Tien seconden voor een liefdesaffaire Film De lange arm van de Iraanse geheime dienst Visuele verleidingen in 'Temptations of a Monk' Kijkmachines in Filmmuseum: aanloop naar cinema-tijdperk WOENSDAG 11 ME11994 Thema-filmavond in cultureel centrum de X 12/5, vr 13/5, 'The Commitments', 14/5, zo 15/5, 20 45 uur LAK-Cinei Cleveringaplaats 1: 'My left foot', i monk', 12/5 t/m 18/5, 19 30 en 21 45 uur Cultureel Centrum de X, Haarlem merstraat 52: di 17/5, 20 30 uur Film avond over Iraanse vluchtelingen De Engelse films draaien in het LVC nog een weekje door. The Commitments van Alan Parker is, evenals The Snapper van Stephen Frears, gebaseerd op de trilogie 'Barrytown' van Bookerprize-winnaar Roddy Doyle. Gaat The Snapper vooral over solidariteit in een arbei dersgezin, de film van Alan Par ker heeft Soul als onderwerp. Op de puinhopen van de Eu ropese Derde Wereld-stad Du blin begint een groep geënga geerde, werkloze jongeren een soulband naar het lichtend voorbeeld van James Brown en Otis Redding. Binnen de kortste keren spat de soul ervan af, maar de onderlinge spanningen Ook in het Ierse Dublin speelt My left foot van Jim Sheridan zich af, die het LAK vertoont. Christy Brown maakt deel uit van een arm gezin met dertien kinderen. Door een gedeeltelij ke hersenverlamming raakt hij invalide. Zijn omgeving beje gent hem op een minderwaar dige manier, onderschat hem en negeert hem maar al te vaak. De film laat het gevecht zien van de opgroeiende, spastische jongen tegen de misplaatste meewarigheid van zijn omge ving. Gratis toegankelijk is de film- thema-avond over Iraanse vluchtelingen die cultureel cen trum de X dinsdag 17 mei orga niseert in samenwerking met de Stichting Vluchtelingenwerk Leiden. De avond staat in het teken van de voorvertoning van de Iraanse documentaire Holy Crime. Deze documentaire gaat over de lange arm van de Iraan se geheime dienst en de bewee gredenen van het Iraanse regi me om mensen te laten ver moorden. De regisseur van de film is Resa Allamehzadeh. Hij verblijft tegenwoordig in Neder land en zal een korte inleiding op zijn produktie geven. Na de vertoning van de docu mentaire is er een gesprek met de regisseur en met de verban nen Iraanse schrijver Nasim Khaksar. Diens laatste boek is getiteld 'De kruidenier van Kharzavol'. Khaksar leest ook voor uit eigen werk. Het gesprek zal gaan over de mens achter de kunstenaar: hoe ervaren kun stenaars de censuur in Iran op hun kunstuitingen, hoe ervaren zij nu het leven in Nederland? Beiden staan op de dodenlijst van de Iraanse geheime dienst. 'The Commitments' van Alan Parker: Werkloze jongeren in Dublin rich- ten een soulband op. BIOSCOPEN ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Shadowlands dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 2 I n the name of the father 12 jdag 13. 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Bjelovi 16 j., dag. 16.45, 17.45, 1920 The House of the Spirits 12 dag. 13.15,20.45 ALFA 4 Aladdin dag. 16.30, 18.45 Farewell to my concubine dag. 13, 20.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 Intersection dag 13.15, 16, 18.45, .21.30 ALHAMBRA2 The Remains of the Day dag. 20.15, ma en di ook 13.15, 17.00 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 The Pelican Brief 12 j., dag 13.15, 16.30,20.30 CINERAMA 2 Mrs. Doubtfire dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Shortcuts 12 j., dag. 14, 20 CALYPSO 2 Carlito's Way 16)., dag. 13.15, 16.30,20 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel6236615 Shadowlands dag. 13.45, 16.30. 19.15, 22; zo 11 uur CINECENTER-PEPPE-NAPPA L'Ombre du doute 16 j., dag. 14.30, 17, 19.45, 22.15, zo 11 CINECENTER-PIERROT Fearless 12 j. dag. 13.45, 19.15, zo ook 11 Naked 16 j., dag. 16.30,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The Blue Kite 16 j., dag. 14.30, 18.45, 21.45, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebéplem 4 tel. 6151243 Naked Gun 33 1/3 dag. 18.45, k 14.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Intersection dag, 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 3 On Deadly Ground 16 j dag. 18.45, 21.30, wo t/m za 13.15, 16 CITY 4 Sister Act 2 dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 5 De Flat 16 j., dag. 13.15 16, 18.45, 21.30 CITY 6 Free Willy dag 13.15, 16, 18.45 Wayne's world 2 dag..21.30 DESMET 'Intersectionmist de esprit van zijn voorganger HENK MAURITS Intersection. Te zien: Studio, Leiden hambra 1 en City 2 in Amsterdam. Asta 2, Den Haag Richard Gere speelt een succesvolle architect die tijdens een auto-ongeluk in een flits zijn liefdesaffaire met de twee vrouwen uit zijn leven opnieuw meemaakt. Het is een bekend gegeven dat mensen tijdens een ern stig ongeluk in een flash-back soms hun halve leven voorbij zien flitsen. In een paar seconden kijken ze met de snelheid van het licht terug op de hoogtepunten en dieptepunten uit hun bestaan. Dit intrigerende gegeven vormt de basis van de film Intersection, waarin een suc cesvolle architect tijdens de hooguit tien seconden van een auto-ongeluk zijn liefdesaffaire met de twee vrouwen uit zijn leven opnieuw meemaakt. vreemd van zijn koele vrouw die tegelijk zijn zakenpartner is in het architectenbureau dat ze samen runnen. Bij Sally gaat het werk voor het vrijen. Zij is de zakenvrouw en hij de schepper, het creatieve genie dat het ene na het andere mooie gebouw ontwerpt. Op een veiling leert hij de journaliste Olivia kennen en daarna gebeurt precies wat je in zo'n situatie kunt verwach ten. Hij wordt verliefd en zijn huwelijk loopt langzaam op de klippen. Maar als het nieuwtje van de nieuwe vriendin eraf is en ze hem zelfs begint te irriteren, valt Vincent ten prooi aan twij fel. Hij blijkt nog steeds om zijn vrouw te geven en komt voor zijn gevoel op een kruispunt (een 'intersection') in zijn leven terecht, waarin hij moet kiezen voor de een of de ander. Hij schrijft een brief aan Olivia waarin hij het uitmaakt, maar nog voor hij deze gepost heeft hangt hij alweer bij haar aan de telefoon voor een hartstochte lijke liefdesverklaring. En daar na wordt er voor hem gekozen, Wie dit bekend in de oren klinkt, kent zijn klassiekers, want het verhaal van Intersec tion is gebaseerd op de film Les Choses de la vie van de Franse regisseur Claude Sautet uit 1979. In deze film is het-de on dernemer Michel Piccoli die een fataal auto-ongeluk krijgt net op het moment dat hij ein delijk een definitieve keus heeft gemaakt tussen Romy Schnei der en Lea Massari. In de Ame rikaanse remake van deze des tijds succesvolle Franse produk tie, zien we Richard Gere in de hoofdrol als de top-architect Vincent Eastman, die moet kie zen tussen zijn vrouw Sally (Sharon Stone) en zijn vriendin Olivia (Lolita Davidovitch). Als toeschouwer kijken we mee over de schouder van Gere en zien in flash-backs boe hij langzaam maar zeker ver- to op een land weg in volle vaart over de kop slaat. Zowel in Les Choses de la vie als in Intersection vormt dit au to-ongeluk het cruciale deel van de film. In Intersection werd het wijze verfilmd door Vilmos Zgismond (Oscar-winnaar voor Close En- counters of The Third Kind). Eerst tollen we in een lange slow-motion mee over de kop, met de blik op Eastman. En daarna zien we hetzelfde nog eens van een afstandje, maar nu op ware snelheid. Het zijn de spannendste scènes uit de hele film, die er weliswaar heel ver zorgd uitziet, maar verder nogal lijdt aan bloedarmoede. On danks de prachtige enscenerin gen en de fraaie close-ups van Gere, Stone en Davidovitch is het een vlakke film. Knap ge monteerd met al die flash backs, maar buiten die ingeni euze structuur is er weinig om je echt over op te winden. Intersection is eigenlijk alleen mooie mensen, mooie plaatjes (van Vancouver) en mooie sym fonische muziek (met Toots Thielemans op mondharmon- cia), maar op het emotionele vlak gebeurt er weinig tot niets. Daarvoor is de film net iets te routineus. Wat ontbreekt is be zieling, overtuiging, esprit. Dat sprankje leven dat Les choses de la vie destijds tot een belevenis maakte. Gestileerde schoonheid en geweld Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 The Snapper 16 j., dag. 21.15 Temptations of a Monk 16 dag. 19.45, 22. zo ook 14.15 Troiscouleurs: Blanc 16 jdag. 19.30, zo ook 16.30 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Jonah who lived in a whale 16 j. dag. 17.15, 22.15'di niet om 22.15 Metisse 16 j., ma en di 17.15' Sneak preview di 22.15 Little Buddha za zo 14.45 KRITERION 2 Death in Venice 16 j., ma 17.30 Het Rode Korenveld 16 j.. dag. 17.30 La Ardilla Roja 16 j. dag. dag. 19.30, D 14.45 RIALT0 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 The Blue Kite 16 jdag 19 Bad Boy Bubby dag. 22 RIALT0 2 Hochzeitgaste/One Way ticket to Oblivion wo t/m zo dag. t/m zo 19.30 The Puppetmaster 16 j., wo t/m zo, di 21.00 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Faraway, so close 16 j., dag. 20.30; doen zoook 14.45 THE MOVIES 2 Shadowsland 12 j., dag. 17, 19.15, 21.45, do en zoook 14.45 THE MOVIES 3 Wildgroei 12 j dag 19.45, 22; doen zoook 15 Orlando dag. 17.30 THE MOVIES 4 The piano 12 j., dag. 17.15, 19.30, doen zoook 14,45 Fearless 16 j.dag. 22 00 Der Himmel über Berlin dag 17.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 2 The Pelican Brief 12 j., dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 3 Naked Gun 33 1/3, dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The Good Son 16dag. 18.45, 21.30, ma en di ook 13.15en 16 TUSCHINSKI 5 The Three Musketeers 12 j., dag 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Philadelphia dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI CINEAC The Fugitive doorlopende voorstelling dag. 11.45, 14.15, 16.45. 19.15. 21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Zero Patience 16 j., dag. 20.15, Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Desmet, Amsterdam Kijkhuis, Leiden Tussen het gebruikelijke aan bod van de Hollywood-cinema deze week een verrassende film uit Hong Kong. Temptations of a Monk, een heroïsch drama dat zich afspeelt in China in het jaar 626. Gemaakt door de jon ge cineaste Clara Law, met een flair die in de massascènes soms aan de oude films van Akira Kurosawa doet denken. Een film met een geweldige vi suele overtuigingskracht, die het talent bewijst van deze in Engeland opgeleide Chinese ci- Nadat ze in Autumn Moon in sobere beelden een portret schetste van het moderne Hong Kong, met twee vereenzaamde jonge mensen in een wereld van glas en beton, gaat Law in Temptations of a Monk ver te rug in de tijd. Hoofdpersoon is generaal Shi, een keizerlijke op perbevelhebber. Hij houdt zich bewust afzijdig wanneer de kroonprins, die hij moet be schermen, door zijn rivaliseren de broer in de val wordt gelokt en in prachtig gechoreografeer de gevechtsscènes (in slow-mo- tion) in de pan wordt gehakt. Shi heeft zich laten ompraten door een andere generaal en in plaats van te vechten, is hij met een paar soldaten ondergedo ken in een Boeddhistisch ldoos- ter. Daar leert hij dat er in het leven zestien hoofdzonden zijn en elf dagelijkse zonden. Meteen daarna wordt hij op de proef gesteld door prinses Scar let, de zuster van de kroonprins, die hem en zijn medestrijders meeneemt naar een bordeel in de stad. Teiwijl zijn mannen ge nieten van de vele verleidingen die hen worden geboden, voelt Shi zich ongelukJdg. Het verraad knaagt aan hem, al laat hij zich toch verleiden door de mooie Scarlet. Na een sprong in de tijd vin den we Shi terug in een klein vervallen Boeddhistisch berg- klooster waar hij door boete doening zijn verraad probeert af te kopen. Maar hij vindt geen rust omdat hij het verleden niet kan vergeten. Opnieuw krijgt hij bezoek van een mooie vrouw die hem probeert te verleiden. Ze wil voor hem intreden in het klooster, laat zelfs haar hoofd kaal scheren, maar haar op dracht is hem te vermoorden omdat hij zich niet wil onder werpen aan de nieuwe keizer. Hij wordt op het nippertje gered door de oude abt van het Idoos- ter, maar even later staat er een heel leger voor de deur om hem op te halen, waarna een laatste gewelddadige strijd volgt. Temptations of a Monk: Enorme beeldenrijkdom. Temptations of a Monk is een merkwaardig fascinerende en wonderlijke film. De in cine mascope gefilmde gevechtsscè nes zijn imposant, dynamisch en gewelddadig, compleet met afgehakte hoofden en spuitende wonden. Maar toch heeft het iets afstandelijks door de esthe tisering van het geweld. Het zijn gestileerde opnamen die me de door de slow-motion doen denken aan de gevechts scènes uit de westerns van Sam Peckinpah. Een contrast daar mee vormen de beelden in het klooster, die opvallen door hun soberheid. Lang aangehouden totaalshots, afgewisseld met krachtige close-ups, langzame camerabewegingen en een tra ge opbouw van de handeling. Law weet zelfs het kaalscheren van een hoofd een enorme (ero tische) geladenheid mee te ge- Het amateuristisch in de bijfigun potsierlijk bij een film met een enorme beeldenrijkdom. Farewell to my Concubine past in de traditie van de visuele cinema zoals die in ere wordt gehouden door fil mers als Chen Kaige. Zhang Yi mou en Hou Hsiao Hsien. slechts een kleine kanttekening- TENTOONSTELLING FRANgOISE LE- DEBOER/GPD Expositie 'Pint de Vue. honderd jaar kijk machines' Te zien Filmmuseum, Vondel park, Amsterdam Open dagelijks van 14 tot 20 30 u tot en met 29 mei. De gebroeders Louis en Auguste Lumière gaven op 28 december 1895 in het Parijse Grand Café een demonstratie van de cine- matograaf. Tot verbazing van de uitgenodigde geleerden, foto grafen en theaterexploitanten produceerde deze uitvinding voor het eerst 'echte' bewegen de beelden van een instortende muur en arbeiders uit de fabriek van dé broers. Het Kaiser-pano- rama, de phenakistiscoop, de zoötroop en de toverlantaarn hadden echter al eerder de illu sie van beweging weten op te wekken. Een expositie van deze kijkmachines in het Filmmuse um presenteert nu een over zicht van dit pré-cinematijd perk. Buiten het monumentale wit te pand in het Vondelpark loopt de bezoeker eerst een grote container tegen het lijf. Wie zich niet Iaat afschrikken door de donkere ingang, vindt binnen een 'Camera Obscura', waarvan de werking al rond 1500 werd uitgelegd door Leonardo da Vinci. In een lichtdicht afgeslo ten ruimte, met slechts een Klapstuk van de expositie: Het grote Kaiser-panorama van August Fuhrmann. klein gaatje in één van de wan den, wringt zich het beeld van het exterieur dat op de tegen overliggende wand wordt ge projecteerd. Op de begane grond van het Filmmuseum staat onder meer een toverlantaarn opgesteld. In de ontwikkeling van deze La- terna magica komt men ver- kleurige afbeeldingen op muren schillende namen tegen, maar of doeken te projecteren. De af- over het algemeen wordt de beeldingen waren aangebracht 17de eeuwer Athanasius Kircher op glasplaten die in de toverlan- als de uitvinder beschouwd. Het taam gestoken moesten worden apparaat valt nog het beste te en men kon er de suggestie van omschrijven als een vroege dia- beweging mee opwekken, projector. Met behulp van Meestal werd tot extra vermaak kunstlicht en lenzen wist men van de toeschouwers voor de voorstellingen ook een explica teur of muzikant ingehuurd. De Belgische natuurkundige Joseph Plateau stond in 1832 aan de wieg van de 'phenakis tiscoop'. Dit is een schijfje met in de rondte tekeningen, die tel kens iets van elkaar verschillen. Wanneer je het schijfje rond draait en door de geperforeerde rand in een spiegel naar de te keningen kijkt, komen de figu ren plotseling tot leven. Datzelf de principe ligt ten grondslag aan de Zoötroop of wonder- trommel van de Engelsman Willam George Homer. In het Filmmuseum staat een voor beeld van zo'n wondertrommel, die in beweging gebracht een grappig duveltje toont dat in en uit een doosje springt. Klapstuk van deze expositie is echter het grote Kaiser-panora- ma van August Fuhrmann, een 19de eeuwse uitvinding die is gerestaureerd door het Teylers Museum in Haarlem. In een grote ronde kast met een door snee van vier meter trekken ste reo-foto's van toeristische at tracties voorbij. Wie op een van de stoeltjes rondom gaat zitten, ziet stadsbeelden uit Parijs en Londen in de vorige eeuw voor bij trekken, maar ook de dili gence op de route van Gerieve naar Chamonix. De expositie Point de Vue, honderd jaar kijkmachines heeft in samenwerking met het videokunstcentrum Montevi deo/TBA ook een hedendaagse pendant gekregen. Met gebruik van elektronische- en compu tertechnieken laten kunstenaars de toeschouwers op een nieuwe manier naar beelden kijken. Omdat onze ogen gewend zijn aan het 'platte' televisie- en bio scoopscherm en we zelden meer verrast zijn door wat we zien, slagen ze daar inderdaad Bill Spinhoven hing een mo nitor op met een oog dat de be zoeker volgt in welke richting hij zich ook beweegt. Het is hier niet de kijker die het beeld be heerst, maar juist andersom. In de wc-spiegels zien we nu eens niet onszelf gereflecteerd maar mensen die Tony Thijssen in het toilet van onder meer de discotheek It heeft gefilmd. Gerald van der Kaap en Pieter Giele maakten een 'Chili Cave', waarbij de bezoeker op een bed gaat liggen en boven zijn hoofd een installatie neerdaalt. De beelden en muziek in deze ko ker hebben een hallucinerende werking en prikkelen spontaan zintuigen die de hedendaagse mens kennelijk zwaar heeft ver waarloosd. Na een eeuw cine ma van beelden in bioscoopza len is er opnieuw sprake van ex- perimenteerlust met beelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11