'Ik ben echt niet zo lastig' Cultuur Kunst Herkansing Toonder in Verzetsmuseum Lichtvoetig opvoedkundig leed Zigeunerjazz op eenzame hoogte Dynamische duo's in LVC 4ZATERDAG 7 ME11994 19 Gouden pet zoekt straatmuzikanten leiden Wie muzikale aanleg heeft en geen schroom om dat voor publiek te uiten, kan meedoen aan het achtste straatmuziekcon cours 'De Gouden Pet' op zondag 17 juli, de laatste dag van de Leidse Lakenfeesten. Deelnemers spelen op verschillende plek ken in de stad, daarna selecteert een jury tien acts die later op de dag in de finale spelen. De hoofdprijs is 750 gulden en alle deel nemers krijgen een tegemoetkoming in de reiskosten, maaltij den en enkele consumpties. Het concours staat open voor alle genres. Belangstellenden kunnen zich wenden tot Alex Fon- teyne, 071-132226, of Ferry Rigault, 071-131895/010-4361766. Concert David Lee Roth verplaatst Rotterdam Het concert dat David Lee Roth op dinsdag 14 juni in Ahoy zou geven is verplaatst naar de Central Studio's in Utrecht. Reeds gekochte kaarten blijven geldig. Het concert be gint om 20.00 uur in Central Studio's, Gietijzerstraat 3 in Utrecht. Expositie 'Langs de Niger' verlengd leiden -De tentoonstelling 'Langs de Niger, oude culturen in West-Afrika' in het museum van Volkenkunde trekt veel bezoe kers. Het museum haaft daarom besloten de expositie te verle gen tot en met 28 augustus. Japanse Butoh-groep in Muziektheater Amsterdam In het Amsterdamse Muziektheater zijn op van avond, morgen en op 10 mei voorstellingen van de Japanse Bu toh-groep Sankai Juku. Butoh is een dansvorm die in de jaren zestig ontstond en die brak met de traditionele Japanse dans, maar zich ook afzette tegen de culturele invloed van de Verenig de Staten. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur en kaarten kosten 22,50 tot 45 gulden, met korting voor CJP- en 65-pluspas- houders. Voor reserveringen de AUB-uitlijn, 020-6211211. Voor Butoh-dansers is een opperste concentratie en jarenlange fysie ke training vereist. foto guydelahaye Hans Dulfer staat gewoon buiten tegen de wind in te saxen Hij stelt zich de laatste jaren voor als de 'vader van'. Want, zo erkent hij ruiterlijk, dochter Candy is beroem der dan hij. Maar de strijd in huize Dulfer is ontbrand. Want ook Hans heeft zich gestort op een heuse carrière als rockster. Met de saxofoon als gemeenschappelijk wa pen. Senior, een vijftiger, is echter vooruitstrevender en provocerender dan zijn dochter. Bij de Dulfers is nu een maal alles anders. taren èi la Nirvana. Speelt rustig een oude stijl-Illinois Jacket-so lo over een oer-beat, laat Char lie Parker-violen ('gejat' van het Camegie-hall-concert) een intro verzorgen gevolgd door een schmierend sentimentele tenor saxpartij. Smakeloos? Integen deel. Dulfer: „Weet wat je smake loos is? Die hele goedkope ma nier van flirten met jazz, zoals tegenwoordig veel gebeurt in de zogenaamde jazzdance. Een heel voor de hand liggend the- maatje pikken van bij voorbeeld Art Blakey, wat iedereen kent en daar een house-beat onder zet ten. Wat ik doe is niets anders dan verwijzen naar de traditie. Ik speel met fragmenten die al leen een kenner zal kunnen ontdekken. Een introotje van Don Byas met Dizzy Gillespie, een stukje Art Pepper. Maar niet een makkelijk trompetje van Miles Davis." Jachtig Dulfer, Big Boy. Hij wilde eigen lijk helemaal geen cd maken, vond het establisment van pla tenmaatschappijen eigenlijk maar verwerpelijk. „Dat niet zo zeer. Ik vond het de omgekeer de wereld dat een artiest bij zo'n firma moet aankloppen met de vraag of-ie alsjeblieft een plaatje mag maken. In dit geval hebben ze mij gevraagd. Dat is toch wat anders. Dan zit ten zc kennelijk op je te wach ten. Ik heb bovendien helemaal de vrije hand gekregen. Ze von den het allemaal prachtig wat ik deed. Ik kreeg alles wat ik wilde. De tijd, de muzikanten, de faci liteiten. Dus uiteindelijk heb ik niets te klagen." Roem en sterdom. Hij er altijd wars van geweest. Blijft in kleine clubs optreden, tot-ie er bij neervalt. Wenst geen compro missen te sluiten met de duivel, om maar tot commerciële hoogte te stijgen. „Ik wil gewoon voor mezelf blijven optreden. Ik ga ook niet met een grote band op stap om alleen maar de muziek van deze cd te promoten. Kost allemaal veel te veel geld, word ik onbe taalbaar en wordt de afstand Neem nu zijn woning. Iedereen die redelijk wat geld te besteden heeft, zou uitkijken naar een riant buiten, voorzien van alle gemakken die de moderne tijd te bieden heeft. Dulfer niet. Die neemt z'n intrek in een water molen in Noord-Holland, niet ver Alkmaar, ontsnapt aan de drukte van de randstad. Binnen een straal van een kilometer niets dan vogels, water en gras land. Hij woonde aanvankelijk in Broek in Waterland, maar: „De beschaving om me heen rukte op. Als je sax speelt kun je beter geen buren hebben. Als ik hier 's nachts sta te toeteren heeft geen mens last van me. Zelfs m'n vrouw niet. Sinds ik hier woon ben ik ook beter gaan spelen. Omdat niemand op me let. Soms sta ik gewoon buiten, tegen de wind in te saxen. Het enige nadeel is dat het hier vaak knap hard waait, maar ja, daar om heet het ook een watermo len." Provoceren Hij maakte van provoceren zijn huisstijl. Blijft een rebel, een no toire dwarsligger. Zelfs al zijn de jaren des onderscheids allang bereikt. Hans Dulfer wordt dan eindelijk gelanceerd als ster. Onder de paraplu van EMI, de grootste der platenmaatschap pijen. Die zag wel wat in de vijf tiger en klopte aan de deur van zijn molen, wapperend met met een lucratief contract. „Och, het zal best wat met het succes van m'n dochter te ma ken hebben." Hij mag drie cd's maken, die wereldwijd zullen worden uitgebracht. De eerste is net uit. 'Big Boy'. „En al m'n vooroordelen tegen het maken van platen zijn bewaarheid. Het is echt een ramp." Dulfer braakt een instrumen taal anachronisme uit dat zijn weerga in de Nederlandse ge schiedenis niet kent. Hij flirt schaamteloos met de jazztradi tie, plaatst die in een ultramo derne omgeving van house-rit mes en scheurende grunge-gi- Hans Dulfer: „Als je sax speelt kun je beter geen buren hebben." met m'n eigen publiek te groot. Nee hoor, ik ga deze muziek ge woon spelen met m'n eigen bandje. Ach, als die nummers er maar een beetje op lijken. Stel dat ik een hit krijg, speel ik ge woon live de eerste twee maten als herkenning en de rest im proviseer ik. Zo doe ik dat trou wens altijd. Wat dat betreft ver andert er niet zo bar veel." „De indruk bestaat dat ik een eigenwijze klootzak ben, maar dat valt toch best mee. De pla tenmaatschappij valt bij mij van archieffoto hapê smeele de ene in de andere verbazing. Want ik wil élles doen om die cd te promoten. Desnoods ga ik in de Vijf Uur Show zitten, of een winkel openen. Want als ik iets doe. dan gé ik er ook voor. Ik ben echt niet zo lastig als de denken." francoise ledeboer Tot 20 november 1944 ver scheen de Tom Poes-strip van Marien Toonder in het foute dagblad De Telegraaf. Na een waarschuwing van de redactie secretaris dat zijn strip hem na de oorlog in moeilijkheden kop brengen en de benoeming van eeh Nederlandse SS-er tot hoofdredacteur had Toonder zich door een bevriende arts manisch-depressief laten ver klaren. Ook Tom Poes meldde zich ziek. De door Adriaan Ve- nëma aangewakkerde opwin ding over zijn oorlogsverleden is inmiddels gezakt en in het Ver zetsmuseum krijgt Toonder nu een herkansing met een exposi tie over zijn illegale activiteiten. De tentoonstelling 'Marien Toonder, tekenaar in oorlogs tijd' laat zien hoe lichtvaardig Venema soms het predikaat 'collaborateur' gebruikte. Ook Toonder kreeg van Venema dit etiket opgeplakt, maar alleen al uit zijn felle anti-Duitse teke ningen voor het verzetsblad Metro blijkt dat dit oordeel be slist te hardvochtig is geweest. In de catalogus gaat Joost van de Weijer stap voor stap de car rière van Toonder langs. Zijn opsomming van feiten leidt tot een genunanceerder oordeel dan een invalshoek die uitgaat van de zwart-wit-tegenstelling 'goed' of 'fout'. Dat bewerkstel ligt ook Paul Koedijk met zijn inleiding voor de facsimile-uit gave van Metro. Beide auteurs laten zien dat Toonder absoluut niet van pro-Duitse gevoelens kan worden beschuldigd en zijn legale werk ook gebruikte als dekmantel voor illegale activi teiten. Vluchteling De ontmoeting in januari 1939 met Fritz Gottesmhnn, een joodse vluchteling uit Oosten rijk, is voor Toonders werk van groot belang geweest. Gottes- mann was eigenaar van het persbureau Diana Editon en moedigde hem aan zijn eigen stripfiguren verder te ontwikke len. In het eerste oorlogsjaar re- recensie wunand zeilstra 'Alleen!' naar de roman 'Paulinchen war allein zu Haus' door het Onafhankelijk Toneel. Spel: José Kuijpers, Joke Tjalsma en Gerrit Timmers. Gezien: 6/5, 'LAKtheater, Leiden. Aldaar nog te zien vanavond (19.30 en 21.30 uur). De toeschouwers mogen af en toe kiezen. Bij bin nenkomst van de zaal, of liever gezegd bij het be treden van het tot woonkamer omgebouwde po dium, geeft gastheer Koen ons een programma folder met persoonlijk lotnummer. Het toeval wijst via loting aan, wie van de aanwezige toe schouwers de te spelen scène mag bepalen. Wat we te zien krijgen, is als het ware slechts demon stratiemateriaal. Zoiets suggereert expres ratione le afstandelijkheid, en dat past perfect bij de the matiek van het stuk. Koen en Christa, de adoptie ouders van de achtjarige Paula, willen namelijk met ons een aantal herinneringen ophalen aan de tijd met Paula. Een soort reconstructie om te bezien wat er nu eigenlijk fout is gegaan. We doen dat aan de hand van stukken uit het boek van Paula, waarin zij haar verblijf bij Koen en Christa analyseert. Op deze manier heeft het Onafhankelijk Toneel een eigenzinnige visie gegeven op de roman 'Paulinchen war allein zu Haus' van de Duitse schrijfster Gabriele Wohmann. Hierin worden weloverwogen, anti-autoritaire en op oneindig veel begrip berustende opvoedingsmethoden door Koen en Christa bijna bij wijze van opvoed kundig experiment op het kind uitgeprobeerd. Deze uitermate vooruitstrevende opvoeding loopt stuk op een gebrek aan nestwarmte, spontane ge negenheid en liefde. De roman vertelt uit het perspectief van een achtjarige met een beschouwend taalgebruik dat geenszins bij deze leeftijd past. Bij het Onafhan kelijk Toneel speelt een volwassen actrice de rol van Paula. José Kuijpers doet dat heel mooi. Met speelse luchtigheid benadert zij Paulientjes voort durende verzet dat niet bij machte blijkt door al dat begripvolle geredeneer heen te breken. Gerrit Timmers en Joke Tjalsma als Koen en Christa kie zen - geheel in overeenstemming met de toon zetting van de roman - voor een licht satirische invulling van hun personages. De talrijke, bewust rommelige scènewisselingen geven het geheel iets ontnuchterends. Door dat alles blijft de voor stelling over het falen van twee theoretisch on derlegde opvoeders lichtvoetig. Marten Toonder: geen pro-Duitse gevoelens. aliseerde Gottesmann zich al •gauw dat Diana Editon als 'joodse onderneming' met Duitse maatregelen te maken kon krijgen. Hij stelde Toonder als mede-firmant aan en niet lang daarna nam deze het be drijf formeel helemaal over. In de praktijk van alledag bleef Gottesmann echter de touwtjes in handen houden. De verschijning van Tom Poes in De Telegraaf dankte Toonder aan Gottesmann toen deze hem in contact bracht met een redacteur die vervangings zocht voor Mickey Mouse. Tom Poes werd snel populair. Het Duitse filmbedrijf Degeto bood Toonder een contract aan om zijn eerste verhaal te verfilmen. Volgens Van de Weijer had Toonder bedenkingen over een opdracht van Duitsers maar be sloot hij het aanbod toch te ac cepteren omdat hij inhoudelijk geheel de vrije hand kreeg. Arbeidsinzet Toonders illegale werk begon met het in dienst nemen van veel meer mensen dan hij nodig had. Dat kon hij doen omdat hij van Degeto de waarborg had gekregen dat de Arbeidsinzet geen arbeidskrachten aan zijn bedrijf mocht onttrekken. Begin 1943 bracht een Studio-mede werker hem in contact met Dick van Veen, die actief was in krin gen rond het illegale blad Vrij Nederland. Van Veen vroeg Toonder of hij ontwerptekenin gen voor valse stempels wilde maken. Van Veen en zijn vriend Jo Pellicaan namen in het najaar van 1943 het initiatief tot de op richting van de illegale drukkerij DAVID (De Algemene Vrije Ille gale Drukkerij). Toonder stem de erin toe de Studio's als dek mantel te gebruiken. DAVID verzorgde oplagen van Het Pa rool en Vrij Nederland en druk- archieffoto bert nienhuis te vanaf het najaar van 1944 ook veel clandestiene literatuur voor met name De Bezige Bij. Vanaf 15 november 1944 rol den ook de nummers van het satirische blad Metro van de persen. De oplage van 10.000 exemplaren ging steeds vlot van de hand. De bijtende spotpren ten en omslagtekeningen van Marten Toonder zullen daar ze ker toe bijgedragen hebben. Op de expositie zijn ze te zien naast rijmprenten, ontwerptekenin gen voor valse stempels en een aankondigingskaart voor een clandestien gesloten huwelijk. Materiaal uit de filmstudio's en drukkerij DAVID vullen dit beeld van Toonder als 'tekenaar in oorlogstijd' aan. De expositie in het Verzetsmu seum (Lekstraat 63, Amster dam) duurt tot en met 4 sep tember. Openingstijden: di. t/m vr. van 10.00 tot 17.00 uur en za. en zo. van 13.00 tot 17.00 uur. Gezien. 6/5, Schouwburg. Leiden „Het zou leuk zijn als jullie ook nog wat spelen". Nietsvermoe dend keken de drie Brabantse neven elkaar aan. Zij konden toen niet vermoeden dat het in gaan op dit verzoek zulke ver strekkende gevolgen zou heb ben. Toen, op het jaarlijkse Django Reinhardt Festival in Frankrijk, behoorden ze nog tot het publiek. Nu, vijf jaar later, bestijgt The Rosenberg Trio alle grote podia over de hele wereld. Gisteravond mocht een overvol le schouwburg genieten van de onweerstaanbare Hot Club de France-stijl van het gitaartrio. De warme belangstelling voor de muzikanten is begrijpelijk. Hun zigeunerjazz staat op een zame hoogte. De muziek is zeer toegankelijk voor het grote pu bliek door de welluidende me lodieën en het aangenaam voortkabbelende ritme. Maar daarnaast komen veel muzikan ten op hun concerten af vanwe ge de boeiende improvisaties en de ongelooflijke virtuositeit van Stochelo Rosenberg, de sologi tarist. Zijn gitaarspel grenst in derdaad aan het perfecte: hij heeft een mooie, warme toon, verzint prachtige melodielijnen en speelt met het grootste ge mak in de hoogste versnelling, zonder ook maar één enkele ha pering. Om 'met gasten' te spelen is een goede keus. Door het toe voegen van andere instrumen ten komt er meer kleur in de muziek. Bovendien hebben ze met Eddie Conard als percus sionist en Frits Landesberger op vibrafoon, niet de eerste de bes te uitgenodigd. Evenals de drie Rosenbergs, beheersen zij hun instrument tot in de puntjes. BEELDENSTORM kiMjiy> Kunstwerken zijn net verwende kinderen. Alleen als je ze op hun wenken bedient, zijn ze te vreden. Voortdurend vragen ze aandacht en wordt hen die niet gegeven, dan beginnen ze te mokken, net zolang totdat ze hun zin krijgen. Hondsbrutaal kunnen ze zijn. Geef je ze als goede pedagoog een draai om hun oren, beginnen ze hartver scheurend te huilen. Iedere stad zit wel opgescheept met een stuk of wat van die pruilende en zeurende zorgen kindjes. Ook Leiden mag zich beroemen op zo'n over het paard getild creatuur, dat maar niet ophoudt de familie van kunstminnenden zorgen te ba ren. Ik heb het over 'Het Laatste Oordeel', rond 1526 geschilderd door Lucas van Leyden. Dat drieluik is niet alleen het be langrijkste kunstwerk in de stadscollectie, tevens heeft het zich sinds zijn ontstaan geprofi leerd als een kampioen dwinge land. Toen het schilderij nog te pronk stond in de Pieterskerk, op de plek waar het voor was ge maakt, was het eigenlijk heel te vreden. Op doordeweekse da gen zaten de luiken dicht. Op hoogtijdagen, nadat de gelovi gen in de juiste stemming wa ren gebracht, werden de luiken geopend en werd de verbijste rende werkelijkheid van Chris tus die de doden opwekt zicht baar. Zo te functioneren, als openbaring, dat vond het drie luik heerlijk. De moeilijkheden begonnen in 1566. Toen diende zich een troep calvinistische kerkhervor mers aan bij de Pieterskerk, die op het punt stonden het mees terwerk aan barrels te slaan. Een burgemeester greep in, zo luidt het verhaal, door het trip tiek van de beeldbrekers af te kopen. Was het schilderij de burge meester daar dankbaar voor? In het geheel niet! Veel liever was het vernield dan zo als ordinaire handelswaar behandeld te wor den. Men verhuisde het schilde rij naar een nieuw adres. Daar begon het te mokken en zani ken dat het een aard had. Men probeerde het ontevreden trip tiek te paaien door het een ere plaats aan te bieden in de Bur gemeesterskamer van het Stad huis. Dat had succes. De vrede leek hersteld, maar het schilde rij ontstak al spoedig opnieuw in angstwekkende woede toen men besloot enkele aanstootge vende details over te schilderen. De Leidse burgerij zocht naar een oplossing. Toen in achttien- zoveel de I-akenhal tot stedelijk museum verbouwd werd, dacht men die te hebben gevonden. In 1890 bouwde men een defti ge Kunstzaal, geheel ter ere van het gebelgde altaarstuk. Even was 'Het laatste Oordeel' blij. Maar in de loop der jaren moest De lakenhal keer op keer wor den verbouwd. Het museum veranderde stilaan in een laby rint vol trappen, deurtjes en gangetjes, en de Kunstzaal ver kommerde. Langzamerhand leiden de we gen in de lakenhal overal naar toe. behalve naar 'Het Laatste Oordeel'. Het topstuk van Lucas van Leyden staat er vermoeid bij. De protesten uit de Kunst zaal klinken steeds treuriger. 'Sluit mijn luiken!' kermt het drieluik kregel. 'Geef mijn waar digheid terug! Haal die klimaat- beheersings-machine van mijn rug!' Met wanhoop in de stem: 'Sloop dat akelige hekje dat jul lie om me heen hebben ge bouwd!' In tranen: 'Breng me terug naar de Pieterskerk!' Ik heb medelijden met de rent meesters van de Lakenhal. Het drieluik gunt ze geen rust. Op de duur zullen ze het schilderij toch weer zijn zin moeten ge- ONNO SCHILSTRA Bel twee muzikanten uit ver schillende popgroepen, laat ze. een paar keer samen oefenen, en zet ze op een podium. Zie hier de ontstaansgeschiedenis van de 'Eregalerij van de duody- namische glorie', vijf duo's die ieder een klein half uur spelen, zondagavond in het LVC. Mar- tijn Koek, medewerker bij LVC: „Sommige ^uzikanten kwa- men zelf met voorstellen over met wie ze een duo konden vor men," vertelt hij. „Bij anderen hebben we zelf iemand gekozen waarvan we dachten dat het zou passen. Dit wil niet zeggen dat de muzikanten verwante muziekstijlen spelen Zo is er een duo met^ric Cycle, van de house-formatie Quazar, en Os car P-Swamp, een bluesgitarist. Het is natuurlijk moeilijk om met z'n tweeën een volledige band te evenaren. „Daarom is het theaterelement belangrijk. Het moet een act zijn, en dat lukt de meesten heel goed." 'De optredende duo's ^jn: Henk Koom (Hallo Venray, Abba's) en Mieke Stemerdink (Gigantjes), Rob Wiedijk (The Bob Color) en Arend Bouwmeester (Louisiana Radio), Jan O. (les Charmeurs) en André Manuel (Fratsen), Eric Cycle (Quazar) en Oscar P- Swamp (Oscar P-Swamp), Fred Kienhuis (Jack of Hearts) en Pieter 'Pooperman' Smeenk (TerraP-funk, ex-Gotcha!). Zon dag in het LVC. 21.00 uur. en tree 10 gulden. w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19