'Het meest regelmatige in mijn leven is altijd 't onregelmatige' Wereld van magnetiseur blijft vaag Rtv show "De media doen 't steeds beter, de politiek steeds slechter' TT gesproken MAANDAG 11 APRIL 1994 I ADO-mediaprijs beloont aandacht voor minderheden: AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Paul de Leeuw kreeg onlangs de Roze Driehoek opgespeld, een jaarlijkse on derscheiding voor personen of instellingen die zich inzetten voor de emanci patie van homo's en lesbiennes. Komende week maakt hij weer kans op een bijzondere prijs: de ADO-mediaprijs. Deze jaarlijkse onderscheiding die op 14 april in de Rode Hoed in Amsterdam voor de zevende maal wordt uitge- JèÊI Hj IÉ reikt door het Anti Discriminatie Overleg, wil een 'onbe vooroordeelde, evenwichtige en volledige' beeldvorming van ethnische minderheden in de massamedia stimule ren. De prijs, 10.000 gulden en een sculptuur, gaat het ene jaar naar de gedrukte media, het andere jaar naar ra dio en televisie. Dit jaar is de omroep aan de beurt. Daar naast is er ook nog een Mediaprijs van de Gemeente Am sterdam te vergeven als aanmoedigingsprijs. Paul de Leeuw is één van de vier genomineerden in de catagorie televisie. In de catagorie radio zijn drie nomina ties geselecteerd uit 24 inzendingen. In totaal werden meer dan zestig bijdragen ingestuurd die door een jury van journalisten en programmamakers zal worden be oordeeld. Volgens ADO-medewerker Rob Thoolen gaat het goed met de berichtgeving over minderheden in de Neder landse media. „Er wordt vrij genuanceerd over bericht. Zelfs in dramaseries als Pleidooi van de AVRO (één van de genomineerden red.), wordt een goed beeld gescha pen van andere culturen. De kwaliteit gaat duidelijk voor uit. Was dat in de politiek ook maar zo. Maar helaas moet ik zeggen dat waar de media een helder beeld scheppen van de realiteit, de politici dat steeds slechter doen. In derdaad, misschien is het een goed idee om een ADO- prijs voor politici in te stellen. Maar ja, zij worden al ge noeg in hun ego gestreeld." Kritisch Voor de prijs komen alle genres programma's in aanmer king: zowel quizzen, praatprogramma's als amusements programma's. „Dat is wel een beetje een probleem", geeft Thoolen toe. „Het is natuurlijk moeilijk om appels met peren te vergelijken, maar we hebben nu eenmaal niet meer geld. Toch willen we met de prijs doorgaan. Als organisatie tegen discriminatie moeten we helaas zo vaak kritisch zijn dat het ook leuk is om eens in het jaar een positief geluid te kunnen laten horen." Dit jaar is het programma 'Schreeuw van de Leeuw' over de islam genomineerd. Opvallend, omdat er vooral vanuit de moslimwereld nogal wat kritiek op de uitzen ding opklonk omdat er oneerbiedig met het onderwerp zou zijn omgesprongen. Volgens het ADO kan juist com motie weer een taboedoorbrekende werking hebben. „Bovendien, de Paus wordt ook geparodiëerd. Als je er maar met zorg mee omspringt, en wij vinden dat De Leeuw dat wel degelijk heeft gedaan." Andere genomineerden zijn: een aflevering van AVRO's advocatenserie Pleidooi die handelt over de ontvoering van een Turks meisje: Ikon's praatprogramma Vesuvius van Cees Grimbergen, waarin Marokkaanse jongeren praten over hun problemen en een aflevering van de IKON-reeks tussen Eten en Afwas. In de genomineerde aflevering ondervraagt een Indiaas adoptiekind haar ou ders over haar identiteitsproblemen. In de catagorie Radio maakt de KRO kans met De Eik van binnenuit, een aflevering in de serie De dingen die ge beuren over de dagelijkse gang van zaken in een asielzoe kerscentrum. De VPRO is genomineerd met Een zomer in Marokko, een reportage over een Marokkaans dorp waar in de zomer veel naar Nederland geëmigreerde landge noten op familiebezoek komen. Tenslotte is daar (weer) de IKON met het programma Kinderen die niet bestaan, dat de problemen belicht van illegaal in Nederland ver blijvende vrouwen die kinderen krijgen, maar doorgaans geen arts tot hun beschikking hebben. Yvonne van den Hurk als Pam Wesseling in Pleidooi. foto •archief Ook Paul de Leeuw is geno mineerd met een aflevering over de islam in de 'Schreeuw van de Leeuw.' foto archief ugo van Rhijn gaat I met zijn tijd mee. De .JL. -JL voormalige sterver slaggever van het NOS-journaal, die sinds 1989, na zijn overstap naar het mislukte sterrennet TV 10 voor zichzelf werkt, betitelt zich zelf tegenwoordig als 'electronisch journalist en media consultant'. Vanuit zijn riante boerderij in het Drentse Koekange waar hij kan toor houdt, levert hij al vier jaar zijn diensten aan bedrijven. Hij adviseert over de toepassing van nieuwe communicatietechnieken, maakt daarnaast bedrijfsfilms, maar produceert ook documentai res voor RTL 5. „Ik ben zakenman, maar ik blijf ook journalist. Die twee zaken wisselen elkaar af. Laat ik het zo zeggen: als journalist loop ik meestal in spijkerbroek, als za kenman in het pak met stropdas." Ook is hij druk doende met zijn laatste project: BizNet. Onlangs kreeg hij een TV-restfrequentie in de ether toegewezen om in de nachtelijke uren zakelijke TV-pro- gramma's uit te gaan zenden. On der het motto 'Televisie voor on dernemers met visie' wil hij na de zomer bedrijven in staat stellen via het TV-scherm hun interne com municatie te verzorgen. Tegen be taling worden bedrijfsjournaals, interne mededelingen of educatie ve programma's uitgezonden, die alleen met een speciale decoder te ontvangen zijn. Het zal overigens nog even du ren voordat de eerste uitzendingen de ether in zullen gaan, want Van Rhijn is nog druk doende de mar keting en de financiële kant van de zaak rond te krijgen. „Ik heb de tijd. Vanaf deze week heb ik ge sprekken met marketingdeskundi gen. Daarnaast leg ik contacten met bedrijven en mogelijke finan ciële partners. BizNet heeft een enorm potentieel. Maar je kunt het project heel snel om zeep helpen door een haastklus af te leveren. Ik bereid het liever goed voor." Van Rhijn kwam op het idee voor BizNet nadat hij terugkwam uit Duitsland, waar hij in dienst van Joop van den Ende een jaar lang hoofdredacteur was van het Duitse RTL-programma 'Notruf. „Toen ik in Nederland terugkwam dacht ik, 'wat zal ik nu eens gaan doen'. Ik hoorde dat de KLM een proef had gedaan met een geco deerde bedrijfstelevisieuitzending. Men was echter niet tevreden: de proef werd voortijdig beëindigd. Ik zag echter wel volop mogelijkhe den, en sindsdien heeft het me niet meer losgelaten. Ik zie BizNet als een prima manier om op de toekomstige ontwikkeling, dat hu welijk van de computer met de te levisie, in te kunnen springen." Paplepel Van Rhijn heeft zich vroeger ver moedelijk nooit echt kunnen voor stellen dat hij ooit iets anders zou zijn dan journalist. Als jongetje droomde hij er al van om als TV- verslaggever aan de slag te gaan. Niet vreemd overigens, want de in Rotterdam geboren en getogen Hugo kreeg de journalistiek met de paple pel ingegoten. Zijn vader was journalist, persfotograaf en cineast. Hij werkte als cor respondent voor Associa ted Press en maakte later ook films voor het journaal. Als zijn vader er niet was ver zorgde zijn moeder de ver slaggeving. „Als jongen ging ik vaak mee. Jn mijn eindexa menperiode HBS, tussen mijn schriftelijk en mondeling examen door, was ik een hele nacht met mijn vader op pad toen er in de Botlek een tanker was geëxplo deerd. Geweldig." In de laatste jaren van zijn HBS- tijd, vanaf zijn vijftiende jaar, was hij actief bij AVRO's jeugdomroep Minjon, een kweekvijver voor jong radiotalent. Op zijn eenentwintig ste jaar werd hij freelance-journa list. Hij ging steeds vaker met zijn vader op pad, onder zijn arm de draagbare recorder die hij als eind examencadeau had gekregen. Pa van Rhijn belde de berichten door naar 'Vandaag, radiokrant voor Nederland', de voorloper van Hier en Nu-radio, en zoon Hugo lever de er het geluid bij. Zo rolde hij in het vak. tot hij op 1 oktober 1968 in vaste dienst kwam bij de NCRV- radio, waar hij elf jaar zou blijven werken, tot zijn overstap naar het NOS-journaal. „TV-verslaggever zijn: het was een droom die werkelijkheid werd. Niet uit ijdelheid, om zo persé met mijn kop op de buis te moeten. Maar omdat ik het -nog steeds- in alle opzichten een heerlijk medi um vind. Het is die combinatie van beeld en geluid en het feit dat je er zo creatief mee kunt zijn, dat je er zoveel dingen mee kunt ma ken. En dat het zoveel impact heeft." Rellen Met veel vuur kan Van Rhijn over zijn journaaltijd vertellen. Grote rampen, krakersrellen, de staats greep in Surina me: Hugo van Rhijn was er bij. En als TV 10 er was gekomen, zou dat nu waarschijnlijk nog zo zijn. Maar het sta- Joop van den Ende zijn me- diarijk wilde uitbouwen, stierf een vroeg tijdige dood. Van Rhijn had al eerder, op nadrukkelijk verzoek van hoofdredacteur Gerard van der Wulp van het NOS- journaal, ontslag genomen. „Er werd door de komst van TV 10 een afschuwelijke sfeer ge creëerd. De publieke omroep had geen antwoord op de komst van een commercieel net. Het enige antwoord dat de omroep had was: verdachtmakingen rondstrooien en het dwars zitten van allerlei mensen die de overstap wilden maken. Toch heb ik geen slechte herinneringen aan die tijd. Voor mijn gezin was TV 10 overigens een zege. Als je 25 jaar noodge dwongen je gezin op de tweede plaats moet laten komen en altijd voor je werk hebt geleefd, dan is het goed als je opeens een tijdje rustig aan kunt doen. Sindsdien ben ik ook iets huiselijker, iets rus tiger geworden. Dat echte gejakker is er niet meer bij." Tuinieren Heel snel na het afblazen van het commerciële station, richtte Van Rhijn zijn Hugo van Rhijn BV op, dat al vier jaar volop draait. Dus al is hij misschien wat kalmer géwor dén, Van Rhijn komt vermoedelijk niet binnen afzienbare tijd aan tui nieren toe. Voorlopig gaat hij zich, naast zijn activiteiten voor BizNet, wijden aan een nieuwe reeks van vier Unicef-documentaires voor RTL 5 in het kader van het Unicef- gala in mei. Daarvoor reist hij bin nenkort met een aantal Neder landse schrijfsters af naar Bolivia, Vietnam en Ethiopië. Ook heeft hij plannen voor een grote produktie over - hoe kan het anders - de nieuwe technische ontwikkelingen die ons te wachten staan. Als nieuws-verslaggever zullen we hem waarschijnlijk niet meer op de buis zien, al zijn hierover het af gelopen jaar met zowel RTL 4 als het NOS-journaal gesprekken ge voerd. Die liepen echter op niets uit. Van Rhijn: „Ik pas niet in het team van het NOS-journaal. Als er een andere hoofdredacteur zou zijn, lag dat misschien anders. Ik zal niet zeggen dat ik de functie niet meer ambiëer, want TV-jour- nalistiek is nu eenmaal mijn leven. Ik heb intens, van iedere minuut genoten van de afgelopen maan den dat ik die documentaires voor RTL 5 maakte. Maar vooralsnog is dat deel van mijn nieuws-televisie loopbaan afgesloten. Natuurlijk kriebelt het weieens, maar er is nu eenmaal geen ruimte op dit mo ment. Ik accepteer die feiten, er zijn zoveel andere uitdagingen. Ik ben altijd heel open geweest naar de toekomst. Iemand zei eens te gen me, 'je hebt het geluk van een goeie keeper'. Het is een kwestie van goed kijken wat de nieuwe ontwikkelingen zijn en daar op in springen. Ik ben niet iemand die op zekerheid is gesteld, ik hou wel van een beetje onzekerheid, van avontuur, van een beetje zoeken, speuren, 's ochtends niet weten wat je 's avonds doet. Het meest regelmatige in mijn leven is altijd 't onregelmatige geweest. En dat is het nog steeds." Hugo van Rhijn toen hem in 1992 bij TV 10 ontslag werd aangezegd, fo to archief NCRV-reportage over paranormale genezers kruising zijn van Dustin Hoffman, Jack Nicholson en Meatloaf." Magnetiseurs aan de slag om mensen van hun kwaaltjes af te helpen. foto archief lijk zijn. Om het kaf van het koren te schei den beslissen ballotagecommissies van hel derzienden wie echt paranormaal is. Daar naast moet de aspirant-magnetiseur een lijstje met genezen patiënten overleggen, teneinde het imago van de paranormale ge nezer te verbeteren. Die 'examens' van aspirant-paranormale genezers doen op zijn zachtst gezegd nogal bizar aan. Hoe kwam je er achter is één van de vragen. „Ik kwam er niet achter, ik kon er niet meer onderuit", is het antwoord van magnetiseur Wijne van Turenhout. Voor het overige blijft veel in het midden. Hoewel het een tamelijk oppervlakkige reportage is geworden - het woord docu mentaire niet waardig - heeft Thomas we derhoor toegepast, ofschoon dat onderdeel wat is ondergesneeuwd. De wetenschapper die aan het woord komt is een parapsycho loog van de Universiteit van Utrecht. „Wij hebben het bewijs geleverd dat paranor maal bestaat." Voor het overige heeft Tho mas zich nogal lijdzaam laten leiden. Het enige dissidente geluid in het gezelschap komt van een goochelaar, die beweert dat het paranormale voor een groot deel is ge baseerd op 'goedgelovigheid'. In de uitzen ding - ten overstaan van een zaal mensen - toont hij een en ander aan. Eindredacteur Ger van Dongen: „Het be wijs is nooit te leveren. Wat dat betreft ligt het op één lijn met het geloof." Terwijl het traditionele geloof steeds meer aanhang lijkt te verliezen, wordt het paranormale steeds vaker opgezocht. „Er heerst een enorm verlangen naar religiositeit. Veel mensen zijn op zoek naar andere vormen van bewustzijnsbeleving. Op een aantal vragen hebhen de kerken namelijk geen antwoord. En de dokter kan ook niet altijd helpen." De duistere, paranormale wereld kent - het woord zegt het al - talloze onzekerhe den. Komt mevrouw met die ernstige spier ziekte van haar kwaal af? En komt meneer met die onappetijtelijke eczeem van z'n jeuk af na wat mysterieus 'medisch' hande len? Dat is de vraag. Het staat wél vast dat de mannenwereld wat sceptischer reageert. Zeventig procent van de volgelingen is (Uitzending, vanavond, 23.01 uur, Neder land 1) Robert Long kan en wil ook op zijn 83-ste nog verliefd worden. foto archief Robert Long in VARA TV-Ma- gazine: „Verliefdheid maakt het leven mooi. Ik zal ook nooit ophou den verliefd te worden. Zelfs niet als het bespottelijk dreigt te worden. Als ik 83 ben, wordt ik nog steeds verliefd. Ik zal dat ook niet uit de weg gaan. Neem de liefde en de angst van mij af en er zou niks meer uit mijn vingers komen. Het is de lucht die ik adem. Ik tel mijn zegenin gen en kom toch steeds weer tot de conclusie dat ik he-le-maal niets te klagen heb." Wendy van Wanten in Story: „Ik zou geen pornografische scène wille spelen, maar wel een vurig liefdesstuk. De vonken zouden er vanaf moeten springen. En de acteur met wie ik het zou willen doen moet een Er is meer tussen hemel en aarde. Het aan tal mensen dat die kreet slaakt, lijkt bijna met de dag te groeien. Praktijkruimten met bijvoorbeeld alternatieve genezers kom je bij bosjes tegen. De wetenschap weet er (nog) geen raad mee. Volgens de ene para psycholoog kan wei degelijk worden aange toond dat sommige mensen genezende krachten bezitten, terwijl de andere weten schapper die theorie weer met verve be strijdt. Nousjka Thomas (van Hier en Nu-TV) volgde voor de documentaireserie Doku- ment drie magnetiseurs die de (moeilij ke) weg moeten bewandelen voordat ze door de beroepsgroep Organisatie van Paranormale Genezers (NFPN) worden erkend. Thomas volgde het drietal bovendien tijdens hun werkzaamheden. Uit de documentaire On zichtbare genezers wordt duidelijk dat de toela tingseisen om aanslui ting te vinden bij de NFPN niet gemakke- Gerrit Komrij in éHumo: 17 „Schrijvers die ook dichten noemen zichzelf gewoonlijk 17 in de eerste plaats dichter. Niet omdat ik me zo- 18 zeer dichter voel. Dat kan je of dat kan je niet, daar ben je snel 18 over uitgepraat. Ik zeg het om dat vandaag de dag de poëzie een beetje is afgeschaft: het is 18 een mongooltje, het lelijkste 18 kind dat je hebt, en dat zie je dus het liefst." 18 Idem: „Een gedicht is niks hè,? Het be gint bovenaan de pagina en is onderaan alweer afgelopen." Actrice Loes Luca in VARA TV- 1J Magazine: „Het is niet zo dat ik denk: als ik niet om de haverklap op het po dium sta, besta ik niet. Ik werk vooral hard omdat ik een leuker 2( mens ben als ik werk. Daar voel 2( ik me in thuis, maar ik kan ook heel erg lui zijn hoor." Ron Moss, alias Ridge uit The Bold and The Beautiful in Weekend: „Ik wist niet hoe ik mijn vrouw Shari moest helpen met de be valling. Ik kwam niet verder dan haar hand vasthouden. Toen we eindelijk na tien uur wachten de verloskamer in mochten, waren we opgelucht. Maar het ergste 2 moest nog komen. De bevalling heeft in totaal negentien uur ge- 2 duurd. Mijn God, als mannen kinderen zouden moeten krij gen, zou de mensheid binnen 2 de kortste keren zijn uitgestor- Linda de Mol in Privé: „Ik krijg veel vreemde bedel brieven en aanzoeken. Toen er in Duitsland door de pers werd geschreven dat ik iets zou heb- 2 ben met een andere man, kreeg mijn eigen man Fred brieven gestuurd van Duitse vrouwen die zich aan hem aanboden met 2 allerlei spannende foto's erbij." 'Huispianist' van Paul de Leeuw, Cor Bakker in Privé: 2 „Ik vind het niet erg dat Paul mij in het ootje neemt. Kijk, Paul en ik zijn altijd een beetje I met elkaar aan het dollen, ook in de kleedkamer. Net als jonge honden. En Paul gaat daar ge woon mee door. Ook al staan er f honderd camera's om hem v heen en kijken er tien miljoen r mensen mee. Tijdens de uitzen- i ding ben ik gewoon de pianist en ga niet tegen Paul in. Hij is zo spits, lult je zo onder de tafel. Hij bedoelt het allemaal niet zo kwaad. Tegen mij in elk geval niet. Het is zijn manier om ge negenheid te tonen. Hij is niet vals. Niet echt." Irma Hartog in VARA TV-Ma- gazine: „Ik speel het liefst gekke, extre me typetjes. Ik heb bewonde ring voor de Britse Jennifer Saunders, die in 'Absolutely fa bulous' de rol van neurotische, kettingrokende Edina vertolkt. Die Engelsen zitten vol met hu mor. Ik weet niet waar het hem in zit, maar ik kan poep- en piesgrappen veel beter verdra gen van Engelsen dan van Ne derlanders."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12