1 t Is ook de film van Raymond Carver' De Ontkenning van Tom Verheul in LAK-Cinema Film 55 Liefde doet lijden in Shadowlands Short Cuts: Tragikomisch portret van menselijke zwakheden DONDERDAG 28 APRIL 1994 NOB: vergaande internationale plannen Hilversum Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf, de NOB, heeft vergaande internationale plannen. De grootste leverancier van audiovisuele faciliteiten in Nederland is reeds in Duitsland actief, waar vorig jaar in Keulen twee studio's werden geopend. Het succes van deze zusterondernemingen, die onder meer diensten aan RTL en Endemol verlenen, zal waarschijnlijk in de nabije toekomst leiden tot de opening van een derde complex in die stad. Ook heeft de NOB plannen voor een aandeel in de Ba- belsberg Studio, het voormalige UFA complex nabij Berlijn dat langzaam haar activiteiten aan het opvoeren is. Ook studio's in Polen, Frankrijk en Belgie behoren tot de mogelijkheden. Tevens zal de NOB, dat sinds vijfjaar geprivatiseerd is, haar activiteiten op het gebied van de speelfilmproduktie uitbreiden. Op het mo ment heeft de organisatie al een belangrijk aandeel in de studio van First Floor Features te Almere. Geprobeerd wordt nu Ameri kaanse investeerders te interesseren voor co-produkties met Eu ropese producenten. Met name de betrekkelijk goedkope facili teiten maken het NOB tot een aantrekkelijke partner. FILMS IN LEIDEN Marlon Brando in On The Waterfront terfront do 28/4 t/m za 30/4, 20.45 uur. LAK-cinema, Cleveringaplaats 1, Leiden: De Ontkenning, ma 2/5,20.30 uur. Een schlemielige Marlon Bran do is te zien in On the Water front in LVC. Elia Kazan maakte de film in 1954. Een benauwen de tijd want Amerika was volle dig in de ban van Joseph Mc Carthy, de senator die als een ware hystericus de jacht had ge opend op het communisme. Wie twintig jaar eerder ooit eens een blauwe maandag 'ro de' sympathieën had gekoes terd, kreeg toch een plaatsje op de zwarte lijst. De film kreeg acht Oscars, onder meer voor beste film, beste regie, beste ac teur, beste actrice in een bijrol (Eva Marie Saint). In On the Waterfront brengt Kazan de maffia-infiltratie in de (haven)vakbonden in beeld. De niet al te slimme Brando ver dient daar zijn brood. De maffia gebruikt hem om tegenstanders van de vakbond tegen dan wel weg te werken. Brando doét langere tijd braaf wat er van hem wordt verlangd. Maai- dan komt beetje bij beetje het besef dat hij zich inspant voor de ver keerde zaak en hij keert zich te gen zijn opdrachtgevers. Saint is te zien als het meisje van Bran do's hart en Rod Steiger heeft een mooie rol als listige broer. Zeven anderen Brigitte speelt zichzelf in de do cumentaire De ontkenning van Tom Verheul, te zien in LAK-ci nema. Deze 31-jarige vrouw heeft een meervoudig persoon lijkheids syndroom (MPS). Bri gitte heeft haar doen en laten in stukken gehakt en deelt haar li chaam en geest met zeven an deren. Het lijkt nu net of de hoofdpersoon in Verheuls do cumentaire hartstikke gestoord is. Dat is Brigitte juist niet. Al die verschillende persoonlijkhe den heeft ze ontwikkeld om de gekte buiten de deur te houden. Haar vader vergreep zich ge regeld aan Brigitte. Dat weer zinwekkende gedrag wakkerde de jaloezie van moeder aan die daarop haar dochter mishan delde. En Brigitte werd ver kracht door vijf mannen onder bedreiging van een geweer. Om te overleven ontwikkelde ze haar MPS. Zo zijn er personages als de 'de Dame', een dwang matig type die alles onder con trole probeert te houden. Het 'Meisje van het strand' is een in zichzelf gekeerde puber die an dere mensen op een afstand houdt. De 'Stoere' organiseert en mobiliseert iedereen en de 'Gekke' relativeert alles met een verknipte vrolijkheid. Met z'n allen vormen ze een crisisteam. Als vader weer eens de slaapka mer binnen kwam, ontvluchtte Brigitte de werkelijkheid en nam één van hen haar plaats in. Al die personages hebben een eigen stem, gezicht en ze laten zich allemaal zien voor de ca mera. Verheul kan ook met ze praten en ieder vertelt zijn stuk van deze verschrikkelijke ge schiedenis. Brigitte is er nog dankzij dit crisisteam want als ze alleen is, dus even zonder haar personages, vertelt ze Ver heul dat ze maar één ding wil: dood. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278805 Shadowlands 12 j., dag. 13, 15.45, i 18.45,21.30 ALFA 2 In the name of the father 12 j., dag. 13,15.45,18.45,21.30 ALFA 3 The war room 16 j„ dag. 16, 18, 20 Wildgroei 12 j., dag. 13.30, 22 ALFA 4 Alladin a l., dag. 16.30, 18.45 Farewell to my concubine a.I., dag. 13, 20.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6^33192 The remains of the day a.I., dag. 13.15, 17, 20.15 ALHAMBRA 2 The house of the spirits 16 j., dag. 20.30, do vr madiook 13.15, 16.45 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 The pelican brief 12 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 CINERAMA 2 Groundhog day a I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Shortcuts 12 j., dag. 14, 20 CALYPSO 2 Carlito's Way 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Bad boy bubby 16 j., dag. 14, 19.30 Fearless 12 j., dag. 16.45, 22.15, zo 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Shadowlands 12 j., dag. 13.45, 17, 19.15, 22, zo ook 11 CINECENTER-PIERROT Trois couleurs: Bianc 16dag. 13.45, 19.30, zoook 11 Naked 16 j., dag. 16.15,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO The Blue Kite 16 j., dag. 14.30, 18.45, 21.45, zoook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30, za zo wo ook 14.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL On deadly ground 16 j.dag. 18.45, 21.30, za zo wo ook 13, 15.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 De Flat 16 j., dag. 16, 18.45, 21.30, do za zo ook 13.15 CITY 2 Cool Runnings a.I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Wayne's world 2 a.I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Sister Act 2 a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 Frauds 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 6 Free Willy a.l., dag. 13.15, 16 On deadly ground 16 j., dag. 18.45,21.30 DES MET Plantage Middenlaan 4a The snapper 16 j., 19.15,22.15 Lolita 16 j., 19.30, zo ook 13.30 Trois couleurs: Blanc 16 j., dag 21.15, zo ook 16.30 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Passion Fish 16 j., dot/mzo 17.15 El mariachi 16 j. ma t/m wo 17.15 La ardilla roja 16 j., dag. 20, 22.15, di alleen 20 Sneak preview di 22.15 Little Buddha a.l., za zo 14.45 KRITERION 2 Down by law 16 j., ma 19.30 Oude Tongen 16 j., do t/m zo 17.30 She's gotta have it 16 j., ma t/m wo 17.30 Metisse 16 j., dag. 19.30, 21.45 The House of the Spirits 16 j., za zo 14.45 RI ALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 The puppetmaster 16 j., dag 21, zo The blue kite 16 j., dag. 18 RI ALTO 2 Bad boy bubby 16 j., dag. 19.30,22 Shadowlands 12 j., dag. 17, 19.15, 21.45, za zoook 14.45 THE MOVIES 2 Wildgroei 12 j., dag 17.30, 19.30, 22,; k 15 THE MOVIES 3 Trois couleurs: blanc 16 j 17.15 Little Buddha a.l., dag. 19.15 Fearless 16 j., dag. 21.45 THE MOVIES 4 Orlando a.l., dag. 17.30 The Piano 12 j., dag. 19.30, 22, zo ook 14.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j., dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 2 The pelican brief 12 j dag. 13.15, 16.30,20.30 TUSCHINSKI 3 Philadelphia a. I dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The good son 16 j., dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 The Three Musketeers 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Mrs. Doubtfire a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 La ardilla roja 16 j., dag. 17.45, 22 The snapper dag. 20, zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Robert Altman vlecht in Short Cuts acht verhalen en een gedicht naar elkaar toe Vier jaar geleden stapte Robert Altman in Rome ontgoo cheld op het vliegtuig naar Los Angeles. Hij was op de set van de film Rossini! Rossini! dusdanig te keer gegaan te gen producent Enrico Roseo dat die hem na zes draai dagen de straat op schopte. Altman was uitgeblust: „Ik herinner me dat ik een secretaresse vroeg of ze nog iets voor me te lezen had. Ze gaf een verhalenbundel mee, van Raymond Carver. Toen we landden in L.A. wist ik ze ker dat ik een film zou baseren op deze verhalen." film interview Short Cuts. Te zien: Cinema Babyion 1Den Haag In 1990 zat Altmans carrière nog in een diep dal. Zijn idee om een film te baseren op acht door Carver geschreven korte verhalen plus een gedicht, ging het voorstellingsvermogen van de financiers te boven. Het bleek makkelijker om geld bij een te garen voor het verfilmen van The Player, een satire over Hollywood met een briljante in trige. Altman voegde er zijn per soonlijke rancune en scherpte aan toe. Toen bovendien half Hollywood bereid bleek onbe zoldigd medewerking te verle nen aan deze frontale aanval op het onbenul van de studio managers, kon Altman zich op maken voor een glorieuze come back. Hollywoodhoeren Robert Altman: „Na de bekro ning van The Player in Cannes, was ook het Amerikaanse suc ces niet meer tegen te houden. En juist het soort mensen dat je dacht voor gek te hebben gezet, komt je dan uitbundig felicite ren. Die Hollywoodbaasjes, je kunt ze niet eens beledigen want in hun hersens zitten al leen cijfers. Het maakt hen niet uit of ze investeren in films of in hoelahoep-hoepels, zo lang men maar winst maakt. Het zijn hoeren. En dat mogen ze zijn van mij, want het gaat me nu ineens heel erg goed. Ze hebben waarschijnlijk gemaakt dat de rest van mijn leven aangenaam kan verlopen. Dezelfde mensen die me eerst geen geld wilden geven voor Short Cuts, kwamen me met geld achterna gerend toen The Player zo succesvol uitpakte." Altman schreef het ingenieu ze script voor Short Cuts samen met zijn oude makker Frank Barhydt. Acht verhalen en een gedicht worden naar elkaar toe- gevlochten. Aan het begin van de film worden door een vlieg tuig alle personages besproeid met een insecticide dat sinaas appelvliegjes moet bestrijden. Robert Altman op de set van Short Cuts, met Tess Gallagher, de wedu we van auteur Raymond Carver. In de finale worden nogmaals alle personages onder één noe mer gebracht, dit keer door een aardschok. De film zet klein- menselijk leed, geknoei en op portunisme in een context van grotere dreiging met gemeen schappelijk onheil. Altman: „Ik heb wel mijn hart vastgehouden toen ik mijn script destijds opstuurde naar Carvers weduwe, Tess Gallagher die zelf een fameus dichteres is. Ik was bang dat ze het script te ver verwijderd vond van d( halen. Haar reactie was: 'God zijdank heb je er iets heel ders van gemaakt!' Die ri hartigheid, daar was ik zeer guldmee." „Het is ondanks alle ingrepen primair Raymond Carvers ma teriaal gebleven. Short Cuts is niet alleen van unieke resultaat king met iemand die al was ge storven. Ik heb Carver nooit ontmoet, want ik las zijn verha len pas in 1990, twee jaar na zijn dood. Ik meen dat Carver een goede kijk had op deze per sonages. Ze zijn verliezers, alco holisten, mislukkelingen. Men sen die tussen de wielen van onze samenleving terecht zijn gekomen. Ik kijk naar hen met een zekere ironie. Ik gebruik ironie als vangnet. Zelfs met dat verkeersongeluk in Short Cuts kan ik dat niet laten. Het is ei genlijk een teken van zwakte. Raymond Carver had dat niet nodig. Dus ik geloof dat hij een beter kunstenaar is dan ik ben." In Short Cuts zien we een aantal acteurs terug die eerder in The Player sterk waren opge vallen: Tim Robbins, Lvle Lovett, Andie McDowell, Lily Tomlin, Jack Lemmon. Toch is het niet zo dat Altman hun suc ces even heeft willen herhalen: „De meeste rollen voor Short Cuts waren al gecast voor ik zelfs nog maar had gehoord van The Player. Ook Tim Robbins. Veel van de acteurs in The Player kwamen dus juist uit Short Cuts maar ik heb Short Cuts pas later kunnen maken. Dit zijn acteurs die ik momen teel hoog heb zitten. Ik ben bij zonder geïmponeerd door deze generatie jonge acteurs. Je kunt tenminste iets aan hen overla- „Ik had niet alle acteurs tege lijkertijd bij de hand. Het moest dus allemaal strak worden ge pland, zo los als het er allemaal mag uitzien. Wat evenwel helpt bij dit type film, waarin meerde re verhalen door elkaar verteld worden, is het bieden van een framework en ruimte. Ik laat het de acteurs zelf oplossen. Nooit heb ik gezegd: 'Je moet dit per sonage wat harder spelen of wat meer onnozel'. Zij hebben al die keuzes gemaakt voor hun eigen rekening. Ik breng ze bij elkaar en wat zij ervan maken, dat ac cepteer ik." Modewereld Momenteel maakt Robert Alt man in Parijs opnamen voor Prèt-d-Porter, een film die zich geheel zal afspelen in de mode wereld. Forest Whitaker speelt een flamboyante Afrikaanse ontwerper wiens show centraal in het verhaal komt te staan. Andere rollen in Prèt-d-Porter worden gespeeld door Tim Rob bins, Julia Roberts, Lyle Lovett, Jean Rochefort, Lauren Bacall, Sophia Loren en Marcello Mast- Altman: „Een project waar mee ik al acht jaar rondloop. Je mag verwachten dat de Parijse modewereld wordt bestudeerd zoals in The Player naar Holly wood werd gekeken, maar het type film wordt heel anders. Meer komedie. Eerder een gen- re-film. Eigenlijk vormt 'naakt heid' het thema. Het gaat over de dingen die door kleren ver huld moeten worden." Tot de andere projecten die Altman in het vooruitzicht stelt behoort More Short Cuts, waar voor hij opnieuw verhalen van Raymond Carver zal bewerken. Een tweede filmplan heeft Blon- die als werktitel en zal gesitu eerd zijn in Altmans geboorte stad Kansas City, anno 1946: „Het gaat over jazz, gangsters, politici en corruptie." En tenslotte ligt een film in het verschiet die Amerika's meest sprankelende cineast wellicht terugbrengt naar Ne derland. Want hoewel hij een bloedhekel beweert te hebben aan 'biopics', heeft Robert Alt man zich laten contracteren om het leven te verfilmen van - na Vincent van Gogh - opnieuw ie mand met de Nederlandse na tionaliteit die faam vergaarde via Frankrijk. Het betreft de uit Leeuwarden afkomstige Marga- retha Zelle, beter bekend als Mata Hari. Magistrale Anthony Hopkins als pijprokende literatuurprofessor henk maurits Shadowlands. Te zien: Studio, Leiden; Ba byion 2, Den Haag. Richard Attenborough is de man van de grote films. Breed opgezette produkties als Een brug te ver, Ghandi, A Chorus Line, Cry Freedom en Chaplin Daarom is zijn keuze voor een in wezen 'klein' en gevoelig on derwerp als de liefde tussen twee mensen van wie er een voortijdig overlijdt, niet direct voor de hand liggend. Maar At tenborough bewijst in Shadow lands ook met zo'n onderwerp goed uit de voeten te kunnen. Hij maakte er een intiem drama van dat je naar de keel grijpt. En dat is mede de verdienste van de magistrale Anthony Hopkins en zijn tegenspeelster Debra Winger, die in Shadowlands een sterke come-back maakt. Anthony Hopkins is sinds zijn spraakmakende rol als Hanni bal Lecter in Silence of the Lambs, een grote naam gewor den in de filmwereld. Een ty pisch Britse acteur in de traditie van David Niven, Dirk Bogarde en John Gielgud. Een man die even gemakkelijk een angstaan jagende psychopaat kan spelen Silence of the Lambs) als een serviele butler Remains of the Day) of een sympathieke litera tuurprofessor zoals in Shadow lands. Met zijn magnetiserende uitstraling en zijn lichtblauwe, sprekende ogen dwingt hij je gewoon om naar hem te kijken en met hem mee te leven in het verhaal. Met het verhaal is direct het tweede sterke punt van deze film genoemd. Het scenario van William Nicholson is gebaseerd op het leven van twee mensen die echt hebben bestaan, name lijk de Britse schrijver C.S. Lewis en de zeventien jaar jongere Amerikaanse dichteres Joy Gresham. Nicholson beschreef hun liefdesgeschiedenis uit het begin van de jaren vijftig aller eerst in een tv-film voor de BBC om er vervolgens een toneelstuk van de maken dat zowel in het Londense West End als op Broadway en op andere podia in de wereld grote successen oogstte. Geen wonder want lief de en in dit geval de dood van een geliefde zijn universele the ma's die iedereen aanspreken. Centraal in de film staat Jack Lewis (Hopkins) die in Oxford een degelijk bestaan heeft opge bouwd als schrijver en hoogle- woont samen met zijn bijna even oude broer in een oud landhuis en hun leven bestaat grotendeels uit lezen, pijproken en praten. Voor vrouwen lijkt in hun mannenwereld geen plaats te zijn. Het intellectuele discours met vrienden in de pub is belangrijker dan zoiets triviaals als de liefde. Totdat zich op een dag een bewonde raarster uit Amerika meldt om kennis te maken met de schrij ver. Door haar directe en ont wapenende manier van optre den weet Joy (Debra Winger) stilaan het hart te winnen van de oudere kamergeleerde, al duurt het nog een tijd voor hij dat zelf in de gaten heeft en er ook aan toegeeft. Er ontspint zich een onder huidse liefdesgeschiedenis, die pas aan de oppervlakte komt op het moment dat bij Joy een ver gevorderde vorm van botkanker wordt gesignaleerd. Jack veran dert dan onder invloed van de omstandigheden Joy heeft nog maar korte tijd te leven van een zelfverzekerde, verbaal begaafde schrijver in een weife lende, in zichzelf gekeerde, ge voelige man. Hij ontfermt zich niet alleen liefdevol over Joy, maar ook over haar zoontje Douglas, met wie hij, in een ontroerende scène aan het ein de van de film, de dood van Joy onder ogen leert zien. Het verhaal speelt zich af te gen de achtergrond van het ou de Oxford en de landelijke om geving van Heresfordshire waar de gelieven hun 'honeymoon' doorbrengen. Tussen de bedrij ven door schildert Atenborough een sfeervol cinematografisch portret van Oxford met zijn ma jestueuze monumenten en ba rokke interieurs. Plekken waarin mannen als Jack als een soort schatbewaarders de vaak eeu wenoude tradities koesteren en in stand houden. Totdat een non-conformisti sche Amerikaanse schrijfster deze gefossileerde mannenwe reld binnendringt en met haar ongeremde charmes voor op schudding zorgt. In een wereld waarin de taal en het intellect regeren, weet zij het raam open te zetten voor het gevoel. Zij leert Jack alsnog de liefde ken nen en als uitvloeisel daarvan ook het lijden. Robert Altman speelt geraffineerd spel met toeschouwer Den Haag. Na zijn succesvolle film The Player waarin de filmwereld in Hollywood op een prachtig iro nische manier te kijk werd ge zet, neemt de Amerika'anse re gisseur Robert Altman in Short Cuts een kijkje in het alledaagse leven van gewone mensen in een doorsnee Amerikaanse bui tenwijk. Een leven waarin ach ter de gordijnen veel tragiek verborgen ligt, die door Altman met veel humor naar buiten ge bracht wordt. Het resultaat is een geraffineerde zedenschets, die op feilloze wijze de mense lijke zwakheden blootlegt. Voor Short Cuts baseerde Alt man zich op het gelijknamige boek van Raymond Carver waarin in negen korte verhalen het leven verteld wordt van een twintigtal uiteenlopende types. Gesneden koek voor Altman die zelden een linair verhaal ver filmt en liever, net zoals in Nas hville, bij stukken en beetjes een sfeerbeeld schetst van een bepaald brokje samenleving. Ook in Short Cuts worden een aantal verschillende verhalen Serveerster (Lily Tomlin) met haar alcoholische vriend (Tom Waits) in Short Cuts. door elkaar heen verteld. Voort durend wordt heen en weer ge sprongen van het ene naar het andere personage, maar Altman doet dat zo knap dat je na een half uur toch de levens van zo'n twintig verschillende mensen uit elkaar kunt houden. Dat komt natuurlijk ook om dat hij en ook dat is typerend voor Altman wederom een voortreffelijke cast aan acteurs en actrices bij elkaar wist te brengen, die stuk voor stuk een herkenbaar personage weten neer te zetten. Van de politie man die vreemd gaat (Tim Rob bins), tot de naïeve serveerster (Lily Tomlin) en haar alcoholi sche vriend (Tom Waits). Of wat te zeggen van Jennifer Jason l^igh die tijdens het strijken of het verwisselen van een luier wat bijverdient met telefoon- seks, terwijl haar man (Chris Penn) zijn geld verdient met het schoonmaken van zwembaden. Het is ondoenlijk om het ver haal na te vertellen omdat dat hetzelfde zou zijn als het be schrijven van de stukjes van een puzzel. Altman crëeert een complex en ingenieus netwerk van intermenselijke verhoudin gen. Het beeld van een samen leving waarin mensen elkaar beliegen en bedriegen, waarin mannen structureel ontrouw zijn, aan de drank of alleen maar bezig met hun eigen ple ziertjes. Zoals bijvoorbeeld het verhaal van drie sportvissers die in de rivier een lijk zien drijven, maar hun weekepd niet willen laten verpesten en daarom hun kop in het zand steken en niets doen. Het is een aaneenschakeling van tragi-komische voorvallen. Zoals bijvoorbeeld het geval van Casey die wordt aangereden door een auto, ogenschijnlijk niets mankeert, maar later in coma in het ziekenhuis ligt. Tot overmaat van ramp duikt in het ziekenhuis na dertig jaar opeens de grootvader van Casey op (een schitterend optreden van Jack Lemmon), die op precies het verkeerde moment zijn zoon komt vertellen dat hij des tijds vreemd is gegaan met de zuster van zijn vrouw en daar- het huis erla- Maar hoe bizar de verhalen soms ook zijn, we hebben toch te maken met geloofwaardige mensen en herkenbare situa ties. Altman laat mensen zien zoals ze zijn en dat levert een totaal ander beeld op dan we gewend zijn uit de doorsnee Hollywood-film. Ook de struc tuur van de film wijkt volledig af van wat er doorgaans uit de droomfabriek komt. Op geraffi neerde wijze speelt Altman een spel met de toeschouwer, die meer weef dan de mensen in de film, maar hulpeloos moet toe zien hoe de zaken zich ontwik kelen. En soms wordt je daarbij aardig voor het blok gezet. Het einde van de film is te mooi om te verklappen, maar ook hier toont Altman zich een volleerd meester, die alle touw tjes in handen heeft en die aan alle ogenschijnlijk oppervlakki ge gebeurtenissen een diepere betekenis weet mee te geven. Je maar als je eenmaal de smaak te pakken krijgt laat de film je i twee en een half uur lang niet Debra Winger en Anthony Hopkins als ongewoon liefdespaar in Shadowlands.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11