'Ik ben verslaafd aan verslaafden' um Rtv show Geluk besef je pas achteraf P v Verzoening Jennifer Brown: een zangeres uit roeping MAANDAG 25 APRIL 1994 Het gecompliceerde leven van Roseanne LONDEN THE INDEPENDENT De nieuwe autobio grafie van Roseanne Arnold, Roseanne: My Liues (Roseanne, Mijn Le vens), is bepaald geen lichte kost. Al vroeg in haar leven sloeg het noodlot toe. Na jaren vari ontkenning herinnerde Ro seanne zich tijdens psychothe rapie dat haar vader een joodse bijbelverkoper uit Salt Ixike City haar seksueel had misbruikt. Evenals haar zus en een van haar eigen dochters, trouwens. Haar moeder spande met hem samen en bracht daar mee Roseanne de nodige emo tionele en psychologische scha de. Op zestienjarige leeftijd pro beerde Roseanne zelfmoord te plegen door voor een auto te springen. De volgende negen maanden bracht ze door in een psychiatrische inrichting. Na haar vrijlating raakte ze zwan ger, liep weg van huis. belandde in de bijstand en werd uiteinde lijk gedwongen haar dochter voor adoptie af te staan. Toen ze achttien was, ont vluchtte ze haar omgeving door op een bus naar Colorado te stappen. Daar ontmoette ze Bill Pentland, een aan de drank ver slaafde portier van een smerig motel. Twee dagen later trok ze bij hem in. Op haar 25ste was ze een dwangmatige eetster en woonde ze met Bill en drie kin deren van onder de vier in een schamele stacaravan. Depressies Om brood op de plank te krij gen. nam ze allerlei baantjes aan. Ze werkte als bordenwas ser, kledingverkoopster, ser veerster. Deels als gevolg van haar 'meervoudige persoonlijk heidssyndroom' verkocht ze haar lichaam zelfs op de par keerplaats. Sinds die moeilijke tijden heeft Roseanne gekampt met depressies, zelfmoordneigingen, eetproblemen en drugversla ving. Ze beschrijft zichzelf als een voormalige marihuana-ver- slaafde die momenteel afhanke lijk is van Prozac en andere an- ti-depressiva.. Eerder dit jaar verbleef ze na een zenuwinzin king korte tijd in een psychiatri sche kliniek. Een van haar kin deren is opgenomen in een ont wenningskliniek voor alcoholis ten, een ander is onder behan deling voor emotionele proble men. Om aan haar gekwelde verle den te ontsnappen, onderging Roseanne ingrijpende plasti sche chirurgie; onder meer een neuscorrectie, face lift, liposuc- tie, borstverkleining en buik operatie. Zoals ze zelf zegt: „Ik moest mijn zelfhaat laten weg snijden om weer lekker in mijn vel te kunnen zitten." Zelfs haar huwelijk in 1990 met de komiek Tom Arnold (ooit acteur in Roseanne en in middels producent van deze succesvolle komedie) gaat niet van een leien dakje. Hij wordt door zijn eigen demonen be laagd, waaronder een verslaving aan cocaïne en seksueel mis bruik in zijn jeugd. „Iedere man van wie ik ooit heb gehouden is een junkie geweestschrijft Ro seanne. „Ik ben verslaafd aan verslaafden en heb zo langza merhand een zwarte band in AA." En in haar werk kan de 41-ja rige Roseanne het ook al niet vinden. Haar TV-programma, zo laat ze ons in haar boek we ten, ervaart ze bepaald niet als een pretje. Vanaf het prille be gin in oktober 1988 heeft Rose anne in de clinch gelegen met Filosofisch TV-portret van Marten Toonder HILVERSUM TON DE JONG -w- rimmig beuken de I golven op de Ierse kust, alsof het zilte water een langlopende rekening met het land te vereffenen heeft. Marten Toonder staat er bij en kijkt ernaar. Hij koestert het natuurgeweld in al zijn vor men. Dit is dus het gedroomde land dat hij jarenlang tekende in zijn strips met Ollie B. Bom mel en Tom Poes, zonder het gezien te hebben. Maar het ge droomde land bleek daadwer kelijk te bestaan, in al zijn over weldigende schoonheid. En er zat nog maar één ding op: zelf in Ierland gaan wonen. Ierland veranderde Toonders leven rigoureus, zo blijkt uit het televisieportret Een Heer Vertelt. Regisseur Robin Lutz en produ cer Gerrit Visscher registreerden de tekenaar/auteur in zijn luxe buitenhuis aan de kust en lieten hem aan het woord over zijn drijfveren, zijn geluk en zijn ver driet. Lutz: „Toonder laten pra ten over wat hem echt bezig hield, dat was nog niet echt ge daan. Hij was wel vaker geïnter viewd, maar dat ging dan vooral over de geruite jas van Bommel, of de vraag waarom Bommel maar vier vingers heeft." Filosofisch Toonder laat zich in het portret Een Heer Vertelt van zijn filoso fische kant zien. Carl Jung heeft hem meer kunnen inspireren dan het christendom, zegt hij. Het christendom gaat uit van het woord en de aanname dat alles wat in de Bijbel geschreven staat, waar is, volgens Toonder. „Daar kun je het heel moeilijk mee hebben. Meer ziet hij in de Keltische mythen, die in Ierland nog diep geworteld zijn. Ter vergelijking wijst hij op het verschil tussen het christelijk kruis ('een mar telwerktuig') en het Keltische kruis, dat balans, streven en af dalen verbeeldt. Ook op het graf van zijn vrouw Afine ('Finie') staat zo'n kruis. Haar overlijden stortte de tekenaar in een hevi ge emotionele crisis. Sinds jaar en dag was ze zijn anima, zijn vrouwelijke aangezicht, waar aan hij de goedkeuring (en dus waardering) voor zijn werk kon afmeten. Hoe zwaar hij het met dat af scheid ook heeft gehad, het leerde hem wel dat er uiteinde lijk toch maar één weg rest: recht vooruit. „De dood is een onderdeel van het leven, en het leven bestaat uit beweging. Marten Toonder in de TV-documentaire 'Een Heer vertelt': „Als je huilt bij de dood van een ander, huil je in feite om jezelf." foto cpd Niet-bewegen is dus de échte dood. Zo lang je beweegt, leef je." Daar komt bij, vindt hij, dat mensen de dood vooral vrezen omdat ze hem niet kennen. Na de dood van zijn vrouw en zijn broer, vrij kort na elkaar, heeft hij die emotie leren hanteren. Voor je het weet verga je zelf in een vloed van lusteloosheid: „Als je huilt bij de dood van een ander, huil je in feite om jezelf, om het verdriet dat je daar zelf van hebt. Op een gegeven mo ment zeg je dan: Dat zelfmede lijden is onzin. Want denken is dor - het léven ontbreekt. Gelqk is een heel zeldzaam iets, dat besef je eigenlijk pas achteraf." Autobiografie Het is ook om die reden dat Toonder moeite heeft met het voltooien van zijn autobiografie, die nu al twee delen beslaat. Hij werkt aan deel drie en over weegt aan de levenswijsheid die hij in Ierland heeft opgedaan, een vierde deel te wijden. „Maar ik ben nu al twee jaar aan het terugkijken", zei hij na afloop van de voorvertoning van Een Heer Vertelt, waarvoor hij speciaal uit Ierland was overgevlogen. „Terugkijken sluit nieuw leven uit: je leeft in je herinneringen. Dat is een we reld die afgelopen is, die geen mogelijkheden meer biedt. En ik zou zo graag vooruit kijken." Niettemin laat men zijn verle den (nog) niet met rust. Vrijdag (29 april) overhandigt Toonder het eerste exemplaar van het boek Metro aan W. F. Hermans. Metro was de naam van het (aanvankelijk illegale) tijdschrift waaraan Toonder in de Tweede Wereldoorlog meewerkte. De heruitgave van zijn werk in die tijd in boekvorm gaat gepaard met een tentoonstelling in het Amsterdams Verzetsmuseum. (Nederland 3, morgenavond om 20.52 uur.) 'V Roseanne: „Ik ba lanceer elke dag op het scherp van een bloedig scheermes." foto schrijvers, producenten en om roepbazen. Tegen de verdruk king in moest ze bevechten dat haar rol sterk, realistisch, femi nistisch en grappig bleef. De toon van haar autobiogra fie is overwegend somber. „Elke dag is een strijd om de goede dingen niet uit het oog te verlie zen, om vol te houden, om voor het leven te kiezen. Ik ben een over-actieve zwaargewicht met een aantal dwangmatige func tiestoornissen en een probleem met zelfverminking. Nee, geld maakt het niet beter. Succes evenmin. Ik balanceer elke dag op het scherp van een bloedig scheermes." Ander beeld Roseanne: My liues biedt sensa tioneel leesvoer. Maar haar fans zullen er ongetwijfeld geschokt door zijn. Was er immers van haar niet een heel ander beeld geschapen in haar eerste auto biografie, My Life As A Woman, die ze vijf jaar geleden onder haar meisjesnaam Roseanne Barr uitbracht? De inhoud daar van was hartverwarmend. Beknopt weergegeven be schreef Roseanne in My Life As A Woman haar tot dan toe ge leide leven als volgt: het leven in haar ouderlijk huis in Utah ken de de gebruikelijk ups en downs, maar de Barrs vormden een hecht gezinnetje. Als de enige joden in de verre omtrek waren ze min of meer op zich zelf aangewezen. Buiten het ou derlijk huis voelde Roseanne zich soms als een buitenaards wezen. En haar talent openbaarde zich al vroeg, zo valt in het eer ste boek over haar leven te le zen. Vanaf haar derde levens jaar trad ze al voor de verzamel de familie op; elke vrijdagavond als bij grootmoeder de sabbat werd gevierd. Ze speelde in to- LOS ANGELES AP De Amerikaanse televisies ter Roseanne Arnold wil bij nader inzien toch niet scheiden van haar man Tom. Volgens mevrouw Ar nold was het aanvankelijke besluit om te scheiden haar ingegeven door leugens en roddels. Ze verzoende zich don derdag met haar echtge noot en vroeg medewerk ster Kim Silva om verge ving. In het geruchtencir cuit deed de roddel de ron de als zouden die twee iets met elkaar hebben. De beschuldigingen ak zou Tom Arnold haar mis handeld hebben een an dere reden waarom ze be gin vorigee week echtschei ding aanvroeg weerlegde ze niet helemaal. Ze zei wel dat zij daarvoor mede-ver antwoordelijk was. „Tom heeft de kinderen nooit aangéraakt en vaak leidden onze ruzies tot fysieke ac ties, waarvan we echter bei den geleerd hebben die on der controle te brengen", aldus Roseanne, die eraan toevoegde nu al haar ener gie te zullen steken in het redden van haar huwelijk. neelstukken van het buurthuis en schreef, regisseerde en pro duceerde schoolprodukties, waarin ze vaak de hoofdrol voor haar rekening nam. Het serveerwerk was weinig boeiend, maar haar klanten zei den dat ze zó grappig was dat ze wel het toneel op kon. Ze volgde hun advies op en stortte zich in het plaatselijke comedy-circuit. In 1983 stond ze bekend als de Queen of Denver Comedy. In 1985 moedigden vrienden haar aan om naar Los Angeles te ver huizen en auditie te doen bij een comedy-show. Ze werd on middellijk aangenomen. Korte tijd later werd ze door een ta lentenjager ontdekt en in 1988 had ze haar eigen programma. Ook in My Life As A Woman heeft ze de tegenslagen in haar leven beschreven. Toen ze zes tien was werd ze door een auto aangereden, waarna ze negen maanden moest revalideren. En haar huwelijk met Bill verliep inderdaad niet altijd even glad jes, maar haar leven was een succesverhaal. In dit boek werd met geen woord gerept over psychotherapie, bovengekomen herinneringen aan seksueel misbruik, een tienerzwanger schap of prostitutie. Hoe vallen de twee autobiogra fieën met elkaar te rijmen? „De oude Roseanne is dood", ver klaarde Roseanne onlangs on omwonden. En de herboren Ro seanne belichaamt een belang rijk aspect van de Amerikaanse droom. Ze is de vrouw die het ondanks het leed en de ontbe ringen toch heeft gemaakt. Bovendien is het in de Ameri kaanse showbizz-wereld hele maal in om openbare bekente nissen af te leggen over ver drongen herinneringen, ge welddadige ouders, kindermis handeling en drugproblemen. Beroemdheden lijken te willen bewijzen dat ze ondanks hun roem en rijkdom minstens zo veel te lijden hebben als hun fans. In die zin zijn de dramati sche en traumatische onthullin gen in Roseanne's nieuwste autobiografie ronduit banaal te noemen. Roseanne's ouders ontkennen de aantijgingen van hun dochter overigens in alle toonaarden. Het is aan de lezers van 'Roseanne: My Lives om uit te maken of ze de waarheid ver telt of dat ze ten prooi is geval len aan de nieuwste modegril van Hollywood: het onjuiste herinneringen syndroom. VERTALING: MARGREET HESLINGA AMSTERDAM GPD Als kind zong ze veel in de bad kamer. En Jennifer Brown wist één ding zeker: ze wilde zange res worden. Nu is dat op zich niet zo bij zonder. Maar dat een zangeres al op haar eentwintigste al wereldwijd als zangeres wordt gelanceerd, kunnen maar weinigen Jennifer Brown nazeggen. Wie is voorbereid op de confrontatie met een koele Zweedse, komt bedrogen uit. Dat heeft een reden. Haar vader komt uit Trini dad. „Hij was chef-kok op een schip dat op Europa voer. Hij meerde aan in Oslo. Daar was toevallig mijn moeder op vakantie. Sa men met haar zus was ze volop bezig de bloemetjes buiten te zetten. „Just having fun, you know?" Haar vader heeft inmiddels een florerend taxi- en limousinebedrijf in New York. En het is voor hem goed te weten dat zijn 21- jarige dochter precies weet wat ze wil: Gi ving you the best. Dat is ook de titel van de CD die net wereldwijd is uitgekomen. Met als uitspringer: My everything. Op de geluidsdrager staan twaalf nieuwe nummers van niet geringe tekstschrijvers en componisten. Wat ze met elkaar gemeen hebben en wat ook de eenheid oplevert, zijn de arrangementen. Die zijn onveran derlijk in de stijl van... van wat eigenlijk? Eigen stijl „Ik noem het zelf een mengeling van Britse en Amerikaanse soulmuziek en Rythm and Blues. Maar eigenlijk is het mijn eigen stijl. Dat maakte het ook zo moeilijk óm aan ma kers van liedjes die we op het oog hadden duidelijk te maken wat ik zocht. Uiteinde lijk ben ik naar muziekbibliotheken gegaan. Uren heb ik daar geluisterd naar muziek waarvan ik dacht dat het een beetje in mijn richting kwam. „De samenstelling van het album heeft nog de meeste tijd gekost. Tweeënhalf jaar hebben we erover gedaan. En ik zeg met nadruk we. Het is een bekend verhaal, maar alleen de ster staat staat voor het voetlicht, maar die kan daar niet staan als er niet een aantal goede mensen in de'omgeving zijn. Bovendien heb ik een aantal nare ervarin gen in het verleden gehad met bandjes waarin ik zat, niet zo zeer met de mensen in de groep als wel met mensen eromheen. Ik heb me voorgenomen van die fouten te le ren. Nooit, nooit wil ik wat betreft fouten in herhalingen vervallen." Ze groeide thuis op met muziek. Niet dat pa en ma zelf musiceerden, ze draaiden wel onophoudelijk platen. „Hij draaide einde loos Marvin Gaye, Jennifer Holliday en ca lypso. Veel soul dus daarbij. Ik denk dat ik qua aard daar het meest toetrek, anders had ik wel voor een uitbundiger genre ge kozen. Vóór alles wilde ik de Bühne op. Al op de lagere school was ik degene die altijd mijn vinger opstak als het om toneel of mu sical ging. En toen ik van de lagere school afkwam, wilde ik best verder leren, als er maar muziek bij zou kunnen. Laat er nu Jennifer Brown: „Nooit wil ik wat betreft fouten in herhalingen vervallen." foto cpd een nieuwe middelbare opleiding zijn ge opend: een soort muzieklyceum. Ik hoorde bij de eerste lichting. Dat betekende: expe rimenteren. Achteraf gezien was het meer pionieren dan serieus muziekmaken, maar goed, ik heb er toch het een en ander van opgestoken. En wat ook belangrijk is: ik heb veel mensen leren kennen." Kelnerin Nadat ze haar middelbare schoolopleiding, waarin zo veel muziek in zat, had voltooid ging ze naar de hotelvakschool. „Ik had na melijk het volgende bedacht: als receptio niste en als serveerster kan je op zodanige uren werken dat er tijd over blijft voor mu ziek. Zo is het precies gegaan. Ik ben kelne rin geweest in grote hotels in Gotenburg en Stockholm. Toen had ik die periode met de bandjes al afgesloten. Godzijdank. Na mijn werk in de hotels kon ik receptioniste wor den bij een platenmaatschappij. Dat ik ont zettend graag wilde zingen, bleef daar niet lang geheim. Gelukkig kreeg ik al gauw de kans om in achtergrondkoortjes mee te doen. Maar ja... ik wilde liever solo. Ik heb dat ook kenbaar gemaakt. En kreeg heel veel tijd om me voor te bereiden. Die heb ik graag aanvaard. Ik bedoel: ik weet nu wat er mis kan gegaan. Ik wilde dat me niets kon worden verweten.. Giving you the best. Voor mij persoonlijk heeft dat een extra, heel speciale betekenis." GESPROKER Ferry de G| r chef sport c NOS-Radio in f „Ik ben zeer gel ^ei op waardering, 'e€ vind kritiek niet prettig oi horen en zeker niet als kxitu J;2 maken heeft met smaalt c'ri vindt iets leuk of niet. En slecht kan ik tegen menset mijn verslaggevers, mijn "r) seurs of mijzelf in de scho t[0 schuiven: jullie zijn voor I J]a voor PSV of voor Feyenooq hebben natuurlijk gelijk, wie heeft er niet zijn eigen keur. Maar Langs de Lijn w jjf zo eerlijk mogelijk gemaakt" proberen absoluut objecti ®n zijn en ik wil dan ook nie Lil een benzinepomp voor 'kaïf jood' te worden uitgem zoals me is gebeurd." ~c Jei KI ïlfC Jan de Baar, secretaris vait Hi dio Vitaal in Vrij Nederland A( „Ik heb geen enkel bezwaa Te gen een quiz of spelletjes) Ni gramma, maar er doen voq rif melijke jonge mensen aan 8 C< De doodenkele keer dat Ai een oudere kandidaat t rif wordt die in de eerste rond) st reet van tafel geveegd. Niet) ti< dat de oudere deelnemef NI goede antwoorden niet maar doordat hij niet ove reactiesnelheid van de jong genkandidaat beschikt. Wij len het evenwicht tussen en oud in de ether herstelle denk wel dat het lukt. Een als Gerrit den Braber zou echt niet het vuur voor on de sloffen lopen als hij von< wij een 'fantoom' najagen." Linda de Mol in Humo: „Mijn man is van de gene van redelijk geëmancipeen zelf ook. Mijn man is van dl, neratie die zegt: ik heb vooi- de boodschappen gedaan, zegt nog niet: ik heb voor NO" de boodschappen gedaan doet het, omdat ik het i vraag. Maar hij ziet het I houden niet als onze gezai Jn"\y lijke verantwoordelijkheid, wacht ik ook niet van hem. vader zat op de bank naar dl0™1 te kijken, terwijl mijn mo de afwas deed. Dus ik vind de l een enorme sprong voorwa land Ik denk dat mijn dochter p< man tegenkomt die zegt: krijgen een kind en wij gaa lebei minder werken." Herman van Veen in Hurmfe „Zonder humor zou de nóg vervelender zijn. Ik hel eens geschreven dat de m heid over het algemeen doi ii vulgair is. Tegelijkertijd gelo onvoorwaardelijk in het fei de schepping, het leven, juichend fenomeen is. prachtig geschenk. Dat wij zo sceptisch tegenover st geeft alleen maar aan op w trede wij in de evolutie staai Haye van der Heyden VARA's TV Magazine: „Mijn droom was dat ik schrijfwerk na verloop vai zou kunnen overdragen aar deren en dat ik zelf dan o titelrol zou staan onder: ted by...' Dat is mislukt, la het maar eerlijk zeggen het komende seizoen schi alle scripts van 'In de Vli sche Pot' zelf maar weer. 1 scripts van anderen gebeu de gekste dingen en dat best als er maar enige logii zit. Maar die was vaak vi zoeken. Ik was langer bezig het bewerken van andern scripts dan v^nneer ik ze had geschreven. Het probl is dat mensen die goed kur schrijven, allemaal al lang eigen series hebben. Dan bi dus aangewezen op de zwa i ren zonder werk." het l Actrice Ryan van den Akkf Studio: „Op een vrije dag raak ik t< in paniek. Laat mij maar rurt werken, zeven voorstellii per week. Op m'n vrije dag ik doodmoe, gewoon een rant Opeens realiseer ik me dar :die er 's avonds niemand op [anil wacht, dus heb ik voldol tijd mij dingen af te vragen :,jn wie zijn mijn vrienden, he et d mijn ouders al gebeld, hoe noC kan ik het moederschap uitstellen, moet ik nog b( schappen doen, wat heb ikjght afgelopen jaren al lemaal verloren? Verschrikkelijk. Ik wil werken, dan be sta ik. Als ik niks doe, ben ik ook niks." rlM! il WIS )0Uf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12