UIT 'Ik ga volgend jaar maar skiën in Oostenrijk' 'Anders was ik misschien in de goot terechtgekomen' Rtv show Terechte degradatie naar eerste divisie Enrovisie gesproken MAANDAG 2 MEI 1994 ri traditioneel beeld op het Eurovisie Songfestival: de leren hebben v n feest met Brendan Graham, de componist van 'Rock 'n Roll Kids'. r gewonnen. Charlie McGettigan (rechts) en Paul Harrington Willeke Alberti kon n foto anp gedaan." Met een ongeloof- lijke monsterzege haalde Ierland zaterdagavond zijn zesde over winning van het Eurovisie Songfestival binnen. En boven dien z'n derde op rij. Rock'n Roll Kids van Paul Harrington Charlie McGettigan kreeg van de internationale jury's maar liefst 226 punten toebedeeld. Met dit alles breekt Ierland zo wat alle records uit de 39-jarige historie van het festival. Bedui dend triester verliep het liedjes- feest voor Willeke Alberti. Haar bijdrage Wam is de zon? werd bedeeld met vier schamele pun ten, afkomstig van de Oosten rijkse jury, een aantal dat Wille ke slechts de 23ste plaats ople verde, net boven de nieuwko mers Estland en Litouwen. De eerste jury's bezorgden de Hongaarse inzending eèn neus lengte voorsprong op de tegen kandidaten. Nadat IJsland als vijfde land de punten had ver deeld, stonden de Ieren echter al aan de leiding. En dat bleef zo tot aan het eind. Halverwege de jurering had het Ierse liedje al zo'n voorsprong genomen, dat niets de derde achtereenvolgen de zege voor de Ieren nog in de weg stond. De Poolse deelneemster Edy- ta Gorniak, die zaterdagavond als tweede eindigde, had eerder op de dag nog voor een fikse rel gezorgd. Tijdens de generale re petitie zong ze haar liedje in het Engels, hoewel de reglementen dat niet toestonden. Diverse landen tekenden daartegen pro test aan. De jury's luisterden bij die repetitie al mee en de Engel se versie van het Poolse lied zou Edyta daardoor kunnen bevoor delen, luidde de klacht. Tot vlak voor de televisie-uitzending is er overleg gevoerd over een eventuele diskwalificatie van Polen, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Scorebord Willeke Alberti, die Waar is de zon (muziek: Edwin Schim- scheimer; tekst: Coot van Does- burgh) zong, reageerde tamelijk laconiek op de uitslag. Lange tijd leek het erop dat ze van geen enkel land een punt zou krijgen. Totdat Oostenrijk als de op zes na laatste jury die zo ge vreesde zero points van het sco rebord haalde. De Oostenrijkers zagen daarmee als enigen het Nederlandse lied wel zitten. Willeke was echter niet uit het veld geslagen; ze bleef lachen. „Ik kan er niets aan doen; we hebben ons best gedaan", zei ze na afloop. „Het is niemands schuld. Ik hoef me niet te scha men. Ik heb alles gegeven wat ik had. Nog steeds sta ik voor de volle honderd procent achter dit lied. Het is één van liedjes die ik ooit in mijn c re heb gezongen. Misschien komt onze taal toch moeilijker over dan we denken." Waar de zangeres meer mee zit, is dat Nederland volgend jaar niet aan het songfestival mag deelnemen. De laatste ne gen van dit jaar vallen in 1995 buiten de boot. „Dat vind ik het ergste", aldus Willeke. Ze had absoluut niet verwacht zo laag te eindigen. „Ik ben Oostenrijk verschrikkelijk dankbaar. Ik denk dat we er volgend jaar lek ker gaan skiën in plaats van naar het songfestival te gaan." Andere geluiden kwamen, hoe kan het ook anders, uit het Ierse kamp. Paul Harrington en Charlie McGettigan liepen de hele week vol zelfvertrouwen rond in het Point Theatre in de haven van Dublin. Hun eigen zinnige songfestivalbij drage kreeg vanaf het begin veel bij val. Nog voordat het Eurovisie circus begon, had componist Brendan Graham de rechten Eigen schuld. Had onze Willeke maar dat oranje jurkje moeten dragen, dat haar bij de generale repetitie zo beeldig stond. Di ligent Harry van Hoof toonde de Eurovi siekijkers heel eventjes zijn strikje in ko- ningskleuren, maar dat was natuurlijk on voldoende om Europa te vermurwen. Laten we eerlijk zijn: Waar is de zon? was gewoon een snertliedje. Een melodie van niks en een tekst om te janken. Daar bij vergeleken hadden zelfs de Belgen het beter gedaan, als ze hadden mogen mee doen. Je kunt nog zo trots willen wezen op ons produkt van eigen bodem, het moet toch wel een klein beetje alure hebben. En zo sterk was het deelnemersveld in Dublin toch niet. Dat die twee bejaarde Ie ren de frisse jonge meisjes uit Polen en Hongarije achter zich lieten, danken ze maar ten dele aan het muzikale raffine ment waarmee Brendan Graham het win nende Rock'n Roll Kids in elkaar heeft ge flanst. Uit de klinkende Ierse hattrick blijkt eens te meer dat de jury's aller landen in de eerste plaats hun hart laten spreken. En die goedmoedige Ieren hebben nou een maal een speciaal plekje veroverd in de Europese harten, sinds de groene meute tijdens het EK-voetbal in 1988 (Duitsland) en het daarop volgende WK in 1990 (Italië) Europa een lesje heeft geleerd in aanste kelijk, doch ongevaarlijk nationalisme. De derde Ierse zege op rij bewijst dat de jury's gevoelig zijn voor andere dan muzi kale overwegingen. We hadden dan ook de troefkaart van koninginnedag volledig moeten uitspelen. Immers, dank zij de Amsterdamse vrijmarkt en de oranjegekte in de provicie is heel Europa bekend met de Nederlandse folklore van 30 april. Over de keuze van haar jurk had Willeke daar om geen moment mogen twijfelen. Met dit waardeloze liedje had alleen oranje haar kunnen behoeden voor de blamage van slechts vier (4!) punten. Wat hebben wij trouwens met Oostenrijk, het enige land dat ons überhaupt nog wilde aanho ren? Misschien speelde zaterdagavond bij sommige jury's ook de vrees mee dat hun land pardoes zou worden opgezadeld met de organisatie van de jubileumuitgave van volgend jaar-. De Ieren lieten vorig jaar in de paardenstallen van Millstreet al zien dat zij op dit gebied nauwelijks te evena ren zijn en ook deze keer in Dublin zag het er allemaal weer piekfijn uit. Geen be tere plek te bedenken om de veertigste verjaardag van het Eurovisie Songfestival te vieren! Helaas zal dat waarschijnlijk zonder Ne derlandse inbreng gebeuren. Hoe treurig dat ook is, het is onze eigen schuld. Onte vreden met de toch lang niet gekke presta tie van Ruth Jacott vorig jaar (zesde), dachten we deze keer op routine te kun nen scoren. Viel dat even tegen. Dank zij Willeke lijkt degradatie naar de tweede di visie van Eurovisie onafwendbaar. Want door de opdeling van Europa is er in de hoogste regionen geen plaats meer voor zwakke landen. We hebben nog een klein kansje dat het meevalt. Als het een beetje wil kiest de Eu ropese Commissie in juni de in Den Haag overbodig geworden Ruud Lubbers tot voorzitter. Hij moet dan als de wiedeweer ga diplomatieke stappen ondernemen om de oorlog in Bosnië-Hercegovina te stop pen en Joegoslavië weer in ere te herstel len. Tegelijkertijd moet Boris Jeltsin wor den aangemoedigd de Sovjetunie nieuw leven in te blazen, te beginnen met het wederom annexeren van Estland, Letland en Litouwen. Als Vaclav Havel er dan ook nog in slaagt Slowakije weer aan zijn Tsje chische Republiek te plakken, komt het oude Europa weer in richt; net voldoende landen voor een avondvullend liedjespro gramma. Ik geef toe, de kans is klein. Maar het is onze enige mogelijkheid. Hadden we maar niet zo dom moeten zijn om Willeke Alberti met zo'n lullig liedje te laten optre den. In een zwarte jurk. van het liedje al wereldwijd ver kocht en stond het plaatje hoog in de Ierse hitparade. „We hebben het bewust un plugged gehouden", zei Bren dan Graham vlak na de uitzen ding die ruim driehonderd mil joen kijkers in veertig landen trok. „We hebben dit lied ge bracht op een manier zoals wij vonden dat het moest. Alles wat je nodig hebt om een goed lied te zingen, is een piano, een gi taar en een paar redelijke stem men." Graham schreef twee keer eerder de Ierse inzending: in 1976 en in 1985. Kwaliteit Met de uitverkiezing van zijn lied tot winnaar koos Europa duidelijk voor kwaliteit. Dat kan een nieuwe impuls geven aan het festival. Frankrijk heeft de afgelopen jaren, eveneens met succes, geprobeerd die vernieu wing van de grond te krijgen. Ook het Franse lied van dit jaar was een stap in de goede rich ting, al kwam het niet verder dan een zevende plaats. De Ieren hebben nu zes keer het Eurovisie Songfestival ge wonnen. Die reeks begon in 1970 in Amsterdam met Dana en werd vervolgd met Johnny Logan (1980 en 1987), Linda Martin (1992) en Niamh Ka- vanagh (1993). Nooit eerder won een land het festival drie keer achter elkaar en nooit eer der werd het puntenaantal van tweehonderd gepasseerd. De af gelopen dagen is er dan ook veelvuldig op gespeculeerd het Eurovisie Songfestival maar om te dopen tot het Ierovisie Song festival. Of de Ierse omroep RTE, die dit jaar ruim 4,1 miljoen gulden in het evenement stak, ook in 1995 de organisatie op zich .neemt blijft nog de waag. Ierse omroepbazen hebben de afge lopen dagen te pas en te onpas geroepen dat daarvoor geen geld is. Deze uiüatingen werden zaterdagavond weer voorzichtig ingetrokken. „We zijn de meest serieuze deelnemer uit de histo rie van het Eurovisie Songfesti val. Er zijn maar weinig mensen die dit soort mega-spektakels kunnen maken zoals wij dat in Ierland doen", verklaarde een RTE-baas. De Ierse omroep heeft inmid dels het idee gelanceerd om volgend jaar een bijzonder eve nement te maken van het veer tigste Eurovisie Songfestival. Daaraan zouden alleen die lan den mogen deelnemen die in het verleden één keer of vaker gewonnen hebben. Krijgt dat idee de steun van alle Eurovisie partners, dan is Nederland vol gend jaar alsnog van de partij. „Er is nog veel onduidelijk heid over de interpretatie van het reglement, maar ga er maar vanuit dat we er voor 1995 uit geknikkerd zijn", zo haalde NOS-delegatieleider Piet Erke- lens alle valse hoop weg. „Wat absolute teleurstelling. Aan de andere kant is dat het risico van meedoen." Uitslag Eurovisie Songfesti val 1994: 1. 226 pnt. Ierland; 2. 166 pnt. Polen; 3. 128 pnt. Duits land; 4. 122 pnt. Hongarije; 5. 97 pnt. Malta; 6. 76 pnt. Noor wegen; 7. 74 pnt. Frankrijk; 8. 73 pnt. Portugal; 9. 70 pnt. Rusland; 10. 63 pnt. Engeland; 11. 51 pnt. Cyprus; 12. 49 pnt. IJsland; 13. 48 pnt. Zweden; 14. 44 pnt. Griekenland; 15. 39 pnt. Bosnië-Herzegovina; 16. 27 pnt. Kroatië; 17. 19 pnt. Oostenrijk; 18. 17 pnt. Spanje; 19. 15 pnt. Slowakije; 20. 15 pnt, Zwitserland; 21. 14 pnt. Roemenië; 22. 11 pnt. Finland; 23. 4 pnt. Nederland; 24. 2 pnt. Estland; 25.0 pnt. Litouwen. De landen op de i 17 tot en met 25 zijn voor vol gend jaar uitgeschakeld. Willeke Alberti zoekt tevergeefs de zon op 'IerovisieSongfestival Gordon geniet met volle teugen van z 'n succes HILVERSUM. ROY TOUKER Hij wil niet alleen maar de Gordon zijn van Kon ik nog maar even bij je zijn en Ik hou van jou. Gordon wil meer. De 25-jarige zanger wil zich zo breed mogelijk profileren. Sinds een paar weken presenteert hij op de zondagavond bij RTL4 de sportquiz De Coca-Cola WK Spelshow. Nog tot half juni is hij daarmee doende. Dan gaat hij zijn nieuwe album opnemen, waarop soul en rythm blues de overhand krijgen. In gedach ten is Gordon al verder: een grote TV-show, waarin hij zingt, wat sketches doet en collega's ontvangt. „Ik weet wel, in Ne derland kan het bijna nooit èn als je denkt dat je veel kar het dan niet proberen?" Een gekkenhuis noemt Gor don het. In april had hij drieën twintig optredens, deze maand wachten hem er volgens zijn agenda vfjf meer. Samen met Hanny en René Froger is hij dertig keer met een partynight in het land te vinden. Hij heeft de opnames van zijn eigen WK Spelshow en wordt ook nog ge acht her en der te verschijnen. „Ja, het wordt te gek, het kan zo niet doorgaan. Binnenkort ga ik mijn nieuwe album opnemen, dat komt er ook nog bij. Het moet anders, want zo pleeg je roofbouw op jezelf. Ik ben ook maar een mens, geen robot." Vat het niet op als een klaag zang; de Amsterdammer vindt het heerlijk om te werken. „Ik ben een workaholic Ik moét werken, maar dan moet het wel vruchten afwerpen." Spontaan Zijn presentatiewerk bij RTL4 („Een keurige club, ze hebben de dingen goed voor elkaar") heeft hij te danken aan zijn spontaniteit en zijn instelling om altijd en overal grapjes te maken. „Bij programma's als Hitbingo en Wedden dat moet je altijd zo lang wachten voordat je op kan. Achter de schermen creëer ik dan wat gezelligheid. Grapjes maken en zo. Tijdens een opname viel eens de appa ratuur uit. Het duurde wel drie kwartier voordat de boel ge maakt was. In die tijd heb ik het publiek met van aJles vermaakt. Caroline Tensen vroeg me of ik tijdens de laatste Hitbingo een deel van haar presentatiewerk wilde overnemen. Dat leek haar leuk en het was ook ontzettend lachen. Een paar weken later zat ik in Wedden clctt en haalde ik ook weer grapjes uit. RTL-pro- grainmadirecteur Bert van der Veer zag die shows en wilde met rhe praten over een eigen programma." Amper een week na het gesprek met Van der Veer kwam RTL al aanzetten met de WK Spelshow. Gordon zat tot aan zijn nek m het werk, maar hij slaagde er waarachtig toch nog in wat gaatjes te vinden. „En ik vind het leuk om te doen. Het is een snel programma, niet zo'n zeikquiz. Niet praten, maar doen, daar draait het om. Ieder een kan er aan meedoen, het is geen Twee voor twaalf. Het is maar een spelletje, gezellig- heids-TV. Ik heb wat de presen tatie betreft de vrije hand gekre gen van RTL. Ik moet ook kun nen improviseren, het moet niet te steriel zijn. Ik wil een geintje kunnen maken met mijn deel nemers, gezelligheid kunnen creëren. ,En het programma is goed ontvangen, we krijgen veel positieve reacties. Ik had er ook mee op mijn bek kunnen gaan, maar dat is niet gebeurd. De kijkcijfers gaan zelfs omhoog en dat is ook niet verkeerd." Ja zeggen tegen de voetbal quiz deed Gordon voornamelijk om ervaring op het terrein van presentatie op te doen. „Die quiz is eenmalig, maar in de toekomst wil. ik wel een muzi kaal programma doen, al is daarover nog niets concreet. Het eerste jaar kom ik er boven dien niet aan toe, er zijn nota bene al optredens voor in no vember 1995 vastgelegd. Het is wél de kant die ik op wil, al blijft zingen altijd nummer één." Orgasme Acteren, dat zou hij ook graag eens doen. Niet dat Gordon de ambitie heeft een serieuze rol te spelen in een of ander stuk, maar een programma's met sketches lokt hem wel aan. „Ik mis op TV de ambiance van het werken met een live band, het uithalen van grappen en frat sen. Alles op TV moet tegen woordig snel, snel. Er is te wei nig budget. Ik wil graag laten zien, dat ik meer in me heb. Ik heb de instelling dat als ik iets heel graag wil, het me dan ook lukt. Dat had ik met zingen ook. Zonder muziek zou mijn leven niet compleet zijn. Zo dacht ik er al over voordat ik was door gebroken. Die doorbraak was heel bevrijdend. Een orgasme op hoog niveau, zo voelde het. Zoveel mensen willen een mu zikale carrière, en zovelen lukt het niet". Gordon weet wat dat betreft van wanten. Hij zegt genoeg te genwerking te hebben onder vonden. „Ik heb er al die jaren zelf in geloofd, terwijl anderen me neersabelden. Daarom voel de het ook zo goed om door te breken. Die gozer is niks, hij kan niks, zeiden een paar van die platendirecteuren. Toen ik nummer één stond met Kon ik nog maar even moest ik daar hard om lachen. Maar diezelfde mensen schamperden toen dat ik een eendagsvlieg was. Toen kreeg ik helemaal de drang om mezelf te bewijzen. Als mijn zangcarrière niet was gelukt, had ik bij god niet geweten, wat ik anders in mijn leven had moeten doen. Ik was vast in de goot terechtgekomen, of een junk geworden. Ik had het echt niet geweten. Wat er allemaal is gebeurd, kan ik daarom ook heel erg waarderen. Soms rij ik in mijn auto en dan denk ik daaraan en dan kan ik heerlijk in mijn eentje zitten genieten". Seksuologe Goede- f le Liekens in VARA's TV Magazi- HHB ne: „Ik wil bouwen aan een betere we reld op seksueel ge bied. Ik ben me ervan bewust dat een grote groep mensen geen boodschap meer nodig heeft. En mensen die mijn arti kelen overslaan, zal ik zeker niet in hun nekvel grijpen. Maar als je de lakens van het moderne bed oplicht, zie je vaak nog heel wat problemen. Hoe meer men sen weten, des te meer vragen ze hebben. De verwachtingen die veel jongeren bij seksualiteit hebben, zijn bedroevend vaak zwaar irrealistisch: ik bleef maar op en neer gaan en nog begon ze niet te gillen." Goedele Liekens foto kippa Politiek verslaggever Kees Zorgdrager in de NCRV Gids: „De publieke radio en de bin nenlandse politiek zijn op het ogenblik twee zorgenkindjes. Ze zitten alle twee in de malaise. Ik tref het dus wel, in een dubbél- zieke omgeving te werken." Midas Dekkers in VARA's TV Magazine: „Een mensenhuis is ook relatief gezien veel groter dan een vogelnest. Vergeleken bij een vogelnest, dat maar een paar vogeltjes groot is, zou een mensenhuis ongeveer twee bij drie meter moeten zijn. Heel krap en knus dus. En zulke Kui zen bestaan, naast de gewone huizen in Nederland zelfs bij miljoenen: de auto's. Een auto heeft als een echt nest net vol doende ruimte voor het manne tje en het vrouwtje om te paren en de jonkies passen met z'n al len op de achterbank tot ze groot genoeg zijn om zelf in een eigen auto te rommelen." Laura 'Vlasblom in Studio: „Voor mij was 'Kinderen voor kinderen' een heel grappige er varing, maar later viel me pas op hoeveel vervelende bijde handjes er rondliepen. In 1985 deden mijn zus en ik nog een gastoptreden in dat program ma, we maakten in die periode - al deel uit van 'Frizzle Sizzle'. Toen merkte ik pas hoe irritant die ettertjes kunnen opschep pen. De een: 'ik heb mooi vijf solo's.' De ander: 'nou ik heb lekker zes solo's'. Vreselijk, ik hoop niet dat ik in die tijd ook Idem: „Aan de periode met de meidengroep 'Frizzle Sizzle' be waar ik mooie herinneringen, maar er waren ook minder leu ke kanten aan dat leven. Waar ik het in die tijd heel moeilijk mee had, was het herkend wor den op straat en dat mensen ongevraagd kritiek op je lever den. In een winkel werd ik bij voorbeeld aangesproken door een jongen. Hij zei: 'nou Sizzle, je hebt mooie benen, maar voor de rest zie je er niet uit'. Op zo'n moment sta je echt met een mond vol tanden. zult me overdag nooit met een stropdas zien en 's av'onds op televisie altijd. Ik noem dat respect voor de kij- ker." J Gordon: „Zonder muziek zou mijn leven niet compleet zijn.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14