De kapotte ruiten van bang Solingen We moeten ons in hun schoenen verplaatsen en begrip tonen." Yilmaz merkt niets van begrip. Ja. het vorig jaar opgerichte Solinger Appèl neemt het op voor buitenlanders. Maar dat is een smelt kroes van organisaties die vóór de brand ook al opkwamen voor de belangen van allochto nen. „Er is niets verbeterd. Nul. Ik heb nog steeds dezelfde vrienden. Er is er niet eentje bij gekomen. De situatie is zelfs verslechterd. Turken worden aangezien voor vandalen. Vanwege die ruiten die vorig jaar zijn inge gooid onder leiding van rechtsradicalen. Dat is natuurlijk ook niet goed te praten, maar ik vind wel dat Duitsers daar begrip voor moe ten hebben." Kort na de brandstichting is de Turkse ver eniging in Solïngen tien, twintig maal be dreigd per fax, post en telefoon. Het laat Yilmaz koud, evenals beleefde knikjes van medeleven. ,,lk geef niets om een vriendelijk knikje. Ik wil dezelfde rechten als Duitsers. Ik voel me Solinger. Ik ben hier nu twintig jaar. Heb m'n eigen reisbureau." „Ik weet meer over Solingen dan de ge middelde Duitser hier, maar ik heb niet de zelfde rechten. Ik mag niet stemmen omdat ik geen Duits paspoort heb. Als je Duits staatsburger wilt worden, moet je aan zware eisen voldoen. En dan nog kan het jaren du ren voordat de aanvraag wordt gehonoreerd. Ik heb geen zin op de knieën te gaan voor een paspoort. Dat moeten ze me na al die ja ren maar aanbieden. En anders moeten we de mogelijkheid krijgen van een dubbel staatsburgerschap. Yilmaz neemt vandaag deel aan de door het Solinger Appèl georganiseerde demon stratie tegen racisme en fascisme. De ge meente heeft de protestmars afgekeurd uit angst voor onlusten. Burgemeester Kaimer: „De oproep voor een demonstratie heeft ons geschokt. Allerlei lieden zullen de bijeen komst uitbuiten. Wij houden het bij een stille tocht zondag naar de Unter Wernerstrasse, waar iedereen een bloem kan leggen op de plek waar het huis heeft gestaan." Yilmaz en medestanders willen echter niet langer zwijgen. De wereld moet weten wat er in Duitsland gaande is. „Het gaat niet louter meer om vreemdelingenhaat, maar om fas cisme. In dit land worden invaliden aange vallen en mensen met lang haar in elkaar ge slagen. Iedereen die zich onderscheidt, is prooi voor neo-nazi's. Als we niets doen, breekt het Hitler-tijdperk weer aan", zegt Huseyin Ari van de DIDF, een organisatie die zich inzet voor de rechten van buitenlanders in Duitsland. Hij is teleurgesteld. Hij had ge hoopt dat rouw zou verenigen, maar „onder Duitsers wordt niet meer over de moorden gesproken, maar over over de kapotte ruiten. Solingen heeft niets geleerd van de moor den." Spaargeld Dat een grote demonstratie een trekpleister is voor mensen die kwaad in de zin hebben, nemen Yilmaz en Ari op de koop toe. „Ik ben ook bang dat Duitse autonomen of rechtsra- dicale. Turken de bijeenkomst zullen versto ren, maar daarom moeten wij niet thuis blij ven. De Duitse regering zelf heeft een voe dingsbodem gelegd voor radicalisme. Als wij dezelfde rechten krijgen als Duitsers, dan zal het geweld van rechtsradicalen wegebben." De gebeurtenissen in Solingen hebben de verdeeldheid onder de achtduizend Turken in de stad zichtbaar gemaakt. Wie vandaag deelneemt aan de demonstratie behoort tot de groep linkse geëngageerde Turken, die niet wars zijn van geweld en vlagvertoon. De stille tocht op zondag is voor de politiek ge matigden. Vlaggen staan voor nationalisme en fundamentalisme. De dragers ervan om ringen de moskeeën. Het zijn veelal aanhan gers van de fundamentalistische Welvaarts partij (RP), de grote winnaar bij de verkiezin gen in Turkije. Ekrem Qelen: „Waarom mogen wij niet met de Turkse vlag lopen? Wie zijn er nu dood? Geen Duitsers toch!" Op de grond zit Abdullah Yilmaz, de imam van de moskee aan de Konrad Adenauerstrasse. Hij is een ZATERDAG 28 MEI 1994 Van het uitgebrande huis aan de Unter Wernerstrasse is* niets meer over. foto corne sparidaens half jaar in Rotterdam geweest en heeft zich hogelijk verbaasd over het projekt 'Perron Nul' van dominee Visser. Het verstrekken van drugs aan verslaafden vindt hij verderfelijk. De imam is een aanhanger van de RP. Draagt ook de ideeën uit van de partij. Scheiding van kerk en staat is hem vreemd. „De RP is een beweging die tegen alcohol, drugs, corruptie en Amerikaans imperialisme is. Een beweging die de mensen wil redden door hun identiteit en tradities terug te ge ven. Maar dat betekent niet dat we een groot rijk willen." De imam is vóór kiesrecht van buitenlanders en de invoering van een dub bel staatsburgerschap. Maar hij neemt van daag niet deel aan de demonstratie. Ook zon dag is hij er niet bij. „Ik ben voorstander van een gezamenlijke demonstratie en anders niet. Maar het is natuurlijk schandalig dat Turken die dertig jaar lang Duitsland mee hebben opgebouwd, nauwelijks zeggenschap hebben." Hij wijst naar het televisietoestel in het voorportaal van de moskee. „Na de aanslag in Magdeburg heeft de Turkse premier ons opgeroepen ons spaargeld niet te besteden in Duitsland maar in Turkije. Weet u hoeveel spaartegoeden wij op de Duitse banken heb ben staan? Achtendertig miljard mark! Maar Duitsland is ons tweede thuis. We zullen ons geld dus hier besteden, mits onze situatie verbeterd. Als er nog meer bedreigingen vol gen, zullen wij ons geld naar Turkije bren gen." Imago Na de brandstichting vorig jaar zijn er in So lingen geen aanslagen op buitenlanders meer gepleegd. Links en rechts zijn het erover eens dat Solingen niet meer neo-nazi's herbergt dan welke andere gemeente in Duitsland ook. „Dit kon overal gebeuren". Maar het was Solingen. Geen mens die de Duitse stad nog associeert met de wereldbefaamde mes sen en scharen. Solingen is racisme. Tot in Brazilië en Azië hebben klanten orders afbe steld. De naam Solingen als kwaliteitspro- dukt is geschaad. En dat is niet eerlijk. „Racisme is niet typisch Solings of Duits. Het is overal. Het aanzien van deze hele stad is in diskrediet gebracht, omdat toevallig hier een huis is aangestoken. We willen niet de stad zijn die het voorbeeld is van neo-nazis- me", zegt burgemeester Kaimer. En dat dacht de reclamewereld ook. De doden wa ren nog maar net begraven, of handige man nen en vrouwen boden zich aan het vuile be stek weer op te poetsen. Verontwaardigd stuurde de gemeente alle lijkenpikkers huis waarts. Toen de zwartste rouw verwerkt was, dien de Ton Koper zich aan, Nederlands commu nicatiedeskundige en docent aan de Zwitser se school voor Marketing en Communicatie. Koper presenteerde zijn ideeën niet als mar ketingstrategie, maar als missie: de Duitse bevolking moet leren omgaan met angst, te beginnen in Solingen. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de bevolking bang is angst voor culturele overheersing door de acht pro cent buitenlanders in Duitsland. Een ander onderzoeksresultaat: de helft van alle scholie ren in Leipzig vindt acties tegen buitenlan ders gerechtvaardigd. Tegenaanval De ideeën van Koper vielen in de smaak. H. Laute, hoofd Pers en Informatie: „Iedere po ging het aanzien van de stad weer te repare ren wordt als een rechtvaardiging geïnterpre teerd. En dat kunnen we ons niet permitte ren. Het plan van Koper behelst een tegen aanval." Scharfsinn gegen Stumpfsinn (Zin nigheid tegen Stompzinnigheid) heet de campagne, die voor een belangrijk deel be- taald wordt door de fabrikant van scharen en messen, het vroegere handelsmerk van Solin gen. De Postbus 51-achtige campagne spreekt mensen aan op hun verantwoordelijkheids gevoel en roept hen op openlijk op te treden tegen haat en geweld. Of zoals Koper zelf for muleert: „De grote groepen toekijkers moe ten de mond opendoen. Ze moeten niet lan ger passief hun hoofd schudden, ze moeten opstaan." Deze week zal Solingen met prik kelende posters worden behangen. Daarna volgen andere steden in Duitsland, Oosten rijk, Zwitserland en waarschijnlijk ook in Ne derland. Te beginnen met Gouda, partner- stad van Solingen. Niets zichtbaars in Solingen herinnert aan de door jonge neo-nazi's gestichte brand die op 29 mei 1993 vijf Turkse vrouwen en meisjes het leven kostte. Niets herinnert ook aan de rellen en demonstraties daarna. Het uitgebrande huis is afgebroken, de leuzen zijn spoorloos verwijderd, maar de angst is gebleven. Angst voor vreemdelingen, voor onrust en voor de dag van morgen. Onder Duitsers wordt niet meer over de moorden gesproken, maar over de kapotte ruiten. "Solingen, een jaar later. Turken dromden op 1 juni vorig jaar samen voor het uitgebrande huis in Solingen, foto reuter Duitse stad worstelt na een jaar nog met racistische moorden Lucht gevangen door een hek. Het huis van de familie Gen? is niet meer. Uitgebrand en opgeruimd. De zwart geblakerde gevel aan de Unter Wer nerstrasse was vorig jaar twee maanden lang een bedevaartsoord voor mensen uit binnen- ert buitenland. Mensen huilden er, er werd gebeden, er werden bloemen gelegd, vlaggen gedrapeerd en vuurtjes ontstoken. Toen heeft de gemeente het huis gesloopt, het puin geruimd en een hek geplaatst. „Op verzoek van de nabestaanden", zegt burge meester G. Kaimer van Solingen. M. Yilmaz van de Turkse vereniging schudt het hoofd. „De familie Gen? is door de gemeente omge praat. Het uitgebrande huis zou een gedenk teken blijven." Niemand die weet waar de familie Gen? nu woont. „Dat is geheim", zegt een vrouw op complottoon. Maar binnen de achtduizend leden tellende Turkse gemeenschap blijft weinig geheim. Het is een nieuw apparte mentengebouw waarin vader, moeder en zoon Kamil Gen? tijdelijk zijn'ondergebracht. Op de deurpost een schuilnaam, in zwart ge typt. Een jongeman doet open, het verbrande hoofd gevlekt en in het verband van de zo veelste operatie. Geen commentaar. Buurtbewoners zijn blij dat het 'monu ment' aan de Unter Wernerstrasse is ge ruimd. Een overbuurvrouw: „Als ik 's avonds de auto in de garage rijd, ben ik nog altijd bang. Dan denk ik terug aan al die mensen die protesteerden en rouwden bij het huis. Het wemelde hier van de mensen en auto's." Mensen met zwarte haren, donkere ogen en vaak andere gewoonten. Ze hebben haar niets aangedaan. „Maar de hele situatie had iets bedreigends." Mevrouw is dit weekeinde niet thuis. Even als tientallen andere buurtbewoners. „Natuurlijk zijn wij weg. Uit angst voor rechtsradicale Turken. We hebben vorig jaar al een burgeroorlog meegemaakt. Het is ge noeg zo. Ze zeggen wel dat het gaat om een vreedzame demonstratie, maar veel groepe ringen zullen er munt uitslaan en hun eigen zaak propageren. Ik heb dat theater al mee gemaakt, het heeft niets met rouw van doen." Niet de moorden, noch het proces tegen de verdachten zijn onderwerp van gesprek in Solingen. De onrust van kort na de brand stichting heeft veel meer indruk op de Duit sers gemaakt dan de dood van vijf stadgeno ten. Honderden Turken uit geheel Duitsland kwamen een jaar geleden naar Solingen om te rouwen, tientallen om hun woede te koe len. Autonome Duitsers wakkerden het vuur verder aan. Etalageruiten werden aan digge len geslagen en vervolgens door winkeliers met hout dichtgespijkerd. Over de brede Konrad Adenauerstrasse reden luid toeteren de auto's, de bloedrode Turkse vlag uit de ruiten wapperend. Erachter volgde een co lonne van groene busjes vol ME'ers. Vijftien honderd helmen en wapenschilden beleger den de stad. Camera's uit bijna alle wereld delen filmden zich scheel. In die drie dagen tijd was Solingen het to neel van woede en machteloosheid. Veel Duitsers vreesden een opstand van Turken, maar daarvoor was de verdeeldheid te groot. Slechts weinig Turken zinden op wraak. Ge weld zou de vreemdelingenhaat alleen maar verder aanwakkeren. Het was zaak samen met Duitsers de strijd tegen racisme aan te binden. „Schouder aan schouder, hand in hand." Bankrekening De dood van vijf burgers zou toch tenminste in Solingen een hechte band moeten schep pen tussen Duitsers en buitenlanders. Er werd een bankrekening geopend voor de slachtoffers van de brand, in het stadhuis plaatsten honderden Solingers hun handte kening tegen racisme, Turkse parlementari ërs kregen een warm onthaal, alsmede scho lieren uit Engelse, Franse, Israëlische en Ne derlandse (Gouda) partnersteden. Racisme was onderwerp van gesprek op conferenties, in vergaderingen en bijeenkomsten met or ganisaties van buitenlanders. En toch is er weinig veranderd in het 165.000 inwoners tellende Solingen. „Het bewustzijn voor vreedzaam samenle ven is aangescherpt", probeert burgemeester Kaimer. Maar waarom ontvluchten dan zo veel mensen deze dagen de stad? „Ik wil de zaken ook niet te optimistisch voorspiegelen. Er zijn ook problemen. In Solingen bestaat een latente angst voor rellen. Drie dagen lang heerste hier een soort noodtoestand. Overal kwamen demonstranten en wraaklustigen vandaan. Radicale Turken uitten hun helse woede op straat. Dat moeten we accepteren. Demonstranten van Turkse en Duitse komaf lieten vorig jaar masaal hun afkeer blijken van het geweld tegen buitenlanders. Gisteren joden vandaag Turken, luidt het opschrift op het spandoek. foto ap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 37