Gevelsteen herdenkt Philips van Leyden Reisopera wil Nederlands talent een kans geven Cultuur Kunst Vera Mann: speelt mogelijk Willeke Zes acteurs spelen zestig stangpoppen Gemist? finale leids cabaret festival C.A. Wertheim tussen kunst en kitsch DINSDAG 12 APRIL 1994 ANNEMIEK RUYGROK. 0 Concert Collegium Voci De tienergroep van het Collegium Voci is za- het eerst te horen in de Streekmuziekschool werken van De Marez Collegium Voci geeft terdag 16 april in Alphen. De groep brengt onder Oyens en Kodély. Het eerste koor1 voorproeve van het programma dat het op 30 april brengt tij dens het Europees Muziekfestival in België. De leden zingen lie deren van vroeg-klassiek tot hedendaags. Tijdens het concert spelen ook drie instrumentele ensembles van de streekmuziek school. Kaarten zijn vanaf 19.30 uur te verkijgen aan de zaal of telefonisch te bestellen: 01720-31913/01720-35555. Lezing over de kunst van het idee leiden Erik Kreytz houdt dinsdag 19 april een dialezing met als titel "conceptual art": de kunst van het idee. De kunsthistoricus gaat in op de jaren zeventig waarin een bezinning op de functie van de kunst centraal stond. Dat resulteerde in de zogenoemde conceptuele periode, waarin niet kunstwerk maar het idee er achter centraal staat. Daar kwamen stromingen uit voort als mi nimal art of land-art van Joseph Beuys. De lezing vindt plaats in de Kapelzaal van K&O om 19.30 uur en wordt de volgende dag herhaald om 9.30 uur. Sassenheimers in Noordwijkerhout noordwukerhout Deelnemers van Atelier Sassenheim expose ren vanaf 15 april hun werk in de hal van het gemeentehuis in Noordwijkerhout. Beginnend en gevorderd cursisten tonen teke ningen en aquarellen gemaakt onder leiding van Cortinne Tjan, Anja Seriier en Fredy Wolf Wubben. De expositie is tot 28 mei te bezoeken tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Kaarten voor opera 'Nabucco' leiden/den haag Bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, zijn toegangskaarten verkrijgbaar voor 'Nabucco' van Guiseppe Verdi, door de Opera van Krakow in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag. De voorstellingen zijn op zaterdag 16 en zondag 17 april. Diana Ross naar Ahoy' Rotterdam Diana Ross geeft op woensdag 22 juni een concert in Ahoy' Rotterdam, ter gelegenheid van haar 30-jarig artiesten jubileum, al sinds oktober de kapstok voor talloze festiviteiten rond haar persoon. Mojo Concerts gaat ervan uit dat het op deze korte Europese 'Forever Diana Tour' bij die ene show zal blijven, maar heeft goede hoop dat La Ross in het najaar zal terugkeren voor meerdere concerten. De kaarten kosten zestig tot negentig gulden en zijn vanaf zaterdag 23 april te koop. ZAANDAM GPD De Vlaamse zangeres-actrice Vera Mann (30) is kandidaat voor de hoofdrol in de musical over Willeke Alberti. Kort gele den bedankte Loes Luca voor deze rol. Vera Mann, winnaar van de Pall Mali Exportprijs 1990, heeft de afgelopen jaren opgetreden in onder meer de musicals My Fair Lady, Evita en West Side Story. In Les Misérables vertolk te ze de rol van de straatmeid Publikatie over rechtsgeleerde bij honderdjarige Burgersdijk Niennans Eponine en in Roze Krokodillen die van de lesbische trompettis- te Gene. Momenteel is de Vlaamse in Nederland te zien in de muzikale komedie 'Little Vo ice' in de rol van de dochter van een aan drank en kerels ver slaafde moeder (Pleuni Touw). Voor deze zangrol heeft Mann zich verdiept in een zeer uiteen lopend repertoire: van Anneke Grönloh, Rita Hovink en Willeke Alberti tot Edith Piaf, Marlène Dietrich, Shirley Bassey en Billy Holiday. James Lyons (78) overleden James L. Lyons, die het Monterey Jazzfestival in het leven riep, is zondag op 78-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Lyons organiseerde het internationaal bekende jazzfestival vanaf de eer ste editie, in 1958, tot zijn pensionering in 1992. De eerste keer dat het Monterey Jazzfestival werd gehouden traden onder anderen Dizzy Gillespie, The Modern Jazz Quartet, Billie Holiday, Dave Bru- beck en Harry James er op. Je zou het de eerste openbare bibliotheek van Leiden kunnen noemen, de verzameling banden (handschriften) die Philips van Leyden in de 14de eeuw aanlegde en die tot de 16de eeuw in de later genoemde 'Templum Salo- monis' voor iedereen was in te zien. Meestal worden naar dit soort belangrijke Leidenaars wel straten ge noemd, maar dat is niet het geval met Van Leyden, die in 1382 overleed. Nog geen schamele steeg kreeg de naam van deze eerste Leidse rechtsgeleerde. Arne Steenkamp en Arno de Bruin van de in de 'Templum Salomonis' ge vestigde boekhandel, antiquariaat en veilinghuis Bur gersdijk Niermans willen daarin verandering brengen. LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK Ter gelegenheid van het 100-ja- rig bestaan van Burgersdijk Niermans, onthult prof.dr. R. Feenstra, emeritus hoogleraar Romeins recht en zijn geschie denis aan de Leidse universiteit, vrijdagmiddag op de hoek van de Nieuwstraat en de Kloksteeg een gedenksteen ter nagedach tenis aan Philips van Leyden. Van de hand van Feenstra is een bij Burgersdijk Niermans uitgegeven boek over Philips van Leyden en zijn bibliotheek. Het eerste exemplaar wordt die middag aan burgemeester C. Goekoop uitgereikt. Arne Steenkamp en Arno de Bruin van Burgersdijk Nier mans herstellen met deze publi katie een oude traditie. Want de boekhandel legde zich indertijd ook toe op de uitgave van bij zondere boekwerken. Een halve eeuw geleden verschenen hier twee uitgavenreeksen: 'In den Houttuyn' en 'Leidsche facsimi le-uitgaven', kleine, verzorgde publikaties op het gebied van 'de geschiedenis en het leven van het Nederlandse volk'. Het is de bedoeling, aldus Kasper van Ommen, redacteur van de nieuwe reeks 'In den Houttuyn', dat hierin boekjes verschijnen, twee maal per jaar, die betrek king hebben op de Leidse cul tuurgeschiedenis. In de redactie zitten tevens P.G. Hoftijzer, I. Moerman, W. Otterspeer en C. van der Poel. Komende delen zijn de tekstuitgave van het En gelse reisjournaal van de Leidse boekverkoper Johannes Lucht- mans uit 1772 en twee studies over de 19de-eeuwse steen drukkerij Noothoven van Goor en over Leidse fotografen uit de vorige eeuw. Brill Boekhandel, antiquariaat en veilinghuis Burgersdijk Nier mans ontstond in 1894 toen de gelijknamige heren een deel van het antiquariaat en de veilingen van de firma Brill overnamen. Het Leidsch Dagblad van 15 mei 1884 maakt hier melding, van. Bij deze overname ging het om zo'n 250.000 banden. Boek handelaren hadden in die tijd de gewoonte het pand, waarin zij waren gevestigd, een naam te geven. Hun pand kreeg de naam 'Templum Salomonis', wat staat voor 'tempel der wijs heid', als eerbetoon aan Philips van Leyden en de door hem ge stichte bibliotheek die met zijn 43 banden indertijd (veertiende eeuw) uitzonderlijk groot was. Na het overlijden van Bur gersdijk (1915) en Niermans (1920) nam de weduwe Bur- gersdijk-Elshout de touwtjes van de boekhandel in handen, daarin bijgestaan door P.J. Dee, die als jongmaatje in 1901 in dienst was gekomen en in 1921 mede-firmant werd. In 1946 nam J.P. Stam, die zijn oplei ding eveneens bij Burgersdijk Niermans had genoten, het roer over. Na zijn overlijden nam zijn weduwe de zaken waar en De heren Burgersdijk en Niermans in de Templum Salomonis'. in 1986 voegden Arno de Bruin en Arne Steenkamp hun anti quariaat Blaeu bij dat van Bur gersdijk Niermans. Een grote verbouwing van de 'tempel der wijsheid' volgde en dit jaar wordt het feit herdacht dat Bur gersdijk Niermans 100 jaar bestaat. Behalve de onthulling van de gedenksteen en de eerste publi katie in de nieuwe uitgaven reeks, staan in dit herden kingsjaar nog meer festiviteiten op stapel. Zo zal de eerste Kruyskamp-prijs, genoemd naar de legendarische hoofdre dacteur van het Woordenboek der Nederlandsche Taal en toe gekend aan degene die aan de wieg stond van een bijzonder woordenboek, in oktober bij Burgersdijk Niermans worden uitgereikt. Ook is men bezig een tentoonstelling over de boek handel in de Leidse openbare bibliotheek van de grond te krij gen. De handschriften van Philips van Leyden zijn inmiddels ver dwenen. Op één na, dat zich in de universiteitsbibliotheek be vindt. Vermoedelijk zijn in roe rige tijden, toen men aan die 'oude boeken' niet zo'n waarde hechtte, de overige handschrif ten stuk voor stuk naar het bui tenland 'verhuisd'. Met de ont hulling van de gedenksteen ter ere van Philips van Leyden wordt de passant er in elk geval op geattendeerd dat in dit pand, waar in de loop der eeuwen duizenden boeken hebben ge staan en van hand tot hand zijn gegaan, de eerste openbare bi bliotheek van Leiden gehuisvest is geweest. Een tegemoetko ming aan het testament waarin Philips bepaalde: „Het is mijn wens om ten behoeve van dege- ARCHIEFFOTO H. JONKER nen die zich in de wetenschap van het kanonieke en het civiele recht willen bekwamen tenein de in staat te zijn te zijner tijd een passende vrucht daarvan in Gods kerk aan te dragen, een nuttige voorziening te treffen". Philips van Leyden en zijn bi bliotheek; auteur: R. Feenstra; uitgeverij: Burgersijk en Nier mans (serie In den Houttuyn); prijs: 18,50. Aldaar en bij an dere Leidse boekhandels vanaf 16 april te koop. Inschrijving voor volgende delen is moge lijk. Speelgoedvoorstelling over Poesjenellentheater in het LAK LEIDEN HOMME SIEBENGA Vormgever/theatermaker Rieks Swarte neemt om de haverklap een nieuwe duik in de volkse theaterhistorie. De smerige on derbuik van de 16de-eeuwse Britse samenleving stond cen traal in zijn uitbundige en ko mische regie van 'De Bedelaars opera' door Het Zuidelijk To neel. Voor zijn nieuwe voorstel ling daalt hij af in de 19de-eeu- we Antwerpse Poesjenellenthe- atertjes - keldertjes waar de stangpoppen elkaar met hun houten armen vol overgave om de oren sloegen om het volk te Rieks Swarte: „In de vorige eeuw waren er wel zo'n veertig Poesjenellentheatertjes in Ant werpen. Het is poppentheater van een enorme volkse simpel heid. Ze werken met stangpop pen waarmee je niet veel meer kunt doen dan ze opzwaaien en afzwaaien. Het gaat er heel ruw aan toe en eindigt altijd met een massale vechtpartij. Vroeger was het razend populair, tegen woordig is er eigenlijk nog maar één echte Poesjenellenkelder in Antwerpen." Swarte's warme belangstel ling voor dit oude poppenge- weld is eenvoudig terug te voe ren op zijn jeugd. Dankzij zijn Antwerpse afkomst - zijn moe der werd in die stad geboren - kwam hij als jongetje al in het bezit van een belangrijk thea terdocument. Hij kreeg van zijn grootvader een dikke pil cadeau waarin de traditionele, monde ling overgeleverde Poesjenellen- teksten zijn geboekstaafd. „Die teksten zijn duidelijk op geschreven met veel jenever binnen handbereik," zegt Swar te goedkeurend. „Je ziet dat ze Acteurs van vlees en bloed die zich voortdurend in andere kleren hijsen spelen 'De schoonste geschiedenissen van de Poesjenellen'. FOTO SANNE PEPER heel gedetailleerd beginnen en verderop in het verhaal wordt het steeds onaffer. Dan staat er bijvoorbeeld halverwege een zin: 'enzovoort'. Dat betekent dat je moet improviseren. Als klein jongetje dacht ik dat alle toneelteksten zo waren." Polcinella De naam 'Poesjenellen' is af komstig van het Commedia dell 'arte-figuur Polcinella, maar het is zeker niet zo simpel dat deze Antwerpse theatervorm recht streeks uit Italië is komen over waaien. Swarte: „Het zijn vaak ridderverhalen en katholieke verhalen die zeer Vlaams getint zijn. Waarschijnlijk is de oor sprong al terug te voeren op de Tachtigjarige Oorlog." „Het verloop van het verhaal heeft vaak kop noch staart. Als het verzandt, gaan ze maar weer een liedje zingen. Dan weet je bij god niet meer waar het over gaat. Plotseling legt dan iemand uit hoe het ook weer zat. Dan roept iedereen: 'Hoera' en dan is het afgelo pen." Terwijl een authentieke Poes- jenellenbaas beschikt over zo'n zestig verschillende stangpop pen, zet Rieks Swarte zes ac teurs van vlees en bloed in die zich voortdurend in andere kle ren hijsen. Ze spelen de letterlij ke tekst uit zijn 'Poesjenellen- bijbel', zij het niet in het Vlaams. Zoals in alle voorstel lingen van Swarte vervullen vormgeving en decor weer een hoofdrol. Swarte: „Het is een echt poppenkastdecor wat we hebben gemaakt. Soms spelen we het in volledig decor - met schermpjes aan de zijkant en een achterscherm - dat een beeld geeft van de stad Antwer pen. Maar soms is het niet meer dan een doek met steentjes, heel dom geschilderd. Ik be schouw het als een poppenkast voorstelling die we spelen in een zelf meegenomen parochie zaaltje, dat is uitgerust met alle ouderwetse toneeltechnieken. Toneelschuurproduktie 'De schoonste geschiedenissen van de Poesjenellen' is woensdag en donderdagavond (20.30 uur) te zien in het LAKtheater. Marianne van Wijk, Kees Tom, duo Twee van Zand donderdag 14 april, 20.15 uur 3* nieuw talent en Lenette van Dongen (winnares Pall Mail Export Prijs 1993) LEIDSE SCHOUWBURG Tel 071 131943 BEELDENDE KUNST AMSTERDAM De Nationale Reisopera wil zoveel mo gelijk Nederlands talent een kans ge ven. Dat zei Jan Bouws, artistiek advi seur van het operagezelschap, bij de presentatie van de plannen voor het seizoen 1994-1995. In september start het eerste seizoen van de Reisopera, die in de plaats is gekomen van het op geheven Opera Forum. Dit er geen voorstellingen. Bouws koos voor het nieuwe seizoen vier produkties uit die volgens hem aantrekkelijk zijn voor een breed pu bliek. Er zullen in totaal 44 voorstellin gen worden gegeven in zestien thea ters. Drie premières vinden plaats in Enschede, de standplaats van de Reis opera. Het gaat om 'Candide' van Bernstein, 'Rusalka' van Dvorak en 'Macbeth' van Verdi. De 'Faust' van Gounod (geïnspirerd op Goethes Faust) gaat in Eindhoven in première, de vestigingsplaats van Het Brabants Orkest dat de produktie begeleidt. De Reisopera werkt verder niet Het Gel ders Orkest ('Candide') en het Orkest van het Oosten ('Rusalka' en 'Mac beth'). Dat laatste is voortgekomen uit het opgeheven Forum Filharmonisch Orkest. Dirigenten De nadruk op de Nederlandse inbreng blijkt onder meer uit de dirigentkeuze. Drie opera's worden geleid door een Nederlander; Jan Stulen ('Candide'), Johan van Slageren ('Rusalka') en Ed Spanjaard ('Faust'). De Italiaanse diri gent Gabriele Bellini doet 'Macbeth'. Ook bij de zangers en regisseurs zijn veel Nederlanders. Hans Croiset, tot komend seizoen artistiek leider van Het Nationale Toneel in ,Den Haag, maakt zijn debuut als operaregisseur met 'Faust'. Tom Schenk, met wie hij zeven jaar geleden bij De Appel Goe thes 'Faust' I en II ensceneerde, zal het decor ontwerpen. Voor 'Rusalka' is re gisseur Peter te Nuyl aangetrokken. Mirjam Grote Gansey maakt het decor. Bij de solisten is onder meer Henk Poort aangetrokken, die nu nog te zien is in de musical 'The Phantom of the Opera'. Hij vertolkt de rol van 'Mac beth' in de gelijknamige opera. Ook doet hij mee aan 'Faust'. Alle voorstellingen zullen, in tegen stelling tot de produkties van Forum, worden boventiteld. Dat geldt ook voor de gezongen teksten in 'Candide', die door Willem Wilmink zijn vertaald. Subsidie Bouws koos bewust voor een zo groot mogelijke Nederlandse inbreng. Niet omdat Nederlanders goedkoper zijn dan buitenlandse collega's, maar om dat het veelbelovende talent uit ons land ook een kans moet krijgen. De tij delijk adviseur hoopt dat de nieuwe ar tistieke leider John Fisher dat beleid zoveel mogelijk zal voortzetten. De Schot Fisher heeft onder meer bij De Nederlandse Opera gewerkt en spreekt redelijk vloeiend Nederlands. Hij on derschrijft het beleid dat bij gelijke ge schiktheid van twee kandidaten de Ne derlander de voorkeur krijgt. De procedure rond de benoeming van Fisher is in het laatste stadium. Naar verwachting kan hij rond 1 sep tember beginnen. Bouws blijft komend seizoen verantwoordelijk voor het ar tistieke deel van de vier produkties. Fisher gaat het beleid van de jaren er na vormgeven. De Reisopera krijgt van het ministe rie van WVC een subsidie van 10 mil joen gulden. Opera Forum ontving twee miljoen meer. RECENSIE ONNO SCHILSTRA Expositie werk van C.A. Wertheim Te zien: t/m 8/5, dagelijks 9-17 uur, Kunst stichting AZL Wat men 'Kitsch' noemt, ont roert vaak meer dan serieus be doelde 'Echte Kunst'. Het Zi geunerinnetje en het Weeskind je scoren hoger op de schaal van tranen dan de colourficld- paintings van Barnett Newman. Dat objectieve gegeven wil er bij veel liefhebbers van 'Echte Kunst' niet in. Terwijl het toch heus niet zo'n probleem is. Om schreven in termen van gevoel is kunst datgene wat ontroert ondanks hardnekkige pogingen emotie te omzeilen, en kitsch dat wat niets anders beoogt dan zwelgen in zeeën van emoties. Kitsch schuwt geen enkel mid del om te ontroeren, kunst ont roert ondanks zichzelf. Daarom verblindt kitsch, waar kunst ogen opent. Ziedaar het onderwerp waar de schilderes C.A. Wertheim zich mee bezig houdt. Haar werkwijze bestaat uit het vermengen van ingrediënten, die tot de vaste bestanddelen behoren van de kitsch, met be standdelen uit de serieuze kunst. De tentoonstelling van Wertheim bij Kunststichting AZL bestaat hoofdzakelijk uit zelfportretten, al zie je dat niet op het eerste gezicht. Wertheim schildert haar eigen tronie na melijk consequent binnen de context van een ander schilde rij: haar doeken zijn grove re makes van beroemde werken j van oude meesters als Rem- j brandt of Velasquez. Tot zover weinig bijzonders, ware het niet dat Wertheim als j ondergrond niet het gebruikelij- ke schilderslinnen gebruikt i maar allerlei voorbedrukte stof j fen, rechtstreeks afkomstig uil de volks- (lees: kitsch-)cultuur lapjes, bedrukt met populaire motieven, Coca Cola-handdoe j ken, dekbedovertrekken met nostalgische landschapjes. Oude meester, zelfportret en kitschmotief gaan in Wertheims werken door elkaar heen speler op een zodanige manier dat hei publiek volkomen op het ver keerde been wordt gezet. Dc verschillende nuances die erir j gelegd zijn, kunnen bijna niei I meer ontrafeld worden. Daarir ligt zowel de kracht als dc zwak te van Wertheims werk: de ver strengeling ondergraaft op eer intelligente manier de platgetre den definities van kunst er kitsch. Tegelijkertijd is dc laaj ironie waarmee Wertheim haai eigen, serieuze schilderkuns aankleedt zo dik, dat die schil j derkunst, waar het toch uitein delijk om gaat, op de achter grond raakt. Wertheim heeft een markan handschrift en een goed ont wikkelde toets. Door die vrijwe I uitsluitend toe te passen in na maak-Rembrandts en op voor bedrukte stoffen, laat zij haa vermoedelijk even grote talen J om eigen composities te ere eren, ongebruikt liggen, jam mer. 'Rijk der Scythen' groot succes AMSTERDAM ANP De tentoonstelling 'Het rijk der Scythen' in de Amsterdamse Nieti wc Kerk is een enorm succes. In krap vier maanden hebbei 125.000 mensen uit binnen- en buitenland de tentoonstelling vat Scytische kunst uit de Hermitage bezocht. Van de entrecgcldet komt per bezoeker één Amerikaanse dollar ten goede aan de Her milage in St. Petersburg. 'Het Rijk der Scythen' zal het komenc weekeinde voor het laatst te bewonderen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19