Milde kritiek op China in Lifetimes 'Commercial' vraagt steun voor Filmmuseum Sarajevo Ferron regisseert rendez-vous Jean Gabin en Alain Delon Film Kinderlijke onschuld versus duistere types DONDERDAG 26 ME11994 FILMS IN LEIDEN Kyle Mclachlan. Hoofdrolspeler in tv-serie en in film. FILM VOORBESCHOUWING RODERICK DE SMIT LVC, Breestraat 66, Leiden Reefer Mad ness en Sex Madness, do 26/5 t/m za 28/5, 20.45 uur Cultureel Centrum de X, Haarlemmerstraat 52. Leiden: Salaam Bombay, vr 27/5, 20.30 uur Het Kijkhuis, Vrouwensteeg 10. Leiden: Twin Peaks, Fi re walk with me di 31/5,20 00 uur Sex en drugs zijn regelmatig te rugkerende thema's in de films die deze week in de filmhuizen draaien. Laura Palmer komt er door in duistere problemen in David Lynchs Twin Peaks; Fire walk with me, de Amerikaanse regering waarschuwt ertegen in de voorlichtingsfilms Sex Mad ness en Reefer Madness, en het jongetje Krishna is nog veel te jong voor dit soort zaken, maar kan er niet omheen in de hoe- renbuurt van Bombay in de film Salaam Bombay, een debuut ur vanMiraNair. fj Krishna vertrekt uit zijn ge- i boortedorp om in Bombay geld 22 te gaan verdienen, maar wordt al gauw geconfronteerd met de verdorvenheid van het leven aan de zelfkant van de stad. Hij wordt verliefd op een hoertje, bestolen van zijn zuur verdien de geld en gedreven tot het neersteken van een plaatselijke drugsbaron. De film toont de I onmogelijkheid van het behou- den van kinderlijke onschuld in de 'urban jungle' van Bombay, ^owel de locaties als de acteurs ,4 zijn authentiek, de jonge ac- Iteurs in de film zijn namelijk van de straat geplukte kinderen. Sex Madness en Reefer Mad ness zijn twee Amerikaanse voorlichtingsfilms uit de jaren t BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Lifetimes 16 j. dag. 13, 15 45, 18.45,21.30 ALFA 2 Shadowlands, dag. 13, 15 45, 18.45,21.30 ALFA 3 Amadeu, Amadeu, How the hell did i they survive? 16 j., dag. 16, 18, 20 The Secret Garden dag. 13.30, 22 ALFA 4 In the Name of the Father dag. 18.45, 21.30; do., vr., di. ook 13, L 15.45 ALHAMBRA 1 I Weteringschans tel. 6233192 Intersection 12 j., dag 13.15, 16. 18.45,21.30 ALHAMBRA2 The Remains of the Day dag. 20.15, do j en di ook 13.15, 17 vBELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 The Lookout dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA 2 The Pelican Brief 12 j.. dag. 13.15, 16.30, 20.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Shortcuts 16j.dag. 14, 20 CALYPSO 2 Mrs. Doubtfire dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Friends 16)., dag. 14.30, 17. 19.30, 22 15. zo ook 11 uur CINECENTER-PEPPE-NAPPA Shadowlands 12 j., dag. 13.45, 16.30, il9.15, 22; zo. ook 11 uur CINECENTER-PIERROT Fearless 12 j. dag. 14.30, 19.30; zo. 'ook 11 Naked 16]., dag. 16.30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The Blue Kite 16 j dag. 14.30, 18.45, 21.45, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebéplein 4 tel. 6151243 Naked Gun 33 1/3 dag. 18.45, 21.30, za., zo., wo. ook 13, 15.30 The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30, wo., za., zo. ook 14.30 CITY 1 I Leidseplein tel. 6234579 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 The Fear Inside 16 j., dag. 16, 18.45, 21.30; za., zo. ook 13.15 CITY 3 On Deadly Ground 16 jdag. 18.45, 21.30, do, vr, ma, di ook 13.15, 16 CITY 4 Sister Act 2 dag. 13.15, 16, 18.45, j 21.30 CITY 5 Cool Runnings dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 6 Look Who's talking now! dag. 13.15, 16,18.45,21.30 CITY 7 Intersection 12 j., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 OESMET In Cannes bekroonde film nu al in Nederland in de bioscoop FILM RECENSIE dertig. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld om de mensen te waar schuwen tegen de gevaren van seks voor het huwelijk, ge slachtsziekten en het roken van geestverruimende kruiden. De films zijn nu vooral komisch en hebben ongetwijfeld een hoge cult-waarde. Beide films zijn niet ondertiteld, dus enige ken nis van de Engelse taal is nood zakelijk. Twin Peaks; Fire walk with me is de proloog van de veelge prezen televisieserie van David Lynch en Mark Frost. De film vertelt het verhaal van Laura Palmer voordat ze in aflevering één van de serie in plastic ge wikkeld uit het water wordt op gevist. Neigde de serie nog wel eens naar zoetsappige romantiek, in de film wordt de schone schijn totaal achterwege gelaten. Lau ra snuift cocaïne, doet 'het' met haar vader en laat zich in met duistere types die hun kicks in bizarre seks zoeken. Fire walk with me is in de media om schreven als een film die de ver wachtingen niet zou waarma ken. Dit ligt mijns inziens eer der aan de verwachtingen dan aan de film, die voortborduurt op de mysteries van de tv-serie met mooie beelden, bizarre scè nes en schitterende muziek van Angelo Badalementi en Julee Cruise. Chris Isaak en David Bo wie komen ook nog even langs. De Twin Peaks-film is een must voor iedereen die de serie heeft gevolgd èn voor alle mensen die nog niet weten wat een high- school-sandwich is. Terwijl hoofdrolspeelster Gong Li nog maar net haar kof fers heeft gepakt in Cannes, kunnen wij haar deze week al op het witte doek bewonderen in haar nieuwste film Lifetimes. Zelf viel ze ditmaal niet in de prijzen, maar wel haar tegenspeler Ge You, evenals haar levenspartner, re gisseur Zhang Yimou. De laatste won niet de Gouden Palm, maar sleepte ex-aequo met de Rus Nikita Michalk- ov de Grote Juryprijs in de wacht. 1957, die honger en armoede tot gevolg had, en de Culturele Revolutie in 1966, die het land in een chaos bracht. Het is vooral de Culturele Re volutie die in alle drie de films het breedst worden uitgemeten en die ook de diepste indruk achterlaat. Geen wonder want zowel Chen Kaige als Zhang Yi mou behoorden destijds zelf tot de jeugdige rode gardisten. Yi mou moest er hevig voor boe ten: na 1968 werd hij eerst drie jaar verplicht op het land wer ken en daarna nog eens zeven jaar in een spinnerij. Met veel moeite werd hij daarna eind ja ren zeventig toegelaten tot de filmacademie in Guangxi en pas daarna begon voor hem de vic torie, met films als Het Rode Ko renveld, Ju Don, Raise the Red lantern, The Story of Qiu Ju en als laatste Lifetimes. Hoofdpersoon in deze film is de poppenspeler Fugui (Ge You) en zijn vrouw Jiazhen (Gong Li). Fugui is een wat na ïeve, simpele man, politiek on bewust, een meeloper die zich- HENK MAURITS Lifetimes Te zien: Alfa 1 en Kritenon 1, Amsterdam. Babyion 1, Den Haag Lifetimes is inmiddels de derde film waarin de geschiedenis van de volksrepubliek China (ont staan in 1949) centraal staat. Het begon met Chen Kaige's beeldschone theaterfilm Fare well my Concubine, vorig jaar in Cannes bekroond met de Gou den Palm. Daarna volgde de veel realistischer en naturalisti- scher film The Blue Kite van Tian Zhuanzhuang. Qua stijl zit de film van Zhang Yimou een beetje tussen de an dere twee in. Lifetimes heeft duidelijk gestileerde en theatra le elementen, maar het zwaar tepunt ligt bij de realistisch overkomende persoonlijke ge schiedenis van een eenvoudig gezin in het China van Mao Ze- dong. Jaren die worden geken merkt door de burgeroorlog tus sen de nationalistische troepen en het rode leger in 1949, de 'Grote Sprong Voorwaarts' in zelf vertwijfeld afvraagt tot wel ke klasse hij behoort en die als een kind gelooft in het sprookje van het communisme. Zijn vrouw Jiazhen heeft het er moeilijker mee. Zij verdient wat bij als waterbezorgster en zorgt voor de opvoeding van hun twee kinderen. Het geloof van Fugui en Jiazhen in de zegenin gen van het communisme wordt in Lifetimes erg op de proef gesteld. Eerst krijgt hun zoontje een ongeval bij het ver plicht omsmelten van metalen keukengerei tot kanonskogels en later overlijdt hun dochter tijdens de bevalling. De onerva ren rode gardisten weigeren de hulp in te roepen van een 'reac tionaire' oudere dokter. Zhang Yimou weet in ruim twee uur een navrant tijdsbeeld te schilderen van dertig jaar Ci- nese volksgeschiedenis. De film is niet gemaakt als een aan klacht, maar als een humaan portret van een Chinees gezin. De ironie zit vooral in de zaken erom heen, de rigide eisen van de leiders, de partij-retoriek, de symbolen (met het rode boekje in de hand op de bruidsfoto). Het is een reconstructie van de geschiedenis van een land waarin de autoriteiten tot op de dag van vandaag hun stempel zetten op het dagelijks leven. Zoals onder meer weer blijkt uit het vertoningsverbod van deze milde maatschappijkritische film. Actrice Gong Li en de in Cannes bekroonde acteur Ge You in 'Lifetimes'. Korte film 'The Sniper' vanaf vandaag in dertig bioscopen te zien Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Temptation of a Monk 16 j.dag. 19.45, 22., vr ook 24.15, zo ook 14 Trois couleurs: Blanc 16 jdag. 19.30 The Snapper 16 j., dag. 21.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel 6231708 Lifetimes 16 j. dag. 17, 19.45, 22 15 (di. niet om 22.15, za. en zo. ook 14 45 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Betty Blue 16 j., ma. 19.30 Jonas who lived in the Whale 12 j dag. 17.15 Metisse 16 j dag. 19.15, beh. ma. La Ardilla Roja 16 j. dag. 21.45 Little Buddha za.. zo. 14.45 uur RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 For Fun 16j.,dagl8, 20,22 RIALTO2 Hochzeitgaste/One Way Ticket to Oblivion 16 j., dag., beh. ma. 18.15 Bab Boy Bubby 16 j., dag. beh. ma. 19.30 The Puppetmaster 16., dag. beh ma. 21.30 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 In Weiter Feme, So Nah! 16 j., dag. 20.30; zo. ook 14.45 THE MOVIES 2 The Secret Garden 16 j., dag. 17.30, 19.30; zo. ook 15 uur Fearless 16 j., dag. 21.30 uur THE MOVIES 3 Orlando dag 17.30 uur Shadowlands dag. 19.15, 21.45, zo. ook 14 45 uur THE MOVIES 4 Wildgroei 12 j. dag. 17.30, 22 uur The Piano 12 j., dag. 19.30, zo. ook 14.45 uur Der Himmel über Berlin 16 j., dag. 17.45 uur TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 2 The Pelican Brief 12 j.dag. 13.15, 16.30, 20.30 uur TUSCHINSKI 3 Naked Gun 33 1/3, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 uur TUSCHINSKI 4 De Flat 16 j dag. 16. 18.45, 21.30, do., vr., di. ook 13.15 uur TUSCHINSKI 5 The Three Musketeers 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 uur TUSCHINSKI 6 Philadelphia dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 uur TUSCHINSKI CINEAC The House of the Spirits doorlopende voorstelling dag. 11.45,14.45, 17.45, 20.45 uur DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Zero Patience 16 j., dag. 22, zo. ook 15 uur The Snapper 16 j. dag. 18, 20 uur Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. AMSTERDAM MONIQUE BRANDT/GPD Het Beeld: groepjes mensen op een straat in Sarajevo, gezien door een tele scoopvizier op een geweer, dat zoekt naar een prooi. Wat schoolkinderen misschien? Een meisje dat haar jas dichtritst? Een bejaard stel waarvan de vrouw wat moeilijk loopt? Dan De Stem: „Ik beslis altijd zorgvuldig waar ik loop. Dicht bij de huizen, of juist midden op straat? Soms, als ik loop, vraag ik me af hoe het is om door een sluipschutter geraakt te worden. Hoe voelt het? Brandt het? Wat voor geluid maken botten als ze breken. Ruikt het ergens naar?" Het Beeld is van de Bosnische came raman Milenko Uherka. De Stem is van de Nederlandse acteur Gerard Thoolen. Zij waren enkele van de vele medewerkers aan het internationale korte filmpje The Sniper van Jean-Jac- ques Birgé, dat vanaf 26 mei in 30 bio scopen en filmhuizen in heel Neder land te zien is, voorafgaand aan de re guliere voorstellingen. Met de verto ning van het filmpje, waarvan de Ne derlandse lancering mogelijk werd ge maakt door het Nederlands Filmmuse um, Press Now en Film Free, willen de ze organisaties aandacht èn geld vra gen voor de wederopbouw van het Filmmuseum in Sarajevo, dat tijdens de oorlog is verwoest. Ook zal van de opbrengst de filmcollectie, die tijdens de oorlog is begraven of het land uitge smokkeld, opnieuw bijeen worden ge bracht. Eén van de initiatiefnemers van het project, de uit het voormalig Joegosla vië afkomstige cineast Antonije Nini Zalica, die tijdens het beleg van Saraje vo verschillende films heeft gedraaid, is blij met de actie. „Het is belangrijk dat de bevolking van Sarajevo weer zo snel mogelijk gebruik kan maken van het filmmuseum. Basishulp als voedsel en kleding aan oorlogsgebieden is niet al tijd genoeg. Ik sprak iemand in Saraje vo die me zei 'we zijn geen beesten die alleen maar voedsel nodig hebben!'. We hebben ook nog een geest die ge voed moet worden." Franse actie De actie werd in maart gestart door Franse filmmakers die zich hebben verenigd in 'Les auteurs pour Sarajevo'. Inmiddels heeft The Sniper, die werd gedraaid toen Sarajevo nog volop on der vuur lag, al in ruim 2000 Franse bioscopen getoond. Allerlei instanties en facilitaire bedrijven werkten gratis of tegen kostprijs mee. Het Filmmuse um, Press Now en Film Free besloten dat zo'n actie ook in ons land mogelijk moest zijn. Er werd een Nederlandse vertaling van het script gemaakt en er werden sponsors aangezocht. Er zullen 30 kopieën van The Sniper uitgaan, die in ieder geval de komende twee maanden tussen commercial- blokken worden gedraaid. Aan het ein de van de film wordt het gironummer van Press Now (7676) getoond, waarop mensen geld kunnen storten ten be hoeve van de Cinematheek in Sarajevo. Peter Delpeut van het Filmmuseum: „Het filmpje zal het publiek overvallen, maar dat is ook de bedoeling", aldus Delpeut. „We hopen dat nog veel meer bioscopen het initiatief overnemen. 'De gehuurde hand': Novelle als ode aan de Franse gangsterfilm LITERATUUR RECENSIE HENK MAURITS De gehuurde hand, novelle van Louis Ferron. Uitgeverij De Bezige Bij. Ver schijnt eind mei ter gelegenheid vijftigja- ng bestaan De Bezige*Bij, 76 pag., ƒ14,90. Ferron is op zondag 12 juni te gast tijdens de Literaire Salon in de foyer van de Stadsschouwburg Amsterdam In de jaren zestig werden er in Frankrijk aan de lopende band gangsterfilms gemaakt en poli- ciers. Meestal met Jean Gabin, Alain Delon of Jean-Paul Bel- mondo in de hoofdrollen en gemaakt door regisseurs als Henri Verneuil en Jean-Pierre Melville. De laatste maakte zich in 1967 bijvoorbeeld on sterfelijk met Le Samourai, met Alain Delon als een eenzame, zwijgzame huurmoordenaar die in opdracht een oudere nachtclubeigenaarvermoordt. Het was de eerste film die mij door het hoofd schoot bij het lezen van het boekje De ge huurde hand van Louis Ferron, waarin eveneens een huur moordenaar op pad gaat om een oudere nachtclubeigenaar te vermoorden. De huurmoor denaar in het boek heet ook Alain Delon en hij gaat gekleed als filmgangster: 'slordige trenchcoat met strak aange trokken ceintuur, gleufhoek en glacelederen handschoenen.' Zijn tegenspeler in het boek is Jean Gabin, 'een oudere man met een boers voorkomen en het haar en brosse geknipt.' De vergelijking met Le Sa mourai loopt hier direct al mank omdat Gabin in deze 'film niet meedeed. Wèl is het illustere duo samen te zien in Vemeuil's meesterwerk Le Clan des Siciliens uit 1967, maar in deze film zijn Delon en Gabin bondgenoten die ge zamenlijk een juwelenroof voorbereiden. Met andere woorden de ontmoeting tussen Delon en Gabin in het boek De gehuurde hand bestaat alleen in de verbeelding van Louis Ferron. Wat hij wilde in deze novelle, die geschreven is ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van uitgeverij De Be zige Bij, is slechts de sfeer op roepen zoals we die kennen uit films als Le Samourai, Le Clan des Siciliens, Le Cercle Rouge en Un Flic. Volgens de flaptekst van het boek is het een ode aan de Franse film-noir, aan acteurs als Gabin en Delon, maar bovenal aan 'de groot meester van het genre', Jean- Pierre Melville. Ik weet niet of Ferron deze tekst zelfbedacht heeft, zal wel niet, maar met de film-noir heeft zijn boekje weinig of niets te maken. Herkenbaar is het idioom van de Franse gangsterfilm, maar de term film-noir wordt, ondanks de Frans klinkende genre-aandui ding, vooral gebruikt voor een serie Hollywood-films die werd geproduceerd in de jaren di rect na de Tweede Wereldoor- log. Het vertrekpunt van Ferron is inderdaad het sjabloon van de gangsterfilm. Twee man nen, een oudere omhooggeval len nachtclubeigenaar en een jonge nog niet aan de goot ont snapte huurmoordenaar, die samen een kat-en-muis-spelle tje spelen. 'Ik kom je koud ma ken', zegt Alain, 'afmaken...kil len als een hond'. Maar Jean is er nauwelijks door aangedaan. Hij heeft wel vaker te maken gehad met 'ratten, luizen, kale neten die voor een rooie bereid zijn iemand in de rug te schie ten.' Het is een soort taalge bruik die je ook tegenkomt in misdaadromannetjes en het duurt dan ook even voor je iets van de schrijver Ferron herkent in het goedkope bluffen en sneeren. Gabin blijkt evenals Delon getekend door de oorlog. Hij heeft tijdens de oorlogsjaren goed geboerd met zijn nacht club voor Duitse officieren, maar hield er ook een ongeluk kige liefde aan over. Deze vrouw krijgt gaandeweg een centrale plaats in de gesprek ken tussen de twee mannen, al verbaast Alain zich er wel over dat 'twee spijkerharde jongens uit het vak, een beetje liggen te bakkeleien om een inmiddels al dertig jaar geleden dichtge slibde kut.' Het zijn dit soort grofheden die nogal irriteren en eigenlijk nergens toe dienen, zoals Fer ron zich er ook wel erg gemak kelijk van afmaakt door Alain te laten beweren dat 'Hitier 'm niet overeind kon krijgen, Goe- ring alle actrices naaide die in de buurt kwamen en Himmler eigenlijk een flikker was.' Fer ron heeft via zijn twee gang sters ook weinig goede woor den over voor het gedrag van de Fransen tijdens de oorlogs jaren. Ik weet niet of dit de diepere boodschap is van dit jubileum boekje, maar veel meer heb ik er niet uit kunnen halen. Twee mannen die afgeven op elkaar, de geschiedenis en de gevol gen van de oorlog, met tussen door wat aforismen over leven en dood. Het is zeer de vraag of Gabin of Delon zich zouden herkennen in deze novelle. Misschien op de eerste twee bladzijden, maar daarna blijft er van de filmhelden weinig over en zijn het gewoon twee nogal platvloerse en reactio naire onderwereldfiguren die wat met elkaar bakkeleien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11