Miss Holland in beton en glas 'Ik leer vooral in de kroeg' Wereldconcerten op beroemde plaatsen Cultuur Kunst lewegend concert Lakenhal Over lief en leed en vergane glorie van een komisch duo UTERDAG 21 MEI 1994 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 Grafiek in Voorburg yooRBURG* De Voorschotense Tineke Porck exposeert samen jjjet grafiek van Hans Klaui en Letty Muntjevverf in Galerie Arti Forum. De kunstenares typeert haar werk als 'ruimtelijk'. De tentoonstelling duurt tot en met 16 juni. Arti Forum aan de He renstraat 55 is geopend op dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Morgen, op eerste Pinksterdag, is de galerie eveneens te be zoeken van 12.00 tot 17.00 uur. Film kijken uit protest Amsterdam De documentaire 'How the hell did they survive' van Trix Betlem over de jarenlange gevangenschap van drie Franse broers in Marokko is maandagavond 30 mei in de Am sterdamse bioscoop Alfa te zien. De vertoning is een protest te gen de weigering van de Franse televisie om de rolprent uit te lenden. FilmFree, de organisatie die opkomt voor onderdrukte filmers, spreekt van Franse censuur. Het uitzenden van de film zou de verstandhouding tussen Frankrijk en Marokko kunnen schaden. De broers zaten bijna 18 jaar zonder vorm van protest gevangen. Na de film vertelt is er een protestdebat in de Balie ivaar Jacqueline Wesselius, voormalig correspondente van De Volkskrant in Parijs, vertelt over de invloed van de Franse over heid op de staatstelevisie en de relatie met Marokko. Grote veiling Giacometti 'arus Uit de nalatenschap van zijn vrouw Anette worden op 11 uli in Parijs achttien werken van Alberto Giacommetti (1901 - 1966) geveild, veertien beeldhouwwerken en vier schilderijen. Volgens veilingmeester Jacques Tajan is nooit eerder zo'n hoe veelheid werk van de Zwitserse beeldhouwer tegelijk onder de hamer gekomen. De geschatte opbrengst van het totaal bedraagt tussen de tien en twaalf miljoen gulden. Onder de beelden be vindt zich 'La clairiére' (1950), dat een open plaats in het bos verbeeldt met daarop negen figuren met de voor Giacometti ka- rakteristieke langgerekte vorm. -Beelden in de buitenlucht ^leiden Stichting Beeld Grafiek houdt van 2 tot en met 31 juli de expositie 'De Beeldentuin' op het plein van de Leidse Kaas- marktschool. Beeldhouwers die exposeren zijn Ad Arma, Maja van Hall, Frans de Wit en Feng. 'Nieuwe opzet KunstRAI Amsterdam De KunstRAI in Amsterdam krijgt een nieuwe opzet. De beurs in de RAI biedt niet uitsluitend meer avant-garde kunst maar ook modern klassieke kunstwerken vanaf 1900. Dat bete- kënt dat voor het eerst ook figuratieve en toegepaste kunst te den zal zijn. De tiende editie van de KunstRAI met 100 galeries uit binnen- en buitenland duurt van dinsdagavond 31 mei tot en met 5 juni. Zevende jaarboek 'Architectuur in Nederland 1993-1994' verschenen ïeaterproducente Jeannette u pn Steen heeft de partituur van et vijftiende strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj omgezet in weging, in de voorstelling trijkkwartet no. 15, een bewo- ?n concert', die wordt gespeeld j maandag 23 mei in Stedelijk useum De Lakenhal in Lei- sn. Ir> het eerste deel van de jorstelling wordt muziek van ostakovitsj op een elektrische ano ten gehore gebracht, in ■t tweede deel zullen de vier jelers bewegen op de de mu ziek van het vijftiende strijk kwartet, waarbij iedere speler de muziek van een instrument uitbeeldt.' Van Steen tracht in haar werk de elementen beweging, mu ziek en beeldende vormgeving als galijkwaardige grootheden te waarderen. De voorstelling wordt gespeeld door Jaap Flier, Irene Schaltegger, Wouter Steenbergen en Jeannette van Steen. Er zijn twee voorstellin gen, om 13.00 uur en om 15.00 uur in.De Lakenhal, Oude Sin gel 28 in Leiden. De voorstelling is gratis toegankelijk voor be zoekers van het museum. Het heeft iets weg van de jaarlijkse Oscaruitreiking. Architect Carel Weeber spreekt enigzins smalend van „een Miss Holland ver kiezing". De mooiste meis jes waar het in dit geval om draait zijn 22 bouwwerken, geselecteerd voor een plaatsje in het jaarboek 'Architectuur in Nederland 1993-1994'. Wat niet in het jaarboek staat kan aller minst als onder de maat beschouwd worden. En wat er wel in staat is soms discutabel. Maar toch: geen architect in Neder land durft te ontkennen het een hele eer te vinden als een plaatsje in het boek is ingeruimd voor een bouwwerk van zijn of haar hand. rotterdam jan rusdam Het jaarboek, alweer het zeven de in de rij, tracht een indruk te geven van recente ontwikkelin gen op het terrein van de archi tectuur in Nederland. Het boek zet belangrijke feiten en gebeur tenissen op een rij. En net als vorige keren bevat het ook een drietal essays waarin wordt in gegaan op ontwikkelingen in de Nederlandse architectuur en stedebouw. Maar het onderdeel waarnaar elk jaar toch de mees te belangstelling uit gaat is de selectie van bouwwerken die door de redactie van het jaar boek worden gepresenteerd als representatief voor het architec tuurklimaat in Nederland. De helft van de bouwwerken bestaat dit keer uit woningbouw dat in het algemeen als „een terrein van hoge middelmaat" wordt gekarakteriseerd. De ge selecteerde werken geven zowel een beeld van nieuwe woning- typen en -indelingen als van een tendens naar strenge orde ning, tot uitdrukking komend in een sterke uniformiteit van de gevelwanden. De meeste van deze bouw werken zijn stadsvernieuwings projecten. Opmerkelijk is even wel dat de. aandacht meer en meer verschuift van de oude stadswijken naar de na-oorlogse uitbreidingswijken. In een van de drie essays, waarmee het jaarboek opent, signaleert Hans Ibelings de geruisloze verdwij ning van de architectuur uit de jaren vijftig en zestig. De na oorlogse bouw heeft al een r .'raaijkamp en Kraaijkamp. t foto'pan sok RECENSIE WUNAND ZEILSTRA e Sunshine Boys' van Neil Simon. Spel: j>hn Kraaijkamp, Eric van der Donk. John- I Kraaijkamp, Martha Kensmil, Robert n Leeuwen en Annick Boer Regie: Be id Boudewijn. Gezien- 20/5, schouw- jurg Leiden Aldaar nog te zien: vanavond 1 Hij prikt steeds in mijn borst en ij spuugt in mijn gezicht'; dat eeft Willie op zijn vroegere ompagnon Oskar tegen. Acht- ndertig jaar hebben ze als de iunshine Boys' samengewerkt, aarna hebben ze elkaar jaren- ing niet gesproken of gezien, leine irritaties dus eigenlijk die vorden aangevoerd om het luipende proces van uit-elkaar- egroeid-zijn onder woorden te rengen. Dat komt allemaal weer bo en, als de theateragent van ®Willie probeert om de 'Sunshine oys' voor een eenmalig televi- ie-optreden weer bij elkaar te brengen. Dat lukt uiteindelijk, en het weerzien na zo veel jaren levert, zoals te verwachten valt, de nodige strubbelingen op. Wie kan gezien zijn artiesten verleden deze rol van Willie ge loofwaardiger spelen dan John Kraaijkamp? Bovendien is Kraaijkamp op zijn best, wan neer hij een knorrige maar sym pathieke dwarsligger mag spe len. Er zitten dan ook dank zij hem weer vele prachtige mo menten in dit stuk. Eric van der Donk geniet vooral als acteur bekendheid en nu niet bepaald één die je zo maar in de rol van lid van een komisch duo ziet. Toch biedt ook hij als de vroegere compag non volwaardig weerwerk. Zijn personage lijkt enigszins gemo delleerd naar wijlen Piet Muyse- laar van 'Snip Snap'. Ook de ze Oskar is zo'n keurig heer die in de wereld van het amuse ment verzeild is geraakt. Niet voor niets is aan het einde van de voorstelling het beroemde lied 'Twee vrienden' van Wal den en Muysèlaar te horen. Als zij hun beroemde dokters- sketch (inclusief verpleegster met Dolly Parton-kwaliteiten) aan het repeteren zijn, heeft hun spel die echte revue-stijl. Daarvoor bij hun weerzien 'in het echt' is hun speelstijl soms meer uitgelaten dan je zou ver wachten.-Van der Donk zegt zelfs een keer 'John' in plaats van 'Willie' tegen zijn tegenspe ler, wat op toneel en in de zaal de nodige hilariteit oplevert. Zijn de beide acteurs nu onder ling echt een beetje aan het schmieren gegaan, omdat het de laatste voorstellingen van dit seizoen betreft? Of is dit kant en klaar voorgeprogrammeerd? Het maakt eigenlijk niet uit, want dit vlot geschreven stuk met melancholieke onderlaag kan een stootje hebben. Een van de stadsvernieuwingsprojecten in het jaarboek Architectuur in Nederland: 'Hoogfrankrijk' in de gemeente Maastricht, een ontwerp van de Belgische architect Charles Vandenhove. foto jaarboek slechte reputatie. Nu die vaak niet meer voldoet aan de he dendaagse normen valt die, zonder veel tegenspel, ten prooi aan sloop, ingrijpende renova ties of stedebouwkundige ver dichting, op een wijze die de ka rakteristiek van de na-oorlogse stadswijken danig verminkt. Visuele rijkdom Naast woningbouwprojecten bevat het jaarboek tien andere bouwwerken, uiteenlopend van een transformatorhuis in Amersfoort, van architect Ben van Berkel, tot het gebouw voor de Academies van Beeldende Kunsten en van Bouwkunst in Maastricht, van Wiel Arets. De keuze voor een aantal van de geselecteerde bouwwerken lag voor de hand, zoals de nieuwe behuizing van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi), van Jo Coenen, en de nieuwe aan komst- en vertrekhal van Schip hol van Benthem Crouwel en Naco. Anders dan andere jaren wor den de geselecteerde werken niet voorzien van een korte be schouwing maar is gekozen voor een vijftal beschouwingen waarin zaken aan de orde ko men die betrekking hebben op de bouwwerken in het jaarboek. Zo schrijft Hans Ibelings over het fenomeen van de hybridise- ring die zich aftekent in diverse gebouwen. Daarmee wordt be doeld dat de zuiverheid in de architectuur steeds meer plaats maakt voor visuele rijkdom. Voor de leek is dat vooral zicht baar in veelvormigheid (scheve hoeken en schuine vlakken), in veelkleurigheid en in een com binatie van verschillende mate rialen. Het Nederlands Archi tectuurinstituut is daarvan een voorbeeld. De verschillende on derdelen van het instituut heb ben elk een eigen gebouw, uit gevoerd in een andere con structie en andere materialen. Kloof wikkeling van de architectuur in Nederland ter discussie maar de opzet van het jaarboek zelf. Cri tici beweren al jaren dat de se lectie van bouwwerken in het boek niet representatief is. Ster ker nog: dat die misleidend is omdat veel goede bouwwerken buiten beeld blijven en alles wat voos en lelijk is stelselmatig wordt genegeerd. Ook wordt dc redactie van het jaarboek ver weten een eenzijdige keus aan de dag te leggen voor bouwwer ken die stoelen op de modernis tische traditie. Het nieuwste werk van Ton Alberts, die met zijn organische architectuur zeer in de smaak valt van het grote publiek, treffen we niet in het boek aan. Duidelijk is wel dat als het publiek mocht kie zen, de selectie ér héél andèrs zou uitzien. Niet voor niets wordt het jaarboek als een elite- boek bestempeld. De selectie van bouwwerken wordt al jarenlang gemaakt door dezelfde groep vaste me dewerkers van het NAi en be gint zo langzamerhand kenmer ken van inteelt te vertonen. Daarnaast zijn sommige be schouwing, zoals die van Ibe lings over 'hybridische architec tuur', voor een leek nauwelijks te volgen. Het onderstreept nog eens dat het architectuurjaar boek vooral een fraai uitgevoerd visitekaartje is van NAi, bedoeld voor de culturele elite, ook al meldt het jaarboek dat tot de belangrijkste doelgroepen van het NAi ook het grote publiek wordt gerekend. Volgens Carel Weeber zou het aanbeveling verdienen jaarlijks een redactie van deskundigen te benoemen. Misschien zou daar door de voorspelbaarheid van het jaarboek afnemen. Maar of het ook de kloof tussen een overwegend negatief reagerend publiek en een veel positievere vakpers, wanneer het gaat om moderne architectuur, zal ver kleinen is zeer de vraag. 'Architectuur in Nederland, Jaarboek 1993-1994'. NAi Uit gevers, prijs: f 75,-. Gitariste Kelley Deal The Breedersop Pinkpop: AMSTERDAM BERT CREBAS Kelley Deal maakt sinds een jaar of twee deel uit van The Bree ders. Het hobbyclubje van haar tweelingzus en ex-PLxiesbassiste Kim was uitgegroeid tot een professionele band met een ori ginele stijl. Kelley kon voor geen meter gitaar spelen. Inmiddels is ze niet meer uit The Breeders weg te denken en vormt zij met Kim, Josephine Wiggs en Jim MacPherson een hechte groep, die net zo bekend is in Scheem- da als in Tokyo. Het viertal speelde al eens op Parkpop. Een logische volgende stap is Pink pop. „Kim vroeg mij bij de band te komen. Ik weet niet waarom. Misschien om mij in de buurt te hebben. Indertijd kon ik nauwe lijks gitaar spelen. Het begon met de Safari-video. Ik doe de lead in dat nummer, want ak koorden kon ik nog niet spelen. Maar de anderen hadden er geen moeite mee", aldus Kelley. Ze schrijft inmiddels ook songs. „Ik lever nummers voor het ko mende album. It's fun, maar Kim is zo getalenteerd. Ik moet haar overtuigen, indruk maken met mijn nummers. Don't wor ry, I'll manage, that's for sure, liet zou leuk zijn wanneer ik met mijn composities iets aan de huidige stijl kan toevoegen. Wat die stijl is? Fast." De drukke Kelley valt stil na dat haar is gewaagd of ze als Breeders-lid wijzer is geworden. „Misschien, want ik ben weer 'n paar jaar ouder. En daarom ook Gitariste Kelley Dean over de muziek is? Fast!" wijzer? Dat hoop ik dan maar. Al die ervaringen: tournees, dis cussies, contacten. Ik ben niet zo'n toeristtype, maar alleen al van die gesprekken in de kroeg word je een stuk wijzer (grin nikt). Ik kom in landen over de hele wereld en wat doe ik? De kroeg in, is dat niet vreselijk? van The Breeders:,,Wat onze stijl foto gpd Neem nou Parijs. De anderen beklimmen de Eiffeltoren en bezoeken musea. Ook de vol gende keer zal ik niets doen aan sight-seeing. Josephine doet dat zo goed, zij wil alles zien. Mis schien ga ik dat nog eens doen, wanneer ik nóg ouder en nóg wijzer ben." De onderlinge band tussen de Breeders-leden is hecht. Kelley: „Als ik de anderen 'n tijdje niet heb gezien, ga ik ze missen. Oh Josephine, waar ben je nu mee bezig, waar blijf je met je prach tige verhalen! Ze kan zo goed vertellen over haar belevenis sen, weet je. En ben je bijvoor beeld vier weken bij elkaar, dan is het weer leuk geweest. Net zoals dat gaat met familie. Ze werken je op den duur op de -"zenuwen. Het is nooit iemand tegen een andere in de band, ook niet Kim en ik tegen de rest. Dat werkt niet. Bovendien vin den we elkaar te aardig om op zo'n manier bezig te zijn. Jim (de enige man in het gezel schap) redt zich best. Hij groei de op in een gezin met drie wouwen. Jim is nu getrouwd en hij heeft een dochter. Hij wordt altijd omringd door wouwen en daar houdt hij van." Verschil Kelley over Kim en haarzelf: „Kim is hyper-aktief, altijd be zig, kan niet stilzitten. Een hoop energie. Ik ben relaxter, zo van: zie maai'. Ik laat gewoon alles op me afkomen. Het belangrijk ste verschil. Kim wil graag het naadje van de kous weten van kleine dingetjes, die mij totaal niet interesseren. Misschien ben ik naïever dan zij. I don't li ke that. Ik ben de mooiste. Kim is de meest getalenteerde en de intelligentste. Maar we gaan sa men de kroeg in, terwijl de an deren musea bezoeken". Heb ben ze toch nog iets gemeen. BEELDENSTORM Het was een regel zonder uit zonderingen. Je kon er de klok op gelijk zetten. Er hoefde maar dat te gebeuren, of ze kwamen in actie. De miniemste aanlei ding was al voldoende. Geen sexuele revolutie kon ze weer houden van hun heilige missie. De Paus kon zich geen betere bondgenoten wensen. Hun ideologie was simpel, hun vonnis genadeloos. Hoe bedekt de toespeling ook was, hij dien de goedschiks of kwaadschiks, zo nodig met grof geweld, te worden uitgewist. Een vleugje bloot, een iets te diep uitgesne den decolleté, een koket naar achteren geduwd kontje, een blote buik: niets was veilig voor hun vernielzucht. Affiches, boekomslagen, schilderijen, zelfs hele tentoonstellingen werden besmet verklaard. Op hoogtijdagen besmeurden ze het witte doek in bioscopen die onwelvoeglijke films vertoon den. Eén van de meest ver trouwde verschijnselen in het leven van alledag, dat was het. Nog onlangs werden in Amster dam een stuk of wat vrouwelijke naakten van de kunstenres Inez van Lamsweerde met witkalk bewerkt. En toen Astrid Beu- mer, een Leidse kunstenares, een poosje terug ergens in het centrum van de stad drie aller aardigste foto's van blote meis jes exposeerde, spatten ook daar weldra de verfbommen op uit elkaar. Dat puriteinse fana tisme heeft me altijd geboeid. Die mentaliteit van de Groot- Inquisiteur, waarmee de femi nistes zich wijden aan het be schermen van de openbare ze delijkheid, het doet me iets. Tel kens wanneer er in het straat beeld een plaatje met ongeklede vrouwen opduikt, raak ik hele maal opgewonden. Van dat naakt, jazeker, natuurlijk, maar toch vooral omdat ik haast niet kan wachten om het resultaat van de bekladdingen te gaan bekijken. De afgelopen maand werd Ne derland overspoeld door de re clame-campagne voor het nieuwste reukwater van het merk Cacharel, een geurtje dat luistert naar de naam 'Eden'. Het wordt omschreven als 'Het Verboden Parfum' en aan de man gebracht door een geheel ontklede Eva, in het decor van een subtropisch zwemparadijs a la Center Pares. Opeens hing de hele stad vol met haar smach tende portret. Ik kan me vergis sen, maar je zou toch zeggen dat het vrouwbeeld dat de re clamejongens van Cacharel hier hebben gehanteerd uitgespro ken sexistisch is: de vrouw als smakelijk hapje, dat de man be dwelmt en overhaalt om verbo den dingen te doen. De reclame voldoet ruimschoots aan alle ei sen voor een grootscheepse zui veringsactie van de feministi sche censor. Een bekeken zaak, dacht ik, maar de te verwachten golf van verwoestingen bleef volledig uit. Ik heb iedere dag een rondje Cacharel door de stad gemaakt en niet één ver nieling gezien. De blote schone uit het vakantiekamp bleef me waar ik ook kwam onbekom merd aankijken vanuit haar ver lichte reclamezuil. Wie wil protesteren tegen een reclame-campagne moet er te genwoordig vlug bij zijn. Even stormachtig als de introductie van Het Verboden Parfum was begonnen, werd hij ook weer beëindigd. Na een week was het alweer uit met de pret. Begrijp ik iets niet goed, of worden de Leidse feministes sloom? Waar om hebben de toch altijd zo waakzame dames het dit keer laten afweten? Voor mij-was dat een teleurstelling, dat geef ik eerlijk toe. ONNOSCHILSTRA londen anp Tegen de achtergrond van de Todaiji Tempel in het Japanse Nara vindt mor gen een groot internationaal concert plaats onder de naam The Great Music Experience. Het wordt wereldwijd live via de televisie uitgezonden. Het is de eerste van een reeks van zeven jaarlijkse concerten die tot de eeuwwisseling plaatsvinden bij monumenten die op de werelderfgoedliist staan van de Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs en cul tuur. The Great Music Experience is een project waaraan de Unesco haar naam heeft verbonden in het kader van het Decennium voor Culturele Ontwikke ling. Tijdens het concert voor de Todaiji Tempel, die de grootste Boeddha ter we reld herbergt, treden onder meer Bob Dylan, Jon Bon Jovi, Inxs, Joni Mitchell, Ry Cooder, Roger Taylor, Wayne Shorter en The Chieftains op. De Japanse bijdra ge aan het drie uur durende concert, wordt geleverd door een koor van 150 Boeddhistische monniken, een traditio neel Gaguku-orkest, een tienmans tradi tioneel Japans slagwerkensemble onder leiding van Leonard Eto en enkele Ja panse rocksterren. Een band en een compleet symfonieorkest ondersteunen het geheel. De muzikale leiding is in handen van Michael Kamen. Het initiatief tot de serie concerten is genomen door de Londense organisatie Producers Tribute. De laatste uitvoering in de reeks in het jaar 2000 is in de Chi nese hoofdstad Beijing bij het keizerlijk paleis van de Ming- en Qing-dynastieën. De andere manifestaties hebben plaats bij de piramides van Teotihuacan (Mexi co), de piramides bij Cairo (Egypte), de vestingwerken van het oude Havanna (Cuba), Persepolis (Iran) en de Taj Mahal (India).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19