'Ik zing als een vent' Cultuur Kunst Hot Neon geeft publiek het volle pond Leiden English Choir: Een feest om te horen Architectenprijs Van Eyck Verdwenen schildertechniek in Amsterdams museum Prodigal Sons: Fatal Flowers van de jaren negentig 'Raad vooi de Kunst een rotzooit MAANDAG 9 MEI 1994 941 ruygrok. 071-356472, p Exposities in Leiderdorp leiderdorp» Cursisten van de Leiderdorpse Volksuniversiteit (LVU) exposeren tot en met 16 juni hun tekeningen, aquarellen en schilderijen in het Leiderdorpse gemeentehuis. Het gemeen tehuis, aan de Statendaalder 1is van maandag tot en met vrij dag geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Schilderijen van de Leider dorpse Jan Arnoldus zijn te zien in verpleeghuis Leythenrode, Hoogmadeseweg 55 in Leiderdorp. De bloemenstillevens van Arnoldus zijn te zien van 20 mei tot en met 29 juni, dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur. Themadag over jongerentheater couDA» Waar haalt een school, een toneelvereniging of een buurthuis goed repertoire vandaan voor het maken van jonge rentheater. En aan welke eisen moet dit repertoire voldoen? En hoe kan een literaire tekst of een klassiek toneelstuk bewerkt worden tot jongerentoneel. Dat zijn vragen die aan de orde ko men op de themadag 'Jongerenstuk', op 21 mei in De Spoel in Gouda. De kosten, verbonden aan deze dag, zijn veertig gulden. Meer informatie bij de Afdeling Amateurtheater van de Culturele Raad Zuid-Holland, tel. 070-3624961. Toneelspeel weekend in het LVC leiden» In het LVC wordt op zaterdag28 en zondag29 mei een workshop-weekend 'Dans en beweging' gehouden. Onder lei ding van docente Marbo Hieminga wordt gewerkt aan het ont dekken en vergroten van expressiemogelijkheden bij het toneel spel. Centraal staan het gebruik van stem en lichaam. De kosten voor het weekend bedragen 85 gulden, en belangstellenden kun nen zich tot 25 mei opgeven op werkdagen van 11.00 tot 17.00 uur in het LVC. Voor informatie: Marbo Hieminga, 071-171597, of JohanAndreé, 071-146449. Expositie en verkoop Disney-artikelen haarlem/amsterdam Allerlei exclusieve collectors items afkom stig van de Walt Disney tekenfilmstudio's zijn van 25 mei tot 20 juni te koop in galeries in Amsterdam en Haarlem. Er is origineel artwork en produktiemateriaal uit bijvoorbeeld Jungle Book en Robin Hood, er zijn zeefdrukken van Carl Barks, de groot meester van de Duckstrips, en er zijn handgemaakte beelden van de 'Classics Collection'. De Disney-artikelen zijn van 25 mei tot en met 5 juni te koop in Galerie Craque-Allure, Gedempte Oude Gracht 113 in Haarlem en van 7 tot en met 19 juni te koop in Galerie Animation Art, Berenstraat 39 in Amsterdam. Disney animation art. Rockzangeres Sass Jordan is de beauty èn het beest recensie wunand zeilstra Voorstelling Circus Theatre door Hot Neon, Gezien: 7/5, schouwburg Leiden. Met jongleren alleen kun je geen tweemaal drie kwartier vullen. Daarom brengen Hot Neon in hun programma ook andere nummers die zich het best onder de noemer van clow neske humor laten samenvat ten. Het levert een programma op dat zeer de moeite waard is. Hooguit kun je stellen dat dit soort amusement zich niet opti maal leent voor een avondvul lend programma. Ter afwisse ling in een grote show komt zo iets vaak beter tot zijn recht, al zullen de ware liefhebbers van dit genre er juist geen genoeg van kunnen krijgen. Op twee hoge eënwielertjes spelen Bill Galvin en Steve Mock, alias Hpt Neon, een geestige Romeo-en-Julia-scè- ne. Dan ligt het accent op de combinatie van acrobatiek en humor. Pas wanneer de gelief den elkaar echt gevonden heb ben, wisselen zij al jonglerend verliefde hartjes uit. In andere nummers bieden zij een humoristische kijk op de goochelkunst. Ze geven een Sass Jordan is een Jan Wouters-figuur. In de studio en ongetwijfeld ook op het podium gaat Jordan als een beest te keer en laat ze het achterste van haar tong zien, nadat ze de bos haar op haar tanden opzij heeft geduwd. Op de bank in het chique interview-hotel is de import-Ameri kaanse daarentegen de beminnelijkheid zelve. En toont ze zich met haar vrolijke vriend Stevie Salas een lache bekje van het type Rob Witschge. amsterdam rené megens Tina Turner en Janis Joplin. Het zijn niet de minsten waarmee rockzangeres Jordan vergeleken wordt. ,,Of ik van die vergelij kingen niet moe word? Nee, dat gebeurt al mijn hele loopbaan. Ik zou pas gepikeerd zijn als ik vergeleken zou worden met die meid van 4 Non Blondes. Tina Turner en Jani,s Joplin behoren tenminste tot de categorie van goede zangeressen," stelt Jor dan. ,,Ik zing als een vent. Soms als Paul Rodgers. Of als Barry Ma- nilow of Barry White. Wat de muziek betreft, word ik nogal eens vergeleken met The Black Crowes. Geen probleem. Wat ik absoluut niet waardeer, is dat mensen zeggen dat ik een imi tatie ben van The Black 'fucking' Crowes. Want die apen nou net de Stones en Faces na. Het probleem is dat The Black Crowes eerder bekend waren dan ik." Compromissen Jordan is in het Engelse Bir mingham geboren, maar is na een verblijf in Montreal door zakelijke overwegingen terecht gekomen in Los Angeles. In die stad is 'Rats' opgenomen. Dit derde album van Jordan is de opvolger van 'Racine', dat we reldwijd tegen de miljoen exemplaren verkocht en Jordan drie hitsingles bezorgde. 'Rats' is een krachtige plaat fraaie verdwijntruc ten beste en halen enge fratsen met vlijm scherpe scheermesjes uit. Dat alles wordt in half-Nederlands, half-Engels van commentaar voorzien. In elk geval is het sympathiek dat ze de taal van het publiek proberen te spre ken. Toch staat steeds de jongleer- kunst als hun specialiteit voor op. Er wordt met van alles en nog wat gegooid: hoedjes, har ten, stokken, brandende fakkels en zelfs banjo's. Dat nummer met die banjo's wordt in de loop van het programma met regelmaat aangekondigd. Het is ook inderdaad een hoogtepunt, want tijdens het gooien lukt het Hot Neon ook nog eens het beroemde motief uit de Negen de Symfonie van Beethoven op de zes banjo's te spelen. De perfecte beheersing van hun vak bedekken zij met een prettig soort nonchalance, waardoor hun programma vriendelijker, jovialer en minder strak gepolijst overkomt. Helaas was de schouwburg zaterdag avond maar half vol. Niettemin gaven Hot Neon zjch voor het volle pond en kwamen na af loop persoonlijk afscheid ne men van het publiek. i energieke rock, funky rock a la Mothers Finest, Melissa Etheridge-achtige balla de-werk en aan Black Crowes verwante soulvolle rock. Door het succes van 'Racine' had Jor- Boekendropping heeft succes amsterdam anp De boekendropping van uitge verij De Bezige Bij is een groot succes geworden. Vrijdagmid dag waren nog maar tien van de 25.000 boeken beschikbaar. De actie, waarmee met een boeke- nomslag een echt boek kon worden verkregen, zou (zolang de voorraad strekte) tot en met zaterdag lopen. De Bezige Bij liet de boeken- omslagen op donderdag 5 mei uit een Dakota en een B25 bo ven veertien steden uitstrooien. Daarmee wilde de uitgeverij herdenken dat zij vijftig jaar in vrijheid literatuur heeft kunnen uitgeven. Vinders van de strooi biljetten konden hun boeken- omslag omruilen voor een echt exemplaar. Over de verhouding strooibiljetten-boeken heeft de uitgeverij lang nagedacht. Dat de boeken zo snel over de toon bank gingen, overtrof volgens een woordvoerster alle ver wachtingen. Bij Donner in Rot terdam en Scheltema, Holkema en Vermeulen in Amsterdam werden binnen èen paar uur 3000 boeken per zaak dan ditmaal wat meer artistieke vrijheid dan op haar eerste twee solo-albums. Ze moest evenwel nog water bij de wijn doen. ,,'Rats' is mij nog niet heavy genoeg, maar toch ben ik er heel tevreden over. Het is meer dan de eerste platen een ex pressie van mijzelf. Ik had dit maal de controle over alles. Ik heb nu eens gewerkt met de mensen waarmee ik wilde wer ken en niet met musici waar mee ik moest werken. Op de twee eerste platen staan teveel compromissen. Dat is nu veel minder het geval. Dat is fantas tisch en zo zal het altijd blijven. Amen." Verslaving „Het thema van 'Rats' is versla ving. Dat heeft op iedereen een grote invloed. De rat is een ver wijzing naar slechte gewoonten. De slechte dingen, die je pro beert te verbergen," aldus Jor dan. Jordan verwierf zich ook be kendheid door een duet met Jo,e Cocker, dat diende voor de soundtrack van de film 'The Bodyguard'. „Dat nummer stonk. Maar ik kon het geld goed gebruiken in die tijd. Ik houd van Joe Cocker en dacht dat het maar een stom, klein liedje van een soundtrack zou blijven. Jammer dan, nu het een hit geworden is. Het is niet mijn stijl van muziek. Tegenwoordig zou ik dat niet meer doen." Op 22 juni treedt Sass Jordan voor het eerst op in Europa, in de Goffertweide in Nijmegen. „Het optreden op het festival, met Aerosmith, lijkt mij fantas tisch. Ik heb ook nog nooit voor zestigduizend mensen ge speeld." recensie susanne lammers Concert Leiden English Choir en Musica luncta o I v Pim Overduin. Gezien 7/5. Pieterskerk. Leiden Ter viering van zijn vièrde lus trum, volgens Engelse ge woonte gevierd op de 21ste verjaardag, gaf het Leiden English Choir een groot jubile umconcert in de Pieterskerk. Normaal gesproken geeft het twee keer per jaar concertse ries, verspreid over een aantal dagen. Om het zoveeljarig be staan van dit bijzondere koor (het bestaat vrijwel geheel uit leden van de vakgroep Engels van de Leidse Universiteit) te vieren, betrok men ook de oud-leden in de feestelijkhe den. Zij mochten na de pauze ook meezingen. Het wonderlijke van dit koor ligt in haar recruteringsgebied; zo groot is de vakgroep Engels immers niet. Dat daar toch zo veel muzikaliteit gevonden wordt, is vermoedelijk aan het enthousiasme en speurtalent van oprichtster Ineke Smit te danken. Het Leiden English Choir zingt het voornamelijk Engelse repertoire met veel verstand van zake en natuur lijk een perfecte uitspraak. In de Pieterskerk bleek het vooral een intiem koor te zijn. Men opende met twee Coro nation Anthems van G.F. Han del. Het begeleidende Musica luncta maakte zich hier wel erg breed. Ook in F.J. Haydns Te Deum was het evenwicht tussen koor en orkest, on danks de vulling met oud-le den, niet helemaal perfect. He koor leek wat hees door de h\€ per-energieke instrumentalis ten, die wel een enorme vaar j gaven aan deze jubelende lof zang met een erg mooi verstil» middendeel. Howard Blakes toonzettin, van Sint Franciscus Zonneliei sloot de avond af. Dit pro grammatische werk, tamelij recent maar niet echt 'mo dem', begint adembenemenc unisono sopranen, een heel i effect. Na dit aangrijpende be gin barst het los, ritmisch ei dynamisch heel afwisselenc De lofzang op zon. maan ei sterren wordt bepaald door d heldere, lichte vrouwenstem men. De mannelijke wind kui je voelen, het kabbelende wa ter hoor je druppelen. D doodsklokken klinken drocl geestig voor de zondaar ii langgerekt gebeier. Men wee wat men zingt en men wee het over te brengen ook. De vertolking van Four pan songs van Edward Elgar wa het meest verrassende onder deel van het concert. In dez onschuldige en weemoedige capella liederen werd met all middelen naar het uiterste ge reikt. Inzicht, muzikaliteit e interpretatie-niveau liete. zich hier het best aflezer Zoals in Serenade de manne somber herhalen dat je ui dromen ontwaakt terwijl d vrouwen daaroverheen in lan ge lijnen de gelukkige droor bezingen, dat is niet alleen ee kick om te zingen, dat is oo^ een feest om te horen. t- Eenmalig concert The Byrds 'n' amsterdam anp De legendarische Amerikaanse popgroep The Byrds komt naar h derland. De groep, die al 30 jaar bestaat, geeft op 12 juni een erf malig concert in Marcanti Plaza in Amsterdam. The Byrds vierden in de jaren '60 en '70 grote triomfen met nui mers als 'Mr. Tambourine Man', 'Eight Miles High' en 'Turn, Tu Turn'. Het concert in Amsterdam is onderdeel van een Europe toemee die voert langs een aantal grote steden, waaronder Frar furt, Milaan, Genève, Nantes en Luzem. The Byrds vojmen in Amsterdam de grootste attractie v Folk Rock Festival. Andere groepen die optreden zijn lune's Hij Michael de Jong, A Piece Of Cake en Catfish. Meesterwerk 'De Schreeuw' terug Het in februari in Oslo gestolen schilderij 'De Schreeuw' van Edvard Munch is zaterdag in een hotel in het zuiden van Noorwegen teruggevonden. De politie heeft drie mensen in ver band met de diefstal gearres teerd. Het schilderij bevindt zich in goede staat. Het kunst werk werd op 12 februari door twee mannen uit de National Gallery in Oslo weggenomen. De inbraak voltrok zich binnen een minuut. amsterdam Hoe zou de Dam in Amsterdam er tweehonderd jaar geleden hebben uitgezien? Er was in elk geval nog geen Natio naal Monument, maar er stond wel een 'vrijheidsboom'. Verder liepen er nog geen Japanse toe risten, junkies, housers, rasta's en hippies, maar dames in hoepel jurken en heren met driekantige steken op hun hoofden. Jonas Zeuner leefde in die tijd en maakte 'achterglasschilderkunst', voorstellingen in spiegelbeeld aan de achterzijde van een glas plaat. Daarbij werkte hij met bladgoud, bladzilveren olieverf. Circa vijftig van zijn werken zijn door het Amsterdams Historisch Museum (AHM) bijeengebracht voor de tentoonstelling 'De Ge spiegelde Wereld', die van 21 mei tot en met 14 augustus te zien is. Het meest opvallend aan het werk van Zeuner is zijn oog voor detail, met name in de afbeelding van de gebouwen. Alle ramen, dakpannen, luiken en versierin gen zijn met een bijna fotografi sche precisie afgebeeld. Een an der opvallend kenmerk is dat bij voorbeeld de Dam eigenlijk wei nig van aanzicht is veranderd. Het beeld wordt nog steeds ge domineerd door een plein, een kerk en een paleis. De gecompliceerde techniek van de achterglasschilderkunst is in de negentiende eeuw verloren gegaan, maar met de afbeeldin gen van Zeuner is het in elk geval nog mogelijk om de resultaten van de techniek te bekijken en te gelijk een aardig beeld te krijgen van het leven in Nederland in de achttiende eeuw. Op de foto zien we de Dam, anno 1795, met links van het midden de 'vrijheids boom'. De gracht rechts op de af beelding is later gedempt, daar loopt nu het Damrak. Het Amsterdams Historisch Mu seum is gevestigd in de Kalver- straat 92 en op werkdagen ge opend van 10.00 tot 17.00 uur, in het weekend van 11.00 tot 17.00 Prozadebutenprij' voor Van Woerdeil deventer gpd Voor hun creatie van de Mo lukse Maranathakerk in Deven ter is aan het architectenecht paar Aldo en Hannie van Eyck de BNA-kubus 1994 toegekend. Dit is de jaarlijkse onderschei ding van de Bond van Neder landse Architecten (BNA). Van Eyck is tevens tot erelid van de BNA benoemd. Het BNA-be- stuur beschouwt hem als 'waar schijnlijk de belangrijkste Ne derlandse architect van de tweede helft van deze eeuw'. De Maranathakerk in de Deventer Oranjebuurt, die ruim twee jaar geleden werd gebouwd, geldt ook internationaal als een ar chitectonisch hoogtepunt en wordt wel omschreven als een 'hemelse crypte in een Deventer nieuwbouwwijk'. De kerk wordt gebruikt door de Molukse ge meenschap in Deventer. De BNA-kubus wordt op 1 juli, de Dag van de Architectuur, uitge reikt door minister D'Ancona van WVC. Midden jaren zeventig waren er de be kende middelbare schoolfeestjes met visnetten en veelkleurige lampjes. De jonge Prodigal Sons met een uitnodiging van Pinkpop op zak en een goed ontvan gen debuut-CD 'Wine of Life' in de ver koop, bootst de sfeer van dit soort feest jes na door over het toneel een hele serie peervormige lampjes te hangen. Muzi kaal sluit de band tijdens de eerste serie songs moeiteloos aan bij de volvette Gol den Earringsound uit dezelfde periode en de Stones ten tijde van Jumping Jack Flash. De sound van de provincale band steekt muzikaal goed in elkaar. 'You still think' is bijvoorbeeld een sterke single en 'Wine of life' heeft een bijzonder aan gename gitaarriff. In de persoon van componist Erwin Nijhoff heeft de band ook nog eens een charismatische zanger, met voor zijn jeugdige leeftijd een op merkelijk doorleefde stem. Juist bij de lang aangehouden tonen lijkt Nijhoff qua intonatie als twee druppels water op Eddie Vedder van Pearl Jam. De band mist voor het relatief korte optreden nog voldoende kwalitatief ma teriaal. Het is daarom onbegrijpelijk dat de band het in potentie klassieke 'Dark Days'- het hoogtepunt op de debuut-CD - waarschijnlijk vanwege de lange duur van het nummer niet durft te spelen. Zanger Nijhoff vertilt zich daarnaast behoorlijk tijdens de dubbele toegift. Een tweetal ballads waaronder het drakerige en mierzoete 'Love' zijn in deze uitvoe ring rijp voor de prullebak. De Prodigal Sons kunnen met hun vol le gitaarsound de grote leegte opvullen die de Amsterdamse Fatal Flowers eind jaren tachtig hebben laten vallen. De band klonk zaterdagavond ontegenzeg gelijk als een geoliede machine maar miste echter, ook door een gebrek aan puntige kwalitatieve songs, de extra kracht om de zaal plat te spelen. De Geertjan Lubberhuizenpri de prozadebutenprijs voor H Nederlandse taalgebied, gaat jaar naar Henk van Woerd voor zijn roman 'Moenie k nie'. Het boek is vorig jaar vj schenen. De prijs, die is inJ steld door het Marten Toond» fonds, wordt op 18 mei voor tiende keer uitgereikt. Dat p beurt door Marten Toonder: de Nieuwe Kerk in Amsterdam I i- enschede gpdi- Het is een rotzooi bij de R;£ voor de Kunst, het voornaam p adviescollege van de minis van WVC. De advisering vf" loopt chaotisch, onsystemati^ en werkt frustraties bij de te 1 oordelen gezelschappen ii hand. Dat is de mening Frits Niessen, cultuurspeci van de PvdA en veertien lang woordvoerder van die p tij in de Tweede Kamer. Niessen lanceerde zijn krit zaterdag tijdens een debat het F.nschedese theater Gone dia. Wellicht in de wetenscl dat binnenkort zijn kamerl maatschap ten einde is, trok PvdA-woordvoerdcr ongo fel van leer tegen het cultur adviescollege, dat oir jaar alle kunstproducerende zeischappen in Nederland een inhoudelijk oordeel werpt. De adviezen van de R deugen volgens Niessen ze zijn incompleet en worden een „te klein clubje" opgest „Een aantal lieden velt lomonsoordeel, maar naar - redenen van dat oordeel kur alleen maar gissen. Die sta nergens." Bij het laatste K» stenplan had het Kamerlid euvele moed naderè informt te vragen. Wat hij vervolg» kreeg, was ..een schoenend» vol chaos.' „Er wordt kenne maar wat aangerotzooid. E systematiek ontbreekt." Niessen brak een lans v< betere procedui „Gezelschappen moeten ge< rende vier jaar systematisch volgd worden, door een brt samengestelde groep van dj kundigen die een degelijk f onderbouwd oordeel velt.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11