Natuurverf op de muur, maar wel lekker wonen "Tl Ooit van Freud ZATERDAG 23 APRIL 1994 ERNA STRAATSMA cobel is een complex van 19 wo- a ningen tegenover de Rembrandt- J^a^É scholengemeenschap, die 'Tuinderijpad' als adres hebben meegekre gen en voor ruim twee ton zijn verkocht. Drie blokken eengezinswoningen, die opvallen door een glazen pui aan de zuidkant. Op mooie zondagmiddagen trekken ze veel be langstelling van 'eco-toeristen'. Die meestal teleurgesteld zijn als ze op het oog toch vrij gewone rijtjeshuizen aantreffen. Zonder gras of zonnecollectoren op het dak, laat staan geiten. Architect Renz Pijnenborgh legt uit dat 'milieuvriendelijk bouwen' in. principe niet bestaat. Ruimtelijke ordening gaat immers altijd ten koste van het natuurlijke milieu. Maar je kunt bij bouwactiviteiten wel zo zui nig mogelijk omgaan met natuurlijke grond stoffen, om de aarde te sparen. „Niet alles maar opmaken wat er is, maar streven naar een duurzame samenleving", zegt Pijnen borgh, die woont en werkt in een zelf ont worpen buurt in 's Hertogenbosch. Stans van der Veen, bewoonster van Tuin derijpad nummer 19, heeft haar vorige maand opgeleverde huis zo veel mogelijk in gericht volgens de bio-ecologische filosofie. Op de muren zit witte natuurverf, op basis van lijnolie. De vloer is bedekt met terracotta gekleurd marmoleum. Daarop staan twee le ren stoelen, een houten plantetafeltje met va ren en een massief houten eettafel. Als Stans van der Veen uitlegt dat ze niet zo van 'frut sels' houdt, klinkt haar stem hol in de groten deels lege kamer. „Er komt nog wel een bank hoor, want dat is wel gezellig, met z'n twee tjes. M^ar verder blijft het zo." In de keuken Staat een CFK-vrije koelkast. Het houten aan recht is zelfgebouwd, om het gebruik van kunststoffen te vermijden. Alleen bij het verven is een enkele keer 'ge spijbeld'. „De natuurverf was op een gegeven moment uitverkocht", vertelt ze enigszins beschaamd. „Afijn, toen hebben we uit lui heid ergens anders synthetische verf gekocht, die we eigenlijk niet zouden gebruiken." Maar er waren verzachtende omstandighe den: „In Leiden kun je*voor natuurverf alleen terecht bij een winkel in de Morsstraat. Alle bewoners uit dit wijkje zijn daar natuurlijk op hetzelfde moment naartoe gegaan, dus die man was in één keer door z'n hele voorraad heen." Boeken verwarmen De muren in Van der Veens huis zijn nage noeg onbedekt. Vanwege de muurverwar ming mogen de wanden maar voor maxi maal 30 procent bedekt zijn. „Als je er een grote boekenkast tegenaan zet, ben je je boe ken eigenlijk aan het verwarmen in plaats van je kamer. Dat lijkt me niet zinvol. Mis schien dat we een boekenzuil neerzetten, een kast waar je omheen kunt lopen." Door de wanden loopt een net van warm water-buizen. Die zorgen voor de verwar» ming van de kamers. Radiatoren zijn nergens te bekennen, omdat de architect er vanuit gaat dat zij een slechte invloed hebben op het klimaat in de woningen. Door het ontbre ken van radiatoren blijft de hoeveelheid stof- circulatie beperkt en komt 'stofverbranding' niet voor. De lucht is daardoor zuiverder, wat de ademhaling gemakkelijker maakt. Dat is het 'biologische' aspect van Pijnenborgs filo sofie: het binnenmilieu moet zo gezond mo gelijk zijn. Het binnenmilieu van de ecowoningen is volgens Peijnenborgh uitzonderlijk. „In 99 procent van de woningen is de luchtkwaliteit slecht. Je kunt er een sick-buildingsyndroom van krijgen. Er zweven enorm veel toxische stoffen in de lucht van die huizen. In de meeste huizen stinkt het ook echt als je bin nenkomt." Peijnenborgh zegt dat zijn huizen dankzij de muurverwarming een goede 'io nenhuishouding' hebben. Die zorgt volgens hem voor een gezond binnenmilieu. „Ze zijn dus ook heel geschikt voor mensen met ademhalingsproblemen, zoals CARA-patien- Denkwijzer Een woonkamer die is ingericht volgens de bio-ecologische principes van architect Renz Peijnen borgh: natuurlijke grondstoffen en nagenoeg lege muren. Dat laatste is nodig om de wandver- warming optimaal te laten functioneren. De olijke opmerkingen waren niet van de lucht toen ze vrienden en familie vertelden over de aankoop van een 'bio-ecologische woning'. Leuk hoor, zo'n huis met vegetatie-dak. 'Dan moet je zeker met een grastnaaiertje het dak op. Of zet je er een geit op?' En zo'n muur met holle, isolerende eco-stenen is ook heel handig. 'Zullen we ons afval voortaan bij jullie brengen? Dan kun je dat in de muur storten en er biogas uithalen.In Ecobel, het eerste milieuvriendelijk gebouwde wijkje in Leiden, wonen echter helemaal geen geitewollen-sokkentypes. ,,Het wonen moet wel prettig blijven. Het systeem zou voorts kostenbesparend zijn. Het verwarmingssysteem is een aanvul ling op de passieve zonne-energie die via de glazen sèrres naar binnenkomt en wordt om gezet in warmte. Met de zonneverwarming zou de energierekening zo'n 30 procent om laag kunnen. Bovendien wordt de 'stralings- warmte' van de muren volgens de architect veel beter verspreid dan warmte van radiato ren of vloerwarming. Wie het koud heeft moet dus met de rug tegen de muur gaan staan, zoals gebruikelijk is bij knuffelmuren in tropische zwemparadijzen. Van der Veen: „Tijdens de informatie avond voor aspirant-kopers kregen we een uitgebreide uitleg. Dat al je zenuwbanen in je voeten uitkomen en dat het daarom niet goed is dat de vloer wordt verwarmd. Vloer verwarming zou op den duur tot vaatvernau- wing kunnnen leiden, beweerde de architect. Toen hij dat vertelde hoorde je overal in de zaal gelach. Ik moest daar ook wel om la chen. Maar het is natuurlijk wel zo dat je van vloerverwarming hele warme voeten krijgt." Nadeel van de met waterbuizen gevulde warmtewanden is dat timmeren een riskante bezigheid is. Een beWbner die een schilderij tje wilde ophangen, veroorzaakte een kleine overstroming. Van der Veen: „Hij dacht op de goede plek een spijker in de muur te slaan maar boorde dwars door een verwarmings buis. Het water spoot zijn kamer in. Nou ja, ik zie nog wel hoe wij dat doen. Als je de plin ten weghaalt zie je wel waar de buizen lopen, maar ik ben er toch huiverig voor om spijkers in de muur te slaan." Proefproject Het plan om een milieuvriendelijk wijkje te bouwen, ontstond in 1989. Een aantal Leide- naars richtte een projectgroep 'milieuvriendelijk bouwen' op. De initiatief nemers kregen van de gemeente een lapje grond toegewezen in de Coebel, maar zagen yan dit aanbod af. Het terrein was volgens hen te klein voor de bouw van 25 woningen. De gemeente besloot daarop de bouw van het beoogde 'milieuwijkje' door te zetten als proefproject 'duurzaam bouwen'. Als archi tect werd Renz Pijnenborgh uitgekozen. Hij is gespecialiseerd in bio-ecologische bouw en ontwierp onder meer een van de woonblok ken in de Alphense wijk Ecolonia en een na tuurvriendelijk project in de Haarlemse Ro- molenpolder. De bouwopdracht ging naar het Rotterdamse bedrijf Durabouw, dat in Haarlem al meewerkte aan de ecobouw. Duurzaam bouwen is in de praktijk ook duur bouwen. Wie bij de inrichting alleen na tuurvriendelijke materialen gebruikt, is al snel twee keer zo veel kwijt als een ander. De architect stelt daar tegenover dat natuurlijke produkten meestal lang meegaan, waardoor de consument op de lange termijn toch goedkoper uit is. José van de Wetering vindt zichzelf en haar man niet erg milieubewust. Ze heeft wel wat over voor een beter milieu, maar dat mag niet ten koste van haar wooncomfort gaan. „Het wonen moet wel prettig blijven." Bij de inrichting hebben Van de Wetering en haar man het niet zo nauw genomen met de bio-ecologisch principes van de architect. De vloeren zijn weliswaar met hout bedekt, maar op de wanden in de woonkamer zit vi nyl behang met blauw motief. „Ik vond dit gewoon heel mooi en in natuurvriendelijk materiaal was het niet verkrijgbaar. Dan kies ik toch voor vinyl." Van de Wetering en echtgenoot 'vielen' voor het uiterlijk van de huizen. De zonover goten glazen serre, de aparte bouw. „Op zich is het heel prettig dat het huis bio-ecologisch is gebouwd, maar als dat niet zo was geweest, hadden we dit huis toch ook gekocht. Het zag er gewoon leuk uit en het viel binnen onze fi nanciële mogelijkhedefi. In het nieuwe huis is Van de Wetering wel wat meer gaan nadenken over de produkten die ze gebruikt. „We hebben geen natuurlijke verf gebruikt, omdat mijn man bij Sigma Coatings werkt en hij gewone verf prettiger vindt. Maar de keren dat we met synthetische verf hebben geschilderd, had ik toch het ge voel: dit hadden we eigenlijk niet moeten doen." Van de Wetering voelde zich ook knap on gemakkelijk toen de architect uitgerekend haar huis uitkoos voor de feestelijke opening van Ecobel. Ter gelegenheid daarvan hield Van de Wetering 'open huis'; haar onderko men werd gedemonstreerd aan een uitge breide groep belangstellenden. „Ik voelde me echt een jaar of vier, een beetje betrapt. De architect keek met een groep hoge heren het hele huis rond. Oh jee, dacht ik, straks begint 'ie te zeuren over dat behang, de plastic WC- bril en zo. Maar dat deed hij niet." Peijnenborgh beseft dat zijn bio-ecologi sche principes door een groot deel van de be woners niet tot op de letter worden nage leefd. Vaak zijn ze allang blij dat ze na lang wachten een huis hebben gevonden. „Ik ben al blij als 50 procent van de mensen iets met mijn ideeën doet. Ik begrijp best dat zo'n man die bij Sigma Coatings werkt eigenlijk zijn baan moet opgeven om milieuvriendelijk te zijn en dat gaat natuurlijk erg ver." Ook al lijken inspanningen van particulie ren maar een druppel op de gloeiende plaat, toch zijn ze volgens de architect van cruciaal belang. „De consument is supermachtig. Zo lang wij iets kopen, wordt het gemaakt." Papierbak Vivien Lind en Steven Stam gaan zich, in hun nieuwe huis, steeds meer verdiepen in de wereld van milieuvriendelijk wonen en leven. Stam: „Voor we hier kwamen wonen waren we zo milieubewust als iedereen. Gigs naar de glasbak, papier naar de papierbak. Daar hield 't dan wel mee op." Na de verhuizing naar Ecobel ('we hebben deze woning niet gekozen omdat die ecologisch is gebouwd') werd dat anders. „Het is een soort sport ge worden om ons huis naar wens in te richten met milieuvriendelijke produkten. We zijn perfectionistisch. Als er iets is, willen we 't hebben. Zo willen we in de tuin een houten terras aanleggen. Daarvoor zijn we heel lang op zoek geweest naar het geschikte hout. Stad en land hebben we er voor afgereisd, we zijn er zelfs voor naar Antwerpen gereden. Uiteindelijk bleek dat hout gewoon in Leiden verkrijgbaar." Ze hebben natuurverven gebruikt, een massief houten keuken laten installeren en wollen vloerbedekking laten leggen. Maar ook bij hen moet het wel 'leuk blijven'. Zo staat de autoi keurig naast het huis, ook al wordt hij maar weinig gebruikt. Het woon werkverkeer naar Amsterdam en Den Haag gaat per trein. Stam: „Ik ben dermate ver wend, dat ik niet zonder auto kan. Zelfs niet in de Randstad waar het openbaar vervoer perfect is geregeld. Dat we opportunistisch zijn, geef ik zonder r De glazen serre aan de zuidkant van de woningen moet elke straal opvangen en in warmte omzetten. Deze 'passieve zonne-energie' zou een besparing van 30 procent op de stookkosten opleveren. FOTO HIELCO KUIPERS Op 25 mei 1913 vond er in een huis aan de Berggasse in Wenen een merkwaardige gebeurtenis plaats. Daar ver zamelden zich zes mannen om een geheim genootschap op te richten met als doel een beweging, waar ze allen vurig in geloofden, te verdedigen tegen aanvallen van buitenaf. Als teken van het verbond gaf de leider aan elk van de anderen een antieke intaglio-ring ten geschenke. Dat is een gouden of zilveren ring met een zegel van glas of edelsteen met daarop vaak een landelijk tafereel, zoals herders en schapen, die in de klassieke oudheid veelal door welgestelde Romeinen werd gedragen. De leider zelf droeg al jaren zo'n ring, met daarop een afbeelding van Jupiter, de oppergod. Een intaglio-ring vormt onder deel van de expositie Ooit van Freud, die vanaf 22 april te zien is in het Rijksmuseum van Oud heden te Leiden. De ring is in 1928 een geschenk geweest van Freud aan Ernst Simmel, ter ge legenheid van diens benoeming tot president van de Duitse Ver eniging voor Psychoanalyse. De expositie omvat een belang rijk deel van de archeologische voorwerpen, die Sigmund Freud in de loop van zijn leven (1856- 1939) heeft verzameld. Freud, de 'Jupiter' van het geheime ge nootschap van 1913, heeft zijn leven lang grote belangstelling gehad voor de oudheid en voor de studie daarvan, de archeolo gie. Freuds psychologie, de psy cho-analyse, is op tal van punten zo sterk door die belangstelling beinvloed, dat we psychologie ei genlijk heel goed 'psycho-ar- cheologie' kunnen noemen. Ze ker als we het woord archeologie in zijn meest oorspronkelijke be tekenis opvatten, namelijk als de leer of het geheel van verhalen over het begin ('arche' is grieks voor begin). De psycho-analyse als theorie en als therapie is een poging om het begin of de oor sprong van psychologische pro cessen en problemen te 'ontdek ken' of uit te graven, zoals ar cheologen oorspronkelijke be schavingen proberen uit te gra ven. In Freuds gedachtengang is het zo dat als we de oorsprong of het begin van een bepaald pro bleem kennen, we ook de sleutel voor de oplossing daarvan in handen houden. Kennis is gene zing, om zo te zeggen. Om kennis van die oorsprong te krijgen moeten we volgens Freud de geschiedenis van een mens, vanaf het moment dat hij of zij zich met een bepaald psy chisch probleem meldt, terugvol gen. Omdat iedere volwassene zijn bestaan op deze aarde als kind begint, ligt het voor de hand de oorsprong van psychische problemen van een volwassene in de kindertijd te zoeken. Een van Freuds baanbrekende ont dekkingen is geweest om aan de hand van tal van voorbeelden van patiënten aan te tonen hoe zeer gebeurtenissen in de vroege jeugd, vooral wanneer ze van traumatische aard zijn, het ka rakter van het kind kunnen beïn vloeden en een vaste vorm ge ven, die later niet of nauwelijks meer verandert. Freud heeft overtuigend duide lijk gemaakt hoeveel een kind al weet en ervaart, hoe gevoelig het is, en hij liet zien dat allerlei ge beurtenissen die voor een vol wassene onbeduidend lijken, de ontwikkeling van het kind diep gaand kunnen beïnvloeden en later tot het optreden van neuro tische symptomen kunnen lei den. Het is eigenlijk dankzij Freud dat we begonnen zijn het kind en zijn belevenissen psy chologisch serieus te nemen en de ervaringen in de vroege kin derjaren te zien als beslissend voor de verdere ontwikkeling. Maar dat heeft ook de mening doen postvatten dat degenen die er vanaf het begin bij zijn ge weest de ouders de grootste verantwoordelijkheid of schuld voor die ervaringen dragen. Een neurotisch, zich misdragend of ongelukkig kind moet daarom wel ouders hebben gehad die de ze problemen door hun gedrag hebben veroorzaakt, terwijl een gelukkig en gezond kind auto matisch wijst op gelukkige, ge zonde of goede ouders. Zoals Erich Fromm in zijn boek Freuds Visie op de Mens enigzins cynisch concludeert: De ouders zijn sinds Freud bereid alle schuld voor een ongelukkige ontwikkeling van hun kind op zich te nemen, maar omgekeerd menen ze ook dat al le lof voor een gunstige uitkomst van de kinderjaren aan hen toe komt. T nmiddels weten we uit tal van 1 onderzoekingen, dat ouders deze enorme verantwoordelijk heid ten onrechte op zich ne men: kinderen komen niet als een onbeschreven blad ter we reld. Er zijn grote erfelijk bepaal de verschillen in persoonlijk- heidsaanleg tussen kinderen, ook uit een en hetzelfde gezin, die maar voor een beperkt deel door latere ervaringen kunnen worden bijgestuurd. Bovendien zijn er naast ouders nog tal van andere invloeden op het kind werkzaam school, leeftijdsgenoten, me dia, ingrijpende gebeurtenissen (zoals een verkeersongeluk, plot selinge ziekte). De vraag is overigens of het wel Freuds bedoeling is geweest otn de volledige verantwoordelijk heid of schuld voor de ontwikke ling van kinderen bij de ouders te leggen. Ik meen dat het ant woord op die vraag ontkennend moet zijn. Freud was zich zeer bewust van het feit dat bepaalde moeilijkheden in de relatie tus sen ouders en kinderen univer seel zijn, dat wil zeggen dat alle ouders in alle culturen van alle tijden soortgelijke moeilijkheden met hun kinderen te verhapstuk ken hebben en omgekeerd. Het was precies om die reden dat Freud grote belangstelling had voor verhalen uit de oudheid, waarin die universele ouder-kind thema's werden vertolkt. Een van die verhalen gaf Freud aanleiding tot het formuleren van een zowel beroemde als beruchte complex, het zogenaamde Oedipus-com- plex. De naam ontleende Freud aan de griekse mythe over ko ning Oedipus. Daarin wordt ver haald hoe Oedipus zonder het te willen zijn vader dood en verliefd wordt op zijn moeder, zonder te weten dat het zijn moeder is. Ais wordt ontdekt dat hij zich schul dig heeft gemaakt aan vader moord en incest, steekt hij zich in wanhoop de ogen uit en ver laat zijn huis en zijn familie, slechts vergezeld van zijn doch ter Antigone. Wat Freud bedoelde met het Oedipus-complex is het vol gende: volgens hem ontwikkelen jongetjes, door het ontwaken van hun sexuele gevoelens op vroege leeftijd (4 tot 5 jaar) een sterke seksuele gehechtheid aan hun moeder, op wie de seksuele ver langens van het kind zich rich ten. Het jongetje wil haar voor zichzelf hebben en gaat de vader als rivaal zien. Hij gaat vijandige gevoelens ten opzichte van zijn vader koesteren en wil zijn plaats innemen, hem uit de weg rui men. Met het gevoel dat zijn va der zijn rivaal is, roept het jonge tje tevens bij zichzelf de angst op dat hij door deze vader-rivaal zal worden vernietigd. Als we even afzien van de sexuele aspekten (mijns inziens een ge volg van Freud's sexuele 'beze tenheid'), is het belang van de veronderstelling van het Oedi- pus-complex tweeledig. Op de eerste plaats benadrukt het de geweldige intensiteit van de band tussen de kleine jongen en zijn moeder. De kracht van deze binding van de wens om door de moeder te worden bemind en verzorgd, de wens om nooit haar bescherming te hoeven missen kan moeilijk overschat wor den. Veel volwassen mannen proberen bij ontstentenis van hun moeder de rest van hun le ven een andere vrouw voor dat karretje te spannen. Het tweede is dat de eerste relatie van een jongetje met een man, zijn vader, vaak wordt gekenmerkt door ge voelens van rebellie en rivaliteit. Rivaliteit en competitie door drenkt later ook de relatie van het tot man geworden jongetje met andere mannen, reden waarom zo weinig mannen emo- tioneel-intieme vriendenschap pen met mannen hebben. Ook Freud. Al zijn vriendschappen hadden hetzelfde verloop. Na en kele jaren van een nauwe band volgden een volledige breuk en vijandschap, die doorgaans in een diepe haat uitmondden. Freud heeft zich ooit laten ont vallen dat een van de psychologi sche 'oer'problemen van deze wereld de relatie tussen mannen is en dat oorlogen daarvan het meest hardnekkige symptoom zijn. Als we ooit van Freud iets serieus moeten nemen, dan is het dat we RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 37