Komedie over hoela-hoep-tijdperk Chinese verhalen aan de Mah Jong-tafel Ongehoord komisch talent in vulgaire klucht 'Blinde' herkent moordenaar Opvolger van Silence of the Lambs Florence De Amerikaanse thrillerauteur Thomas Harris Silence of the Lambs) werd onlangs in Florence gesignaleerd bij het pro ces van Pietro Pacciani, beter bekend als het Monster van Flo rence. Pacciani werd na een zoektocht van zeventien jaar gepakt op verdenking van moord op acht echtparen in de periode 1968- 1985. De persschuwe Harris werkt al zes jaar aan de opvolger van zijn bestseller, een boek dat na het succes van de Jonathan Demme-film ook door Hollywood met ongeduld tegemoet wordt gezien. Waar het boek precies over zal gaan is nog onbe kend, al is Harris bezoek aan Florence wel een vingerwijzing. Dat psychiater Hannibal Lecter opnieuw een hoofdrol vervult is al wel zeker. Ook de verschijningsdatum blijft vooralsnog onbe kend. Harris staat bekend om zijn langurige werkproces: tot op heden deed hij gemiddeld zeven jaar over elk van zijn boeken. Flop van AI Pacino in de herkansing? hollywood RevoIutioii (1986) was de film die destijds de Britse produktiemaatschappij Goldcrest mede om zeep hielp. Dit ver slag van de Amerikaanse vrijheidsoorlog was een uiterst kostba re onderneming, werd door de pers vernietigend ontvangen en bleek een totale flop. Nu hebben regisseur Hugh Hudson en hoofdrolspeler Al Pacino verklaard de film graag opnieuw in roulatie te willen brengen. Beiden waren destijds zeer ongeluk kig met de al te gehaaste uitbreng, en willen nu met een nieuw gemonteerde versie eerherstel voor hun fiasco. Het floppen van Revolution deed Al Pacino destijds besluiten zich voor enkele ja ren terug te trekken uit de filmwereld, terwijl Hudson er zijn Chariots of Fire- reputatie mee verspeelde. Warner Bros, de stu dio waarvoor Pacino momenteel een filmbiografie van generaal Noriega draait, staat niet onwelwillend tegenover de plannen. Flintstones breken record los angeles The Flintstones waren op tekenfilmgebied altijd al een hit, maar de filmversie van het prehistorische gezin uit Bed rock City, met John Goodman in de rol van Fred Flintstone, breekt records in Amerikaanse bioscopen. Het afgelopen week einde leverde de film bijna zeventig miljoen gulden op aan de bioscoopkassa's. De dagelijkse belevenissen van twee gezinnen in het Stenen Tijdperk brachten een kleine miljoen gulden meer in het laatje dan het vorige record uit 1989 van Indiana Jones And The Last Crusade. Succesvolste film aller tijden blijft nog steeds Jurassic Park, de dinosauriërfilm. The Hudsucker Proxy: Ode aan de films van Frank Capra en Howard Hawks Een van de aardigste films van het 47e Internationale Filmfestival in Cannes, en tot het laatst toe een van de fa vorieten voor een Gouden Palm, was The Hudsucker Pr oxy van de broers Joel en Ethan Coen. Een snelle en intel ligente komedie met Tim Robbins, Paul Newman en Jen nifer Jason Leigh in drie sprankelende hoofdrollen. Niet temin waren in Amerika de reacties in de bioscoop lauw en ziet het er niet naar uit dat de nieuwste, en duurste produktie van de getalenteerde filmbroers uit de kosten komt. telligente en technisch knappe produkties, vol verwijzingen naar films en genres uit het ver leden, met name de jaren dertig en veertig. Maar voor het grote publiek zijn hun films waar schijnlijk net iets te artistiek en excentriek. Ook The Hudsucker Proxy is vooral weer voer voor cinefie len. De film is gesitueerd in 1958 en gemaakt in de stijl van de jaren veertig-films van Ro bert Capra en Howard Hughes. In de vormgeving zitten verwij zingen naar Fritz Lang's Metro polis, de beroemde Duitse klas sieker uit de jaren twintig. De onmogelijke titel slaat op de hoofdpersoon Norville Barnes (Tim Robbins), die als stroman proxy) wordt aangesteld bij Hudsucker Industries, nadat de president-directeur Waring Hudsucker (Charles Durning) henk maurits The Hudsucker Proxy. Te zien. Calypso 1 Amsterdam. Babyion 1, Den Haag In 1985 verrasten de Coen- broertjes de filmliefhebbers met hun stijlvolle thriller Blood Sim ple. En zes jaar later, in 1991, wonnen ze met Barton Fink de Gouden Palm (beste film en beste regie). Zoiets schept uiter aard verplichtingen en ver wachtingen. Zeker omdat een van de meest succesvolle Holly- wood-producenten van dit ogenblik, Joel Silver Lethal Weapon, Die Hard), zich over het Coen-duo ontfermde. Maar ondanks de drang nu de sprong naar het grote publiek te maken, hebben de broers zich zelf niet verloochend en blijven ze verrassen met eigenzinnige, artistiek hoogstaande films. In Industrieel Paul Newman (rechts) schuift onbenullige stroman (Tim Robbins) n teurvan een miljoenenbedrijf. r voren als president-direc- op het toppunt van zijn roem tijdens een vergadering onver wachts uit het raam spring. Zijn naaste medewerker Sidney Mussburger (Paul Newman, met sigaar) besluit om tijdelijk een onbenul als nieuwe direc teur aan te stellen. Daarmee wil hij zijn eigen positie op de aan delenmarkt en in het bedrijf verbeteren. Het sluwe plan wordt echter in de wielen gereden door Bar nes. In zijn nieuwe positie kan hij het plan uitvoeren waar hij al een tijd mee rondloopt, na melijk de massaproduktie van de hoela-hoep. Hij slaagt er te gen de verwachtingen in een ra ge te ontketenen en wordt een nationale beroemdheid. Bij alle persmuskieten die op hem af vliegen zit ook de genadeloze verslaggeefster Amy Archer (Jennifer Jason Leigh), die hem wil ontmaskeren als een onbe nul. Het pakt heel anders uit ze wordt langzaam verliefd op de naïeve, goedmoedige Barnes. The Hudsucker Proxy ontwik kelt zich van een film met slap stick-elementen in het begin uiteindelijk tot een echte screw ball comedy. Met veel verbaal geweld van met name Jennifer Jason Leigh, die probeert Lau ren Bacall te overtroeven in cy nisme en snibbigheid. Zoals ge bruikelijk bij de Coen's zit de film vol spectaculair en soms virtuoos camerawerk, met dit maal een geweldige (aero)dyna- miek. Over het scherm vliegen de beelden waar Fritz Lang des tijds nog niet eens van kon dro men, maar we zijn dan ook een mensenleven verder sinds zijn baanbrekende, futuristische film Metropolis in de bioscoop werd uitgebracht. I DONDERDAG 2 JUNI 1994 BIOSCOPEN Komiek Jim Carrey in 'Ace Ventura: Pet Detective' Ace Ventura: Speurneus poogt gekidnapte mascotte van een football-team terug te kapen. AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Lifetimes 16 j. dag 13, 15.45, 18.45.21.30 ALFA 2 Shadowlands, dag. 13, 15.45, 18.45.21.30 ALFA 3 La Memoria Del Agua 16 j dag. 16, 18. 20 The Secret Garden dag. 13.30, 22 ALFA 4 In the Name of the Father dag. 18.45,21.30; do„ vr„ di. ook 13, 15.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Shortcuts 12) dag 14, 18 ALHAMBRA2 The Remains of the Day dag. 20.15, do vr ma endiook 13.15, 17 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Blink dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CINERAMA 2 Ace Ventura 12 j., dag. 13.15, 16, 21.15, 22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Hudsucker Proxy al., dag. 13.15, 16, 21.15,22 CALYPSO 2 The Pelican Brief 12j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Friends 16 j., do t/m di 14.30, 19.30, zo ook 11, wo 14.30, 20.30 Fearless 12j., do t/m di 17, 22.15, wo. alleen 17 u CINECENTER-PEPPE-NAPPA Shadowlands 12 j do t/m di 16.30, 22; zo. ook 11 uur The Wedding Banquet 16j.,dot/mdi 16.30, 22, zo ook 11. wo alleen 16.30 CINECENTER-PIERROT Much ado about nothing do t/m di 14.30; zo ook 11. wo 14.30, 20 Naked 16 j., do t/m di 16.30, 22. wo al leen 16.30 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The Blue Kite 16 j., do t.m di 14.30, 18.45, 21.45, zo ook 11.15. wo 14.30, 20 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebéplein 4 tel. 6151243 Naked Gun 33 1/3 dag. 18.45, 21 30; za.,zo wo. ook 13, 15 30 The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30, wo.,za.,zo. ook 14.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 The Fear Inside 16 j., dag. 18.45, 21.30; do, vr, ma, di 16 CITY 3 On Deadly Ground 16 j., dag. 18.45, 21.30, do, vr, ma.diook 13.15, 16 CITY 4 The Lookout dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 5 Cool Runnings dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Look Who's talking now! dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 7 Intersection 12 j.. dag 13.15,16, 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Temptation of a Monk 16 j dag. *19.45, 22., zoook 14 uur Trois couleurs: Blanc 16 j., dag. 19.30. zo ook 16 45 The Snapper 16 j., dag. 21.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Lifetimes 16 j. dag. 19,45, 22.15 (di. niet om 22.15, za. en zo. ook 14.45 Sneakpreviewdi 22.15 Metisse 16 jdag. 17.30. KRITERION 2 Hammett 16 j., ma. 19.30 Backbeat 12 j dag. 17.15 La Ardilla Roja 161. dag. 21.45 Little Buddha za., zo. 14.45 uur The Snapper, dag. 19.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Bab Boy Bubby 16 j., dag. 18 RIALTO 2 For Fun 16 dag 19.30 Hochzeitgaste/One Way Ticket to Oblivion 16 j.. dag. 18.15 The Puppetmaster 16., dag. beh. ma. 21.30 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 In Weiter Feme, So Nah! 16 j., dag. 20.30; zo. ook 14.45 THE MOVIES 2 This Boy's Life 16dag. 19.45, 22. zo. ook 15 uur Orlando dag. 17.30 uur THE MOVIES 3 The Piano dag 19.15 uur Shadowlands dag. 17, 21.45, zo. ook 14.30 uur THE MOVIES 4 Wildgroei 12). dag. 22 uur The Secret Graden dag. 17.30, 19.30 zo. ook 15 uur Der Himmel über Berlin 16 j., dag. 17.30 uur TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraattel. 6262633 Schindler's List 12 j dag. 14. 20.15 TUSCHINSKI 2 The Pelican Brief 12 j dag. 13.15, 16.30, 20.30 uur TUSCHINSKI 3 Ace Ventura dag. 13.15, 16, 19.15, 22 TUSCHINSKI 4 Philadelphia dag. 13.15,16,18.45, 21.30 uur TUSCHINSKI 5 The Three Musketeers 12 j., dag. 13.15, 16, 18,45, 21.30 uur TUSCHINSKI 6 Naked Gun 33 dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 uur TUSCHINSKI CINEAC Dragon, Bruce Lee doorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.45, 17.45, 20.45 uur DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Zero Patience 16 j., dag. 18.30 Shortcuts 16) dag. 20.30 uur, zo 14.30 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. FILMS IN LEIDEN voorbeschouwing letty stam Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10. Leiden: The Joy Luck Club, do 2/6 t/m zo 5/6, 20 00 LVC, Breestraat 66. leiden: Kalifor- nia, do 2/6 t/m zo 5/6,20.45 uur Amy Tan, leerlinge in een schrijversklasje, schreef als vin geroefening The Joy Luck Club (in het Nederlands vertaald als De Vreugde en Geluk Club). Het was meteen bingo en het boek prijkte maanden op de bestsel lerslist. Hollywood bekijkt dit klassement altijd met veel nieuwsgierigheid en besloot, ondanks de ingewikkelde struc tuur van het verhaal, The Joy Luck Club te verfilmen. Het re sultaat is deze week te zien in het Kijkhuis. Tan (1952) is geboren in Oak land. Haar ouders hadden twee jaar eerder China ingeruild voor de Verenigde Staten. In The Joy Luck Club grijpt ze terug op haar eigen ervaringen in de Chi nese gemeenschap. Ze vertelt de geschiedenis van vier vrou wen die al jaren geleden geëmi greerd zijn, maar zich nog steeds vastklampen aan de waarden en normen van hun voormalig vaderland. Hun vier dochters zijn verwesterd en die twee verschillende culturele achtergronden botsen nogal eens. Om het nog ietsje ingewikkel der te maken: Tan vertelt ook de geschiedenis van de grootmoe ders. Al die verhalen ontsprin gen aan de Mah Jong-tafel waar de moeders elkaar wekelijks treffen. Hun kwartet hebben ze de Vreugde- en Gelukclub ge noemd. De dochters leren dat hun moeders voor hun komst naar Amerika geen leven had den. In China wordt nu een maal weinig waarde gehecht aan het leven van een vrouw. Om aan hun diverse vormen van slavernij te ontsnappen, hebben de moeders fors moe ten inleveren: Zo leert één van de dochters dat ze nog twee halfzusjes heeft. Haar moeder heeft die kinderen moeten ach terlaten toen ze naar Amerika vertrok. De dochters zijn niet Chinees en niet Amerikaans, alhoewel ze zich wel de cultuur van hun ge boorteland hebben toegeëi gend. Dat geeft naast de gebrui kelijke wrevels tussen twee ge neraties extra frustratie. De dochters hebben moeders die gebrekkig Engels spreken. Die zich vastklampen aan de Chine se gewoonten. En die op hun beurt weer mopperen op hun dochters omdat de meiden nauwelijks iets weten van de traditionele Chinese keuken. Regisseur Wayne Wang (ver noemd naar westernheid John Wayne) kreeg de opdracht dit netwerk van verhalen van al die verschillende personen om te zetten in een film. Hij is gebo ren in Hong Kong en dus enigszins vertrouwd met de Oosterse wereld zoals hij in eer dere produkties als Chan is mis sing, Dim Sum en Eat a Bowl of Tea al aantoonde. Tan trad zelf aan als co-scenariste. Zeer on- Hollywoods worden alle rollen gespeeld door actrices van Azia tische afkomst. Oliver Stone's eigen bedrijf stelde zich garant voor de produktie. The Joy Luck Club resulteerde in verHolly- woodst Chinees drama. Wie dat tegen de borst stuit, kan altijd nog het boek lezen. Eigen schuld, dikke bult. Moeder waarschuwde niet voor niets voor vreemde mannen en het gevaar van lifters. In Kalifor- nia, te zien in LVC, storen schrijver Brian en fotografe Car rie zich daar niet aan. Het stel wil een gezamenlijke publikatie maken over seriemoordenaars êh reist per auto alle plaatsen af waar de slachters hun werk de den. Onderweg pikken ze een ander stel op: Early (uitstekende rol van Brad Pitt) en zijn vrien dinnetje Adéle. Hij is een psy chopaat en heeft al in de bak gezeten voor zware gewelds misdrijven. Met hem zit plotse linge een inktzwarte werkelijk heid op de achterbank. Dat dit speelfilmdebuut van Dominic Senna sterk doet denken aan vi deoclips is niet verwonderlijk: hij draaide ondermeer voor Sting, David Bowie en Janet Jackson. film recensie mark van den tempel Ace Ventura: Pet Detective Te zien: Lido 2, Leiden Euro Cinema 1Alphen Ace Ventura: Pet Detective is het soort komedie dat recen senten tot wanhoop drijft. Tel kens als je denkt de bodem van de vulgariteit te hebben bereikt, komt er een wending of grap die de vorige in wansmakelijk heid overtreft. Ace Ventura (Jim Carrey) is een personage waarin een zo groot mogelijk aantal kwalijke eigenschappen lijken te zijn samengebald. Hij is arro gant, seksistisch en egoïstisch en is daar nog trots op ook. Maar bijna tot mijn spijt moet ik toegeven vaak te hebben ge lachen om Ace Ventura. Dat is vrijwel geheel op het conto te schrijven van vertolker Jim Carrey. Als enige blanke in het all-black gezelschap van In Living Colour moest hij keihard werken om uit de schaduw van de broers Damon en Keenan Wayans te komen, met als ge volg een ongehoorde beheer sing van de meest uiteenlopen de komische disciplines. Voor Ace Ventura: Pet Detective kreeg Carrey carte-blanche, en het re sultaat is totale anarchie. Dit wordt goed geïllustreerd in de hilarische openingsscène waarin de huisdier-speurneus vermomd als postbesteller een hond probeert te kapen. Het pakketje dat hij ter afleiding ge bruikt moet het volledig ontgel den. Het wordt vooruit gegooid, geschopt, gedunkt en gekopt al vorens de voordeur bereikt wordt en Carrey de hond ont vreemdt. De scène draagt niets bij aan het verhaal, maar is een etalage van komisch vernuft. El ke handeling, elk woord, elke blik is bij Carrey over the top. Ace's overspannen mimiek, de stroom filmcitaten waarmee zijn monologen doorspekt zijn, zijn rubberen motoriek: alles suggereert eerder een cartoonfi guur dan een karakter van vlees en bloed. Het plaatst Carrey in een select gezelschap met top- komieken als Peter Sellers en Robin Williams. Het verhaal, over de gekid napte mascotte van een foot- ballteam, is even onzinnig als vervelend. Dat geldt ook voor de overige rollen tvaarin onder meer Udo Kier en een onher kenbare Sean Young zich met zichtbaar ongemak voor gek la ten zetten. De ontknoping, een parodie op The Crying Game, is zelfs stuitend te noemen. Op zulke momenten kan ook Car rey's manische optreden de film niet redden. Ace Ventura: Pet Detective zal dan ook vooral de geschiedenis ingaan als de film waarin Jim Carrey's talenten voor het eerst een groot publiek bereikten. Blink: Studiemateriaal voor opticiens en oogartsen film recensie mark van den tempel levue Cinerama. Amsterdam. Odeon 1 Haag Het blijft verbazingwekkend wat filmmakers ver zinnen om een eenvoudige 'whodunnit' mee aan te kleden. Neem nou Blink, veteraan Michael Ap- ted's laatste thriller. Hij, of liever gezegd zijn schrijver Dana Stevens, baseerde de plot op het gegeven dat wanneer blinden hun gezichtsver mogen terugkrijgen, er eerst een merkwaardig fe nomeen optreedt dat bekend staat onder de term ocular flashback. Hierbij registreert het oog welis waar een beeld,, maar is de coördinatie met de hersens nog ontregeld. Bij de ontvanger wordt pas later een herkenbaar beeld gevormd. Bij de pas-geopereerde Emma Brody (Madelei ne Stowe) kan dat proces wel een volledige dag duren. Wanneer zij op een avond in de hal van haar appartementencomplex geluiden hoort en op onderzoek uitgaat, ziet ze slechts de vage om trekken van een persoon. Een dag later heeft ze echter sterke hallucinaties van het gezicht van een onbekende man. Als blijkt dat op de bewuste avond haar bovenbuurman vermoord werd, lijkt het aannemelijk dat Emma de moordenaar heeft waargenomen. Maar wat is haar getuigenis waard? De politie neemt haar in elk geval minder serieus dan de moordenaar, die haar het zwijgen wil opleggen. Zoals iedereen die een goede thriller weet te waarderen zal beamen, heeft een spannende film niet genoeg aan een spectaculair uitgangspunt. Blink [to blink betekent 'knipperen') gaat veelbe lovend genoeg van start, waarbij vooral de visuele effecten waarmee Stowe's gebrekkige gezichts vermogen tot leven komt, fraai zijn. Maar Ste vens, en in mindere mate Apted, slaagden er niet in hun gimmick 'm een opwindend verhaal te pas sen. Een overdaad aan quasi-wetenschappelijke uit leg kan niet verbergen dat de film te weinig span nende momenten kent. In plaats daarvan dissen de makers afgekloven elementen op als de scepti sche politieman (Aidan Quinn) die verliefd wordt op zijn getuige, en de onvermijdelijke seriemoor denaar. Als we Hollywood mogen geloven, her bergt elke Amerikaanse provinciestad er wel één in haar midden. Voor oogartsen en opticiens lijkt Blink me leerzaam studiemateriaal, de kritische thrillerfan kan echter beter uitzien naar boeiden- der werk. Madeleine Stowe (rechts) als de pas aan haar ogen geopereerde Emma Brod]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9