'Onderwijs jeugd in anti-racisme' Kerk Samenleving 'ANC kan niet om Zulu's heen' ZATERDAG 16 APRIL 1994 UIT DE KERKBLADEN Kerk en Theater 1 Dominee R.E. da Costa van de hervormde wijkgemeen- te Zuid in Oegstgeest raakte laatst in gesprek met een bevriend acteur die ervan uitging dat het werk van dominees en toneelspelers voor driekwart op hetzelfde neerkomt. „Het enige ver schil is dat jij elke week een nieuw programma moet schrijven én uitvoeren en ik een paar honderd keer de zelfde tekst over het voet licht breng", liet de acteur hem weten. „Maar ons bei der succes hangt - afgezien van de inhoud - grotendeels af van een goed gebruik van stemmiddelen. voordracht en mimiek." Da Costa keek hem argwanend aan en moest denken aan zijn Frie se collega die mét de handi cap van zijn stotteren elke zondag een volle kerk heeft Kerk en Theater (2) Doen voordracht en pre sentatie er dan helemaal niet toe in de kerk?, vraagt Da Costa zich af in het Oegstgeester kerkblad Oké. „Zeker, maar de inhoud hoeft haar kwaliteit niet aan de vorm te ontlenen. Er zal door voorganger en liturgen geregeld moeten worden geoefend met microfoon en kerkruimte. De betrokken heid van de voorgangers moet ervaren kunnen wor den, maar zij blijft slechts 'middel'. Kan een slecht (toneel)stuk soms nog ge red worden door uitsteken de acteerprestaties, tijdens een kerkdienst is er een an dere Auteur aan het Woord." Kerk en Theater (3) Bovendien maken de aan wezigen zelf voor een groot deel de dienst uit, meent Da Costa. „Een preek kan nog zo 'aanslaan', wanneer het lied niet klinkt, het ge bed niet in de ruimte van de stilte is 'ingebed', en het offer niet werkelijk wordt gebracht, ervaart men geen uitdaging die tot navolging prikkelt. Dat laatste bepaalt voor mij het grote verschil tussen 'kerk en theater'. Na een voorstelling kan je vrij blijvend naar huis gaan. Het is een zaak van 'vraag en aanbod': je betaalt voor je zitplaats en 'koopt' daar mee de vrijheid kritiek te kunnen leveren zonder je mede-verantwoordelijk te hoeven voelen voor wat er op het podium gebeurt. Na de terechte afschaffing van het 'plaatsengeld' in de kerk, kan niemand alleen maar als kritisch toeschou wer reageren, omdat de ere-dienst ieders verant woordelijkheid is." Kerk en Theater (4) Hebben kerk en theater dan helemaal niets met elkaar te maken? De dominee vindt van wel. „De jonge rengroep in onze gemeente met die naam ('Kerk en theater' - red.) bewijst het tegendeel. Tijdens hun me dewerking aan onze dienst op palmzondag realiseerde ik mij opnieuw hoe weinig wij de taal van ons lichaam laten spreken, hoe een dienst totaal verandert wanneer je gebruikt maakt van een paar andere (mu ziekinstrumenten. Het wordt ineens een uitbundig gebeuren. Tegelijkertijd be trapte ik mij erop hoe ik mij ook thuisvoel bij stilte, in keer, orgelklank... Op palm zondag. waar die tegende len beiden zo'n rol spelen, hebben ze - naast elkaar - hun eigen plaats. In het an dere geval is het beter te kiezen voor één van bei den." Rabbijn A. Soetendorp pleit voor onderricht in andere spirituele tradities De wijze waarop kin deren thuis, maar zeker ook op school worden opgevoed, is volgens rabbijn Soetendorp heel bepa lend voor de manier waarop ze later tegenover andere culturen en rassen staan. Om die reden is het voor hem van groot be lang dat leerlingen worden on derwezen in andere spirituele tradities dan waarin ze zelf zijn opgevoed. „Niet als toegevoeg de waarde, maar als wezenlijk onderdeel van ons gemeen schappelijke erfgoed", meent Soetendorp. LEIDEN» DICK VAN DER PLAS Die lessen zouden dan bij voor keur moeten worden gegeven door mensen uit de verschillen de tradities zelf. Moslims vertel len over de islam, boeddhisten en hindoeïsten over hun reli gies. „Want het zijn juist de overgeleverde verhalen uit het jodendom, de bijbel, de islam, het boeddhisme en andere godsdiensten die de emoties oproepen en aanwakkeren tot moreel besef', is de overtuiging van de rabbijn. „Wil je werkelijk de gevaren van racisme en im moreel gedrag aan de kaak stel len, dan moet je daar ook iets van jezelf in kunnen leggen. Neutraal onderwijs is niet mo gelijk." Soetendorp sprak deze week op uitnodiging van de taak groep Kerk en Migranten van de Leidse Raad van Kerken over het thema 'racisme'. Hij is één van de sprekers die in de aan loop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn licht laat schijnen over een actueel the ma. Aan het eind van deze maand (28 april) volgt nog een bijeenkomst met prof. dr. B. Goudzwaard over ('christelijke') economie. Voor een gehoor samenge steld uit de verschillende ge loofsgemeenschappen in Lei den aarzelt Soetendorp niet ook de rol van de kerken aan de kaak te stellen. „Helaas is hef zo dat de kerken er door de eeu wen heen veel aan hebben bij gedragen dat racisme zich over de wereld verspreidde. En dan met name het antisemitisme of anti-judaïsme." De gedachten- gang dat het joodse volk - waar uit Jezus van Nazareth afkom stig was - de messias niet aan vaard heeft en verantwoordelijk was voor zijn dood, heeft lange tijd de kerkgeschiedenis be- Rabbijn A. Soetendorp ontvangt in zijn synagoge veel scholieren. Hij vertelt een verhaal, de jongeren stellen vragen en er onstaat discussie. Hele intieme ontmoetingen, zo ervaart Soetendorp. In al die jaren is het de rabbijn maar één keer overkomen dat een groep leerlingen hem openlijk voorhield dat de joden de holocaust voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten hadden. De verbijsterde leraren die de klas begeleidden, stuurden Soetendorp enkele dagen later een brief. Ze verontschuldigden zich met name voor de docent maatschappijleer die de bewuste scholieren onder zijn hoede had gehad. Hans Janmaat was drie jaar aan de Rijswijkse scholengemeenschap verbonden geweest. Rabbijn A. Soetendorp: „Neutraal onderwijs is niet mogelijk." heerst. In de middeleeuwen werd het mensen verboden om toe te treden tot het jodendom en nog tot op de dag van van daag - Soetendorp geeft een re cent voorbeeld van de Russisch- Orthodoxe patriarch - zijn er kerken die menen dat joden moeten worden bekeerd. „Het zijn deze vormen van anti-se- mitisme die de Nazi's destijds hebben uitgebuit om hun mis daden te bedrijven." Keuzes In een actuele film als 'Shind- ler's list' van Steven Spielberg wordt volgens de rabbijn op een hele wezenlijke manier het di lemma geschetst van iemand die op grond van bepaalde ont wikkelingen de keuze maakt zich voor de vervolgde joden in te zetten. „Hele gewone man nen en vrouwen maakten in de oorlogsjaren die keuze. Waarom zij wel en anderen niet?", vraagt Soetendorp zich af. In veel ge vallen blijkt dan dat die keuze terug te voeren is op de opvoe ding, thuis of op school. „Heel bepalend is of men daarbij iets heeft meegekregen van de zorg voor die ander." De rabbijn leest een tekst voor uit het begin van 1939, waarin Colijn zich bezorgd toont over het op gang komen van een grote stroom joodse vluchtelingen uit Duitsland. De rechten van het eigen volk mo gen niet in het gedrang komen, schreef de voormalige premier, die zélfs na de Kristallnacht de deur voor de vluchtelingen lie ver op een kier hield. „Je schrikt je dood als dat leest", zegt Soe tendorp. „Natuurlijk moeten we voorzichtig zijn met het trekken van vergelijkingen naar deze tijd, maar het moet voor ons ze- FOTO HOLVAST/MARK LAMERS ker een waarschuwing zijn." De Nederlandse regering maakt volgens Soetendorp een grote fout als het voornemen wordt doorgezet om de voor lichting over de Tweede We reldoorlog op de scholen te sta ken. „Die voorlichting is name lijk een wezenlijk onderdeel van de strijd tegen het racisme. Laat degenen die de verhalen uit de oorlogsjaren nog uit eigen erva ring kunnen vertellen, in con tact komen met de jongeren. Opdat men leert, van eenvoudi ge mannen en vrouwen die de den wat ze moesten doen." Evangelist Erlo Stegen bezorgd over verkiezingen Zuid-Afrika UTRECHT BERT POL/GPD „De Zulu's willen officiële er kenning van hun koning in de grondwet. Maar nog belangrij ker is het feit dat ze voorstander zijn van een politieke federatie in plaats van een centrale rege ring zoals het ANC wil. Alleen als hieraan wordt voldaan zul len, de Zulu's op de geplande verkiezingsdatum hun stem uit brengen." Erlo Stegen maakt zich be zorgd over de verkiezingen in Zuid-Afrika op 27 april. Hij is bang dat het einde van het ge weld in de provincie Natal, waarin het thuisland KwaZulu ligt, nog lang niet in zicht is. Stegen (59) is al bijna dertig jaar werkzaam als evangelist onder de Zulu's. Hij is nu bezig aan een Europese zendingstournee, waarbij hij ook ons land aan deed en overvolle zalen trok. Hij hoopt op tijd terug te zijn voor de geplande verkiezingsdag. Stegen begon in Zuid-Afrika in 1954 met zijn zendingswerk. Hij was toen nog maar negen tien jaar. Twaalf jaar later deed zich een, wat Stegen noemt, spirituele opwekking voor in Mapumulo. „Zwarten, kleurlin gen en blanken kwamen naar onze gemeente om het Woord van God te horen. Hoe dichter ze bij het Kruis van Jezus Chris tus kwamen, hoe beter ze elkaar leerden te verstaan", aldus Ste gen, wiens evangelisatiedien sten in Zuid-Afrika, uitgaande van de Kwa Sizabantu Zending, altijd duizenden mensen trek ken. Spirituele leven Waarom komt Stegen naar Eu ropa om er de bijbelse bood schap te brengen? „Onze voor vaderen kwamen vanuit Europa naar Afrika om daar het evange lie te brengen. De Duitse predi kant Harms voorspelde toen al dat er een tijd zou komen dat het godsdienstige, het spirituele leven in Europa zou afbrokke len. Vanuit Afrika moet dan het evangelie in Europa opnieuw onder de aandacht van de men sen worden gebracht. En dat ge beurt nu ook. Je ziet ook dat veel mensen in Europa wel het Woord van God willen horen. Dat is erg bemoedigend. In Ne derland waar ik sprak waren de zalen te klein". Economische opbouw Stegen betreurt het in hoge ma te dat veel blanken op dit ogen blik Zuid-Afrika de rug toeke ren. Hij zelf denkt er niet aan om weg te gaan. „Ik ben in Zuid-Afrika geboren en ik blijf er, ook na de verkiezingen. Juist nu heeft Zuid-Afrika goed opge leide en gekwalificeerde men sen nodig voor de economische opbouw van het land. Het ver trek van deze mensen, en ze, gaan in groten getale, is slecht r Zuid-Afrika". HET WEER jkjERI ■4 - Acceptabele temperaturewan Hoewel april niet erg gul is met warme voorjaarsdagen, ligt de na tuur aardig op schema. Wilt u eens genieten van uitbottend lentegroen en ontluikende bloesempracht, dan is dit weekeinde een prima ge legenheid om er op uit te trekken. De koude trend, ingezet aan het begin van deze maand, krijgt een vervolg, maar vandaag en morgen wordt het even wat vriendelijker bij een acceptabele temperatuur. Gisteren hadden we nog lang last van een oude depressiekern, die niet ver van ons land de laatste adem uitblies. Na langdurige nach telijke regen werd op de meeste plaatsen in onze regio 10 tot 13 millimeter afgetapt. Inmiddels is de normale aprilsom van 50 milli meter al dik overschreden; sinds 1 april kwam al 70 tot 80 millimeter hemelwater omlaag. Vrijdag over dag bleef het nog een beetje na- miezeren onder een grijsbedekte hemel. Het kwik haalde bij deze bedrukte sfeer slechts 8 tot 9 gra den en dat is zo'n vier graden te koud voor midden april. Vandaag stroomt met noordoosten wind drogere, continentale lucht binnen. Wolkenvelden maken ruimte voor breder wordende op klaringen, waarop het kwik onmid- HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met maandag. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Perioden met zon en droog. In Schotland meer bewolking en kans op een bui. Middagtemperatuur tussen de 10 en 14 gra- België en Luxemburg: Zaterdag perioden met zon en overwegend droog. Zondag vooral in het oos ten meer bewolking en wat lichte regen. Maximum temperatuur rond 14 gra- dellijk reageert e op een plezierig 13 graden. Ons land ligt e der de beschermende vleugel van een hogedrukuitloper. Het blijft daardoor het hele weekeinde droog, al worden in de loop van j zondag al weer de eerste tekenen! van verval merkbaar. Een omvana rijke Middellandse ZeedepressieT laat de noordooster tot krachtig '-t aanwakkeren, zodat het al wat frist ser aanvoelt. Een actieve regenzo] ne komt over de Alpen naar het noorden, maar bereikt ons land waarschijnlijk net niet, omdat e Voor het toekomstige weer möetër we onze blik - zoals al eerder deze maand - naar het noorden richtenj Maandag kan het nog een d dag worden, maar het koelt al af legen naar 10 a 11 graden. Vanaf dins-Ln da dag wordt de bovenlucht ook kou-LQTlcj hen we KluaülolJ twUB„-ÜU, jollens noord tot noordwest. De middag- M 9°^ temperatuur ligt dan niet veel ho-Door d ger dan de temperatuur van het taagbc zeewater voor onze kust, dat met fyarmc a 8 graden nog behoorlijk koud isket 1; ■Burwe i dan zijn de gure buien, wel^ licht met hagel, weer terug. De ind krimpt daarbij terug n |i he gen. Zondag ii meer bewolking en af en toe regen. Middagtempe ratuur zaterdag circa 14 graden, zondag enkele graden lager. Perioden met zon, ook enkele velden en kans op een bui. Middag peratuur van 15 graden langs kust tot 18 in de Algarve. Madeira: Half tot zwaar bewolkt en enkele bui Maximumtemperatuur omstreeks 17 graden Spanje: Zaterdag veranderlijk bewolkt en enkele regen- of onweersbuien, in het zuiden mogelijk veel wind. Zondag perioden met zon en droog, maar aan de Golf van Biskaje wolkenvelden en vooral later nu en dan regen Middagtemperatuur onge veer 13 graden, aan de Costa's in het oosten ongeveer 17, en in het zuiden dichtbij 20graden. Canarische Eilanden: Zaterdag droog en perioden met zon. Zondag meer bewolking en een kleine kans op een bui. Middagtemperatuur za terdag rond 25, zondag ongeveer 22 graden. Marokko: Westkust: Wisselend bewolkten kans op een bui. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Veranderlijk bewolkt en nu en dan een regen- of onweersbui. Maximumtempe ratuur aan zee van 20 graden bij Tunis tot 25 graden in het oosten. Zuid-Frankrijk: Zaterdag vooral in het westen nog af en toe zon, verder veel bewolking en perio den met regen. Middagtemperatuur za terdag rond 12, langs de Middellandse Zee ongeveer 18 graden, zondag lagere temperaturen. Mallorca en Ibiza: Half tot zwaar bewolkt en een enkele re gen- of onweersbui. Zondag wat meer zon en waarschijnlijk droog Koel met middagtemperatuur ongeveer 17 gra- Italië: Overwegend veel bewolking en perioden met regen. Plaatselijk valt veel neerslag. In het uiterste zuiden meest droog en vooral zaterdag af en toe zon. Maxima variërend van 15 graden in het noorden tot 20 in het zuiden. Zaterdag in het zui den plaatselijk warmer. Corsica en Sardinië: Wisselend bewolkt en flinke buien, soms met onweer. Middagtemepratuur rond 17 graden. Griekenland en Kreta: Zonnig en droog. In het Pindusgebergte en op Corfu kans op een regen- of on weersbui. Zaterdag langs de westkust een stevige zuidelijke wind. Middagtem peratuur langs de westkust ongeveer 23 graden, elders enkele graden hoger. Op Kreta zondag 30 graden. Turkije en Cyprus: Overwegend zonnig. Maxima t en 27 graden. Duitsland: Zaterdag in het noorden perioden met zon. Naar het zuiden toe meer bewol- plaatsen droog. Zondag toenemende bewolking en voor al in zuid- en midden-Duitsland af en toe regen. Middagtemperatuur ongeveer Zwitserland: Overwegend bewolkt en perioden met regen; boven 1700 Sneeuwgrens in het oosten verder stij gend. Maximumtemperatuur rond 12 graden. Oostenrijk: Meest bewolkt en van tijd tot tijd regen, die tussen 1500 en 2000 r Sneeuwgrens zondag stijgend. Middagtemperatuur van 14 graden in de dalen van Tirol tot on geveer 20 graden in het Oostenrijkse laagland. Zon op 05.37 Zon o Maan op 10.35 Maan onderüZ.Ol Waterstanden Katwijk Hoog water 07.39 19.59 Laag water 03.47 15.55 I MAANDAG 18 APRIL 1994 Zon- en maanstanden Zon op 06.35 Zon or Maan op 11.39 MaanonderQ; Waterstanden IJmuiden Hoog water 08.18 20.13 Laag water 04.26 16.56 Weerrapporten 15 april 17

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12