Y olanda vertelt openhartig haar incestverhaal c Rtv show The Executive dertien weken op pad gestuurd Emotie-televisie: soppen in het leed van anderen Cellosonate als televisiekunst VRIJDAG 8 APRIL 1994 Komende vier weken bij RTL Incestslachtoffer Yolanda krijgt de komende vier weken bij RTL4-en 5 de gelegenheid haar per soonlijke verhaal te vertellen.over de gebeurtenis sen in Epe. De gruwelen waarover zij het heeft in de serie 'Yolanda' worden afgewisseld met zeege zichten en zachte pianoklanken. Terwijl zij vol in beeld is vertelt de vrouw, die aanvankelijk de rechtbank in Zutphen via de achterdeur betrad, over misbruik, illegale abortussen en babymoor- den. Interviewster Hilde Soeters - „Ik geloof haar van a tot z" - geeft Yolanda volop de ruimte. Dat de rechtbank in Zutphen slechts een deel van de beschuldigingen bewezen acht, blijkt vooral uit de aftiteling. Daarin staat uitdrukkelijk dat het gaat om de 'subjectieve beleving van Yolanda'. Haar advocaat, M. Oosterhuis-Smits, wil zo her haling voorkomen van de kort gedingen die zijn gevoerd toen het gelijknamige boek op de markt kwam. Oosterhuis heeft op uitdrukkelijke aandrang van haar cliënt contact gelegd met D&D Produc tions International BV, een bedrijf dat zich eerder bezighield met programma's als 'Showtime' en het 'Grand Gala du Disque'. Eerder zorgde de ad vocate voor een contract met de Haagse uitgever Bzztóh. Moed Yolanda zegt, dat ze hoopt dat slachtoffers moed putten uit haar ervaringen en sneller naar de poli tie stappen om de lange weg te gaan die ook zij heeft afgelegd. Haar ouders en ex-man zijn uit eindelijk veroordeeld voor incest, zware mishan deling en illegale abortussen, evenals een aantal huisvrienden. „Als ik die ene dan maar kan hel pen", verklaart Yolanda haar hang naar publici- Zonder de geringste terughoudendheid doet ze verslag van wat haar is overkomen. De gruwelen en hel seksuele misbruik worden tot in de klein ste details op het scherm besproken, zoals ze dat eerder deed in haar boek. Interviewster Soeters hoedt zich voor confronterende vragen en ont wikkelt zich gaandeweg tot hulpverleenster. „We zijn bevriend geraakt." Hoe het optreden van Yolanda zich verdraagt Incestslachtoffer Yolanda vertelt openhartig over mis bruik, illegale abortussen en babymoorden. FOTO HENNYMILTENBURG met het beroep op privacy dat zij deed voor de rechtbank in Zutphen is niet duidelijk. Tot nu toe weigerde ze inzage te geven in de dagboeken die zij bijhield in de tijd dat de gruwelen zich afspeel den. „Als ik het dagboek had doorgelezen had ik hier niet meer gezeten", zei ze indertijd tegen de rechter met een verwijzing naar een eerdere zelf moordpoging. Advocaat Oosterhuis herinnert zich het voorval tot in de details. „Er viel een doodse stilte in de zaal." Maar zij maakt onderscheid tussen het recht op privacy dat Yolanda eist en haar optre den in de media. Dat de grenzen daarbij zijn ver schoven, geeft ze ruiterlijk toe. Aanvankelijk verzette zij zich in naam van haar cliënte tegen de publikatie van herkenbare foto's in dag- en weekbladen die verslag deden van het proces. Vervolgens kreeg ze in kort geding gelijk toen ze vernietiging eiste van een boek met een verslag van de rechtszaak omdat het slachtoffer herkenbaar op de kaft stond zonder dat daarvoor toestemming was gevraagd. Het gevolg was dat Yolanda's uitgever de portretten die al waren ge maakt voor het omslag van haar biografie, terzij de schoof. Het boek kwam uit met op de voorpa gina een neutrale foto: een verkeersbord met daaronder de aanduiding Epe aan de grens van de bebouwde kom. Vermomming De biografie verscheen op de dag dat de rechter in Zutphen uitspraak deed t landa zich op TV interviewi man. Ze kwam uitgebreid ii vrouw in stemmig zwart, en teleurstelling over het vonnis. „Tot mijn stomme verbazing", zo zegt Ooster huis, besloot Yolanda zelf te elfder ure af te zien van een vermomming waarover zij uren had on derhandeld. „De programma-makers hadden haar ervan overtuigd dat ze dan niet geloofwaar dig zou zijn". De dag erna volgde een interview met Sonja Barend. In de documentaire, die RTL 5 uitzendt en die telkens zes dagen later op RTL 4 wordt herhaald, verklaart Yolanda zelf over het wegvallen van haar terughoudendheid: „Ik hoef er geen rekening meer mee te houden dat iemand niet weet dat ik het ben. Heel Nederland weet dat." De advocaten van de veroordeelden zien dat anders. Na haar televisie-optredens en de publi katie van haar boek, kondigde mr. R. Schuldink, de raadsman van haar ex-man Wouter, al aan dat hij in hoger beroep opnieuw zal vragen om de originele dagboeken van Jolanda omdat die mo gelijk ontlastende informatie bevatten. Met verto ning van de video-banden van de tv-optredens wil hij eind mei bij het gerechtshof in Arnhem duidelijk maken dat het beroep op privacy van Yolanda geen hout snijdt. Oosterhuis, die in opdracht van Yolanda bezig is met de oprichting van een stichting voor de op vang van incest-slachtoffers waarvoor nu onge veer een ton beschikbaar is, tilt niet aan deze dreiging. „Ik wou dat ze emotioneel in staat was de dagboeken te laten zien. Het is aan de rechter zich een beeld te vormen van wat er werkelijk is gebeurd." (Uitzending, vanavond, 20.30 uur, RTL 5) avonds liet Yo- n door Paul Witte- beeld, een blonde gaf uiting aan haar D HILVERSUM GPD e als behoudend katholiek te boek staande Stichting Getuigenis van Gods Liefde wil, zoals zijzelf zegt, „de religieuze honger wekken" met een nieuw programma op RTL 5. De komende dertien weken ver schijnt iedere zondagochtend in het Lumen 2000-uur- tje The Executive (de eindredacteur) op het scherm. Hij is een Elliot Ness-achtige figuur die verslaggevers op pad stuurt om te registreren of er nog gelovigen be- Vanuit een jaren vijftig-interieur verstuurt de nukkige en ongelovige eindredacteur zijn opdrachten. Hij wil geen vage verhalen horen: bijdragen moeten concreet zijn. De doelgroep is de -volgens de makers- gestaag groeiende groep van mensen die niet naar de kerk gaat, maar die nog wel een religieus besef heeft. De kijker krijgt een verrassende mengvorm van repor tages, interviews en impressies voorgeschoteld. De voertaal is Nederlands maar er worden ook onderwer pen uit het buitenland aan toegevoegd. De eindredacteur, opererend in een film noir-setting, is het bindend element, een man die antwoord moet ge ven op elementaire geloofsvragen en die zich opwindt omdat hij daarin nauwelijks slaagt. Hij kwalificeert een aangeleverde bijdrage als „een hoop geneuzel" en „ou de koek". Iedere week is er een ander thema. De eerste aflevering staat in het teken van het godsbeeld. Een Amsterdamse taxichauffeur wordt gevraagd of hij gelovig is. De ver slaggever verzoekt de chauffeur naar een religieuze plek naar eigen keus te rijden en hij kiest voor het Begijnhof. Producent John Gruter van Logo Media zegt dat de filmpjes authentiek zijn. Alleen de rol van The Executi ve is geacteerd. Deze wordt gespeeld door de Amster dammer Laurens Umans, voor wie dit de eerste televi sie-ervaring is. Totnogtoe werkte Umans als musicus en acteur in het jeugdtheater. Aan het eind van aflevering 1 roept de eindredacteur kijkers op zich aan te melden voor een journalistieke speurtocht naar een andere wereldcultuur. Er ver schijnt een telefoonnummer in beeld voor wie interesse heeft. Hij, of zij wordt door The Exectutive op reis ge stuurd om ergens ter wereld een geloofsgemeenschap te volgen. „We willen geen dogmatische TV maken", zegt Ed Arons van de Stichting Gods Liefde. „Het werkt name lijk niet als je zegt: u moet naar de kerk!" Wel wil de stichting door het stellen van geloofsvragen mensen „inspireren" zich aan te sluiten bij een gemeenschap. Alle vragen worden onbeantwoord gelaten door de pro grammamakers. „De wereld houdt niet op bij een bis- schop, of een paus." Directeur Frank van Duren van de verantwoordelijke produktiemaatschappij Logo Media (nu gevestigd op het Omroepkwartier in Hilversum) wil af van het con servatieve imago dat zijn bedrijf heeft opgelopen van wege de binding met Piet Derksen, de voorzitter van de Stichting Gods Liefde en oprichter van Logo Media. „Dat wij conservatief zijn, is een hardnekkig misver stand. Wij werken namelijk ook voor de EO en de KRO", zegt Van Duren. Hij zegt bepaald niet aan de lei band van Derksen te lopen. (Uitzending, zondag 10 april, 11.00 uur, RTL 5) UTRECHT MONIQUE BRANDT ex met je ex, zelfmoord, borst- i kanker, AIDS, impotentie, exhi- W—bitionisme: geen probleem is meer veilig. In verontrustend tempo wor den televisiekijkers opgezadeld met de ziekte of liefdesproblemen van een ander, de ruzies, de jaloezie of het intense geluk. In programma's als All You need is Love, Liefde op het eerste gezicht en Lief en Leed worden de zieleroerselen van door ellende gekwelde medemensen uitgespit, ontbeend en in hapklare brokken kijkers- voer gekneed. Hoe meer leed, hoe liever. De Salon in Utrecht organiseerde een discussiemiddag over het verschijnsel 'emotie-TV'. Onder leiding van Els Die- kerhof, directeur van de Utrechtse School voor Journalistiek en Voorlichting discus sieerden Violet Falkenburg, presentatrice van het NCRV-praatprogramma Rondom Tien, socioloog Ruut Veenhoven, voorma lig IKON-directeur Wim Koole en VPRO- voorzitter Arend Jan Heerma van Voss, te vens eindredacteur van het Maandblad Geestelijke Gezondheid over de voor- en nadelen van al die ontboezemingen die we tegenwoordig dagelijks op televisie mogen aanschouwen. Het forum mocht zich buigen over vragen als: waarom zijn deze televisie-programma's zo populair? Neemt TV de rol van therapeuten over? Wat zijn de gevolgen voor de eigen emo ties van de kijker? Hoe ver kunnen pro grammamakers gaan? Volgens Wim Koole, die vorig jaar een proefschrift schreef over 'De troost van te levisie' is de hausse aan ellende-televisie- programma's ontstaan door de uitbrei ding van de zendtijd. Er moesten meer programma's komen, maar de vraag was vervolgens: waar haal je die vandaan? Er is veel behoefte aan soaps, maar die zijn vaak duur en arbeidsintensief. Een goed koop alternatief is een programma over ware emoties. Daarin dezelfde ingrediën ten als in soaps: conflicten, uit elkaar gaan, liefde en haat. Je komt als kijker huiskamers binnen waar je vervolgens meedeelt in de meest intiemste momen ten. „Juist dat grote taboe op de privacy van mensen maakt dit soort programma's aantrekkelijk", aldus Koole. „Daarbij komt dat we niet zoveel kunnen met onze eigen emoties. Ik denk wel eens dat televi sie een compensatie is om met onze eigen emoties om te gaan, om die traanbuizen eens flink door te spoelen." Ook socioloog Ruut Veenhuizen ziet een duidelijke taak voor dit soort pro gramma's. „Je kunt een hoop gevoelens hebben zonder te weten wat je nu wérke lijk voelt. Een TV-programma over die emoties kan dingen opeens heel helder maken". Doodstraf Jammer genoeg was er geen programma maker aanwezig van één van de populaire leedshows als All you Need... Die pro gramma's zijn immers niet te vergelijken met een 'serieus' programma als Rondom Tien, vond Violet Falkenburg. „Program ma's als Rondom Tien en de Ronde van Witteman gaan over emotionele beleve nissen van mensen. Dat levert herkenning op, mensen kunnen zich identificeren met bepaalde problemen. Programma's die erop gericht zijn emoties te laten zien, dat is puur voyeurisme, porno. Wij maken een programma over de doodstraf, zij la ten zien hoe iemand wordt opgehangen." Echter, net als haar collega's, moet ook Falkenburg in dat uur haar twintig pro cent kijkdichtheid halen. „Maar ik ben niet gericht op scoren." Laatst, na afloop van een programma vroeg het hoofd in formatieve programma's van de NCRV, Hans Sleeuwenhoek, waarom ze die laatste mevrouw niet nog één vraag had kunnen stellen. Dan waren er tenminste tranen geweest. „Maar ik vond juist die ingehouden emotie heel indringend." Heerma van Voss ziet geen gevaar in al die emotie-programma's. Er blijven ge noeg programma's over waar wel de ou derwetse TV-wetten gelden. Dus dat de TV in de toekomst de rol van therapeut overneemt, daar gelooft hij niet in. En Wim Koole evenmin: „Er is een overtui ging waar ik nog meer aan vasthoud dan aan het hiernamaals: de kijker heeft ge zond verstand. Ik denk dus dat kijkers op een gegeven moment al die programma's over de hebbelijkheden en onhebbelijk heden van anderen wel hebben gezien. Zoals een katholieke collega eens tegen me zei 'Er is niets saaiers dan de biecht." HILVERSUM RENÉ DE COCQ Het regisseursduo Othmar Sweers en Joeri Bakker noemt de film een 'sonate voor cello en camera'. Daar mee promoveert het zijn ei genzinnige beeldregistratie van cellist Pieter Wispelweij uit Santpoort, die een solo cellosonate van Zoltan Kodaly speelt, tot kunst 'op zichzelf. Deze registratie is vanavond op televisie te zien onder de ti tel 'Real/Time/Out', waarmee weer eens voeding wordt aan gedragen voor de discussie of het eigenlijk wel kan, kunst- op-televisie, of dat televisie zélf kunst kan zijn. Als de beeldomroep wordt gebruikt voor het tweedimen sionaal registreren van een muziekuitvoering is sprake van het doorgeven van kunst. Sweers en Bakker willen juist een extra laag toevoegen en de registratie zélf de status van kunst geven. Waarmee dan moet worden aangetoond dat het medium in staat is 'dingen voelbaar te maken', ook als er geen verhaal, geen boodschap of een dosis informatie, maar het 'verhaal' alleen maar ge luid is, een musicus met een instrument. Dit alles resulteert in een 'verbeelding' van Kodaly's so nate in een door de makers associatief genoemd lijnen spel, waarin licht, kleur, beeld ritme, cameravoering en mon tage op een soort grafische wijze de visuele begeleiding vormen van Wispelweij's. spel. De cellist is zelf ook intensief in beeld, voornamelijk via ex treme close-ups die de kijker haast tot óp de snaren van zijn instrument brengen. De muziek wordt daarbij wel zodanig 'heel' gehouden dat iemand die het program ma alleen maar bekijkt om naar Kodaly's compositie te luisteren, die ook 'storingvrij' kan horen. Voor, tussen en na de deeltjes-horen en zien we ogenschijnlijk ongecoördi neerde flarden van de filmers en de musicus in andere acti viteiten: eten, praten, romme len, dingen klaar zetten. In die zin lijkt de film nu en dan even op een documentai re, maar dan zonder uitleg over wét we zien en horen, en waaróm we het zien en horen. Kunst, dus: die heeft immers geen uitleg nodig. Als het goed Waar ik wel eens uitleg over zou willen hebben is, waarom in de beeldmix met grote re gelmaat gebruik wordt ge maakt van de strepen en flit sen die we kennen uit zeer ou de films. Als Bakker en Sweers beogen daarmee hun film een schijn van documentaire authenticiteit te geven lijkt me dat mislukt. Over de artistiek-inhoudelij- ke merites van Real/Time/Out zullen de meningen sterk uit een kunnen lopen. Helder maakt de film wel dat Wispel weij, die in 1992 met (onder meer) zijn vertolking van dit stuk de Nederlandse Muziek prijs won, een begenadigd cel list is. Cellist Pieter Wispelweij speelt Het programma All You need is Love roept veel emoties op bij FOTO ARCHIEF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10