Byrnes ritmische orde Theo Olof voor het laatst op podium: Je went aan afscheid' Cultuur Kunst Spannende 'whodunnit' van Timdelerclub 'Vox Humana' wint leden tijdens concert Schone Schijn Een oorvijg voor Jetteke Bolten rERDAG 30 APRIL 1994 CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071-356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071-356472 Backstage live in Roelofarendsveen Zanger 'Talking Heads' debuteert als fotograaf in Leidse Galerie Stelling 1 Basterdvindt zn draai ROFl OFARFNDSVFFN nka p pn rpfinna i' hnnds slaan rentraa j j O poELQFARENDSVEENLokale en regionale bands staan centraal op het 'Backstage live' festival dat morgen op de D.O.S.R. parkeerplaats plaatsvindt. The Hot Dogs, Blue Beat. The Fools, Big Deal, Hey Tony, Lekker Kleien. The Kings Eye en Behind the Sofa zijn van drie uur 's middags tot midder- jnacht te beluisteren. Dynamische duo's op moederdag leiden Het LVC staat zondag 8 mei, moederdag, in het te ken van de 'Duodynamische glorie'. Tijdens deze 'Eregalerij' worden bekende en minder bekende musici op het podium [losgelaten. Elk duo mag 20 tot 25 minuten spelen. Het pro gramma is ook heel geschikt voor moeders. Aanvang: 21.00 [uur. Toegansprijs: een tientje. Strijkers kamermuziekdag leiden» De Streekmuziekschool Leiden Omstreken houdt op 4 juni een strijkers kamermuziekdag, ledereen die een strijkinstrument bespeelt en nieuwsgierig is naar zijn eigen mogelijkheden kan zich aanmelden. Een inschrijfformulier is af te halen bij de school, rapenburg 22, leiden. Inschrijf kosten bedragen vijf gulden. Het is het beste de inschrijffor mulieren zo snel mogelijk in te leveren om snel ensembles te kunnen vormen. Voor meer informatie is telefoonnum mer 071-141041 beschikbaar. Nominaties Buddingh-poëzieprijs Rotterdam De jury van de C. Buddingh'-prijs 1994 voor nieuwe Nederlandse poëzie heeft voor de prijs drie debu tanten genomineerd. Het zijn Lucas Hüsgen met de bundel 'Nevels orgel' (1993), F. van Dixhoorn met 'Jaagpad. Rust in de Tent. Zwaluwen vooruit' (1993) en L.F. Rosen met 'Adel' (1994). De Buddingh'-prijs, 2500 gulden groot, zal dit jaar op 18 juni, de tweede dag van het 25ste Poetry International, in Rotterdam worden uitgereikt. De jury bestond uit Rein Bloem, Gerrit Kouwenaar en Simon Vinkenoog. Beoordeeld zijn poëziebundels die sinds vorig jaar maart zijn versche- Portugees ballet in Muziektheater Amsterdam Het Portugese Ballet Gulbenkian, dat zowel klassiek als modern ballet op het repertoire heeft, komt voor het eerst naar Nederland. Voorstellingen zijn er op zondag 1woensdag 4 en donderdag 5 mei in het Amsterdamse Mu ziektheater. aln het programma is onder meer een ballet van de van oorsprong Nederlandse choreograaf Vasco Wel lenkamp opgenomen. Gestileerde neurose: zo zou jè het oeuvre van David Byr ne kunnen karakteriseren. De breekbare zanger van 'Tal king Heads' heeft zich sinds zijn eerste top 40-hit 'Psycho Killer' (1977) ontwikkeld tot een universeel kunstenaar. Maar door al zijn werk is steeds die rode draad blijven lo pen van het verlegen jongetje uit de Amerikaanse middle-class, dat zich tot het uiterste moet inspannen om zijn zenuwen onder controle te houden. series die hij sinds het eind van de jaren '70 maakt. Byrne begon te fotograferen tij dens tournees met Talking Heads. Met een polaroid-came- ra registreerde hij de inrichting van de hotels waarin hij was op gesloten: getuigenissen van de claustrofobie van een goedbe- waakte superster, die de benau wenis probeert te ontvluchten door te mediteren op eenvoudi ge details, zoals verchroomde kranen, neon-lampen en glad- gepleisterde muren. De foto's van David Byrne vertonen dezelfde obsessie voor hypnotiserende herhalingen en ritmische orde als zijn muziek. En net als Byrne het liefst in smetteloze palcken op het podi um verschijnt, zijn ook de foto's zeer nauwgezet afgewerkt tot bijna steriele series, met een af gemeten eenheid in onderwerp en kleurstelling. Iri zijn meest recente foto's is de aandacht voor details gerin ger. Nu richt hij zich op au towrakken, jong gestorven ido len en kleinburgerlijke wonin gen in Amerikaanse voorsteden. De angsten die hem altijd al achtervolgden, lijken onveran derd. Byrne blijft ze bestrijden met zijn overstelpende creativi- leiden onno schilstra Als popmuzikant onder scheidde Byrne zich steeds van zijn collega's door zijn intellec tuele inslag en zijn talent voor vernieuwing. Begonnen als stu dent aan de kunstacademie, wist hij de clichés van de rock roll al snel te overwinnen en verschafte zich toegang tot de avant garde van serieuze mu ziek en beeldende kunst. Hij werkte samen rnet componist Philip Glass en met geluidskun stenaar Brian Eno. In 1987 won hij een Oscar voor zijn bijdrage aan de muziek van Bertolucci's film 'The last Emperor'. Eerder dit jaar had de Belgi sche galerie Transit in Leuven de eer om voor het eerst werk van David Byrne als beeldend kunstenaar in Europa te presen teren. Zonder de gebruikelijke bemiddeling van agenten of tussenpersonen werd contact gelegd met Byrne, die vervol gens zelf de plaats uitkoos waar hij zijn Nederlandse debuut wenste te maken. Dat werd geen trendy galerie in Amster dam, maar de Leidse galerie Stelling. Tot en met 29 mei is daar een keuze te zien uit foto- David Byrne bestrijdt zijn angsten met zijn overstelpende creativiteit. teit. Die indruk wordt bevestigd bij het beluisteren van zijn nieuwste CD, die binnenkort uitkomt en waarvan hij onge twijfeld werk zal vertolken op 21 mei, wanneer hij optreedt tij dens het Drum Rhythm Festival in Amsterdam. Met muziek of recensie»susanne lammers Een 'whodunnit' met Miss Marple in de hoofdrol, denk je als de korte inhoud leest van Misdaad aan het meer. Plaats van han deling is een voormalig toevluchtsoord voor smokkelaars boven op de rotsen aan het meer. De heer des huizes is omgekomen door een ongeluk. Zijn dochter zat aan het stuur en raakte verlamd. Haar depressieve buien maken een voortdurende oppas noodzakelijk en dè zoveelste verpleegster is Zuster Pepper, een wat oudere dame met een voorliefde voor detective-romans. Zij weet het vertrouwen te winnen van stief moeder en dochter, maar niet van de huis houdster. Het meisje gaat, mede door toedoen van de jonge dokter die de brave huisarts tijde lijk vervangt, een stuk vooruit. Zelfs alle on gelukken, moorden en lijken die elkaar dan in hoog tempo verdringen, brengen geen terugslag te weeg. Maar hoe zit dat nu en wie probeert wie uit de weg te ruimen? Is het ongeluk dat vader en dochter trof, ei genlijk wel een ongeluk geweest? Het was geen gek idee van de Timdeler club om een taart uit te loven voor degene die in de pauze al wist wie de dader was. De ontknoping liet tot in de laatste scène op zich wachten. De huishoudster Jenny (Ag nes Ouwerkerk-v/d Blij) zaaide met myste rieuze praatjes verwarring. De wel heel jon ge weduwe (Auke Krispijn) leek een verhou ding te hebben met de brave huisarts (Tjeerd van Wijk) en had voldoende motie ven om het op dochter Ellen (Jolanda van Gorkum) gemunt te hebben. Die had weer een verbond met de jonge dokter (Robert Emmen) gesloten. Alleen de verpleegster (Riet Krispijn-de Wolf) was niet verdacht. Het stuk was niet groots, en kwam pas pal voor de pauze werkelijk op gang. Ook het toneelbeeld was, hoewel goed verzorgd, nogal statisch. Alles hing dus van de acteurs af. Riet Krispijn speelde haar dankbare rol het meest overtuigend. De geruststellende, nieuwsgierige verpleegster die, naarmate de ontknoping dichterbij komt, steeds minder Miss Marple is en steeds meer in verwarring raakt. Ook Agnes Ouwerkerk, jammer dat zij haar geneus in andermans zaken al voor de pauze met de dood moest bekopen, zette een overtuigende toverheks neer. Alle spe lers wisten tot het einde toe de spanning erin te houden door natuurlijk spel en grote inzet. recensie» wunand zeilstra 'Doodgewoon', cabaretprogramma van en door cabaretduo 'Basterd' Eindregie Willem van de Sande Bakhuyzen Gezien 29/4. Kapelzaal. Leiden De openingsscène is bijna ge waagd te noemen. Twee begra- fisondernemers verschijnen met een heuse doodkist op het toneel. Letterlijk boven de kist ontwikkelt zich tussen beide he ren een discussie over de vraag, wat nu eigenlijk vreemdgaan is. Praatjes voor aan de bar worden hier dus in de context van een begrafenis geplaatst. Het thema 'doodgaan' en licht-absurde wendingen in de conversatie zijn kenmerkend voor het programma 'Doodge woon' van cabaretduo 'Basterd', bestaande uit Onno Innemee en Robert Spaapen. Tijdens de eerste scène doen ze betrekke lijk weinig met de doodkist. Pas aan het eind van de voorstelling krijgt dit attribuut een functio nele betekenis. Innemee en Spaapen laten dan twee ge hoorgestoorde goochelaars een variant spelen op het doorge zaagde meisje. Vooral laatstge noemde scène maakt duidelijk, waar de sterke punten van On no Innemee en Robert Spaapen liggen. De grap wordt langzaam opgebouwd. Met hun stevig aangezette gezichtsmimiek mikken zij op de gulle lach om er dan, een licht-ontroerende draai aan te geven. Een dergelijk opbouw kost tijd. Als de scène slaagt, is dat geen bezwaar. Helaas zitten er in het programma nog een paar momenten, waarop deze pro grammaformule zich tegen hen keert. Na de landelijke première be gin dit jaar schreef de ene krant dat het duo een grote sprong voorwaarts had gemaakt, terwijl een ander juist in hetzelfde pro gramma maar weinig vooruit gang kon bespeuren. Hoe dit ook zij. hun thuiswedstrijd ('Basterd' is immers een Leids duo) speelden Onno Innemee en Robert Spaapen heel ont spannen. Ze geven de indruk, dat zij voor zichzelf met deze vorm van cabaret hun draai ge vonden hebben. Alleen moeten ze nu nog naar een constanter niveau groeien. met beelden, keer op keer be vestigt Byrne zijn image: hij is en blijft die paranoïde moorde naarvan zijn eigen psychosen. 'David Byrne, Photoworks' is tot 29 mei te zien bij Stelling Gallery, Kruisstraat lb, Leiden, do-zo 14-17 uur. Van Marion dat in de loop van het concert van al dat vreemds niets meer te merken was. En dat was mooi meegenomen want Vox Humana wil leden werven. Dat lukte al in de pauze toen enkele mensen zich schuchter kwamen opgeven. In het meer serieuze gedeelte voor de pauze én in de lichtvoe tige nummers erna was de toon van het koor opgewekt en voortvarend. Er werd in een pit tig tempo gezongen, en een echte homogene klank ont stond in de drie delen uit de Deutsche Messe van Franz Schubert, voluit gezongen of heel ingetogen, fiuisterzacht. Ontzettend leuk weerklonken de nostalgische Harry Belafon- te-songs. lekker ritmisch, mooi gescandeerd in 'O, Island in the sun'. Veel solistisch werk van Li- zette F.mmink die met haar ne- gro-spirituals en de Walt Dis ney-melodieën het hart van menig luisteraar stal. Dit concert zou niet zo hecht aaneen gesmeed zijn als Addie de Jong niet zo beheerst en prettig had begeleid op de vleu gel (niet te hard, niet te over heersend) en een paar aardige, beetje slordige, improvisaties leverde op orgel en piano. recensie»lidy van der spek Kennismakingsconcert door het Rijnlands Chr Mannenkoor 'Vox Humana' o.l.v Peter Bontje Medewerking: Lisette Em- mink-sopraan. Addie de Jong; orgel/pia no. Gehoord op 29 april in Het Anker te Hazerswoude-Rd. Aan de vooravond van Konin ginnedag gaf het Rijnlands Chr. Mannenkoor "Vox Humana' een kennismakingsconcert in het Anker. Dat was voor het koor reden genoeg om met een ge bed voor de Koningin te ope nen. het 'Domine. salvam fac Reginam nostram' van A. Gie- sen. Nog een beetje te uitbun dig werd er gezongen, maar het koor moest aan twee omstan digheden wennen: het voor 't eerst zingen in de grote zaal van het Anker, en wat nog belangrij ker was: inplaats van hun zeer vertrouwde dirigent. Sander van Marion, stond wegens ziekte daar nu ineens Peter Bontje, een lang niet onbekend figuur in de zangerswereld, maar toch.. Bontje dirigeerde overigens voortreffelijk en het koor is zo goed gedrild (in de meest posi tieve zin van het woord) onder n nieuwe lente, een nieuw luid, zult u gedacht hebben het aantreden van het ïuwbakken college van B en Dat valt tegen. Vroeger was nog gewoon dat een vers ge- eentebestuur een collegepro- amma presenteerde met zijn innen voor de komende ja- n. Maar in dit 'Kreatief met rk'-tijdperk heet zoiets een sisdocument. legegeven: Er is een hele pagi- uitgetrokken voor de cultuur, aar om nu te zeggen: gut, gut, it een mooie plannen! En wat n interressante contouren ie!t het college uitgezet voor n meerjarig kunstbeleid. Nou, 'e. euws bevat het stuk niet. ■nnelijk is de cultuurwethou- ir in spé, tijdens al die maan- in onderhandelen, op niet één euwe gedachte gekomen, elbeschouwd hadden ze dus 't zo goed Catherine Keyl tot adsbestuurder kunnen bom- irderen. Niet dat ik nu meteen il beweren dat cultuurwethou- :r Pex Langepberg geen ver and heeft van kunst. Kijk, je eet natuurlijk nooit wat die an thuis op de schoorsteen- antel heeft staan. Ik kan er el naar raden. Maar, daar gaat et nu niet om. foar het om gaat is: hoe komen e die vier jaar door? Plannen ülen worden ontwikkeld om edel ijk museum De Lakenhal in de kant van de Lammer- iarkt uit te breiden, staat er in et kurkdroge basismateriaal ui het college. Maar dat wisten e al. We weten alleen nog niet anneer de eerste paal de ond in gaat, en dat vermeldt et epistel niet. och staat in het stuk nog een eel opmerkelijk zinnetje met etrekking tot het stedelijk mu- lum: 'Restauratie van wat we illen behouden is belangrijker an de aanschaf van heden- aagse kunst', schrijft het colle- e. Een lelijk conservatief trekje van de dame en heren, dacht ik zo. Maar, wat bedoelt het colle ge nu precies met die opmer king? De geldbuidels voor on derhoud en die voor aankoop van moderne kunst zijn immers strikt gescheiden. Is er niet meer genoeg voor allebei? Moet directeur Bolten van De Laken hal zich straks als een bedelaar gedragen om bij het regenten dom nog wat geld los te peute ren voor een nieuw schilderij tje? Eerlijk gezegd denk ik wel te weten wat er achter zit. De poli tici hebben aan Boltens aanko pen van moderne kunst natuur lijk net zo de pest als aan de nuttige cadeau's waarmee de ooms en tantes vroeger op hun verjaardag kwamen aanzetten. Het college geeft Jetteke Bolten daarom een stevige oorvijg en kiest partij voor Floris Verster en Jan van Goyen (en hun con servator). Als de wethouder echt werk maakt van het voornemen in het basisdocument, dan bete kent het feitelijk dat de politiek op de stoel gaat zitten van de directeur van het stedelijk mu seum. Het betekent ook dat de politiek de toekomstvisie van de Lakenhal-directeur, dat het vooruitzien net zo belangrijk is als het beheren en conserveren, aan haar laars lapt. Erger nog: de Leidse pplitiek bemoeit zich voor het eerst inhoudelijk met het verzamelbeleid van De La kenhal. Thorbeckes credo, dat kunst geen regeringszaak is, wordt daarmee overboord ge zet. De opvatting van Thorbecke kwam voort uit de liberale ge dachte dat de politiek geen me ning hoort te Jiebben over wel ke kunst goed en slecht is, net zo min als men, bij een schei ding Van kerk en staat, een reli gieuze opvatting oplegt aan het volk. Een belangrijk verschil met de tijd waarin Thorbecke leefde is natuurlijk dat de over heid tegenwoordig een belang rijke participant is in het kunst wereldje en door middel van subsidies greep heeft gekregen op wie wel en wie niet zijn kun sten mag vertonen. Een wethouder doet er evenwel verstandig aan de grote lijnen uit te zetten en de rest over te laten aan deskundigen, zoals de directeur van De Lakenhal. Poli tici behoren zich niet als kunst critici te gedragen en zich zeker niet te bemoeien met het aan koopbeleid van een museum. Een afscheidsgevoel kent Theo Olof niet. „Ach. ik heb wel eens vaker afscheid genomen. Bij het Residentie Orkest in Den Haag en bij het Concertgebouworkest als concertmeester en aan het Amsterdamse Muzieklyceum als viooldocent. Het went zal ik maar zeggen." Het laatste concert in Neder land vindt morgen plaats in Vredenburg in Utrecht waar de bijna-zeventigjarige soleert bij het Residentie Orkest in Bachs dubbelconcert, met zijn collega en latere opvolger in Den Haag Jaring Walta. En in zijn eentje in Tsjaikovsky's enige vioolcon cert. Van Theo Olofs zeventig le vensjaren heeft hij er 65 op het podium doorgebracht. Een wonderkind dus, afkomstig uit Bonn, geboren in een woning achter Beethovens geboorte huis. In 1933 vluchtte hij hals over kop met zijn moeder naar Nederland. ,,In religieus opzicht speelde het jood-zijn geen enkele rol in ons leven. Volledig geassimi leerd waren we, volkomen libe raal opgevoed dus. Maar we moesten wel weg. We zijn in Nederland door een hulpcomité opgevangen. Ik bofte dat wij bij een oude dame werden onder gebracht, mevrouw Boissevain- van Lennep, die uitstekende contacten bleek te hebben met de toentertijd reeds beroemde vioolpedagoog Oscar Back. Bij hem kwam ik in Amster dam in de leer, in zijn vioolklas leerde ik even later Herman Krebbers kennen met wie ik. re: ken maar uit, een collegiale vriendschap van al zo n zestig jaar heb. Herman is altijd mijn maatje in de muziek gebleven, hoewel we - of beter, omdat we - qua karakter nogal uit elkaar lopen." „In 1940 ging het dus echt mis: ik moest toen onderduiken, af wisselend in Nederland en in tournees gemaakt, in Engeland heel veel. Dat kwam zo: ik zag in de etalage van muziekhandel Broekmans Van Poppel in Amsterdam een vioolconcert van ene Benjamin Britten lig gen. Nooit van gehoord natuur lijk. Maar ik vond het prachtige muziek en nam het stuk dus op mijn repertoire. Vanaf 1950 werd ik concertmeester bij het Residentie Orkest, samen met Herman, de eerste duobaan ei genlijk - we hadden allebei een gezin te onderhouden - en toen Britten en zijn vriend en levens gezel Peter Pears voor concer ten in Nederland waren, mocht ik het vioolconcert aan hem voorspelen. Hij was.er blijkbaar nogal van onder de indruk, want hij beloofde dat hij mij in Engeland overal zou introduce ren. Van het ene concert kwam toen het andere. Een geweldig leuke tijd." Uitstraling „Toen Herman later, begin ja ren zeventig, concertmeester bij het Concertgebouworkest was geworden en er door het vertrek van Jo Juda een vacature was ontstaan, vroeg hij mij onmid dellijk als partner. Ik denk dat de uitstraling van twee solisten als orkestaanvoerders enorm motiverend heeft gewerkt op het orkest. Het waren in feite parttime-banen die ons in staar stelden om samen en apart so lo-optredens te blijven houden. Dat model is bij andere orkes ten nagevolgd. Overigens, veel componisten hebben speciaal werk voor ons geschreven: dub- belvioolconcerten van onder anderen Henk Badings en Hans Henkemans." „Ik voel mij goed genoeg om met muziek bezig te blijven. Maar niet meer op het podium: op een gegeven moment moet je er echt een punt achter zet ten, anders wordt je schaduw groter dan je zelf bent." België. Omdat ik er blijkbaar niet typisch joods uitzie, viel ik als tijdelijk lid van al die gastge zinnen niet echt op. Mijn moe der weigerde echter om onder te duiken: de nazi's hebben haar naar Sobibor weggesleept en daar omgebracht. Pas heel recent heb ik, van een ver familielid uit Amerika, definitief te horen gekregen dat mijn vader, die in Duitsland was achtergebleven, naar Auschwitz is getransporteerd en er enkele dagen later werd vergast. „Na de oorlog ben ik terugge komen en heb ik me op het vioolspel gestort. Veel concert- Theo Olof was samen met Herman Krebbers concertmeester bij het Re sidentie: de eerste duobaan. archieffoto pe ter kei ler Jetteke Bolten aan de thee: bedelen bij het regenten- Catherine Keyl aan de thee: net zo goed als Pex? dom. ARCHIEFOTO ELLEN MARTENS ARCHIEFFOTO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19