Sensualiteit van sax en 2 snaren 'Ik heb de werkelijkheid in mijn droom beleefd' Cultuur&Kunst Sn waarom zou een mongool geen Romeo kunnen zijn? Wervingsactie vereniging Rembrandt Expositie met opgeheven milieuvingertje NSDAG 17 ME11994 ieRushdie ontvangt Oostenrijkse prijs 'S/enen» De schrijver Salman Rushdie heeft gisteren in Wenen de 'Oostenrijkse staatsprijs voor de literatuur in ontvangst geno- nen. De prijs was een jaar geleden al toegekend aan de Britse jchrijver, die vijf jaar geleden onderdook nadat Iran een dood- ronnis tegen hem had uitgesproken wegens vermeende beledi ging van de islam in het boek „De Duivelsverzen". Rushdie (47) naakte zijn opwachting op een plaats die, net als bij zijn recente Sezoek aan Amsterdam, tot het laatste moment geheim was ge- Souden. :ej l Visser vindt wrak met 5000 amphoren IZ fkTHENEEen visser heeft vorige week in het Noordoosten van de (£geïsche Zee bij het eiland Alonissos het wrak gevonden van een byzantijns schip uit de elfde eeuw, het grootste dat ooit in Grie kenland is ontdekt. Het wrak ligt op ongeveer veertig meter rliepte. Het bevat een lading van meer dan vijfduizend zeer goed tewaard gebleven kruiken (amphora's). Het ministerie laat het yvrak nu bewaken totdat begonnen kan worden met het syste matisch onderzoek. Archeologen hebben in hetzelfde gebied in middels een tiental wrakken van antieke of oude schepen ge zonden. Mondriaan-expo trekt 50.000 mensen vmsterdam De tentoonstelling Mondriaan aan de Amstel in het .gemeentearchief Amsterdam heeft bijna 50.000 bezoekers ge- rrokken. Het hoogste aantal bezoekers tot nu toe werd in 1992 [gehaald met de expositie Berlage in Amsterdam Zuid waar ruim 12.000 mensen op afkwamen. Het archief liet met de tentoon stelling over de schilder Piet Mondriaan 70 van de 650 werken den die de kunstenaar maakte met Amsterdam als onderwerp. Tachtig procent van de bezoekers kwam van buiten de hoofd stad. Zeven nominaties Prix de Rome ■Amsterdam Uit de voorrondes voor de Prix de Rome 1994 zijn in Ine categorie Theater/Beeldende Kunst Yvonne Dröge-Wendel ^1961) uit Amsterdam, Bart Gorter (1963) uit Rotterdam en Ida Lohman (1961) uit Amsterdam als genomineerden tevoorschijn gekomen. In de categorie Schilderen zijn de genomineerden Ed Xebski (1.959), Avery Preesman (1968), Michael Raedeker (1963), ?allen uit Amsterdam, en Robert Zandvliet (1970) uit Haarlem. .Voor beide categorieën staat de jury onder voorzitterschap van janwillem Schrofer. Eind augustus worden vervolgens de prijzen toegekend. 1, li stheater recensie dick van teylingen jivelino speelt Romeo en Julia naar Willi- _n Shakespeare. Regie en bewerking, 'eya Ligtenberg. Choreografie: Astrid root. Muziek Rogier van Loghem. De- >r Niek van Ees. Kostuums Nicole en eke den Duik. Gezien op 15 mei in de X. iden Nog te zien. in Artotheater hoonhoven (28 en 29 mei) en Evo 2. Poeldijk (11 en 12 juni). cht jaar geleden kon het beslist iet, verstandelijk gehandicap- ;n laten optreden: dat was ex- loitatie. Toch richtte actrice freya Ligtenberg juist in die tijd jneelgroep Trivelino op. De -roep had toen twee spelers, en daarvan was haar broer an-Peter. Hij speelt nu Romeo h een groep van 24 spelers, van zie de helft een verstandelijke landicap heeft. Exploitatie? fpies kijken? Het is niet bij me ipgekomen. Regisseuse Freya Ligtenberg et in Romeo en Julia verstan- lelijk gehandicapten (de Mon- agues) tegenover 'normale' pensen (de Capulets). De eer- Ie clan is uitgelaten, vrolijk ge- Jeurd, spontaan en vriendelijk, le tweede weet hoe een gegoe- le familie zich gedraagt: Capu- ets dansen elegant in strenge iwart-witte kleding, zijn gere serveerd en arrogant, provoce- en en roddelen. En dan moe- en Romeo Montague en Julia Sapulet net verliefd op elkaar vorden! Dat kan niet goed {aan, en dat gaat ook niet goed. iet enige lichtpuntje is dat bo- 'en de dode lichamen van de ongelukkige minnaars hun fa milies zich met elkaar verzoe- ïen. De voorstelling is handig aan de spelersgroep aangepast: geen lappen tekst, maar korte, levendige scènes, waarin spe ciaal voor deze produktie ge maakte dans, muziek, kleding en decors veel vertellen. De choreografieën zijn beeldend en effectief, in de stevige muziek zijn invloeden van hofdansen, mimimal music en symfonische rock te herkennen. De kleding is fantasierijk en bijzonder goed verzorgd, en ook het decor (twee torens van vier meter hoog, met balkons uiteraard) le vert een nuttige bijdrage aan sfeer en tijdsbeeld. Daar staat ook wat tegenover. Het stuk is wel van Shake speare, maar toch een beetje een draak; naar het einde toe worden de scènes minder kernachtig. De vrij langdurige decorwisselingen halen nog meer van het aanvankelijk ster ke ritme en tempo uit de voor stelling, die inclusief pauze bij na drie uur duurt. Aan de pro duktie is zestien maanden ge werkt, en dat is te zien aan de acteerprestaties. Vader Lorenzo, de familiehoofden en de schout hebben een waardige autoriteit over zich, en ook in de kleinere rollen zijn geen echt zwakke punten aan te wijzen. Julia speelt haar rol met bijzonder veel gratie, maar zonder te spre ken; juist daardoor wordt ze dfn nog verhevener liefdesideaal. Romeo is even elegant als abso luut in zijn liefdesbetuigingen. Zo worden zij dramatische min naars die hun kracht niet ontle nen aan Shakespeares zoet vloeiende woorden, maar aan hun eigen natuurlijke expressie. jbeeldende kunst recensie irene van beveren [xpositie. Het moderne landschap, tot 28 hei, ma t/m za 10-22 uur, zo 14-17 uur, |LAK-galerie, Cleveringaplaats 1Leiden 3een lieflijke taferelen van bre- Je rivieren die traag door on eindig laagland lopen. Geen iveidse wolkenluchten. Dat zou ralgens de organisatoren van de ;entoonstelling 'Het moderne andschap' in het LAJC een gro- :endeels achterhaalde voorstel- ïng van zaken zijn, die thuis loort bij romantische schilders fit vorige eeuwen. Met een mo- lern medium, de fotpgrafie, (vordt een visie gegeven op de merkelijkheid van vandaag. En lie is zwart bij vijf van de zes leelnemende fotografen, inkt zwart. Dampende industrieën. Noestige pijpen op een strand. Doodlopende steegjes met au- :owrakken. Een afvalberg achter itoffige bomen. De aanleg van pen kil bussinesspark. Voor je jlezier hoef je niet door het LAK :e lopen. Met een opgeheven /ingertje is de tentoonstelling ngericht: pas op voor het nilieu. Op zich natuurlijk te brijzen, maar wel eenzijdig voor ;en expositie die <^ls titel het moderne landschap' draagt. Schoonheid had ook getoond nogen worden. Shell Pernis bijvoorbeeld kan nooi zijn. 's Avonds als honder- len lichten de vele rokende pij- Jen en opslagtanks een onaard- je glans, geven. Eric van Straat- Het ondergrondse museum 'Museonder' in het hart van het Nationaal Park De Hoge Veluwe is bij de verkiezing van Europees Museum van het Jaar bekroond met een eervolle vermelding. Bij de prijsuitreiking in de Noord- ierse hoofdstad Belfast werd het Museonder met name geroemd vanwege zijn grote educatieve waarde. Bovendien bestond erg veel respect voor het feit dat een relatief kleine organisatie als de Stichting Nationaal Park De Hoge Veluwe een dergelijk uniek en kostbaar project op poten heeft kun nen zetten. Zes andere mu sea, onder andere uit Roe menië, Noord-Ierland en En geland. ontvingen eenzelfde onderscheiding als Museon der. Het Nationaal Museum in Kopenhagen (Denemar ken) kreeg de European Mu seum Award 1994. De prijs is een initiatief van de Raad van Europa en ken de dit jaar 55 inschrijvingen. Twintig genomineerden stre den het afgelopen weekeinde om de hoogste titel. Museon der, waar een beeld" wordt geschetst van het leven in en beneden de aardkorst, trok sinds de opening in maart 1993 al een half miljoen be zoekers. Voorzitter Koenigs van de Vereniging Rembrandt. Wervingsactie onder bedrijven nodig. foto gpd/gert verhoeff „Verworven met steun van de Vereniging Rem brandt." Deze bescheiden vermelding bij 1500 kunstvoorwerpen in Nederlandse musea zal veel bezoekers niet eens opvallen, laat staan dat ze zich in drommen aanmelden als lid. Nadat de vereniging de afgelopen jaren diep in de geldbui del tastte voor de aankoop van Rembrandts 'Por tret van Johannes Uyttenbogaert' en een bloem- stilleven van Jan Davidsz de Heem is dringend nieuw kapitaal nodig. Met hulp van het Kunsthis torisch Advies Organisatiebureau D' Arts is de 111-jarige vereniging daarom een wervingsactie onder bedrijven begonnen. Ook particulieren blij ven natuurlijk van harte welkom, maar extra con tributie-inkomsten alleen zetten helaas geen zo den aan de dijk. Met de oprichting vorige eeuw kwam een einde aan een uittocht van Nederland se kunstwerken die al in de 18e eeuw was begon nen. Toer» in 1883 ook de belangrijke collectie 17e eeuwse tekeningen van wijlen de Amsterdamse verzamelaar Jacob de Vos over de wereld ver spreid dreigde .te raken, was voor een aantal kunstminnende burgers de maat vol. Nog voor de koninklijke goedkeuring op 24 september 1883 had de nieuwe vereniging al zoveel geld bij elkaar gehaald dat 494 van de 1350 tekeningen voor ons land behouden bleven. Door toedoen en steun van de vereniging kon het Rijksmuseum in 1900 de eerste Rembrandt aankopen ('De stenen brug' uit 1639) en er zouden nog vele volgen. De steun beperkte zich niet tot topstukken als 'De Liefdes brief van Vermeer (1892), 'Lachend jongenskop je' van Frans Hals (1968), twee grote aard- en he melglobes van de beroemde cartograaf Joan Blaeu (1972) en de 'De compositie met twee lij nen' van Mondriaan (1988). Ook provinciale mu sea kregen steun bij hun aankopen. Aanmelden voor de Vereniging Rembrandt kan door middel van een kaartje naar Ant woordnummer 5776, 1000 PA Amsterdam. Boekhandelketen krijgt eigenzinnige winnares Jury-voorzitter Jan Terlouw, die met zijn eerlijke kinderboekenhoofd weer de show stal, noemde het boek van Frida Vogels „zo persoonlijk, dat een lezer kan denken: het is niet voor mij be stemd. Maar wie doorleest, wordt geheel en al op genomen in een persoonlijk relaas dat juist door de gedetailleerdheid en precisie waarmee van de innerlijke huishouding van de hoofdpersoon ver slag wordt gedaan, ieders eigen verhaal herken baar maakt." Wouter van Oorschot, Vogels uitgever, reageer de nuchter: „Ik heb vannacht gedroomd en die droom was ongemeend fel realistisch. Dus dat Frida Vogels die prijs zou krijgen. En iedereen was het daarover eens met zo'n grote vanzelf sprekendheid, dat ik hier vanavond totaal ont spannen heb gezeten. Ik heb de werkelijkheid in mijn droom beleefd." Anderen waren daarover aan het begin van de avond nog niet zo zeker. Zo dacht Leo Pleijsier nog een kans van één op zes te hebben. Martin Ros van uitgeverij De Arbeiderspers beschouwde hem als de gedoodverfde winnaar, al werd die ze kerheid na een paar glazen wijn wel een beetje af gebroken. „Ik hoop dat gerechtigheid geschiedt en dat degeen die hem verdient, hem krijgt. Dit is toch wel een heel eigenaardige keuze van de jury. Men wil vooral niet in de pas lopen. Kijk nou naar Brigitte Raskin, die is toch van de aardbodem ver dwenen. Een heerlijk boek van Pleijsier. De Li- bris-prijs is echt een juryprijs geworden. De jury wil zich onderscheiden. Heeft hele rare mensen erbij gehaald. Een boek dat enigszins in de con ventie valt van het publiek of de kritiek valt af." Ex-AKO-prijswinnaar Marcel Möring kan de za ken nu een jaar na dato wel relativeren. „Ik heb die prijs vorig jaar gewonnen. Dat was een goede ervaring. Maar ik ben niet lang in een feeststem ming geweest. De volgende dag ben ik gewoon doorgegaan met mijn oude leven. Ik ben gaan strijken en ik stootte mijn teen tegen de strijk plank. Een pijnlijke ervaring, maar dat zette me wel met beide benen op de grond". Ook oud-juryvoorzitter Frits Bolkestein was aanwezig. Hij was joyeuzer dan anders, net alsof hij zich in het land der letteren toch vrolijker voelde dan in dat van de politiek. Bolkestein leek een voorspellende geest te heb ben. Al bij de frappé wist hij te melden «dat het Frida Vogels zou worden en wel hierom: „Omdat het de beste is van de zes en wel om de inhoud. Die infioud, daar gaat het om. Ook in de poli tiek". Toyota distributiecentrum, Geertruidenberg, juli 1992. en had ook die zijde kunnen be lichten. En om in Rotterdam te blijven, want die omgeving blijkt hoog te scoren onder de fotografen, Rink Torn had de panden van het businesspark ook moeten vastleggen vanaf de afrit van de Brienenoordbrug. Dan hebben ze de futuristische uitstraling, die ze in het LAK moeten ontberen. In het LAK-café is deze som berheid verre gehouden. Daar zijn de opnamen onbekom merd schots en scheef, alsof de gene die ze heeft gemaakt een stevige borrel op had. Het resul taat van een op een vlieger be- foto erik VAN straaten vestigd fototoestel. Gerco de Ruyter schoot daarmee oer- Hollandse plaatjes van water, weilanden en schapen. Dus een traditioneel landschap, uiter aard in ouderwets zwart-wit, maar door het ongewone ge zichtspunt in een modern jasje en voor aHes mooi. Doemdenkende dader bij TIG toneel recensie susanne lammers Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen met 'Fatale druppels'. Met o.a. Wil van Leeuwen, Marianne van der Knaap, Alie Zeilstra, Corry van Doorn en Kees Kar man. Gezien: 16/5, Schouwburg, Leiden Een hotelletje in Bergen aan Zee dat je, bij nader inzien, toch maar niet kiest als vakantiebe stemming. Hotelier Gerard Bergman (Wil van Leeuwen) is getrouwd met een kwaadaardi ge Cora die niet alleen lijdt aan een beroerd humeur, maar ook aan een hartkwaal. Wanneer zij hem beschuldigt een affaire te hebben met zijn rechterhand. Mary Prins, en haar per ingang van heden wil 'verbannen' uit Bergen, wordt het hem te gortig. Jarenlang heeft deze sul haar getreiter geduldig over zich heen laten komen, maar dit gaat te ver. Vooral omdat hij door haar beschuldiging beseft, dat Mary (vertolkt door Marian ne van der Knaap) nu eigenlijk is wat hij wil. Toevallig gevon den gif en een handzaam me disch werkje over vergiften en hun werking bevinden zich op het juiste moment in de nabij heid van de hartmedicijnen van mevrouw en de gekoeioneerde echtgenoot. En ziedaar: zes maanden later is hij sul-af en gelukkig getrouwd met Mary Bergman, geboren Prins. Dan duikt de zus van de hys terica op. Die ontving een brief waarin Cora haar nood klaagde over haar man die zij niet alleen van voortdurende bedriegerijen beticht, maar ook van bedrei gingen - met moord enzo. Zus Bea komt de zaak uitzoeken, want klaagbrief en rouwbrief volgen wel erg snel op elkaar, vindt ze. Bij het gerechtelijk on derzoek is echter geen spoor van gif gevonden. En dat kwam omdat het dienstmeisje net te laat was om mevrouw haar me dicijn/gif toe te dienen. De grote vraag van dit stuk is of het willen vermoorden net zo'n grote misdaad is als het daadwerkelijk vermoorden. De dader denkt van wèl. Van Leeu wen vertolkt hem wanhopig, de doem hangt over hem. Marian ne van der Knaap speelt een nuchtere echtgenote, die vindt dat haar echtgenoot door zijn angst al genoeg gestraft is. Leu ke bijrollen van Alie Zeilstra als jaloerse oude vrijster en Corry van Doorn. De pinnigheid droop ervan af. De krachtpatser van het stuk was huisknecht Kees Karman. Zo gemakkelijk als deze overtui gende jonge hond twee enorme koffers tilt! Daar zaten zeker geen stenen in. Onderscheiding voor Museonder Overrompelend trio Morphine op Pinkpop Cure for Pain' van de Ame rikaanse groep Morphine is één van de meest indrin gende en creatieve roek- platen die dit jaar tot dus verre verscheen. De con certen die het trio uit Bos ton afgelopen maand in ons land gaf waren al even verpletterend. De komende weken zijn ze terug. On dermeer op Pinkpop. Een gesprek. Hun muziek is sensueel. 'Cool' en sensueel. Mark Sandman, re laxed, bijna lijzig zingend. Zijn vingers plukken de - slechts - twee snaren die zijn basgitaar telt. Drummer Billy Conway 'shuffelt' over z'n trommels. Een zwoele swing. En Dana Col- ley blaast de sax. De baritonsax. Diep en donker. Morphine heet het excentrieke trio. Volgens sommige recensenten heeft het met jazz te maken. Hoezo jazz? Omdat er een toeter bij zit? Luister naar de liedjes. Echte liedjes. Popliedjes. „Ach, wat is jazz...," reageert Dana Colley, lui achterover hangend in de kleedkamer. „Weet je," trapt hij de deur nog wat verder open. „Het woord 'jazz' is net zo moeilijk te defi niëren als het woord 'kunst'." Maar of het nu pop of jazz is, sensueel is hun muziek beslist. Daar is hij mee eens. „De bron van waaruit je muziek maakt is dezelfde waaruit je lust tot sex opborrelt. Dat zal het zijn." Boston is de liberale studen tenstad in het Noordoosten van de Verenigde Staten waar ei genwijze rockbands als The Pixies en Buffalo Tom vandaan komen. En vlak daarbij ligt Cambridge. Ook een studenten stad. En nog een tikkeltje libera ler. Sinds 1990 thuisbasis van Morphine - voortbrengers van droommuziek. Morpheus was immers de Griekse dromenko- ning. In 1992 werd in de voor rock wel zeer ongebruikelijke bezetting van drums, sax en tweesnarige bas het debuutal bum 'Good' opgenomen en al leen in Amerika riitgebracht. 'Het debuut van het jaar', oor deelden de regionale muziekcri tici onmiddellijk. Nu, met het verschijnen van cte tweede plaat 'Cure for Pain', kunnen ook wij, in Europa, begrijpen waarom. En de eerste Nederlandse club- Morphine: „De bron van waaruit je muziek maakt is dezelfde waaruit je lust tot sex opborrelt." foto lex van rossen concerten van de groep, afgelo pen maand, bleken een open baring. Strak Mark Sandman heeft op het po dium een Tom Waits-achtige uitstraling. „Hier is wat poëzie," zegt hij op de kenmerkende, luie toon. „My whole brain was out of tune. And I didn't know how to tune it. So I brought it to the brainshopTètètèèè, valt Colley's sax in. Conway roffelt. De muziek is losjes en retestrak tegelijk. Dat geldt ook voor de plaat. „En nu het meest positie ve lied dat je ooit gehoord hebt," kondigt Sandman aan. 'Yes, yes, yes, yes, yes,' luidT het refrein. En dan:'Get your Coca Cöla, sister. Swing out your sweet soul, sister. Yes, yes yes." Het klinkt prachtig. Het swingt. En het gaat goed beschouwd nergens over. Dat is mooi. Mu ziek die zoveel suggereert. Die de verbeelding zo hard laat wer ken. En als je dan de tekst leest, blijken het zulke simpele, bijna nietszeggende woordjes. Is het de saxofoon, die die illusie van diepgang oproept. Dana Colley: „Mmmm, well... Bedankt voor het compliment." Het was nooit een bewuste keuze om met zo'n buitenge wone groepsbezetting te gaan werken, vertelt drummer Con way. „Maar iedere muzikant heeft nu eenmaal belangstelling voor vreemde geluiden." Dana Colley zegt dat hij in het begin nog sceptisch was met betrek king tot de bas van Mark Sand man, die in eerste instantie slechts één snaar telde. „Maar op één snaar kun je natuurlijk ook alle noten spelen." Drugs Inmiddels zijn het er twee, zo dat de bassist nu zelfs accoor- den kan pakken, terwijl Colley op zijn saxen het invullende werk doet wat gewoonlijk aan gitaristen wordt uitbesteed. Morphine, de groepsnaam heeft iets provocerends. Evenals het nummer 'Cure for Pain', de titelsong van de nieuwe plaat. 'Drugs' betekent in het engels zowel 'narcotica' als 'medicij nen'. En met name de Ameri kaanse anti-narcotica campag ne - de 'War on Drugs' - is vol gens de groep een behoörlijk hypocriete aangelegenheid. Met name omdat men zich op zo'n beperkt aatal drugs richt en vol komen voorbij gaat aan de ver slavende werking van koffie, co la, gokken en televisie. Om van alcohol nog maar te zwijgen, zegt Dana Colley. „Dan zie je die lui op tv de strijd tegen de drugs aangaan met een glas whisky of champagne in de hand..." 'Cure for Pain'. „Er is zoveel meer pijn dan hoofdpijn of maagpijn," zegt Billy Conway. „Je kunt pijn in je hart hebben. Pijn in je ziel." Mark Sandman knikt. En op een toon die alleen Tom Waits zou kunnen nadoen - loom, bijna vertraagD afge speeld - zegt hij:,.Iedereen heeft pijn. En iedereen heeft zo zijn manier om daarmee om te gaan." Concerten: zo 22 mei Nijme gen (Doornroosje), ma 23 mei Landgraaf (Pinkpop), di 24 mei Rotterdam (Nighttown), wo 25 mei Utrecht (Tivoli).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19