'Leuk' aantal mensen bezoekt museum Twee geslaagde voorstellingen 'Oom Wanja' Cultuur Kunst Evenwichtige jazz door Jorrit Dijkstra Trio 'Wildgroei' naar Cannes Boeiende Leiderdorps Kamerorkest pakt uit in Oegstgeest produktie Yuca in Parktheater Quartetto Amsterdam in Paauw: droge fluit, frisse strijkers 1 MAANDAG 18 APRIL 1994 Met de goede ontvangst van de trio-cd anderhalf jaar geleden, heeft saxofonist/klarinettist Jor rit Dijkstra snel een vaste plaats veroverd op de podia. Voor de ze toernee is een tweede Brit. Stuart Hall aan het vaste trio toegevoegd. De nog tamelijk onbekende multi-instrumenta- list, op viool, gitaar en banjo te horen, is een uitstekend aanvul ling op het intiem klinkende trio. Hall lijkt zich ook technisch op viool en gitaar even goed tnuis te voelen en is muzikaal meer dan een aanvulling op het spel van de andere drie muzi kanten. Zelfs op de banjo wist de jonge Brit dankzij zijn fijn zinnige gevoel voor ritmische eenvoud te overtuigen. Twee hoogtepunten van de avond vormden Halls originele intro en solo in Monks 'Eronel', waar in hij met de toonsoorten spe lend op zijn gitaar het ene the ma-citaat na het andere ver werkte. Afgezien van twee bewerkin gen van Balkan-traditionals en Ellingtons 'Caravan' bestond het programma uit meest goed geconstrueerde korte, eigen composities van Dijkstra en Ste ve Argelles, de bekende Engelse slagwerker. De band probeert geen nieuwe grenzen te over schrijden, maar de muziek geeft de leden wel veel stilistische vrijheid om het materiaal te in terpreteren. Geen moment trachtte het viertal het niet overdadig aanwezige publiek te overdonderen met technisch exhibitionisme. Zij overtuigden veeleer door de subtiele groeps dynamiek en korte, smaakvolle improvisaties. Ongetwijfeld een van de mooiste momenten van de avond was het klankrijke solo- werk van drummer Argelles in het voor hem geschreven 'Stills and Fills', dat duidelijk beves tigde waarom hij in eigen land zo n gewaardeerde instrumen talist is. Dijkstra, zowel op de beide saxofoons (alt en so praan) als op klarinet een lyri sche en beheerste solist, kwam vooral goed tot zijn recht in zijn eigen spannende 'Black Paladi- ans'. Het enige wat tegenvallen de stuk was Argelles' 'Penkiss', dat zich in niets onderscheidde van talloze andere anonieme ballads. Voor het overige speel de het kwartet evenwichtige, stilistisch ongebonden jazz van kwaliteit die een groter publiek verdient en veel aanknopings punten biedt voor verdere ont wikkeling. De Nederlandse film Wildgroei van regisseur Froukje Fokkema is geselecteerd voor het filmfes tival van Cannes, dat in mei wordt gehouden. Wildgroei, ge produceerd door Guurtje Bud- denberg en Matthijs van Heij- ningen, wordt vertoond in het progamma-onderdeel Semaine de la Critique. Voor haar eerste speelfilm Kracht kreeg Fokkema het Gou den Kalf voor de beste regie. Eerder werkte zij als toneelre gisseur. In Wildgroei worden de hoofdrollen gespeeld door Hilde van Mieghem, Thorn Hoffman en Ellen ten Damme. Fokkema was ook verantwoordelijk voor het scenario van de film die de ze week in Nederland in pre mière ging. Ook twee Nederlandse co- produkties zijn te zien in Cannes. De Nederlandse-Afri kaanse produktie Xime van re gisseur Sana Na N'Hada en de Nederlands-Palestijnse film Curfew van regisseur Rashid Masharawi. Auteur Invisible Man overleden new york De Amerikaanse schrijver Ralph Ellison is zaterdag op 80-jarige leeftijd overleden. Ellison schreef slechts één roman, Invisible Man. die hem echter in een klap beroemd maakte. Het in 1952 verschenen boek, dat werd bekroond met de National Book Award, vertelt het verhaal van een in het racistische zuiden opgegroeide zwarte jongen die naar New York trekt en daar poli tiek actief wordt. Het verhaal vormt een blauwdruk van de ont wikkelingen die de VS de twee decennia na het verschijnen van het boek zou doormaken. Jongen met granaat naar museum den haag Een 10-jarige jongen zorgde gisteren in het Museon in Den Haag voor enige opschudding door een granaat mee te ne men naar het museum. De jongen deed dit omdat het onder wijsmuseum in het kader van Nationale Museumweekend kin deren had gevraagd hun meest geliefde voorwerp een week voor de tentoonstelling af te staan. De granaat is door het Explosieven Opruimingscommando voor vernietiging afgevoerd. Het Muse on is niet ontruimd. De jongen zou de granaat tijdens een va kantie in Frankrijk op het strand van Normandië hebben gevon den. Volgens de directie van het Museon wist hij zelf niet wat het was. Katwijkse straatscène bij Sotheby's Amsterdam Een schilderij van de 19de eeuwse schilder Jan Hil- lebrand Wijsmuller komt morgen bij Sotheby's onder de hamer. Het doek laat een straatscène zien van (vermoedelijk) Katwijk. De geschatte waarde van het doek ligt tussen de vijf- en zeven duizend gulden. het schilderij van Wijsmuller dat morgen wordt geveild. foto pr Mottenballenijsco 's en de dramatische rol van de tulp theater recensie dick hermsen Yuca met 'Raices del Poder' Gezien: 16/4, Parktheater, Alphen aan de Rijn. Een land waar dans en muziek onverbrekelijk met elkaar ver bonden zijn is Spanje. Flamen co is onstaan in de streek An- dalusië in het zuiden van Span je. De volkskunst is een uiting van diepe menselijke emoties zoals blijdschap, droefenis, le vensvreugd en doodsangst. Niet verwonderlijk dat er een univer sele aantrekkingskracht van uit gaat die zich uitstrekt tot ver buiten de grenzen van Spanje. De vierde theaterproduktie van Yuca heet 'Raices del Poder' en is geënt op de Spaanse volks cultuur. De titel betekent zoveel als 'wortels van macht'. Alhoe wel de verhaallijn zeer summier en nogal abstract is, komt het machtgegeven in de uitbeelding inderdaad krachtig tot uitdruk king.' Het programma bestaat uit twee delen die los van elkaar staan. Als in een suite zijn de losse nummers per deel knap aan elkaar geborduurd. De combinatie van zang, dans en muziek, eigen aan de flamenco cultuur, is mooi in balans. De negen dansers en zes musici, overigens allemaal van Neder landse komaf, brengen veel ei gentijdse elementen in de voor stelling. Puristen zullen er met gefronste wenkbrauwen kennis van nemen. Onterecht, want het toevoegen van veel extra's levert een uiterst boeiend muziek recensie udy van der spek Jubileumconcert van het Leiderdorps Kamerorkest o I v Peter Stam, m m v Yolanda Davids, harp en Djoke Wmkler Prins, sopraan Gehoord 16/4, Groene Kerkje. Oegstgeest Het Leiderdorps Kamerorkest viert feest. Tien jaar geleden als ad hoe orkest opgebloeid voor de begeleiding van het Leiderdorps Kamerkoor, heeft het zich ontwikkeld tot een zelfstandig volwassen kamer orkest, dat nu 28 leden telt en zijn eerste lustrum herdenkt. Onder de vurige leiding van dirigent peter Stam pakte het orkest zaterdagavond in het Groene kerkje dan ook gran dioos uit, zó grandioos zelfs dat deze viering eigenlijk maar één blaam treft: de leng te. Want hoe fantastisch zo'n avond ook is. het aloude spreekwoord blijft gelden: overdaad schaadt. Vier Franse componisten passeerden de revue. Het Harpconcert van Fran^ois-A- drien Boieldieu (1775-1834) was meteen een schot in de roos. Even duurde het voor dat de strijkers op dreef kwa men, maar alras had Stam zijn volkje onder controle met een pittig tempo en een rijk geschakeerde dynamiek. En toen de harpiste Yolanda Da vids inviel, voelden orkest en dirigent zich helemaal sterk, want Davids speelde meester lijk en hield strak vast aan rit miek en tempo, waardoor voor kwijnende momenten geen plaats meer was. Gounods eerste Symphonie in D is een kanjer in vier de len, een werk waar menig amateurgezelschap z'n nek over zou breken; geenszins het Leiderdorps Kamerorkest. Door het laaiende enthou siasme van de dirigent voel den orkest en luisteraar zich opgenomen in een vreugde vol musiceren. Zelden zag ik een dirigent zo zinderend z'n blazerssectie aanvuren, met een navenant resultaat onder meer in het tweede deel. Na een nostalgisch sfeervol gespeelde Sarabande van De bussy, nog een tweede hoog tepunt op de al vergevorderde concertavond. Zes diep-ro- mantlsche liederen 'l es nuits d été' van Berlioz (1803-1869) gezongen door de heel hoge en bewegelijk dramatische stem van Djoke Winkler Prins, een stem uiterst geschikt voor de opera. Indrukwekkend mooi gezongen, en ingetogen, tegelijkertijd hartstochtelijk begeleid. Een 'leuk' aantal bezoekers deed afgelopen weekeinde Leiden museumstad en omgeving aan. Zo'n 15.000 men sen maakten gebruik van de mogelijkheid een museum gratis binnen te lopen. Nietemin hadden de organisato ren gehoopt meer mensen naar binnen te lokken. 'Boos doener' was het mooie weer van zaterdag, toch al geen echte museumdag, aldus een suppoost van het Rijksmu seum van Oudheden. ,,Op zaterdag doen de mensen hun boodschappen en nu met dat mooie weer is het helemaal moeilijk." Toch viel het aantal bezoekers hem nog mee. En met de 'koude' zondag er achteraan, mogen de - in de meeste gevallen gratis toegankelijke musea - al helemaal niet klagen. Schotten hebben de naam kren terig te zijn, maar Nederlanders kunnen er ook wat van. Neem nu de Rembrandt-presentatie aan het Kort Galgewater. Hoe wel geen museum, heeft de be heerder van de video-presenta tie in het kader van het nationa le museumweekeinde de toe gangsprijs met anderhalve gul den verlaagd. Voor een piek kan men hier terecht, om de door videobeelden gesuggereerde werkplaats van Rembrandt van Rijn te bezichtigen. ,,En toch haken mensen af, als ze die ene gulden moeten betalen", zegt de beheerder schouderopha lend. Even verderop heeft het Wa genmakersmuseum aan de Ou de Varkenmarkt over bezoekers niet te klagen. Normaal is de oude werkplaats van wagenma ker Jacob de Groot alleen op zondagmiddag open. Maar op deze zaterdagochtend loopt een groepje dames van middelbare leeftijd het pand voorbij, houdt de pas in en keert terug om de getuigenissen van het oude am bacht te observeren. „Geen slechte dag", zegt beheerder Van Cruijsen, „we hebben al zo'n veertig bezoekers binnen- gehad. Vooropgesteld dat we geen 'Oudheden' zijn, is dat een mooi aantal." In het Rijksmuseum van Oud heden is het 'gezellig druk'. Ro ze panterpoot-afdrukken voor de deur laten duidelijk merken dat het publiek hier welkom is. Meteen bij binnenkomst kan het toekijken bij een demon stratie. Met gips, lijm en allerlei kleurpoeders wordt een aantal scherven tot kruik hersteld. Een precies karweitje, dat grote be wondering wekt. In het restau rant worden kinderen bezigge houden en in de rest van het museum zijn 'verborgen schat ten ontsluierd'. Zoals het beeld van de Egyptische priesteres uit Karnak, dat tien jaar geleden door een onhandige bezoeker van het voetstuk werd gestoten. Het restauratiewerk leverde een belangrijke bijdrage aan de ken nis over de techniek die de Egyptenaren hanteerden bij het gieten van dit soort holle bron zen beelden. Na aanvulling in kunsthars van de ontbrekende delen schittert de oude dame nu mooier dan tevoren. Vertel lers verhalen van de restauratie van het beeld van Osiris of van de verderfelijke Medusa. En wie moe is van het slenteren kan in de filmzaal genieten van films over restauratiewerkzaamhe den. Omdat de zon schijnt, de wol kenpartijen in de lucht oer-Hol- lands zijn, is de volgende pleis terplaats bijna onvermijdelijk molen De Valk. Een drukte van belang is het hier. De smalle, kleine trappetjes leveren al gauw enorme files op. Kinderen die niet meer naar beneden durven, anderen die juist naar boven willen. Er wordt Engels gepraat - 'Admission free? Quite a nice coincidence' -, Pools en er staan Japanse handtekenin gen in het gastenboek. Buiten is het zonnig en er wordt vanaf de trans rond de molen naar bene den geroepen:,,Laura, Laura, kijk eens, ik sta hier" Even later wordt het griezelen om al die steile trappetjes weer af te da len. Zondag hebben de terasge- nieters hun plekje verlaten. Het is prima museumweer. In de Hortus is het ondanks de rille righeid een drukte van belang. Met een vragenformulier in de hand lopen ouders met hun kinderen de tuin door, op zoek naar antwoorden tijdens deze speurtocht. In de kassen is het aangenaam. Een vader legt uit dat die boom vruchten draagt. „En wanneer de vrucht van groen naar geel verkleurt, kan hij worden geplukt en gegeten. Want...dan is het een banaan." 'Vrouwe Frietema-de Vries' leidt hier groepjes belangstellenden rond, maar moet zich spoeden naar de Clusiustuin, waar zij om drie uur haar levensverhaal zal vertellen en de 'dramatische rol' die de tulp hierin speelt. Op weg naar het Nationaal Natuurhistorisch Museum, wordt de verslaggever aange klampt door een moeder met zoontje die de weg zoeken naar het Boerhaave museum. Daar wacht hun het 'griezelkabinet' en een optreden van het Thea ter Beenhakker. Dat wordt flink doorlopen. De deuren van het Natuurhistorisch Museum staan open en de mottenballen- lucht dringt naar buiten, hangt in de jassen van de mensen die een bezoek hebben gebracht aan de skeletten, de opgezette dieren en de beesten op sterk water. Die lucht en de indruk ken maken dat je trek krijgt en de ijscoman buiten doet dan ook goede zaken. Want een gul den voor een ijsje kan er wel vanaf, als je zomaar gratis een museum binnen mag. Wie als rechtgeaard Hollan der uit het museumweekeinde wil halen wat erin zit, heeft in Leiden een stevige klus. In to taal waren er dit weekeinde ze ker twaalf van dit soort instellin gen te bezoeken. In de meeste gevallen ging het meer om even 'proeven' dan echt op de collec tie duiken. Maar daarvoor is Leiden dan ook Museumstad. Yuca bracht een evenwichtige voorstelling in Alphen. schouwspel op. De onconven tionele choreografie, zowel voor als na de pauze, geeft de bewe gingsvormen veel spanning. De muziek klinkt met twee gi taren Spaans, maar laat even goed ruimte aan Latijns-Ameri kaanse, bossanova-achtige in vloeden. De zang is weliswaar gepolijster dan gebruikelijk in de traditionele flamenco, maar de stem past prachtig in het kleurrijke klankdecor. De ver wevenheid van de traditie met het eigentijdse maakt de voor stelling fris en onvoorspelbaar. De bewegingen, niet altijd als dans te betitelen, zijn creatief uitgedacht. Daarbij worden ze mooi gestileerd en met de zo foto» pr belangrijke Spaanse, statige uit straling en gepassioneerdheid voor het voetlicht gebracht. De begeleidende muziek is fraai ge componeerd en wordt goed ge speeld. Zij vormt een smaakvol le ondersteuning van het dyna mische danswerk. Yuca brengt met 'Raices del Poder' een boei ende produktie op de planken. Het beeld van de Egyptische priesteres uit Kamak, dat tien jaar geleden door een onhandige bezoeker van het voetstuk werd gestoten, staat tijdens het museumweekeinde te pronken in het Rijksmuseum van Oudheden foto loek zuyderduin RECENSIE WIJNAND ZEILSTRA 'Oom Wanja' van Anton Tsjechov. Art Pro. Regie: Frans Strijards. Gezien: 15/4. LAKtheater. Leiden. 'Oom Wanja' door Imperium. Regie: Wijbrand Schaap. Gezien: 16/4, Imperium-theater. Lelden. Aldaar nog te zien: 21 t/m 23/4 en 28 t/m 30/4. Tweemaal een 'Oom Wanja' in één weekeinde in Leiden; zoiets gebeurt zel den of nooit, en noopt daarom tot een vergelijking. Niet in de competitiesfeer van 'mooier' of 'spannender', maar vanuit de vraag, hoe men in beide voor stellingen het thema van de doelloze leegte te lijf gaat. Want dat een 'Oom Wanja'-voorstelling ontzettend saai en langdradig kan zijn, bleek maar weer eens een paar maanden geleden, toen de derde 'Oom Wanja' van dit seizoen (on- Bij alle grote verschillen in regiecon cept hebben de voorstellingen van de re gisseurs Frans Strijards en Wijbrand Schaap één belangrijk ding gemeen: meer of minder nadrukkelijk proberen ze met een vorm van humor tegenwicht te bieden aan verveling en uitzichtloos heid die het leven van de personages in dit stuk kenmerken. Oom Wanja en zijn nichtje Sonja be heren jarenlang het familielandgoed. De opbrengst daarvan gaat grotendeels naar Wanja's zwager, die hoogleraar kunstge schiedenis is. Na zijn pensionering ne men deze egocentrische, klagerige pro fessor en diens tweede, veel jongere vrouw Jelena hun intrek op het land goed. Dan gaat het mis. Een ieder raakt op drift, als hij zich zijn verloren leven en gemiste kansen realiseert. Wanja benijdt de professor, voor wie hij zich heel wat offers heeft moeten ge troosten, om diens mooie vrouw Jelena en om diens maatschappelijk aanzien. Jelena kwijnt weg naast haar oudere echtgenoot. Sonja heeft tevergeefs haar zinnen gezet op huisvriend dokter As- trov, wiens toenaderingspogingen tot Je lena ook al gauw op niets ujtlopen. Bij Strijards is Sonja (Marieke Hee- bink) een wanhopige puber, die zich let terlijk en figuurlijk in alle bochten wringt om zich heftig en onbeholpen aan As- trov op te dringen. Vooral Astrov en Jele na (opvallend sterke rollen van Gijs Scholten van Aschat en Jacqueline Blom) profileren zich hier ten koste van Oom Wanja (Rudolf Lucieer) die op een enke le woede-uitbarsting na meer op de ach tergrond blijft. Door Strijards worden die mislukkende relaties met overdrijving of met raffinement aangescherpt. Door het glimlachen heen zie je de treurnis van dit onvervulde bestaan. De voorstelling heeft, zeker voor een Tsjechov-produk- tie, vrij veel vaart. Een paar theatertrucs en drie bijna karikaturaal ingevulde bij rollen doen de rest. De 'Oom Wanja' van Imperium heeft weliswaar aanzienlijk minder vaart, maar blijft desondanks spannend. Daar mee is al heel wat bereikt. Ook het even wichtige ensemblespel met slechts- af en toe een zwakke scène is een compliment waard. lGeine relativerende knipoogjes van de bijrollen naar het publiek en met name een zekere nuchterheid en ingeto genheid bij het spelen van de mislukken de ielaties voorkomen langdradigheid. muziek recensie udy van der spek K&O Koffieconcert door het 'Quartetto Amsterdam' bestaande uit Rien de Reede, fluit. Marin Mars. viool, Ken Hak», altviool en Job ter Haar, cello Gehoord 17/4, de Paauw, Wassenaar 'Het Fluitkwartet in G is niet een echte Mozart, maar een be werking door een zekere Hugo voor dwarsfluit en drie strijkers. Voor alle instrumenten is de partij levendig en fantasierijk geschreven; de fluit heeft hier zelfs ongekende dramatische mogelijkheden' zo vertelde Rien de Reede, fluitist van het Quartetto Amsterdam. Ook al was dit kwartet dan een her nieuwde primeur, van de be loofde levendigheid en drama tiek was echter nauwelijks spra ke, de klank van de fluit was droog en weinig spektakulair. Als er al sprake was van drama tiek of frisheid, dan lag dat met name bij de strijkers. Veel overtuigender weerklonk hierna het Strijktrio in c van L. van Beethoven. De stralende volle toon, maar ook de zachte, ragfijne bijna zoete klank van Marin Mars stonden al ten dele garant voor een spannende uit voering. Maar voor een perfecte vertolking is zeker ook het hechte samenspel van dit trio een factor, alsmede het gloed volle alerte, stevige spel van de cellist Job ter Haar, waarin de korte felle streek opviel. Na de pauze vergastte het Quartetto de volle raadszaal op een sprankelend Fluitconcert in G van de Boheemse componist Anton Reicha (1770- 1838) '»«>k hier viel mij de droge koude toon op in het hoge register van de Reedes fluit en twijfelde ik aan een nauwgezet intoneren. De Reede speelde hier overi gens virtuoos en zeker, ook sa men in de unisonomelodieën in de verrassend mooie 'Fugue a deux sujets-Allegro'. Met het 'Poco adagio-Agitato', lichtvoe tig vertolkt tot het kleurrijke einde toe, besloot het Quartetto Amsterdam weer een mooie uitvoering in de Wassenaarse Paauw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13