Expositie is niet voor landrotten Anne-Wil Blankers 'gelukkig mens' Cultuur& Kunst Fantasie- en verdwenen werelden bij Verhaar Verrassende oranje-jazz Don Braden en Joris Teepe Henk van Ulsen verkoopt zijn Voerman-collectie Opera Symposion strandt op tekst van Komrij MAANDAG 2 MEI 1994 Gratis naar Schindler's List den haag De derde klassen van het Voorbereidend Beroepson derwijs kunnen gratis naar Schindler's List. de film van Steven Spielberg over de jodenvervolging in nazi-Duitsland. De Stich ting Februari 1941 en de Stichting Fondsenwerving Militaire Oorlogsslachtoffers en aanverwante doeleinden (SFMO) draagt daarvan de kosten van tien gulden per plaats. United Internatio nal Pictures (UIP) had eerder al een regeling gemaakt, waardoor scholieren de film legen een gereduceerd tarief konden bezoe ken. Volgens UIP hebben tot nu toe in Nederland 700.000 men sen Schindler's List gezien. Vredesprijs voor Spanjaard Semprun Bonn 1 )e vredesprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de Duit se boekhandels is dit jaar toegekend aan de Spaanse auteur en ex-minister van cultuur Jorge Semprun. Hij krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre: boeken, films en essays. ,,In zijn werk stelt Semprun steeds hel vraagstuk van de politieke verantwoorde lijkheid, de maatschappelijke problemen en de grote wagen van onze huidige tijd aan de orde", zo verwoordde de jury de keus voor de Spaanse auteur. De prijs wordt sinds 1950 jaarlijks uitge reikt aan persoonlijkheden uit de literatuur, de kunstsector of wetenschap die een bijdrage hebben geleverd aan het ideaal van de vrede. Beroemde voorgangers van Semprun zijn Albert Sch weitzer en de Zwitserse schrijvers Hermann Hesse en Max Frisch. Britse actrice Frederick overleden los angeles De Britse actrice Lyrine Frederick Unger, de ex- vrouw van Peter Sellers en David Frost is in haar woning in Los Angeles overleden. Ze was 39. Volgens de autoriteiten werd ze dood in bed aangetroffen en is ze een natuurlijke doodsoorzaak gestorven. De filmactrice speel de in onder andere 'No Blade of Grass' (1970) en 'Henry VIII and his Six Wives' (1972). In de 'remake' van de klassieker 'The Prisoner of Zenda' uit 1979 was ze de tegenspeelster van Peter Sellers. In 1985 vyon ze een rechtszaak legen de makers van de film 'Trail of the Pink Panther', die ze had aangespannen omdat de film volgens haar een belediging was voor de nagedachtenis van Sellers. De film kwam in 1982 uit, twee jaar na de dood van Sellers, en was een montage van afgekeurde fragmenten van vijf 'PinkPanther'-films. Fonske voor Bert Haanstra leuven Bert Haanstra heeft in Leuven een Fonske ontvangen. Zo noemen ze in Leuven een Oscar. De onderscheiding is een gezamenlijk initiatief van het Vlaamse filmarchief en -museum en het maandblad Film en Televisie. Sinds enige jaren wordt de onderscheiding uitgereikt aan mensen, die zich van uit artistiek oogpunt verdienstelijk hebben gemaakt in de Nederlandstalige film-, televisie- en videowereld. Haanstra is regisseur van een groot aantal documentaires en speelfilms. Fonske is een beeld van een student in de binnenstad van Leuven. Het is het sym bool voor de verbondenheid van de stad met kunst en weten schap. 'Verlaag tarief' btw voor kunst' Een groot aantal organisaties, waaronder de Neder landse Federatie voor de Cinematografie (NFCL de Nederlandse Museumvereniging (NMV) en het Werkgeversoverleg Podium kunsten (VVOP), doet een beroep op de Tweede Kamer om nog vóór de verkiezingen het lage btw-tarief in te voeren voor de film, musea, het theater en de muziek. Als dat, gezien de tijd on mogelijk is, moet de zaak in elk geval in het toekomstige regeer akkoord worden geregeld. Verlaging van het btw-tarief van 17,5 naar 6 procent zou tussen de 45 a 60 miljoen gulden opleveren. Nederland is het enige Europese land dat het hoge tarief han teert voor de kunsten. beeldende kunst recensie. ingrid appels Tentoonstelling 'Acht van Art Propos' Met Susan Schildkamp, Jurjen Ravenhorst, Marianne Benkö, Georg Hadeier, llja Wal raven, Lina Hodoroaba en Rineke Kop Te zien tot 20/5, do t/m zo 13-T8 uur, Gale rie Verhaar, Schoolstraat 9, Wassenaar. Anne-Claude Chapallaz wilde getalenteerde - vooral buiten landse - kunstenaars een kans geven bekendheid op te bou wen. Met dat doel richtte zij in 1987 galerie Art Propos op. De Haagse galerie was een leven beschoren tot 1993. De acht kunstenaars die nu gezamenlijk exposeren in Galerie Verhaar, speelden in galerie Art Propos de hoofdrol. De acht hebben ieder hun ei gen, uitgesproken stijl. Ze han teren uiteenlopende technie ken, en de vormgeving is naar gelang zeer uiteenlopend, meestal tussen figuratief en ab stract in. Opvallend is, dat de meesten als onderwerp öf een speelse fantasiewereld öf een verdwenen cultuur hebben ge kozen. Georg Hadeier laat zich inspire ren door de verdwenen wereld van de Inca's. Zijn fascinatie hiervoor ontstond tijdens een verblijf in Peru (waar hij op een kunstacademie de lithografie introduceerde). De typische In ca-beelden en tempels zijn dui- Eerste solo-tentoonstelling zeeschilder Jan Rynink in Katwijks Museum Alex A. Hurst, een Engelse schrijver van zeeboeken, krijgt ongevraagd nogal eens kunst van .zogenoemde maritime kunstenaars opgestuurd. Gelukkig meestal per post zodat hij tenminste tijd heeft om iets beters te verzinnen dan 'ik kan wel zien dat je je best hebt gedaan'. In Sea History, een tijdschrift, vertelt Hurst dat zijn haft zonk toen een Hollander hem zijn werk wilde laten zien. Na lang dralen opende hij het portfolio en zijn ogen puilden uit hun kassen. Zo kwam het dat die Hollander, Jan Ry nink, al begin jaren tachtig overzee exposeerde. In het Katwijks Museum is nu zijn eerste solo-tentoonstelling in eigen land te zien. Kabbelend, dreigend, wild golvend: de zee komt in ver schillende gedaanten op me af gerold. Ik hoor haar nog net niet sissen, schuimen, spatten. Die zee met al haar gezichten heeft Rynink jaren kunnen bestude ren. Hij zat zo'n tien jaar op de grote vaart en altijd ging het schetsboek mee. Dat verklaart dat sommige van zijn zeeën kleuren hebben die een gewone landrot zelden ziet zoals bij voorbeeld het donker vuil grij- zig-groen van het Kanaal. Het meest in het oog sprin gende is 'Branding in Povoa de Varzim, Portugal'. Dat heeft niet alleen met het formaat te ma ken - het is één van de grootste Het persbericht vermeldt dat de veertig olieverven, aquarellen en gouaches in de Voorstraat hangen 'speciaal voor maritiem geïnteresseerden'. Het Katwijks Museum liegt daar geen letter mee. Want wie als landrot daar binnen loopt, ziet in eerste in stantie een verzameling boten over de muur varen. Van die joekels van bulkcarriers en con tainerschepen, wat minder gro te hektrawlers en hier en daar een bottertje. En veel zee na tuurlijk. Ryninks olieverven over dit onderwerp kregen zelfs een speciale hoek in de grote zaal van het museum. De nevel die Rynink links op het doek heeft vastgelegd, is bijna op je gezicht voelt. zeegezichten - maar ook met de kleuren: een gouden strand, donkerblauwe zee en wit schuim. De branding komt in een bijna lineaalrechte lijn op de toeschouwer afschuiven. Dat maakt een heel onnatuurlijke indruk. De hoge golf die zich opmaakt om donderend naar beneden te storten heeft Rynink daarentegen weer razend knap gemaakt. Na de zeegezichten volgt de Katwijkse hoek. 'Elisabeth' en 'Tryntje', twee zogenoemde bla zers in sepia, zijn keurig ge maakt en niet meer dan dat. De uitvarende 'Rosemarie' is daar entegen veel levendiger, aan- sprekender zoals ze daar in een strak zonnetje met druipers van roest op de flank op de golven kabbelt. De stilte zo heel 's mor gens vroeg is bijna hoorbaar op 'Michiel' die een spiegelgladde, witte zee tegemoet vaart. Als niet-botenmens vind ik de Achilles op de Thames' niet zo bijzonder. De oranje gloed van lucht en water van Rynink is daarentegen weer schitterend. Ik ben ook niet onder de indruk van het containerschip 'Sierra Express'. Maar de nevel die Ry nink links op het doek heeft vastgelegd, is zo goed gemaakt dat je de spray van water, de kou bijna op je gezicht voelt. Ook de 'Achtergracht van Spliethof is weer met fotografi sche precisie vastgelegd maar oogt niet spannend. Licht, lucht en water zijn echter weer prach tig getroffen. Rynink kan schil deren maar waar wie niet van boten en water houdt, is snel bij hem uitgekeken. Jan Rynink - Zeeschilder. Kat wijks Museum, Voorstraat 46. Nog te zien tot 19 juni, di t/m za 10.00-12.00 uur en 14.00- 17.00 uur. delijk herkenbaar neergezet in kleine, veelkleurige litho's, die vooral opvallen door de zeer fij ne uitvoering. Hoewel technisch goed, ontberen de werkjes de sterke uitstraling die in de Inca cultuur zelf zo overtuigend aan wezig is. Iets wat wellicht sa menhangt met het kleine for maat. De litho's van Jurjen Raven horst hebben zeker een sterke uitstraling. Onderwerp zijn kale en eenzame landschappen, waar een enkel gebouw of dier 'de surrealistische sfeer ver hoogt. Daarnaast heeft hij hou ten beelden gemaakt van geab straheerde mensenfiguren, die een wonderlijke combinatie vormen van speelsheid en don kere voodoo. Het verrukkelijkste en meest poëtische werk is van Ellen van Toor. Haar collages zijn zo deli caat, dat zelfs een poüoodstreep bij haar verandert in een prach tige zilveren lijn. Behalve het vrolijke en dro merige werk van Susan Schild- kamp (die terecht ook kinder boeken-illustraties maakt) is de rest - Walraven, Benkö, Ho doroaba en Kop - introverter te noemen. Het werk van de laatste twee is hierbij waar schijnlijk te 'stil' om in deze ex pressieve groep een duidelijke plaats op te eisen. hen aan den rijn Griezelen, genieten en lachen. Parkkunst, het traditionele kunstfestival ii i. Op Koninginnedag kun je daar de vreemdste wezens tegenkomen. recensie dick hermsen Concert Don Braden/Joris Teepe Quartet. Don Braden-tenorsaxofoon, Joris Teepe- contrabas, Kevin Hays-piano, Cecil Met een zacht oranje podium- licht en een afbeelding van ko ningin en prins-gemaal op de achtergrond is de toon gezet. Koninginnedag 1994 mag niet onopgemerkt voorbij gaan. moeten Kunstkring de Burcht en podium Hot House gedacht hebben. Zij sloegen de handen ineen om een goed produkt naar Leiden te krijgen. Nie mand minder dan Don Braden en Joris Teepe reageerden en thousiast op het verzoek, om tij dens hun Europese tour ook Leiden aan te doen. Twee jaar terug onmoetten ze elkaar in The Big Apple, waar ze beiden onderdeel uitmaakten van de New Yorkse jazzscène. De sa menwerking kreeg al snel ge stalte, toen bleek dat ze met denkbeelden en speelwijze vrij wel op één lijn zaten. Braden komt oorspronkelijk uit New York. Hij speelde onder anderen met Freddie Hubbard en Wyn- ton Marsalis. De in Den Haag geboren Teepe heeft als vaste stek Amsterdam, maar brengt het grootste deel van het jaar door in de Verenigde Staten. Hij kreeg les van Ron Carter en trad op met artiesten als Slide Hampton en Judy Niemack. Onlangs brachten Braden en Teepe een eerste gezamenlijke cd 'Pay As You Earn' op de markt. Natuurlijk veel materiaal van deze cd tijdens dit optre den. De band - Kevin Havs op pia no en drummer Cecil Brooks completeren het kwartet - klinkt als een hechte eenheid. De ar rangementen zijn open en transparant, waardoor solisten alle ruimte krijgen hun creativi teit de vrije loop te laten. Com posities klinken weliswaar niet heel vernieuwend maar toch verrassend origineel en fris. Te norsaxofonist Braden, pas 29 jaar oud, speelt met een mooie heldere toon. Zijn improvisaties bouwt hij op vanuit korte melo dische frases. Aan elkaar geplakt verworden de frases tot een spannend lijnenspel, waarbij de dissonantie niet wordt ge schuwd. De combinatie van een mooie toon, melodische vin dingrijkheid en een enorme graad van virtuositeit maken zijn solo's buitengewoon boei end. Contrabassist Teepe voegt hier het zijne aan toe met een sonore, donkerbruine klank en een enorm gevoel voor timing. Prachtig uit de verf komt hij in een uiterst breekbaar duet met de saxofonist. Zonder de hoofd rolspelers tekort te willen doen is het echter de totale formatie die de nummers maken. De op- zwependheid, zowel als het de licate spel van de drummer en de inventief harmonisch kleu rende pianist dragen evenzeer bij tot een uitermate boeiend avondje oranje-jazz. Acteur Henk van Ulsen gaat zijn befaamde collectie schilderijen van de IJsselschilder Jan Voerman (1857-1941) verkopen aan de Hannema-de Stuers Fundatie in Wijhe. Er ligt een principe-ak koord en over de prijs is overeenstemming, maar de partijen hebben met elkaar afgesproken over het bedrag geen nadere mededelingen te doen. De acteur staat erop dat zijn in 25 jaar opgebouwde collectie van meer dan tweehonderd werken in handen van één eigenaar blijft. Dat kan de Hannema-de Stuers Fundatie garanderen dankzij medefinanciers. Uitreiking Theo Mann-Bouwmeesterring :r Schat. Regie: lan Strasfogel. Decors: Floris Guntenaar. NedPhO o.l.v. Hans Vonk. Gehoord: vrijdagavond. Voorstellin- Sinds de jaren tachtig doet een wild verhaal de ronde over Tsjaikovski's dood. Hij zou niet gestorven zijn aan de cholera, zoals de doktersverklaring ons wil doen geloven, maar hij zou door een geheim eretribunaal veroordeeld zijn tot de gifbeker. Dit omdat de homoseksuele componist zijn oog had laten vallen op een knaapje uit de ho gere kringen. En hoe gaat het met geruchten? Hoe sterker aangetoond wordt dat deze spe culatie naar het rijk der fabelen verwezen moet worden, des te hardnekkiger steekt het verhaal de kop op. De vijfde opera van Peter Schat, 'Symposion', die onder grote publieke bijval vrijdag haar wereldpremière beleefde in het Amsterdamse Muziekthe ater, is opgebouwd rond dit ver haal. De makers benadrukken dat het hier niet gaat om histo rische juistheid, maar om fictie. Net zo min als het in 'Amadeus' om de historische Mozart gaal, wordt hier de 'echte Tsjaikovski' ten tonele gevoerd. Of, zoals re gisseur Strasfogel het zegt: 'Het gaat hier om gevoelens, niet om feiten'. Bij deze uitspraak zou ik even stil willen staan, want daarmee zijn we zonder omweg aange land bij de grote zwakte van de ze opera. In 'Symposion' wor den de gevoelens zo expliciet uitgesproken, getoond en ver toond, dat de opera ten onder gaat aan ondubbelzinnigheid. Als toeschouwer verlaat je de zaal zonder vragen, zonder eni ge verwarring. Het gevoel dat de opera veroorzaakt heet grenze loze verveling. Het gaat bij élke opera om gevoelens, maar wat ons boeit in alle grote kunst is de omweg van de vorm die voert naar het onuitspreekbare. In 'Symposion' wordt alles ge zegd en befilosofeerd. Dat kan in oratoria en passies, genres die waarschijnlijk niet voor niets zo populair zijn in ons land, maar in het theater is het dodelijk. Dat de opera strandt, heeft voor een groot deel te maken met het libretto van Gerrit Komrij. Hij heeft een tekst ge wrocht die onzingbaar is en in ieder geval als opera-tekst onge schikt is. Voor voorbeelden hoe ven we niet ver te gaan: 'Elke zoetheid vervliedt vliegensvlug' (regel 4). En het station (symbo liseert de levensreis; Tsjaikovski zeult de hele avond met een koffer over het toneel, ja, ja), het station is in Komrij's tekst 'een oord, waar wielen hevig pogen elkaar in te halen, dampend, stuivend op elkanders hielen'. In het programmaboekje zegt Komrij: 'Mensen die beweren dat het Nederlands niet zing baar is, zijn a-musische ezels, die denken dat het de taal is die balkt, en niet zij'. Komrij heeft gelijk: het is hier niet de Neder landse taal die balkt! Een en ander neemt niet weg dat er toch nog wel wat moois te zien en te horen is. Het Ne derlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Hans Vonk laat absoluut niets te wensen over en er zitten prachtige pas sages in de partituur. De afde ling decorbouw en de techni sche dienst zullen hun handen vol hebben gehad aan het ge compliceerde toneelbeeld. Er staan goede zangers op het po dium. Met name de ^merikaan Dale Duesing levert een top prestatie. Maar wat hebben al deze inspanningen voor zin als het fundament ontbreekt? den haag •gpd „Hier staat een gelukkig mens." „Toch hoop ik dat ik er nog niet ben en nog een heleboel mooie rollen mag doen." Twee citaten uit het dankwoord van een stra lende Anne-Wil Blankers die sinds gisteravond draagster is van de Theo Mann-Bouwmees terring. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag kreeg zij dit eervolle kleinood uit han den van Annet Nieuwenhuijzen. „Toen ik op het cruciale punt van te moeten kiezen was geko men, stond ik voor het dilem ma: of de ring geven aan die schitterende actrice die in mijn ogen de ideale vertolkster is van een 'andere nieuwe stijl' of de ring geven aan haar die ik op dit moment de beste, de belang rijkste, de eerste vind", zei An net Nieuwenhuijzen in haar re devoering. De keuze is gevallen op Anne-Wil Blankers, omdat zij „niet alleen een hele goede en een hele mooie, maar ook een groot actrice is." In haar toespraak gericht te gen Anne-Wil Blankers zei An net Nieuwenhuijzen verder ook: „Je hebt een groot en een heel merkwaardig talent, je bezit het vermogen, dat je ondanks je veelzijdigheid op het toneel al tijd herkenbaar jezelf bent, dat kan voor acteurs een nadeel zijn maar bij jou geeft dat een extra dimensie, een zekere luciditeit aan je rollen, omdat je tegelij kertijd tocl? steeds een ander Voordat Annet Nieuwenhuyzen de Theo Mann-Bouwmeesterring a digen, vergewisten beide dames zich ervan of de ring wel paste. n Anne-Wil Blankers (links) z volstrekt geloofwaardig perso nage leven geeft en zichtbaar maakt." Anne-Wil Blankers is de vijfde actrice die draagster is van de ring. In 1911 kreeg Theo Mann- Bouwmeester deze onderschei ding van de Amsterdamse bur gerij. In 1934 gaf ze de ring door aan Else Mauhs. In 1960 viel Caro van Eyck de eer te beurt deze oudste en belangrijkste to neelonderscheiding te mogen ontvangen. Bij testament schonk ze die in 1980 aan Annet Nieuwenhuijzen. Met Hans Croiset als ceremo niemeester is van dc overdracht aan Anne-Wil Blankers een on derhoudend evenement ge maakt. Met diverse sprekers, die heel geestig nog eens de geble ken talenten van Anne-Wil Bl ankers onderstreepten. Annc- Will Blankers zelf opende de avond en eindigde haar dank woord met een lied.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13