Vrije tijd Hout perfect in de tuin Handzaam Marmeren tegenwoordig heel eenvoudig Samen 'Brood'trommel Roos I MAANDAG 2 MEI 1994 NIEUWE CD'S POP/POPULAIR Jimi Hendrix - Blues - Polydor Pat Metheny - Zero tolerance for silence - Geffen/BMG Of Jimi Hendrix nu op het podi um speelde of in de studio, er draaide altijd wel een bandre- i corder mee. Het leeuwedeel van de opnamen zou niet zijn uitge geven als Hendrix nog had ge- I leefd en in een groot aantal ge vallen was dat ook beter ge- i Maar zo af en toe brengt produ- j eer Alan Douglas, tevens de be- heerder van Hendrix' omvang- rijke muzikale erfenis, platen uit die wél de moeite waard zijn. I Zoals Blues. Alle elf titels zijn al eens ver schenen maar deze versies zijn of nog niet eerder uitgebracht of j moeilijk of niet meer verkrijg- j baar. Een groot deel kan dus als 'nieuw' worden aangemerkt. Alle stukken zijn in een blues schema gegoten. De klasse van j Hendrix is dat hij als gitarist geen moment verdrinkt in de vele ruimte die hij door deze opzet krijgt opgedrongen. Hij kon met zijn gitaar meer zeggen dan met woorden en was nooit uitgepraat. Hoewel de meeste stukken lang zijn uitgesponnen, il kabbelt de muziek geen mo ment. Hendrix komt snel ter za ke en stapelt stunt op explosie I op totale lyriek. Flitsender kun- I nen blues niet klinken. Ook op de nieuwe CD van de relatief onbekende gitarist Pat Metheny, worden grenzen over schreden. Metheny maakt door gaans zoetgevooisde muziek. Zijn handelsmerk zijn de fraaie, omfloerste trompetklanken die hij met behulp van een gitaar synthesizer opwekt. Hoewel hij enkele fantastische platen heeft gemaakt, neigt hij soms naar easy-listening. Dat gevaar is op deze plaat vol strekt afwezig. Thurston Moore van Sonic Youth en die kan het weten noemt Zero tole rance for silence de meest radi cale gitaarplaat van de laatste tien jaar. Harmonie, ritme en melodie ontbreken volledig. Metheny heeft vette lagen gitaamoise willekeurig op elkaar gestapeld. Vooral Part 1, dat achttien mi nuten doorraast, zal voor zelfs zijn trouwste fans een enorme schok zijn. Zero tolerance for si lence is een pornografisch state ment dat qua uitwerking verge lijkbaar is met 'Metal Machine', de artistieke zelfmoordpoging uit 1975 van Lou Reed. WK JAZZ Herbie Hancock/Wayne Shorter- /Ron Carter/Wallace Roney/Tony Williams: 'A Tribute to Miles' (Qwest) distr.: Warner Music Herbie. I'/fone :[Rob Wallace IToiy V Don Cherry/Lennart Aberg/Bobo Stenson: "Dona Nostra" (ECM) distr.: VIA Het is al weer drie jaar geleden dat we van Cherry hoorden als leider van een eigen CD en aan gezien hij de laatste tijd met ge zondheidsproblemen sukkelt, is dit album alleen daarom een belangrijke uitgave. De trom pettist wordt hier omringd door vier ervaren Zweden en Turkijes bekendste jazzpercussionist, Okay Temiz. Het materiaal, op elk twee stukken van Ornette Coleman en saxofonist Aberg na kennelijk geschreven voor deze sessie, is grotendeels het resul taat van samenwerking tussen alle zes muzikanten. De atmos feer van de CD is dan ook infor meel van karakter, waarbij veel aan het moment van inspiratie wordt overgelaten. Cherry, hier in redelijk goede doen, heeft daar geen enkele moeite mee, hoewel bijvoorbeeld 'Arrows' wat in het luchtledige blijft han gen. Stilistisch variëren de num mers van Europees introvert tot dansend Afrikaans-Amerikaans, waarbij in de laatste stukken de musici instrumentaal het best tot hun recht komen. 'Dona Nostra' is een produktie met twee gezichten die naar meer smaakt. Hopelijk kunnen we binnenkort nog meer verwach ten van Cherry met een CD waarop hij een meer sturende rol speelt. KV KLASSIEK Mahler - Symfonie nr. 2 ('Auferstehung') - Cheryl Studer (sopraan), Waltraud Meier (alt), Arnold Schoenberg Chor, Wiener Philharmoniker o.l.v. Claudio Ab- bado - DG Hoewel deze groep al in 1992 de podia aandeed, verschijnt de CD nu pas. In feite is dit het Miles Davis Quintet van 1964 tot '68, met Wallace Roney als plaatsvervanger van Davis. Wal lace Roney, onder meer een vast lid van Tony Williams' groep, was een voor de hand liggende keus, te meer daar Ro ney van alle trompettisten van zijn generatie het meest op zijn grote voorbeeld lijkt. Zijn spel heeft inderdaad veel weg van Davis qua intonatie en noten keus, maar Davis' subtiele ge bruik van stiltes vinden we in Roney's spel toch niet terug. Als solist is Roney zelf gelukkig in teressant genoeg. De overige bandleden horen we ook spelen alsof we nog in de jaren zestig verkeren, maar dan meet niet routine dan bevlogenheid. Al leen drummer Tony Williams lijkt zich op deze opnamen echt op zijn gemak te voelen en speelt de nodige fraaie breaks. Dat wil niet zeggen dat dit geen goede CD is, want deze heren in alledaagse vorm klinken nog al tijd beter dan 90% van hun col lega's. maar zeker van Hancock had ik gehoopt op iets oor- spronkelijkers. Nu de Nederlandse Mahler- koorts is uitgebroken (alle abonnementen voor het Ma- hlerfeest van volgend jaar zijn ondanks een prijs van 1850 gul den al uitverkocht!) kan het geen kwaad CD-uitgaven op dit gebied goed in de gaten te hou den. Opmerkelijk is dat Abbado voor deze live-opname van de Tweede naar Wenen moest, omdat zijn eigen orkest in Ber lijn aan een nieuwe Mahlercy- clus onder Haitink werkt. Dat heeft zo zijn voordelen en één ervan is die prachtig warme klank van de Weense strijkers en blazers. Abbado's lezing is minder markant in accenten en frasering dan die van Haitink, maar zoals altijd stralen zijn in terpretaties een weldadige mengeling van rust en muzikale autoriteit uit. Wie zich bij Ma hler wil koesteren in overweldi gende maar toch altijd beheer ste klankenstroom, is hier zeker niet aan het verkeerde adres. Musiceren op hoog niveau is hier troef en de solistische pres taties sluiten daar heel mooi bij Fauré - Requiem, op. 48. Duruflé; Requiem, op. 9 - Barbara Bonney (sopraan), Jennifer Larmore (mez zosopraan), Thomas Hampson (bariton), Ambrosian Singers, Philharmonia Orchestra o.l.v. Mi chel Legrand - Teldec Twee Franse dodenmissen uit deze eeuw in de inmiddels ge bruikelijke koppeling, maar met een voor menigeen onverwach te dirigent. Ook Michel Le grand, ooit als jongeman de vaste arrangeur van Edith Piaf, is echter een klassiek geschoold musicus en een leerling van niemand minder dan Nadia Boulanger. Zijn interpretatie van deze beide Requiems had misschien een fractie spiritueler mogen klinken, maar die indruk kan samenhangen met de op name. De CD wordt echter vooral de moeite waard door de drie vocale solisten, die het ni veau van enkele legendarische uitvoeringen (Ameling-Souzay voor Fauré en Berganza voor Duruflé) dicht benaderen. PK DOE-HET-ZELF Hout is van nature het aangewezen materi aal om je tuin naar eigen smaak en idee in te richten. In tuincentra, bouwmarkten en DHZ-zaken is geïmpregneerd tuinhout te koop, in losse delen of in de vorm van seg menten die je heel eenvoudig in elkaar kunt zetten. Er is een groot en gevarieerd aanbod in windschermen, schuttingen, palissade- palen, borderpalen, pergola's, tuinhuisjes, terras- en vijvervlonders. Hout dat gedurende vele jaren vocht uit de bodem en uit de lucht moet verduren, heeft een goede bescherming nodig. Tuinhout krijgt die bescherming door het onder hoge druk te impregneren. In een speciale ketel wordt eerst aan het hout zo veel mogelijk vocht onttrokken waarna de ketel, gevuld met een impregneervloeistof (dat kan creo sootolie of een oplossing van metaaloxyden zijn) onder een druk van zo'n tien atmos feer komt te staan. Hierdoor dringt de vloei stof diep in het hout, met als resultaat een verduurzaming die voor minstens tien jaar wordt gegarandeerd. Om uitspoeling van de impregneervloei stoffen tegen te gaan wordt het hout ten slotte nog gefixeerd. Onder druk geïmpreg-. neerd hout moet voldoen aan KOMO-voor- schriften, de impregneerstoffen vallen on der de Bestrijdingsmiddelenwet. De echte doe-het-zelver kan ónbehandeld hout kopen en het zelf impregneren met bijvoorbeeld Tencosol zinkaftenaat, of een oplossing van boriumzout. Dat is wat min der milieubelastend. Ook in aanmerking komen waterverdunbare verfsoorten, lijnolieverf en tuinbeitsen op waterbasis. Een recept dat vroeger vaak werd toegepast: impregneren van palen door het in de grond stekende deel in een vuur te laten 'verkolen'. Het daardoor ontstaande kool stoflaagje vormt een uitstekende bescher ming tegen schimmels en vochtaantasting. Houtsoorten Tropisch hardhout is voor buitenwerk het beste (en duurste) materiaal. Vurehout is goedkoop, maar niet zo duurzaam. Het moet daarom met zorg worden geconser veerd. Grenen is door zijn hoge harsgehalte heel geschikt als tuinhout. Voordat het ge beitst of geschilderd wordt moet het ontvet worden, met thinner of terpentine. Daarna kan de eerste beits- of grondverflaag wor den opgebracht. Eikehout heeft de reputa tie van sterkte en duurzaamheid, maar je moet er wel veel geld voor neertellen. Het naaldhout lariks (ook wel 'lorken' genoemd) maakt tegenwoordig steeds meer opgang. Schaaldelen In vuren, grenen en lariks zijn zogeheten schaaldelen te koop. Dat zijn regelrecht van de boomstam gezaagde planken, meestal met de schors er nog aan. Dat staat wel aar dig, maar die schors kun je toch beter zorg vuldig verwijderen, omdat daaronder hout- vretende insekten kunnen zitten. Bij het maken van bijvoorbeeld een erfafscheiding met schaaldelen is het aan te raden de de len eerst uit te sorteren'. Een schaaldeel heeft namelijk de vorm van de boomstam en ze zijn dus altijd ongelijk van breedte. Als je de brede einden van de delen (in de lengte gerekend) passend tegen elkaar laat sluiten, en je doet hetzelfde met de smalle uiteinden, krijg je vanzelf een natuurlijk ogend verloop. Kunststof Sommige mensen hebben iets tegen het toepassen van kunststof in de tuin. omdat het niet 'natuurlijk' is. Dit weerhoudt een aantal recyclingbedrijven er overigens niet van om (en met succes) kunststofsystemen voor schuttingen, tuinpoortjes, hekken, vij vervlonders, enzovoorts in de handel te brengen. Dat is een goed initiatief, want kunststofafval krijgt daardoor een goede be stemming. De hiervan gemaakte produkten zijn bovendien vrijwel onverwoestbaar, vol komen weerbestendig en ze vergen nage noeg geen onderhoud. Dit materiaal biedt een aantrekkelijk alter natief voor hardhout en onder druk geïm pregneerd tuinhout. Het systeem is geba seerd op perfect sluitend in elkaar passende 'planken', te koop in verschillende lengten, en palen van 90 tot 270 cm hoogte. Zagen, lijmen en schroeven is geen probleem. Het wordt alleen in nogal saaie (witte of grijze) tinten geleverd. Daar kun je echter zelf wat aan doen: PVC is goed overschilderhaar met een buitenverf van goede kwaliteit. Dat doe je het best voordat de op maat gemaak te delen gemonteerd worden. HOBBY DINGEN Fabrikanten van tuingereedschap gaan steeds meer rekening hou den met vrouwen. Maar ook al doe je nooit iets in de tuin, dit schaartje komt altijd van pas. De scherpe messen snijden dikke en dunne stelen perfect af; de gekartelde rand houdt het boeket stevig vast; met de handige uitsparing bovenin de schaar, haal je pijnloos doorns van rozen en met de tweezijdig gekartelde randen kunnen de uiteinden van de stelen worden uitgeperst. Prijs van dit handig stukje gereedschap 18,50. Meer informatie tel: 0 29 40 - 17 417. Dat is luxueus, een bad voor twee. Het komt van de Italiaanse fa brikant Teuco Guzzini. Het bad kan worden voorzien van allerlei snufjes, tot en met onderwaterverlichting toe. Meer informatie: Hodex BV, Den Bosch, tel. 0 73 - 43 03 87. Het marmeren van voorwer pen en meubelstukken was vroeger uitsluitend voorbe houden aan de gespeciali seerde marmerschilder. Te genwoordig bestaat er op de ze moeilijke techniek een eenvoudige variant die een heel fraai resultaat oplevert. In Amerika noemt men het Marbleizingen het is daar ra zend populair. Logisch, want iedereen kan het gemakkelijk leren, het gaat heel snel en de kosten vallen erg mee. De marmerverf wordt met een spons aangebracht. Door toevoeging van Thickener (verdikker) en Extender (ver dunner) krijgt de verf het scherp getekende, waterige en schaduwachtige effect dat zo karakteristiek is voor mar mer. Daarna worden de aders aangebracht en kan het voor werp worden afgelakt. Alle benodigdheden voor het marmeren zijn los te koop, maar er zijn ook com plete pakketten. Marbleizing kan op twee manieren. Voor de ene is er de Serpentine Collection, die zes marmer- kleuren biedt: Danube Blue, Tiffany Rose, Florentine Green, Black Onyx, Terra Cotta en Ivory. Werkwijze Het marmeren gaat als volgt in zijn werk: schuur het te be handelen voorwerp glad met fijn schuurpapier, maak het stofvrij en schilder het met de sponskwast in Basecoat Co- lor. Goed laten drogen, licht opschuren en nogmaals ver ven. Na 24 uur drogen wordt de spons wat ruwer gemaakt door er stukjes uit te plukken. Breng de donkere en de lichte marmerkleuren in spi raalvorm tegen elkaar op een bord aan. Druppel wat Vei- ning Color op het bord en vervolgens de Thickener en de Extender, ook weer in spi raalvorm. Draai het bord en kele malen rond, zodat de verf zich enigszins vermengt. Roer niet in de verf, want de ze mag zich niet helemaal tot één Ideur vermengen. Dat zou het marmereffect doen verdwijnen. Maak de spons vochtig, doop hem in de grillige verf en druk hem op het voor werp. Verander de spons tel kens van positie zodat een onregelmatig effect ontstaat. Doop de spons pas opnieuw in als hij bijna geen verf meer op het voorwerp achterlaat. Na twee uur drogen, bord schoon maken, er wat Vei- ning Color op druppelen en Extender en Thickener toe voegen. Haal de tot het pakket be horende veer door de verf en breng hiermee in een vloei ende beweging de aders aan. Laat deze steeds in dezelfde richting lopen. Laat het werk 24 uur drogen en lak het ten slotte af met hoogglans ver- Herman Brood decoreerde deze cilindrische trommel van Brabantia, bestemd v De 'BroQd'trommel staat in 100 geselecteerde winkels en je moet inschrijven or te maken dit kunstwerk voor 139 gulden te mogen kopen. Meer informatie tel: 0 49 04 - 82 228. Met marmerverf zien voorwerpen er opeens heel anders uit. Behalve de Serpentine Col lection is er ook de Breche Collection, met de kleuren Cameo Rose en St. Claire Blue. Het hiermee te berei ken resultaat is heel anders, maar zeker niet minder fraai. Voor ongeveer drie tientjes is een Marbleizing Kit te koop. Meer informatie: Jon- co, 0 10-43 77 722. Eén roos, een ro mantische gebaar. Deze roos, in de vorm van een kris tallen broche is blij vend. Prijs van deze Swarovski-roos is 52,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7