True Romance: Liefde voor pulpfilm Film/Boeken Spaanse regisseuse Miró maakt knappe, ouderwetse vrouwenfilm Koenegracht en Barnard bezingen moderne mens Mercedes Sampie- tro als restauratrice Carmen in 'El Pa- jaro de la Felici- DONDERDAG 9 IIJNI 19942111 Bioscoopbezoek blijft stijgen Amsterdam» 1 Iet bioscoopbezoek is in de eerste drie maanden van dit jaar gestegen met zo'n 10 procent ten opzichte van de zelfde periode in '93. Hiermee wordt de stijgende lijn voortgezet van vorig jaar. In '93 werden 16 miljoen bezoekers geteld, 16 procent meer dan in '92. De toppers van '94 zijn lot nu toe de Films Schindler's List van Spielberg, Aladdin van Disney en Mrs. Doubtfiremet in de hoofdrol Robin Williams. De Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) maakt deze cijfers be kend ter gelegenheid van de Nationale Bioscoopdag, die van daag wordt gehouden. Volgens de NFC zijn de goede resultaten onder meer het gevolg van het feit dat bioscoopexploitanten de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in de modernisering van hun theaters. Betere service voor bioscoopbezoeker Amsterdam De bioscopen willen zich specifiek gaan richten op de doelgroep van publiek ouder dan 30 jaar. Die leeftijdscatego rie blijkt minder vaak naar de film te gaan dan jongeren. Om ook de ouderen naar de bioscoop te lokken, zullen service en reser veringsmogelijkheden worden verbeterd. Een eerste element in die strategie is het starten van een 06-informatienummer, de zo genoemde BelBios. Via nummer 06-9363 kan het publiek gege vens krijgen over de filmprogrammering in eigen omgeving en in het hele land. De BelBios verstrekt ook informatie over films die worden verwacht. BIOSCOPEN Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Temptation of a Monk 16 jdag. 19.45,22 Trois couleurs: Blanc 16 j., dag. 19.30 The Snapper, dot/m za 21.15, zo ook 18 Curfew 16 j., do 18.15, zo t/m wo 21.15 Nummer 14 Johan Cruijff, zo 14.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 The Snapper, vrt/m wo 17.30 Lifetimes 16 j. dag. 19.45, 22.15 (di. niet om 22.15) Sneak preview di 22.15 The house of the spirits 16 j., za en zo 14.45 KRITERION 2 Barfly 16 j., ma 19.30 El Pajaro de la Felicidad 16 j., dag. 17, 19.15 (do 22, ma-alleen 17) La Ardilla Roja 16 j. dag. 21.45 Little Buddha za, zo 14.45 uur RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Kosh Ba Kosh 16 j., dag. 20.15, 22 Bab Boy Bubby 16 j., dag. 18 rialto2 For Fun 16 j., dag 19.30 Hochzeitgaste/One Way Ticket to Oblivion 16j.,dag. 18.15 The Puppetmaster 16 j., dag. 21.30, zo 15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 In Weiter Feme, So Nah! 16 j., dag. 20.30; zo. ook 14.45 THE MOVIES 2 This Boy's Life 16 j., dag. 19.45, 22, zo. ook 15 Orlando dag. 17.30 uur THE MOVIES 3 Shadowlandsdag, 17, 19.15, 21.45 THE MOVIES 4 Wildgroei 12 j. dag. 22 The Secret Garden dag. 17.30, 19.30, zo. ook 15 Der Himmel über Berlin 16 j., dag. 17.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 2 Ace Ventura dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 The Pelican Brief 12 jdag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 4 Philadelphia dag. 13.15,16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 The Three Musketeers 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC The last of the Mohicans doorlopende voorstel ling. dag. 11.45,14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Zero Patience 16 j., dag. 18.30 Shortcuts 16 j., dag. 20.30 uur, zo ook 14.30 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. De doorbraak van de 'Nouvelle Violencevan Quentin Tarantino 'El Pajaro de la Felicidad' in Kijkhuis Wie had er twee jaar gele den gehoord van Quentin Tarantino? Niemand toch? En toch won hij dit jaar de Gouden Palm op het film festival van Cannes met zijn film Pulp Fiction. Nu was in ons land zijn naam niet helemaal onbekend, want vorig jaar draaide zijn film Reservoir Dogs met wisselend succes in de filmhuizen. Maar sinds Cannes is Tarantino een grote naam en dus wordt nu opeens ook een film als True Romance, een artistie ke pulpfilm waarvoor Ta rantino het scenario schreef, groot uitgebracht in de bioscopen. film «recensie henk maurits True Romance. Te zien: Lido2, Leiden Het hoeft eigenlijk geen verba zing te wekken dat Tarantino nu doorbreekt, want hij is een talentvol scenarioschrijver die weet hoe je een spannend ver haal moet vertellen. Dat bewees hij zelf met Reservoir Dogs (zijn debuut als regisseur) en het blijkt ook uit de enorme belang stelling die er momenteel voor zijn scripts bestaat. Zo is bij voorbeeld onlangs Natural Born Killers verfilmd door Oliver Sto- Het verhaal voor True Ro mance schreef hij al een jaar of wat geleden, maar het werd pas vorig jaar 'ontdekt' en verfilmd door Tony Scott. Opvallend in True Romance is net als in Re servoir Dogs het harde geweld, waarbij ook vrouwen niet wor den gespaard. Tarantino is een Christian Slater (Clarence) en Patricia Arguette (Alabama) op de vlucht voor de maffia en politie in 'True Romance'. duidelijke liefhebber van goed kope, harde misdaadfilms, maar weet daar zo'n draai aan te ge ven dat ze als het ware boven het genre uitstijgen. In sommi ge kringen wordt al gesproken van een nieuw en eigen genre, de 'nouvelle violence', met Ta rantino als trendsetter en Abel Ferrara en John Woo in zijn kielzog. De basis van de film wordt gevormd door de onverwachte liefde tussen Clarence (Chris tian Slater), een aardige verko per uit een stripwinkel en het hoertje Alabama (Patricia Ar- quette), dat hij op zijn verjaar dag cadeau krijgt. Christian is een fan van Elvis, gek op Kung Fu-flims en aangenaam verrast wanneer op een avond een aan trekkelijk blondje naast hem schuift in de bioscoop. Een dag later zijn ze getrouwd. Clarence wil de pooier van Alabama nog een lesje leren, waarbij hij in het tumult per abuis een verkeerde tas (vol on versneden cocaïne) meegraait. Dus wordt het verliefde tweetal al snel op de huid gezeten door de maffia, later aangevuld met de politie. Gelukkig loopt het al lemaal goed af en de film ein digt zelfs met een epiloog waar in we Clarence en Alabama met hun kind (Elvis!) op het strand zien spelen. Die epiloog is kenmerkend voor Tarantino, die wel houdt van zwarte humor en rare plot wendingen en omkeringen in het verhaal, al was het maar om de conventies van het genre te doorbreken. Er is soms sprake van een verraderlijk traagheid, die dan plotseling omslaat in een enorme geweldsexplosie, sterk verfilmd en vormgegeven door Tony Scott, maar zeker niet ieders cup of tea. De film laat zich moeilijk ver gelijken met andere misdaad films. Het is in wezen een actie film, maar er ligt een artistiek sausje overheen, met naast har de realistische scènes ook on waarschijnlijke, surrealistische momenten, zoals Clarence die tot twee keer toe een verschij ning krijgt van Elvis. Soms doet de film wat den ken aan True Stories van David Byrne, wat mede wordt veroor zaakt door de popourri van Amerikaanse muziekstijlen: van Elvis tot house en van rythm blues tot de hard-rock van Aerosmith. Geen peil op te trek ken net als de film zelf, die zowel fascinerend als afstotend is, traag en dynamisch, realis tisch en onwaarschijnlijk. Kortom, een film met uitersten en dat maakt Tarantino waar schijnlijk zo populair. Naar de film El Pajaro de la Fe licidad (De vogel van het geluk) van Pilar Miró te oordelen, wil het met de emancipatie van de vrouw in Spanje nog niet erg vlotten. Niet dat het om een fe ministisch pamflet gaat. Maar de film ademt inhoudelijk, dus los van de" 'couleur locale', de sfeer van de 'vrouwenfilms' zoals die in Nederland tot in de jaren tachtig gemaakt werden door 'cinemienen' als Marleen Gorris en Nouchka van Brakel. Voor alle duidelijkheid: er was niets mis met die films, net zo min als met El Pajaro de la Feli cidad. Maar bij veel Nederlandse film liefhebbers zal zo'n verhaal over een vrouw die moeizaam haar eigen weg zoekt nogal geda teerd over komen. Dankzij het grote vakmensschap van Miró (in Spanje geldt ze op filmge bied als een ware autoriteit), het hoge acteerniveau en de voor noemde 'couleur locale' is de film toch ook voor 'kaaskoppen' zeker het aanzien waard. De openingsbeelden gaan vergezeld van melancholiek stemmende cello-klanken en daarmee is meteen de toon voor de film gezet. Carmen (Mercedes Sampietro), eind veertig, restauratrice van schilderijen, wordt aangerand en ze ziet de daders er met haar auto vandoor gaan. Thuis blijkt haar partner Fernando (Lluis Homar) nauwelijks ontvankelijk voor haar verhaal. Hij wil een gezellige avond met vrienden niet missen. Cannen besluit dan hem te verlaten. Ze gaat op zoek naar haar verleden, maar vindt haar ex-man gelukkig her trouwd en bij haar ouders krijgt ze de kous op de kop; dat haar generatié er maar een potje van heeft gemaakt. Aan de Spaanse zuidkust hoopt Carmen een plek voor zichzelf te vinden, om in alle rust aan oude schilderijen te kunnen werken. Ze huurt er een schitterend huis. Onverwacht duikt echter de eigenaar van dat huis op, een docent Spaans aan een Amerikaanse universiteit. Het klikt tussen de twee, maar Carmen is bang voor nieuwe desillusies en wijst hem af. Wie komt vervolgens haar rust verstoren? Haar schoon dochter Nani, met krijsende ba by. Carmen's zoon Enrique heeft haar verlaten. Carmen verleent Nani onderdak en die daad zal leiden tot een definitie ve keuze. In trage beelden wordt het al lemaal stapje voor stapje ver teld. Tegenover de lelijkheid van het stadse geweld komt langzamer hand de schoonheid van het Spaanse land te staan. Neven thema's dienen zich dan aan: of alles zoveel beter is geworden na de Franco-dictatuur, waar om kwamen naar het buiten land gevluchte intellectuelen niet terug en wat van de oude tijd wil je met liefde restaureren en wat voor geen goud? De vragen worden middels fraaie metaforen gesteld. Het enige wat er aan ontbreekt is naast een wat nauwere aanslui ting bij de hedendaagse cinema af en toe een vleugje humor. poëzie recensie» wimvegt Frank Koenegracht, 'Zwaluwstaartjes'. De Bezige Bij, Amsterdam, 32.50. Benno Barnard, 'Tijdgenoten'. Atlas, Am sterdam/Antwerpen, 19.90. Zwaluwstaartjes, de nieuwe bundel van Frank Koenegracht, is weer een lust voor het oog. Zó nieuwsgierig naar ieder volgend gedicht zo lees je maar zel den. Het gaat immers over je zelf, over je leven, over samen leven en liefhebben, waar wij al len de tijd mee doden en ons te gelijk zinvol mee bezig houden. De aard van het beestje is nu eenmaal dat we er ons van tijd tot tijd over buigen, om te wa ken voor illusies. Daar gaan de ze gedichten over: met die men selijke aard en het menselijk te kort wordt de rekening veref fend. In deze poëzie worden de ver schrikkingen van het leven aan het licht gebracht en daarmee hanteerbaar gemaakt. Soms grimmig, dikwijls geestig en aj- tijd in stilzwijgende verstand houding met de lotgenoten. Koenegracht is er nooit de goe roe, maar eenvoudig de dichter die je in het gedicht nèt voor blijft. Daardoor is elk gedicht zo .verrassend, door die onver wachte wendingen in de afwik keling van de wanhoop. Er is een soort slapstick waarbij de catastrofe niet wordt uitgesteld, maar later nog wel komt. Waar door die catastrofe nog staat te bezien. De beklagenswaardige positie van de moderne mens, onze 'overdrachtelijke wonden' het zijn allemaal feiten die we als bekend kunnen afdoen. Dat schept soms een weldadige har monie, in een loszinnig besef van 'wat knaagt alles toch vrij rond'. Dit zijn de feiten: 'De we reld is zeer snel./ De nacht is zwart, de maan is geel.' Dit is een levensbeschouwing, in poë zie die innig samenwerkt met vorstelijke ironie, die nergens doekjes om windt maar wel troost. Van geluk gesproken: Je zal zo'n therapeut als dichter hebben. Heel iets anders: de lange, be schouwende gedichten in de bundel Tijdgenoten van Benno Barnard. Over de zelfde moder ne mens, de soort die in elke ge neratie over zoveel zelfinzicht en vertwijfeling beschikt. Maar Barnard benadert de lezer be hoedzamer, met meer geduld. Hij neemt ons mee in uitvoerige bespiegelingen over onze posi ties in de samenleving. Op een losse,, onnadrukkelijke manier, ons overhalend mee te denken. Hij geeft de lezer een rol in de bepaling van de gedachtengang, hem aansporend het de dichter niet alleen te laten opknappen. Hijzelf kiest de rol van dilettant: 'Ik heb geen verstand van poë zie./ Het -is weer alsof ik een brief schrijf.' Zo komen de ver kenningen tot stand, de verre keningen met de ouders, de lief desverklaringen ook, in een tastende vorm, zoekend naar woorden. Zo anders dan in een profetisch dichterschap zoe kend naar een nieuw 'sanskriet', voor het uitdrukken van wat ons nog rest aan volledig leven. In dit stelling nemen en weer verwerpen, straalt een onver moeibare vitaliteit door en vaak een schuchtere humor. Er moet immers te leven zijn, met ener zijds het 'Wij zijn ontroostbaar geworden' en anderzijds het vermogen iemand 'lieveling' te ARCHIEFFOTO HENK BOUWMAN noemen. En met de hoop ooit nog eens een 'ondubbelzinnige bladzij' te kunnen schrijven. Wetend dat het er elke dag weer van komt: 'Nog volgt het ont bijt,/ de krant en de dag, heel die vulgariteit/van geluk dat geen ongeluk is./ Nog volgt/ dat we een onduidelijk gevoel van spijt/ met spot vermengen tot de draaglijkheid/ van een lastig, noodzakelijk lichaam. boeken recensie wim vegt Gerard van Westerloo, 'Roosje'. De Bezige Bij, Amsterdam, 14,90. In Roosje stelt Gerard van Wes terloo de vraag: Wie was Roosje voordat ze mijn moeder was? Het is een verslag van een speurtocht, van het zoeken in archieven en van gesprekken met nabestaanden die iets kun nen onthullen van Roosjes jeugd. Het is een spannend ver haal, met vele antwoorden maar bovenal met het antwoord op de vraag waarom ze zo'n goede moeder is geworden. Moeder worden, daar heeft ze hartstochtelijk naar verlangd in de tijd die ze als weesmeisje in De Voorzieningheid heeft door gebracht, het gesticht voor ver waarloosde meisjes in Noord- wijkerhout. In die liefdeloze omgeving heeft ze zich van haar vierde tot haar zestiende le vensjaar kunnen handhaven door er te zijn en er toch ook niet te zijn. Uiterlijk lijkt ze zich uitstekend te kunnen aanpas sen. maar ze is een droomster die haar tijd afwacht. Daar ont wikkelt ze het talent om gehoor zaam te lijken en toch haar ei gen gang te gaan. Over die twaalf jaar aan haar bedreven liefdadigheid zwijgt ze later te genover haar kinderen. Of be ter: ze heeft er een paar stan daardverhalen over die de pijn van vroeger binnen de perken houdt en waar niemand veel wijzer van wordt. Onderzoek naar- de feiten le vert Van Westerloo heel wat bit tere waarheid op. De opvoeding van de nonnen in De Voorzie nigheid is vrijwel liefdeloos. Geen vriendinnetjes, want vriendschap is onzedelijk. Geen lichamelijkheid want lichaam is zonde. Controle op tandpasta- geur in de slaapzaal, want tan denpoetsen is alleen op oneven dagen geoorloofd. Gehoor zaamheid is de hoogste deugd, want de Baas is gesteld op aan gepaste karaktertjes, op bange mensjes. Hij houdt van schaap jes, niet van tijgerinnen. Opvoe den is voor de nonnen immers niet het doel, maar slechts mid del om de deugd te beoefenen en uiteindelijk om er de eeuwi ge zaligheid aan te verdienen. Het is een raadsel dat uit zo'n geknecht kind zo'n warme, zelfs lichamelijke moeder kon groei en. Of liever, het verklaart het juist wèl, en dat is het geheim dat in dit verhaal voor een deel wordt onthuld. Roosje heeft zich al die jaren tot de tanden gewapend met de kracht die groeide uit de hunkering naar iemand voor zichzelf. Dat in zicht neemt de bitterheid uit het verhaal weg, al staan er nog zoveel bittere waarheden in. Niet alleen over de liefdeloze Voorzieningheid, ook over het brandend fatsoen van de fami lie, die Roosje en haar zusjes lie ver overliet aan het gesticht, dan zich over hen te ontfermen. Het verhaal zit vol verwonde ring, over al die moed en vast beraden liefde. Vol trots, over die moeder die zo'n vergeefs lij kend leven zo zinvol maakte. En vol geheim, met die nooit hele maal toegankelijke droomster en haar onbereikbare innigste gedachten. Voor alle zekerheid nog even in het woordenboek het woord 'innig' opgezocht. Controleren of er niet 'meewarig' in zit. Ge lukkig geen spoor daarvan. Roosje is een innig verteld ver haal, warm, teder, ontroerend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11