Verbod op vissen met levend aas dreigt
Vrije tijd
Van hout
Niet meer met 'n klap
V
Servies
Voor het balkon
Lampje
;VRIJDAG 3 JUNI 1994
INIEUWE CD'S
POP
The Comsat Angels - Unravelled -
Crisis Records
Voor 'Unravelled' wasjan Dou-
vve Kroeske even de baas bij de
Comsat Angels. De Britse groep,
ontstaan ten tijde van new wa
ve, is een van de jeugdzondes
van de Nederlandse program-
I mamaker/presentator. De
Comsats, destijds wereldbe
roemd in Nederland, leiden on
danks enkele wederopstandin
gen een zieltogend bestaan en
Kroeske wil voorkomen dat gi
tarist/zanger Stephen Fellows
en zijn gevolg defintief in de
vergetelheid geraken.
Vandaar dat Kroeske de groep
in een Twee Meter Sessie-achti-
ge opzet oud en nieuw materi
aal heeft laten opnemen. Het
resultaat is zeker niet onver
dienstelijk maar maakt ook op
pijnlijke wijze duidelijk dat de
Comsats al lang over hun hoog
tepunt heen zijn. Beste stukken
zijn de klassiekers 'After the
rain' en 'Eye of the lens'. De
nieuwe nummers, die in een
andere versie op het 'echte'
nieuwe Comsats-album komen
te staan, staan bol van de melo
die-arme spierballenrock waar
in het fraaie stemgeluid van Fel
lows geen schijn van kans krijgt.
David Byrne - David Byrne - Sire-
/Warner Brothers
Close-ups van zijn borstbe-
groei'tng, zijn behaarde tenen en
de vullingen van zijn kiezen in
het CD-boekje. Zijn naam is te
vens titel van het album. Zou
David Byrne, voormalig leider
van de te vroeg ontbonden Tal
king Heads, een indringend
zelfportret hebben gemaakt?
De sobere begeleiding (bas, gi
taar drums) en zijn scherp naar
voren gemixte zang versterken
de indruk dat hij voor het eerst
op de persoonlijke, intieme toer
is gegaan. Byrne is niet langer
de ondoorgrondelijke gids in
muzikale landschappen die
door Westerse muzikanten nog
nauwelijks in kaart zijn ge
bracht. Dit keer wijst hij niet an
deren de weg maar is hij op
zoek naar zichzelf. Gelukkig zijn
j ironie, absurdisme en aandacht
voor details gebleven. Dat gaat
weliswaar ten koste van de
spontaniteit van dit album
maar Byrne is er gewoon de
man niet naar om zo maar iets
de wereld in te sturen. Hij blijft
wikken en wegen. Elk van de
I twaalf liedjes is dan ook hele
maal af. Een prachtplaat.
WK
JAZZ
Keith Jarrett/Gary Peacock/Paul
Motian - At the Deer Head Inn -
ECM/VIA.
In dit etablissement in Philadel
phia begon Keith Jarrett op zes
tienjarige leeftijd zijn carrière
als jazzpianist. Dertig jaar later
keerde hij terug met een trio
waarin voor het eerst sinds lan
ge ook Paul Motian achter de
drums zat naast vaste bassist
Peacock. De opnamen uit 1992
waren niet bedoeld voor uitga
ve, maar Jarrett was zo tevreden
met het resultaat dat ze uitein
delijk toch het daglicht zagen.
Opvallend is overigens hoe
goed die opnamen desondanks
klinken. Zonder Jack Dejohnet-
te op drums neemt Jarrett met
succes vaak het ritmische heft
in handen. Ook hier weer koos
hij standards, waarvan slechts,
één, 'Chandra' van Jaki Byard,
minder bekend is. Jarrett-
adepten hoeven niet overtuigd
te worden, maar de CD heeft
toch zijn bijzondere kanten,
zoals de buitengewoon ont
spannen en melodieuze uitvoe
ring van de 'Basin Street Blues'
en de originele bewerking van
'You Don't Know What Love Is'.
Mij viel deze keer vooral Jarretts
prachtige toucher op.
Blue Dog - What Is Anything -
Knitting Factory Works - Knitting
Factory Works/Semaphore.
Volgens de persinformatie
werkt Blue Dog (vier man met
een wisselende basgitarist en
extra percussionist) op een wij
ze die vergelijkbaar zijn met de
methodes van John Zorn, maar
dat is slechts ten dele waar. De
debuut-CD van de jonge forma
tie uit Detroit laat weliswaar
met bijna dezelfde nervositeit
ook postmoderne mengsels ho
ren als Zorns Naked City, maar
die muzikale elementen zijn
duidelijker en strakker in het
geheel verwerkt. Het sterkst zijn
de bebop, latin-ritmes en de
heavy metal vertegenwoordigd,
vooral door Mick Dobday (toet
sen, alle composities) en Erik
Gustafson (gitaar) overtuigend
verwerkt. De meeste stukken
zijn bijna schematisch uit de
verschillende stijlelementen op
gebouwd en klinken onder
meer door het hoekige slagwerk
niet altijd even spontaan.
Steeds meer nieuwe groepen
zoeken hun geluk in een men
gelmoes van stijlen, maar bands
als Blue Dog kunnen hun iden
titeit en plaats pas verwerven
als ze de losse muzikale ele
menten overstijgen met instru
mentale eigenheid. Wat dat be
treft is de groep er nog niet he
lemaal, maar dit debuut maakt
benieuwd naar haar toekomst.
KV
KLASSIEK
Britten - War Requiem, op. 66 -
Luba Orgonasova (sopraan),
Anthony Rolfe Johnson (tenor),
Boje Skovhus (bariton), The Mon
teverdi Choir, Tölzer Knabenchor,
koor en orkest van de NDR o.l.v.
John Eliot Gardiner - DG
John Eliot Gardiner, deze week
in Amsterdam met de opera
'Don Giovanni' in het kader van
zijn bejubelde Mozartcyclus,
blijft een man van verrassingen.
Door menigeen wordt hij nog
steeds beschouwd als specialist
op het punt van muziek uit de
17de en 18de eeuw, maar toch
dirigeert hij komend seizoen bij
het Concertgebouworkest een
programma dat loopt van Bar-
tók tot zéér eigentijdse muziek.
Niet verwonderlijk is daarom
dat hij in Hamburg een opname
maakte van het 'War Requiem'
uit 1962. De pacifist Benjamin
Britten schreef dit aangrijpende
werk, waarin hij gedichten ver
werkte van de jong gestorven
Wilfred Owen, als muzikale bij
drage aan de beëindiging van
de koude oorlog. Dat leidde tot
een sfeer van ingehouden woe
de, droefheid en gedwongen
berusting, en bovendien schreef
hij de vocale partijen schreef
voor drie solisten uit verschil
lende politieke blokken. In Gar-
diners eveneens internationale
uitvoering doet deze belangrijke
Britse compositie in intensiteit
nauwelijks onder voor de uit
voering onder de componist
zelf, maar is klanktechnisch na
tuurlijk superieur.
Espana! Werken van Falla, Lecuo-
na, Albéniz en Infante - Katia
Marielle Labèque - Philips
Spanje is muzikaal 'in' en daar
van profiteren de zusjes Labè
que met drie Andalusische dan
sen van Manuel Infante en een
reeks arrangementen van wer
ken van Manuel de Falla, Er
nesto Lecuona en Isaac Albéniz.
Soms neigen ze naar een (te)
harde aanslag en ligt muzikaal
gedram op de loer, maar aange
zien de Spaanse cultuur ook al
tijd aan de rauwe kant is, kan
dat eigenlijk weinig kwaad.
Henriëtte van der Hoeven
Hout is niet meer weg te denken uit de tuin.
Na de houten afscheidingen en het houten
tuinmeubilair hebben we nu ook houten
tuinlampen. Er is keus uit drie strakke mo
dellen in staande- en geveluitvoering en
een zuillamp. Die laatste is te koop in ver
schillende hoogten. Metalen ankers houden
de lampen stevig in de grond. Veel onder
houd vragen ze niet want het redwood
waarvan ze zijn gemaakt is een 'vette' hour-
soort, die vele jaren goed blijft - het wordt
na verloop van tijd mooi zilvergrijs - zonder
hulpmiddelen. Prijzen vanaf 279. Meer in
formatie: Stijnline, tel. 0 80 - 60 10 024.
Een beetje haast of nog slaperig: met een klap staat de toiletdeksel
dicht. Het hele huis wakker. Dat gebeurt niet meer met de closetzit
tingen Nova en Exclusiv B uit de Pagette-collectie. Deze zijn uitge
rust met een vertragingsmechanisme dat er voor zorgt dat de dek
sel na een licht aanraking geruisloos sluiten. De goedkoopste uit
voering van dit snufje kost 254,45. Meer informatie: Hamers en
Kesber, Rotterdam tel. 010 - 48 12 133.
Dieter Sieger ontwierp voor Arzberg dit servies, dat hij de naam 'Cult' gaf. Met
dit servies wil hij niet inspelen op modetrends maar tegemoet komen aan de
wensen van de gebruiker. Dit is de Linea Negra (met een zwart randje) uitvoe
ring van het servies, dat er ook is in effen wit, met een zwarte band met kleuri
ge stippen (Pleasure) en in een mintgroen-dessin (Focus). Een ontbijtbordje in
Linea Negra kost 16.
Meer informatie:Schott-Zwiesel BV, tel. 023 - 35 22 04.
Speciaal voor het balkon brengt Gardena een verlichtingsset die bestaat uit 2
bollampen, aansluit-klaar en voorgemonteerd op een wandhouder. De set kost
229. Voor het balkon is er ook een bewateringsset.die 59 kost.
Meer informatie: Markt BV, tel. 029 40 - 17 417.
Altijd een lampje bij de hand, ook als de elektriciteit uit
valt met dit kaarsje in de vorm van een gloeilamp. Een
cadeau-ideetje van Inspiration dat 6,95 kost.Meer in
formatie: tel. 017 18 - 23 334.
ELEKTRONIKA
Koken via computer
Koken doe je op een fornuis en recepten staan in boe
ken of mappen op een plank in de keuken. Dat eerste is
natuurlijk nog steeds het geval, maar (eigen) recepten
worden steeds vaker in de computer opgeslagen. Do
mus Software uit Diemen introduceerde twee jaar gele
den het programma Cuisine. De basisversie voldeed al
in veel gevallen en de versie 3.0 is vrijwel compleet.
Evenals in de uitvoering 2.13 kunnen recepten worden
ingevoerd, teruggezocht en boodschappenlijstjes kun
nen worden afgedrukt. Maar de 3-serie kan nog veel
meer. Zo kunnen bijvoorbeeld ingrediënten worden
uitgelicht, kunnen bepaalde recepten worden gecopi-
eerd naar andere menu's, enz.
Computerprogramma's zouden echter geen computer
programma's zijn, wanneer er geen versie zou kunnen
worden gemaakt, die qua mogelijkheden onbeperkt is.
Die ligt nu in de winkel onder de naam Haute Cuisine.
Een zeer toepasselijke naam. Haute Cuisine biedt de
mogelijkheid tot echte hoogstandjes op culinair gebied.
Het is natuurlijk prachtig om van alle kennissen te we
ten wat ze wel en niet lusten of dat ze allergisch voor
bepaalde ingrediënten zijn. Met een paar toetsaansla
gen kunnen die ingevoerde gegevens worden geselec
teerd. Voor wie regelmatig dezelfde gaten te eten krijgt
bestaat de mogelijkheid om te voorkomen dat twee
keer hetzelfde gerecht wordt voorgeschoteld.
Naast het invoeren van eigen recepten kan ook gebruik
worden gemaakt van standaardgerechten die beschik
baar zijn op aparte diskettes. Domus levert bijvoor
beeld Indonesisch Rijsttafelen, Franse Recepten en
Magnetron Menu's.
Haute Cuisine van Domus Software is muisgestuurd,
Nederlandstalig, werkt op elke IBM compatible XT of
hoger met DOS (vanaf versie 3.1) en kost 149,00.
Thuisbankieren
Het bijhouden van giro- en bankrekeningen en het
doen van betalingen via de computer heeft veel voor
delen. In de eerste plaats ben je van een hele papier
winkel af en in één oogopslag kunnen saldi worden be
keken. Omdat met name banken dat tegenwoordig
standaard slechts een keer per twee weken doen (vaker
kost de rekeninghouder geld) is dat handig. Het pro
gramma van Domus waarschuwt de gebruiker wanneer
bepaalde betalingen moeten worden gedaan en geeft
ook aan, wanneer het salaris niet op tijd is bijgeschre
ven. In dat geval verschijnt er op het scherm een mede
deling, zodat betalingen kunnen worden uitgesteld.
Bij het programma wordt een aparte module geleverd,
waarmee Girotel Off-line van de Postbank is te integre
ren. Het ligt in de bedoeling in de toekomst ook modu
les uit te brengen voor een elektronische verbinding
met andere banken. Bij invoering van vaste, periodieke
betalingen kan zelfs het toekomstige saldo worden op
gevraagd, zodat tijdig voor aanvulling van het saldo kan
worden gezorgd.
Domus Thuisbankier werkt onder DOS op IBM com
patible computers en kost normaal 149,00. Tot 1
augustus is de prijs echter slechts 99,00 en wordt de
Girotelmodule (waarde 50,00) gratis meegeleverd.
Aanraakvlak vervangt
muis bij Apple-500
Apple Computers
heeft met ingang
van half mei wereld
wijd een compleet
nieuwe reeks note
books gelanceerd.
Het gaat om vijf
nieuwe PowerBook-
computers, waaron
der drie van de
500-lijn en
model
len van de Power-
Book 200-lijn.
De schootcompu-
ters variëren in prijs
van 4500,--tot
7300,--. Voor enkele ervan is een 'doek' te krijgen
(Duo Dock II, voor naar verwachting ongeveer 2500,--
waar men de portable na thuiskomst in kan schuiven.
Men beschikt dan over extra geheugen en functionali
teit en over een compleet kleurenbeeld op een grote
monitor.
De krachtige 500-reeks (gewicht rond de drie kilo) is ge
baseerd op de 68040LC-processor van Motorola, de
snelste op dit moment leverbare besturingschip voor
draagbare Apple's. De machines zijn echter voorbereid
om rond het eind van het jaar te worden omgebouwd.
Dan kan de processorkaart worden uitgewisseld voor
de energiezuinige uitvoering van de PowerPC-chip.
Apple staat te boek als de fabrikant die als eerste het
gebruik van de muis propageerde. Daarom is het opval
lend dat op sommige nieuwe PowerBooks de muis is
vervangen door een aanraakvlak, waarop men met de
vinger de muisfuncties imiteert.
De keuze voor het nieuwe systeem heeft te maken met
het feit dat men geen losse muis meer bij de computer
meer wenst. Verder dat er geen bewegende delen zijn,
waarvan de werking kan worden gestoord door vuil of
stof.
Op verzoek van vele klanten maakt Apple op zijn 500-
portables nu ook gebruik van de PCMCIA-techniek. Het
gaat om 'creditcard-achtige' doosjes die in de draagba
re computer geschoven kunnen worden. PCMCIA-
kaarten kunnen een modem bevatten, een miniatuur
harde schijf, extra werkgeheugen of een aansluiting
voor het kantoometwerk.
Apple-Powersbook, de draagbare
computer zonder muis. foto cpd
VISSPORT
Ik schat nog een jaar of vijf. En dan zal het
wettelijk verboden zijn om als sportvisser
nog langer gebruik te maken van levende
aasvisjes bij de vangst van roofvis als snoek,
snoekbaars en baars. De overkoepelende
hengelsportorganisatie NWS, die in ons
land de ruim 1 miljoen hengelaars verte
genwoordigt, heeft daartoe de afgelopen
weken de aanzet gegeven. Kennelijk in het
nauw gebracht door de naar de hengelaar
steeds agressiever optredende dierenbe
scherming en sommige milieuorganisaties
heeft het bestuur besloten gedeeltelijk aan
de verlangens van deze belangenclubs tege
moet te komen.
De NWS gaat ertoe over de omschake
ling op alternatieven te bevorderen. Zoals
het gebruik van tevoren gedode aasvis of
kunstaas als lepel, spinner, jig, wobbler of
hoe al die andere draaiende, waggelende en
trillende metaal- of kunststof-imitaties ook
mogen heten. In het 'partij-orgaan', het
maandelijks verschijnende Visblad, wordt
in een commentariërend artikel al als een
soort excuus aan de kritikasters gemeld dat
er de afgelopen drie jaar geen artikelen
meer zijn geschreven over het vissen met
levend aas.
Hellend vlak
De NWS bevindt zich met haar stellingna-
me op een hellend vlak. Weliswaar wordt
nog fier uitgeroepen dat men tegen een
wettelijk verbod op het gebruik van levend
kunstaas is, maar tegelijkertijd erkent men
dat de kwestie wel erg gevoelig is komen te
liggen in onze samenleving en de politiek.
De fout van de NWS schuilt mijn inziens
in het verkeerde denkbeeld dat door een ge
nuanceerder houding een groter onheil -
een officieel verbod - kan worden bezwo
ren. Wie de gedrevenheid van sommige or
ganisaties kent, moet weten dat in dit op
zicht nooit van compromissen sprake zal
kunnen zijn.
De tegenstanders van de hengelsport zul
len niet eerder rusten dan het ogenblik dat
de overheid bepaalt dat een dagje met een
hengel langs de waterkant een verderfelijke
bezigheid is en dat je bij constatering van
deze vrijetijdsbesteding door een wets-
handhaver in uniform voor de rechter kan
worden gesleept.
Het verbod op het gebruik van een levend
aasvisje is slechts een stapje verder op weg
naar het uiteindelijke doel. Het is het goede
recht van de dierenbescherming om uit te
spreken dat men vissen dieren kwellerij
vindt en dat zoiets verboden dient te wor
den. Maar het is voor een organisatie die
moet staan voor het sportvissersbelang
evenzeer begrijpelijk dat men zich hard
maakt voor bestaande vismethoden. Zeker
die al eeuwenlang in de praktijk
worden gebracht.
Selectief
Wat mij in de hele stellingname van de die
renbeschermers altijd heeft dwarsgezeten is
hun selectieve verontwaardiging. Wel wordt
met nimmer aflatende ijver het lot van die
zielige aasvisjes aan de kaak gesteld en als
het toebrengen van dierenleed bestempeld.
Maar dat bij de Nederlandse beroepszeevis
serij dagelijks tienduizenden vissen een
akelige verstikkingsdood sterven wanneer
ze in een gigantische netten worden sa
mengeperst, daar hoor ik die club nooit
over. Kennelijk mag dierenleed wel als uit
eindelijk maar een nuttig doel Wordt ge
diend: in dit geval de voedselvoorziening.
Begrijp mij goed: het is niet mijn bedoe
ling iedere hengelaar er toe aan te zetten nu
stante pede met levende aasvisjes snoeken
of snoekbaarzen te gaan vangen. Dat is een
individuele beslissing van de hengelaar zelf.
De ene sportvisser zal de normen die hij
hanteert wat kritischer formuleren dan de
ander. Ik kan me ook heel goed voorstellen
dat er hengelaars zijn voor wie het gebruik
van levende visjes te ver gaat en dat zijn de
voorkeur geven aan een jig of een wobbler.
Uitstekend. En dat een hengelsportorga
nisatie zich ook blijft beijveren om onze te
genstander zo weidelijk mogelijk te behan
delen. Prima zelfs. Maar het is mij 'een brug
te ver' dat de organisatie die tot taak heeft
de belangen van de hengelaar te behartigen
zich zo gemakkelijk overgeeft uit vrees voor
de lobby van opponerende instanties. Zich
gesteund wetend door meer dan een mil
joen Nederlanders had ik een iets strijd
baarder houding verwacht.
Mag snoekbaars straks niet meer met e
levend aasvisje worden gevangen?
foto archief