Catherine Keijl verbaast zich nergens meer over (J Van Houweninge houdt 't simpel Rtv show MAANDAG 30 MEI 1994 Ze had behoefte aan afwis seling. Vandaar dat Cather ine Keijl een zesdelige do cumentaire maakte over seks in Nederland. Sex: De stand van zaken is een nietsverhullende rondlei ding langs SM-kelders, pa renclubs, exhibionisten en andere zinneprikkels. Een reis in verbazing: „Vind jij het normaal dan, als men sen in een leren tuigje el kaar aan het afrossen zijn?" HILVERSUM TON DE JONG Vijf maanden werk. Vijf maanden televi sie maken met seks als spannende leidraad. Wat blijft daar nu als het meest ver bazingwekkende moment van hangen? Catherine Keijl en cameraman Peter Rutting kijken elkaar diep in de ogen. Keijl graaft aanvanke lijk vergeefs in het geheu gen^ „We verbazen ons zo langzamerhand nergens meer over." Dan borrelt bij Rutting de grote SM-party in het Amsterdamse Marcanti boven. Prompt springt ook bij Keijl het licht aan: het verhaal van de sulky. Hoe ze daar zo'n twee wielig karretje hadden gezien, doorgaans toch in gebruik in de paar- desport, waar dit keer geen dravend paard, maar een vrouw voor was gespannen. En hoe de ganse avond verschillende kerels op dat karretje had den plaatsgenomen om die \touw mèt bit vooruit te jagen. (Onder het klappen van de zweep, ui teraard.) Keijl: „Daar waren we heel, uh... Dat vond ik heel jammer, dat we dat niet mochten filmen. Daar heb ben we echt dingen gezien dat we tegen elkaar zeiden: Jezus Mina..." Even tijd voor trots. Want dat is ze wel, Catherine Keijl. Trots dat ze het karwei in vijf maan den geklaard hebben, trots op de positieve reacties en trots op de oplopende kijkcijfers. Afleve ring drie, over seks- en pornopublicaties, haalde dins dagavond al een kijkdichtheid van 12 procent, ongeveer 1,5 miljoen mensen. Daar hadden ze bij RTL5 ondanks de pri me time van half negen niet op gerekend. Ze blijft beschei den onder de triomf: „Kennelijk vinden de mensen het toch heel leuk om naar te kijken." Maar ze ligt ook onder vuur. Bij verzuurde stukjesschrijvers, die haar omzwervingen door seksueel Nederland met leed vermaak volgen. Dat ze zich voor het oog van de camera ge regeld oprecht verbaasd of zelfs geschokt durft te tonen, dom pelt menig recensent in een warm bad van droefenis. Ze bijt terug: „De recensenten van de grote landelijke dagbla den zijn de enigen die negatief reageren. Maar ja, als je twintig jaar alleen maar van die stukjes schrijft en verder zelf nooit wat presteert... Mensen hebben toch zoiets van: dat wist ik hele- Catherine Keijl: „Als ik kinderen had, zou ik ze niet laten kijken." maal niet, wat waanzinnig!" Seks in Nederland. Een uitgele zen klusje voor Keijl? Het ge zicht van de Vijf Uur Show, te vens kokkerellend in Koken met Sterren, tussen sado-masochis ten en fetisjisten? Eerlijk, doch vastberaden: „Ik heb vanaf het begin gedacht: Ja, moet ik dat nou wel doen? Moet ik dat ris keren? Aan de andere kant: de mensen weten hoe ik ben. Ik wilde gewoon weer eens ergens diep op ingaan: je kunt niet al maar hetzelfde doen. Ja, die jongens van die TV-recensies wel, maar ik niet. Ik heb afwis seling nodig niks zo dodelijk als sleur." Het is ook de kift, denkt ze. Documentaires in Ne derland moeten vooral bloedse rieus en saai zijn, heeft ze ge merkt: „Zodra het ergens over gaat, en de mensen zijn betrok ken, en de mensen vinden het mooi, dan is het al niet goed meer. Want dan scóórt het en dan kan het niks wezen. Nou, dat is een mentaliteit... Volgens mij is dat de ondergang van de journalistiek. Ik denk, dat als je bij een commerciële omroep werkt, je altijd onderwerpen neemt die tot de verbeelding spreken. Omdat anders nie mand kijkt. En een commercië le omroep waar niet naar geke ken wordt is geen omroep. Dus..." RTL-programmadirecteur Bert van der Veer wilde prompt zes afleveringen hebben, toen hij vorig jaar van het idee voor de seks-documentaire van Keijl en Rutting's produktiemaat- schappij CSS hoorde. Keijl Co stemden in, zonder ook nog maar één minuut gefilmd te hebben. Zonder omhaal stamp ten ze het zesluik uit de grond, naast hun andere besognes („werkweken van honderd uur"), in een bezetting van vijf mensen. En dat ze het zo ge daan hebben is maar goed ook, stellen ze thans vast, want an dere omroepen waren bijkans al met het idee aan de haal, naar verluidt. Stoer: „Je kunt zeggen dat het voor de hand ligt, een documentaire over seks in Ne derland, je kunt zeggen dat het makkelijk scoort, maar feit is wel dat niemand het eerder zo heeft gedaan." Advocaat De feiten: de mensen stonden niet bepaald te trappelen om voor een televisieprogramma van de seksuele mallemolen af te dalen. Keijl en Rutting heb ben wel in een club gefilmd waar een advocaat naast de ca mera stond, om te voorkomen dat de cliëntèle er bekaaid af zou komen. Keijl: „En geen cent betaald, hè! Dat roepen mensen dan heel snel: commerciële omroep, die zullen wel flink geschoven hebben. Niks, hoor. We hebben altijd gezegd tegen de mensen die we benaderden: kijk, die sekswereld heeft een heel slecht image. Wordt altijd geassoci eerd met onderwereld en drugs en weet ik wat allemaal. Wij wil den die wereld zonder die voor oordelen laten zien. En mijn er varing is nu, dat het hele gewo ne, fatsoenlijke middenstanders zijn, die toevallig geen brood, maar seks verkopen. Een dage lijkse behoefte, blijkbaar, voor veel mensen. Dus waarom zou je daar niet heel open in zijn? Wat heb je te verbergen? Zo bij zonder is het nou ook weer niet." Een bizarre excursie werd het, niettemin. Van de SM-kelder tot de parenclub, waar Jan het met alleman deed, van de exhibitio nist voor het raam tot het re dactielokaal van pornoblad Ro- sie, waar een jong stel bij een kop koffie en een sigaret de in spiratie probeerde te vinden voor een gefilmde wip. Het was vaak verbazingwekkend om te zien, en expliciet genoeg voor een waarschuwend woord (Keijl vooraf: „Als ik kinderen had, zou ik ze niet laten kijken"), maar 'emanciperend' boven dien. „Wat ik geprobeerd heb, is laten zien wat de motivatie van die mensen is, waar ze mee bezig zijn, hoe hun wereld eruit ziet, waar ze vandaan komen. Ik hoor van mensen dat men stomverbaasd is over dat stel in Casa Rosso (een stel dat zeven keer op een dag op eèn podium voor publiek de liefde bedrijft, red.): stomver baasd dat hij computer programmeur is en zij schoonheidsspecialiste. Dan zie je hoe vooroor delen in elkaar zitten. Mensen denken: Dat doen ze omdat ze anders niets kunnen, maar zo zit dat dus niet. Daarmee zie je dat het anders is dan je had gedacht." „Vorige week zat ik in Het Paleis, het radioprogramma van de KRO. En daar belde een mevrouw die vroeg: hoe kan het toch, dat er zoveel ge wone mensen in dat program ma zitten? Dat vond ik zo'n leuke vraag, want je ziet daar de vooroordelen in. Men dénkt dat het allemaal louche types zijn, terwijl het gaat om gewone mensen, die gewoon hun brood verdienen. En de meesten- zijn bovendien min of meer toeval lig in de seks-industrie terecht gekomen. We hebben in de laatste aflevering een Neder landse vrouw, die importeert Nederlandse seks-artikelen in Italië. Vroeg ik aan haar: hoe kom je in die seks-artikelen te recht? Zegt ze: Ja, nou, ik sprak m'n talen goed en ze hadden ie mand op kantoor nodig. Dat ge loof je toch niet? Maar zo gaat dat, in het leven." Dat Keijl er zelf nu en dan openlijk onthutst bij raakte, al die seksuele vrijmoedigheid, vindt ze achteraf geen pro bleem. „Dat is het nadeel van een Bekende Nederlander zijn. De mensen weten hoe je bent en ze zouden zich op hun beurt verbazen als ik niet reageer zoals ze me kennen. En waarom zou ik me als verslaggever niet mogen verbazen? Vind jij het normaal, als mensen in' een le ren tuigje elkaar aan het afros sen zijn?" (RTL5, morgenavond om 20.30 uur, aflevering 5: sexwinkels; donderdag aflevering .6: hoe ren.) Universiteit buigt zich over werk Zeg 'ns AAA-schrijver HILVERSUM HERMAN ELZINGA Chiem van Houweninge is de meest suc cesvolle scriptschrijver van Nederland. Hij is de geestelijk vader van TV-series als Zeg 'ns AAA, Oppassen!!! en De Victorie, TV- spelen als De Zaak Kenny en bioscoop films als De Inbreker en Lieve Jongens. Vo rig jaar juni gaf Van Houweninge twaalf masterclasses aan de Universiteit van Am sterdam aan aanstaande film- en TV-we-- tenschappers. Vervolgens werd er een (Engelstalig) boek, Double Trouble, aan hem gewijd, waarin de kneepjes van het vak nog eens op een rijtje worden gezet. Van Houweninge past twee stellingen toe bij zijn werk: Hou het simpel, en: als het goed is, is het goed. Dat je het bij tele visiescripts beter maar simpel kunt hou den was een van de eerste lessen die Van Houweninge leerde toen hij een plot had bedacht voor de Duitse misdaadserie Ta- tort. Het leek Van Houweninge leuk om een buikspreker een moord te laten plegen met behulp van zijn pop. Dat gaf echter nogal wat complicaties, die Van Hou weninge in zijn script allemaal moest op lossen. Onnodig te zeggen dat dit niet goed lukte, zodat hij zijn werkstuk per omgaande uit Duitsland geretourneerd kreeg. In Double Trouble (de Engelse titel voor zijn serie Oppassen!!!) komt Van Hou weninge met twee voorbeelden die zijn fi losofie van 'hou het simpel' mooi illustre ren. Het eerste is de schrijver Roald Dahl, die natuurlijk een kei is in het vertellen van simpele, maar ijzersterke verhalen. Bijvoorbeeld die, waarin een vrouw haar man de hersens inslaat met een bevroren lamsbout. De clou van het verhaal is dat ze de politie later de klaargemaakte lams bout serveert en daarmee de agenten het bewijsmateriaal laat opeten. Het andere verhaal gaat over de acteur Robert Mitchum, die in Joegoslavië een film aan het opnemen was en daar een te legram uit Hollywood ontving met het verzoek de hoofdrol te spelen in een wes tern. Stuur me het verhaal, telegrafeerde hij terug. Een dag later kreeg hij het ant woord: een man rijdt een stadje binnen. Dat was alles wat er stond. Mitchum ant woordde: ik doe het. Karakter Hou het simpel. Het is een raad die in elk geval de schrijvers van Double Trouble in de wind hebben geslagen. Natuurlijk, het betreft hier een werk dat voornamelijk ge bruikt zal worden op de universiteit, maar het is maar de vraag of Van Houweninge zelf ooit zoveel achter een serie als Zeg 'ns AAA heeft gezocht als anderen hier nu doen. Eén van de wetenschappers haast zich te verklaren dat hij niet wil suggeren dat het karakter Mien. Dobbelsteen ergens toch wel is geïnspireerd door Shakespeare. Maar met Tsjechov wil hij Van Houwenin ge toch wel een beetje vergelijken. Vanwe ge het menselijke gezicht van diens kome die. Menselijk, zoveel mogelijk waarheidsge trouw en geworteld in de maatschappij. Het zijn elementen die je terugvindt in Zeg 'ns AAA en ook in ander werk van Van Houweninge. Het is zijn kenmerk en het is waar hij het beste in is. Kun je om Zeg 'ns AAA niet lachen en vind je Oppassen!!! maar een flutserie, dan zul je als beginnend scriptschrijver de goe de raad van Van Houweninge al snel in de wind slaan. Blijft er dan helemaal niets over van die twaalf wijze lessen die voor TV-schrijvers in spé van belang kunnen zijn? Natuurlijk wel. Het is goed leren van andermans fouten of oplossingen voor probleempjes. En in het boek dist Van Houweninge genoeg anekdotes op waar je iets mee kunt. Zo wilde hij met regisseur Frans Weisz voor de film De Inbreker Rijk de Gooyer een sympathieke crimineel laten spelen. Het probleem was een manier te vinden, waardoor De Gooyer de hele film door ge liefd bij het publiek zou blijven. Weisz herinnerde zich van zijn filmstudie in Ro me de tip dat als iemand in het begin van een film een hond schopt deze persoon nooit meer sympatiek zou worden, al werd-ie Moeder Theresa. Andersom zou dus ook moeten kunnen. En dus zien we in het begin van De Inbreker De Gooyer een villa binnengaan, teiwijl we weten dat •de bewoners met vakantie zijn. Op zijn speurtocht naar waardevolle spulletjes stuit hij op een kom met goudvissen. Hij pakt het busje voer, schudt er wat van in de kom en vervolgt zijn weg. De Gooyer als dierenvriend. Aan zo'n vent mankeert toch niets? Chiem van Houweninge, Double Trouble: uniting and filming, Uitgeverij Amster dam University Press, 44,50, ISBN 90- 5356-025-4. Chiem van Houweninge. GESPROKEN Rob van Hulst in r 6VARA's TV-Magazi ne: „Het allerbe langrijkste is om of dit moment zo ge -• lukkig mogelijk te leven. Anders zou ik al het gek dat ik verdiend heb wel hebbej 1 gespaard en dan zou ik carrièri willen maken. Maar ik doe di dingen die ik heel leuk vind A en daarmee bedoel ik miji i werken verder leef ik er ge woon op los. Ik sprak laats mensen, die hadden net eei huis gekocht en over vier jaar-is i het afbetaald. En dan gaan zi kinderen maken. Ik moet er nie 1 aandenken." i Joop Braakhekke in VARA' TV-Magazine: ..Ik heb vele hel 1 den, maar als ik me tot miji vakgebied beperk, noem il Keith Floyd. Omdat het zo'n enorme persoonlijkheid is. Eer non-conformist in een werelr waarin we worden overstelp, met regeltjes over wat hoort ei niet hoort. Ik vind het heerlijtj dat er mensen zijn als Floyd df 2 zich daaraan weten te ontwoi stelen. Ik neem daar een voor beeld aan. Ik bedoel: ik kopiee hem niet, want ik ben wel me zelf, maar hij zet me op he spoor. Alle twee hebben we de zelfde liefde voor eten en drin ken, hetzelfde charisma, en da straalt van de televisie af. Mei beweert vaak dat hij altijd hall dronken voor de camera staat Ik weet het niet, hoor. Van m l denken ze vaak hetzelfde en di 2 is tenslotte ook niet waar." Han Reiziger in Studio: „Ove de titel 'Reiziger in muziek' i lang nagedacht. Hij kwam nit van mijn. Die Han Reiziger z in de muziek, zo was de redene ring, dus waarom niet een titi met die naam als woordspelig l 'In de muziek' werd later 'i muziek', wat eigenlijk niet hele maal juist. Aanvankelijk heb i me verzet tegen die titel, nu hel i ik er wel vrede mee." i Ischa Meijer in HP/De Tijd: „Die cultuur van Aalsmeer tro me enorm. Die kermiskant va Joop van den Ende heb ik n; tuurlijk ook in me. We kende elkaar al, onder meer door e film 'De BoezemvrienöT 'rrti André van Duin. Tijdens ee - wandelingetje sloeg Joop ee arm op me heen, heel Jopiaail/I is dat. En hij zei: jij bent de ba< i van dat programma. Ik merk n e dat ik die hartelijkheid jareic lang gemist heb. Het miliej! waarin ik groot geworden bei f die bladen, die omroepen, i< zou ik niet met mijn mense v durven omgaan. Zo onzorgvu1; dig, zo kwetsend. Dat mes-ii je-rug achtige, dat smeerlappi e rige: ik ben er zelf ook door bi smet geweest, maar ik wil hi 0 niet meer. Ik kwam laatst Boi dewijn Paans tegen, de hoofdri® dacteur van de VPRO Gids. 6 hebt nooit bij onze club g<a hoord, zei hij. In zijn ogen c werken voor Joop zo ongevei® hetzelfde als bij de SS gaa Toen ik doorliep, was ik verdri tig en blij tegelijk." il Gerard Cox in HP/De Tijd ov<® Ischa Meijer: „Ik ken hem langer dan vandaag, dus toenBl me belden was mijn eers li vraag: wil-ie me naaien of heef v ie echt interesse? Hij is hej' sportief, zeker als je hem verg j| lijkt met Ursul en die ande onbenullen. Hij lijkt mij, ik wd het woord integer niet noeme 0 bezeten van zijn vak. Hij wil ie^1 te weten komen. De waarheid.e Hans Liberg in HP/De Ti over Ischa Meijer: „Ischa I lang in therapie geweest, dus 1 - weet wat er in mensen omga; Hij probeert een achillespees j vinden. Op kleine dingen pr j, beert hij mensen te pakken, ei r ingang te vinden. Het zijn brr jante vragen en tegelijk vragc' van niks. Het is wat Socrat° vraagt: waarom, waarom, waa» Bart Peeters in Humo: „Als sommige vrienden ongelukk,, zie rondlopen, denk ik vaak: li k ve jezus, laat die jongen alstit blieft iets buitenechtelijks b11 ginnen." Idem: Van drugs moet ik ni< |f weten. Met alcohol zit het aic ders. Onze gitarist Danny LadK macher sliep een tijdje bij o en dan maakten we wel eens tueel een fles whisky solda j Eigenlijk stam ik af van e n echte dronkemansfamilie: elr van mijn voorv aderen is de 1 roemde kunstsmid Lodewj,, Van Boeckel, dé Lo- dewijk van Boeckel, a jaja. Wel, die man 4 ging niet naar bed voordat hij zijn liter whisky ophad."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12