Verbroedering in de rij voor het stembureau 'Nordholt onderkoning van Nederland' De postbezorging rond Koninginnedag. Feiten &Meningen Gandhi's erfgenamen bang voor zwarte meerderheid DONDERDAG 28 APRIL 1994 Ontevredenheid in maatschappij niet laten doorwoekeren Als je kankercellen ongebreideld wilt laten groeien, moet je ze vooral negeren en niet behandelen. Ze groeien en delen zich ver volgens zonder rekening te houden met an dere cellen, die ze verdrukken ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Wanneer er ver volgens te weinig gezonde cellen over zijn, treedt uitval op en laat het orgaan het afwe ten. Het einde is dan onherroepelijk. De kankercellen in onze maatschappij zijn ontevredenheid en frustratie, de voe dingsbodem van vooral CD en CP '86. De politiek is lang voorbijgegaan aan die onte vredenheid, waardoor de onlustgevoelens als het ware kankercellen zijn geworden. Bij een deel van de aanhang van extreem rechts manifesteert die ontevredenheid zich via een hetze tegen buitenlanders en ande re minderheidsgroeperingen. De politiek is niet op zoek gegaan naar de diepere achtergronden van die ontevreden heid. Een deel van de pers heeft daarbij ge holpen door extreem-rechts een aantal ja ren dood te zwijgen. Het mocht niet baten. Juist de underdog-positie gaf vooral de CD vleugels. Merkwaardig genoeg hebben vele politici en bestuurders nu nog steeds niet door dat CD en CP '86 met dat negeren in de kaart worden gespeeld. Zo vertikte de commissaris van de koningin in Zeeland, Van Gelder, het voor een ontvangst van nieuwe raadsleden vandaag ook de CD- raadsleden uil te nodigen. Hij zegt dat hij geen behoefte heeft aan samenwerking met mensen met dergelijk gedachtengoed. Dom, dom, dom. Je kunt toch best zakelijk met CD'ers omgaan en ze de hand schud den. Nu bruuskeert Van Gelder indirect ook de aanhang van de CD. Dat vergeet men vast niet zo gauw. De gevestigde politieke partijen geven de laatste jaren bij voortduring af op CD en CP '86. Ofschoon doorgaans niet hardop gezegd, wordt de aanhang dom of kortzich tig gevonden. De achterdocht van de CD- stemmer jegens de gemiddelde volksverte genwoordiger wordt daardoor zeker niet minder. En laten we wel zijn: een in vier, soms acht jaar gegroeide mening laat je niet zomaar los. Stemmen op de CD is een protest tegen de gevestigde politieke orde, die verant woordelijk wordt gesteld voor de grote be volkingsdichtheid in Nederland. Politici kunnen natuurlijk heel gemakkelijk zeggen dat de oorzaken oorlog in Afrika en werkloosheid in het voormalige oostblok elders worden gecreëerd, maar daar koopt de CD-stemmer kennelijk niets voor. 'Den Haag' is nu in elk geval zo ver dat onderscheid wordt gemaakt tussen echte vluchtelingen en economische asielzoekers. De politiek wil de laatste groep weren. Ille galen mogen in elk geval niet blijven. Ze blijken echter wel vaak terug te komen. Stemmers op CD en CP '86 hebben dan ook in de gaten of 'van horen zeggen' dat het probleem illegalen kennelijk niet zo een-twee-drie is op te lossen. Ook roëpen ook dat veel woningzoekenden, die al jaren op de lijst staan, asielzoekers moeten laten voorgaan. Of het allemaal waar is, valt nog te bezien. Zeker is dat vooral in oude stads wijken die verhalen de onvrede voeden. Het is zeer de vraag of CD en CP '86 een adequaat antwoord hebben op de proble men in ons land. Wel is duidelijk, dat waar de gevestigde orde onvrede in onze maat schappij laat 'doorkankeren', extreem rechts daar garen bij spint. Het wordt dus tijd dat de politiek de eigen 'afvalligen' bin nen de CD-aanhang serieus neemt. Om extreem-rechts de wind uit de zeilen te nemen, is het van belang de aanhang van CD en CP '86 een aantrekkelijker perspec tief te bieden dan wat Janmaat doorgaans te berde brengt. Maar het moet ook worden uitgedragen, zodat in een rechtstreeks con frontatie de mensen aan het denken wor den gezet. Daarvoor dienen raads- en ka merleden het pluche vaker te verlaten om een en ander rechtstreeks aan de mensen in de oude wijken te vertellen. Als politieke partijen geen respect tonen voor de aanhang van extreem-rechts wordt het niets. Politici moeten laten zien dat ze de boodschap hebben begrepen en eventu eel beterschap beloven voor de steken die ze in de afgelopen jaren hebben laten val len. Het is beter de telefoonlijnen open te houden in plaats van de hoorn op de haak te smijten, zoals Van Gelder onlangs deed. JAN PETER VERSTEEGE De rij voor het stembureau in het Jan Hofmeyr-centrum in Brixton was honderden meters lang. De mensen die vooraan stonden, hadden al meer dan vier uur onder de brandende zon gewacht op het moment dat ze hun stem konden uitbrengen. De sfeer was gemoedelijk. Een zwarte man gaf zijn blanke buurvrouw een blikje cola. Een oudere, Indische vrouw mocht van een jongere, blanke vrouw haar parasol lenen. Een functionaris van de Onafhankelijke Verkiezingscommissie (OVC), die de verkiezingen organiseert, vertelde dat alles soepel verliep. Er was on danks de lange wachttijden geen onvertogen woord gévallen, zei ze. Dat was een klein wonder. Brixton is een van de arme, blanke voorsteden van Johan nesburg. Het is een reservaat van rechtse Afrikaners die met lede ogen moeten toe zien hoe hun buurt geleidelijk wordt over genomen door zwarten en Indiërs. Voor hen is het 'zwarte gevaar' reëel. Zij zien de buurt achteruit gaan en wijten dat aan de nieuwkomers. Niet aan de huisjesmelkers die zwarte gezinnen voor woekerhuren in afbraakpanden laten wonen en niet aan de politici die de wijk hebben afgeschreven als de achterbuurt van een zeer nabije toe komst. Brixton raakte in een neerwaartse spiraal. De blanken die het zich konden veroorlo ven, vertrokken. De blanken die bleven, worden doorgaans beschreven als kansarm: werkloos, slecht of ongeschoold, soms on der de armoedegrens levend. Hun huidskleur was het garantiebewijs van hun status; het onderscheidde hen van de 'kaf fers'. De buurt zou dus een broedplaats van ra ciale spanningen moeten zijn. Daar was gis teren niets van te merken. Mevrouw Jonker woont nu 34 jaar in Brixton. Ze beschrijft zich zelf als 'behoudend'. ,,lk ben blij dat de zwarten nu mogen kiezen. Dit is is een prachtige dag. Dit geeft me zoveel vertrou wen. We gaan een stralende toekomst tege- Meneer en mevrouw Karelse die achter haar staan, horen haar verhaal met ge mengde gevoelens aan. Meneer Karelse is loodgieter, zijn vrouw cassière. „Zoals on der de apartheid kon het niet langer", zegt hij. ,,De zwarten hebben ook rechten. Maar ik ben toch een beetje nerveus over de toe komst. We hebben twee zoons, een van 17 en een van 18. Ik ben bang dat ze onder een zwarte regering geen goede baan kunnen krijgen." Twee plaatsen verder in de rij staat Ray mond. Hij heeft geen twijfels. Het nieuwe Zuid-Afrika wordt een succes. Hij wijst op de zwarte man naast hem. „Dit is Johannes. Vier uur geleden kende ik hem nog niet, maar nu is hij mijn vriend", roept hij uitge laten. „Wat je allemaal niet in die vier uur kunt bespreken! We hebben niet alleen over politiek gepraat, maar over van alles; wat we van de toekomst verwachten. Ik zei te gen Johannes: man, deze verkiezingen gaan niet over politiek. Dit zijn de verkiezingen van de eenheid." Johannes grijnst instem mend. Brixton was het opbeurende slot van een rondgang langs stembureaus in sjieke blan ke voorsteden, stoffige townships, sjofele arbeidersbuurten en troosteloze krotten- kampen. In Sandton, rijk, blank en Engels, werden dienstbodes en tuinknechten door de vrouw des huizes met de Mercedes naar het stemlokaal gebracht. Een dienstbode vertel de dat ze om vijf uur was opgestaan om voor acht uur te kunnen stemmen. Haar werkgever had haar opgedragen om uiter lijk op dat tijdstip terug te zijn. Zo niet, dan kon ze haar spullen pakken. De langste rij werd gezien in Mooigesicht, een wijk in Soweto, de zwarte miljoenen stad ten zuid-westen van Johannesburg. Een kilometers lange keten slingerde zich naar het stembureau in de buurtschool. De mensen stonden gemiddeld drie uur in de rij om binnen anderhalve minuut hun stem uit te brengen. Het hoofd van het stembu reau was tevreden over de organisatie, maar vreesde dat hij voor sluitingstijd door zijn voorraad onzichtbare inkt is, waarin de kie zers hun vinger moeten dopen om te voor- De langste rij werd gisteren aangetroffen in Soweto, wachten alvorens zij hun stem konden uitbrengen. komen dat ze meerdere keren gaan stem men. Hij was ook bang dat hij niet voldoen de Inkatha-stickers had. Inkatha besloot vo rige week pas aan de verkiezingen deel te nemen, toen de stembiljetten al drukt. De OVC*besloot toen stickers te laten drukken met de naam, het logo en het por tret van leider Buthelezi. Deze sticker moet onder aari het stembiljet worden geplakt. Alice Manuel kwam stralend uit het stem hokje. Ze zwaaide opgewekt naar kennissen die nog een paar uur wachten in de rij voor de boeg hadden. „Het is fantastisch", roept ze. Haar uitbundige gedrag liet zich moei lijk rijmen met de sombere toekomstvoor spelling, die ze overigens ook gul lachend aan de man bracht. „Het wordt een rotzooi tje, een burgeroorlog. Het ANC en Inkatha zullen gewoon doorgaan met elkaar be vechten. En de AWB (de neo-nazistische Afrikaner Weerstandbeweging, red.) gaat ook meedoen. Die zullen nooit onder een regering van Nelson Mandela willen leven." De grootste chaos werd aangetroffen in het stembureau bij het Nancefield-logement, een Inkatha-bolwerk in Soweto. De man nen stonden sinds half zes in de rij, maar het bureau ging pas na tien uur open. De OVC-functionaris klaagde over een tekort aan stempels, onzichtbare inkt en stembus sen. Dat was lastig, maar niet onoverkome lijk. Het echte probleem was de afwezigheid van waarnemers. De Kieswet schrijft voor dat er pas met stemmen kan worden be gonnen als de waarnemers, die toezicht houden op de gang van zaken in het stem lokaal, aanwezig zijn. De eerste kwam pas tegen tien uur aanzetten. In een krottenkamp in Alexandra, het kleine township even buiten Johannesburg, werd de origineelste manier van voordringen ge signaleerd. De rij naar het stembureau was ook hier minstens een kilometer lang. Er werd gemord en gewezen op al dan niet denkbeeldige kwalen. Het hielp niets. Nie mand mocht voor zijn of haar beurt gaan. Voor zwangere vrouwen en vrouwen met baby's werd echter een uitzondering ge maakt. Zij kregen voorrang. Een waarneem ster in het stemlokaal vertelde dat ze de truc pas na de vijfde keer doorhad. „Toen viel me op dat die ene baby wel opvallend veel verschillende moeders had." BRIXTON PETER VAN NUYSENBURG CORRESPONDENT WIM STEVENHAGEN HS IETS aan Gfxsit AANWL ve*n?A<qiN(qEN. NPB-voorzitter Van Ditijn hekelt rol PvdA in IRT-affaire w )ng ge He ïan m (sten a ïensei eëist. aorrar Mg. V 5-j; Vaf HOON et pol ens hi olitiel oken iefstal iform eshoi •hikkt ieslaa Het aanblijven van Erik Nordholt als korpschef van de politie in Amsterdam is het gevolg van een PvdA- lobby. Althans dat meent voorzitter Hans van Duijn van de Nederlandse Politie bond (NPB). Hij kan geen andere reden verzinnen voor het 'onbegrijpelijke' einde aan de affaire rond het interregionaal recher cheteam Noord-Hollan d/Utrecht (IRT). „In Leeuwarden of Nijmegen was zo'n zaak anders gelo pen. Want de politieke en vriendschappelijke verbin dingen tussen Nordholt, PvdA-voorzitter Rottenberg en minister Van Thijn zijn bepalend geweest voor het acteren en reageren in deze zaak." Volgens Van Duijn is het een farce dat minister Van Thijn na enkele functione ringsgesprekken het ver trouwen in Nordholt uit spreekt. En dit ondanks de zware kritiek die de Amster damse politiebaas in het rapport van de commissie Wierenga kreeg te verduren. „Als er morgen een quiz wordt gehouden met de vraag wie de onderkoning van Nederland is, luidt het antwoord: Nordholt. Die man kan zich blijkbaar alles permitteren. Wat moet je in Nederland als politiemana ger naar de vernieling hel pen om een uitbrander te krijgen? Een diender wordt gestraft als hij fouten maakt, voor Nordholt maakt het niet uit wat hij verkeerd doet. Want de binnencirkel van de PvdA is aan het werk. Ik vind dat op zijn zachts gezegd niet netjes. Macht corrumpeert blijk baar". Van Duijn hekelt de verhou ding Zoals die tijdens de IRT-affaire bestond tussen Nordholt en de toenmalige burgemeester van Amster dam, de huidige minister Van Thijn. Bij Nordholts aanstelling in 1987 zijn vol gens Van Duijn afspraken op papier gezet over een wensenpakket van Nord holt. De bevoegdheden werden geregeld. „Zulke afspraken kunnen NPB-voorzitter Van Duijn: „In Nordholt gaat een au toritair baasje schuil". FOTO CPD PAUL DIJKSTRA wel, maar ze hebben in Am sterdam verkeerd uitgepakt. Van Thijn liet de zaak ge woon aan Nordholt over. Lekker makkelijk, want dan heb je er als burgemeester geen werk van. Maar de ruimte die Nordholt zich met bestuurlijke dekking van Van Thijn heeft toegeëi gend, is duidelijk te groot geweest. Van Thijn kon later alleen maar zeggen dat hij bestuurder op afstand was." De NPB-voorzitter zwengel de in januari de affaire rond het IRT mede aan. Met de omstreden opheffing van het IRT had de Amsterdam se korpsleiding het leven van politiemensen in gevaar gebracht, beweerde Van Duijn. Hij sprak ook, zij het verhuld, over de mogelijk heden van corruptie bij de Amsterdamse politie. „Hoe het precies zat, kon ik toen ook niet weten. Wel wist ik dat er veel niet deugde. Het rapport van de commissie Wierenga heeft de belang rijkste vragen echter beant woord." De Amsterdamse politietop werkte .volgens de commis sie Wierenga moedwillig naar de opheffing van het IRT toe. Een discutabele op sporingsmethode, waarbij een informant met mede weten van justitie betrokken was bij handel in verdoven de middelen, werd slechts gebruikt om het team op te heffen. „Voor wie de krante- berichten los van elkaar leest, is het moeilijk te be grijpen. De mensen zouden het hele rapport van Wie renga moeten lezen. In ie der geval wordt duidelijk, en velen wisten dat al, dat er in Nordholt een autorit, baasje schuilgaat. Hij gaat prat op de overeenstem ming met zijn dienstcom missie. Maar de leden daa van benadert en bewerkt individueel. Het gebeurt zelden dat hij zijn zin niet krijgt." Nordholt gaf in januari te kennen zijn NPB-lidmaat schap op te zeggen en ook geen contact meer met de NPB-voorzitter te willen hebben. ,,Ik vond dat eet emotionele reactie. Ik ben er niet persoonlijk door g( raakt. De hele affaire is slecht voor de politiek en 's lands bestuur. Dat vind veel belangrijker. Voor de toekomst is het allemaal nog veel erger dan wat achter ons ligt. Alles mag blijkbaar. Een zichtbare tv( was beter geweest, zodat Nordholt in ieder geval weten dat dit niet kon. Née hoor, er volgde een warm® hand van de minister, ee goed gesprek en men gir over tot de orde van de dag". Van Thijn zette met zijn openlijke steun voor Nord holt deze week zijn CDA- collega Hirsch Ballin van justitie onder druk, vindt Van Duijn. „Die kan nu toch zeker geen maatrege len meer nemen tegen de hoofdverantwoordelijken van het Amsterdams open e baar ministerie? Hoofdoffi cier Vrakking zal er dan toch immers met veel la waai op wijzen dat de me sen die hem alles hebben ook vrijuit Het uitblijven van straffen voor de Amsterdamse poli tieleiding legt volgens Vai Duijn ook een zware last de toekomstige samenwe king tussen het Amsterdai^i se korps en de politii derland, zeker binnen de gio Noord-Holland/Utree „Zou die samenwerking wel kunnen groeien en bloeien? Daar geloof ik n )en l-i'gn ed ue vak chtir ng bi ifl TOI werk icSredei Haa AMSTERDAM Op zaterdag 30 april zal er géén postbezorging plaatsvinden. De dag waarop uw post bezorgd wordt kunt u terugvinden in onderstaand overzicht. Hebt u vragen over de postbezorging rond Koninginnedag, belt u dan met PTT Post Klantenservice: 06-0417. Gepost op: Bezorgd op*: vrijdag 29 april maandag 2 mei zaterdag 30 april maandag 2 mei zondag 1 mei vóór 17.00 uur maandag 2 mei 'Uit continu extern kwaliteitsonderzoek blijkt dat wij 95% van alle post die vóór de lichting is gepost volgens bovenstaand schema zullen bezorgen. Wij zorgen ervoor. |SP|£ THE INDEPENDENT Mahatma Gandhi bood rassendiscriminatie in Zuid-Afrika het hoofd met geweldloze weerbaar heid. Maar de afstammelingen van de uit het In dische subcontinent afkomstige Zuidafrikanen Indiërs in het Zuidaffikaanse taalgebruik heb ben zich achter de architecten van de apartheid geschaard en kunnen het ANC afhouden van een meerderheid in de nieuwe provincie KwaZulu/Natal. De gemene zaak van de Indiërs met de Afrikaanse meerderheid heeft de afgelopen jaren met het schrappen van racistische wetten door president F. W. de Klerk aan kracht ingeboet, en zij voelen zich bedreigd. Velen van hen noemen de bezet ting door hun zwarte buren vorig jaar in Cato Manor, van 800 voor Indiërs bestemde huizen, 'een voorproefje van de dingen die komen. „Indiërs zijn echt bang te worden overstemd door de zwarte meerderheid", aldus Raj Bodasing (50), advocaat en eigenaar van een suikerplantage die van plan is op het ANC te stemmen. Naar verwachting zullen de regerende Nationale Partij van De Klerk en de Inkatha Vrijheidspartij van Buthelezi voordeel halen uit het feit dat de 900.000 Indiërs van KwaZulu/Natal zich van het ANC afkeren. Volgens de verwachtingen krijgt het ANC 40 procent van.de stemmen in KwaZulu/Natal. De Indische stemmen zouden van kritiek belang kunnen zijn bij de bepaling wélke partij de pre mier van de provincie kan leveren en het provin ciale parlement beheerst. De Nationale Partij zou 20 procent van de stemmen in Natal kunnen krij gen en Inkatha bijna 30 procent. Daarmee zou den die partijen een werkbare meerderheid heb ben, mochten zij een coalitie vormen. Tussen de 60 en 70 procent van de Indische kie zers 10 procent van het electoraat van de pro vincie zouden de Nationale Partij steunen, waarmee tussen de 15 en 30 procent overblijft voor het ANC. Bodasing voorspelt een overwin ning van 70 procent voor de Nationale Partij. Sathish Jaggemath, directeur van het Gemeen schapscentrum voor Kinder- en Gezinszorg, stelt dat cijfer op 60 procent. „Hoe maak je een eind aan de angst die de mensen in hun hart voelen", aldus Jaggemath, lid van het ANC. „Zij zijn niet voldoende gerustgesteld om op het ANC te stem men." Ondanks de late deelname van Inkatha aan de verkiezingsrace is er weinig kans op dat de partij van C/u'e/Buthelezi belangrijk stemmen zal ver garen onder de Indiërs. „De Zulu's hebben zich altijd agressief gedragen tegenover de Indiërs", aldus Bodasing, „Zij zeggen dat als de Indiërs niet naar Natal waren gekomen, de blanken hen niet zo gemakkelijk hadden kunnen onderdrukken." Babu Naidoo, de eerste Indiër die in 1855 in Natal arriveerde, werd gevolgd door tienduizenden contractarbeiders op de suikerplantages, waar de Zulu's weigerden te werken. Suikermagnaten ble ven tot 1911 Indische arbeiders importeren, tot dat zij met meer waren dan de blanken. Die ge talsmatige verhouding, en het succes van de In diërs in de concurrentie met blanke handelaren en zakenlieden, zette een reactie van de blanken in gang. In 1913 werd de Immigratiewet aangeno men om de immigratie van Indiërs een halt toe te roepen, wat op zijn beurt de campagne van Gan dhi weer verderhielp. Via het Indiase Congres van Natal, en vervolgens via het ANC en de bonden, begonnen de Indiërs het racisme te bestrijden, en, na de verkiezing in 1948 van de Nationale Partij in de regering, de apartheid. In 1949 braken in Durban rellen uit nadat een Indische winkelier een zwarte jongen had afgeranseld. Er vielen 142 doden en ten min ste 1.000 gewonden. Tachtig procent; van de Indiërs in Natal behoort tot de arbeidersklasse en leeft voornamelijk in-ge bieden als Phoenix, Avoca Hills, Verulam, Isipin- go, die aan sommige van de meest gewelddadige zwarte woonsteden grenzen, zoals KwaMashu, Bhambayi, Umlazi en Ntuzuma. „De gemiddelde Indiër heeft een auto, televisie en een video, de basissymbolen van de tevredenheid van de mid denklasse", aldus Jaggemath. „Zij zijn bang hui speeltjes kwijt te raken." In Phoenix zijn de Indiërs bang dat de zwarte Zuidafrikanen met geweld hun huizen zullen bf zetten, zoals in Cato Manor is gebeurd, hoewel niemand daar destijds in de huizen woonde. D< bezettingen in Cato Manor werden georganisee door de plaatselijke aan het ANC geliëerde bew nersvereniging. Verschillende inwoners vai Phoenix zeggen dat ze zijn benaderd door jong! zwarte mannen met 'aanbetalingen' van 12 een 10 cent voor het huis, 1 cent voor de auto en nog een cent voor hun meubilair die ze over te nemen na een overwinning van het AN( „Door de apartheid en de groepsgebiedenwet leerde men verdeeld te blijven", aldus Jaggernd „Er zit een sterk opportunistisch element in de Indische kiezer, wiens houding ten opzichte vai de zwarten zeer racistisch was. Zij haten de apa heid omdat zij als Indiërs werden onderdrukt, maar zij hebben nooit op nationaal niveau aa gevolgen voor anderen gedacht." VERTALING: LUUTJE NIEMANTSVERDRIET 'lai id en mma lanc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 2