gaat om heden daagse uitingen. Maar Nederlandse soul, in de zin van: bezielde muziek, die be staat niet. Taboes doorbreken hoef ik niet. Alles wat je aan taboe kunt verzin nen is al, en door Paul de Leeuw defini tief, uit de weg geruimd. Ik zing over de kleine dingen die alleen maar futiel schij nen, maar die in de levens van mensen van doorslaggevende betekenis zijn." Dat wordt hem wel eens kwalijk geno men. 'Je stelt je zo kwetsbaar op', is hem verweten.. „Bijvoorbeeld bij zo'n liedje dat gaat over de gevoelens die je kunt koesteren voor je ex-partner, terwijl je al lebei al met een nieuw leven bezig bent. Maar die gevoelens leven bij mensen, dat weet ik zeker. Waarom zou je er dan geen melding van maken in je teksten? Daarbij verlies ik de functie van de muziek nooit uit het oog. Maar die is onlosmakelijk met de tekst verbonden. En andersom. Daarom vormen tekstschrijfster Han Buenen, componist Han Buenen en ik zo'n eenheid. We begrijpen elkaar en we vullen elkaar aan. Tekst en muziek, vorm en inhoud, ze zijn allebei even belangrijk. Met als verbindend element, als geestes gesteldheid: de blues. Dat is een wezens kenmerk van me. Dat zie je nu maar weer: een ster willen zijn en enige gefun deerde hoop hebben dat dat lukt, maar tegelijkertijd de tegenkant van geen brood op de plank kennen. Dat zal ook de boodschap zijn van de theatershow: Ik sta hier nu wel als ster, maar weet waar ik vandaan kom en wat er aan vooraf is ge- Leontine Ruiters Leontine Ruiters, assistente bij het RTL-programma Rad van Fortuin, stapt over naar Veronica. Ruiters heeft een driejarig contract gesloten met de publieke omroep om een eigen programma te gaan presenteren. Voormalig fotomodel Leontine Ruiters assisteert presentator Hans van der Togt reeds enkele jaren met zijn programma, maar is on dermeer door haar verschij ning inmiddels populairder dan Van der Togt zelf. Naast Rad van Fortuin presenteer de ze bij RTL het modepro gramma For You en ze speelde ook een rol in de dramaserie VrouwenvleugeL Bij Veronica hoopt ze haar loopbaan meer uit te kun nen bouwen. Ruiters is het tweede RTL- gezicht dat in korte tijd bij het commerciële station op stapt. Onlangs liet presen tatrice Manuela Kemp van Eigen Huis en tuin weten dat zij haar carrière bij de KRO voort zal zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10