'Geen milieugoeroe, maar presentator' De herinnering aan een spookschrijver Rtv show VRIJDAG 27 MEI 1994 157 AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Het succesverhaal van het Bulderbos. De Siberische grondeekhoorn in de bossen rond Tilburg. De rode lijsters, oftewel vogels die steeds zeldza mer worden. Een keurmerk voor toiletpapier. Zo maar wat onderwerpen uit VARA's na- tuur- en milieuprogramma Vroege Vogels, dat elke zondag ochtend van acht tot tien via Radio 1 live te beluisteren is. Wekelijks stemmen gemiddeld ruim een half miljoen luiste raars af op het programma, dat wordt gepresenteerd wordt door Ivo de Wijs en Inge Diep- man. De Wijs is al negen jaar aan het programma verbonden, Diepman nam vorig jaar de plaats in van Letty Kosterman. Inmiddels bestaat het radio programma vijftien jaar, maar nog steeds brengt Vroege Vogels een frisse mix van natuur- en milieu-onderwerpen, inter views, poëzie en cabaret voor een breed publiek. En met suc ces. Want vorige week kreeg Vroege Vogels de nieuwe twee jaarlijkse prijs voor Natuurbe houd van het Prins Bernhard Fonds toegekend. De prijs 'ter bekroning van bijzondere ver diensten voor het natuurbe Verscholen achter tal van pseu doniemen legde Jacques van Tol een ontembare werkdrift aan de dag. Hij schreef cabaret teksten, filmscenario's, teksten voor radio- en televisiepro gramma's en hij was de man achter het duo Snip en Snap. Maar Jacques van Tol was voor al schrijver van liedjes. Veelal onvergetelijke liedjes. Fien de la Mar zong in 1932 'kwU gelukkig zijn. Ria Valk had een hitje met Jans Pommerans uit Nieuwe Schans, dat Van Tol al in 1923 op papier zette. Corry Brokken vertolkte Mijn Ideaal. Willy Wal den zong Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan. Eddy Christiani en Corry vertolkten zijn Hoe je heette dat ben ik vergeten. Hij was hofleve rancier van Louis Davids, die overigens zijn eigen naam zette onder de teksten van Naar de Bollen, Weekend in Schevenin- genr De voetbalmatch en Als je vooreen dubbeltje geboren bent. Veel van die liedjes zijn op nieuw te zien en te horen in de documentaire De Spookschrij ver van Guus van Waveren, die de NOS vanavond (21.04 uur - 22.00 uur) uitzendt. De Spook schrijver, zo luidt ook de titel van de biografie die journalist Henk van Gelder twee jaar gele den over hem schreef. Die naam slaat op de zwarte blad- zijdén in het verleden van Van Tol, die in 1939 lid werd van de NSB, en ondermeer antisemiti sche teksten schreef voor het beruchte zondagmiddagcabaret van Paulus de Ruiter op de ra dio. Door zijn NSB-verleden werd Van Tol - vader van Tol Hansse - gedwongen na de oorlog on der allerlei schuilnamen zijn teksj^n af te leveren, want hij hafl^ichzelf in feite onmogelijk gemaakt. Dit ondanks het feit dat hij tegen het einde van de oorlog zijn NSB-lidmaatschap had opgezegd, en zelf onderdui kers in huis nam. Dat werd duidelijk in 1954, toen een journalist van Het Vrije Volk erachter kwam dat Van Tol nog steeds teksten schreef voor AVRO's populaire radiopro gramma De Bonte Dins dag- avondtrein Het werd een rel van jewelste, en het omroep-be- stuur bezwoer dat diens teksten nooit meer gebruikt zouden worden. Maar de producers van het programma konden niet zonder Van Tols talent, en er werd daarom een tussenper soon ingezet, zodat de her komst van de teksten niet meer te traceren was. AVRO-producer Flip van der Schalie moest op een ochtend naar Amsterdam om wat teksten op te halen. 1 stond op het Frederiksplein wachten toen er een taxi al kwam rijden. Vanuit een h geopend raam stak een h; hem een stapel papier t< waarop de wagen weer met vc le vaart wegreed. Achteraf re; seerde Van der Schalie zich dat Van Tol moet zijn gewet Van der Schalie: „Hij was qj teksten zo'n fenomeen dat mand om hem heen kon. Je hem gewoon nodig." Wonderlijke man Henk van Gelder komt uitvot aan het woord in de documt taire en belicht de geschiedein van deze wonderlijke man. Vd gens Van Gelder lag het grqa' talent van de tekstdichter in li"1 feit dat hij zich geheel vi plaatste in de artiest voor w hij zijn liedjes schreef. „Hij lt de niet zijn eigen visie in liedjes, maar hij was erop richt de persoonlijkheid van artiest zo goed mogelijk niïtl voren te brengen". Van Gelder beschikt over gebreide documentatie, wa; onder agenda's, rekeningen brieven. Daaruit kon hij opi ken wie Van Tols teksten bruikten. Wim Sonneveld voorbeeld beweerde bij hoog bij laag dat De voetbalpool di hemzelf was geschreven. M; het nummer was van Van Tol] Jacques van Tol, een eenvocii dige plattelandsjongen, kw? op zijn twintigste naar Amsti dam, waar hij zich in een pi' sion vestigde. Van Tols eei grote opdrachtgever, de arti .George Hofmann, kocht vai 1925 geregeldliedjes, die hij zijn eigen schrijfsels liet voi bestaan. Van Tol was imi geen zakenman, en daar maj ten velen handig gebruik Vanaf 1932 schreef hij ook vt Louis Davids, die dezelfde uithaalde. Van Tol werd inj schakeld.bij AVRO's BonteD/j dagavondtrein. Bij toeval m« ten de artiesten Willy Waf en Piet Muyselaar, toen geen duo, een keer invallj Van Tol schreef voor die gt genheid wat liedjes en teksi rondom de dames Snip Snap. Het optreden werd e groot succes, en kort daarcè zette producent René Sleesvv. de Snip en Snap-revue op. V Rl Tol schreef alle teksten. ayv Na de oorlog zat van Tol bij ikn vier jaar vast in kampen w;fa' landverraders werden vastj Qem houden. Daarna bleef hij on< ujt< een schuilnaam schrijven, w; de artiesten vroegen toch cfeG! zijn liedjes. Het was zijn gellatl meent zijn zoon Tol Hans °°v „Als die man zijn werk niet j iUl had had, was hij doodgegaan. Jacques van Tol (links) in Z'jHg'oC dagen. Naast h( jj'ie Frits Sto| oui: pers en TL i2?sDi.eo vids. irfr foto in F Ze zijn er weer: de vette jongens met hun handige beet pak-staartjes die zo aangenaam weghappen bij een glaasje oude klare. We hebben het natuurlijk over de Hollandse Nieuwe, volksdelicatesse nummer één sinds Willem Beukelszoon in 1380 heel slim het haringkaken uitvond. De eerste vangst is binnen, en ondanks enig de primerend gemopper over een teleurstellend vetgehalte is de deskundige mening dat ze weer opperbest smaken, de maatjes. Ter meerdere eer en glorie van onze nationa le trots, was heel haringminnend Nederland afgelopen woensdag naar Spakenburg getogen, waar een knallende haringparty gehouden werd. Elegant hobbelend over de Spakenburgse keien begaf men zich naar de velden van de voetbalvereniging Spakenburg, om toch maar niets te missen van alle haring-happende en zingende artiesten, de uitreiking van De Zilveren Haring eirhet grootste ha ringbuffet aller tijden. Spakenburg daverde op zijn grondvesten. En wat is de gewaardeerde mening van on ze prominente haringliefhebbers over de 'vangst 1994'? 'Het Wereldje' ging op onderzoek. foto frank f ah rn er hij zich verheugen in het feit dat er een renpaard en een blauwe fresia naar hem vernoemd zijn. Maar die Zilveren Haring is be slist de kroon op het werk van haringliefhebber Joling en hij hoopt dat het beestje een beetje leuk kan zwemmen. „Dan kan- ie fijn in de badkuip." En wat vindt de gelukkige winnaar van de Hollandse Nieuwste? „Heer lijk met een uitje en een Spa- kenburgs bittertje erbij. Maar ik heb er nu drie op, dus ik stop ermee. Want je gaat er wel riant van stinken." Bij Hollandse haring hoon traditioneel Hollands weer. Het is dan ook gruwelijk fris in het Spakenburgse. Eerste zorg op de parly is om niet terminaal te bevriezen, met als gevolg dat de kraam met Oudhollandsche Co- renwijn zich mag verheugen in goede klandizie. Hier wordt desgevraagd uitgelegd hoe het echte haring-genieten in zijn werk dient te gaan: men giet een glas koren wijn in één teug naar binnen en laat daar vervol gens een haring in zijn geheel en zonder te kauwen achteraan glijden. En denk erom: uitjes zijn uit den boze! Albert West laat zien dat hij hej ha ring-happen pro fessioneel be heerst. Met een geroutineerd ge baar laat hij een visje in zijn keelgat glijden. Zijn vijfde. Albert: „Ik ben een enorme haringlief hebber. Ik ben hier om te zingen, ja, maar ik kom voor al voor de haring. En hij is weer heerlijk." Maar goed dat Albert zo van ha ring houdt. Ten behoeve van een aardig 'shot' voor de vele fotografen en TV-ploegen moet hij er nog ontelbare tot zich nemen. Ook van sexbom Monique Sluyter worden de nodige actie foto's verlangd. Ze laat desge vraagd een Hollandse Nieuwe verleidelijk glimlachend in aller lei aantrekkelijke standjes bo ven haar beroemde lippen bun gelen, maar weigert er ook maar één hap van te nuttigen. „Ik eet 'm mooi niet op. Ik he"b vroeger heel veel gezeild met m'n opa, en ik weet dus hoe vervuild de zee is. Zo'n haring kan gewoon niet gezond zijry" Conny Vink daarentegen ver kondigt dat het lekkere van vis is, dat 't zo gezond is. Wie moe ten we nu gezonder inschatten, Conny of Monique? Feit is dat mevrouw Vink vaqmiddag dank zij twee haringen een spontane genezing heeft meegemaakt: „Ik had toch zo'n ontzettende krie- belhoest. Ik wou mijn optreden eigenlijk afbellen. Toen at ik even een harinkje, en nog een, en mijn hoest was spontaan over! Ja, die beestjes zijn echt fantastisch." Onder diensttijd Ook de sterke arm van Spaken burg laat zich de maatjes flink smaken. „De vangst van '94? Nou, mjam, niks mis mee." Mo gen politieagenten wel haring eten onder dienst tijd? „Jawel, da's geen probleem. Al leen van de koren wijn moeten we afblijven." Krijn Torringa hapt met smaak in zijn vier de. „Heel lekker, ja. Heel smake lijk." En Henk - Trucking Blondie- Wijngaard zingt dat hij 'nog steeds heel veel van haar houdt' en 'lalala- pompompom, óók heel veel van ha ring'. Grappige man, die Henk. Dan is het tijd voor de opening van het grootste haring buffet aller tijden. De gasten vallen aan op de vierkan te meters haring in mosterd, haring met meloen, haring met asperges, haringsa lade, haring gevuld met zalm, haring gevuld met garnalen, ha ring in remouladesaus, brado's, rolmopsen en -een nouveauté- haringtruffels. Rick Engelkes, ex-dokter Si mon, tegenwoordig fotograaf Simon uit 'GTST', heeft zijn bord hoog opgestapeld met aantrekkelijke haring-varianten, maar hij krijgt geen tijd om een hap te nemen. Iedereen be stormt hem met de vraag of Si mon in het nieuwe seizoen al dan niet ongedeerd uit het verre IJsland zal terugkeren. Of en hoe is, uiteraard, vooralsnog Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Strikt Geheim. Ook zanger Joe Bourne heeft wat moeite met zijn bordje dode vis. „Well, you know, haring is nu eenmaal niet direct iets voor een buitenlan der. Ik moet er nog erg aan wennen. Maar 't smaakt niet* slecht. Geloof ik." Piet Veerman is boos. „Ik heb er net één op. Hij was zacht. Foute boel. Nieuwe haring hoort wat harder te zijn. Dus ik ben bang dat ik een ouwe heb gekregen, verdomme." „Die Vo- lendammers weten er niks van," meent een Spakenburgse haringboer. „Zacht, het mocht wat. Deze haring is hartstikke NIEUW!" De burgemeester van Spa kenburg, met de toepasselijke naam Groen, legt uit hoe je kan proeven of een haring nieuw dan wel bejaard is: „Als-ie heel mals is en een beetje vet dan heb je de echte goeie groene te pakken. En die hebben we hier vanmiddag. Hij is gewoon ge weldig." Een mening die niet gedeeld wordt door een mevrouw uit Gelderland, die de burgemees ter benadert met een bijzondere klacht: de geserveerde haringen hebben geen staartjes, waar door bij het nuttigen ervan de uitjes in haar decolleté rollen. Chiel Montagne, de man zon der franje, roept op tot plechtige stilte. Een belangrijk moment in haringland: Gerard Joling krijgt de Zilveren Haring uitgereikt. Deze eer valt hem te beurt om dat zijn vele successen hem tot 'een ware ambassadeur van het Nederlandse produkt' hebben gemaakt. Gerard veegt wat uit jes uit zijn mondhoek en ver kondigt zeer blij te zijn met de trofee. Hij heeft al een heleboel prijzen, onder andere een Gou den Harp en The Best Selling Dutch Artist-Award. Verder kan De oude en nieuwe Zilveren Haring-happer: Piet Veerman en Gerard Joling. Ivo de Wijs de nuchterheid zelve bij derde lustrum 'Vroege Vogels' houd in Nederland' bedraagt 100.000 gulden en moet groten deels ten goede komen aan een natuurbehoud-project. Al eer der dit jaar won Vroege Vogels de Persprijs Natuur en Milieu 1994 van de Landbouwuniversi teit in Wageningen. Presentator Ivo de Wijs is ver guld met de prijs, al huldigt hij nadrukkelijk het motto: ere wie ere toekomt. „Ik ben maar een eenvoudige freelancer, het uit hangbord van het programma. Eindredacteuren Carla van Lin- gen en Joost Huizing maken het programma al jaren met hart en ziel. Zij hebben de prijs in feite verdiend." Natuurkennis Toen de cabaretier/tekstschrij ver Ivo de Wijs negen jaar gele den voor de presentatie van Vroege Vogels werd gevraagd, tastte hij wat natuurkennis be treft volkomen in het duister. Door de jaren heen heeft hij noodgedwongen bijgeleerd. En zowaar: hij heeft er nog ple zier in gekregen ook. Op vakan ties let hij tegenwoordig op de al dan niet zeldzame plantjes die hij tegenkomt, en in zijn ei gen tuin houdt hij de verschil lende vogelsoorten nauwlettend in het oog. „Let wel, ik ben pre sentator, geen milieugoeroe. Maar vanzelf ga je toch meer om je heen kijken, volg je de loop der seizoenen beter. Ik ben natuurlijk een beetje schrijfta felfanaat. Sinds Vroege Vogels heb ik mijn stoel omgedraaid en nu kijk ik de tuin in. Door Vroege Vogels heb ik in feite mijn liefde voor de natuur ontdekt. Ook zie ik het belang in van enige zelfreflectie: het is nuttig om naar jezelf te kijken en na te denken over de vraag hoe we die natuur wat schoner kunnen krijgen, aan je oud pa pier en lege flessen te denken. Maar ik doe niet ongenadig veel meer dan de doorsnee Neder lander. Het enige grote verschil met negen jaar geleden is dat ik nu veel meer met dc trein reis. Ik deed dat al toen ik met caba ret begon, maar ja, op een gege ven moment krijg je steeds meer apparatuur, en past dat allemaal niet meer. Je schaft dus een auto aan, dat wordt min of meer een woning met al je troepjes, kaarten, kleren. Je denkt dat je niet meer zonder kan. Tegenwoordig merk ik dat ik het weer prettig vind om met de trein te gaan, zodat ik ook nog wat kan werken onderweg." De Wijs mag dan 'slechts' presentator zijn, hij heeft door de jaren heen wel degelijk zijn stempel op het programma ge drukt door de inbreng van zijn befaamde spotverzen, satirische teksten, de dialogen tussen de mannelijke en vrouwelijke pre sentator die een afspiegeling zijn van de vele ontbijttafelge- sprekken. „Ik moet een band hebben met een programma waaraan ik werk. Daarom kan ik toch niet nalaten me ermee te bemoeien, en dan komt natuurlijk weieens wat Ivo-gekte bovendrijven. Al zegt mijn vrouw dat we een echt domineeshuwelijk hebben waar vader op zondagochtend het huis verlaat om te gaan pre ken, we proberen niet teveel te moraliseren. Wèl kun je een beetje voorzichtig morrelen en je eigen twijfel gebruiken. Niet alles serieus nemen. En dan past een vleugje cabaret vaak prima. We hebben bijvoorbeeld vreselijk gelachen om de invoe ring van het Keurmerk voor toi letpapier. Dan begint het te bor relen, hoor!" Draagt voor met gedragen stem: 'Het is er! Het is hier, het keurmerk voor toilet papier. Hoera! Sluit de kringen, sluit de spier, het keurmerk voor toiletpapier!' Cleynemoeth-plassen Legendarisch is het programma dat De Wijs eens verzon in de stille tijd voor kerst. De presen tator besloot zelf een hoorspel te schrijven. Hij bedacht een natuurgebied dat zo mooi was dat mensen die het kenden er over zwegen uit angst voor massatoerisme. Met behulp van een landkaart prikte hij een dunbevolkt gebied in Bra bant, niet ver van Eindho ven. Het gebied was niet al leen vreselijk mooi, ook vre selijk bedreigd, zo verzon hij. De Belgen hadden kerncentrales gepland aan de rand van het gebied. Er was een blauwdruk gevon den van een autoweg dwars door de prachtige natuur. En als klap op de vuurpijl waren er plannen om het te ontsluiten voor recreatie-doeleinden. Het voortbestaan van de Cleynemoeth-plassen, zoals de naam van het gebied luidde, was dus slechts een kwestie van tijd, betoogden ook tal van natuurbeschermers tij dens het programma. Nico de Haan van Vogelbescherming, normaal de geloofwaardigheid zelve, vertelde voor de micro foon dat Cleynemoeth de laatste plek in Nederland was waar de Blauwe Kruisduiker nog voor kwam. De Wijs' broer hing in zijn beste Brabants de milieu activist uit. Zo ontstond er een indringende maar fictieve re portage die de hele uitzending duurde, en waarvan het effect verpletterend was. „Er kwamen dózen met post binnen", grinnikt De Wijs. „Ze ker 60 procent was er ingetuind. Ivo de Wijs, geflankeerd door Inge Diepman: „Ik ben maar een eenvoudige freelancer, het uithangbord van Vroege Vogels." foto c Men bood zich aan om met handtekeningenlijsten het land in te. gaan, een ander infor meerde naar de preciese ligging van Cleynemoeth. De overvloed aan reacties be wees eens te meer dat er goed naar het programma wordt ge luisterd. „We zitten dan ook 52 maal per jaar op het meest gou den tijdstip wat je voor de radio kunt bedenken: de zondagmor gen." De programmamakers sprin gen omzichtig om met de on derwerpen die ze onder handen hebben. Zo worden over het al gemeen geen mededelingen over lokaties gedaan, om te voorkomen dat het publiek massaal naar genoemde plek ken afreist. „Ik heb eens een briefje gehad van een cellist die op een zondagmorgen moest spelen in het kerkje in Schoorl. Net die ochtend hadden we een item over een walvis die bij Alk maar was aangespoeld op hét strand. De muzikant heeft Schoorl slechts met veel moeite kunnen bereiken, omdat alle wegen naar Alkmaar potdicht zaten. Dat doen we dus ni meer." Verder bezigen de make nog een belangrijk uitgang punt: zij doen niet aan hoor wederhoor. De natuur heeft g lijk, vinden ze, en daarom we den bepaalde groepen menst gewoon niet aan het woord g laten. Bontfokkers, jagers, wilt beheers-eenheden: ze kom niet aan bod. Niet vreemd d dat -bijvoorbeeld- veel boer het bloed van de vroege vog([ wel kunnen drinken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10