Avonturen om van te watertanden Het tragische leven van een rebel Adriaan Venema schreef zonder na te denken Boeken II WOENSDAG 11 MEI 1994 Candyboek tien dagen cadeau Apeldoorn Candy Dulfer ligt vanaf vandaag I deau in fotowinkels. In een door het Bureau Voorlichting Foto Film Video uitgegeven boek, is Dulfer door topfotografen, onder wie Anton Corbijn, Paul Huf, Steye Raviez en Vincent Mentzel, in allerlei poses en hoedanigheden gefotografeerd. Het verza meld werk van de twintig fotografen wordt cadeau gegeven aan iedereen die voor meer dan 25 gulden aan fotospullen koopt. Er zijn plannen om elk jaar een dergelijk fotoboek met een beken de (en fotogenieke) Nederlander uit te geven. IJzersterke vervolgdelen van Klootwijk, Nooit en Sheldon: jeugdliteratuur recensie casper markesteun Wouter Klootwijk, De H van Adri. Teke ningen Philip Hopman Uitgeverij Leopold, 24,90. Selma Noort, Eilandkind. Tekeningen An- nemarie van Haeringen. Uitgeverij Leo pold. 24,90. Dyan Sheldon. Harry gaat op reis Verta ling Huberte Vriesendorp. Tekeningen Sue Heap. Uitgeverij Ploegsma, 24,95. Doen zoals Adri, Wim en Martje doen dat is de ware jeugd. De avonturen die de drie hoofdper sonen in De H van Adri, het nieuwe boek van Wouter Kloot wijk, beleven, had je vroeger ook willen meemaken. Kloot wijk beschrijft ongeveer de ide ale jeugd. Eerder al in De brug van Adri en Het erf van de oom van Adri, nu in het vervolg daarop. Volwassenen zijn vrij ver weg. Lastige volwassenen althans. In dit boek is het alleen Wims va der die zoonlief even tot de orde roept als hij te laat thuis komt. Verder zijn vaders en moeders alleen goed om aan de drie kin deren toestemming te verlenen een nacht in het 'OTEL' door te brengen, om daar op de poezen te passen van illustratie sue heap uit harry caatop r. werpen. De drie hebben zich door dichte braamstruiken een weg gebaand naar het oude hotel dat vanaf de brugleuning net te zien was. Adri is de echte kleine klusser van het drietal. Hij fabri ceert een grote 'H' om aan te vullen wat ontbrak en verzint de nieuwe naam: 'hotel Kapitein'. Klootwijk laat je watertanden. Wat Adri, Wim en Martje mee maken, is ondanks de ouder wetse boef die tafelzilver zoekt, niet ongeloofwaardig. Kleine, grote avonturen, die heb je als kind nodig. Klootwijk geeft ze. Een avontuur van heel andere orde kan die lezer uit dezelfde leeftijdsgroep (7-10 jaar) bele ven in Eilandkind van Selma Noort. Voor Eilandheimwee, haar vorige boek over hoofdfi guur Raven kreeg Noort in 1993 een Zilveren Griffel en dit gooit ook weer hoge ogen, want het is heel mooi. Wensvervullend, ontroerend, romantisch en sterk geschreven. Allerlei posi tieve kwalificaties zijn erop van toepassing. Een hevige storm heeft flink huisgehouden op het eiland waar Raven woont, met alleen zijn familie. Van Ravens huis heeft de storm niet veel heel ge laten. Dat is des te erger, omdat Ravens moeder hoogzwanger is en een behoorlijke bron van in komsten ontbreekt. De vakan tiehuisjes waar in de zomer geld mee wordt verdiend, zijn met de grond gelijk gemaakt. Met vereende krachten wordt één huisje weer in orde gemaakt, zodat daar de vreemde huurder in kan verblijven. Schaakgroot meester Constantin Fjodoro- witch zoekt een plekje waar hij zich ongestoord kan voorberei den op een kampioenschap en het zomerhuisje is daar uiter mate geschikt voor. Raven snijdt van hout een compleet schaakspel dat Fjodorowitch vlak voor zijn vertrek mee neemt. Hij laat wel een goede betaling voor Raven achter, die daar een grote hoeveelheid broodnodige inkopen voor doet, ook voor het nieuwe broertje of zusje. Harr}' gaat op reis van Dyan Sheldon is ook al een vervolg. Op Harr}'en Kuiken en Harry de ontdekker. Humor kenmerkt deze verhalen van Sheldon over Harry de kat, die volgens baasje Kuiken eigenlijk een ruimterei ziger van de planeet Arcana is. 'Zijn kattegedaante is een ver momming. En een hele goede. Iedereen trapt erin. Ik ook in het begin.' Kuikens onbegrensde liefde voor haar kat geeft haar broer en zus genoeg aanleiding tot pesterijen, zeker als vader en moeder besluiten met het gezin te gaan kamperen tijdens de va kantie. Zonder Harry. Dat gaat de kat te ver, want zoals dat hoort in een juiste relatie tussen kat en baasje, dicht ook Kuiken haar kat volop menselijke ei genschappen toe. Harry kan denken en praten. Maar alleen met Kuiken. Het uiterst vrolijke verhaal geeft niet alleen elk kind een hoop plezier, het is ook een must voor elke katteliefhebber. Weemoed rest in verhalen Demeester boeken recensie rob vooren Rita Demeester, Land van Belofte. Uitg. Meulenhoff/Kritak, Amsterdam/Leuven 1994, 29,50 In 1993 overleed op 47-jarige leeftijd de Vlaamse schrijfster Rita Demeester, die pas twee boeken op haar naam had, de verhalenbundels Stampvoeten in het donker (1989) en Droom- jager (1991). Demeester begon pas laat, op haar veertigste, met scKrijven. De verhalen waarmee haar kortstondige schrijvers schap wordt besloten, getuigen van de door haar zo gewenste levenservaring. In een mooie, rustige stijl blijft de auteur wat haar onderwerpen betreft dicht bij huis: gezinsrelaties voeren de boventoon. Daarin over heerst een toon van weemoed. Zonder uitzondering wordt de hoofdpersoon, soms een man, soms een vrouw, heen en weer geslingerd tussen de droom van vroeger en de realiteit van het heden. De teleurstelling, gemas keerd, overheerst, steeds weer wordt de schijn van geluk ont maskerd. Als het land van belof te al bestaat, is dat alleen te be reiken na de dood. „De hemel is zo rustig als een meer, grootva, en het stormt er nooit," is de prachtige regel in 'De mof, waarin wordt terugge zien op het leven en de liefdes van vier zusters na de dood van hun vader. Ook in 'Nummer één', speelt de dood, wellicht autobiografisch, een dominante rol. Rose, achttien jaar ge trouwd en in het bezit van twee dochters, heeft kanker. Voor haar veertigste verjaardag orga niseert echtgenoot Simon een groot feest. Het verhaal wordt beheerst door Rose's geërgerde en soms jaloerse kijk op haar gasten, tussen wie „ze zich te gelijk omringd enverlaten voelt." Het verhaal 'Uitverkorenen' is een overgang lussen de twee thema's, die Land van belofte beheersen. Enerzijds de dood, i.e. de herinnering aan de moord die Edward vroeger pleegde in dienst van het vreemdelingenlegioen, ander zijds de weemoed aan de ver vreemding, die in de loop der jaren tussen man en vrouw op treedt. De mannen in Demees- ters verhalen hebben moeite met hun nostalgisch verlangen naar vroeger, met hun dromen van reizen en verre landen. Dood, relatieproblemen, wee moed om wat is geweest - het zijn geen geringe thema's voor zulke korte verhalen. Het is dan ook haast onvermijdelijk dat die in Land van belofte iets schets matigs en onafs hebben. Het einde is meestal open, té open, zodat de lezer de neiging heeft om door te bladeren naar een vervolg. Voor het verhaal echt tot ontwikkeling komt, is het al uit, alsof het om een eerste ver sie gaat, waarover de schrijfster nog eens goed moet nadenken. Misschien was dat ook zo. Blij kens de 'Verantwoording' zijn liefst vijf van de acht teksten af- komstig uit haar nalatenschap. Zeker is dat met Rita Demees ter een belangrijk auteur verlo ren is gegaan. Ook in deze der de bundel vinden we verhalen, hoe onafgerond ook, vol schoonheid en ontroering. Van de strijd tussen dromen en praktische bezwaren resteert een weemoed, die wel heel zui ver in taal is gevangen. Land van belofte is een kleine, maar bijzondere nalatenschap. Om niet te vergeten. ;t Ischa Meijer. De Arbeiderspers, Amsterdam, 29,90. Adriaan Venema. Adriaan Venema heeft in zijn leven alles gepro beerd om beroemd te worden. Hij slaagde pas in die opzet door zijn zelfmoord, op 21 oktober 1993. Het was bepaald geen wanhoopsdaad, maar een weloverwogen en degelijk voorbereid besluit. Waarom hij de hand aan zichzelf sloeg, is echter onduidelijk. In zijn memoires Verleden tijd - een boek vol laster, leugens en prietpraat over anderen - bleef hijzelf buiten schot. Ook Het dilemma roept slechts vragen op. In het lezenswaardige interview dat Ischa Meijer hem kort voor zijn dood afnam en waarmee het boek besluit, verwijst Venema even naar „akeli ge gebeurtenissen" en „allerlei problematische toestanden." Verder doet hij er het zwijgen toe. Venema zegt geen woord over de persoonlijke frustraties waarin toch de verklaringen moeten worden gezocht voor zijn zelfmoord én bijvoor beeld ook voor zijn obsessie met de bezettings jaren. Ook in Het dilemma gaat het voornamelijk over de Tweede Wereldoorlog. Het is weer een echt Venema-boek, vol oppervlakkige praat en vluchtige kennis. Regelmatig valt de term 'dilemma', veel meer samenhang valt er niet in deze bespiegelingen te ontdekken. Neem hoofd- archieffoto kippa stu^ drie: Venema begint met een gesprekje dat hij had met een nieuwslezer, een paar pagina's verder volgt ineens een interview dat hij een me dewerker van een veilinghuis afnam, even later zijn we bij de Olympische Spelen van 1936 be land, dan maakt de auteur'een woeste sprong naar de voedselvoorziening in april 1945, er is een onderhoud met de hoofdredacteur van een dubieus tijdschrift enzovoorts. Een verband be staat er niet tussen al die onderwerpen, iets nieuws wordt er niet gemeld, maar Venema had weer bijna veertig bladzijden gevuld. De stijl versterkt de indruk dat we hier te ma ken hebben met iemand die schreef zonder na te denken. De openingszin van het genoemde hoofdstuk davert meteen van onbeholpenheid: „Het begin van de bezettingsjaren viel samen met een radiouitzending van het ANP." Venema babbelt in dit nagelaten werk op dezelfde toon over van alles en nog wat. Alleen één onderwerp lijkt taboe: zijn eigen persoon. Dan bereikt de le zer pagina 188 waarop de auteur verklaart: „Tot nu toe ging dit boek over de keuzes die anderen hebben gemaakt." Ook dan blijft evenwel het verstoppertje spelen doorgaan. Weer geeft hij geen inzicht in eigen gedachten en gevoelens. In plaats daarvan verwijst hij uitgebreid en dikdoe nerig naar het Gilgamesj-epos, naar uitspraken van Camus, Van der Meer en vele anderen over zelfmoord. Hij koos voor pillen, komen we nog wel te weten. Zo ging hij dan, zoals het in zijn onnavolgbare stijltje en foutief Frans heette, „met een sneltreinvaart op weg naar dat mo ment suprème." Mannen. Italiaanse verhalen, bijeengebracht door Manna Warners. Een overspelige echt genoot, een zoon die zijn moe der verkiest, een virtual reality andere verhalen Uitg. Wereldbi bliotheek, 24,50. Alice Fuldauer, Fatale liefde. Interviews met mannen en vrouwen die hun echtgenoot of echtgenote doodden. Uitg. De Arbeiderspers, 29,90. Alice Schwarzer, Een dodelij ke liefde. Petra Kelly, de aan voerster van de Duitse Groenen, pleegde op 2 oktober 1992 zelf moord, samen met haar partner Gert Bastian. Alice Schwarzer onderzocht de zaak en kwam tot de conclusie dat Kelly door haar vriend vermoord werd. Uitg. De Arbeiderspers, 29,90. Hoogtepunten. Een erotische bloemlezing uit de wereldlitera tuur. Verhalen van o.m. Anaïs Nin, D.H. Lawrence, Benoite Groult en Jenny Diski. Uitg. Prometheus, 19,90. Joez Alesjovski, De sperma donor. Over een man wiens da gelijks orgasme ruim wordt ge salarieerd. Alesjovski (1929) ver bleef vier jaar in een werkkamp, en werd aanvankelijk bekend in het illegale circuit. Uitg. Prome theus, 24,90. Marcella Baete, Kasterbant Vlaamse familiekroniek. Uitg. Prometheus, 29,90. Juan José Saer, Het onuitwis bare. Roman van Argentijnse schrijver over een man die zich na een ernstige crisis voor het eerst weer op straat waagt. Uitg. Prometheus, 36,90. Julien Weverbergh, De voor werpen. Vijftien jaar geleden begin de schrijver de oorsprong van 149 voorwerpen waarmee zijn huis was volgestouwd, te beschrijven. Dit groeide uit tot een levensverhaal. Uitg. De Prom/Houtekiet, 39,90. Paul Theroux, Millroy de to venaar. Roman (1993) over een kermisgoochelaar die verliefd wordt op een meisje van veer tien; en passant spuwt Theroux zijn kritiek op de Amerikaanse welvaartsmaatschappij. Uitg. Atlas, 49,90. Groene weelde. De moolStê' verhalen over de tuin, van on der meer Ben Borgart, J.P. Gué- pin en Yvonne Keuls. Uitg. No vella, 14,90. Biografie over lange, onhandige, vals zingende Jaap van de Merwe: boeken recensie alfred kossmann Henk van Celder, De vriendelijkste kerel van de wereld Jaap van de Merwe 1924- 1989 Uitg Nijgh Van Ditmar, Amster dam. 34,90 De rebel Jaap van de Merwe stierf op 19 februari 1989, vierenzestig jaar oud. Hij was die zondag op bezoek bij zijn jongste broer Rob, in Ooster hout, en daar werd de verjaar dag gevierd van zijn vaders tweede vrouw. Hij zat, tussen zijn vader van zesentachtig en zijn nichtje Sylvia, gezellig pra tend, zei opeens dat hij zich even rustig moest houden, viel met zijn bovenlijf tegen zijn va der aan. Die sloeg hem op zijn wang en riep: 'Jaap, Jaap! Wak ker worden, jongen!', maar hij was dood. Rijmt die allerhuiselijkste dood op het leven van een man die dwars lag en wilde dat het oproer kraaide? De journalist Henk van Gelder heeft een boek gepubliceerd: De* vriendelijkste kerel van de wereld. Jaap van de Merwe. 1924-1989. Na het lezen van de sympathieke, boeiende, vlotte biografie lijkt het me dat Van de Merwe inderdaad op de juiste plaats is gestorven. De ruziemaker hield van zijn familie, de revolutionair had willen behoren tot een 'rode fa milie' van PvdA, Het Vrije Volk, VARA, de onberekenbare echt genoot kon het niet verdragen dat zijn vrouw en de moeder van zijn kinderen hem in 1977 verliet. Hij had zich van rebels cabaretier uit de jaren zestig ontwikkeld tot historicus van rebels cabaret, gretig thuis in die familie. De eenling zocht saamhorigheid. En zijn sterven was een voorstelling. Hij had helemaal alleen in zijn huis in Amsterdam Nieuw-Zuid kun nen sterven, en deed het met publiek. Henk van Gelder heeft grote bewondering voor Van de Mer we, en neemt afstand. Hij ver telt hoe Van de Merwe opgroei de in Rotterdam, als oudste zoon van een politie-agent, naar het Erasmiaans Gymnasi um ging, even speelde met de gedachte om dominee te wor den, hoewel hij nauwelijks in God geloofde maar hield van de vrijzinnig christelijke jeugd bond, journalist werd bij Het Vrije Volk. Hij leek te slagen als journa list, kwam bij de kunstredactie van zijn krant in Amsterdam, trouwde met een meisje uit een cultureel milieu, schreef behal ve zijn artikelen liedjes en schetsen voor het cabaret. Er kwam ruzie op de redactie, hij nam ontslag, hij begon voor zichzelf als cabaretier. Zijn loopbaan in dat vak is ge kenmerkt door een essentiële misvatting: hij dacht dat hij thuishoorde op het toneel. Een lange onhandig gebarende man, die met monotone stem vals zong, slecht gitaar speelde en zijn conférences zo bits bracht dat het publiek zich schuldig ging voelen aan alle onrecht in de wereld. Hij vond Wim Kan en Wim Sonneveld te glad, hij had misschien gelijk, maar zijn eigen amateurisme overtuigde lang niet altijd. Hij had enige tijd succes, met wis selende groepen, en zijn liedjes werden bewonderd. Hij maakte veel los, hij inspireerde mis schien. Zo is hij van invloed ge weest op het cabaret, korte tijd. Hij was zo eenzaam gewor den dat hij een kennismakings advertentie in een krant plaats te, en die had resultaat. Maar zijn nieuwe partner kon niet sa menwonen met hem. in zijn stoffige huis waarin niets veran derd mocht worden. Hij at 'on gezond' en hij dronk teveel en kreeg een opgeblazen rode kop. Volgens Henk van Gelder zag zijn toekomst er voor hem wat beter uit, in het jaar van zijn dood. Jaap van de Merwe: de eenling zocht saamhorigheid. archieffoto anp Slechte thriller Schwartz over 'slechte' kunstwereld Gary Schwartz is een in Amerika geboren, maar al vele jaren in ons land woonachtige kunsthistoricus.'Hij is een groot èn eigenzinnig kenner van de Nederlandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw, en daar geeft hij ook blijk van in zijn thril ler Dutch Kills. Het is zo'n roman die meer indruk maakt vanwege de vele zijpaden die ingeslagen worden, dan vanwege het verhaal. De plot is namelijk nauwelijks geloofwaardig, maar wel bijzonder ingewikkeld. Eén van de hoofdpersonen is Mitchell Fleishig, een projectontwikkelaar die geld heeft geleend van een ma- fia-baas en daardoor in grote moeilijkheden raakt. De andere hoofdfiguur is de kunsthandelaar Lodewijk Altstad, die beur telings in Amsterdam en New York woont. Fleishig is zijn bes te klant. We volgen de belevenissen van Altstad die in Amerika schil derijen verkoopt en aankoopt. Verder worden de treurige avonturen van Fleishig beschreven. Hij wordt ontvoerd door de mafia, Altstad weet hem te redden. De kunsthandelaar verkoopt voor veel geld een werk aan een rijk museum, hij betaalt Fleishigs schuld aan de mafia-baas, en door een reeks toevalligheden wordt niemand er slechter van. Tja. Zoals gezegd boeit de roman door de zijpaden die bewan deld worden. Met grote kennis van zaken én veel venijn laat Schwartz ons in die geheimzinnige wereld van kunsthistorici, schilderijenhandelaren en museumdirecteuren kijken. Dutch Kills - die titel verwijst in de eerste plaats naar een inham van Newton Creek in het New Yorkse stadsdeel Queens - laat zich lezen als een sleutelroman. Iedereen zal begrijpen welke instelling schuil gaat achter het Mitty Museum, gesticht door iemand die bij zijn overlij den rijker was dan de Franse koning Lodewijk )ÓV ooit is ge weest. Het veilighuis Old York, met vestigingen te Amsterdam en New York, zal ook voor menigeen herkenbaar zijn. En met de 'Kensington Journal' is, zoals kenners zullen begrijpen, het prestigieuze tijdschrift 'Burlington Magazine' bedoeld. Niet alles is verhuld. De kritiek op 'een Hollandse t sie' die over de echtheid van Rembrandts werken oordeelt, wordt zonder omhaal geleverd. Schwartz geeft een nogal ont hutsend beeld van de manipulaties van kunsthandelaren. Op veilingen vormen ze een 'kongsi' om aankoopprijzen laag te houden en verkoopprijzen omhoog te drijven. Over de kunst historici is de schrijver ook al niet vriendelijk: „die hele glib berige massa van beweringen zonder bewijs, insidersjargon, onderonsjes en subjectieve beoordeling." Een thriller van niks misschien, maar door dergelijke observaties is dit toch een verrukkelijk boek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8