UIT 'Willeke Alberti is nationale steunpilaar' V eronica-geschreeuw, dat hou ik niet vol' Rtv show gesproken MAANDAG 6 JUN11994 Hans de Wolf en Gerard Cornelissen maken typisch Hollandse Musical Even overwoog Willeke Al berti de hoofdrol in de mu sical over haar leven zélf te vertolken. ,,Dat leek haar wel een leuk idee", zegt producent Gerard Corne lisse. „Maar wij wilden dat niet. De musical moet geen psycho-dramatische voor stelling worden." Nadat Loes Luca om persoonlijke redenen bedankte, gaat de 28-jarige Joke de Kruijf proberen de koningin van het Nederlandstalige lied leven in te blazen in een theatershow, die nu al de meest opmerkelijke onder neming uit de geschiedenis van de Nederlandse musi cal genoemd kan worden. 'Willeke. De Musical' gaat pas 20 januari 1995 in pre mière. maar nu al is er veel over te doen. AMSTERDAM MARTIN HERMENS GPD Waarom een musical over Wil leke Alberti? Die vraag is de ini tiatiefnemers al tientallen keren voorgeschoteld. „Laat ik het zo stellen", zegt auteur Hans de Wolf. „Tijdens een gesprek met tien schouwburgdirecteuren brachten wij het plan voor een typisch Hollandse musical ter sprake. Die moest volgens ons over Willeke gaan. Zeven direc teuren waren het daar direct mee eens. Eén vond er niks aan en de twee anderen vroegen: waarom dan niet over de Zan geres Zonder Naam? Dat vond ik bijna een belediging. Willeke is van een totaal andere orde van grootte. Ik vergelijk haar eerder met Barbra Streisand dan met de Zangeres Zonder Naam." Hans de Wolf en Gerard Cor- nelisse proberen het op een an dere manier uit te leggen. Vol gens hen kent Nederland drie koninginnen: Beatrix, Annie M.G. Schmidt en Willeke Alber ti. „Beatrix kan niet zingen en Annie Schmidt kunnen we nooit evenaren", zegt Cornelis- se. „We wilden theater maken met typisch Hollands basisma teriaal. We hebben daarvoor ge dacht aan nationale dingen als Reinier Paping en Prinsjesdag. Willeke Alberti is ook zo n na tionale steunpilaar' Meteen na de oprichting van de produktiemaatschappij Ber gen in 1991 werden stappen on dernomen de ideeën voor een Willeke-musical verder uit te werken. „Ik ben met haar en haar repertoire opgegroeid". legt Hans de Wolf uit. „Ik werk te destijds bij een theatergroep in Utrecht. We moesten 's och tends om zes uur met de auto op pad. Dan kon je twee dingen doen om niet in slaap te vallen: het Avé Maria zingen of liedjes van Willeke." Heftigheid Vooral de oude liedjes, dus uit de jaren zestig en zeventig, zijn favoriet bij De Wolf. „Dat reper toire heeft alles met de Holland se cultuur te maken. Daarnaast hobbelt de dramatiek met de carrière van Willeke mee. Ze be gon in 1963 als een naïef zange resje en groeide in twintig jaar, met vallen en opstaan, op tot een zelfverzekerde vrouw. Het leven van Willeke gaat over ge boorte. dood. liefde, ontrouw. Zaken waar we allemaal wel eens mee te maken krijgen. De heftigheid van die emoties is voor iedereen herkenbaar. Volop materiaal voor een the- aterproduktie. Geen Broadway- show met glitter en glamour, maar een musical in de stijl van Annie M.G. Schmidt. Volgens de makers ruikt 'Willeke, De Musi- De enige zangeres met een snik in haar stem. Een emotioneel ijkpunt voor een heel breed Nederlands publiek, van moeders tot dochters, van minister tot poets vrouw, van professor tot barkeeper. Over die vrouw gaat 'Willeke, De Musical', een ruim 2,7 miljoen gulden kostende theatervoorstelling, die vanaf begin volgend jaar zo'n honderd keer te zien is in de Nederlandse schouwburgen. cal' naar de Hollandse jaren zestig. Het verhaal van het naïe ve zangeresje wordt afgezet te gen de roerige politieke verwik kelingen van die tijd. „Kennedy wordt neergeschoten. Beatrix trouwt. En in Vietnam worden hele dorpen weg gebombar deerd. Hoe kun je in zo'n tijd onschuldige liedjes als 'Van avond om kwart over zes ben ik vrij' zingen? Willeke liet zien dat zoiets heel goed kon." Er is bewust voor gekozen om er geen parodie van te maken. „We willen ook niets te maken hebben met de marginale camp rond Willeke van de laatste tijd", benadrukt Gerard Corne- lisse. „Als we een parodie had den willen maken, hadden we beter Gert en Hermien kunnen nemen." Hans de Wolf vult hem aan: „Wat wij willen, is een ver haal maken voor onze moeders en zussen. En ook een beetje voor onszelf. Niet om te pesten, maar om ons allemaal een leu ke avond te bezorgen." „Toen mijn tante hoorde dat we een musical gingen maken over Willeke Alberti. vroeg ze: 'hoe kun je dat nou toch doen?' Dat heeft alles te maken met het feit dat Willeke een gewone vrouw is met alle gewone din gen van het leven. Als Willeke zingt, roept ze veel reacties op in de geest van: hé, dat heb ik ook. De gewone dingen van het leven komen dan heel dicht bij", aldus Gerard Cornelisse. „Waarom moet je het altijd zoe ken in ingewikkelde dingen?" De show is gebaseerd op het leven van de 49-jarige zangeres. De schrijvers schromen echter niet hun fantasie op dat levens verhaal los te laten. „De man nen in het stuk hebben niet de namen van die uit Willekes le ven", zegt Cornelisse. „De voor stelling is niet gebaseerd op roddelgedachtes. De mannen rollen staan voor emoties die de mannen in haar leven mee brachten, niet voor personen. Je moet ze zien als metaforen." Een nadrukkelijke rol is weg gelegd voor de in 1985 overle den Willy Alberti, de vader van Willeke. In het oorspronkelijke script komt vader Willy er niet Marcel de Groot, rustpunt in Music Scene van RTL 5 HILVERSUM HERMAN ELZINGA GPD In het popmuziekprogramma Music Scene is hij een terug kerend rustpunt tussen de flit sende leaders, snelle clips en interview-fragmenten. In wer kelijkheid zit hij net zo kalm en ontspannen aan een tafeltje in een hoofdstedelijk grand- café. Marcel de Groot (29) pre senteert het RTL 5-muziekpro- gramma zoals hij is en hij is daarbij een verademing. „De muziek maakt het programma al druk genoeg. Dat Veronica- geschreeuw zou ik bovendien ook niet lang volhouden". Muziekprogramma's op te levisie zijn een zorgenkindje voor de omroepen. Sinds de komst van het clipkanaal MTV lijkt de doelgroep niet meer naar andere zenders te kijken. RTL 4 probeerde het vorig jaar tevergeefs met Music City en zelfs bij het toch 'muziek-min ded' Veronica sneuvelden vas te bakens voor de popliefheb ber. Of Music Scene bij RTL 5 nog een lang leven beschoren is moet worden afgewacht. Ook voor Marcel de Groot is dat nog een vraagteken. Het ligt voor de hand dat de kijk cijfers bij het besluit over voortbestaan een beslissende rol zullen spelen. Die schom melen zo rond de 95.000 be langstellenden en bij de her haling op zaterdagmiddag nog minder. Geen écht schokkende aan tallen, al lijkt Marcel de Groot daar niet meteen wakker van te liggen. „Ik hou me daar niet zo mee bezig, nee. Maar ik heb ook geen idee hoe RTL naar Music Scene kijkt. Ik krijg af en toe wel eens een briefje van Bert van der Veer (programma-directeur bij RTL, H.E.) dat hij tevreden is. Maar hoe tevreden ze ook zijn, cijfertjes zijn toch cijfertjes". De Groot en zijn redactiele den gaan ondertussen gewoon door met het maken van een, in hun ogen, 'serieus muziekpro gramma'. „Het is ook het soort programma waar ik zelf naar zou kijken zegt de presenta tor. Music Scene zou je een af wisselende mix kunnen noe men van nieuws, achtergron den, interviews en CD-tips over de 'betere' popmuziek. Terugblik Tot nog toe is de rol van Marcel de Groot bij Music Scene be perkt gebleven tot de presenta tie. „Het medium televisie was zo nieuw voor mij dat ik dat even voldoende vond. Ik wilde niet teveel hooi op mijn vork nemen. Maar zo langzamer hand zou ik wel wat meer wil len. Ik voel me nu goed in mijn vel zitten als ik op mijn krukje zit te presenteren en dus zou ik wel wat andere dingen aandur ven. Er zijn wat mensen die ik wel graag zou willen spreken, zoals Ry Cooder of Eric Clapton. Of een terugblik maken op het werk van Lowell George bij voorbeeld". „Het probleem is dat Music Scene bestaat uit korte, flitsen de items. Voor interviewtjes of portretjes hebben we maximaal zes minuten. En toch kun je daarin heel wat kwijt. Wat wij hadden over Marvin Gaye bij voorbeeld vond ik heel goed. Maar het zou misschien geen kwaad kunnen om eens wat langer bij iemand stil te staan. Nee, ik weet niet hoe RTL dat zou vinden, dat soort grenzen moeten nog worden verkend". Marcel de Groot vindt in elk geval wel dat ze door RTL in de gelegenheid zijn gesteld met Music Scene uit de kinder schoenen te komen. „Het was een nieuw programma en toch werden er 34 afleveringen van aangekocht. Dan kun je toch wel zeggen dat ze het program ma een kans hebben gegeven". Mocht toch het doek vallen dan zal Marcel de Groot de eer ste zijn om 'het verlies' te relati veren. „Mijn wereld stort niet in, hoor. Ik ben zeven maanden geleden vader geworden, dus dan doen andere dingen er toch minder toe. Begrijp me goed, het is een fantastisch program ma en een leuke bron van in komsten, maar het bepaalt mijn leven niet". Optredens Marcel de Groot is dan ook meer een muziek-man dan een tv-man. Onder zijn eigen naam speelt hij met een band 'power- pop'zoals hij het zelf om schrijft, en zijn er ook platen van zijn groep verschenen. Met optredens gaat het wat minder, maar het is volgens Marcel dan ook een slechte tijd voor con certen. „Er zijn in Nederland maar een paar bands die er écht van kunnen leven, zoals De Dijk en Tröckener Kecks. Maar aan dat soort bands gaan dan ook de budgetten van de zalen op, zodat er voor de rest niets over blijft". Toch zal hij altijd muzi kant blijven, al zal het soort mu ziek misschien steeds verande ren. „Ik ben nu 29 en ik speel muziek die ik nu voel". En een verdere televisie-carri ère, zit dat er dan in? Een leuke kwis of show wellicht? Marcel de Groot: „Puur voor het geld zou ik het niet kunnen Een spektakelshow met mij zou niets worden, want dan komt er ook nog zoiets als integriteit om de hoek kijken. Ik kijk niet naar dat soort programma's en ik zou ze ook niet kunnen presen teren. Zo'n All You Need Is Lo ve, dat is toch vreselijk. Ik vind dat een tv-programma iets te melden moet hebben. Het moet de moeite waard zijn. Dat kan al te best vanaf. Bij het schrijven van de teksten is dat uitgangs punt wat bijgeschaafd. Hans de Wolf: „Haar vader was een strenge en dominante man; daar kun je niet om heen. Dat gegeven hebben we gebruikt voor de dramatiek in het ver haal. Het is toch uiteindelijk de liefde voor zijn dochter die ze geviert omdat hij iemand is die het beste met haar voor heeft." „Die nadrukkelijke rol van Willy Alberti is ook goed te be grijpen", vervolgt Gerard Cor nelisse. „Hij wist zo veel van het vak en heeft veel jonge zange resjes voortijdig zien struikelen. Hij probeerde de zaken voor zijn dochter zo goed mogelijk te regelen. Daarnaast waren de ja ren vijftig niet de tijd waarin conflicten gezellig werden uit gepraat. Daar had die generatie gewoon de woorden niet voor. Dat herinner ik me van thuis ook. Als er ruzie was in huis, heerste er een dodelijke stilte aan tafel. Dan wist ik als klein kind dat het absoluut niet goed ging met mijn vader, moeder en zeven zussen." „Willeke kon haar emoties al leen zingend uiten", aldus Cor nelisse. „Daar herken ik me wel een beetje in. Toen mijn eerste verkering uitging, reed ik ook hard zingend op de fiets naar huis." Hans de Wolf over de re latie tussen Willeke en haar va der: „In ons verhaal zit duidelijk een Professor Higgins-lijn. Met dit verschil dat er bij ons ook nog een bloedband tussen meester en leerling is. De mees ter kan heel streng zijn, maar de leerling blijft wel zijn eigen dochter." Opgewonden Willeke Alberti is nauw betrok ken geweest bij het maken van het musical-verhaal. „We heb ben drie, vier keer met haar ge sproken", vertelt Hans de Wolf. „Dat waren lange sessies bij haar thuis op de bank. De eerste keer kende ze ons nog niet, maar binnen tien minuten praatte ze over zaken als de dood van haar vader en over erotiek. Ze is zo eerlijk en leuker dan ik dacht. Ik was opgewon den, nerveus. Door met haar te praten, stel je jouw beeld over haar bij." De gedreven theatermakers raken weer lyrisch als ze over de zangeres praten. Alsof hun jeugdliefde opnieuw tot bloei komt. Gerard Cornelisse: „Willeke is altijd heel dicht bij zichzelf gebleven. Als je dat kunt, heb je een grote kracht. Ik weet zeker dat, als ze bijvoor beeld in Massachusetts geboren was, ze nu een hele grote zan geres zou zijn." „Haar muziek ontroert me heel diep", zegt Hans de Wolf. „In een woelige historische pe riode bracht zij sentiment dat oké was. Ik krijg bij Willeke al tijd het idee dat haar sentiment deugt. Dat proberen we met de musical over te brengen. De muziek moet een deel van het verhaal vertellen. Haar liedjes leiden natuurlijk een eigen le ven. Maar elke virtuoze acteur- /zanger moet een nummer als 'Spiegelbeeld' zodanig kunnen zingen dat het klopt binnen het verhaal. Daardoor krijgt zo'n lied een meerwaarde." Dat vereist heel wat van met name hoofdrolspeelster Joke de Kruijf, beseffen De Wolf en Cor nelisse zich terdege. „Zij moet na tien minuten het publiek zo ver gebracht hebben dat het Willeke vergeetvindt Gerard Cornelisse. „Stel je voor dat het publiek zegt: Willeke zou het beter doen. Dat zou dodelijk zijn voor de voorstelling. Wille ke zei over Joke dat zij beter Willeke kon zingen dan zijzelf. Dat is natuurlijk niet zo. Al is het een geschenk uit de hemel dat we Joke de Kruijf voor deze rol gevonden hebben." droge informatie zijn, maar ook André van Duin, wiens vakman schap me boeit en die me ook amuseert. Maar plat entertain ment zegt me niets. Ik zag een keer een show met Ron Brand steden waarin mensen in een kom soep werden geflikkerd. Dat is toch allemaal 'easy mo ney'. Wat ik wel heel leuk zou vinden is een Jules Unlimited- achtig programma. Of zoals Boudewijn Büch de wereld rond". De manier waarop Marcel de Groot praat over bepaalde vor men van tv-amusement maakt duidelijk dat de appel in dit geval niet ver van de boom is gevallen. Vader Boudewijn de Groot was nog niet ter sprake gebracht, maar hier blijkt de afkomst toch een rol te spelen. „Dat idealisme zou wel eens een familietrekje kunnen zijn, ja. Maar waar blijf je ook zon der idealen. Je wilt toch ergens naar toe, een invulling geven aan je leven. Daarom wil ik ook dingen maken waar ik achter sta en ik denk dat ik op de goede weg ben". Ria Bremer in het AD: „Ik weet dat sommige mensen denken dat ik een hard mens ben. Okee, ik zal niet zeggen dat ik een warme per soonlijkheid ben, maar hard n; ben ik zeker niet. Ie moet je al leen soms in je werk ferm op stellen. Als ik in Televizier ie- n mand moet interviewen, moet ik uit die persoon te krijgen wat er inzit. Mijn enige taak is dan y, te zorgen dat ik de informatie f|; krijg die ik wil hebben. Je moet dus niet alleen enorm goed voorbereid zijn, ook alleen maar n dat ene doel voor ogen hebben. En als iemand dan bijvoorbeeld gaat dralen of er omheen draait, onderbreek ik hem ook, zorg ik ervoor dat hij zegt wat móet zeggen." 1 Toon Hermans in gesprek met Sonja Barend op VARA-TV: 2 „Als ik op het toneel sta, herken 2 ik mezelf daar helemaal niet in. Als ik in de coulissen sta, ben ik 2 gewoon wat ik nu ben. Maar als ik dan het toneel op loop lijkt 2 het of er onderweg iets met me gebeurt. Dan ben ik een heel ander mannetje. Ik denk wel eens: dat doe je nou zo'n hon derd keer per jaar, dus dat zijn eigenlijk de belangrijkste zes honderd meter van je leven." Idem: ,,Ik kan niet zonder Rietje 2 leven. Ik voel dat zij er is. Zij is de bezieling van mijn leven. Ik geloof in het leven van de do den. Ik ben met die gedachte zeer gelukkig." 2 „Ik ben op en top het vrouwtje, maar tegelijkertijd een kerel." foto united pktotos de boer Tatjana Simic in NRC Handels blad: „Mijn vader was alcoho list. Het drong tot me door in de tijd dat we boven een café woonden en ik hem als puber regelmatig achter de bar van daan moest slepen. Daar sloof de hij zich uit tegenover vrien den, speelde hij Zjivko de bink, bestelde flessen Courvoisier die F indertijd nog driehonderd mark kostten. En mijn moeder maar y op krediet kopen: We wensten v, hem dood. Eikel, dacht ik vaak, k terrorist, rij maar tegen een j- boom, dan zijn we van je ver- lost." n Idem: „Mijn vader liet me li vroeger alle hoeken van de ka- j" mer zien: In de jaren daarna hunkerde ik naar bewijzen dat ik geen straf verdiende, maar a lief, aardig en aantrekkelijk was. v Dit is mijn compensatie: ik laat me door niemand meer de wet voorschrijven. Ik ben op en top d het vrouwtje, maar tegelijkertijd n een kerel. Ik ben zo lang kwets baar geweest, dat ik me nu ge- D draag als een kleine tiran. Dat is stardom voor mij: wraak op het g verleden." Idem: „Mijn borsten zie ik als werkkapitaal. Ze zijn a la de be- nen van Gullit en Romario ver- zekerd; er zorgvuldig mee om- n gaan is voldoende. Tegenwoor dig kan ik bijna net zo objectief over borsten praten als timmer- lieden over hamers. Je hebt d scholletjes, je hebt perziken, je e hebt doperwten en ik heb me- loentjes: kleine D. Ze hangen P niet, ze zijn rond en stevig. Het r gekke is dat ik eigenlijk veel te L klein ben voor een top model: 1.56. Mijn geluk is dat de pro- H porties van dat dwergfiguurtje kloppen. Forse heupen, smalle J taille, flinke borsten, brede n schouders: typisch de verhou- dingen van een pin up. Ik ben ii geen slanke, met stalen benen uitgeruste Tina Turner, ik ben v niet zo strak als Naomi Camp- bell of Cindy Craw- li ford, ik ben meer i een kleine uitvoe- P ring van Raquel l Welch in haar mol- W lige tijd." i Producent Gerard Cornelisse (links) en de auteur van de musical 'Willeke' Hans de Wolf (rechts): „Wat wij willen, is een verhaal maken voor onze moeders en zussen. En ook een beetje voor onszelf. Niet om te pesten, maar om ons allemaal een leuke avond te bezorgen." foto cpd Marcel de Groot: „Een tv-programma moet iets te melden hebben. Dat kan droge informatie zijn, maar ook André van Duin, wiens vakménschap me boeit. foto cpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 22