Kylians jubileum hoogtepunt voor Nederlands Dans Theater Granito vrouwenfiguur: zacht en warm 'Der Zenissene'leuk zolang het duurt Bekende parodie op televisie-onbenul Een adembenemende, hartverscheurende 'Nora' Woodstock herleeft Cultuur Kunst Oleta Adams brandt zich niet aan haar open haard Tongewelf in museum De Lakenhal MAANDAG 11 APRIL 1994 11 Vervolg op Casablanca los anceles Hollywood werkt aan een vervolg op de filmklassie ker 'Casablanca', die misschien wel een van de bekendste filmci taten heeft opgeleverd. 'Play it again, Sam', was het historische verzoek van nachtclubeigenaar Humphrey Bogart aan de zwarte pianist. Het vakblad Daily Variety meldt dat de maatschappij Warner Books twee auteurs opdracht heeft gegeven een vervolg te schrijven op de rolprent uit 1942, waarin Ingrid Bergman de tegenspeler is van Bogart. Op basis van het script wordt ook ge werkt aan een korte televisieserie. Wanneer de produkties te zien zijn, is niet bekend. Eerder boekte Warner groot succes met 'Scarlett', een vervolg op de filmklassieker 'Gone with the Wind'. Concert East 17, Rory Block en BBM utrecht De Britse groep East 17, bij vrouwelijke tieners bijna net zo populair als Take That en NKOTB, geeft op donderdag 16 juni een concert in het Utrechtse Vredenburg. Een maand eer der, op maandag 16 mei, is hetzelfde muziekcentrum de speel plaats van het nieuwe supertrio BBM, waarachter de veteranen Ginger Baker (drums), Jack Bruce (bas) en Gary Moore (gitaar) schuil gaan. De Amerikaanse singer-songwriter Rory Block treedt op dinsdag 31 mei en woensdag 1 juni in de kleine zaal van Vredenburg op. De voorverkoop van al deze concerten is reeds begonnen. toneel recensie susanne lammers Voorstelling 'Nora of het poppenhuis' door Malpertuis Gezien 8/4, Leidse Schouwburg Stompzinnig commentaar, luid op gegeven, scheurde vrijdag avond de sfeer aan flarden bij Ibsens 'Nora'. Het droevigst stemde nog wel dat zij hèm na deed. Alle moeite van Ibsen en Malpertuis helemaal voor niets geweest. Nora of het poppenhuis' (1879) was Ibsens doorbraak. Acht jaar geleden leende Nora geld van een aan lager wal ge raakt sujet om haar man, Tor- vald Helmer, te kunnen laten kuren in Italië. Daartoe vervals te ze de handtekening van haar vader. Krogstad, degene bij wie ze in het krijt staat, werkt bij de bank waar Helmer nu directeur van wordt, en probeert langzaam weer uit de goot te klimmen." Omdat Helmer hem wil. ont slaan vanwege zijn morele prin cipes, zet hij Nora onder druk hem zijn positie te helpen be houden. Als Helmer achter Nora's 'misstap' komt, wordt hij woedend. Vanwege Nora's leu genachtigheid in al die jaren, maar natuurlijk ook vanwege de dreiging voor zijn eigen goede naam. Dan stuurt Krogstad de schuldbekentenis met de valse handtekening terug: Helmers naam is gered. Zijn gedrag heeft Nora echter de ogen geopend. Zij kent zichzelf niet en is ge trouwd met een man die ze ook niet kent. Ze moet dus de deur achter zich dicht gooien en op eigen kracht éérst proberen mens te worden. De 'Nora' van Malpertuis is schitterend. Maar één aspect, een aspect dat de tekst nadruk kelijk voorschrijft, ontbrak. No ra (Karin Tanghe) begint het stuk als een zorgeloos en vrolijk kindvrouwtje, door niemand werkelijk serieus genomen. Het minst van allen door haar man, die haar steevast aanspreekt met 'leeuwerikje' of 'eekhoorn tje'. Langzaam, door de tragi sche wending die de gebeurte nissen nemen, daagt het besef dat zij geen echt mens is, maar een speelpop. En dat wil ze, en gaat ze veranderen. Karin Tanghe is vanaf het be gin al een sterke vrouw met een eigen wil en daardoor is de rol van Torvald Helmer (Karei De- ruwe) potsierlijk. Hij kan niet anders dan zich vanaf het begin belachelijk maken en zijn more le ineenstorting en inkeer wor den dus niet bepaald geloof waardig. Ondanks dit interpretatiever schil: een adembenemende, hartverscheurende Nora'. Een elegante voorstelling waarin voortreffelijke acteurs in een kaal, maar smaakvol en warm belicht décor de sterren van de hemel spelen. Na maandenlange onderhandelingen zijn geldschieters en organi satoren dit weekeinde eindelijk tot een akkoord gekomen: Wood stock, het legendarische eerste grote popfestival van 1969, zal her leven. Op 13 en 14 augustus van dit jaar zal een grootscheeps jubileum festival worden gehouden in het plaatsje Saugerties, 150 kilometer ten noorden van New York City. Er worden 30 rockbands en 250.000 bezoekers worden verwacht. In 1969 traden op Woodstock legendarische popmuzikanten op als Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Who, Ravi Shankar, Joe Cocker en vele anderen. muziek recensie tom ruufrok Concert: Oleta Adams en begeleiders Gehoord 9/4, De Vereenigmg. Ni|megen Nog te zien 19/4, Groningen en 20/4. Den Haag Halverwege het concert toont ze zich een echte fatsoensrakker: „Weten jullie waarom muziek zo belangrijk is? Omdat muziek macht heeft. En juist daarom moet je heel voorzichtig zijn met wat je zingt." Om te vervolgen met weer een tekstueel risicoloos liefdeslied. Opeens was ze en de qua stem en gedaante donkere zangeres- /pianiste Oleta Adams, de ontdekking van Roland Orzabal van Tears for Fears waarmee Adams in het achtergrondkoor door de wereld trok. Orzabal produceerde Adams' debuut-cd 'Circle of one', met daarop acht prachtsongs op het grensvlak van soul, jazz en gospel. Die juweel vond plotseling gretig aftrek en moest al snel door platenmaatschappij Phonogram met twee extra tracks in nieuwe gedaante worden uitgebracht. Verleden jaar was er het vervolg. Evolution', waarmee de Amerikaanse zich meer dan op 'Circle of one" beperkte tot ge vaarlijk naar de easy listening neigende ballads Fraai, dat wel, maar de gewiekste composities en arrangementen van het de buut werden niet overtroffen. Het materiaal van 'Evolution' rechtvaardigde in ieder geval een kritische blik naar de concer ten in Nederland, die verleden jaar wegens stemproblemen geen doorgang konden \inden. Het eerste van de drie Nederlandse optredens in de Nijmeegse Vereeniging maakte duidelijk dat die zorgen vooraf niet nodig waren. Van de opener 'Circle of one' tot de tweede toegift Don 't let the sun go down on me' van Elton John, zeven kwartier later, bleef de boog strak gespannen, en dat niet eens door een op het swingender materiaal geconcentreerde repertoirekeus. Ballads genoeg, maar door kleine veranderingen in de arrangementen of door één van de begeleiders loos te laten gaan brandde Adams zich niet aan het door haarzelf opgeroepen open haard-sfeertje Opmerkelijk genoeg waren het niet de singles ('Get here', 'I just had to hear your voice', 'Window of hope die in de feeste lijke Vereeniging de meeste bijval oogstten. Die eer ging naar een opzwepend gospel-nummer, waarmee Adams haar afkomst nog maar eens benadrukte. Leuk, maar om daarna aan commu nity-singing te gaan doen met 'Oh. when the saints', dat gaat misschien wat ver. Oleta Adams laat zich deze tournee begeleiden door zeven prima muzikanten, die overigens nog niet helemaal op elkaar lij ken ingespeeld. Het prikkelende I've got a right' van de eerste cd klonk bijvoorbeeld nogal slordig, en de soms zeer inventieve drummer opereerde met name in de ritmisch voorspelbare tra nentrekkers wat laks. Maar Miss Adams zelf zat een avond lang te stralen achter haar vleugel, zong zeventien nummers lang als een donkere engel in wit gewaad, en was in de toegiften voor een uitgelaten publiek nauwelijks van het podium te slaan. Wat kan muziek soms toch machtig zijn. Beelden van echtpaar Van der Veld in Galerie Laerken beeldende kunst RECENSIE ROOS VAN PUT Expositie stenen en bronzen beelden van Frans en Truus van der Veld. schilderijen en reliëfs van Lennart Vinge Te zien: t/m 28 mei, ma. t/m vr op afspraak 01728- 9837, za zo en feestdagen 11.00-17.00 uur, Galerie Laerken, Bent 2, Hazerswou- de-Dorp. In Galerie Laerken exposeert een drietal kunstenaars, een Nederlands beeldhouwersecht paar en een Deense schilder. Frans en Truus van de Veld werken al jaren samen. Van de twee heeft Frans een opleiding genoten aan de Koninklijke Academie in Den Haag en zijn vrouw Truus heeft het vak van hem geleerd in het atelier. De materialen die zij gebruiken zijn brons, beton, aluminium, kera misch mozaïek, cortènstaal en granito. De beelden zijn veelal figuratief. Lennart Vinge exposeert zo wel schilderijen als reliëfs. Hij is autodidact en hij maakt in zijn reliëfs gebruik van de materia len koper, messing, bladgoud, ijzer en lood. Ook zijn werk is op figuratie gebaseerd. De toe schouwer hoeft bij de beelden van het echtpaar Van der Veld geen rijke fantasie nodig. De werken stellen duidelijk iets voor. Je herkent altijd de men selijke figuur. Lichaamsonder delen zijn nadrukkelijk weerge geven. Toch zijn de werken niet saai. Dit is onder meer het ge volg van de houdingen van de figuren, maar ook van de mate rialen die in de beelden ver werkt zijn. Zoals bijvoorbeeld het beeld met als titel 'Leto'. Je ziet een vrouwenlichaam, de benen houden ongeveer halverwege het bovenbeen op, hoofd noch armen zijn weergegeven. Het materiaal is zwart/grijs granito. Aan de bovenzijde van dit beeld is een groot stuk groen glas be vestigd, dat zich in het beeld dringt en het als het ware in tweëen splitst. Door de hou ding, half achterover hangend, en door de kleur- en materiaal combinatie, krijgt deze vrouwfi guur iets vitaals en beweeglijks. Het granito. dat in het alge meen toch koud en hard over komt, lijkt bij deze vrouwfiguur zacht en warm. Opvallend in de werken van het echtpaar Van der Veld is de veelzijdigheid in de figuratie. Ze vervallen niet in herhaling. Iets wat Lennart Vinge bijvoorbeeld wel doet. Zijn werk wordt be paald door vlakken. Het lijken kastjes met verschillende ruim ten, zonder deuren. In de vlak ken maakt hij verschillende af beeldingen. Het is niet zo dat als je er één gezien hebt, je alle werken wel kent. Maar omdat hij te vaak het basisgegeven herhaalt, verveelt het toch snel. Waarschijnlijk vertelt het werk wel een verhaal, maar wat hij nu precies wil zeggen, is mij niet duidelijk. Zijn schilderijen spreken al evenmin tot de verbeelding. 'Picnic in the blue air' laat bij voorbeeld een contour van een vormeloze vrouw zien tegen een blauwe achtergrond. De borsten zijn weergegeven als twee cirkeltjes. Het geheel is nogal primitief, wat wellicht ook de bedoeling is geweest. Vinge is in zijn schilderijen eigenlijk te sober en in zijn andere werken (reliëfs) weer te overdadig. 'Leto', van Frans van der Veld. Door de houding en door de kleur- en materiaalcombinatie, krijgt deze vrouwfiguur iets vitaals en beweeg lijks. foto pr De choreografie die Jiri Kylian ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubileum als artistiek leider van het Nederlands Dans Theater (NDT) gaat maken voor de drie NDT-ge- zelschappen, moet het hoogtepunt worden van het NDT- seizoen 1994-1995. De wereldpremière van dit bal let onder de titel Driedimensio naal vindt plaats op 13 april 1995 in het Haagse AT&T-thea- ter, de thuisbasis van het NDT. Aan het avondvullende werk zullen alle dansers meedoen van de drie ensembles: NDT 1, het hoofdgezelschap met 32 dansers tussen 22 en 40 jaar, NDT 2 met 14 dansers tussen 17 en 22 jaar en NDT 3, een wisse lend gezelschap van een viertal dansers boven de veertig jaar. Mondriaan Het Nederlands Danstheater, waarvan het artistieke gezicht naast Kylian door vaste choreo graaf Hans van Manen wordt bepaald, biedt het komende sei zoen een reeks van program ma's van de drie ensembles met tal van wereldpremières. Van Kylión staan tal van reprises op het programma, zoals Whera- bouts Unknown (1980), Sechs Tanze (1986), No More Play (1988), Stamping Ground (1983), As If Never Been (1992) en Un Ballo (1991). Voor Gary Chryst van NDT 3 maakt Kylién een solo die na een wereldpre mière in New York in oktober in Nederland te zien zal zijn. Hans van Manen is aanwezig met zijn ballet Two (1990), met de klassieker Squares (1969) en Grosse Fuge (1971). In het kader van het Holland Festival komen Kylién en Van Manen ieder met een wereldpremière geïnspi reerd op de schilder Piet Mon driaan. Toernees Net als in het lopende seizoen zijn er in 1994/1995 wereldpre mières te zien van Lionel Ho- che, tot 1998 danser bij het NDT, en Paul Lightfoot, die thans bij het gezelschap danst. NDT 2 brengt wereldpremières van een ballet van de Australiër Gideon Obarzanek en van de Fransman Philippe Trehet. NDT 3 brengt voor het eerst sinds zijn oprichting in 1991 een avondvullende produktie van de Amerikaanse choreogra fe Martha Clarke. Uitgangspunt daarbij is Dammerung, dat zij vorig jaar voor NDT 3 maakte. Het NDT, dat van de Neder landse dansgezelschappen tra ditioneel de meeste tournees maakt, gaat in het volgend sei zoen onder meer naar Canada, de VS, Zuid-Amerika, Israël en verschillende Europese landen. Andere dansensembles die in 1994/1995 in het AT&T-theater zullen optreden zijn Het Natio nale Ballet, Introdans, Scapino, het Russisch Ballet van St Pe tersburg, het Nationale Ballet van Letland en de Dansgroep Krisztina de Chatel. Ook komt de opera weer terug in het thea ter (onder meer Don Giovanni van Mozart, Dido en Aeneas van Purcell, Boris Godoenov van Moussorgski en La Bohème van Puccini. Dansers van het Nederlands Dans Theater, hier met een uitvoering tij- denshet Salzburg Festival. foto archief theater recensie ron rughard Voorstelling: Der Zernssené van Johann Nestroy door Grand Theatre Spel en regie Gernt Bons, Ren Eljon, Lidy Six. Gezien: 9/4, LAKtheater, Leiden Verscheurd als de onderbroek van een be delaar. Alleen een gifgroene zonsondergang ergens in de wereld zou hem nog op reis krijgen. Hij verwijt de natuur haar monoto nie. De verwende, rijke landeigenaar Van Lips verveelt zich dermate dat hij van gek kigheid niet weet wat hij moet doen. Een stiekem liefdesavontuur zit er voor de 34-jarige niet in, want overal slaan de deu ren wijd voor hem open en wordt hij met egards binnengetroond. Tegenover de mo gelijkheden van de rijkdom staat zijn deca dente desinteresse. Mijn gemoed is ver scheurd als de* onderbroek van een bede laar, typeert Van Lips zijn holle gevoelens. Om wat leven in de brouwerij te brengen, trouwt hij de eerste de beste vrouw die hij tegenkomt. Dat is de aanleiding voor een reeks verwikkelingen met vermeende moord en achtervolgingen. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, zoals meestal bij in triges gebaseerd op misverstanden. De Weense schrijver/acteur Johann Nestroy had toen hij het stuk der Zerrissené (De ver scheurde) in 1843 schreef, dan vermoedelijk ook een satire op. het oog. Iets daarvan is hoorbaar in drie knap berijmde monologen waar het doen-alsof van de mensen op de korrel wordt genomen. De attractie van der Zerrissené ligt echter voornamelijk in de barokke taalconstructies van Nestroy en in het letterlijk adembenemend hoge tempo waarin het drietal Gerrit Bons, Ren Eljon en Lidy Six de tekst uitspuwt. Nestroy durft te schrijven en associeert er driftig op los. Mooie, virtuoze vondsten en melige woordspelingen wisselen elkaar daarbij af, alsof Wemer Schwab en Seth Gaaikema zich hebben verenigd. Dat maakt de keuze voor het ongenadige tempo zowel discutabel als verdedigbaar. Als een vriend Van Lips aanraadt zich op de paardenfok kerij te storten, antwoordt hij: Noch mijn hoofd, noch mijn hart is zo leeg dat ik er stallen van wil maken. Als Van Lips bang is de gevangenis in te moeten zegt hij iets in de trant van Nu sta ik hier nog, straks moet ik jaren zitten.' De presentatie maakt echter dat mooi noch le lijk de kans krijgt te beklijven. Een facet aan Nestroy dat eveneens ondersneeuwt, is dat hij met verve bestaande teksten zou in- en aanpassen. Ik merkte slechts op dat smid Heethamer in een woede-uitbarsting op Shakespeare varieert: Een koninkrijk voor hem die mij een tweedehands guillotine be zorgt. De redenen om kennis te maken met Nestroy zijn in ieder geval ruim voorradig. De aankleding van het stuk is sober. De speelvloer is ldein gehouden en wordt ge domineerd door een bank, die kasteel keu ken en kelder is. Dat de drie, in zandkleuri ge kleding gestoken acteurs razendsnel van rol verwisselen en met veel gemak een handvol personages neerzetten, verhoogt de kolderieke inslag van de voorstelling. Door een kleurige sjaal over te nemen, wordt de hoofdrol van de ene naar de ande re acteur verlegt. Dat in de aanpak van het drietal het accent op de vermakelijkheid ligt, maakt dat Der Zerrissené leuk is zolang het duurt. Maar ik herinner mij Ren Eljon bij Art Pro in de hoofdrol van Strijardé' Toeval. Voorval.' als een werkelijk ver scheurd man en dat maakte aanzienlijk meer indruk. Hij maakte deel uit van de ge vierde cabaretgroep Zak en As. Hij was presentator van de seri euze televisiequiz 'Megabrein' en hij kan scherpzinnige analy ses formuleren over de trucs en methodiek van het cabaret als theaterdiscipline. Erik van Muiswinkel heeft dus de nodige expertise in huis om een bijten de parodie te maken op aspec ten van het vaak onbenullige te levisiewereldje. In 'De Heldenlul' draait alles om een zekere Marco Bontem- pi, een held op sokken die een infodocutainment-show pre senteert. Alles wat er bij de op namen van zo'n programma komt kijken, wordt hier door Van Muiswinkel en Margöt Ros op toneel gebracht. Hij doet on der meer de technicus, de body guard en natuurlijk Bontempi zelf. Zij is opnameleidster, ont- vangstdame, geflipte fan en volop babbelende talkshowgas- te. De verhaallijn zit goed in el kaar en '«vert stof voor een reeks herkenbare typetjes. De teksten zijn vaardig geschreven. Van Erik van Muiswinkel is be kend, dat hij knappe persiflages kan maken. Het nog onbekende talent Margót Ros krijgt hier volop kansen en blijkt verras send goed voor de dag te ko- Van cabaretier tot televisie- held 'De Heldenlul' laat die ontwikkeling in een vlot en ver makelijk verhaal met onver wachte wendingen zien. En wie weet. zit er in de biografie van Bontempi een zelfrelativerende knipoog van Van Muiswinkel zelf. Maar helaas is 'De Heldenlul' niet echt een bijtende parodie geworden. Erik van Muiswinkel drijft de spot met wat we eigen lijk allemaal al lang over het te- •levisiewereldje weten. Mis schien is dit onderwerp niet meer te parodiëren. De ijdeltui terij en knulligheid in een talk show als bijvoorbeeld die van Ursul de Geer valt immers met een parodie nauwelijks te eve naren, laat staan te overtreffen. Daarnaast is het meedoen aan de aloude anti-Duitse stem mingmakerij in het Nederland se cabaret beneden het niveau van Erik van Muiswinkel. leiden Strakke wanden en een al even strak plafond. Dat was jarenlang het aanzicht van de zaal van de historische afdeling van het Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden. De voorzetmuren en het systeemplafond zijn nu gesloopt. Ze hebben plaatsgemaakt voor het originele tonge welf met vijf zogenoemde cassettes, verdiepte vlakken. Dit hak- en breekwerk heeft de zaal een meter breder gemaakt. De opknapbeurt moet in het najaar klaar zijn. Dan begint, op 5 november om precies te zijn, de tentoonstelling 'Leids Goed. Textiel in een Hollandse stad'. Tijdens de renovatie zijn de hoogtepunten uit de historische collectie te zien op de eerste verdieping. De opstelling geeft meteen een voor proefje van de nieuwe manier van presenteren na de verbouwing. De restauratie van de historische afdeling vindt plaats tegelijk met het herstel van de monumentale voorgevel van de Lakenhal. Deze werk zaamheden duren tot ongeveer de bouwvak. Na het schoonmaken en herstellen van de reliefs in de voorgevel, gaat de verfkwast er over heen. Het museum heeft een uit 1775 daterend bestek gevonden waarin precies staat omschreven welke kleuren het natuursteen moet krijgen: 'steengraauw, het allerbeste olijf, zuiver wit en de sleutels in 't frontespies van de voorgevel met best fermiljoen'. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11